Sats - Dnb senker kursmål til kr 10 (fra kr 18)

Frodon
SATS 04.05.2022 kl 08:57 2788

Dette ser ikke bra ut. Hva skjedde?
invester
04.05.2022 kl 10:34 2738

Altfor dyr i forhold til inntjening og vekst.
Tradinator
04.05.2022 kl 10:42 2724

Bedrøvelig senter og lite for pengene. Ikke overrasket.
clanz
04.05.2022 kl 18:58 2625

Heftig innsidekjøp idag av styreleder.... de har troen hvertfall
Frodon
04.05.2022 kl 21:02 2553

Spennende å se om Hugo tjener penger på kjøpene etter hvert. Det ser ut som han har et urealisert tap så langt, hvis han ikke har kjøpt enda billigere aksjer tidligere

4.5.2022 Hugo L. Maurstad kjøpt 700.000 aksjer gjennom sitt heleide selskap Funkybiz. Det opplyser selskapet i en børsmelding. Maurstad kjøpte aksjene til en kurs på 15,73 kroner. Det innebærer at styrelederen i treningskjeden investerte 11 millioner kroner

5 okt. 2021 Styreleder i treningskjeden Sats, Hugo Lund Maurstad, kjøper 500.000 aksjer til en kurs på 20,525 kroner per aksje. Det tilsvarer et kjøp for over 10,2 millioner kroner.

2 sept. 2020 Styreleder Hugo Lund Maurstad i Sats kjøper 600.000 aksjer i selskapet for 18,25 kroner per aksje, som tilsvarer et kjøp på 10.950.000 kroner.
Redigert 04.05.2022 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
sisterx
04.05.2022 kl 21:30 2519

..... I tillegg til innsidekjøp av konsernsjefen i dag. Merkelig analyse fra DnB Market - useriøst - intet annet å si; utfallsrommet var mellom kr. 5 og kr. 27 sto det, og "fingeren i været" (virker det som på meg) så valgte DnBs analytiker å sette kursmål kr. 10. Burde valgt seg en annen aksje, der utfallsrommet var mindre (!!!) - hva er vitsen med en slik analyse? Jeg fikk hakeslipp, og tenkte; "Er det mulig!!" - ikke 1. april i dag
sisterx
04.05.2022 kl 21:54 2488

https://kapital.no/kapital-index/profile/7564556/hugo-maurstad

Tror denne mannen vet hva han gjør. Han sitter i styret blant annet i Schibsted og Sats. Han er en investor, som har tro på selskapene. Ikke en trader med kort horisont.
Frodon
04.05.2022 kl 22:18 2467

Vet ikke om jeg skjønte hva du mente. Det står jo forklart hva som skal til for at de forskjellige kursmålene skal slå inn. Leste du ikke det? "Fingeren i været" metoden er vell kursmål uten forklaringer på hva som skal til?

Jeg skjønte heller ikke hva et vellykket aksjekjøp har med hvilke styreverv en person har. Pleier du ikke å se på historikken på kjøp/salg de har gjort tidligere for å se om de pleier å treffe på aksje handlene?
sisterx
05.05.2022 kl 03:54 2380

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/05/03/7860244/stjerneforvalter-trist-at-nordmenn-ikke-er-bedre-pa-langsiktige-eierskap?internal_source=sistenytt

Med referanse til artikkelen ovenfor: "...til noen sier noe..." Det gjelder vel både for kjøp og for salg.

Thomas-teoremet: "If men define a situation as real, it will become real in its consequenses". "Det mennesket oppfatter som virkelig, blir virkelig i sine konsekvenser."

DnB Markets ved Westgaard "sier noe".

Mange aktører på børsen vil mene at når DnB Markets og Westgaard sier noe så har det legitimitet. Om analysen er god eller dårlig spiller mindre rolle (da snakker jeg ikke om hvorvidt analysen er positiv eller negativ, men om kvaliteten på denne, sett i lys av kritisk tenkning). Analyser blir ofte selvoppfyllende. I hvert fall i noen grad. Som vi så i dag, med umiddelbart kraftig fall, ned ca. 15 prosent på kort tid. SATS falt ikke i går ved tall-fremleggelsen (ikke mye i vært fall), og fikk heller ikke det jeg vil kalle særlig negativ omtale av journalister, vil heller si at SATS fikk tildels positiv omtale. Rapporten var på ingen måte elendig, verken for kvartalet eller for fremtiden (guidingen). Og den var preget av corona-restriksjonene. Naturligvis.

