VOW/VGM - DIV FAKTA; EU godkjenner nå karbonfangst via pyrolyse!

Hammers
VOW 28.04.2022 kl 19:57 83588

Henrik Badin befinner seg for tiden med et crew på messen "Seatrade Cruise Global 2022" i Miami.
De rapportene som sendes derfra har en fellesnevner: Alle BOBLER av optimisme.

Neppe uten grunn.
- Carnival Cruise rapporterte i starten av april at selskapet opplevde sin beste bookinguke "ever".
- MSC Cruise sendte samtidig ut en tilsvarende melding.
- Royal Caribbean Group sier i dag av 60 av deres 66 store skip er på vannet.

De øvrige (10%) kommer når de igjen er oppbemannet med nytt personell siden flere sluttet under pandemien.
For VOW's del betyr dette at også "den tredje armen" (Aftersales) nå begynner å komme tilbake i godt gammelt slag!
Under normal drift utgjør denne ca 1/3 av VOW's inntekter.

Man kan ellers merke seg at nybyggingen har gått for fullt under hele pandemien.
Royal Caribbean har for tiden 6 nye store skip under bygging - og VOW deltar med renseutstur på alle disse.
Generelt sett kan man si at VOW har erobret alle de 3 STORE cruserederiene - og er hoffleverandører til disse.

Ordrereserven er (som kjent ?) på hele 2 mrd - inkl 800 mill i "options".
Tenke seg til; En ordrereserve på 2 mrd og en TOTAL børsverdi på 2,3 mrd. Nesten slik at man må gni seg i øynene.

Man har mao mer enn nok å henge fingrene i i årene som kommer når det gjelder cruise.
Etter hvert som nybyggene kommer på vannet øker selvsagt Aftersales til vedlikehold tilsvarende.
___________________

Dagens landlige ordre på ca NOK 12 mill blir i denne sammenheng noe puslete å regne.
Men dette var nykjøpte Evensens (CHE) 3. ordre til den samme tyske kunden.

I tillegg har CHE fått bestilling fra VOW på trolig Europas største reaktor for produksjon av biokarbon m/ca 10' tonn årlig.
Et beist som produserer 5-6x kapasitet i forhold til ETIAs reaktorer.

Se dette opp mot Europas totale produksjon på 17' tonn i 2020/21. Dette blir svære greier.
Enda større blir det når man seriekobler f.eks 2-3 store fra Evensen (20-30' tonn) i et nettverk med kanskje 6-9 fra ETIA.
Da prater vi storproduksjon. Når dette skjer begynner vi virkelig å SNAKKE - også når det gjelder landlig virksomhet.

Under messen i Miami ble det nevnt et mulig nytt konsept for VOW.
Deres mindre og mobile pyrolyseanlegg passer utmerket for de Karibiske øyer - som på lik linje med Asia sliter m/søppelproblematikk.

Ved å la avfallet gå via en pyrolyseprosess skaper man verdier i form av gass/oljer/biokarbon i stedet for å brenne dem bort.
Spennende - og selvsagt like naturlig "her som der".

Vanskelig å IKKE bli smittet av den boblende optimismen!
Redigert 22.02.2024 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
hatitchi
04.06.2022 kl 20:14 6362

Noen spesiell grunn til at du sammenligner EBITDA'en til VOW med bunnlinjen til QFUEL?

"EBITDA-inntekter"

EBITDA er et resultatmål, og er i praksis det du sitter igjen med før du har tatt med faste kostnader som husleie, avskrivninger, finans og skatt.

Hvilke storaksjonærer er det som forsvinner? Kjetil Bøhn er jeg kjent med, men er det noen jeg ikke har fått med meg? Kan også legge til at Henrik Badin og en rekke andre i styret/ledelsen også solgte seg ned i 2021 for å "øke flyten" + betale formuesskatt. Tror du Badin hadde holdt på aksjene om han fikk fyken imorra?

Var vel også noen som tvilte på emisjon i VOW siden nevnte personer eide så mye av VOW at de ikke hadde mulighet til å forsvare sin eierandel.
Hammers
04.06.2022 kl 23:51 6235

Dette er en faktatråd om VOW - ikke en krangletråd om QFUEL.
Hvis du misliker de tallene jeg skriver om er det bare å stryke dem. Les heller resten av innlegget og tenk selv!

De som forsvant; Først en gruppe investorer fra USA - deretter tobakkskongen Andresen etter en KORT og ulykkelig forelskelse.
Så forsvant Bøhn en mandag morgen. Senere forsvant store deler av aksjene hans......og nå er kanskje resten lempet over bord.

