VOW/VGM - DIV FAKTA; EU godkjenner nå karbonfangst via pyrolyse!

Hammers
VOW 28.04.2022 kl 19:57 83593

Henrik Badin befinner seg for tiden med et crew på messen "Seatrade Cruise Global 2022" i Miami.
De rapportene som sendes derfra har en fellesnevner: Alle BOBLER av optimisme.

Neppe uten grunn.
- Carnival Cruise rapporterte i starten av april at selskapet opplevde sin beste bookinguke "ever".
- MSC Cruise sendte samtidig ut en tilsvarende melding.
- Royal Caribbean Group sier i dag av 60 av deres 66 store skip er på vannet.

De øvrige (10%) kommer når de igjen er oppbemannet med nytt personell siden flere sluttet under pandemien.
For VOW's del betyr dette at også "den tredje armen" (Aftersales) nå begynner å komme tilbake i godt gammelt slag!
Under normal drift utgjør denne ca 1/3 av VOW's inntekter.

Man kan ellers merke seg at nybyggingen har gått for fullt under hele pandemien.
Royal Caribbean har for tiden 6 nye store skip under bygging - og VOW deltar med renseutstur på alle disse.
Generelt sett kan man si at VOW har erobret alle de 3 STORE cruserederiene - og er hoffleverandører til disse.

Ordrereserven er (som kjent ?) på hele 2 mrd - inkl 800 mill i "options".
Tenke seg til; En ordrereserve på 2 mrd og en TOTAL børsverdi på 2,3 mrd. Nesten slik at man må gni seg i øynene.

Man har mao mer enn nok å henge fingrene i i årene som kommer når det gjelder cruise.
Etter hvert som nybyggene kommer på vannet øker selvsagt Aftersales til vedlikehold tilsvarende.
___________________

Dagens landlige ordre på ca NOK 12 mill blir i denne sammenheng noe puslete å regne.
Men dette var nykjøpte Evensens (CHE) 3. ordre til den samme tyske kunden.

I tillegg har CHE fått bestilling fra VOW på trolig Europas største reaktor for produksjon av biokarbon m/ca 10' tonn årlig.
Et beist som produserer 5-6x kapasitet i forhold til ETIAs reaktorer.

Se dette opp mot Europas totale produksjon på 17' tonn i 2020/21. Dette blir svære greier.
Enda større blir det når man seriekobler f.eks 2-3 store fra Evensen (20-30' tonn) i et nettverk med kanskje 6-9 fra ETIA.
Da prater vi storproduksjon. Når dette skjer begynner vi virkelig å SNAKKE - også når det gjelder landlig virksomhet.

Under messen i Miami ble det nevnt et mulig nytt konsept for VOW.
Deres mindre og mobile pyrolyseanlegg passer utmerket for de Karibiske øyer - som på lik linje med Asia sliter m/søppelproblematikk.

Ved å la avfallet gå via en pyrolyseprosess skaper man verdier i form av gass/oljer/biokarbon i stedet for å brenne dem bort.
Spennende - og selvsagt like naturlig "her som der".

Vanskelig å IKKE bli smittet av den boblende optimismen!
Redigert 22.02.2024 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Sundancer
27.05.2022 kl 16:46 6289

Hvorfor skriver du "knall blå"? Man bruker rød og grønn om hhv. negativ og positiv børs. For øvrig: "knall blå" skrives i ett ord. Ellers er jeg trygg på at kursen i det lange løp følger inntektene og de er på vei opp.
Redigert 27.05.2022 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
rischioso
27.05.2022 kl 17:00 6302

Det har alltid vært blå børs som i blå himmel og blå tall, men siden du sitter i et grønt case så skal jeg la den gå ... ;)
Bubleslurp
27.05.2022 kl 17:03 6372

Og siden du ikke gjør det, lar vi deg også gå - til en annen tråd
Sundancer
27.05.2022 kl 17:06 6371

Det er fire ganger så mange treff på "grønn børs" som "blå børs" på google. Men det var jo flere treff enn 0 så jeg skal la den gå ;)
rischioso
27.05.2022 kl 17:08 6442

Selv om du uenig så har ikke det noe si for jeg er kommet for å bli - så ti ... ;)
rischioso
27.05.2022 kl 17:23 6503

