HEX - Holder støtten på kr 34,60? Kursmål kr 41?

Frodon
HEX 02.05.2022 kl 09:45 1882

Aksjen har nesten falt ned til støtten på kr 34,60. Hvis støtten holder, kan dette være en god inngangskurs i aksjen. Kursmål kr 41 hvis støtten holder.

Selskapet er blant de 3 vinnerne i grønt sektoren med EU’s energi skifte i følge Sparebank 1 Markets. De 3 er HEX, VOW og Otovo, som alle vil tjene mye penger på endringene til EU

I tillegg eier HEX 73,3% av aksjene i HEX Purus, som er verdt ca kr 6,67 milliarder pr dags dato. Markedsverdien på HEX er kr 7,1 milliarder, dvs pr dags dato betaler du kun kr 429 millioner for selve hoved selskapet.
Redigert 02.05.2022 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.05.2022 kl 11:37 1809

Aksjen var midlertidig under støtten på kr 34,60, og har steget opp igjen til kr 34,78. RSI er like over 50 og MACD er rundt bruddpunkt opp/ned. Så lenge RSI er over 50 og aksjen ikke etablerer seg under kr 34,60, ser dette lovende ut. Jeg har tatt et lodd her, så får vi se hvor lurt det var
Redigert 02.05.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Gitarhelt1
02.05.2022 kl 11:45 1796

Oslo Børs hentet seg inn fra -4,2% til -1 %
Men Hex har ikke hentet seg inn.
Liso
02.05.2022 kl 12:16 1749

Derfor kjøpte jeg
Frodon
02.05.2022 kl 12:39 1712

Ny analyse ute fra Sparebank 1 Markets nå, hvor de øker kursmålet til kr 54 (fra kr 48). Her er et lite utdrag fra analysen

"We reiterate our Buy recommendation and increase our target price to NOK54/share (from NOK48/sh.). The increased target price is mainly a result of a mark-to-market adjustment of the value of HEX’ ownership stake in HPUR, which is currently worth ~NOK32/share vs. ~NOK 20/share at the time of our last update. We now include a 15% holding discount to the market value of HPUR as the market always prices the ownership stake at a significant discount, meaning that our new HPUR SOTP value equals NOK27/share"
Slettet bruker
02.05.2022 kl 13:31 1648

Haha, det er nesten en nedskalert blåkopi av mine egne skriverier rund HEX+. Jeg har Imens lagt oppjusteringen i skuffen igjen, grunnet makroforholdene, den geopolitiske situasjonen, oppblomstring av COVID i Kina, nedtrapping av kvantitative lettelser, brattere rentebane, og bekymringer rund ledelsen ( kontrakter som ikke er undertegnet ennå, valutarisiko, manglende kostnadskontroll). De pleier ofte å levere dårligere enn meldt. Dessuten så ligger diverse indekser nå rund kritiske nivåer. Jeg er helt ut av HPUR og solgte fredag mine tradeaksjer i HEX. Sitter dog Siden 12/20 i en lang post, som jeg skal ha uansett. Fint at du bruker tid på HEX+ Vi trenger flere som kommer med sitt der.
Frodon
02.05.2022 kl 15:30 1573

Hehe 😉 Det ser ut som du hadde bra treff med salgene dine 😊 Synd du ikke kjøpte trading aksjene tilbake i dag, det hadde jo vært et positivt signal fra en som følger selskapet tett. Hvis de kritiske nivåene for indeksene holder, vil du da vurdere nye kjøp i HEX eller/og Purus? Ja, det er mye negativt der ute nå. Tviler på at FED møtet vil hjelpe noe særlig 😜 Hva tenker du rundt HEX/Purus og EU’s nye energi plan?
Slettet bruker
02.05.2022 kl 17:49 1460

Som du sier: Jeg vurderer jo alt opp mot HEX+, og handler deretter. Halvgarderer meg gjennom å alltid være investert, men trader den, og noen få andre, også ( aldri daytrading; vil ikke bruke fritida til å tvangsfølge aksjer en hel dag, og bli sugd inn i dagspsykologien)
Det har resultert i at jeg i grunn ikke har betalt 12/20 prisen på over 50 kroner for mine HEX, men rund 15 kroner ( alle trades og urealiserte gevinster/tap inkludert). Korrigert: sitter på noe færre aksjer nå, så om jeg kjøpte meg opp på samme nivå med dagens sluttkurs, er snittet 19,60.