Som jeg for lenge siden skrev i en egen tråd;
QFUEL er som en tryllefabrikk å regne - der spesialiteten er MAGI basert på ulike typer forsvinningsnummer!
Redigert 05.06.2022 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
oivindl
05.06.2022 kl 23:09 5944

"Dette er en faktatråd om VOW - ikke en krangletråd om QFUEL."

Hvorfor da nevne QFUEL fem ganger i ditt forrige innlegg? Og i tillegg følge opp i det siste innlegget?
Hammers
05.06.2022 kl 23:24 6034

Det var fakta ang VOW kontra QFUEL jeg skrev om. Som et "apropos" til en annen skribents innlegg.
Det ene selskapet er overpriset så det holder - og burde i realiteten ikke ha høyere markedsverdi enn det nivået VGM ligger på!

Det er selskapet som er bygget på en hype - og som i grunnen ikke har noe som helst av konkrete resultater å vise til.
Akkurat som VGM - siden deres første fabrikk har blitt utsatt til neste år.
Hammers
06.06.2022 kl 23:05 5878

Bare for å presisere gårdagens siste innlegg;
VGM er selvsagt ikke bygd på en hype, men har pr dd ingen operativ drift.

På Follum (for Elkem) kommer produksjonen etter alle solemerker i gang på slutten av 2023.
Selvsagt basert på VOW's Biogreensystem - som har fungert rundt om i verden i mange år.
Det jobbes også mot flere andre store aktører - så det kan fort komme store nyheter lenge før Follum er i drift.

Ellers;
- Hvis noen er utålmodige mtp de pilotprosjektene som settes opp i startfaser har denne framgangsmåten naturlige årsaker.
- Dette er et anbefalt tiltak fra VOW for å finne eksakte pyrolyseverdier for det stoffet kunden ønsker å få ut av råmaterialet.
- Alle råvarer som pyroliseres (eks; plast, trevirke, gummi (her; gummi i dekk)) har ulike egenskaper.
- Først tester man ut. Deretter får kunden et skreddersydd opplegg som er tilpasset deres egne ønsker.
Redigert 06.06.2022 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.06.2022 kl 15:05 5558

Liten aktivitet på forumet om dagen hva VOW gjelder. Solide oppganger følges av nedganger. Vi har hatt fire stykker av det siste 6 måneder. Det er rart å se hvordan VOW-aksjonærene hele tiden er avhengig av stimuli for ikke å selge. VOW er ikke alene om det på børsen, men i forhold til andre aksjer jeg sitter i er det veldig påfallende.
TheKurgan
09.06.2022 kl 16:34 5488

Er det noe i det Hammers har påpekt for lenge siden at det ikke er så mange frie aksjer.
De store eierne/familiene selger ikke, så mindre salg og kjøp slår ut mye større?
spekulator
13.06.2022 kl 20:14 5194

Det ser ikke ut som det er så stor villighet for å selge. VOW er et solid selskap, lite gjeld , god inntjening, et selskap som nok greier seg fint gjennom en regnværsdag. Var faktisk litt overrasket idag, da den var en av de få som greide seg greit gjennom en dag da OB falt 3,16%
Til Hammers, vi savner deg!
Naustberget
13.06.2022 kl 22:33 5153

Nå venter vi vel bare på at de skal fortelle at de er begynt med bygningene/ tomta i Follom
Redigert 14.06.2022 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
nolast
13.06.2022 kl 22:54 5229

Follum!!! Vi savner Hammers! Venter bare på stor ordren. Den skikkelig store.
Hammers
14.06.2022 kl 21:26 4982

Dagens melding kom sikkert noe overraskende på mange, men ikke på alle. Innholdet kjente jeg selvsagt ikke men;
Tror det var u/Q&A e/Q1 i april Badin såvidt nevnte en stor melding han trolig kunne slippe ila et par mnd's tid. Nå hadde snart 2 mnd gått...!
Jeg trodde det ville bli en større sak rettet mot et selskap, men dette må da være et langt større case.

VOW er 1 av 13 selskaper som skal "berge Europa". I dette tilfellet fjerne plast og omgjøre denne til energi.
Høytemperatur pyrolyse nevnes. Da snakker vi om plast inn i systemet - gjerne hydrogen og metan ut.

"Mission Impossible", tenker nok mange. Jeg tviler ikke i det hele tatt. Dette er sertifisert - og det virker!
Det er dette VOW har jobbet med innen cruise i 20 år. Da i mindre målestokk enn det vi nå snakker om.

Meldingen var lang - og den fortalte ikke så mye konkret ang hva prosjektet egentlig innebærer for VOW.
Uansett litt av et kvalitetsstempel å være en av de 13 utvalgte aktørene i Europa.
___________________________________
Etter en liten halvtime i tenkeboksen ligger det helt klart an til at dette medfører en innledende ny brukbar kontrakt til VOW.
Fordi; Testen skal utføres med ETIAs Biogreen Spirajoule. Dette må prosjektet kjøpe og installere i den nye fabrikken.

