RAKP folkens, RAKP

oto1
RAKP 04.05.2022 kl 20:44 32045

Så nå sitter du der og tror at DNO er verens billigste oljeselskap?

Det er nok ganske nær, men det er jo et selskap som er adskillig billigere, RAKP.

De fleste vet nok at RAKP er største eier i DNO, de har faktisk 438,4 mill aksjer i DNO, eller 44,9% om man vil.

Og i RAKP er det ca 314 mill aksjer totalt.

Hva betyr det?
Jo, noe så enkelt som at for hver RAKP aksje man eier, så eier man indirekte 1,4 DNO aksjer.

Så med en kurs i DNO på 15 kr, så er jo verdien per dno aksje i rakp verdt 21 kr.
Altså skulle rakp kursen vært 21 bare på dno eierandelen.

Men det stopper jo ikke der.
RAKP eier i tillegg 1/3 av Foxtrot International, et privat oljeselskap som driver et stort gassfelt utenfor Elfenbenskysten.
De leverer vel ca 60-70% av samlet gassforbruk i Elfenbenskysten.

Der er de nå i gang med nye rørledninger på land og 3 ekstra brønner for å forsyne 2 nye gasskraftverk under bygging.
I den forbindelse har de inngått en avtale og gassalg til fast pris i 10 år fremover. (usd 6 / mmbtu).
Foxtrot har historisk betalt 20-25 mill usd i utbytte til RAKP hvert år, på lavere gassvolum, og lavere gasspriser.

Når brønnene er ferdigboret og koblet opp, trolig i løpet av 2023, så forventer jeg at utbytter fra Foxtrot vil passere 30 mill usd årlig.
Det utgjør nesten 1 kr per rakp aksje, så jeg setter verdien av den eierandelen til 6 kr/aksje.

Så basert på dno kurs på 15, og Foxtrot verdi på 6 kr, så burde rakp kursen nå vært 27.

Så skal man jo trekke fra gjeld. Eller nei, RAKP er gjeldfri.
Legge til kontanter?
Ja, RAKP har jo mottatt ca 20 mill usd i utbytter fra dno de siste månedene, så de sitter vel nå med ca 0,50 per aksje i cash.
Utbytter fra Foxtrot går nå for det meste til feltutbyggingen de holder på med som nevnt ovenfor.

Hva så fremover?

Det er vel ingen hemmelighet at jeg tror DNO skal videre opp.
20 kr er innen rekkevidde på kort sikt (28 kr per rakp aksje), og 30 er ingen umulighet (42 kr per rakp aksje).

RAKP kommer jo til å motta 1 kr per aksje i utbytte fra DNO det neste året, eller 438 mill NOK (ca 46 mill usd på dagens dollarkurs)
Etter hvert vil de også motta økte utbytter fra Foxtrot, og med 30 mill usd+, så ser jeg for meg at RAKP mottar ca 80 mill usd samlet i året.
Det blir sånn ca kr 2,40 per aksje.

Om RAKP bare videreekspederte dno utbyttet til aksjonærene så ville det utgjort kr 1,40 per aksje i utbytte.
RAKP har imidlertid mer historie for å bruke overskuddslikviditet til tilbakekjøp av egne aksjer, og det tror jeg er mest sannsynlig også fremover.

RAKP kan trolig klare å kjøpe 10% egne aksjer fra utbyttene, og om de klarer det så vil aksjeantall bli redusert fra 314 mill til 283 mill i løpet av et år, og til 254 mill etter år 2 (2024).
I så fall vil DNO verdien øke til ca 1,7 x DNO kurs.
Dvs at med en DNO kurs på 30, så vil verdien være 51 kr per rakp aksje, og 57 totalt om vi tar med Foxtrot eierandelen.

For de som liker P/E så antar jeg et overskudd i DNO på ca 1,50 nok i første kvartal.
Det blir kr 2,10 per rakp aksje, og om det fortsetter ut året så vil RAKP ha en eps på ca 8,40.
Legg til 0,50 for Foxtrot eierandelen, og EPS blir ca 8,90

Dagens kurs på 13 gir da en P/E på 1,46.

Så får vi se da om dno leverer et overskudd på ca 160 mill usd i 1Q. Jeg har estimert en omsetting på ca 380 mill usd, så jeg er optimistisk i så måte.
Og 2q er så langt enda bedre.

