Havi

marked1
HAVI 02.05.2022 kl 15:38 88159

Havi har steget nærmere 100% siste drøye måneden, fra en bunn på ca 8 kroner. Blir interessant å se om aksjen klarer å holde momentumet.
Redigert 07.11.2022 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
VIP001
07.06.2022 kl 13:23 4539

Det vil bli ekstremt med arbeid for oljeservice fremover med utrolige rater:

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/06/07/7878024/rate-bonanza-for-offshore-rederne
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/qWoqPL/slik-blir-stoeres-havvind-plan-vil-eksportere

Også en fin utvikling på Havila i dag med bra volum, på en ellers rød børs. Interessen er stigende igjen.

Kursen har stabilisert seg på øvre del av 17 og har vært over 18. Mye sunnere utvikling en "pump and dump" som vi så tidligere. Nå kan den stige fint fremover med litt opp og ned på veien selvsagt, men at denne står øyeblikk over 20 er jeg overbevist om.
Redigert 07.06.2022 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
tjeste
07.06.2022 kl 08:57 4710

Tror vi bikker 20-tallet i løpet av uken. Det er jo ratebonanza i Nordsjøen iflg FA i dag.
auxe
06.06.2022 kl 23:16 4886

Med en markedsverdi på 397 mill er Havi svært billig nu , ser vi en dobling til uken ?
VIP001
06.06.2022 kl 12:27 5130

Leste at The Bank of New York er et internasjonalt investeringsselskap. Veldig interessant at de har investert i Havila og er plutselig den 11 største investoren i HAVI. De ser tydeligvis en stor oppside her fremover.
VIP001
06.06.2022 kl 11:58 5142

Ser Havila Clipper kommer inn fra jobb den 15. juni og går rett ut i ny kontrakt uten en dag "fri". Alle båter i arbeid for Havila. Blir fine kvartalsrapporter fremover :)

Kilde: https://www.westshore.no/
Mr Seven
05.06.2022 kl 21:20 5246

Legg merke til endringer på topp 20 listen. Ingen nye store aksjonærer men DNB var innom listen forrige uke og nå er THE BANK OF NEW YORK MELLON inne med 113,933 aksjer. Kapital skriver her om utlendingers inntog i oljerelaterte aksjer på Oslo Børs. Det svinger godt nå som mange tradere holder på, men aksjen skal opp på nyhetene som ligger foran oss. https://kapital.no/investor/investornytt/2022/06/02/7870983/mektige-kapitalkrefter-pa-vei-til-oslo-bors
Redigert 05.06.2022 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
VIP001
03.06.2022 kl 12:12 5571

Jeg tror ikke vi helt er klar over markedet som venter oss. Det er allerede manko på skip og "verre" skal det bli. De snakker om oljepris på $180, rater på over 1 mill. og nå skal blant annet Tyskland og Nederland starte opp leting etter gass i Nordsjøen. I tillegg er det full utbygging av alternative energikilder til sjøs. Det er bull på alt av oljerelatert fremover, og mest av alt oljeservice.

Havila er veldig lavt priset og jeg er sikker på at de som kommer inn på denne kursen vil prise seg lykkelige om kun kort tid, da alt snart er snudd på hodet og det har gått skikkelig opp for folk hva vi kan forvente oss av prising i sektoren.

Toppen kommer i 2027. Hvor mye er blant annet HAVI verdt da.. :)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEpeER/skattepakken-til-oljebransjen-rekordstor-aktivitet-maa-ta-ferie-i-puljer
Redigert 03.06.2022 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
moneymachine
02.06.2022 kl 19:46 5834

Dette vil jo igjen gjøre at skipene blir mer attraktive med tanke på eventuelle salg, ratene øker raskere og flåteverdien øker deretter. Som igjen gjør finansiering lettere og vilkår vil bedres.

Vi står foran en enorm opptur 👍
Slettet bruker
02.06.2022 kl 12:33 6181

Lest meg litt opp. Alt for farlig for meg, personlig. Skjønner ikke casen godt nok. Kommer til å følge med fremover og ønsker selvfølgelig alle som er inne masse lykke til!
Utbyttet 2020
02.06.2022 kl 09:27 6475

Da var luften gått ut av ballongen for denne gangen.. får håpe noen finner en pumpe og blåser den opp igjen!
The golden 1
02.06.2022 kl 00:06 6743


Det lukter en god dag i morgen!