Antall linjer/størrelse på anlegget er ikke opplyst.
Kanskje a la Follum - for som vi vet - VOW kjører gjerne standard prosedyre på slikt.
Blir det som Follum snakker vi fort om nye NOK 220 mill. I så fall den 2. tilsvarende bestillingen ila et halvt år.
____________________________________
"The plastics-to-olefins project aims to demonstrate a novel plastics recycling process based on high-temperature ETIA Spirajoule pyrolysis technology.
Olefins are the basis for an extensive petrochemical industry and have typically been produced from fossil hydrocarbons.
Reducing carbon emissions the main product of the ETIA process will be a gas stream instead of a liquid.
This means that the lifecycle greenhouse gas emissions will be reduced by more than 70% compared to existing plastics recycling processes for unsorted plastic waste. Compared with the current end-of-life options for these wastes, the climate benefits will be even greater, reducing emissions by more than 80%.
_____________________________________
Spennende......for hvor mye plast og annen dritt ligger ikke rundt om i verdensdelen.
ALT kan gå i pyrolysen, men man får ut ulik mengde energi i produksjonsenden.
Plast er trolig valgt pga den store energimengden stoffet inneholder.

Joda; den reaktoren VOW bestilte på spec fra oppkjøpte CH Evensen får nok raskt ben å gå på.
Husker jeg skrev den gang i slutten av mars; VOW vet nok 100% sikkert hvor reaktoren etter hvert havner.

VOW bestilte straks for å få arbeidet raskt i gang - kanskje nettopp til dette europeiske prosjektet? - som offentliggjøres i dag.
Da er reaktoren allerede et par mnd på vei. Reaktoren vil være ferdig i Q4. Den blir nok sendt direkte ut i produksjon når den står klar.
Redigert 14.06.2022 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
Karbon
14.06.2022 kl 21:43 5007

Her er mer informasjon om prosjektet, og alle de 13 involverte selskapene:

https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/how-to-participate/org-details/950648016/project/101058032/program/43108390/details

Som man ser av listen over selskaper, så er det bl.a.forskningsselskaper osv, blant annet danmarks tekniske universitet. Så det er vel liten tvil om hvilket av de 13 selskapene på listen som står for selve leveransen, og som dermed får betalt deretter. Det er selvsagt Vow, som er utstyrsleverandøren.

Mulig ikke markedet skjønte dette da meldingen ble sluppet rett før børsslutt i dag. Noen trodde kanskje det var 13 selskaper som skulle levere teknologi for tilsammen 33 millioner Euro. Men store deler av de 33 millioner Euro vil her tilfalle Vow.
Redigert 14.06.2022 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.06.2022 kl 22:22 4978

Veldig enig med deg.

Pyrolysen er som meldingen sier; basert på ETIAs utstyr - da snakker vi om VOW.
Kun ETIA som produserer dette patentbeskyttede systemet.

Ellers spennende det du sier på den andre tråden om VOW;
- At selskapet fort blir den foretrukne leverandør i Europa.
- Ja, hvorfor ikke benytte det som fungerer. Det enkleste og beste.
- EU's foretrukne system for karbonreduksjon i dette prosjektet.
- Markedet er enorm på landsiden.
Bubleslurp
14.06.2022 kl 22:36 5016

Ikke småtterier det Badin antyder her:

In many ways, our partnership with Repsol reminds me of relationships we
started two decades ago with leading cruise ship operators, and which have
brought forward environmental solutions which means that cruise ships today are
able to operate without any emission of wastewater to sea", said Henrik Badin.
Record
15.06.2022 kl 00:14 4922

En del store som stikker nesen frem og vil være i det gode selskap ,bla ,DOW en gigant som vi nok får høre mere fra via VOW skal Dere se :-)
CapitaL
15.06.2022 kl 09:26 4766

Litt mer nøkternt kan man kanskje anslå et pyrolyseanlegg til 40-50 mill, og at 1-2 ansatte fra Etia vil være involvert så lenge prosjektet varer? I likhet med anlegget Vow leverer til Repsols eget pilotprosjekt.
Det blir nok ingen Follumstørrelse på testanlegget, ei heller kjempereaktoren som det spekuleres i over her som havner i Puertollano. Den skal nok et helt annet sted;)

Dette er uansett nok et tilskudd til Vows ordrebok på land, og som seg hør og bør reagerer markedet på godt nytt med å sende kursen ned :))
Hammers
15.06.2022 kl 18:17 4679

Hva bygger du dine tall på når du "antar" 1-2 mann fra ETIA + et anlegg til 40-50 mill?
Sikkert flere enn meg som lurer på dette......for du stikker vel ikke en finger i været og gjetter etter beste evne på lave tall?

