Zena - Det store seriøse olje/gass selskapet

Frodon
ZENA 04.05.2022 kl 14:00 98506

Finnes det oppside her, vil jeg gjerne ha en del av den brune kaken
Redigert 16.02.2023 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
Konjagi
03.10.2022 kl 13:18 4492

Ja, den lever sitt eget liv, og det har sin årsak i at dette er "verdens" enkleste aksje å manipulere.
Redigert 03.10.2022 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
berntson
03.10.2022 kl 13:08 4464

Olje og gas sektoren går opp, OBX går opp, alt går opp. Så har vi ZENA, gode gamle ZENA på sin egen reise.
birol
03.10.2022 kl 12:23 4515

Viking_I skrev 0.11
How much is hidden on buy 0,11? and are there any hidden on sellerside? (how much if case)
futureistoday
03.10.2022 kl 11:30 4529

Noen som har link eller vet hvor jeg kan finne opptak av investor callen?

På forhånd takk
Slettet bruker
03.10.2022 kl 10:30 4649

En slik nyhet er av mindre betydning selv om Fader AC nå får råd til en ekstra skvett med alter vin ....
Det ville hvert en god nyhet om Zenith nå hadde meldt om økt strømproduksjon samtidig o.l.
Viking_I
03.10.2022 kl 09:31 4710

Syndicate try to take course to 0.10, but do not sale now. As AC told Tilapia on the verge.
Frodon
02.10.2022 kl 23:14 4833

Hehe, det hadde jo vært utrolig spennende for Zena om OPEC fikk olje prisen over usd 100 igjen før USA skal begynne å fylle opp de strategiske lagrene igjen 😉 Har OPEC produsert så mye de skulle i det siste? Minnes Saudi trengte en olje pris på minst usd 90 for at statsbudsjettene skulle gå i 0, men er en stund siden jeg så det tallet
Pessimist1
02.10.2022 kl 23:06 4803

Du sier forward prisene har gått ned. Jeg noterer meg det, du viser så til forwardprisene i norden som ikke har relevans. Så sier du at oljeselskaper bør prises på p/e, så sier du at oljeselskaper blir priset på forwardpriser. En selvmotsigende uttalelse. Så viser jeg til forwardpriser for Italia som jeg har linket til lengre nede her, de forwardprisene ser jeg blir oppdatert med jevne mellomrom.

At du først nå sier du sitter med andre tall blir jo bare merkelig. Du får jo si hva du mener de korrekte forwardprisene er da så er det mulig å ha en meningsfull diskusjon. Du må jo definere hva du mener er feil å hva du mener differansen er. Vist ikke blir det jo bare tull?

Jeg tar gledelig imot andre fowardtall om du mener det er en markant forskjell. Forwardprisene er dessuten en dårlig indikator da de hele tiden baserer seg på forventninger til markedet. Det skjer hele tiden uforutsette ting.

Min enkle analyse er at prisene det blir operert med her er både spekulative og mye mulig feil. Nettopp fordi regnestykket baserer seg på forwardpriser. Jeg tror dog det vil være svært gode olje og gasspriser i overskuelig fremtid. Det lille jeg vet er at sektoren har hatt kontinuerlig underinvesteringer siden 2014. Både Russland og Saudi har naturlig nedgang, vi har sett at saudi sliter med å nå produksjonsmål. At det kortsiktig vil svinge mye er helt åpenbart. Det jeg dog er relativt trygg på er at verden trenger hydrokarboner og at selv med dagens produksjon er Zenith et lønnsomt selskap jeg mener har en nogen lunde god risk reward. God cashflow og etpar godbiter som kan materialisere seg.
berntson
02.10.2022 kl 22:53 4779

https://www.finansavisen.no/nyheter/2022/10/02/7938869/financial-times-opec-planlegger-produksjonskutt-pa-1-million-fat-per-dag?internal_source=sistenytt

Dette er en spennende artikkel, kan godt spille en rolle for å sende Olje og gas sektoren på en opptur reise!
Frodon
02.10.2022 kl 22:28 4811

Ja, da har ikke du oppdaterte forward priser, det har jeg. Hvor er det du har lest at jeg etterlyser forward prisene? Tenker det er best at du sitter med gammel informasjon, derfor du ikke får noen svar