Og følg med på innkalling til GF.
Jeg er spent på hva RAKP skal gjøre med utbyttene de får fremover.
Redigert 04.05.2022 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
hofa
20.07.2022 kl 12:26 4814

Har været i DNO i over 15 år, men er begyndt at skifte til Rakp grundet man får mere værdi for pengene, ingen udbytte og når man læser her på siden er man fri for SP, rent wind wind.
Tm3P
21.07.2022 kl 08:31 4737

Må si jeg er spent på hvordan den økte gassprisen i Europa har påvirket Foxtrot. Det er vel rundt 25% av gassproduksjonen deres som ikke er bundet av langsiktige kontrakter med myndighetene i Elfenbenskysten? Og eventuell økning i produksjon kan vel selges fritt?
oto1
21.07.2022 kl 09:08 4693

Jeg er faktisk usikker på hvor mye de evt kan selge fritt.

Såvidt jeg har skjønt så er det kontrakt på ca 140 mmscf/d, mens de produserer mer.
Tatt fra husk da rak websiden ikke funker helt for øyeblikket.

Selv om de produserer mer enn minimum ihht kontrakt, så tror jeg ikke det betyr at overskuddsproduksjon kan selges på internasjonalt marked.
Det betinger vel infrastruktur (lng anlegg / eksportrør), og jeg vet ikke om noe slikt finnes i Elfenbenskysten.
Så mest sannsynlig går alt til lokalt forbruk.

Det produseres også noe assosiert olje/kondensat, og dette selges til internasjonale priser og nyter godt av høy oljepris.
Zohan
21.07.2022 kl 09:36 4661

Foxtrot International holds a 27.27 percent stake in and operates offshore Block CI-27, containing the country’s largest reserves of gas produced from four offshore fields tied back to two fixed platforms; sales averaged 183.8 million standard cubic feet per day (“mmscf/d”) of gas in 2020, in addition to 1,483 bopd of oil and condensate. In addition to the Foxtrot gas and condensate field, which began production in 1999, the block contains the Mahi gas field developed in 2012, as well as the Marlin oil and gas field and the Manta gas field which began production in 2016, following a four-year, USD 1 billion development campaign covering the installation of a second offshore platform and drilling of additional wells.

Gas produced in Block CI-27 is transported via pipeline to fuel power stations in Abidjan pursuant to a gas sale and purchase (take-or-pay) agreement put into force in June 1999 and subsequently amended and extended to 2034. On 24 February 2020, the CI-27 joint venture partnership and the government of Côte d’Ivoire signed amendments to their gas sales and purchase agreement and the Production Sharing Contract to extend the term of the agreements for a further 10 years until August 2034 and to increase the price of gas from the date of signature to a minimum of USD 6.00 per million btu while maintaining the indexation formula and the take-or-pay level at 140 mmscfd. In connection with these amendments the CI-27 joint venture partnership has begun spending approximately USD 130 million on new onshore processing facilities and pipelines to supply gas to two new power stations in the country and has embarked on a drilling programme to drill three new wells and side-track two wells in 2021/2022 estimated to cost USD 215 million.
kvirrevi
21.07.2022 kl 11:22 4630

Tenker at diskusjonen rundt Foxtrot viser at Foxtrot i årene fremover vil utgjøre en betydelig virksomhet i RAKP og bidra med vesentlig lønnsomhet. Hvis deler av gassprisen på de langsiktige kontraktene er knyttet opp mot internasjonale gasspriser kan vel lønnsomheten bli ganske god i perioder.

Uansett vil vel den vesentlig økte produksjonen som kommer i 2022-2023 gjøre at verdiene i Foxtrot øker vesentlig.

Jeg ser uansett også konturene/mulighetene for RAKP til å legge en plan der tilbakekjøp av aksjer i RAKP kombinert med utvikling og opparbeiding av verdier i DNO of Foxtrot gir grunnlag for en verdsettelse av RAKP aksjen mellom 50-100 kr ila. 1-2 år.
Redigert 21.07.2022 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Tm3P
22.07.2022 kl 11:10 4520

Grunnen til jeg lurte var denne artikkelen angående import av gass fra Nigeria som jo ikke ligger så langt unna Elfenbenkysten.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Europe-Does-A-Complete-U-Turn-On-African-Oil-And-Gas.html

Men det må vel isåfall være mulig å bygge ut den nødvendige infrastrukturen? Regner med at energikrisen i Europa ikke kommer til å være kortvarig.
kvirrevi
22.07.2022 kl 12:49 4517

Produksjonsutvidelsene i Foxtrot i 2022-2023 vil medføre at RAKP får et sterkere fokus på gassektoren, og vil gi RAKP betydelige høye faste inntekter i årene fremover. Ingenting av dette ser ut til å være priset inn i aksjen.