Arctic Securities øker kursmål på tankaksjer
14 timer siden · E24/Infront TDN Direkt
Arctic Securities ser en syklisk bedring i tankmarkedet og meglerhuset oppjusterer derfor sine estimater over hele linja. Meglerhuset oppjusterer som følge av dette kursmål på en rekke aksjer i tankmarkedet.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
Meglerhuset oppjusterer kursmålet på Frontline til 115 kroner pr aksje fra tidligere 80 kroner pr aksje og opprettholder en kjøpsanbefaling.
Meglerhuset oppjusterer også kursmålet på Hafnia til 45 kroner pr aksje, fra 22 kroner, og opprettholder kjøpsanbefalingen.
Hunter Group får et nytt kursmål på 3,90 kroner, fra tidligere 3,40 kroner pr aksje, og opprettholder en kjøpsanbefaling.
Kursmålet på Euronav oppjusteres til 14,5 dollar pr aksje, fra 11,0, og en kjøpsanbefaling opprettholdes.
– Selv om VLCC-er (de største tankskipene) henger etter, har tankmarkedet endelig snudd: «clean-ratene» har steget og mindre råoljestørrelser mer enn dekker «cash breakeven-nivåer» og verdier er fortsatt på vei oppover. Volumene bør fortsette å forbedres ettersom oljetilbudet øker, og med en lav ordrebok, tror vi at dette er det tidlige stadiet av en syklisk bedring», skriver meglerhuset.
MaxMekker
01.06.2022 kl 22:56 6828

Her blir det lett overskyet ,Flau vind fra sørvest med vindkast på 2 m/s. Altså ikke dem helt store bevegelsene slik jeg ser det :)
Jørgen2002
01.06.2022 kl 22:52 6816

Hvordan tror folk morgendagen ser ut?
moneymachine
01.06.2022 kl 22:36 6771

Når lån kan betjenes og lån utsettes med 2 år, så kan mcap reflektere gjeld. Når markedet er i kraftig langvarig bedring og rater forventes gå til himmels, så vil også verdien av flåten skyte i været. Gjeldsgraden bedres betraktelig, og finansiering, eventuelt refinansiering, blir ikke lenger en issue. Mcap skal mye opp i denne utbombede aksjen.
rischioso
01.06.2022 kl 21:58 6872

Jeg kommenterer det jeg mener uansett hvilken vei jeg sitter - kanskje det er det som blir misforstått. Jeg unner alle å tjene og kan glede meg på andres vegne - har ikke godte meg på andres tap DNA'et. Så får vi håpe at dette varer og ikke blir ødelagt på fredag når talla kommer på bordet over dammen som bekrefter eller avkrefter resesjonsmistankene.
VIP001
01.06.2022 kl 21:54 3496

Når du kommenterer på denne måten i en aksje du er ute av så virker det sett utenfra at du er bitter og sur for at du gikk ut litt for tidlig.

Uansett så står det i Q1 rapporten at utvanning er "worst case" senario. I tillegg så har de faktisk fått utsatt lånet med to år, til 2026. En trenger ikke være rakettforsker for å forstå at bakgrunnen er den tiden vi går inn i. Supersyklus for oljeservice og rater opp mot en million. Kreditorene har helt enkelt gitt HAVI mulighet til å betjene lånet. Det er det beste for alle parter.
rischioso
01.06.2022 kl 21:00 3603

Jeg er ikke sur selv om det var en dårlig bursdagsgave å gi meg selv den 13.05 ved å selge meg ut den 12.05 - men det er også viktig å ha en plan for exit når man tar en inngang. Jeg var fornøyd med 40% og hadde bestemt meg for det på forhånd - sett i ettertid så var det alt for tidlig, men ut i fra det jeg kunne lese meg opp til av nyheter fra selskapet så så jeg ikke den komme. Det vil alltid være overreaksjoner og det begge veier og av samme grunn er det viktig å ha magamål slik at man ikke blir sittende fast i heisen mellom 2 etasjer og må håpe på at den vil gå den rette veien. Pengene er allerede reinvestert andre plasser med ulikt hell så langt - so no hard feelings og gratulerer med en overraskende god oppgang, men husk ingenting vokser inn i himmelen .. ;)

Min tanke om denne oppgangen er at vi kjenner til at selskapet trenger penger - noe vil de få inn gjennom økte rater men langt i fra nok til å betjene forfalla. Et tips er å følge med på tiden fra oppgangen for alvor startet for selskapet om de planlegger en rettet emisjon legger de vektet gjennomsnitt de 3 siste måneder til grunn og således har de interesse av å holde kursen høy frem til emien er kjørt.
Redigert 01.06.2022 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Ondi05
01.06.2022 kl 20:26 3621