Jeg får oppdaterte tall fra analyser fra meglerhus, men det er helt sikkert mulig å finne oppdaterte priser andre steder
Pensjon
02.10.2022 kl 22:16 4827

Hei alle sammen.
Burde ikke to som bare krangler utelukkes.
Mvh gammel pensjonist.
Pessimist1
02.10.2022 kl 22:12 4786

Frodon skrev Innlegget er slettet
Ja du snakket om forwardcurvene? Som er opp, du sa de var ned? Du svarer fortsatt på ingenting, du etterlyste forwardprisene, jeg spør hvor du har tallene dine fra, du svarer ikke?
Pessimist1
02.10.2022 kl 21:15 4610

Frodon skrev Innlegget er slettet
Her driter du deg bare ut. Du svarer på ingen spørsmål, så presterer du faktisk å legge ut forwardprisene for norden? Noe som er totalt urelevant for Zenith sin kraftproduksjon, dette er det dummeste jeg har lest.
Pessimist1
02.10.2022 kl 19:58 4716

Frodon skrev Innlegget er slettet
Du må jo vise hvor du har funnet ut at forwardprisene for strøm i Italia har gått ned da slik du hevder? kilden jeg viser til der er samme som i utregningen her, den viser det motsatte av det du hevder. Så kom gjerne med forwardkurvene du ser på.

Når det kommer til fundamental analyse av energiselskaper, er det sikkert mange måter å regne det frem på. Først sa du at det var det dummeste du hadde hørt at selskapene ikke ene å alene burde vurderes på PE. Så forklarer jeg deg stille og rolig at du kan ha både høy og lav PE og det kan være billig uansett derfor mener jeg det er en dårlig indikator.

Så sier jeg at fundamentalt har man gjerne en verdivurdering hvor man setter en pris på reservene som er mulig å hente ut. Dette gir en basis, dette tallet er mye lavere enn oljepris men det er ofte slik det er priset.

Nå hevder du at fundamental analyse bør gjøres på høyst spekulative forwardkurver å at dette er bransjestandard? Da synes jeg du burde legge frem dokumentasjon på nettopp det. Du har selvsagt helt rett i at oljepris og fremtidig oljepris er noe som er en viktig komponent i verdsettelsen av olje og gass selskaper. Men å hevde at dette er det "de som regel er priset på" er beviselig feil. Det er også veldig case avhengig hvordan man best synliggjør verdi.

Jeg vil gjerne at du forklarer meg hvorfor det er det dummeste du har lest at PE er en dårlig indikator for den gir liten til null verdi i sammenligning mellom ulike olje og gass selskaper alene. Forklar gjerne hvorfor du mener det er så dumt.
Pessimist1
02.10.2022 kl 18:06 2296

Frodon skrev Innlegget er slettet
Da har du ikke lest mye dumt ei heller spesielt mye analyser.

https://www.mercatoelettrico.org/En/Default.aspx

Her ser man forward prisen på strøm for Q1 2023, den stemmer overens med innlegget. Prisene for Desember har gått opp gitt innlegget å forwardprisen ligger nå på 880 EUR/MWh. Så sann sett så ser vel forwardprisen veldig bra ut spør du meg? Du kan gjerne dele hvor du leser at forwardprisen har kollapset eller gått veldig mye ned som hevder.

Videre vil jeg bare si at PE er ikke en spesielt god indikator for olje og gass-selskaper. Det er en indikator som er verdt å se på, gjerne det men den sier lite om verdiene som ligger der. Den sier en god del om cashflowen selskapet genererer ifht. Verdi men du kan ha oljeselskaper med latterlig lav PE som er dyre? Hvorfor det, fordi det som bestemmer det meste er reservene. Du kan ha et selskap med høy PE, men de har mye reserver så det rettferdiggjør det hele. Du skjønner å se på p/e i seg selv er en lite fordelaktig indikator uten å ta med regnestykket for reserver. Siden det varierer så mye fra selskap til selskap er det ikke helt som andre sektorer. Hvor man i stor grad kan sammenligne selskaper på PE. Men du må gjerne komme med dine synstpunkter rundt hvorfor du mener PE er en fantastisk indikator for olje og energiselskaper. Indikatorer skal jo nettopp kunne brukes til å sammenligne ulike selskaper, det er vanskelig å gjøre med PE for et oljeselskap. Begrunn gjerne hvorfor du mener noe annet.
Pessimist1
02.10.2022 kl 17:52 2202