Det som "skurrer" med tallene er for min del;
- Dette er et europeisk prestisjeprosjekt der VOW er en sentral aktør på teknisk utsstyr.
- Hvorfor skal VOW i et slikt case plutselig gå bort fra sine standard pilotanlegg på 10' tonn?
- Da må man endre allerede innkjørte prosesser og komponentsammensetninger - og bygge om for å tilpasse seg til lite filleanlegg?

- Totalsummen er på €33 mill (ca NOK 340 mill). Dette stemmer godt overens med "Follum" - som kostet 215 mill.
- Resten av beløpet er det lett å tenke seg skal gå til ulike typer utgiftert ila den perioden piloten varer.

- I tillegg mener du at underbemanning er veien å gå i et prestisjeanlegg/prosjekt som ikke må feile.
- Personlig ville jeg tenkt motsatt av de tallene du kommer med, men HVOR kommer de fra? Tallene dine?
Redigert 15.06.2022 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.06.2022 kl 21:45 4554

Ingen svar fra Capital. Ikke uventet.
Skal vi tolke dette til at hans mld fra ca kl 09.30 var "fake news" - slik vi har fått noen av på ulike tråder om VOW?

Hvis gårdagens mld er en standard pilot på 10.000 tonn's kapasitet (ganske sikkert) snakker vi fort om kommende ordre på ca NOK 220 mill.
I så fall har VOW allerede i Q2 gjort avtaler/fått konkrete ordre for over en HALV MRD dette kvartalet.
SAMTLIGE er innen landbasert virksomhet - og fortsatt gjenstår drøyt 14 dager før vi snakker om Q3.
Usikkerheten ligger ikke i OM de kommer, men hvordan (HVILKET Q) de tas inn i regnskapet.

Landlig virksomhet gir et langt raskere utslag i regnskapet enn de mer langvarige ordre til Cruise.
I Q1 sto land for inntekter på ca 78 mill - da UTEN en eneste landbasert børsmeldt ordre.
Pr dd er det totale tallet for alt børsmeldt i Q2 ca 545 mill - HVIS gårdagens mld gjelder standard pilot.
Hvis ikke kan man trekke fra 220 mill. Likevel et rekordtall for segmentet.

Joda, man kan fortsatt tvile på alt mulig det er mulig å tvile på. Jeg gjør det ikke. Når resultatene kommer vises fasit.
Etter Q1 spratt kursen 30% i været......og Q2 ligger etter alle solemerker an til å bli LANGT sterkere.
Redigert 15.06.2022 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
CapitaL
15.06.2022 kl 21:52 4594

Jeg stikker ingen finger i været nei.. Jeg har ganske enkelt gått ut i fra at det er snakk om en Biogreen linje.. På Follum er det vel 5 stk linjer som skal leveres. Prislapp ca 220 mill.
Anlegget til eks Wakefield, som forøvrig omtales som et anlegg i industriskala har en prislapp på 50 mill. Gigantkontrakten i USA til ca 250 mill omfatter bl.a 4 Biogreen linjer og sannsynligvis en del komponenter i tillegg.

Så, basert på pilotanlegget til Repsol som leveres i år, og som jeg ikke finner prislappen på i farten, men som neppe overstiger 50 mill, har jeg kommet til disse tallene. Ettersom dette er et anlegg fra ETIA er dine spekulasjoner om at dette dreier seg om Evensen reaktoren feil.. Hvem som tar hva ut av løse luften får andre bedømme...
hatitchi
15.06.2022 kl 22:00 4656

Ja, enten så oppretter de egne selskap å selge til, eller så lar man samarbeidspartnerene sine betale i dyre dommer for at VOW skal tjene seg rike.

Kontrollspørsmål: Meldte VOW om salg i børsmeldingen, og hvilken kontraktsverdi meldte de? Prosjektet har ikke kommersielle formål, men tar sikte på å få plast kvalifisert som en sirkulær innsatsfaktor. Å tro at de får noen særlig margiin på å levere sin del i et samarbeidsprosjekt med andre partnere er noe virkelighetsfjernt.
Hammers
15.06.2022 kl 22:14 4645

I børsmeldingen kan jeg ikke se det står noe som helst om kun 1 linje. Hvor har du dette fra?

Standard størrelse til tungindustrien er 10' tonn kapasitet.
Dette er kapasiteten på Follum og det blir kapasiteten til Repsol's pilot i prosjektet mot husholdningsavfall.
Personlig tror jeg dette er mest sannsynlig i gårdagens plastprosjekt. Jeg begrunner hvorfor- mens dere slenger ut påstander.

