Sioff

marked1
SIOFF 28.04.2022 kl 09:01 82316

Blir spennende å se morgendagens tall. Sioff er svakt ned nå, virker som investorene tar ned risiko. Dette kan gå begge veier.
Redigert 24.08.2022 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
desirata
15.07.2022 kl 15:04 7253

Ok, raten ble £150k, men meget bra det også. Alt over kr.1m må katerogieseres som " meget bra"

Viktigt er gode rater uten særleg dødtid mellom. Da triller millionene inn rett på bunnlinja.
thonik
15.07.2022 kl 15:09 7304

Helt klart. 150k pund er nok 7-8gangeren break even. Så her er det mye netto. Gode rater på Ruby og Pearl. Kombinert med noen gode nye kontrakter bør bety bra resultat q2/q3. Sitter vertfall stille i båten. Med unntak av Viking supply er det vell ingen offshore rederi som gjør det like bra som Siem om dagen.
Bullnbear
25.07.2022 kl 19:52 6757

forlengelse av kontrakt for både Siem Atlas og Siem Giant, til juni 2023.
Slettet bruker
25.07.2022 kl 19:56 6853

Fantastisk
Fenriken
25.07.2022 kl 20:07 6886

Mener å huske at selskapet sa de var i forhandlinger om disse skipene på Q1 presentasjonen. Dagens melding må jo bety at det er en annen (høyere) rate i denne forlengelsen enn skipene har hatt tidligere?

Hvis opsjonen hadde hatt samme rate som den fullførte faste perioden på 2 år hadde det vel ikke vært noe å forhandle om?
Bullnbear
25.07.2022 kl 20:19 6882

Lite info i børsmeldingen, men det stemmer nok det du sier. Om ikke de hadde fått forhandlet frem høyere rater hadde det vel også gitt mening å jobbet ut kontraktstiden for så å operer i spotmarkedet til en mer lukrativ deal dukket opp?
desirata
26.07.2022 kl 06:54 6689

Kan se ut som Sioff faller tilbake +/- 13kr, uten nyheter eller store kjøpere inn.

Som nevnt er det gode rater og vi kan vente en måned på Q2 som vil bli bra. De 2 AH på spot Siem+Ruby vil generere nesten like mye som siste kvartaler, kun på de 2. Sammen med generelt høyere rater på faste kontrakter, vil det bli god netto.

Tidewater opp +12% i NY mandag, ingen nyheter å se. ?
Tugapower
26.07.2022 kl 14:42 6444

Veldig bra måned for SIOFF med disse 3 fartøyene( ruby, pearl og Symphony). Anslaget mitt er over 80 MNOK akkurat i juli. Hvis vi ser det samme i august og september, vil tredje kvartal 2022 være mye bedre enn andre kvartal 2022.
Just math
Redigert 26.07.2022 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Ling
29.07.2022 kl 08:44 6000

Jeg har vært inne på hjemmesiden til Sioff, men der er det lite info. Kan noen fortelle meg hvor mange AHTS Sioff har og hvor mange er på kontrakt og spot og som ikke er rigget klar for oppdrag. Det samme gjelder de andre klassene som PSV, Subsea osv.?
Til slutt hvor mange aksjer er det i Sioff?
Slettet bruker
29.07.2022 kl 08:53 6046

Besøk hjemmesiden en gang til, og husk å ta på briller!
Bullnbear
29.07.2022 kl 09:13 6023

Du finner en komplett oversikt over alle fartøyene inne på hjemmesiden. For å finne ut av hvilke fartøy som er på kontrakt osv må du nok gjennomgå børsmeldinger. Skip som opererer i spotmarkedet blir ikke børsmeldt dog. Ved å lese igjennom rapporter og benytte hjemmesiden finner du det meste av infoen du trenger som investor.
Ling
29.07.2022 kl 09:32 6025

Takk for svar. Jeg var ikke klar over at når jeg klikket på båtklassene og siden på båten så fikk jeg opp mer info. Fan ut at antall aksjer er 23.885.205.271, uhorvelig mye aksjer.
Slettet bruker
29.07.2022 kl 09:38 6075

Det har vært en omvendt splitt 100:1 etter refinansieringen. Riktig antall aksjer nå er omtrent 239 millioner.
Matros
29.07.2022 kl 11:37 6086

Noen som har synspunkter på hva verdijustert egenkapital i selskapet er. Bokført EK på 12 kroner pek aksje, bærer jo preg av stor nedskriving i 2020. Verdien på båtene har steget siden, og grei gjeldsgrad gjør at effekten kan bli stor på egenkapitalen.
CasaNova
29.07.2022 kl 11:46 6074

Veldig vanskelig å si, jeg har regnet på det med egne forutsetninger for nybyggingspris (helt ukvalifisert!) og diskontert på forventet levetid. På VELDIG bull forutsetninger kan man regne seg frem til NAV på NOK 40/ aksje.
Noen som har kvalifiserte estimater på skipsverdier og nybyggingspris for de forskjellige skipstypene?
Ling
29.07.2022 kl 13:55 5980

