VOW/VGM - DIV FAKTA; EU godkjenner nå karbonfangst via pyrolyse!

Hammers
VOW 28.04.2022 kl 19:57 83591

Henrik Badin befinner seg for tiden med et crew på messen "Seatrade Cruise Global 2022" i Miami.
De rapportene som sendes derfra har en fellesnevner: Alle BOBLER av optimisme.

Neppe uten grunn.
- Carnival Cruise rapporterte i starten av april at selskapet opplevde sin beste bookinguke "ever".
- MSC Cruise sendte samtidig ut en tilsvarende melding.
- Royal Caribbean Group sier i dag av 60 av deres 66 store skip er på vannet.

De øvrige (10%) kommer når de igjen er oppbemannet med nytt personell siden flere sluttet under pandemien.
For VOW's del betyr dette at også "den tredje armen" (Aftersales) nå begynner å komme tilbake i godt gammelt slag!
Under normal drift utgjør denne ca 1/3 av VOW's inntekter.

Man kan ellers merke seg at nybyggingen har gått for fullt under hele pandemien.
Royal Caribbean har for tiden 6 nye store skip under bygging - og VOW deltar med renseutstur på alle disse.
Generelt sett kan man si at VOW har erobret alle de 3 STORE cruserederiene - og er hoffleverandører til disse.

Ordrereserven er (som kjent ?) på hele 2 mrd - inkl 800 mill i "options".
Tenke seg til; En ordrereserve på 2 mrd og en TOTAL børsverdi på 2,3 mrd. Nesten slik at man må gni seg i øynene.

Man har mao mer enn nok å henge fingrene i i årene som kommer når det gjelder cruise.
Etter hvert som nybyggene kommer på vannet øker selvsagt Aftersales til vedlikehold tilsvarende.
___________________

Dagens landlige ordre på ca NOK 12 mill blir i denne sammenheng noe puslete å regne.
Men dette var nykjøpte Evensens (CHE) 3. ordre til den samme tyske kunden.

I tillegg har CHE fått bestilling fra VOW på trolig Europas største reaktor for produksjon av biokarbon m/ca 10' tonn årlig.
Et beist som produserer 5-6x kapasitet i forhold til ETIAs reaktorer.

Se dette opp mot Europas totale produksjon på 17' tonn i 2020/21. Dette blir svære greier.
Enda større blir det når man seriekobler f.eks 2-3 store fra Evensen (20-30' tonn) i et nettverk med kanskje 6-9 fra ETIA.
Da prater vi storproduksjon. Når dette skjer begynner vi virkelig å SNAKKE - også når det gjelder landlig virksomhet.

Under messen i Miami ble det nevnt et mulig nytt konsept for VOW.
Deres mindre og mobile pyrolyseanlegg passer utmerket for de Karibiske øyer - som på lik linje med Asia sliter m/søppelproblematikk.

Ved å la avfallet gå via en pyrolyseprosess skaper man verdier i form av gass/oljer/biokarbon i stedet for å brenne dem bort.
Spennende - og selvsagt like naturlig "her som der".

Vanskelig å IKKE bli smittet av den boblende optimismen!
Redigert 22.02.2024 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.02.2023 kl 14:31 13581

HB har i dag lagt ut en interessant 40 sekunders time-lapse billedsekvens på sosialt medium.
Billedserien (filmen) viser montering av reaktorer. Følgende godord er med på turen (her via oversetter);
____________________________________
Hva venter du på?
For oss i Vow ASA handler det om å fremskynde distribusjonen av klimatiltaksteknologier.

Visste du at ifølge McKinsey & Company forskning på EUs netto nullvei, vil allerede modne klimateknologier, hvis de distribueres bredt, levere om lag 60 prosent av utslippsreduksjonen som vil være nødvendig for å stabilisere klimaet innen 2050.

Nyt time-lapse på våre Biogreen pyrolysereaktorer under produksjon, som snart skal installeres på et av de største biokarbonproduksjonsstedene i Europa for Vow Green Metals.

Redigert 10.02.2023 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.02.2023 kl 21:44 13391

Det går nå mot lysere tider - kanskje spesielt for VOW-aksjonærene.
- Sist uke kom et viktig positivt teknisk brudd.
- I dag ble det første "bekreftet" med et viktig brudd nr 2.

Fundamentalt har vi fått 2 knallnyheter den siste tiden.
Nå ser det ut som den tekniske delen følger på.....!
Redigert 13.02.2023 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.02.2023 kl 14:46 13055

Et EKTE HAT-TRICK med gode nyheter fra VGM i dag.

- Man framskynder produksjonen og starter allerede en linje i Q3.
- Man øker kapasiteten på Follum.
- Man har fått vekst på i "pipeline" på 50% ila 6 mnd. Fra 400' tonn ved H1/22 til > 600' tonn nå ved H2.

Alt dette fordi etterspørselen er ENORM i takt med de utslippsprisene som har nådd tynnere luftlag.
Det opplyses at monsterreaktoren mest trolig går til VGM. Dette har jeg argumentert FOR i flere tidligere innlegg.