Nevnte Wakefield er biochar til jordfordbedring - noe helt annen enn de tunge prosessene til tungindustri (oljeindustri/metaller).

CH Evensen var et eksempel på at det skjer mye i bakgrunnen som ikke andre enn ledelsen i VOW kjenner til.
Evensen KAN havne i gårdagens prosjekt - eller et annet sted. Uvesentlig og absolutt ikke noe å henge seg opp i.
Q2 ligger langt bedre an enn det Q1 gjorde. Langt viktigere.
Redigert 15.06.2022 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.06.2022 kl 22:29 4641

Ser du starter innlegget med et sleivspark.
Er det ikke mulig å forholde seg saklig i stedet for å starte med å slenge dritt?

Nei; ikke noe salg ble meldt i går, men når man skal ha en lengre studie på pyrolyseprosessen rettet mot plast, trenger man nødvendigvis noe pyrolyseutstyr å sende plasten gjennom. Man trenger også innsatsfaktoren plast å sende gjennom systemet.

Utstyret må skaffes fra ETIA's hyller siden det er deres system som er den foretrukne løsningen. Neppe uten grunn.
Dette koster penger. Det er mulig å tenke litt selvstendig uten å alt må inn med teskje.

Hvis gårdagens melding er så problematisk som dere legger opp til er det bare å kutte ut de 220 mill i Q2.
Kvartalet ligger uansett an til å bli langt bedre enn Q1.
hatitchi
15.06.2022 kl 22:51 4708

Jeg ser ikke negativt på gårsdagens børsmelding. Essensen er at utviklingsprosjektet de er med i, som repsol leder, får over halvparten av kostnadene dekket av Horizon Europe. Det var også bare ETIA sin teknologi som ble nevnt, men du la på teknologi fra CH Evensen. Dette prosjektet ble nok påtenkt før oppkjøpet fant sted.

Man trenger nok ikke en fabrikk av kommersiell størrelse når EU dekker det meste, samt at det er usikkert om det blir en suksess. Det er tross alt en grunn til at de får støtte av EU. Fint om det du antyder er tilfelle, men jeg er skeptisk til både størrelse og hvilken teknologi som inngår.
CapitaL
15.06.2022 kl 23:31 4681

Jeg antar som sagt.. Jeg ser iallfall ingen grunn til at et slikt forsøksprosjekt skal inneholde 5 linjer. Du maser om en såkalt standard størrelse.. hvor har du det fra? Og hva mener du med tungindustri? hva som pyroliseres i en Biogreen linje går da ut på et fett.. Tunge prosesser? mener du at det er forskjell på plast vs trevirke? eller bildekk?

Dersom påstanden din er riktig så skal i såfall anlegget til Repsol ha en prislapp på over 200 mill.. Det har i såfall gått meg hus forbi.. Min "påstand" er under 50 mill, kanskje bare halvparten av det for den del.
Hammers
15.06.2022 kl 23:41 4702

Jeg skiller mellom biokarbon og biochar (som beskrevet).
Altså er det bare en påstrand du kom med - ikke fakta.
Altså ikke noe å vektlegge i det hele tatt.
Hammers
15.06.2022 kl 23:41 4747

En allerede rødmerket og blokkert skribent for meg (i utgangspunktet) sutrer over at EU dekker mestepartene av kostnadene.
Deretter er alt galt med VOW og selskapets teknologi. Teknologien som har fungert 100% mot akkurat de samme stoffene i flere år.
Deretter; "Man trenger ikke en fabrikk av kommersiell størrelse når EU dekker det meste, samt at det er usikkert om det blir en suksess".

Hvor lavt skal man falle? Hvor kunnskapsløs skal man opptre?

For, Kjære vene; En pilot er absolutt ingen fullt kommersiell fabrikk.
Eks; Repsols pilot på 10' tonn (børsmeldt avtale i des 21) er forløperen til en fullskala fabrikken på 100' tonn som venter.
Med 100' tonn snakker vi om 10 x Follum og behov for pyrolyseutstyr for nærmere 2 MRD. Det til den ENE kunden.

Pilot dreier seg om et større forsøksanlegg der man (i dette tilfellet) tester ut de kvaliteter man ønsker å få ut av den pyroliserte plasten. Man tester ut for at kunden skal være 100% fornøyd med produktet.