Forlengelse av kontrakt av PSV Siem Atlas og Siem Giant i Brasil.
desirata
29.07.2022 kl 14:45 5948

Nybygging priser kan du glemme, det er ikke relevant i hele tatt. En må kun gå på skipsverdier, da er Vessel Value en god kilde. Kort sagt er egenkapitalen riktig per idag. Noen skip som AHTS har steget i verdi, men andre har stått på stedet hvil. Vil si ca. Kr 15-20 per aksje, muleg kan gå en 5kr til, men det er toppen. Derimot er det på inntjening siden og PE verdier upsiden i Sioff er på kort sikt og derved kan løfte aksjekursen. Samt konsolidering med Viking o.a.
thonik
29.07.2022 kl 20:14 5889

Har selv regnet litt på flåteverdiene. Ingen fasit.

AHTS flåten - 4mrd. Her ble vell 2 av de 10 skipene som ble bygget i serie solgt for totalt 600 million(mulig jeg husker feil) dette var derimot ifjor, under dårligere tider og mindre etterspørsel.

Subsea - 4.5-5mrd. Siem solgte vell Siem daya 1 for 120m usd i 2018, her er det 4 slike båter til i flåten + dorado.

Psv + fcv 2.5mrd

Wiv---2.5-3mrd. Høye rater og lange kontrakter. Kostet vell 2.5mrd i sin tid og vertfall ikke gått ned særlig.


Jeg kommer da fram til en total verdi på mellom 13.5 og 14.5mrd. Her har jeg ikke tatt med joides resolution.

I tilegg til dette er det noen andre faktorer som må prises inn.
- Atlas og Giant er bygget i Brasil, med de fordeler som kommer med.
- Samarbeid med Subsea 7, der Kristian Siem er eier.
- Siem Helix 1 og 2, er på langkontrakt med Helix, som igjen eier utstyret ombord. Å flytte over ett slikt utstyr til ny båt er både tidkrevende, dyrt, og Helix vil mest sannsynlig måtte gå av kontrakt med deres kontraktør. Her sitter Siem på en god kontrakt, som bare vil bli bedre med årene.

Det er også viktig å legge merke til at Siem er ett av få selskap som pr dags dato går med pluss. Tipper årsresultat i år på +- 40m usd. Dette tilsvarer vell omkring 2.5kr pr aksje idag. Fortsetter dette fremover, snakker man nok utbytte.

Folk får gjøre opp sin egen mening om aksjen. Men jeg mener den er kraftig rabattert idag.

desirata
30.07.2022 kl 06:33 5756

CasaNova, vil kommentere dine anslag punkt for punkt: alle tall i NOK

AHTS, Sioff har 8 stk de eier 80% av. Verdi 300m x 8 x 80% =. 1,9 mia
PSV, 4 x 250m =. 1,0 mia
Subsea, 4 x 400 + 300m (Dorado) =. 1,9 mia
Helix, 2 x 1500m =. 3,0 mia
Diverse båter, =. 1,0 mia

Total 8,8 Mia minus gjeld 5,0 = Equity 3,8 : 239m aksjer = kr. 16 per aksje.
Ser vi 1 år framover med økede skipspriser, så muleg 20 kr per aksje.

Jeg spår $15m per kvartal siste 2H-22, men alt ialt, tror jeg det blir mange selgere over 20kr.?
Slettet bruker
30.07.2022 kl 13:44 5704

Er ikke verdien du har på subsea-skipene veldig lav? Jeg ville gjettet nærmere en milliard per skip. Lavere for Dorado.
desirata
30.07.2022 kl 14:12 5703

Jeg har brukt Vessel value omsetnings verdi på lignende skip siste året. Nybyggings pris når de var nye var vel 800m. Kan være hundre mere enn jeg sa, dvs 500m/stk, men da er en truffet en willing buyer.

Ok, 400m i dette regnestykket, er kun 1kr mere per aksje. Misforstå meg ikke, jeg har 200k aksjer og vil gjerne ha høye tall, men tror vi må satse på PE metoden for upside.
thonik
31.07.2022 kl 09:01 5468

Eidesvik fekk solgt viking neptun for +- 1.2mrd i år. At Siem sine Subsea båter er mindre og ikke like kraftig er klart. Men at de pr stk er verdt bare 1/3 høres da merkelig ut.
cheezy
31.07.2022 kl 13:19 5304

Jeg tror heller at de er verd halvparten av Viking Neptun. Dette er allsidige og kurante skip som det blir stor etterspørsel etter. Så jeg tror at verdien på denne type båter skal kraftig opp.
Matros
31.07.2022 kl 20:25 5126

Vil bare takke for mange supre innlegg rundt selskapets verdijusterte egenkapital. Veldig nyttig i en sektor hvor denne størrelsen har hatt stor betydning for aksjekursene. Samtidig beveger ofte verdijustert egenkapital relativt raskt når markedet strammer seg til, så en bør være forsiktig med å se seg blind på dette tallet når vi går fra en langvarig nedgangsyklys til en betydelig bedring av markedene. Svingfaktoren i offshore undervurderes alltid, både ned og opp.
po59
31.07.2022 kl 22:14 5018