Du tok feil både med hensyn til blå vs grønn børs og knall blå vs knallblå børs. Skal ikke henge deg ut pga dine manglende norskkunnskaper, men håper for din skyld at kunnskapen om investeringen din er en god del bedre. Også vil jeg påpeke viktigheten av å være ydmyk spesielt der hvor kunnskapen er helt eller delvis fraværende for gjennom ydmykhet så åpner man for læring - fornektelse er ingen tjent med og aller minst den kunnskapsløse ... ;)

God Helg!
Slettet bruker
27.05.2022 kl 17:24 6520

Her jobbes det knallhardt hver dag for å bygge ny, spennende landbasertindustri! Vow er fremdeles i startgropen, men 2022 ser ut til å bli det store gjennombruddsåret for selskapet, og jeg avslutter uken med å lister opp triggere som jeg mener kommer til å påvirke kursen særdeles positivt i årene som kommer:

- Markedet er enormt
- Vow er allerede "bestevenn" med flere kjempestore metallurgiske industrikonsern, og det er kun et tidsspørsmål før vi ser flere betydelige kontrakter materialisere seg
- Vow er fremst i heatet med flere av sine teknolgipatenter
- Global klimakrise er dessverre allered et faktum med varmerekorder, tørke og ekstremvær hvert eneste år, dette vil skape ytterlilgere momentum for Vows teknolgi i tiden som kommer
- Cruise er så godt som tilbake for fult, og bare i min goby Bergen, ligger det nå 2-3 cruiseskip hver eneste dag.

Ingen vits å se på kurs dag til dag, uke til uke, nå er det kvartal til kvartal som gjelder, for det tar tid å bygge suksessindustri. Vow er for meg en av flere bidragsytere til et hytteprosjekt jeg har tenkt å starte på i 2025 eller 2026, og jeg planlegger at min investering i Vow (inngang kr 20,22) vil bli en av de sterkeste finansielle støttespillerne!! Ser ikke bort fra at jeg kan selge for 100 kr aksjen i slutten av 2025.., ser på meg selv som en realistisk optimist :-) Men, først er det fredagspils som gjelder, så riktig god helg :-)
CapitaL
27.05.2022 kl 17:50 6646

Vi får se om det kommer frem noe interessant på onsdagen..

Og nå som "katta" er ute av sekken kommer vel navnet på den undisclosede non-ferrous metall partneren frem snart;)
Btw, The aim is to save up to 430,000 metric tons of CO2 per year in Holla. Husker ikke tallene i farten, men det trengs noen tonn biokull for å oppnå slike kutt...
Asko
27.05.2022 kl 17:50 6663

Har fått forståelse fra VGM at tomtevalget blir kunngjort 1.juni. Uansett har de lovet at dette skal være på plass ila neste mnd. Håper byggingen endelig kan komme i gang!!
Hammers
27.05.2022 kl 21:14 6548

Mange fine faktaopplysninger om VOW har kommet i dag.
Den trolige nye storkunden (som ikke jeg har noe kunnskap om), påminnelse om eventet den 1. juni (streames) og dato for tomtevalg til VGM.

Ellers er jeg helt enig med CapiaL ang alternativer.
Hvem andre enn VGM skal produsere 50' tonn biokarbon PR ÅR til kunden innen metaller? En SIKKER banker!
Pr i dag verdsettes VGM til drøyt 500 mill. Ser man på følgende faktatall fra VOW kan man deretter la hjernecalla jobbe litt i fred i ettertid;

- Høsten 2020 lå EU's utslippspris for karbon på €28/tonn.
- Samtidig estimerte VOW at 50' tonn biokarbon pr år ville innkassere en årlig EBITDA på ca 145 mill (skiktet 120-170 mill).

- Snaut 2 år senere ligger den samme prisen mellom €80-90 (i dag €84). Stigning på 200% fra de 28.
- Akkurat nå er prisen holdt kunstig lav EU skal selge flere utslippskvoter for å finansiere EXIT fra russisk gass.
- EU ønsker å fremskynde grønn energi til fordel for den fossile. ALTSÅ; Et tiltak som er MIDT i smørøyet for VGM/VOW.