Det betyr at dagens aksjonærer sitter igjen med null og nix av betydning. Når denne avtalen ble gjort, solgte jeg alt på 2.7 kroner. Pengene gikk inn i Magseis på 1.3 kroner. Aldri mer noe med Sævik bak roret.
At den sto i 20 kroner idag, er like dumt som at NEL står i mer enn 30 øre. Sånn er børsen, full av feilprising pga blåøyde, lettlurte folk.
evra
01.06.2022 kl 19:31 3691

Hva med dette avsnittet fra Q1 rapporten: "Restruktureringsavtaler med långiverne innebærer at långiverne ved
konvertering av ikke rentebærende gjeld kan bli eiere av 47% av aksjene
i selskapet. Det innebærer utvanning av aksjonærer unntatt Havila
Holding AS som har rett til å opprettholde sin eierandel på 50,96% ved
konvertering av aksjonærlån. Øvrige aksjonærer kan bli utvannet fra å eie
49% av selskapet til å eie 2% av selskapet. "

Selv om det er flere år fram i tid så er det altså en stor utvanning som skal skje som kan gjøre at man mister 98% av verdien. Noen som har noen tanker om dette?
Redigert 01.06.2022 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
VIP001
01.06.2022 kl 18:21 3730

Kortversjonen er at Havila er en av få supplyselskaper som faktisk gikk i pluss i Q1. I tillegg ser de ifølge Q1 en markant økning i markedet fra mars 2022. HAVI har kun 23 mill. aksjer. SOFF har til sammenligning 77 mill. aksjer. Når en sammenligner gjeld, antall båter og antall aksjer så skal HAVI og SOFF sin aksjeverdi være tilnærmet lik. Dermed anser jeg HAVI som unaturlig billig for øyeblikket. Og når vi i tillegg vet at ledelsen har sagt at de fint vil klare å holde lånebetingelsene i 12 mnd. og at gjelden er utsatt fra 2024 til 2026 så er det sterke signaler fra kreditorene at markedet er i endring og at de tror på selskapet.
Redigert 01.06.2022 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2022 kl 16:40 3858

All ære til deg, Marked1 som opprettet denne tråden og predikerte før det smalt. Jeg er interessert nå.

Så du mener at denne skal til 50-60kr, kun basert på TA? Jeg kjenner ikke til casen, men som nevnt ovenfor er jeg imponert av deg, Marked1 og jeg hadde satt pris på om du kan fremlegge hvorfor du mener at kursen skal ytterligere opp. Re-prising av hele selskapet? Er det fundamentet du baserer dette på eller ren TA?

Jeg skal sette av litt tid til helgen til å begynne å lese meg opp og se på uttalelser fra ledelsen samt kvartalsrapporter. Som alle vet, så er jeg all inn i REC, men jeg synes det er utrolig spennende med slike cases for å putte smådeler av min portefølje inn i.
moneymachine
01.06.2022 kl 15:02 3955

De har sagt de betjener gjelden. Jeg har ikke sagt at økt flåteverdi betjener gjeld, men økt flåteverdi øker aksjonærverdiene, og gjør det enklere å finansiere/refinansiere gjeld. Sikkerheten øker, og gjeldsgraden minker. Skjønner surmulinga pga at du solgte deg ut 12/5… før den ordentlige oppgangen startet.
Redigert 01.06.2022 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
rischioso
01.06.2022 kl 13:24 4085

Kan du fortelle meg hvordan du betjener gjelden med en forhøyet flåteverdi? Det er inntjening og overskudd som må til - klarer de ikke det så hjelper ikke økt flåteverdi noe som helst ...
Kletturinn
01.06.2022 kl 12:49 4153

Har vel gjeld på rundt 1,5 milliarder, hvis man mener at de klarer å betale gjelden, skal Mcap gå ganske nærme gjelden, kurs 60 gir mcap på 1,5 milliarder, ..altso havilia har vært verdsatt som et firma som kanskje ikke klare å betale gjeld, men nu har det endret seg, kurs 40 gir mcap på 1 milliard de synes jeg. godt forsvares

Her er forklaring på sammenhenget mellom gjeld og Mcap. Fra annet forum, (Solstad offshore)
Gjør et forsøk på å gi en forenklet forklaring:

Soff er et selskap som er høyt gearet. Dvs at selskapet har en meget høy gjeld i forhold til bokførte verdier.

Verdien av selskapet, enterprice value kalt EV, utgjøres av mcap+gjeld hvor mcap er verdien av alle aksjene til sammen.