Det er i det hele tatt vanskelig å forstå hvem som gidder å selge aksjen på dagens kursnivå, er det virkelig noen som har så dårlig råd.
Redigert 22.07.2022 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
fjettis
22.07.2022 kl 13:38 4529

Hvordan har det seg at markedsverdien på rakp er 2.2 milliarder når de eier 44% av dno til en markedsverdi på 12.6 milliarder? Hva anslås eiendelen i foxtrot å være verdt?
Tm3P
22.07.2022 kl 13:41 4541

Markedsverdien til Rakp ligger rundt 3,5mrd, men ja den er billig.
Ang. Foxtrox så er den bokførte verdien rundt $85m. I fjor så var Rakp sin andel av overskuddet på $16, etter hva jeg har regnet ut så er rakp sin andel av produksjonen på rundt 3k boe hovedsakelig i gass.
Redigert 22.07.2022 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
oto1
22.07.2022 kl 15:39 4510

Bokført verdi i Foxtrot er historisk kost minus utbytter.

Så den bokførte verdien i Foxtrot vil øke fremover pga de store investeringene de nå tar med boringer offshore og onshore kapasitetsutvidelser.

Reell verdi av Foxtrot andelen tror jeg ligger rundt 240-300 mill usd.
Det baserer jeg på årlige utbytter i størrelsesorden 30 mill usd når alt er oppe og går, og dermed 8 -10 x utbytter.
Det betyr i praksis at Foxtrot andelen langt på vei forsvarer rakps markedsverdi alene, og at man får 45% av dno gratis med på kjøpet.
Eller for hver rakp aksje man kjøper får man 1,4 dno aksjer gratis (verdi per nå ca 18 kr).

Dette kan jo ikke vare evig tenker jeg, og det blir i så fall bare enda billigere når rakp kjøper tilbake egne aksjer og sletter.

Jeg tror de klarer 10% neste året, og da er rakp aksjeantall redusert til ca 280 mill aksjer.
Da vil foxtrot verdien utgjøre ca 1 usd per rakp aksje, og dno verdien ca 1,59 x dno kurs.
Med dagens dollar og dno kurs ca 10 kr + 20,6 = 30,6 nok.
Fogge
24.07.2022 kl 14:32 4329

"In this context, it was agreed to increase dialogue between the Federal Ministry of Oil and the Ministry of Natural Resources in the Kurdistan Region of Iraq to address the outstanding issues and continue working to reach common solutions, and achieve a state of integration in the management of the oil resources, in a manner that serves the interest of the Iraqi people."

https://gov.krd/english/government/the-prime-minister/activities/posts/2022/july/prime-minister-masrour-barzani-meets-with-prime-minister-mustafa-al-kadhimi/?utm_source=com.twitter.android&utm_medium=referral&utm_campaign=com.twitter.android&utm_referrer=com.twitter.android

Khloe
25.07.2022 kl 10:57 4182

Så vidt jeg forstår er det på GF vedtatt tilbakekjøp av egne aksjer for et beløp på GBP 624 262. Dette er jo ingenting?
Stokk Dum
25.07.2022 kl 11:01 4190

Pålydende Khloe, pålydende.

mvh
Khloe
25.07.2022 kl 11:22 4173

Selvsagt :)
kvirrevi
25.07.2022 kl 12:01 4167

Jeg tror det tilsvarer 20 prosent av aksjene, dvs. ca. 62,5 mill. aksjer. Det skulle være rikelig.
kvirrevi
26.07.2022 kl 15:11 4018

hei oto1

Har tenkt litt på følgende du skrev i et tidligere innlegg: "Det er liten vits i å drive opp kursen nå med et lite tilbakekjøp, for så å gjøre et nytt noen mnd senere.
Det gjorde de i 2019, da kursen på det første tilbakekjøpet steg fra ca 10 til 15, og de måtte betale 18 kr på det andre.
Venter de så tenker jeg et tilbakekjøp i størrelse på 40-50 musd, og da kan de få en god del aksjer."

