Havi

marked1
HAVI 02.05.2022 kl 15:38 87821

Havi har steget nærmere 100% siste drøye måneden, fra en bunn på ca 8 kroner. Blir interessant å se om aksjen klarer å holde momentumet.
Redigert 07.11.2022 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
marked1
31.05.2022 kl 09:02 5111

Dagen starter pent i pluss rundt 15 kroner. Nytt rykk mot 20-tallet, godt hjulpet av knallsterk oljepris.
Redigert 31.05.2022 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
marked1
31.05.2022 kl 14:05 4882

HAVI stiger solid videre og ligger på Topp5 på vinnerlisten hver dag. Tenker vi snart får melding om ny sterk kontrakt for Havila Shipping.

Over 17 kroner snart. Veien til 20 kroner blir kortere.
MaxMekker
31.05.2022 kl 16:00 4766

Har denne ikke tenkt til å ta seg en pust i bakken snart ? Makan til fart og spenning her da !!
thypoon
31.05.2022 kl 16:36 4701

Hvorfor skal den ta seg en pause. Havila er priset som en pølsebod, enorm oppside i dette papiret!

20 tallet i morgen.🚀🚀🚀🚀
Kletturinn
31.05.2022 kl 19:26 4535

Havilia skal fortsatte videre opp, gleder mig til Q2 i august!
Balle86
31.05.2022 kl 22:52 4417

Hei. Noen som kan forklare på ein folkelig måte gjelden som havi har og hvor mye? Stemmer det at det er rundt 2,3 milliarder?
rischioso
31.05.2022 kl 23:30 4427

Det er ikke mye som er sikkert om dagen, men at euforien vil bli snudd til snørr og tårer fremover i dette caset når det bråsnur er sikrere enn banken ...

Alltid gøy med stigning, men viktig å ha magamål spesielt når ting tar av så til de grader som det har gjort her hvor det kursen er blitt løsrevet fra det fundamentale - JustSaying ... ;)
marked1
31.05.2022 kl 23:58 4397

De var nok fornøyde de som solgte SOFF på 10 kroner med ca 100% gevinst fra 5 kroner. Større var nok frustrasjonen da nye investorer oppdaget SOFF-caset og sendte aksjen videre opp 300% til nærmere 40 kroner.

Poenget er at der noen investorer er fornøyde og tar gevinst, er det nye investorer som har vært inne i andre aksjer men som vil inn for å få med seg videre stigning. Slik er det også for HAVI nå. Jeg har observert handelsmønsteret i HAVI en god stund, og ser at det er lite trading i aksjen. -Investorene praktiserer kjøp og hold, vel vitende om at dagens kurs ligger på et utrolig lavt nivå sammenliknet med tidligere høye kursnivå
https://live.euronext.com/en/product/equities/NO0010257728-XOSL

Selskapet har guidet opp og uttaler at de nå ser en markant økning i sektoren. Da bør man gjøre egne valg basert på verdier og estimert inntjening. Man avgjør selv når man ønsker å ta gevinst, men det kan bli dyrt å løpe etter når aksjen bare stiger videre, som vi så for caset SOFF. Den siste ukes stigning viser at HAVI kan fort bli den neste SOFF. Da er vi i så fall ennå kun i startfasen av stigningen. Jeg har anslått at HAVI kan stige mot 40 - 50 kroner og fastholder det.
Redigert 01.06.2022 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
rischioso
01.06.2022 kl 01:30 4445

Utfordringen ligger på flere plan;

Kursmessig så ligger den nå på høyde med toppen for 5 år siden som er det tidsrommet som er mest sammenlignbart. I denne perioden så har kursen hovedsakelig ligget mellom 2-4nok - mao, kursstigningen fra 4 til 18 har vært bratt, men det er en reell risk for at den kommende og uunngåelige nedgangen blir langt brattere - JustSayin ...