Når et selskap med høy gjeld sliter i et marked med dårlig inntjening, synker naturlig nok mcap. Selskapet blir gjerne det en kaller konkurspriset. Det blir et stort misforhold mellom mcap og gjeld da ingen ønsker å betale noe særlig for aksjene i et selskap som kanskje ikke klarer seg.

Men! Så skjer gjerne det som nå er i ferd med å skje i soff sitt marked, nemlig at rater stiger og driften går fra minus til pluss. Da har mcap voldsomt mye å gå på nettopp pga at gjelden plutselig ikke er utenfor rekkevidde å betjene, og til og med kan betjenes raskt.
Da vil gjelden, som er mange ganger større enn mcap, kunne forventes å gjenspeiles i mcap i løpet av relativt kort tid. Altså at mcap rett og slett vil "nå igjen" gjelden i relativ størrelse, raskt.

Det er denne effekten som er det positive i gearingen til soff.

Så altså, et høyt gearet selskap er ikke nødvendigvis positivt i seg selv, men kan gi en meget heldig utvikling på mcap/aksjekursen i selskapet når gode tider inntreffer.





Redigert 01.06.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
VIP001
01.06.2022 kl 12:47 4136

Min tanke er at hvis ikke noe fundamentalt skjer som stort dropp i oljeprisen eller lignende så er HAVI over 20 før helga.
Redigert 01.06.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Xxxa
01.06.2022 kl 12:29 4151

Helt enig. Satt å så på kursen på 13 den dagen og vurderte å sikre gevinst for så å kjøpe meg inn igjen på litt lavere nivåer.. Gjorde ikke det da. Men idag tok jeg gevinst.. Håper den faller litt mer også er det rett igjen med alle penga for min del!
VIP001
01.06.2022 kl 12:08 4207

Eller en som skal skremme folk til å selge for å få seg en billig inngang. Ser det hele veien på dette forumet.

Det vil selvsagt gå opp og ned og slike dager skaper litt panikk og da går det fort ned. Det samme skjedde for en liten tid tilbake. Da var den nesten oppe i 13, og sank som en stein samme dag. Men hva skjedde kort tid etterpå? Den gikk over 20. Så akkurat samme kursutvikling i SOFF før den tok skikkelig av og gikk til 40.

La det roe seg litt og gi det litt tid. Mye utålmodighet her, hehe.

Oljeservice er ekstremt hot nå og plutselig kommer en kontrakt eller to på bordet og da vil 20 være historie..
moneymachine
01.06.2022 kl 11:38 4287

Ingenting fundamentalt? Flåteverdien stiger kraftig i takt med hetere marked. Selskaper guidet meget positivt og lån vil ikke bli misligholdt. Verdien av selskaper er utbombet, så alt som skjer på disse nivåer er traderskapt.

Du uttaler deg i form av en trader som ikke er inne i aksjen.
Mr Ukjent
01.06.2022 kl 11:29 4299

Uansett fascinerende at et selskap med under 10mil frie aksjer kan ha en omsetning på over 26mill i løpet av den første timen med handel :-)
Ikke sikker på om denne skal opp eller ned, men legger en historiske kurset til grunn så bør det være lite motstand før rundt 200-230, og brytes denne vil neste være rundt 900 :-)
Enorm risiko, men artig med slike aksjer som det skjer litt i
rischioso
01.06.2022 kl 11:21 4334

Mitt bet er at det vil bli verre før det kan bli bedre. Kursen har gått svært mye på svært lite og det i løpet av kort tid. Mao, det blir aldri feil å gevinstsikre undervegs for ingenting vokser inn i himmelen. Når den siste pessimist er blitt optimist så er det som oftest riktig å selge. Det er nemlig ikke slik at selv om det er gode tider innen shipping så gjelder det alle shippingselskaper - det enkelte selskap må levere og akkurat det gjenstår og se i dette caset. Kursen har gått rundt 300% i løpet av kort tid og ingenting fundamentalt som vi kjenner til kan forsvare denne oppgangen - faktisk ikke mer komplisert enn som så ... ;)
Redigert 01.06.2022 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Fiskaren99
01.06.2022 kl 10:36 4444

Her er det bare å sitte stille i båten, for denne skal videre opp :)
moneymachine
01.06.2022 kl 10:30 4465

Gikk fra kr 13 til 10 før den dundret videre opp, så denne korreksjonen/gevinstsikringen er/var nødvendig. Guidingen til selskapet står, og mcap er lav. Verdien av flåten stiger kraftig nå.
mentira
01.06.2022 kl 10:14 4387

Fra dagens vinner til dagens taper på 15 minutter. Det er sjelden kost