Jeg tror RAKP vil forsøke å kjøpe tilbake betydelige mengder aksjer det kommende året og at selskapet også stiller seg spørsmålet om hvordan tilbakekjøp kan gjøres til lavest mulig gjennomsnittlig tilbakekjøpspris.

Kanskje beste løsning er å kjøpe tilbake et stort antall aksjer der selskapet benytter store deler av kontantbeholdningen på tilbakekjøp i en engang, kanskje ikke. Slik tilbakekjøpene har blitt gjennomført (i 2018/2019) vil selskapet basert på de innmeldte salgene kunne bestemme seg for stort volum/høy pris eller lavere volum/lavere pris, gitt de tilbudene som foreligger. Dette vil nok være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Et annet spørsmål er om RAKP er forpliktet til å gjennomføre tilbakekjøpene på måten som tidligere har blitt benyttet. Det er jeg usikker på, og om så er tilfelle er jeg også usikker på om selskapsreglene kan endres slik at RAKP om de vil kan gå over til å gjennomføre tilbakekjøp direkte over børs, slik mange andre selskaper gjør. Sistnevnte opplever jeg gir god mulighet for å benytte de volumene som kommer for salg, og at dette vil være en metode som trolig gir lavest mulig tilbakekjøpspris.
gaudio
26.07.2022 kl 15:25 4036

Hei Kvirrevi

Problemet er den lave omsetningen i Rakp, kursen vil stige mye. Bedre å gjøre det som før.
oto1
26.07.2022 kl 15:32 4040

kvirrevi

Ja, det er mye usikkerhet rundt dette, og jeg har ikke fasiten.

Hvordan tilbakekjøp kommer til å skje mener jeg er forklart i innkalling til GF.
Selvsagt er dette ikke krystallklart i god DNO/RAK stil. Det står en liten bok om det i innkalling til GF, men her er det viktigste:

"Stated generally, the proposed form of Repurchase Contract will provide that the Dealer
will purchase shares upon receipt of a repurchase notice from the Company that will set
forth, inter alia, the maximum number of shares to be purchased and the period during
which the shares are to be purchased. The Dealer will purchase shares on the OSE or in
negotiated transactions, at such prices and in such quantities as the Company may instruct
from time to time, or through one or more reversed book buildings, subject to legal and
contractual limitations and as agreed from time to time between the Company and the
Dealer. The form of Repurchase Contract provides that the Dealer will purchase the Class
A Shares as principal and sell them to the Company at the purchased price plus a negotiated
commission or fee.
The Company may only enter into share repurchase contracts with counterparties
approved by its shareholders. The Company therefore seeks approval to conduct
repurchases through any of the following counterparties (or their subsidiaries or affiliates)
from time to time:
 Sparebank 1 Markets AS
 Fearnley Securities AS
 Pareto Group (Pareto Securities AS)
each being a Dealer. "

Jeg er ikke sikker, men tror kanskje at RAKP kan kjøpe aksjer over børs som vanlig er i Norge.
Spørsmålet er vel mer om volumet i aksjen er høyt nok til at det blir noe særlig aksjer av det, og da kan det bli reversed book building likevel
Satser på at vi får fasit om ikke så altfor lenge.
Det burde jo være en gunstig anledning nå med høy dollarkurs og lav børskurs.
kvirrevi
26.07.2022 kl 15:58 4109

Takker for svar.

Jeg tenker at det er massevis positivt og spennende rundt både DNO og Foxtrot i tiden som kommer.
I tillegg vil det fremover være mye spennende rundt utbytter fra DNO og tilbakekjøp av aksjer i RAKP.

Ergo, spennende å være RAKP aksjonær det neste året.
kvirrevi
27.07.2022 kl 14:14 3978

Hva angår ledige aksjer/tilbakekjøp av aksjer og tilsvarende er det verdt å nevne at DNO eier ca. 16 mill. aksjer i RAKP. Dette vil være aksjer som ikke kommer for salg og sannsynligvis eventuelt vil fjernes i en eller annen form for felles transaksjon mellom DNO og RAKP.