Mao, det er bedre med 1 fugl i hånda enn 10 på taket ... ;)

https://www.nordnet.no/market/stocks/16105624-havila-shipping

OTE
01.06.2022 kl 08:01 4270

Siste store swing high før nedgangen som vil være et naturlig mål var 600kr 23. januar 2017. Etter det har det vært kjørt en 1:100 splitt så det tilsvarer 60kr i dag. Et godt stykke igjen dit.
Redigert 01.06.2022 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
thypoon
01.06.2022 kl 08:23 4344

Klar for ny monsteroppgang. Lav mcap med kommende bonanza og eventyr-rater.

marked1
01.06.2022 kl 09:04 4353

Shipping-sektoren har lenge ligget nede med brukket rygg. Aksjekursen i Havila Shipping har falt fra over 200 kroner (omregnet gammelt kursnivå). Selskapet meldte på kvartalspresentasjonen i forrige uke at de har sett en markant økning i sektoren siden mars måned (!) I tillegg meldes det om at de klarer sine låneforpliktelser og har fått utsatt lån til 2026. Denne oppgangen er fundamentalt begrunnet så det holder, og reprisingen har startet.
Redigert 01.06.2022 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Fiskaren99
01.06.2022 kl 09:24 4330

Hva var årsaken til at den falt 3 kr på et par minutter nå? Tar folk utbytte?
marked1
01.06.2022 kl 09:30 4305

Aksjer som stiger kraftig tiltrekker tradere. Dette skaper mer fart i aksjen begge veier, gir økt omsetning og større muligheter for kjøp og salg. Tydelig at flere som har fått HAVI på radaren nå. Nytt forsøk på 20 kroner kommer om ikke lenge.
rischioso
01.06.2022 kl 09:31 4368

Det er vel noen som har våknet og omsider skjønner at den har gått alt for mye på alt for lite av betydning ...
marked1
01.06.2022 kl 09:48 4329

Tror man heller må innse at det nå har skjedd en turnaround og ny vår for shipping-sektoren, ref uttalelsene fra selskapet. Det er det vi ser materialiserer seg i aksjekursen.
VIP001
01.06.2022 kl 09:58 4336

Plutselig åpnet det seg en unik kjøpsmulighet. Det er helt vanlig at det dipper litt underveis. Den var over 20 og nå har den hatt en dipp og skal mest sannsynlig oppover igjen. Ser det i de fleste "rakett" aksjer. TA sier target price mellom 30-60. Men ingenting er skrevet i stein så en må ta sine egne vurderinger.
mentira
01.06.2022 kl 10:14 4373

Fra dagens vinner til dagens taper på 15 minutter. Det er sjelden kost
moneymachine
01.06.2022 kl 10:30 4451

Gikk fra kr 13 til 10 før den dundret videre opp, så denne korreksjonen/gevinstsikringen er/var nødvendig. Guidingen til selskapet står, og mcap er lav. Verdien av flåten stiger kraftig nå.
Fiskaren99
01.06.2022 kl 10:36 4430

Her er det bare å sitte stille i båten, for denne skal videre opp :)
rischioso
01.06.2022 kl 11:21 4320

Mitt bet er at det vil bli verre før det kan bli bedre. Kursen har gått svært mye på svært lite og det i løpet av kort tid. Mao, det blir aldri feil å gevinstsikre undervegs for ingenting vokser inn i himmelen. Når den siste pessimist er blitt optimist så er det som oftest riktig å selge. Det er nemlig ikke slik at selv om det er gode tider innen shipping så gjelder det alle shippingselskaper - det enkelte selskap må levere og akkurat det gjenstår og se i dette caset. Kursen har gått rundt 300% i løpet av kort tid og ingenting fundamentalt som vi kjenner til kan forsvare denne oppgangen - faktisk ikke mer komplisert enn som så ... ;)
Redigert 01.06.2022 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Mr Ukjent
01.06.2022 kl 11:29 4285

Uansett fascinerende at et selskap med under 10mil frie aksjer kan ha en omsetning på over 26mill i løpet av den første timen med handel :-)
Ikke sikker på om denne skal opp eller ned, men legger en historiske kurset til grunn så bør det være lite motstand før rundt 200-230, og brytes denne vil neste være rundt 900 :-)
Enorm risiko, men artig med slike aksjer som det skjer litt i
moneymachine
01.06.2022 kl 11:38 4273

Ingenting fundamentalt? Flåteverdien stiger kraftig i takt med hetere marked. Selskaper guidet meget positivt og lån vil ikke bli misligholdt. Verdien av selskaper er utbombet, så alt som skjer på disse nivåer er traderskapt.

Du uttaler deg i form av en trader som ikke er inne i aksjen.
VIP001
01.06.2022 kl 12:08 4193

Eller en som skal skremme folk til å selge for å få seg en billig inngang. Ser det hele veien på dette forumet.