Det kunne vært interessant å høre hvilket EBITDA-potensiale VOW i dag anslår som fair i forhold til 50' tonn produksjon pr år.
Fordi; Både kunden og VOW-systemet gjør butikk på det de selger.
Dess høyere utslippspris - dess bedre pris kan man ta for varer, utstyr og tjenester som hindrer utslippskostnader for kunden.

Ellers produseres store mengder syngass under pyrolyseprosessen. Syngass som kan gå inn i det europeiske nettverket.
Også gassprisene har skutt i været etter høsten 2020. Det kan mao ligge NOK EN gullgruve her - uten at jeg kjenner detaljer.

Kinderegget kompletteres ved at VOW skal selge det utstyret som skal anskaffes for å skape produksjonen.
Det betyr FØRST varer for i underkant av 1 mrd fra VOW - før VGM senere begynner å tjene GROVT på selve produksjonen.
VOW får den snaue MRD'en som et engangsbeløp, mens VGM deretter får store ÅRLIGE beløp fra salget av biokarbon/gass!
Kanskje også noe fra olje - som er et biprodukt under framstillingen.

Joda; Bare å la hjernecella få jobbe på høygir utover helga for å tenke gjennom og regne litt på caset.
At VGM synes billig på 3-tallet er hevet over enhver tvil. Det samme kan selvsagt også sies om VOW på dagen 20-tall.
_________________________________
Ellers; Teknisk kan man i VOW merke seg at kursen intraday hadde brutt halslinja i OHS'en ganske så klart.
Deretter kom et nedsalg ut av det blå......og det er sluttkurs som teller innen TA.

Trøsten får være at for hver rekyl a la dagens blir kjøpssignalet stadig sterkere når det endelige gjennombruddet til slutt finner sted.
Kun et spørsmål om tid.

Tipper vi får en del avklaring etter lunsj onsdag den 1. mai.
Redigert 27.05.2022 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Karbon
27.05.2022 kl 23:52 6400

Capital og Hammers:

Helt enig med dere begge. Det er ikke noe spørsmål om HVEM som skal stå for produksjonen av biokullet til Wacker (Ja, jeg er freidig nok til å navngi den ikke navngitte storkunden), det er jo allerede kommunisert til markedet at det er Vow Green Metals som er valgt her:

https://www.vowgreenmetals.com/blog/Sign%20LOI%20with%20Global%20producer%20of%20Non-Ferrous%20Metals

Som Hammers skriver over her; Vow står for levering av teknologi/utstyr (anslagsvis mellom 800 og 900 millioner kroner), og VGM skal bygge og drifte anlegget, og selge biokullet til Wacker. Og etterhvert kan det bli snakk om oppskalering av anlegget med ytterligere ordre til Vow, og dermed enda større produksjon og salg for VGM.

Til slutt:
Under forutsetning av at jeg har rett når det gjelder identifiseringen av storkunden, så er pressemeldingen fra Wacker som jeg linket til tidligere i dag en bekreftelse på at satsingen/samarbeidet mellom denne og VOW/VGM går sin gang, uavhengig av fremdriften på Follum.

Dette er etter min oppfatning veldig gode nyheter, og jeg er spent på om navnet blir "avduket" i neste uke.
Redigert 27.05.2022 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Hammers
28.05.2022 kl 00:40 6355

Personlig har jeg ingen tro på "avduking" onsdag.
Da blir det trolig mer generelle diskusjoner rundt temaet og om den framtiden som er i ferd med å åpne seg innen denne helt nye industrien.

Bare for ordens skyld; Vi må heller ikke glemme den Nord-Amerikanske aktøren som betilte varer for 264 mill NOK den 16. mai.
Ingen vet så langt hvilket område det dreier seg om - ei heller om dette er en første pilot før senere oppskalering.