Børsverdi: 432 MILL kan vel nærmest karakteriseres som konkursprising - til tross for at prisene på SAMTLIGE de produserte stoffene (fast/gass (EL)/oljer/klimakvoter har skutt kraftig i været siden etableringen i april 2021. Prisen på den fjernvarmen som kommer ut er knyttet til el-prisen.
Redigert 17.02.2023 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
investinor
17.02.2023 kl 19:47 13196

fremskynder vel ikke når de ikke starter opp 10.000 tonn først mid-2024 og de kjøper sannsynligvis en biogreen reaktor som utgjør 25 prosent av 10000 tonn med oppstart q3 fra Vow. kostnad 50-60 mill NOK. CHE Evensen reaktoren blir det interessant å se hvordan de skal finansiere. Her må vel en større aktør ta en større andel av selskapet.
Hammers
17.02.2023 kl 20:44 13481

Forsinkelsen ved hovedanlegget har vært kjent en tid. Spaden skulle stikkes i bakken når tela gikk ut av bakken.
Produksjonsstart i 2024. Ved å installere denne ekstra linjen framskyndes prosessen.

Den ene linja kan man bl.a. benytte for å teste ut biokarbonet for å få max egenskaper på det - ut fra kundens ønsker.
At linja er klar allerede i Q3 er en fremskynding av prosessen - etter forsinkelsen.

Finansiering ordner seg nok.
Så vidt jeg vet inngikk man rammeavtaler med bankforbindelsen allerede da VGM ble skilt ut fra VOW.

Noen ny storeier tviler jeg sterkt på at ledelsen i VOW er spesielt interessert i.
Top 4 i VOW eier til sammen 36,92 % av aksjene og VOW eier 30,41%.

Det betyr og at det neppe kommer noen emisjon som aksjonærene må bidra i.
I så fall måtte VOW-systemet ha bidratt med 67% av emi'en.
Redigert 17.02.2023 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.02.2023 kl 21:53 13510

Her er forresten en illustrasjon av den nye linja. Montert i en 3.etg rigg.
Blir ikke forundret om VOW tar patent på riggen og bruker den som standard prøveløsning for kommende kunder for å komme raskt i gang.
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-additional-2-500-tonnes-production-facility-at-follum-to-be
Redigert 17.02.2023 kl 21:53 Du må logge inn for å svare
CapitaL
17.02.2023 kl 22:19 13555

Forsinkelse fra årsskiftet til midten av 2024 var iallfall nytt for meg.. og trolig for de aller fleste.... Det har tidligere blitt nevnt at målet for første produksjon fra fabrikken var ved årsskiftet, ikke et halvt år senere...

Hvilken finansieringsløsning man ender opp med for å dekke opp utvidelsen er foreløpig et åpent spørsmål. Hvis det gagner VOW kan man kanskje se for seg en leasingavtale på Biogreenlinja og lånefinansiering av CHE-reaktoren.. Jeg ville uansett ikke utelukket en emisjon for å få dette opp og stå. Det har egentlig ligget i kortene hele tiden.. man kan nok ikke bygge, eie og drifte biokullfabrikker for milliarder av kroner med lån alene..
Hammers
17.02.2023 kl 22:54 13593

Finansieringen får eierne ta seg av. Ingen vits å sitte her å spekulere på hvordan dette løses.
Alt kommer uansett når det kommer.
Dessuten; Når driften kommer i gang for fullt vil den generere store inntekter for VGM.

En emisjon av ett eller annet slag kan selvsagt komme, men trolig ikke noe aksjonærene trenger å miste nattesøvnen av.
Ved en evt EMI som krever innbetaling fra aksjonærene måtte VOW-systemet SELV bladd opp med ca 67% av den for ikke å bli vannet ut. Da tror jeg man kan lukke DEN døra.
Redigert 17.02.2023 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.02.2023 kl 08:51 13536

En eventuell emisjon vil selvsagt hovedeierne være med på.. Her er det jo snakk om en vekstemisjon for å høste større inntekter i årene som kommer. VGM opererer i et sterkt voksende marked som etterhvert vil få flere konkurrenter på banen. Viktigheten av å holde på "first mover" posisjonen burde være innlysende. Veksten vil koste penger, og som aksjonær må jeg holde døra åpen for den muligheten..

En emisjon i Vow-systemet kan ikke sammenlignes med nødemisjoner for å holde liv i selskap med forretningsideer som aldri vil bli lønnsomme.. Selskap der pengene renner ut kvartal etter kvartal. Nel og Qfuel er eksempler på slike selskap. Bare ideen om evige strømmer av langtransportert plast.. Sammenlign det med en VOW-modul som settes opp på 4 dager og tar i mot lokal plast.
Hammers
18.02.2023 kl 12:44 13495

Jeg er veldig enig med mye av hva du sier.
Trolig fordi jeg tidligere har sagt noe tilsvarende?

Likevel; Evner du ikke å tenke logisk?
Hvor i alle dager mener du Top 4 + VOW skulle hente millionene fra hvis de skulle dekke 67% av en evt emi de selv bestemte skulle komme? Tror du de har dem liggende i nattbordskuffen?

Et kommende pengebehov blir nok løst på en annen og snedigere måte.
En måte som er til aksjonærenes beste - inkludert for hovedaksjonærene selv.

PS;
Jeg stenger igjen denne FAKTATRÅDEN som nå har blitt omgjort til en diskusjonstråd. Slikt man kan ta andre steder.
Jeg synes det er greit å samle FAKTA på ETT sted - uten støyende og tøvete synsing.
Redigert 18.02.2023 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Hammers
20.02.2023 kl 15:39 13290

CHE er ute etter 4 nye medarbeidere:
______________________________________________
Bli med på laget vårt i Fredrikstad!