Det som skjer i EU bør være permanent positivt for begge. Det er et enormt marked. Gjennom Wystrach og kontoret i MÜNCHEN så bør de kunne få sin andel av kaka.
Det eneste er den utrolige tregheten jeg ser, både fra aktører og ikke minst politisk. Frossen sirup. Det er stor avstand mellom det de sier og det de gjør. Det er vel derfor euforien ble drept i sin tid og erstattet av frykt. Nå er det andre spøkelser som drar de ned. Tid er penger, og det å ha gode produkter nå, er ingen garanti for å tjene penger med alle de negative momenter ( tenker mest på hele forsyningskjeden, samt den geopolitiske uroen, som både forsinker prosesser og fremtvinger prosesser.).
Sammenfattet mener jeg at det aldri har vært så mange jokere i spillet med HEX+, samtidig som det er kastet en haug med sand i diverse maskinerier, med HEX+ som offer.
Underskrifter på disse gigantkontrakter vil overskygge/ kompensere makroting som nå gi negative utslag.
Et moment med negativt potensialet er at Putin nå undergraver forholdet mellom EU og Kina ( og flere land, som India, muligens Brasil), og at det kan ha konsekvenser for selskaper som HEX+. Foreløpig tillegger jeg det lite verdi.

Og ja: Da jeg solgte meg ut av HPUR, så sa jeg klart ifra at det ikke er umulig å kjøpe den tilbake. Det samme gjelder HEX ( hvor halvparten ble solgt fredag sent på dagen).

Ja, jeg var heldig med inngangene og utgangene til HPUR og HEX på tradeaksjene.
Det nye siden 2020 er vel at jeg etterhvert må ha en long post i HPUR også, men det forutsetter disse underskrifter, og om de klarer å få kontroll på kostnadene sine. Der har jeg hele tiden vært skeptisk, og mener at man må få inn nye og 1. klasses koster

TA kursmålene ( de gamle) står ved, men de må som sagt stemne med alt det andre. Jeg har ikke hastverk med å komme meg inn eller ut, og har ikke noe tro på kollaps i aksjemarkedet med det første. Jeg varslet i grunn om mulighet for ytterligere nedsalg da jeg solgte de siste HPUR.
Krigspotten (begrepet har jeg brukt lenge før krigen utbrøt), er stor, og de penger skal inn igjen i ESG på et tidspunkt.

Til slutt: Jeg nærmer meg feriemodus, og da hender det at jeg ikke får med meg like mye som når jeg er på topp. Jeg oppdaterte ikke min egen harddisk i helga som var, og den står ikke på automatisk 😂😎

PS: Selvom jeg ikke tror på kollaps, men tror at inflasjonen skal ned, rentebanen skal modifiseres, og forsyningskjeden blir langt bedre i 2023, samt et fatalt hjerteinfarkt for sosiopaten uten bart, så betyr ikke det at vi ikke kan mer ned. P/E på techaksjer har falt 33%, og ligger på rund 25, men det er fortsatt høyre en hele den nyere perioden frem til 2019. ( for eksempel).
Det viktigste for verden( og da snakker jeg ikke om aksjer) er dog at sosiopaten og krigsforbryteren gjennom 20 år fjernes så raskt som mulig. At «verden» bare ser på, og prøver å slå mynt ut av situasjonen er kvalmende: En ting er å misbruke ting som COVID til å undertrykke samfunn og overføre felleskasser til kun de som ikke trenger det ( og på den måten undergrave restene av gjenværende demokratier, noe som selvsagt har bidratt til at sosiopaten så sitt snitt), men en annen ting er å tillate at en ny Hitler få herje fritt, for å beskytte samme gjengen.
Med en stormannsgal sosiopat og massemorder kan man ikke forhandle. Han må fjernes med alle midler NÅ, før han har ødelagt Europa helt.




Redigert 03.05.2022 kl 04:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2022 kl 18:40 1403

Ny melding idag, som igjen viser at de forsyner seg grovt av kassa:
2 May 2022: The Board of Directors of Hexagon Composites ASA ("Hexagon Composites" or the "Company") has resolved to provisionally award up to 2,808,616 Performance Share Units ("PSUs") to executives. The PSU allocation is in accordance with the Board of Director's compensation policy for the executive management. This policy is described in the Company’s Guidelines for remuneration of executive management as approved at the Annual General Meeting on 28 April 2021. The PSUs are non-transferable and will vest on 28 February 2025 subject to satisfaction of the applicable vesting conditions.