Det eneste vi vet er at det dreier seg om BioGreen (pyrolyse) + en del ekstra utstyr.
I tillegg hadde kunden det svært travelt (Ref; arbeidet starter straks).
I Amerika er jo alt så mye større enn ellers i verden......så hvem vet hva dette kan ende med!
upsidedown
28.05.2022 kl 07:22 6252

I den fasen VOW går inn i nå bør man seriøst vurdere å levere komplette tall ved hvert Q. Markedet er umettelig på bekreftelser og personlig tror jeg ikke dette behovet blir mindre i tiden som kommer.
oivindl
28.05.2022 kl 10:19 6128

"Vow står for levering av teknologi/utstyr (anslagsvis mellom 800 og 900 millioner kroner), og VGM skal bygge og drifte anlegget, og selge biokullet til Wacker."

Noen skal vel også betale de 8-900 millionene for anlegget?
Hammers
28.05.2022 kl 11:09 6147

Alle må selvsagt betale for alle hus/anlegg som settes opp, men i dette tilfellet blir det i hvert fall ikke VOW.
VOW skal kun selge utstyret til de kommende pengefabrikkene som spretter opp rundt om.
Deretter skal VOW motta betaling for levert utstyr.

Hvis denne kunden har en "grei" fabrikk kan det fort være snakk om å erstatte eldre fossilbaserte reaktorer med VOW's moderne.
Dette er nemlig en av fordelene med VOW's moderne modeller. De kan rett og slett erstatte eldre uten at store ombygninger finner sted.

Detaljer rundt dette caset kjenner selvsagt ikke jeg. Hvordan finansieringen ordnes for utstyret er selvsagt heller ikke kjent.
Alt ordner seg uansett til slutt. Det er viktigst.

ALTSÅ. Alle må betale sine anlegg - i både Norge og i Skive - utenom VOW - som kun skal selge utprøvd og ikke minst fungerende utstyr!
En genial ordning - spesielt hvis man er VOW-aksjonær.
Redigert 28.05.2022 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Karbon
28.05.2022 kl 16:27 6009

Det bør ikke være vanskelig å finansiere et biokullanlegg i disse tider. Enova bevilget 80,7 millioner i støtte til VGMs anlegg på Follum. Dette utgjør sånn ca 37 % av estimert kostnad på 215 millioner. Hvorvidt Enova kan komme på banen igjen, og bevilge støtte til et nytt biokullanlegg med estimert kostnad på 800-900 millioner har ikke jeg noen formening om, men det er kanskje andre med inngående kunnskap på området som kan svare på det.
CapitaL
28.05.2022 kl 19:37 5895

Det er selvsagt VGM som skal betale for dette.

Minner om Badins uttalelse i den forbindelse, at økonomien i dette er " very bankable". Det tolker jeg dithen at prosjektet enkelt regnes hjem med svært profitable marginer. Bankfinansiering i kombinasjon med noe kapitalinnhenting er da det sannsynlige utfallet her.

I børsmeldingen sendt ut av VGM heter det:

- The future biocarbon production facilities, as well as the business of producing biocarbon will be established by Vow Green Metals and owned by Vow Green Metals fully or partially, as decided by the company.
Hammers
28.05.2022 kl 22:04 5770

På 2 år har altså EU's utslippspris for Carbon steget 200% - etter at VOW estimerte EBITDA anslaget for 50' tonn årlig produksjon til å ligge rundt NOK 145 mill. Benytter jeg min ca 30 år gamle solcellekalkulator fra Texas Instruments og plusser 200% på estimatet lyser det NOK 435 PR ÅR på skjermen min.

Nesten en halv MRD årlig på kun 1 fabrikk til 1 kunde. Ca like mye som VGM alene verdsettes til i dag - når folk kun ser mot lille Follum.
Hvor realistisk en slik sammenligning er kan man selvsagt spørre seg om, og selv tviler jeg faktisk på den.

Uansett - hvis man KUN DOBLER anslaget på 145 så ender vi rundt 300 pr år. Da nærmer vi oss kanskje realismen?
Det synes jeg høre temmelig solid ut og jeg skjønner godt Badins uttalelse om at dette er "very bankable".

Når jeg tenker meg om er det i grunnen ikke de skyhøye tallene som forundrer meg ALLER MEST, men det faktum at det fortsatt er liv i den ur-gamle og gullbelagte kalkulatoren. Aldri batteriskifte - kun en liten solcellebrikke som gjør jobben.