C. H. Evensen Industriovner AS er i vekst på grunn av sterk vekst.
Vi ser nå etter fire nye personer til å bli med i arbeidet med å avkarbonisere industrien og forsterke det europeiske energiskiftet:

- Prosjektkoordinator
- Prosjektingeniør
- Senior prosjektingeniør
- Platearbeider

Les mer om stillingene og søk her:
https://lnkd.in/dSSKXDDu
Hammers
21.02.2023 kl 14:15 13171

Kvoteprisen for utslipp av CO2 har også i dag satt ny ATH.
I skrivende stund EUR 105 pr tonn.

VOW gjentar i dag en tidligere melding om salg av reaktorer til VGM.
- Reaktoren m/kapasitet 2.500 tonn skal ferdigstilles i Q3 i år. Pris 50-60 mill.
- Den store CHE-reaktoren m/kapasitet 10' tonn er et annet pågående diskusjonstema. Pris på denne er ikke nevnt.
Hammers
28.02.2023 kl 23:01 12688

Det nye og topp moderne hovedkontoret til VOW ble åpnet i går. Her fra sosialt medium;

The wait is over - yesterday we finally opened the doors to our new offices in Tønsberg! The move to a new, larger, more modern, and more sustainable office space was celebrated with breakfast, art reveal, speeches and guided office tours for all employees in Tønsberg. We are looking forward to welcome colleagues, partners, and clients from around the world to our new House of Vow!

Innlegget var komplettert med en stålende fornøyd ledelse og like strålende ansatte.
Ikke noe som helst som minner om sørgelige framtidsutsikten fra dem som er "på ballen".

Selvsagt ikke - når VOW i dag står ved terskelen til en ny "tidsalder" for selskapets del!
Redigert 28.02.2023 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.03.2023 kl 23:37 12074

- Ved inngangen til mars gikk RSI-verdiene til VOW til oversolgte nivåer.
- I dag gikk verdiene over til EKSTREMT oversolgte nivåer.

- Når slikt nås får man gjerne kraftig rekyl i motsatt retning.
- Som en strikk som er dratt alt for langt - før den slippes!

- Det hadde gjort seg med en nyhet under slike forhold!
Hammers
24.03.2023 kl 23:29 11939

Jeg registrerer det er flere "velkjente nicks" som på "åpen tråd" savner kommentarer fra undertegnede. Hyggelig det, men bevisst fra min side.
Saken er at jeg har begynt å boikotte Finansavisens forum. Gidder ikke å skrive et sted der sikkerhet har NULL prioritet!
ALLE kan operere med flere ulike brukernavn - bare man kjenner metodene. Jeg gjør det.

Likevel et par kommentarer.
- VOW ER I DAG på ekstremt oversolgte tekniske nivåer. RSI 18. Kursen faller på lave volumer. Kurs 14 tilsvarer en børsverdi på kun 1,6 MRD.
- Under pandemien var kursen på sitt laveste på 12,15. Kun Project Cruise drev den gang skuta. I DAG er alle 3 avd i FULL SVING.
- Fundamentalt er det ikke noe som kan rettferdiggjøre det fallet vi har sett den siste tiden! Trolig kun generell markedsuro.

- Ledelsen eier tross alt ca 53% og de vil sørge for at dette ikke blir for ille. Ikke minst for seg selv.
- Driften går med OVERSKUDD, og man nærmer seg MILLIARDEN i OMS på årsbasis. Alt vil til slutt ordne seg. Vent på meldingene!
______________________________________
Ca kl 22 i kveld la Henrik Badin ut følgende oppdatering på sosialt medium (via oversetter):
"Store fremskritt i Spania sammen med Repsol som bruker vår Vow ASA Biogreen pyrolyseteknologi i flere avfallsvaloriseringskonsepter.
Dette inkluderer Plastics2Olefins, et EU-finansiert prosjekt som skal designe, bygge og drive et demonstrasjonsanlegg for resirkulering av usortert plastavfall på Repsols anlegg Puertollano (Spania). Anlegget er digitalisert og drevet på 100% fornybar energi".
______________________________________
Et lite PS her ang "digitalisert drevet";
VOW har relativt nylig opprettet underselskaper som behersker AI (automatisert avfallssortering m/kunstig intelligens) + eget sorteringsanlegg.
Det skulle ikke forundre meg om det var pga prosjektet m/Repsol man gjorde dette. VOW så trolig et enormt behov - der man satt ved grøtfatet.

Hammers Hilser
Redigert 24.03.2023 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.03.2023 kl 19:14 11789

En dagfersk nyhet fra ABC/Nyheter.
En nyhet som forteller den SANNE historien om hva som skjer på cruise-fronten.
https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2023/03/26/195911599/symphony-of-the-seas-verdensrekord-i-antall-passasjerer

Det er VOW's "datter" (Scanship) som har levert renseutstyret om bord.
Det er senere Scanship som mottar bestillingene på Aftersales for å drifte det avanserte anlegget skipet har.
Hammers
28.03.2023 kl 23:42 11624

For få minutter siden en oppdatering fra HB's på sosialt medium fra sin deltakelse på årets sjøfartmesse i Florida;
____________________________________________
Inspiring to be back with the team in Florida for this years Seatrade Cruise Global 2023.
Cruise is back and rebounding faster than all other international tourism, with global passenger count forecast to reach 106% of 2019 levels in 2023, or 31.5 million people going cruising.