Om dette blir en suksess; SELVSAGT blir det en suksess. Prinsippet virker 100% mot alle stoffer - det er finjusteringen man tester.
Systemet har fungert i mange år i ulike sammenhenger - inkl i 10-20 år om bord på cruiseskip. Det i mindre målestokk.
I større målestokk de senere år - etter at ETIA ble kjøpt i 2019. Da hadde VOW omsetning 0 på området - og kursen lå på 30-tallet.

I Q1 2022 var omsetningen på 79 mill (bare i DET kvartalet)......og tallet blir etter alle signaler STERKT stigende de kommende Q.
Som Admin for denne i utgangspunktet saklige tråden tror jeg nok det beste er å låse den.
Redigert 15.06.2022 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Karbon
16.06.2022 kl 12:22 4596

En liten kommentar til Capitals innlegg over her, der det står:

"Dersom påstanden din er riktig så skal i såfall anlegget til Repsol ha en prislapp på over 200 mill.. Det har i såfall gått meg hus forbi.. Min "påstand" er under 50 mill, kanskje bare halvparten av det for den del."

Her er en fin artikkel om anlegget til Repsol:

https://www.repsol.com/en/energy-and-innovation/energy-and-the-future/climate-change/biogas/index.cshtml

Og her er en artikkel som beskriver prosessen:

https://www.repsol.com/en/sustainability/circular-economy/our-projects/producing-fuels-from-urban-waste/index.cshtml

Og til slutt pressemeldingen fra Repsol, hvor også prislappen på anlegget er tatt med, 20 millioner Euro:
(Det er 2 anlegg som beskrives i pressemeldingen, hvorav det nederste er anlegget hvor Vow er utstyrsleverandør)

https://www.repsol.com/en/press-room/press-releases/2020/repsol-to-develop-two-major-emissions-reductions-projects-in-spain/index.cshtml


Redigert 16.06.2022 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.06.2022 kl 19:49 4468

Flotte, og i går dagferske, linker du viser til.
De gir langt mer kjøtt på beinet enn børsmeldingen som ble sendt ut for et par dager siden.

Linkene viser også at jeg hadde helt rett i det jeg sa om at en typisk pilot på 10' tonns kapasitet typisk koster 200 mill.
Når det er sagt; 200 mill kan selvsagt veriere litt - ut fra hvilken tilleggsutrustning som bestilles til ulike kunder (slikt varierer).
Linkene viser også at CapitaL tok fullstendig feil med sitt anslag på 50 til 25 mill. Fake news har begynt å florere i VOW.

Jeg har tatt meg den frihet å kjøre 2 av linkene gjennom Translater - slik at de blir lett leselig for alle:
https://www-repsol-com.translate.goog/en/press-room/press-releases/2020/repsol-to-develop-two-major-emissions-reductions-projects-in-spain/index.cshtml?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

https://www-repsol-com.translate.goog/en/sustainability/circular-economy/our-projects/producing-fuels-from-urban-waste/index.cshtml?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

Tenker man gjennom teksten skjønner man (trolig) at det blir snakk om voldsomme investeringer fra Repsol sin side fram mot 2027-30-50.
VOW sitter midt i smørøyet når det gjelder denne ene kunden.

Ellers ser jeg av VOW's hjemmeside at anlegget til Horizon Europa skal ligge ved en av Repsols petrokjemiske fabrikker i Spania.
Det vil trolig si at Repsols egen pyrolysefabrikk i Bilbao (urban waste) kommer i tillegg til denne.
Da snakker vi plutselig pyrolyseutstyr på 2x 200 mill (+/-) til 2 ulike anlegg som Repsol styrer.
Trolig slikt som i stor del tilfaller regnskapet i 2022.....i tillegg til Follum + div annet som ikke var på blokka i fjor.

At noe panikksolgte 30' aksjer i dagens sluttauksjon skjønte ikke jeg mye av, men alle gjør selvsagt egne valg.
Kanskje det var tvangssalg som foregikk - for nå er det mange som har tapt skjorta rundt om.
Redigert 16.06.2022 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
CapitaL
17.06.2022 kl 09:21 4260

Det er du som tar fullstendig feil Hammers.. Du linker selv til et anlegg som skal :

First stage: Remove 10,000 tons of urban waste per year from landfills in the first stage

Anlegget til Repsol skal altså pyrolysere 10.000 tonn avfall..
På Follum skal det pyrolyseres 40.000 tonn biomasse for å få ut 10.000 tonn biokull.

Det rimer dårlig med dine såkalte standardanlegg til 200 mill .. Når det åpenbart er snakk om en biogreenlinje vs fem.

Dine påstander om fake news passer derfor bedre på dine såkalte fakta. Et mer passende ord vil være fake facts.. det er nemlig det du serverer.
oivindl
17.06.2022 kl 09:34 4235

Hammers har en tendens til å beskylde andre for ting han selv bedriver i stort monn. Enten det er usakligheter, personangrep eller feilinformasjon.