Trolig stearinlyset i min mørke hule som driver det hele - for ellers "ser" den aldri noe som minner om sol.
Det kommer aksjonærene i "VOW-systemet" etter alle solemerker å gjøre, etter hvert som sammenhengene begynner å gå opp for folk flest!
Redigert 28.05.2022 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2022 kl 11:48 5290

Noen andre som ser en bullflag som TILSYNELATENDE ser ut til å fly?
The Observer
30.05.2022 kl 15:59 5100

Finansavisen 27. d.m.
Norske Wastefront og franske Technip skal bygge en fabrikk i Engeland til 1,2 milliarder kroner. Fabrikken skal årlig kunne destruere inntil 10 millioner brukte dekk ved hjelp av pyrolyse. Har Technip tilsvarende pyrolyseteknologi som Vow?
Vow har noen patenter innen pyrolyse, men Technip eller eventuell underleverandør, har altså vunnet denne kontrakten. Er Vow for kostbar for slik dekkdestruering? Eller kan det tenkes at Vow er underleverandør til Technip?

Destruering av brukte dekk må jo være et enormt marked for Vow dersom deres pyrolyseteknologi er egnet for dette.
Slettet bruker
30.05.2022 kl 16:18 5068

Dersom Vow var en del av "teamet" her, så ville markedet allerede ha sett en børsmelding på dette..
CapitaL
30.05.2022 kl 18:54 4923

Vow har allerede levert anlegg til Storbritannias største på resirkulering av dekk.. så nei, Vow er ikke for kostbar... og ja Vows pyrolyseteknologi er verdensledende og selvsagt egnet. Murfitts er kjøpt opp og nå rigget for vekst. Her kommer det temmelig sikkert flere ordrer. Mangel på dekk å resirkulere vil heller ikke være noe problem.. det kasseres noe sånt som 2 milliarder dekk årlig på verdensbasis. Så mulighetene er som du er inne på, store.

Dekkresirkulering er muligens også en potensielt ny spinoff for Vow.. etter mitt syn vel og merke.
Hammers
30.05.2022 kl 20:02 4841

Onsdag gjennomføres "Biocarbon and Bioenergy Day" mellom kl 1130-1600. Eventet streames.
Ila morgendagen (tirsdag 31.) blir det lagt ut lenke (trolig på hjemsidene til VOW/VGM) for påmelding.

Flere interessante deltakere - bl.a. fra GRTgaz; selskapete som skal sørge for å tilknytte produsert syngass til GRID.
I følge Badin har man allerede nådd den første "milestone". Kjempespennende.

Som det sies; Lets scale up. Tiden er inne for å ta steget fra pilotprosjekter til full scala produksjon.
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-biocarbon-and-bioenergy-technology-is-here-now-lets-scale-up
Redigert 30.05.2022 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
31.05.2022 kl 22:02 4404

Flagget i går min interesse for morgendgens event og fikk tilsendt program + link til streamen i dag.

Programmet så interessant ut - der det etter mitt syn var 3 innslag som pekte seg spesielt ut:
- Sahara Forest Project; How Biocarbon plays a role in revolutionizing agriculture in the dessert
- VGM & Vow - How a technology company contributes to build a new industry and its future potential
- GRT Gaz - Towards a green gas network in EU
_____________________________________
Sahara; Har ikke tenkt tanken tidligere ang bruk i ørken, men som vi vet; Biocarbon holder på fuktighet og fremmer vekst. Kanskje ny vertikal?
VOW/VGM: And its future potential. Dette kan bli virkelig spennende. Hva tenker egentlig selskapene selv om framtiden.
GRTGaz: Kanskje man får høre litt om potensialet og hvordan samarbeidet går. Et nytt spennende innslag.