Opening Seatrade Cruise Global's State of the Industry keynote today, CLIA | Cruise Lines International Association Global Chairman Vago Pierfrancesco said the volume could range as high as 33million, following CLIAs President Kelly Craighead headlining the new era of cruising being resilient, innovative and relevant to concerns about the environment and tourism management.

For all of us in Vow ASA with Scanship this is so good news, continuing our market leardership mission, all for cleaner oceans. What better than to quote Kelly’s “our future is really bright”.
____________________________________________
Budskapet fra ledelsen er: ALT går veldig fint for VOW.
Hvorfor kursen for tiden faller som den gjør virker temmelig uforståelig.
Er det tvangssalg for en som har gått på smell - eller er det ren kursmanipulering som pågår?

I dag er VOW BØRSEN's ALLER SVAKESTE aksje med RSI på 13,5. Verre enn kriseselskaper og miniknøtter med enorme tap.
VOW har ikke noen av disse problemene. Når rekylen kommer kan den derfor bli kraftig - for de fundamentale nyhetene tilsier dette.
Både markedsforholdene og valutakurser jobber for tiden til VOW's fordel - som selger i $ og EUR. Sterke valutaer i forhold til NOK.

Husker dere da VOW var i kr 12 da frykten for Covid var på sitt aller verste?
Den gang kom det en kvartalsoppdatering og kursen mer enn doblet seg ila en drøy mnd.

"Nei, vi merker ikke noe av de problemene andre varsler om, var budskapet" den gang!
Dagens melding fra Florida indikerer det samme!
Redigert 28.03.2023 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.06.2023 kl 23:10 10735

I dag skrev jeg et faktainnlegg på en åpen tråd. Av erfaring kopierer jeg den inn på denne låste.
Ja, vi vet alle hva som skjer på åpne VOW-tråder. ALT forsvinner i rent søppel!

Her er mitt svar til en "gnager" som stadig er bekymret over hvordan veksten skal finansieres:
__________________________________________

Se Update for Q1/23. Der man får man en pekepinn hvordan organisering av VGM er tenkt gjennomført.
Det legges opp til en modell med partnerskap. Gjerne slik at VGM er minoritetsaksjonær i dette.
Et partnerskap som gir SOLID fortjeneste til ALLE parter!

Det vil KANSKJE si at partneren står for mesteparten av kapitalen og får tilsvarende mest av overskuddet?
Kanskje VGM står for kunnskapen, utstyret og driften???? Jeg vet ikke sikkert, men alt gjøres til eiernes beste.

Når det gjelder Follum blir VGM majoritetseier. Det er produksjonenen til silikonprodusenten (se nedenfor).
De "bekymringene" som stadig gjentas kan man lett glemme.
Spesielt mtp det inntjeningspotensialet som ligger i produksjonen.

En produksjon som starter i H2 m/den nylig annonserte lille linjen på 2500 tonn biokarbon av tot 10.000 (20' vurderes).
En linje som alene fanger 12.500 tonn Co2 fra atmosfæren pr år. For 1 tonn biokarbon fanger ca 5 tonn.

Dvs at man kan selge "biproduktet" Carbon Credits (utslippskvoter) tilsvarende denne fangsten.
Prisen svinger i dag rundt NOK 1000 pr tonn.

Bare å ta fram kalkulatoren - for produksjon av 2'5, 10' og 20' tonn produksjon biokarbon!
Vi snakker om ÅRLIG salg av Carbon Credits for hhv mill 12,500, 50 og 100 mill for de 3 produksjonene (m/dagens pris).

I tillegg selges HOVEDPRODKTENE;
BIOKARBON, BIOOLJER og BIOGASS. Gassen selges TO ganger til ulike brukere i rekkefølge - til ulikt formål).

Priser er ikke oppgitt på disse, men en pekepinn er at gasssens 2. bruker skal benytte den til fjernvarme.
Prisen på fjernvarme følger normalt norske strømpriser.

Produkter som selges til silisiumindustrien er SPESIALPRODUKTER med langt høyere pris enn "ordinære".
Ref Elkem på Follumanlegget.

Ikke rart at Cecilie J under Q&A KJAPT besvarte et spørsmål fra salen.
- Når tror du at lønnsomhet oppnås? "Jeg tror nok vi er der", var det korte svaret - før hun smilte - og gikk til neste......

VGM verdsettes i dag til 352 mill og har produksjonsstart i H2/23! Altså om noen få uker!
Deretter blir dette en pengemaskin med "tynn" bemanning og mye automatikk.

At også VOW blir en pengemaskin bør man ikke være i tvil om.
Selskapet skal levere alt utstyret innen vertikalen som går mot VGM.

Under Q1 Updates ble det også varslet at en 2 MRD kontrakt er nært forestående for VOW sin del.
En kontrakt som alene tilsvarer MER ENN de siste 2 års totale omsetning for hele selskapet.