Frodon skrev Innlegget er slettet
Jeg har ikke regnet på PE-tall osv, da PE tall er en dårlig indikator for et energiselskap. Jeg sier bare helt enkelt at Zenith sin strømproduksjon ikke er omfattet av begrensningen på 180EUR/MWh som du viser til.
Pessimist1
02.10.2022 kl 11:59 2205

Frodon skrev Innlegget er slettet
Hei, her tar du litt feil. Dette har blitt diskutert tidligere, EU har foreslått enn cap på 180 euro/mwh time for "inframarginal" producers. Dvs. vind, sol osv. De kommer ikke til å gi en CAP på 180 EUR/MWH for elektrisitet produsert med gass, av den enkle grunnen at om det var tilfelle nå vil det bety at flere gasskraftverk taper penger å de må bare stenge ned produksjonen, noe som vil føre til for lite strøm i Europa å mulig systemsvikt. Det de derimot diskuterer som kan ha en innvirkning er et pristak på gass, dette pristaket vil selvsagt være med på å dra ned energiprisene. Dette har de forslag på nå, det som kan tenkes der er at om du setter pristaket for lavt vil du ikke få import av LNG om du har høyere gasspris andre steder i verden. Dette vil selvsagt virke mot sin hensikt om det blir tilfelle. En makspris må settes såpass høyt at du sikrer tilstrekkelig import og investeringer.
patek5146
02.10.2022 kl 07:40 2348

Umiddelbart positivt for Zenith ja, men om den ryger op som en raket kommer jo an på køberne, hvis det bare kan stoppe dumpningen siden IC så er jeg såmænd godt tilfreds
C-Eiken
01.10.2022 kl 21:30 2508

Kan det tænkes de overgår til at levere gas i stedet for strøm fra gas ? Eller er det fortsat flere penge i strømmen end forsøge og levere gas fra der nu mangler ?
Aqualight
01.10.2022 kl 18:00 2509

I kan vende det her på hoved alle de gange i vil - Zenith Energys værdi er lige steget betragteligt - godt vi har produktion og godt vi kan øge produktionen heftigt ganske hurtigt, glem ALT om at en godkendendelse kommer til at tage lang tid i Italien, efter det her, går der Max 1 måned (1/11-2022)

Russia’s state-controlled Gazprom PJSC suspended natural gas deliveries to Italy on Saturday, “As of today Gazprom is no longer delivering gas to Eni,” said a spokesman for Eni SpA. The cutoff appeared to target just Italy, with Austria continuing to receive gas.

Aqualight 🇩🇰🇳🇴🇬🇧
Viking_I
29.09.2022 kl 14:28 2927

large hidden order at 0.1080
Viking_I
29.09.2022 kl 12:24 3068

there is hidden volume around 2 million
birol
29.09.2022 kl 12:16 3025

Viking_I skrev Tilapia 2
Hidden volume at 0,11? you know how much if thats the case?
Bonzo2015
28.09.2022 kl 16:07 3319

Det er merkelig stor spread på kjøp og salg her nå.. omsatt aksjer på kr 1,1068 for så å omsettes for 1,1128 i løpet av få minutter ..virker ikke logisk ..
Furuen
28.09.2022 kl 15:27 3395

Enig i at Viking på slutte med alle spådommene sine. (Se heller på mine) (",)
Furuen
28.09.2022 kl 15:26 3378

Jeg synest det ser lyst ut for Zena fremover, og fyller på med mer aksjer. Tipper pengene dobles i løpet av et halvt år.
jantt
28.09.2022 kl 15:25 3329

næ er bare realistisk.
Flere herinde råber om at nu kommer der nyt der får kursen til at stige flere hundrede procent. Det skulle være sket inden første IC 8/9.
Så skulle det inden IC 28/9.
Intet er sket
birol
28.09.2022 kl 15:22 3327

Thanks for great notes, if all goes well and we get Licence in Congo and Benin, what do you think this company is worth in market cap?