Orkla - skal opp

Anders13
04.05.2022 kl 16:46 2219

Må si at Orkla ser billig ut nå. Eier jo også 40% eierskap i Jotun som spar inn penger. Konglomeratrabatten i Orkla er for stor nå, så noe må skje. Er det kun jeg som har trua?
Redigert 04.05.2022 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Liso
04.05.2022 kl 17:57 2182

Om du klarer å vifte med en adelig tittel eller noe foran nesen på Hagen får du han muligens til å stå opp og begynne å arbeide. Mulighetene er der, men først må Hagen ristes ut av tornerosesøvnen
Anders13
04.05.2022 kl 21:07 2111

Enig. Han har overraskende lav kunnskap på enkelte om områder. Spes er oppkjøpet av NutraQ et godt eksempel. Uansett mener jeg seldkspet er lavt vurdert!
nhydro
04.05.2022 kl 21:17 2094

Vi trenger et nytt REC-case for å få opp kursen
jadden
05.05.2022 kl 19:21 1981

Nrk Dagsrevyen hisser seg fordi Orkla har foretatt utskiftinger i ledelsen og det er ikke funnet plass til kvinner, i den tidligere ledelsen var det to kvinner. Men hallo Nrk, etter at dere har avskaffet kjønn kan dere ikke vite hvilke kjønn den nye ledelsen har, man har heller ikke lov å spørre hva hva de har i trusa. Selv om de ser ut som menn slik menn tidligere var definert, kan man ikke ta dette for gitt, Nrk går langt ut over sine selvdefinerte grenser. Fy skam!
Hogwild
19.05.2022 kl 11:50 1713

Orkla til 72 kr?😬
Gikk all In med alt nå av sparepeng
50000 aksjer
3.6 mill
Så får det briste el bære/ hvor langt ned kan den gå🤷🏽‍♂️🤷🏽‍♂️🤷🏽‍♂️🙈🙈
Hogwild
25.05.2022 kl 14:40 1555

Hurra for Orkla og oss som skal være med Hagen ned i den dypeste kjeller å spa møkk!
Midt på 72 tallet nå!,,, tragisk
Hogwild
31.05.2022 kl 14:15 1410

Hva skjer med Orkla da??
Dette ser jo bekmørkt ut🤨
Mr Å
31.05.2022 kl 23:28 1320

Ja du Orkla er dessverre en litt kjedelig aksje med lite interesse på forumet, ikke syltet i gjeld, for trygg og stabil 😂

Svært få aksjer jeg følger på Ose nå kun ( Aker, Stb og Norskeskog som er long og posisjon)

Men har tatt et bet i Orkla nå og sitter litt på gjerdet for og se om markede korrigerer da går alt ned samme F.

Jeg har ikke satt meg godt inn i Orkla så du får ra dette med en klype salt 🙂.
Jeg kjøpte etter at de satte inn ny direktør, og etter at jeg leste og fulgte med på siste kvartals rapport og spesielt utalelser til ny Vd

Det avgjørende slik jeg ser det, er at Hagen ønsker og få opp verdien/kurs da han ikke er fornøyd med utviklingen.
Toppet med at ny Vd hintet til Røkke og Aker systemet og hva de har fått til, går Orkla i skoene til Aker for og synliggjøre verdier så kommer kursen til og gå, men dette kommer til og ta tid og timing må være rett.
Slik sett en mulighet for å kunne kjøpe seg opp til lav kurs over tid, men her kan det være annet man kan investere i, i mellomtiden, som kan gå mer en Orkla på kort sikt.
Hvor mye oppside det er i Orkla er vanskelig og si men mulig og regne på med hjelp av eks en dyktig regnskaps og eget hode.

Skulle de velge og gjøre Orkla til et morselskap ( ala Aker) og børsnotere underselskaper de eier som er vert og børs notere kan det for det første, generer mye kapital opp til Orkla og samtidig synliggjøre verdiene i selskapene som ligger i dag.

Ta eks Stabburet hvilken verdi kan hele det selskapet ha hvis det løftes ut av Orkla og børsnoteres for seg selv, hvor Orkla beholder eks 60 prosent og 40 prosent legges i det åpne markedet.
Orkla har kontroll på eks 51 prosent men kan velge og sitte på 67 prosent for full kontroll.

Aker og Røkke er helt rå på dette og skapt store verdier på en slik selskaps struktur.
De løfter stadig ut selskaper da de er ferdig utviklet og verdien er rett.
Aker har nå 7/8 selskaper i systemet som skal/kan børsnoteres

Derfor Aker bærebjelken i min portefølje og vil være det til jeg dør og barna arvet det etter på 🤟👍
Samme struktur, jeg har et Holding selskap på topp som eier aksjer i bunn ( Alternativt aksjespare konto for og utsette fremtid skatt på gjevinst)
Kunne snakket mer om Aker 😂

Poenget er, gjør Orkla samme selskaps struktur som Aker og løfter ut selskapene de eier og børsnoterer de separat, beholder kontrollerende eierskap så vill det genere verdier opp til Orkla som kan betales i utbytte som du eller jeg investerer i det vi vill, eller Orkla betaler deler av det i utbytte og forvalter og utvikler nye selskaper for oss, jeg er litt tvilende til management i orkla så jeg foretrekker nok at alt betales ut i utbytte 🙂👍

Orkla er en god og stabil aksje som kommer til og betale utbytte som er bedre en bank rente, sist utbytte 3 kr ser man på ren kapital av kasting hvis man jager 10 prosent avkastning, da i min verden kurs 60,- er man fornøyd med 5 prosent kurs 80,- legg på en fremtidig mulig vekst litt usikker på oppkjøp fremover la oss si 100,- for enkelhet skyld 🤟😁

Restruktureres hele konsernet/selskapet, jeg har ikke satt meg inn eller rådført meg på det enda, men blir ikke over rasket om vi ser en oppside på 50 prosent eller mer.

Det er ikke slik at selskapet over natten tjener mere penger over men man får synliggjort verdiene på en annen måte, det vil sette større press på hvert enkelt selskap på og levere gode tall, og slik sett bør inntjening gå opp🤟

Det er nok til at det har vekket min interesse, og til att jeg har første runde med kjøp 🙂

Men i dagens marked venter jeg litt med videre investering, det er urolig, råvare mangel, høyere energi priser, høyere rente, frakt kostnader med mer som slår direkte ut på inntjeningen i Orkla.
Her er det avgjørende hvor fort dette legges over på kundeneI
De må også med stor sansynlighet bytte ut visse råvarer i produkter de selger, dette kan både bli dyrere eller biligere 🙈🤟

I det en dyktig analytiker gjør dette regne stykket på under lignede selskaper hver for seg, mot bokførte verdier og synliggjør dette i en rapport på hva det kan være vert ved salg/utskillelse og dette trykkes i FA ,da har med stor sansynlighet kursen allerede gått en del.

Så da spørs det, hvor er bunnen i Orkla i dagens turbulente marked og hvor tålmodig skal man være før de tar tak i Orkla 🤟🙂

Mvh dyslektikeren





Hogwild
01.06.2022 kl 10:28 1178

God analyse mr 🙏👍👏
Hogwild
03.06.2022 kl 09:38 1090

Hvem dumper på disse nivåene???
Slettet bruker
03.06.2022 kl 10:18 1053

Folk som er drittlei, antar jeg
Hogwild
08.06.2022 kl 16:24 927

Bye bye Orkla , nok får være nok!
Skal ikke være med Hagen lenger ned i kjeller’n å spa møkk!