Ikke rart at kursen i dag skjøt i været etter en fin Pareto-analyse.
En fin analyse som IKKE nevnte den 2 MRD ordren som man nå er i ferd med å legge "siste hånd" på!
Redigert 04.06.2023 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.06.2023 kl 23:50 10235

I dag var det det stor stas da West Ham United (vinnerne av European Conference League 2023) kjørte i åpne busser fra tidligere Upton Park til Stratford ved Londons tidligere OL-stadion. Laget ble feiret som nasjonalhelter med direkte sending på Sky News i kveld. Folkehavet var enormt. Joda, det har tatt sin tid. I Hammers' tilfelle tok det hele 43 år før heltene IGJEN fikk sin fortjente hyllest som europeiske cupvinnere.

Jeg gleder meg veldig til Henrik Badin m/crew skal kjøre gjennom Tønsbergs gater i tilsvarende busser.
Også det tar vel litt tid, men med en varslet ordremasse i pipeline på 25 MRD fram mot 2030 (ref Q1/23) og en snarlig kommende enkeltordre på hele 2 MRD ser det utrolig lyst ut for 2023.

Bare å overse dette PISSET som en "VOW-hevner" stadig produsererer under flere ulike nicks. Nå heter han KarinaH + noen flere nicks.

Det hele dreier seg om noen 100% treffsikre tekniske aksjeanalyser som Hammers i sin tid satte i selskaper som;
ACR, BCS, QFUEL, NAS?, MWTR, og kanskje også gamle NSG. Selskapet som senere konket. Pexip og Kahot er 2 andre eksempler.
Også i NSG-tiden var det et par "gnagere" som drev på (skogens/Less is) - uten at jeg da tenkte mer på saken.

Her snakker vi om SELSKAPSREKKEN FRA HELVETE.
Ikke rart fyren nå er eitrende forbanna og sitter døgner rundt og produserer det han gjør.
Innerst inne trolig forbanna på seg selv, men greit å la det gå ut over VOW og "Hammers".
Nicket som varslet om hans egen elendighet!

PS: Mine vurderinger ligger på egne tråder under de enkelte nevnte seskapene.
Kahot begynte jeg å skrive om FØR splitt 1:5 (altså gamle kurser - før 100-tallet).
Redigert 09.06.2023 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.06.2023 kl 12:43 10015

Her en dagfersk statusrapport fra Henrik B på sosialt medium ang VOWs plastprosjekt med Repsol/Horizon Europe.

"Our Vow pyrolysis technology is part of the Plastic2Olefins Horizon Europe programme, aimed at producing olefins from recycled plastic waste that will replace fossil hydrocarbons. The project with thirteen partners is headed by Repsol, a leading and global multi-energy provider headquartered in Spain. During this spring we have been running tests at our facility in Norway, but later, we will deliver a plant in Spain as part of the programme".

Ytterligere detaljer - via oversetter;
https://plastics2olefins-eu.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

Det man bør merke seg er at dette er en helt annen "vertikal" enn den som går mot VOW Green Metals.
Redigert 09.06.2023 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.06.2023 kl 20:50 9780

Kopi av et innlegg jeg skrev på åpen tråd (og som trolig raskt "drukner" i tull og tøys);
____________________________________
PFAS var kjent som "evighetsstoffet" (Google dette ordet).
INGEN klarte å overvinne giftstoffet før VOW gjorde forsøk med sin høytemperatur pyrolyse mellom 750-1000 grader.
DA fikk man "napp".

Det viser seg at det beste middelet til å overvinne PFAS kommer fra PFAS-forurenset mark som pyroliseres.
All pyrolyse danner fast stoff (biochar), oljer og gass. Jordsmonn med PFAS pyrolyseres.
Biochar fra slikt jordsmonn evnet å absorbere ytterligere PFAS i bakken. Altså; VINN/VINN.

PJ Nilsen var en sentral skikkelse under denne revolusjonerende oppdagelsen.
Han og et lite team opprettet et lite testlab i omr der flyene avises på Gardermoen.
Samlet forurenset jordsmonn og kjørte tester på det.

Denne uken er han en av foredragsholderne under Biochar Summit 2023. https://www.biochar-summit.eu/
Bare å bla nedover.

Når dette om 2-5 år har blitt stort over hele verden foreslår jeg at VOW nominerer PJ Nilsen til en Nobelpris innen kjemi (eller tilsv).
Fordi: PFAS er i dag endelig et løst VERDENSPROBLEM.
For VOW; Et ENORM nytt marked åpner seg etter hvert - også på dette området!
Hammers
19.06.2023 kl 22:25 9574

I dag har jeg gjort et aldri så lite "dypdykk" ang helgas påstander om aksjesalget fra CRO.

ALT ER RENT OPPSPINN.
Den publiserte lista CharlotteQ viste til er akkurat så manipulert som det jeg trodde og har skrevet om.

Fy f.. som jeg gleder meg til det varslede og sikre forumet endelig kommer på plass!

Karbon
19.06.2023 kl 22:43 9667

Hammers:

Dersom det du skriver her stemmer, så er vi isåfall vitne til en straffbar handling. Det er personer som er blitt idømt fengselsstraff tidligere, for å bevisst ha lagt ut falske opplysninger på nettopp Hegnars børsforum. Forutsetningen er at de falske opplysningene har medført at personer har solgt aksjer på opplysningene. Nå vet ikke jeg hva som er korrekt eller ikke i dette tilfellet, så jeg velger inntil videre å forholde meg i ro i forhold til opplysningene.
Hammers
19.06.2023 kl 22:57 9718

Alt er 100% korrekt og jeg har tilbudt admin å kontakte meg for sikker bekreftelse av det jeg her skriver.