Som du skriver CapitaL, så er det forskjell på tonn inn og tonn ut av ferdig produkt.

"The first construction phase at Follum will be able to produce 10,000 tonnes of green and CO2-neutral biocarbon"
https://www.vowgreenmetals.com/solutions/
Hammers
17.06.2022 kl 20:15 4159

HVIS jeg tar feil er det bare å gratulere deg i den evige kampen om å finne EN mulig feil ila 20 års skriverier.
Vi ser uansett at tallet 10.000 går igjen i begge dine eksempler.
For min del betyr 10' en standard fabrikk for pilot - før kraftig utvidelse.

Om det i dette tilfellet er 1 eller 5 linjer er det uansett bare som bagateller og flisespikkerier å regne.
For 10' tonn årlig (inn eller ut av systemet) er det uansett ingen som blir søkkrike av.

100.000 tonn er det første målet - og da blir mange rike.
100.000 tonn årlig produksjon (ut/inn).....og det bare som en "starter" til EN aktør som har 7-8 store raffinerier rundt om i Europa.

Toget ruller.....og nå kun et tidsspørsmål før første stoppested nås. Det første av en hel rekke innen ulike segmenter over hele kloden.
VOW er "the chosen one" av Repsol i Europa. ALT fungerer 100% - og har gjort det over flere år. Kan man få en bedre attest?
Redigert 17.06.2022 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2022 kl 10:04 3924

Det er ingen som er helt normale her i forumet. :)
Dette skrev Hammers når kursen var på over 50 i februar 2021.
Litt ydmykhet er fint. Du tar også feil Hammers noen ganger..

Skal vi backtrace og innrømme feil?

VOW - Oppskrift: MILLIONÆR om 2 år - GÅ AV m/pensjon om 6!!!

https://finansavisen.no/forum/thread/127073/view/3095458?legacy=0
Redigert 18.06.2022 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.06.2022 kl 11:59 3952

Du må nok lese litt mer enn kun overskriften hvis du ønsker å få med deg budskapet.
Ikke noe som var galt med det innlegget - siden det var trendens utvikling jeg refererte til.

"På 2 år i dette diagrammet hadde kursen steget med hele 550%. Fra ett bunnpunkt i trenden - til et annet 2 år senere.
For meg blir dette en stigningstakt OVER TID på hele 225% pr år - så lenge akkurat denne utviklingen holder seg!
Selvsagt med store variasjoner, for kursen kan ligge HØYT eller LAVT i trenden - og trenden i seg selv har kursmessig bredde over 100%".

3 begivenheter inntraff deretter;
Pandemien kom i bølge 2, en rettet EMI (kapital til VGM) kom og samtidig kom også oppbyggingen av den landlig aktiviteten.
I det korte bilde ble dette alt for mye på en gang og VOW gikk ila et par års tid med 1/3 drivkraft. LIkevel med greie resultater.
Da trenden fikk brudd sluttet også profetiene å gjelde. Profetiene som hele tiden refererte til den trenden som hadde vart fra 2016.

I dag er det meste på vei tilbake og historiske tall ble vist i Q1/22 - selv med kun "2/3 motorkraft".
Aftersales hadde ikke startet opp skikkelig da Q1 ble avsluttet. Likevel et lite driftsoverskudd innen AS på 3-4 mill.

Ingen må bli forundret hvis den landlige avdelingen for første gang er VOW's største del når Q2 legges fram.
Den avdelingen som operativt sett ikke fantes andre steder enn på tegneblokka den gangen jeg skrev om "bli millionær".
Tallene ligger pr DD an til å bli langt bedre i Q2.....og i resten av året.... enn de tallene som Q1 viste.

VOW er "The Chosen One" av REPSOL, et av europas største multikonsern (hovedsaklig oljeprodukter).
Konsernet som har en utslippsmessig 0-visjon innen 2050 + har varslet store utslippskutt innen 2030.

Repsol gjorde sine grundige vurderinger før selskapet tok sitt kloke valg. Akkurat som jeg gjorde tilsvarende valg våren 2019.
VOW ble valgt! Selskapet med den suverent beste teknologien, den mest stabile driften og et omdømme som er opparbeidet ila 20 år.

Dette er også svar til "Solfylt".
Jeg kommentarer selvsagt ikke ditt 3-kløver utover dette.
____________________________________________________

PS;
MERK at jeg har "glemt" å nevne den pågående piloten til verdens største selskap innen stålindustri, ArcelorMital.
Ei heller den store nordamerikanske aktøren innen metaller som i mai kom på banen ned kontrakt på 264 mill. Ny pilot før hurtig oppskalering!!! Trolig 5-12 andre aktører som allerede har tegnet innledende kontrakter innen avkarbonisering på land.