The actual number of PSUs to be allocated will depend on 2022 and 2023 financial performance and attain minimum zero and maximum 2,808,616. Each vested PSU will give the holder the right to receive one share in the Company at an exercise price corresponding to the par value of the shares being NOK 0.10. The total number of outstanding restricted share units and PSUs are now 208,852 and provisionally 7,904,640 respectively. Of the maximum 2,808,616 provisionally awarded PSUs, maximum 904,688 PSUs will provisionally be awarded to primary insiders.
Frodon
02.05.2022 kl 21:23 1297

Gratulerer med gode trades, som har gjort at du har en fin snitt inngang i aksjen ;) Takk for mye bra info! Godt å se det er noen seriøse skribenter igjen her ;)

Ser i analysen til Sparebank 1 Markets venter de 8% margin i Q1, som er en del lavere enn i Q4. Det spørs hvordan markedet mottar en slik nyhet, om det er forventet eller ei? De tror det bare er midlertidig lavere margin pga forsinkelser i kontraktene ut til kundene, så etter hvert vil kundene måtte betale de økte kostnadene. Spent på guidingen til HEX på dette området.

Jeg ser også at Sparebank 1 Markets har kursmål på kr 41 på HEX Purus. Dvs en markedsverdi på kr 10,63 milliarder på HEX Purus alene. Hvis HEX Purus går opp til kursmålet, utgjør verdiene til HEX ca kr 52,74 pr aksje. Dagens kurs er kr 35,12. Grei oppside det?
Slettet bruker
03.05.2022 kl 00:44 1167

Takk for det. Er mest fornøyd med inngangen på tradeaksjene i HEX 10 øre over dets laveste nivå Iår. Utgang var 30 øre under høyeste sluttkurs Iår. Kommer nok aldri opp på det nivået noe mer. Det har lønt seg for meg å være så spisset mot HEX. Jeg har dog ikke begått feilen ennå med å være forelsket i aksjen.
Det kan selvsagt skje, især om arrogansen skulle overta.
På topp er fallhøyden størst🥸. Det er selvsagt flott med selvbekreftelse, når jeg så ofte treffer blink på HEX, men jeg vet også at det ikke varer evig….

Hadde jeg trodd at markedet kollapser hadde jeg solgt meg helt ut ( er nokså forsiktig selvom jeg bare skal ha ESG). Det er nå veldig mange motstridende krefter på samtlige nivåer. Om jeg koker inn sausen, så sitter jeg igjen med ekstrakten: den tilsier at omsetningen i HEX+, med noen humper vil stige mye fremover, med et potensialet hvor der Aktionaer er største optimist ( mangedobling), og hvor alle makro- og geopølitiske spøkelser, samt rusk i USA lager et svart bakteppe.
Så er jeg selv egentlig moderat optimist, men for øyeblikket den største pessimisten av de som vurderer de. Med moderate kursmål på lave 40 for begge selskaper ( HPUR var der rett etter DA kom med sitt), og en TA vurdering som jeg trakk, og som var på nivå med SP sine nye vurderinger, er det slik.
Q1 og disse kontrakter som de ikke er i mål med gjør at jeg kortsiktig er en tviler. Det utløsende for nedsalg, især fredag var nettopp dårlige resultater fra selskaper i USA og en betydelig forverring i form av en langvarig krig.

Nå skal det sies at 76% av de som har meldt resultater slo forventningene, men at især noen store sviktet.
Flere land i EU meldte også om dårligere sentiment, så markedet beveget seg fredag betydelig inn i bearområdet, også teknisk.
Når det gjelder COVID effekten i Kina, så vil ikke dette evt. påvirke før q4, og om det da påvirket HEX+ er ikke sikker.
Som dere ser klarer jeg ikke å koke inn sausen🤣. Nytt forsøk:
Q1, underskrifter på de kontrakter og generell utvikling for grønne aksjer bør du ha fokus på på kort sikt. Resten tar vi etter at vi vet mer om disse tingene.
Er du langsiktig så vil omsetningen med få unntak stige betydelig i årene som kommer. Er du konservativ er HEX tingen. Vil du kun gå helgrønt så velger du datter og ikke mora. Noen foretrekker begge deler😜
TA kan du bruke ved innganger og utganger, og som et måleinstrument når ting begynner å bli veldig komplekse.