Også jeg synes det begynner å bli temmelig graverende når slikt gjentas gang etter gang.
Jeg har flere ulike eksempler på lager.
Redigert 19.06.2023 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Hammers
28.06.2023 kl 22:26 9157

Den 16. okt 2020 publiserte VOW en samarbeidsavtale med Tinfos AS ang drift i Indonesia.
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-unique-teamwork-will-convert-plastic-to-electricity-in-indonesia

I GÅR (før dagens kursstigning) kunne man på sosialt medium lese at Investment Director i Tinfos gjorde følgende:
"Leverer søknad om 400 MUSD på ekstern finansiering for Tinfos hydroportefølje i Indonesia til presidenten for Asia Development Bank (ADB)
Mr. Masatsugu Asakawa - i kampen mot klimaendringer"! Innlegget var krydret med et par bilder fra søknadsoverrekkelsen.

Også innen denne vertikalen kan det mao. komme enormt store nyheter utover høsten!
Mener å huske at jeg skrev om Indonesiaprosjektet i tidlig vår......en gang.
Konklusjonen var. "Tidsskalaen viser at det snart kommer nyheter fra Indonesia".

Dere skjønner; Når man bygger opp en helt ny industri MÅ ting nødvendigvis ta tid.
I dette eksempelet tok det nesten 3 år fra samarbeidet startet til man nå føler seg klar til å iverksette.

For uinnvidde:
Øystaten Indonesia er trolig det nærmeste man kan komme "plastforurensingens MEKKA".
- Fjellformasjoner av søppel i mange fyllinger i f.eks Djakarta.
- Elver man nærmest kan krysse tørrskodd pga all plastforurensingen som flyter omkring.
- https://www.tinfos.no/2022/12/09/nytt-ambisiost-klimamal-i-indonesia/

Ellers er det tilsvarende prosjekter under utvikling i andre øysamfunn.
For eksempel i Karibien - der de Cruiseskipene VOW har levert renseutstyr til gjerne frekventerer.
Redigert 28.06.2023 kl 23:42 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.07.2023 kl 22:16 8639

Nylig rapportert at JUNI 23 er klodens varmeste måned ila menneskehetens historie.

CNN hadde i dag et innslag med klimaekspert - der et utsagn var rettet mot avkarbonisering;
"Avkarboniseringen har dessverre ikke kommet skikkelig i gang ennå".

I brede områder rundt ekvator råder det nå hetebølge.
Heterbølger, flom, tørke og et system som synes å være på vei ut av kontroll.
Det eneste våpenet menneskeheten har er å få fart på den avkarboniseringen vi er i stand til å iverksette.

Om den hjelper;
Det kan i hvert fall utsette den katastrofen man i dag styrer mot.
Avkarbonisering er klodens eneste løsning. Der er VOW en ENER i Europa, men dessverre glemt/ukjent i Norge!

Pyrolyserer man 1 tonn biokarbon tar man ca 5 tonn CO2 ut av atmosfæren.
- Under Q1 Update fortalte HB om 80 pågående store projekter over hele kloden.
- Under VGM's del av presentasjonen fikk vi høre at man gjennomførte feasibilitiy studies på prosjekter tilsv 600.000 tonn biokarbon.
- DET gir m.a.o en karbonfangst på 3 mill tonn CO2 - hvis alt etter hvert blir gjennomført.

10.000 tonn anlegget på Follum kostet 215 mill.
Anlegg som tilsvarer 600.000 tonn biokarbon koster minst 60x så mye som Follum + prisstigning.

DETTE jobbes det med - uten at noe som helst av disse studiene er børsmeldt!
Litt synd at man ikke er i stand til å orientere markedet bedre enn i dag.
Slike opplysninger forteller faktisk noe om hva man kan se for seg komme av mulige utstyrsbestillinger.

Ser man på VOW's nyhetsstrøm kan man lett få inntrykk av at dette er et selskap i krise.
Full tørke ang kontrakter. Ikke noe som helst meldes - selv om selskapet aldri har vært større og sterkere enn i dag.

I motsatt ende av skalaen har vi f.eks ACC;
Selskapet fortalte nylig om tilsvarende feasibility study vedr et lite anlegg.
Mener å huske at fangsten tilsvarte ca Follum. Kursen spratt raskt et par %.

I VOW hører man ikke ET PIP - selv om vi snakker om potensiell årlig fangst på 3 mill tonn CO2 (v/600.000 biokarbon).
Her har selskapet etter mitt syn en jobb å gjøre for å få relevant info til markedet!

Hvorfor skal man satse noen kroner i et selskap som ikke rapporterer noe som helst?
Glemmer ikke Q1 i fjor. Knallgodt resultat og kursen steg ca 30%.
I dag befinner vi oss ca 50% lavere.
Få orden på informasjonsflyten!
Redigert 06.07.2023 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.07.2023 kl 23:39 8243

Hvis man har satset noen NOK på VOW og VGM er det kun 2 momenter man bør være klar over (glem det tullet som florerer på åpen tråd):

1. VOW har nylig fått aksept fra Generalforsamlingen for utbetaling av utbytte fra 2024.
2. VGM har nylig fått tilsvarende aksept for å klargjøre for storskala drift ved omorg av selskapet. Akkurat som skissert under Update Q1.