Bare til ettertanke, helix båtene produserer 80 prosent av lønna til annsatte i offshore, de er en gullkantet kontrakt.
CasaNova
01.08.2022 kl 08:53 4839

Du misforstår nok fremgangsmåten min. Det er interessant å se på hva nybyggingskost er for tilsvarende skip som Siem i dag har av to grunner:
1: Man kan diskontere ned nybyggingskost på forventet levetid for å få nybyggingsparitet på Siems skip og dermed en enkel måte å verdsette flåten på.
2: Kostnad for nybygg er relevant for å se hvilke inntjeningsforutsetninger som forsvarer å bestille nye skip i dag. For shipping generelt har kostnadene for å bygge nye skip økt betydelig og inntjeningen for å forsvare å bestille nybygg må derfor ligge høyere enn tidligere.

Ellers er jeg enig i at inntjening er viktigere i Sioff caset.
drekkapilsen
02.08.2022 kl 10:43 4497

Emerald skal ut av opplag på nyåret, Da er det vel full 10-års klassing som alle de andre AHTSene også har vært gjennom. Tipper det ticker inn en langtidskontrakt fra Brasil om ikke lenge.
Fenriken
02.08.2022 kl 10:50 4495

Det har jo vært mange brasiliansk flaggede AHTS som har fått kontrakt i 2021 og 2022. Er det tendere ute for båter med internasjonalt flagg nå? Det må vel til for at Sioff skal få kontrakter?
hifidude
02.08.2022 kl 13:43 4435

Tviler på at Emerald blir tilbudt i Brasil, Siem hadde 5 av disse båtene der og ble " kastet" ut.
Har vært ombord i alle 5 i Brasil.
Det var mye "greier" med Petrobras.

Blir spennende hvordan høsten blir i spotten, ser ut som den værste stormen er over, la oss håpe at ratene kan holde seg i ett bærekraftig område.
Slettet bruker
02.08.2022 kl 17:22 4396

Er det ikke rart at Sioff ikke har noen AHTS'er i Brasil når de har 8 skip der? Hva var det som gikk galt den gangen de hadde 5 Ahts'er der? I dag har de Helix 2, som er et av de mest lønnsomme skipene i flåten og de to PSV'ene Atlas og Giant som nettopp fikk forlenget sine kontrakter med Total til juni 2023.
Fenriken
02.08.2022 kl 18:16 4393

Helix 1 er også tilbake i Brasil.
hifidude
02.08.2022 kl 19:07 4344

De fikk kontraktene terminert fordi skip flagget i Brasil hadde, og har, fortrinnsrett på like vilkår.

Kommer ikke til anvendelse på skip som Helix 2.

Brent barn osv. Koster endel å preppe ett skip for Petrobras sine krav, neppe verd risikoen.
xray292
02.08.2022 kl 23:15 4221

Fortrinnsrett, slik som DOF har?
hifidude
03.08.2022 kl 06:27 4149

Hvis Dof har skip på brasiliansk flagg, ja.
Mener det er bygget endel AHTS i Brasil siden den gang, så er vel ikke så aktuelt å by inn skip med andre flagg i standard PSV/AHTS kategorien.
Var der nede sist i 2019 på AHTS nybygg, siste i en serie bygget lokalt.
desirata
03.08.2022 kl 07:16 4147

DOF har flere store AHTS med Braz flag som nyleg fikk 3-4års kontrakter til sterke $60k per dag.
Vet ikke om de er bygde i Brazil, men har fullt Braz /lokalt crew.
Tror ikke Siem vil satse på dette, fordi som nevnt kan de bli kastet ut anytime.

Det burde bli brukbart marked i Nordsjøen for 3 stk, med mere flytende ha vind, samt øket drilling.
Dersom Sioff slår seg sammen med Viking, ihvertfall pooling, vil det dempe konkurransen og slipper å by på samme oppdragene.
Ling
03.08.2022 kl 16:58 3898

I dag holdt kursen seg ut hele dagen, uten at en fikk et stup mot slutten. Da kan det hende at en ser 15 tallet i morgen.
Fenriken
04.08.2022 kl 12:43 3607

Hyggelig med forlengelse på en AHTS :)

--
Siem AHTS Pool AS (“SAP”), a subsidiary of Siem Offshore Inc is pleased to announce that Equinor Energy AS in Norway has declared a 3 month option for the AHTS “Siem Opal” from September. The vessel will continue to support the client's various rig move activities during drilling campaigns.
desirata
04.08.2022 kl 15:46 3533

Desverre så en 13 tallet istedet. Ser ut som det blir ikke noe løft før innen de kan framvise bedre kvartal resultater. Dvs siste uka i august kan det hende, dersom talla er 50% bedre enn Q1. Vet ikke hva som skjedde igår, Solstad opp 2-sifret, men begge er ned like mye idag ?
Ling
04.08.2022 kl 16:30 3538

Nei ingenting er normalt lenger. En får håpe på betre tider etter q2.