Jeg håper at de fleste henger med i svingene her🤓
PS: på spådommer om hva utviklingen blir for HEX+ dagen etter USA, med futures som ingrediens, så tar jeg konsekvent feil, så den spåkule ble solgt på Finn.no til Spetalen
Redigert 03.05.2022 kl 03:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2022 kl 01:57 911

«PS: Selvom jeg ikke tror på kollaps, men tror at inflasjonen skal ned, rentebanen skal modifiseres, og forsyningskjeden blir langt bedre i 2023»
Må presisere at det er noe jeg tror, ( basert på info), men at det ikke støttes av ekspertisen. De tror på stagflasjon ( noe jeg også gjorde en stund).
Både dronningen i Hydro og Tangen påpeker faren for stagflasjon, og Tangen har et « worst case» scenario på 40% fall på Oljefondet
Det siste er også omtalt i Nederland:https://www.nu.nl/components/comments/article/6198649
Det mest interessante der er alle kommentarer, som nesten uten unntak er pessimistiske. Også pollingen for mai blant profesjonelle og amatører på IEX viser pessimisme for aksjemarkedet i mai.
De tipper dog ASML og Shell som vinnere.( olje og chips). Så de tror mest på Statoil og NOD, fritt oversatt.
I og med at alt dette står i kontrast til min « optimisme», så sier det egentlig mest om kompleksiteten i markedet.Det er nå man kunne ha trengt en pålitelig spåkule. Uenighet om veien videre for aksjemarkeder er godt synlig i form av til tider store svingninger, og testing av viktige støttenivåer.
Jeg er, som mange andre, usikker på kort sikt, og derav lavere eksponering.
Min favorittsjåfør for HEX+ uttaler seg i linken nedenfor, og jeg har stor respekt for henne, men et annet ståsted. Det er til å le av at jeg politisk vil ha en total boikott og en « whatever it takes»
holdning overfor sosiopaten, noe som med sikkerhet utløser minst stagflasjon, mens dronningen i Hydro vil vri seg unna slikt, og tror på stagflasjon. Stagflasjon vil medføre resesjon og det rammer i såfall også HEX+. Det selvom det på sikt kan medføre økt grønn satsing for å fremtvinge vekst.
Kortversjonen er at jeg er i « time out» modus, og kommer til å måtte vurdere hva de 45% i kontanter skal investeres i, og ikke minst: Når skal de reinvesteres. Det er i grunn en global problemstilling.
https://e24.no/boers-og-finans/i/ALn2bn/hydro-sjefen-om-russiske-kontrakter-veldig-kostbart-aa-komme-seg-ut
PS: Jeg sier selvsagt ifra når jeg handler, og hvorfor.
Min største tapspost er fortsatt den langsiktige feilinvestering i verdens verste grønne fond ( Storebrand Ergre Deg Grønn Fondet), men også SCATC har gitt papirtap. Har kun meg selv å takke for det…Man må gjøre hjemmelekser om man skal investere i ting og tang.
Der er ikke synd på meg; Er i pluss.

Redigert 04.05.2022 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2022 kl 02:32 898

Legg merke til at Hydros svar på usikkerheten er å fortsette å kutte kostnader, og at de tjener store penger, mens HEX+ finansierer dårlig økonomisk kontroll, og 11 år med underskudd med emisjoner på de verst tenkelige tidspunkter. Potensialet er enormt om de bytter til en profesjonelle toppsjef.
Noen ganger føler jeg at jeg er til for å forsyne busslasset av ledere med kaviar til frokost, istedenfor at de er til for å blidgjøre aksjonærer ( og ansatte). Det må det bli en slutt på om HEX skal vokse seg stor og sterk. Q1 vil bekrefte eller avkrefte om tiden for sjefsbytte er nå.
Det blir garantert ikke min favorittsjåfør ( de kan jo ikke gå for det når en småaksjonær vil det…) Dessuten har hun nok av spennende utfordringer i Hydro. Men at det trenges en som er minst like flink til å rydde opp i HEX+, er veldig veldig tydelig.
Redigert 04.05.2022 kl 02:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2022 kl 03:14 883

OM det blir batteripakkerkontrakter med sikring og gode betingelser, så er det muligens redningspakken til Engeset. Jeg liker også det siste oppkjøpet innenfor LNG, samt at de har etablert et kontor i München, og grunnet krigen er Wystrach ett langt bedre kjøp, så alt er ikke bare ræva. Avtalen med Nikola har jeg mindre tro på, og jeg er også litt tvilende på Kina avtalen. Resten virker greiere, så også med dagens ledelse er ikke løpet kjørt. Veien til suksess blir dog mye kortere med rett leder.