Ellers andre innslag fra; VGM, ELK, Billerud Korsnæs pg Bellona.
Jeg gleder meg virkelig.......og utsatte min planlagte Harrytur pga dette!
Redigert 31.05.2022 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Karbon
31.05.2022 kl 22:15 4430

Hei Hammers. Håper du kan legge inn et resymé fra seansen i løpet av morgendagen. Jeg er opptatt på andre fronter i morgen, iallefall fram til utpå kvelden engang.
Hammers
31.05.2022 kl 22:23 4441

Ingen må bli forundret om jeg lager et grovt resyme - sett med MINE øyne!
Håper ellers at VOW/VGM etter hvert kan legge begivenheten i sin helhet på sine hjemmesider.
Evt et innslag som kun angår de to selskapene.
rischioso
01.06.2022 kl 12:25 4215

Og kursen - ja, den fortsetter sakte men sikkert å sige videre nedover etter nok et mislykkes forsøk på å bryte gjennom sperren på 27 - den enkleste veien virker å være som tyngdekraften ned og tilbake inn i den fallende trendkanalen den var inne i for bare kort tid siden ....

Nye utsettelser i forbindelse med den evigvarende Follumtomta skandalen er nok sterkt medvirkende ...
theblueone
01.06.2022 kl 13:03 4164

Lettvint argument på en dag da mesteparten av OB faller; f.eks NHY mer enn 5 %, så faller pt VOW med 1,9 %. Det er minimal omsetning i VOW og robotene er tilbake, og hvorfor skandale med tomten ???. Det er jo standard i Norge for tiden med de fleste prosjekter.... Men OK "noen " kunne nok gjort en bedre jobb i forkant av tomtevalget; det er ikke så vanskelig da...
rischioso
01.06.2022 kl 13:27 4208

Falt alt i går oxo på en knallblå dag - nope - ikke alt, men VOW gjorde det - da også, men det var vel et lett argument det oxo ... ;)
Redigert 01.06.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
theblueone
01.06.2022 kl 13:38 4192

Uff ja; skremmende å oppleve at en aksje faller to dager på rad... for noen da....
TheKurgan
01.06.2022 kl 17:33 4043

Etter å ha sett hele intervjuet med Cecilie som ble lagt ut i dag er jeg betrygget og ser det som en kjøpsmulighet til å akumuklere og snitte ned. Har hele tiden vært inneforstått med at dette tar sin tid og det er nå kursene er lave, sannsynligvis ikke til neste år. Da blir det gøy!
rischioso
01.06.2022 kl 20:41 3877

Ja, vi får håpe det for din del - fingers crossed ... :)
Slettet bruker
03.06.2022 kl 11:01 3589

Jeg har et spørsmål vedr Vows landbaserte del, som etter alle solemerker vil vokse seg større enn cruisedelen om ikke lenge:

Vil Vow også her få store såkalte serviceinntekter senere ala aftersales på cruisedelen? Eller er det slik at når et landbasert anlegg er levert så er man ferdig med kunden?
rischioso
03.06.2022 kl 18:33 3449

Det virker ikke som det er noen hjemme her - store muligheter for at de er gått over i folkeaksjen PGS ... ;)
Hammers
03.06.2022 kl 20:39 3369

Ja, det blir Aftersales på land som innen cruise - hvis ikke VOW-systemet selv skal drifte anlegget. Da tar man vedlikeholdet selv.
Den type avtaler bakes gjerne inn i de kontraktene som tegnes med kunden.

VGM's kommende drift for Elkem på Follum er et typisk eksempel på at VOW-systemet produserer for andre og vedlikeholder selv.
Det kommer til å bli mange slike konstellasjoner de neste årene - og det rundt om på kloden.

- I Europa er VOW allerede et hett navn blant store produsenter innen sitt felt. Gidder ikke å ramse opp - dere vet.
- Det samme med USA, men så langt mest innen cruise. Likevel tegnet VOW/VGM for kort tid siden en historisk kontrakt i Nord-Amerike.
- Selskapets største (så langt - 264 mill) som kommer i tillegg til den første store satsingen Wakefield har innen biochar til landbruket.
- Asia er på kartet. Plastprosjktet i Indonesia/Malaysia + kontrakter ang sterilisering av matvarer/krydder.
- Under VGM's nylige BioCarbon & BioEnergy Day fortalte VOW's forskningssjef at spes Australia viste STOR interesse for prosjektet mot SLAM.
- Et så langt lite kjent prosjekt som kan vise til revolusjonerende framskritt for å bekjempe PFAS. Kun et ? om tid ......også her.

- Det merkelige er at det kun er i miljøsinkelandet Norge at det som beviselig VIRKER ikke er godt nok.
- Follum er vel det 1. anlegget mot et norsk norsk selskap - hvis man ser bort fra kontrakter til div cruiseskip med norske eiere?