Så langt nye kontrakter for 330 mill kun i Q2 (ser da bort fra "kranglekontrakten" ang Horizon Europa - så pluss på 50-200 mill).
SAMTLIGE innen en landlig virksomhet som ikke eksisterte for et par år siden.
Dette er tall når det fortsatt gjenstår et par uker av kvartalet!

Bare å smøre seg med litt "tålmodighetskrem" og vente i solskinnet.
Redigert 18.06.2022 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
solfylt
18.06.2022 kl 12:26 3923

Den er grei ☀️
Slettet bruker
18.06.2022 kl 18:39 3792

Hammers:
"PS;
Jeg tør NESTEN ikke nevne en mulig logiske kurs om 4 år. Hvis man tar 325 (etter 2 år) og plusser på ytterligere 550% (fortsatt i trenden).
Da vises det en mulig aksjekurs på kr 2100 (+/-). Splitt vil trolig blitt gjennomført lenge før den tid"

Når man ser på det fundamentale så var det du skrev over bare å le av og det vet du godt selv også. Men hvis også man ser på det tekniske så var det ingenting som indikererte kurs på kr 2000.
Og alle vet hva som skjedde, støtten ble brutt og vow gikk helt ned til 15 kr.

Hvor enn optimistisk tegning jeg lager. Klarer jeg ikke å komme til 2000. :D :D

Jeg savner bare ydmykhet og derfor skriver jeg.

Redigert 18.06.2022 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
18.06.2022 kl 21:31 3712

Og det var vel ikke bare trenden Hammers uttalte seg om.

"Hilsen Hammers........som basert på FAKTA fra VOW ikke kan se at kr 2100 er et urimelig tall om 4 år."
Hammers
18.06.2022 kl 21:47 3723

Melding fra Badin på sosiale medier i dag (her via oversetter);
"Denne uken kom Vow ASA ledergruppe med Scanship ETIA - Ecotechnologies ASCODERO PRODUCTIQUE & C. H. Evensen Industriovner AS sammen til vår gjennomgang hver 2. mnd.

Gruppen vokser langs flere nye akser, hele Vow-teamet blir større, vi fortsetter å bygge vår «speed for impact»-kultur,
og nye teknologiapplikasjoner utvikles rundt karbongjenvinningsapplikasjoner og fornybar energiproduksjon.
Det er så gøy å være en del av denne reisen og bygge en kraftstasjon for teknologi og mennesker for å drive grønt industriskifte.
_______________________________
Mye standard prat her, MEN;
- Det man kan merke seg er at nye applikasjoner innen karbongjenvinning utvikles. Det kan fort føre til nye "vertikaler".
- Pyrolyse av "Sludge" (slam) har f.eks stadig vært nevnt i ulike sammenhenger.

- Ellers bør man merke seg at ASCODERO PRODUCTIQUE deltok under samlingen.
- Et selskap som har spesialisert seg på kunstig intelligens (AI) innen sortering.
- OG et selskap som lett går i glemmeboka siden det så langt ikke har levert stort. Kun en liten "sorteringspilot" til 3 mill i Q3 i fjor.
- Det dreide seg om en forsøksordre for utprøving til en aktør i Nord-Frankrike.
- Kommer det oppskaleringer på denne/andre kontrakter kan også dette lille selskapet være med å dra litt framover.

Nå begynner det forresten å bli så mange forskjellige retninger innen VOW at jeg vurderer å ansette en "smukk privatsekretær" for å holde styr på alt sammen. Spesielt mtp at steriliseringsdelen (av matvarer/krydder) så langt ikke er nevnt i det hele tatt. Har kan det fort komme noe.
I januar i fjor tok Hermanrud VOW inn i sin portefølje med kursmål 60. Da var det nettopp potensialet innen steriliseringsbiten han vektla stort.
__________________________________
Lyn; Jeg gidder ikke mer av dette gnålet ditt. Trenden ble brutt og profetiene sluttet med det å gjelde.
Alt ble forklart i formiddag og alle andre lesere her inne skjønner trolig hva jeg snakker om.
Redigert 18.06.2022 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
investinor
18.06.2022 kl 23:26 3713

lei hele gjengen. gidder ikke legge ut aktuell info og news,kos dere på forumet, hilsen en som har trua på VOW.
Slettet bruker
18.06.2022 kl 23:35 3793

Du vet selv hva du ha holdt på med her. Hvis du virkelig trodde Vow med sine par millioner i inntekt kan være mer verdt enn Norsk Hydro om noen få år så vet ikke jeg... Men vi lar det ligge nå.