Det vil selvsagt gå opp og ned og slike dager skaper litt panikk og da går det fort ned. Det samme skjedde for en liten tid tilbake. Da var den nesten oppe i 13, og sank som en stein samme dag. Men hva skjedde kort tid etterpå? Den gikk over 20. Så akkurat samme kursutvikling i SOFF før den tok skikkelig av og gikk til 40.

La det roe seg litt og gi det litt tid. Mye utålmodighet her, hehe.

Oljeservice er ekstremt hot nå og plutselig kommer en kontrakt eller to på bordet og da vil 20 være historie..
Xxxa
01.06.2022 kl 12:29 4137

Helt enig. Satt å så på kursen på 13 den dagen og vurderte å sikre gevinst for så å kjøpe meg inn igjen på litt lavere nivåer.. Gjorde ikke det da. Men idag tok jeg gevinst.. Håper den faller litt mer også er det rett igjen med alle penga for min del!
VIP001
01.06.2022 kl 12:47 4122

Min tanke er at hvis ikke noe fundamentalt skjer som stort dropp i oljeprisen eller lignende så er HAVI over 20 før helga.
Redigert 01.06.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Kletturinn
01.06.2022 kl 12:49 4139

Har vel gjeld på rundt 1,5 milliarder, hvis man mener at de klarer å betale gjelden, skal Mcap gå ganske nærme gjelden, kurs 60 gir mcap på 1,5 milliarder, ..altso havilia har vært verdsatt som et firma som kanskje ikke klare å betale gjeld, men nu har det endret seg, kurs 40 gir mcap på 1 milliard de synes jeg. godt forsvares

Her er forklaring på sammenhenget mellom gjeld og Mcap. Fra annet forum, (Solstad offshore)
Gjør et forsøk på å gi en forenklet forklaring:

Soff er et selskap som er høyt gearet. Dvs at selskapet har en meget høy gjeld i forhold til bokførte verdier.

Verdien av selskapet, enterprice value kalt EV, utgjøres av mcap+gjeld hvor mcap er verdien av alle aksjene til sammen.

Når et selskap med høy gjeld sliter i et marked med dårlig inntjening, synker naturlig nok mcap. Selskapet blir gjerne det en kaller konkurspriset. Det blir et stort misforhold mellom mcap og gjeld da ingen ønsker å betale noe særlig for aksjene i et selskap som kanskje ikke klarer seg.

Men! Så skjer gjerne det som nå er i ferd med å skje i soff sitt marked, nemlig at rater stiger og driften går fra minus til pluss. Da har mcap voldsomt mye å gå på nettopp pga at gjelden plutselig ikke er utenfor rekkevidde å betjene, og til og med kan betjenes raskt.
Da vil gjelden, som er mange ganger større enn mcap, kunne forventes å gjenspeiles i mcap i løpet av relativt kort tid. Altså at mcap rett og slett vil "nå igjen" gjelden i relativ størrelse, raskt.

Det er denne effekten som er det positive i gearingen til soff.

Så altså, et høyt gearet selskap er ikke nødvendigvis positivt i seg selv, men kan gi en meget heldig utvikling på mcap/aksjekursen i selskapet når gode tider inntreffer.





Redigert 01.06.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
rischioso
01.06.2022 kl 13:24 4071

Kan du fortelle meg hvordan du betjener gjelden med en forhøyet flåteverdi? Det er inntjening og overskudd som må til - klarer de ikke det så hjelper ikke økt flåteverdi noe som helst ...
moneymachine
01.06.2022 kl 15:02 3941

De har sagt de betjener gjelden. Jeg har ikke sagt at økt flåteverdi betjener gjeld, men økt flåteverdi øker aksjonærverdiene, og gjør det enklere å finansiere/refinansiere gjeld. Sikkerheten øker, og gjeldsgraden minker. Skjønner surmulinga pga at du solgte deg ut 12/5… før den ordentlige oppgangen startet.
Redigert 01.06.2022 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2022 kl 16:40 3844

All ære til deg, Marked1 som opprettet denne tråden og predikerte før det smalt. Jeg er interessert nå.

Så du mener at denne skal til 50-60kr, kun basert på TA? Jeg kjenner ikke til casen, men som nevnt ovenfor er jeg imponert av deg, Marked1 og jeg hadde satt pris på om du kan fremlegge hvorfor du mener at kursen skal ytterligere opp. Re-prising av hele selskapet? Er det fundamentet du baserer dette på eller ren TA?