Alt kommer - og Q1 var kun en forsmak på fortsettelsen.
Da ble det DOBLING av omsetning/res i forhold til tilsv Q i fjor.

Det i et Q som IKKE inneholdt nytegnede kontrakter. SÅ LANGT i Q2 er det tegnet for 330 mill - og fortsatt gjenstår nesten en hel mnd.
Det i et Q der Aftersales fortsatt ikke hadde kommet i gang igjen på skikkelig vis. Det ble forresten +5 mill også der. I Q2 ventes stor økning.

Den børshandelen som for tiden skjer har lite med virkeligheten å gjøre.
Virkeligheten får man når resultater/kontrakter legges fram og det hele fyker i taket.

Da Q1 kom spratt kursen over 30% på 1 dag.
Q2 Ligger an til å bli LANGT bedre enn Q1.
Redigert 04.06.2022 kl 01:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2022 kl 20:58 3363

Takk for et godt og utfyllende svar Hammers. Har et spørsmål om Qfuel også, som jeg tenkte å stille på Qfuel-tråden. Men jeg står over, ettersom det ser ut til å være bare apekatter som skriver der.
Hammers
03.06.2022 kl 21:38 3309

Interessant at du nevner QFUEL. Her et lite tankekors for leserne - et slags PINSEMYSTERIUM:

- VOW (med alle sine områder mot verdensledende kunder på ulike felt) verdsettes i dag på børs til NOK 2,8 MRD.
- QFUEL kan ikke vise til stort annet enn at 2 av 4 linjer på en minifabrikk i DK tilsv Follum fungerer.
- Dessuten et sorteringsanlegg som er finansiert (jubelen står i taket) + noe løse planer rundt om (slikt har også VOW).
- Verdsettetttelse; 2,5 MRD - etter de siste skarpe fallene.

Hva som har skapt denne HYPEN i QFUEL vet ikke jeg.
Hva har QFUEL? En drøm om å danne Nafta av plast (et relativt enkelt produkt på lav pyrolysetemperatur).
VOW står på trappene til å kunne starte produksjon av HYDROGEN/METAN (via nytt utskilt selskap?) ved å pyrolysere plast over 750 grader.
En LANGT verre oppgave.

Dessuten; VOW SELGER sorteringsanlegg (kjøper ikke) uten at aksjonærene går av hengslene av den grunn.
https://www.vestviken24.no/henrik-co-med-robot-gjennombrudd-i-frankrike/s/5-83-178503

Så har vi alle de andre vertikalene som finnes i VOW.
Bl.a. renseutstyr til ca 60% av verdens desidert største cruiseskip + 31% eierandel i VGM. Skip som er beregnet på opp til 10' reisende.
I tillegg diverse annet. Løsninger for oppdrettsanlegg for fisk + steriliseringsløsninger for matvarer, osv, osv. You name it!

Mens QF omsatte for 10 mill i Q1 og tapte 70 - hadde VOW positive EBITDA-inntekter på 24 mill i samme Q.
Kanskje ikke all verden, men husk; Dette var første Q ute av pandemien + at LAND gjorde et første forsøk på å levere varene.
Tallene blir LANGT bedre utover i 2022 - såfremt det ikke kommer flyvende nye svaner fra Helvete. Dere vet; De sorte!

Hvorfor i alle dager skal 2 slike selskaper verdimessig likestilles?

MINST 1 av aksjene er fullstendig feilpriset ut fra underliggende aktivitet.
Men klart; Skaper man en HYPE om noe som ikke er det så blir det hele til slutt feil.
Som Tryve Hegnar like å fortelle; Vannet renner alltid nedover! Altså; Alle fakta og all fornuft kommer til slutt for en dag.

Etter mitt syn - og basert på underliggende aktivitet - burde ikke QFUEL verdsettes høyere enn VGM - som prises til ca 500 mill.
Ikke rart at den ene etter den andre av storaksjonærene har forsvunnet med lommene fulle av "gryn". Det ville også jeg ha gjort.
Redigert 04.06.2022 kl 01:43 Du må logge inn for å svare