I filosofien er fenomen betegnelse for tingene, den ytre verdens, som de viser seg eller fremtrer for oss, eller som vi erkjenner dem, i motsetning til tingene som de "egentlig" eller "i virkeligheten" er - det Immanuel Kant kalte for Ding an sich". (snl.no) Westgaard snakker ikke om "virkeligheten" men om slik noe fremstår for ham, han uttaler seg på et syltynt grunnlag, sin egen individuelle virkelighet, som ikke får mer substans når det puttes i et regneark 3 år frem i tid. Hvor mye usikkerhet ligger ikke i denne fremgangsmåten? Det er han klar over. Derfor kan kursen (like godt) som kr 5 ende på 27. Men ifølge ham så er det mest sannsynlig at kursen vil havne på kr .10 - (fordi Westgaard sier det, og kun derfor (men det sier han ikke)(kanskje fordi han ikke er klar over det? (tvilsomt)).

Nå vil Westgaards spådom (!) trolig allikevel annulleres (kommende prisoppgang torsdag?). På grunn av store innsidekjøp fra styreformann i SATS og konsernsjefen, foretatt samme dag som Westgaards analyse, men kommunisert til markedet etter børsens stengetid. Selvfølgelig er ikke tidspunktet for kjøpene tilfeldig; de har ønsket å "slukke brannen", og nøytralisere salgs-anbefalingen. Samtidig er det et uttrykk for at de som kjenner selskapet inngående, og som styrer selskapet, mener at prisen på SATS er lav, i forhold til fremtidige verdier. De har ikke kunnet kjøpe aksjer (om de hadde ønsket det) i tiden før tall-fremleggelse, det finnes noen regler som forhindrer dem i dette. Jeg spår ikke hva SATS står i om 3 år. Jeg har kjøpt SATS, og det har jeg gjort fordi jeg tror jeg kommer til å gå i pluss på investeringen. Dette er et selskap som jeg har tro på, uten at jeg skal begrunne hvorfor nærmere her.

I den opprinnelige analysen, når jeg leser den igjen, så brukes ord som "spå", "tror", "mener", "regneark med DnBs tall -for 3 år ".

Opplysninger gitt av ledelsen i SATS er ikke brukt i regnearket.

Svake tall i 1 kvartal 2022* (*min kommentar: rammet av corona-restriksjoner, hvilket SATS og Norge har vært rammet av i 2 år!!) og sesongmessig svak 2. kvartal (sommermånedene) blir brukt som mal for hele 3 år i regnearket til analytikeren, og han tror ikke kostnadsøkning kan kompenseres ved å høyne medlemsavgiften (slik ledelsen tror). Han tror. Men kommunikasjonen fra SATS bekrefter ikke hva Westgaard tror. Hvem kjenner selskapet og medlemmene best? Å komme med en salgsanbefaling med kursmål kr. 10, etter den rapporten og guidingen som ble lagt frem i går, baserer seg mest på Westgaards tro og tanker. Han sier jo også at utfallsrommet og usikkerheten er stor, og at kursen like gjerne kan havne på kr. 27 som kr. 5 - dersom han skulle ta feil i synsingen sin. Det som er realitet i nåtid, er at det kan oppstå selvoppfyllende profetier (Thomas-teoremet, se over) bare ved slike "analyser".
«Smerte med tvilsom gevinst». Slik konkluderer Ole Martin Westgaard i en ny analyse etter fremleggelse av SATS-tallene for første kvartal. Han konkluderer med at SATS er avhengig av betydelige prisøkninger for å sikre lønnsomhet. Det mener han blir utfordrende.
"Westgaard spår et akkumulert netto tap innen 2024 på 14 millioner kroner, og nedgraderer aksjen fra hold til selg. DNB-analytikeren sender kursmålet ned fra 18 til 10 kroner, og aksjen stuper på Oslo Børs onsdag morgen." "Tror ikke på priseffekt
Westgaards poeng er at SATS trenger betydelige prisøkninger for å møte høyere kostnader. SATS forventer selv økning i driftskostnadene på 4 til 6 prosent mot 1,3 prosent historisk. Det skyldes høyere leasingkostnader, strømkostnader og ekstra markedsføring.
SATS økte prisene med 2,3 prosent i januar, hvilket bringer prisøkningene opp i 8 prosent siden 2019, og SATS forventer å øke prisene ytterligere for å møte kostnadsøkningene både i 2022 og 2023.
Men Westgaard har kuttet EBITDA-anslaget for 2022 med 6 prosent som følge av svakere medlemsvekst i første kvartal, samt noe svakere utsikter fremover.
Åpner for kurs i 5
Kuttet i anbefaling er dramatisk. DNB går fra hold til selg på aksjen, og tar kursmålet fra 18 til 10. Det er basert på at kumulativ fortjeneste er på minussiden de neste tre årene i DNBs regneark.
«Vi mener det er vanskelig å rettferdiggjøre dagens børsverdi på 3,6 milliarder kroner», skriver han i analysen, og:
«Med vårt kursmål handles SATS til en P/E på 18 for 2024». Det mener Westgaard er nok.
Usikkerhet er det alltid, og Westgaard har et utfallsrom for aksjen som går fra 5 til 27 kroner, med base case på 10 kroner.