Det reelle antallet i RAKP dersom en ser bort fra aksjene DNO har er ca. 296 millioner. Det blir artig å se hvilken reservasjonspris de ulike større aksjonærene i RAKP har når tilbakekjøpene av egne aksjer starter.

Ca 50 mill. aksjer tilhører aksjonærene utenfor topp 20 aksjonærlisten, men der topp 20 listen på RAKPs hjemmeside baserer seg på stemmerettigheter og ikke bare frie A-aksjer.

Det blir også spennende å se opp til hvilke priser RAKP ledelsen vil tenke det er fornuftig å kjøpe tilbake egne aksjer. Jeg tror kanskje at denne reservasjonsprisen vil være ganske høy, og at med dårlig avkastning over lang tid for RAKP aksjonærer (herunder fravær av utbytte) vil en god del aksjonærer på topp 20 listen kunne være positive til å redusere beholdningen dersom prisen er noenlunde fornuftig. Mossavar vil uansett trolig tenke at pengene vil fortsette å fylles opp i DNO/RAKP i de kommende årene, og at han har store planer om å utvikle selskapene i RAKP videre.
Humlesnurr
27.07.2022 kl 14:28 3966

Hvilke tidsperspektiv ser man på med dette? Jeg tenker Bijan er ingen ungfole noe mere, begynner vel å røyne på i forhold til realisering for ham også!
kvirrevi
27.07.2022 kl 15:10 3942

Yepp, det er jeg enig i, og det går den an å spekulere i, tenker jeg.
Zohan
28.07.2022 kl 09:33 3828

"Unrestricted cash is mainly related to bank deposits at 31 December 2021 and 31 December 2020 in USD, NOK, GBP,
EUR, DKK and AED. Of the USD 772.1 million total cash and cash equivalents at 31 December 2021, USD 736.5 million
relates to cash held by DNO. USD 4.1 million relates to the Company and USD 31.5 million relates to its wholly-owned
subsidiaries".

Så per 31.12.21 hadde RAKP en cashbeholdning på 35,6 MUSD og som videre har økt med ca. 10 MUSD når utbytte kom i mars. Selskapet har små kostnader så burde ikke gå allverden til driften.

Omgjort til nok så er denne kontantbeholdning ca 437m. Så vil det sannsynlig komme et utbytte på ca 219m NOk (50 øre aksjen) i løpet av august. Og nye 219m NOK senere i år. I tillegg vil det komme et utbytte fra Foxtrot på 200-300 NOK, men når det kommer er utvist. Det meste av dette kan i stor grad benyttes til å kjøpe tilbake egne aksjer.

Om en sier buybacks på 17kr aksjen så kan de allerede i slutten av august kjøpe tilbake 29-30 millioner om de får 50øre utbytte fra DNO allerede i August.

Hvorfor da selge aksjer over børs til 11.5 når en kan tjene langt mer på å sitte på dem en måneds tid til?
Steget
29.07.2022 kl 09:54 3654

Jeg tror ikke at utbyttet som ble betalt 30. des 2021, vises i kontantbeholdningen pr. 31.des.
kvirrevi
05.08.2022 kl 11:10 3398

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan RAKP regner egenkapital i morselskapet, men

Gitt den sterke dollaren og de store overskuddene som har vært i DNO og trolig noe i Foxtrot vil egenkapitalen ha økt betraktelig. Med 312 mill. aksjer er det å forvente at RAKP også er rekordbillig på prising mot egenkapitalen, kanskje godt under 0,5, ned mot 0,4. Dette er også et tegn på at det er godt rom for reprising av aksjen når tilbakekjøpene kommer, og det er en faktor i at tilbakekjøp av aksjer er lønnsomt for RAKP sine aksjonærer.

Zohan
06.08.2022 kl 14:34 3282

Oto1 har du tenkt på hvilken prisings intervall på buybacks en burde kunne forvente? Kan en forvente 17-20kr?
Vil det være helt utenkelig at DNO kjører ut utbytte på 1kr med en gang i August for å øke kapitalen RAKP har til å kjøpe aksjer tilbake? Slik at en ikke presser prisene på fremtidig tilbakekjøp og heller får kjørt en veldig stor en nå i August/September?
Redigert 06.08.2022 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
oto1
06.08.2022 kl 19:36 3201

Vanskelig å si hva rakp må ut med.
Det kommer jo helt an på hvor lei mange er, og hvor mange som nå har kjøpt på spekk om å selge senere i høst.
Men det kan godt bli 17-20 ja, synes det høres sannsynlig ut.