Jeg skal sette av litt tid til helgen til å begynne å lese meg opp og se på uttalelser fra ledelsen samt kvartalsrapporter. Som alle vet, så er jeg all inn i REC, men jeg synes det er utrolig spennende med slike cases for å putte smådeler av min portefølje inn i.
VIP001
01.06.2022 kl 18:21 3716

Kortversjonen er at Havila er en av få supplyselskaper som faktisk gikk i pluss i Q1. I tillegg ser de ifølge Q1 en markant økning i markedet fra mars 2022. HAVI har kun 23 mill. aksjer. SOFF har til sammenligning 77 mill. aksjer. Når en sammenligner gjeld, antall båter og antall aksjer så skal HAVI og SOFF sin aksjeverdi være tilnærmet lik. Dermed anser jeg HAVI som unaturlig billig for øyeblikket. Og når vi i tillegg vet at ledelsen har sagt at de fint vil klare å holde lånebetingelsene i 12 mnd. og at gjelden er utsatt fra 2024 til 2026 så er det sterke signaler fra kreditorene at markedet er i endring og at de tror på selskapet.
Redigert 01.06.2022 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
evra
01.06.2022 kl 19:31 3677

Hva med dette avsnittet fra Q1 rapporten: "Restruktureringsavtaler med långiverne innebærer at långiverne ved
konvertering av ikke rentebærende gjeld kan bli eiere av 47% av aksjene
i selskapet. Det innebærer utvanning av aksjonærer unntatt Havila
Holding AS som har rett til å opprettholde sin eierandel på 50,96% ved
konvertering av aksjonærlån. Øvrige aksjonærer kan bli utvannet fra å eie
49% av selskapet til å eie 2% av selskapet. "

Selv om det er flere år fram i tid så er det altså en stor utvanning som skal skje som kan gjøre at man mister 98% av verdien. Noen som har noen tanker om dette?
Redigert 01.06.2022 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Ondi05
01.06.2022 kl 20:26 3607

Det betyr at dagens aksjonærer sitter igjen med null og nix av betydning. Når denne avtalen ble gjort, solgte jeg alt på 2.7 kroner. Pengene gikk inn i Magseis på 1.3 kroner. Aldri mer noe med Sævik bak roret.
At den sto i 20 kroner idag, er like dumt som at NEL står i mer enn 30 øre. Sånn er børsen, full av feilprising pga blåøyde, lettlurte folk.
rischioso
01.06.2022 kl 21:00 3589

Jeg er ikke sur selv om det var en dårlig bursdagsgave å gi meg selv den 13.05 ved å selge meg ut den 12.05 - men det er også viktig å ha en plan for exit når man tar en inngang. Jeg var fornøyd med 40% og hadde bestemt meg for det på forhånd - sett i ettertid så var det alt for tidlig, men ut i fra det jeg kunne lese meg opp til av nyheter fra selskapet så så jeg ikke den komme. Det vil alltid være overreaksjoner og det begge veier og av samme grunn er det viktig å ha magamål slik at man ikke blir sittende fast i heisen mellom 2 etasjer og må håpe på at den vil gå den rette veien. Pengene er allerede reinvestert andre plasser med ulikt hell så langt - so no hard feelings og gratulerer med en overraskende god oppgang, men husk ingenting vokser inn i himmelen .. ;)

Min tanke om denne oppgangen er at vi kjenner til at selskapet trenger penger - noe vil de få inn gjennom økte rater men langt i fra nok til å betjene forfalla. Et tips er å følge med på tiden fra oppgangen for alvor startet for selskapet om de planlegger en rettet emisjon legger de vektet gjennomsnitt de 3 siste måneder til grunn og således har de interesse av å holde kursen høy frem til emien er kjørt.
Redigert 01.06.2022 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
VIP001
01.06.2022 kl 21:54 3482

Når du kommenterer på denne måten i en aksje du er ute av så virker det sett utenfra at du er bitter og sur for at du gikk ut litt for tidlig.

Uansett så står det i Q1 rapporten at utvanning er "worst case" senario. I tillegg så har de faktisk fått utsatt lånet med to år, til 2026. En trenger ikke være rakettforsker for å forstå at bakgrunnen er den tiden vi går inn i. Supersyklus for oljeservice og rater opp mot en million. Kreditorene har helt enkelt gitt HAVI mulighet til å betjene lånet. Det er det beste for alle parter.