Når det gjelder styreformann i SATS, Hugo Maurstad, så har han hatt stor suksess i forretningslivet, blant annet ved å kjøpe og selge selskaper gjennom equity-fond. Så skjer det jo en del mellom disse to transaksjonene som gjør at selskapene stiger mye i verdi. Han startet med to tomme hender, og har endt opp blant de 400 rikeste på Finansavisens liste. Det inngir tillit mht. forretningsteft. Etter min mening. Når han sitter ved roret, og bruker mye av sine midler til å investere i selskaper han er med i ledelsen av (også Schibsted), så er han for meg en slags langsiktig bjelleku. Ikke en kortsiktig bjelleku som så mange andre, som er ute av aksjen før man vet ordet av det.
Redigert 05.05.2022 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Claudia2
05.05.2022 kl 08:06 2274

Si hva man vil om Dnb analytikeren, men han er den eneste som har hatt rytme i aksjen siste 4-6 mnd. Aksjen har en kjip likviditet og vil sikkert tørke inn fremover. Sats er Sikkert ok langsiktig, men neste 3-6 mnd ville jeg satset på andre aksjer…
sisterx
05.05.2022 kl 09:11 2216

Det blir jo trolig et rufsete marked fremover, og SATS har redusert sin gjeld mye, men er fortsatt godt belånt. Analytikerstanden tar veldig (ekstremt) ofte feil, derfor er det synd at markedet reagerer på hva en analytiker sier, og ikke på tallene som blir fremlagt/omtale av selskapet. I dette tilfelle vil analytikerne GARANTERT FÅ RETT; SATS skal mellom kr. 5 og kr. 27.

Det var nettopp en rettet emisjon på kr. 19,50. Og det har vært massive innesidersalg. Ved flere anledninger, senest da i går.

Corona er over. Tvilsomt om politikerne stenger ned landet igjen. Det må finnes grenser for inngripen! 😡
Redigert 05.05.2022 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.07.2022 kl 12:43 1273

Dnb oppdaterte analysen sin og har fortsatt kursmål kr 10. Dnb tror det blir tap for SATS totalt i 2022, et lite overskudd i 2023 og at utbyttene starter opp igjen i 2024. Da er det nok ca et år til vi trenger å kjøpe aksjer her
Frodon
07.09.2022 kl 13:13 773

Perfekt treff fra Dnb Markets med sitt kursmål på kr 10. Innsiderne som kjøpte aksjen, har bommet grovt.

SATS kr 9,85

Skal kursen opp eller ned herfra?
Redigert 07.09.2022 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
sisterx
07.09.2022 kl 13:36 756

Hva tror du? Må komme strømstøtte til næringslivet. Ellers er dessverre sannsynlig med ytterligere nedgang. For SATS, og uendelig mange andre bedrifter. Sågar vil strømprisene kunne føre til at bedrifter stenger ned, permitterer, går konkurs. Rare tider vi lever i. «Menneskeskapte strømpriser» kalte Spetalen prisene på strøm på «Debatten» i går. Anbefaler å se gårsdagens program. Spetalen har mye kunnskap, klare tanker, og tydelig tale. Og mot til å uttale seg. Takk til Spetalen for å stille opp for borgere og bedrifter i vårt land!
Frodon
07.09.2022 kl 14:54 728

Jeg tenkte jo at HVIS det blir et pris tak på ca kr 2 på strøm, er det positivt for eks SATS. Men mulig den prisen er for høy for å kunne gå med overskudd uten strøm støtte? Klarer jeg å finne ut hvor smertegrensen dems er tro, hmm. De har vell lokaler på steder med både billig strøm og dyr strøm, men sannsynligvis flest lokaler der strømmen er dyr?

Ja, jeg la ut link til Spetalen idag, digger de fyren ;)