Ellers tror jeg ikke dno kommer til å dele ut hele krona nå i høst. Jeg tror det blir 0,50, og at dno også løser inn resten av dno03 nå i høst.

Lurer på hvem som har vist interesse for Suncors assets i UK. Dno var nok med i budrunde i Norge, men Sval kjøper jo alt som kommer.
kvirrevi
07.08.2022 kl 12:43 3085

Jeg tenker ledelsen i RAKP vil ha fleksibilitet til å velge om de vil gjøre ett stort tilbakekjøp til høy pris, eller satse på to eller tre noe mindre tilbakekjøp, der de vil håpe på at gjennomsnittlig tilbakekjøpspris blir lavere enn ved ett stort tilbakekjøp. Dette vil sikkert avhenge av hvilke volum som blir meldt inn til ulike priser, der det bare vil være RAKP ledelsen som har innsikt i pris/volum bildet. Hvis RAKP ledelsen ser at de kan få et stort ekstra volum ved å gå noe opp i pris tenker jeg det vil være fristende å gå for et stort tilbakekjøp.
Stokk Dum
08.08.2022 kl 22:02 2892

Equinor submits plan to develop the 350 mboe Rosebank oil and gas field (UK)
Equinor, which is the operator and owns 40% of the field, together with Suncor Energy (40%) and Ithaca Energy (20%), plans...

https://www.enerdata.net/publications/daily-energy-news/equinor-submits-plan-develop-350-mboe-rosebank-oil-and-gas-field-uk.html

At its peak, the Rosebank field, which lies about 81 miles north-west of Shetland, is predicted to produce 69,000 barrels of oil per day.
This would be roughly equivalent to eight per cent of the UK’s entire output between 2026 and 2030.

https://ogv.energy/news-item/oeuk-backs-equinor-s-plans-to-develop-4-5bn-rosebank-oil-and-gas-field

mvh
kvirrevi
09.08.2022 kl 12:17 2763

For oss som har investert i RAKP er det slik jeg tenker det særlig spenning knyttet til hva DNO/RAKP vil benytte netto kontantstrøm de neste 2-4 kvartalene til.

Dette fordi DNO allerede ved utgangen av 2Q 2022 har en mer enn høy nok kontantbeholdning med en meget solid balanse, og at DNO hvert av de neste 2-4 kvartalene sannsynligvis vil ha en netto kontantstrøm opp mot 200 MUSD. Hvilken kombinasjon.

Faktum er videre at RAKP aksjonærene ikke akkurat kan sies å ha fått stor glede av den sterke oppgangen i oljeprisen så langt, og at de ikke har fått utbytte og der siste tilbakekjøp av aksjer var tilbake i 2019. Det er godt forståelig at RAKP aksjonærene ikke har fått avkastning de siste årene, gitt det som skjedde i 2020 og 2021 med betalinger fra Kurdistan, og lærdommen og konsekvensene av dette, men dette er nå fikset slik jeg ser det, og den sterke kontantstrømmen vil vedvare i kvartalene fremover.

Derfor blir det svært spennende å se hvor sterkt RAKP ledelsen kan handle nå og i tiden fremover, med det betydelige handlingsrommet de har. .

oto1
09.08.2022 kl 13:03 2743

I år tror jeg dette er ganske opplagt.

DNO prioriterer tilbakekjøp av dno03 lånet, og med ca 150 mill utestående per nå så regner jeg med at de blir innløst i desember (29 nov faller innløsingskost med 0,25%).
Så da vil dno i år ha løst inn hele lånet på 400 mill usd, og samtidig betalt ut 0,70 i utbytte (0,20 i mars og 0,50 som kommer nå i høst).
Dvs ca 4,70 per aksje.
I tillegg vil de ha økt kontantbeholdning med 1-2 kr/aksje.