- VOW går selvsagt ikke for utbyttebetaling uten grunn.
- VGM går for partnerskapsløsninger der f.eks kunden kan kjøpe seg inn i prosessen og med det få delta i verdiskapningen.
- Det gir verdier for selskapet og emi er ikke noen problemstilling.

Pisset (unnskyld uttrykket) som i dag har versert på åpen tråd om emisjon kan man raskt glemme.
- Aldri i verden en emi i VGM når VOW-systemet i så fall måtte stått for 60% av den uten å bli utvannet. IDIOTISK å påstå slikt!
- Kanskje personer som er født uten hjerne (ref Spetalens omtale av QFUEL-aksjonærene) som kommer med slikt. Her støtter jeg Spettet!
- Partnerskapsmodellen er løsningen.

- Utstyrsleverandøren VOW har selvsagt heller ingen behov for EMI. De ventede 2 store kontraktene i år gir massevis av cash i kassa.
- Nettopp derfor VOW nå har rigget seg for utbytte. Pengeskrinet er så lite at man rett og slett ikke har plass til alt.
- Utbytte blir løsningen - hvis alt går som planlagt!
Redigert 10.07.2023 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.07.2023 kl 21:24 8114

I kveld en liten "sommerhilsen" fra Henrik B - godt inne i den stille ferieperioden.
En melding som bekrefter at; Neida, vi ligger ikke på latsiden med en paraplydrink på hver side!

"We at Vow ASA with Scanship are so thrilled to deliver our Waste to Energy Pyrolysis solutions aboard Icon of the Seas.
Not only will we produce clean and climate neutral energy replacing marine gas oil, but also do we produce storage stable biocarbon
to be offloaded for carbon sequestration. We are so grateful to be working with such a future oriented and clean tech focused team at Royal Caribbean Group with Jason Liberty, Anders Aasen, and the rest of their teams

Via oversetter;
Vi i Vow ASA med Scanship are så begeistret for å levere våre Waste to Energy pyrolyseløsninger ombord på Icon of the Seas.
Ikke bare vil vi produsere ren og klimanøytral energi som erstatter marin gassolje, men vi produserer også lagringsstabilt biokarbon som skal losses for karbonbinding. Vi er så takknemlige for å jobbe med et så fremtidsrettet og rent teknologifokusert team på Royal Caribbean Group med Jason Liberty, Anders Aasen og resten av teamene deres".

For dem som ikke vet det; Icon of the Seas er verdens største cruiseskip og i den nye serien Royal Caribbean Group nå bygger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Icon_of_the_Seas

Her link til faktaopplysninger om det systemet VOW har utviklet og installert i skipet (via oversetter). Vi snakker om ulikt avfall som omgjøres til energi + bruk av AI for å regulere produksjon av mat om bord:
https://www-prnewswire-com.translate.goog/news-releases/royal-caribbean-group-transforms-waste-management-in-the-cruise-industry-helping-protect-the-oceans-301874199.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc
Redigert 11.07.2023 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.07.2023 kl 19:22 7917

TEKNISK KJØPSSIGNAL BLE GITT I DAG!

- For en ukes tid siden satte jeg opp dette chartet (dato i øvre linje); https://www.tradingview.com/x/6M9i4TbQ/
- Her var det bare å vente på BRUDDET!
- I dag kom det på 13,64 og kursen spratt rett til 14 - før noen øres rekyl: https://www.tradingview.com/x/lVTkhdyp/
- Dagen startet på bunn - og sluttet nær toppen på godt volum. Solide indikasjoner.

Summen av vertikalt + horisontalt prisobjektiv antyder et potensiale "noen NOK" over dagens.
Vendeformasjonen brukte hele 4 mnd før den sakte, men sikkert, endte med positivt brudd. Stor soliditet i formasjonen!

PS; De fundamentale nyhetene går hånd i hånd med utviklingen. Ref de 2 store kontraktene som ventes i 2. halvår.

Eller som HB sa det under update Q1:
"A significant part of our backlog (516 mill for Ind Prod) will come off THIS year, but we are ALSO working with NEW
projects that will have inpact THIS year".
Redigert 17.07.2023 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.07.2023 kl 21:56 7509

Jeg skrev om et teknisk kjøpssignal i forrige innlegg.
Det kom en rekyl (som det gjerne gjør for å teste signalets soliditet) før dagens melding og NYTT kjøpssignal;
Her er det MYE å gå på: https://www.tradingview.com/x/sFLwuBoK/
Nærbilde av ståa: https://www.tradingview.com/x/X0KDflaf/
Redigert 18.07.2023 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.07.2023 kl 23:28 7198

I likhet med VGM gjorde også VOW det godt under dagens børshandel.
Hyggelig det, og trolig mye å gå når de allerede varslede kontraktene begynner å tikke inn.

Merk forresten det HB skrev på Linkedin den 11/7 og som jeg refererte den samme dagen (et par innlegg høyere opp). Utdrag:
"Not only will we produce clean and climate neutral energy replacing marine gas oil, but also do we produce storage stable biocarbon
to be offloaded for carbon sequestration".

".....but also do we produce storage stable biocarbon to be offloaded for carbon sequestration".