Hva dno kommer til å gjøre til neste år er mer uvisst. Om vi antar oljeprisen holder seg, så vil det gå med 1 kr i utbytte.
I utgangspunktet kan de ikke løse inn noe av dno04 lånet, da første mulighet for det er sommeren 2024. De kan selvsagt kjøpe noe i markedet, men det blir neppe de store volumene. (Når det er sagt så er rentene på vei opp, og det kan være at långivere ser seg tjent med å bytte ut dno04 med andre lån med høyere rente, så det kan tenkes at dno kan få kjøpt en god del).
Hvis ikke de får innløst lån, så vil dno i praksis ha en 4-5 kr per aksje i fri cashflow, har da trukket fra 1 kr i utbytte.
Noe av det vil bli brukt til de 4 utbyggingene som kommer som følge av PUD i år, men neppe mer enn 2 kr7aksje og resten lånefinansiert via rbl.
Ser heller ikke behovet til dno for å øke cashbeholdning til over 1 mrd usd, så kanskje de kjøper noe? Eller gir mer utbytte. Vi får se.

For rakp er situasjonen enklere.
De kommer til å bruke utbytter fra dno og Foxtrot til å kjøpe og slette egne aksjer.
Planen er såpass enkel at de ikke engang tok seg bryet til å be om fullmakt til utbytte.
Tm3P
11.08.2022 kl 09:53 2550

Da kommer utbytte fra DNO inn på kontoen 2 dager før halvårsrapporten. Lov å håpe på at de setter igang med tilbakekjøp rett etterpå?
oto1
11.08.2022 kl 10:21 2532

Ja, det synes jeg er mer enn sannsynlig.

Kanskje rakp legger opp til kvartalsvise tilbakekjøp fremover, men tror det er mer sannsynlig med 2 ganger i året.
Så jeg tipper de tar høstens nå snart, og vårens etter at de har mottatt 2 nye utbytter fra dno (nov og feb).
Anywhere
11.08.2022 kl 10:24 2535

De aner vel at det kommer 25 øre pr DNO aksje 23. august, ca 20.nov, ca 20. feb og ca 20 mai fremover, så de kan vel starte et års notorisk tilbakekjøp? Man trenger tid med likviditeten i aksjen i RAKP.
Redigert 11.08.2022 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Tm3P
11.08.2022 kl 10:25 2534

Regner med at de tar det gjennom en bokbygging som sist? Kjøpe over børsen er jo helt håpløst.
kvirrevi
11.08.2022 kl 10:39 2539

Jeg har tolket reglene slik at de må gjøre det på samme måte som sist, ref. tidligere diskusjoner om dette.

Med utbyttet på 25 øre som er på konto om noen dager vil RAKP ha mottatt tre utbytter på til sammen 65 øre fra DNO siste år, dvs ca. 285 mill. kr. Dette gir godt rom for et tilbakekjøp på 10-15 mill. aksjer nå, og et tilsvarende senere i høst når nye 25 ører kommer. Jeg tipper tilbakekjøpspris vil ligge i området 15 - 18 kroner, og at dette gir meget god avkastning for Mossavar og de store aksjonærene som sitter.

Hvert tilbakekjøp tror jeg ikke vil forandre vesentlig på investors oppfatning om selskapsverdi, og aksjen vil derfor trolig falle noe tilbake etter hvert tilbakekjøp. Det vil gi rom for nye attraktive tilbakekjøp.
oto1
11.08.2022 kl 10:46 2537

Blir overrasket om de får kjøpt tilbake for 15.
Med dno kurs på 15,50 så er verdien av dno aksjene nesten 22 kr, og da kan det vel neppe være lett å få mange aksjer til 15.

15 er i alle fall for lavt til at jeg prøver meg på en trade. Jeg kommer nok til å tilby aksjer til 18, og dersom jeg får solgt prøve å få de tilbake billigere over børs i påvente av neste tilbakejøp.
Om jeg ikke får solgt til 18 så får jeg solgt senere til høyere kurs.
Tm3P
11.08.2022 kl 10:55 2562

Husker du hva minimum antall aksjer man kunne selge gjennom forrige tilbakekjøp? Sitter med 17k aksjer her nå, men vil helst ikke selge alt.
Grusern
11.08.2022 kl 11:51 2512

Her er det bare å laste opp, undervurdert aksje! kommer nok en rekyl, men ikke noe for de kortsiktige da det er lavt volum til tider.
kjøpte 30` til idag
Tm3P
11.08.2022 kl 12:02 2546

Den er absolutt noe for de kortsiktige nå. Begrenset nedside og stor potensiell oppside en måned fram i tid.