Jeg tolker dette til å være karbonfangst på denne nye klassen med verdens største Cruiseskip.
At Scanship avkarboniserer det avfallet som pyroliserer om bord - og deretter kan selge tilsvarende mengder Carbon Permits i markedet.
Dette i tillegg til å produsere salgbare varer som biokarbon + syngass til skipene + biooljer.

SPENNENDE saker - hvis VOW etter hvert skal ha en haug med mindre avkarboniseringsanlegg på et 100-talls store cruiseskip!
De STØRSTE skipene (de VOW v/Scanship primært konsentrerer seg om) er nærmest som små byer å regne.
3-5.000 passasjerer + et par tusen som mannskap. Massevis av avfall som VOW sørger for blir til ren energi.
Redigert 24.07.2023 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.07.2023 kl 16:27 6681

For noen timer siden kom en annet spennende artikkel - en ang utviklingen innen cruise.
Se avsnittet "Bestillingsoppdatering" i underkant. Via oversetter (det tar noen sekunder før siden kommer - tolken jobber visst sakte):

https://www-seatrade--cruise-com.translate.goog/finance/royal-caribbean-beats-q2-forecasts-boosts-outlook-strong-demand?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc
Redigert 27.07.2023 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
31.07.2023 kl 00:22 6401

Verdens største cruiseskip "Icon of the Seas" kommer på vannet i 2024.
Kapasiteten: mellom 8 og 10 tusen om bord - inkludert mannskap (2300).
VOW v/Scanship er selvsagt leverandør til skipets avfallsrensingssystem:

"Vi er stolte av å bidra til at Royal Caribbean Group beskytter havene ved å introdusere Microwave-Assisted Pyrolysis (MAP) av Scanship på deres nyeste skip Icon of the Seas. Dette systemet forvandler avfall til ren og klimanøytral energi, og erstatter bruken av marin gassolje. I tillegg produserer det lagringsstabilt biokarbon som skal losses for karbonbinding.

De marine gassoljene som er byttet ut med klimanøytral energi er tungtflytende Diesel.
Det lagringsstabile biokarbonet som skal losses av er det faste stoffet i pyrolysen; Biokarbon/Biokull.

I mitt hode kan man med det også selge Carbon Permits tilsvarende 5x den mengde nøytralt biokarbon som fanges.
Det bør bli en viss mengde når en flytende by med avfall fra 8-10 tusen personer skal avkarboniseres.
Hvem som får gevinstene vet ikke jeg. RCL eller VOW-systemet? Kanskje en avtale med 50/50?
Pris pr tonn Carbon Permits ligger i dag rundt NOK 1000.
Redigert 31.07.2023 kl 00:24 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.08.2023 kl 14:32 5985

For noen dager siden kom RCL med sterke tall for Q2.
I dag var det NCL's tur. Også der meldes det om full fart og bedre enn forventet (via oversetter):

https://www-marketscreener-com.translate.goog/quote/stock/NORWEGIAN-CRUISE-LINE-HOL-39066564/news/Norwegian-Cruise-Line-Holdings-Reports-Strong-Second-Quarter-2023-Financial-Results-and-Improves-Ful-44480261/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

NB: Merk HB's ord under Updates Q1:
- I 2023 kommer det 12 nye cruiseskip på vannet med VOW-utstyr. Vi har ALDRI tidligere sett så høye tall.
- Fra 2024 (til 2028) har vi 30 nybygg som skal ha VOW-utstyr + 16 options + ytterligere 32 anbud ute.

Mine ord; Dette vil videre si at Aftersales går enda bedre tider i møte - selv om dette er VOW's minste segment.
Redigert 01.08.2023 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.08.2023 kl 18:59 5816

Det er en RØD TRÅD i VOW's utvikling:

- I vår: VOW fikk fullmakt fra GF til utbyttebetaling fra 2024 (hvis situasjonen tilsa dette).
- Man rigger selskapet for stordrift. Verdens største pyrolysereaktor bygges.
- I dag er finansieringen på plass for det man ser komme av oppdrag.

- Bør man være med fra start - eller skal man vente til presssen skriver at alt er 100% klart?
- Jeg vet hva JEG ville gjort - for systemene er godt utprøvde over flere år.
- Unntaket er den store CHE-reaktoren som nå kles inn.
- Den bygges likevel over velfungerende prinsipper.
Redigert 01.08.2023 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.08.2023 kl 23:08 5553

Man kan tenke litt over følgende "problemstilling":

- VOW søkte og fikk "selvsagt" GO (top 4 eier 53%) for utbyttebetaling fra neste år.
- Hvordan kan man snakke om utbytte i 2024 når Q1/23 kun var BRA (selskapets beste), men ikke noe spektakulært?

- Det SELVSAGTE SVARET er at spektakulære begivenheter vil skje ila "resten av året".
- Kontrakt(er) med en enorm størrelse signeres og grunnlaget for utbytte legges!
- Kontraktsignering innen Industrial Solutions har normalt en profil som tilsier at 40% av kontraktssummen betales ved signering.
- Bare å bruke HUE - for ALT er LOGISK!

Det tror i hvert fall jeg!
Framtia
01.08.2023 kl 23:17 5570

Det høres unektelig logisk ut...Vi får bare glede oss😉Først halvårsrapport, dersom ikke nyheter ligger på lur før denne presenteres😉Mener å huske Badin har trukket ut en og annen kanin fra hatten litt før Q-presentasjoner tidligere...Lykke til😉.. samtlige!