Case framover for ELOP Technology AS og Simplifai AS oppdatert

Martinsw
ELOP 10.05.2022 kl 15:46 14027

La inn et innlegg om framtiden til ELOP AS sine to selskaper ELOP Technology AS og Simplifai AS dagen før det ble kjent at Simplifai AS ikke lenger blir en del av ELOP AS. Har brukt litt tid til å oppsummere alle fakta vi har om salget, og er kommet til at dette er en av de verste manøvrene jeg har sett for småsparere i et selskap på Oslo børs.

Fakta ble dessverre: Konsortie bestående av ELOPs styreleder, ikke-navngitte investorer representert av Patrik Egeland fra Capillar, private equity firma, og Simplifai-grundere kjøper selskapet for 140M. Implisitt verdi Simplifai ble kjøpt for med datidens verdsetting av aksjene var 164M, så Simplifai har tydeligvis gått fra å være et godt kjøp på 164M til et flott salg på 140M over 2 år hvor de har gått fra oppstart til inntekter, med årlig vekst på 3-4x i MRR, med guidet 1 mrd i ARR i 2026 av selskapet selv. Rart dette her, at gullkalven skilles ut til småpenger når ELOP ikke klarer å nå sine lovnader ang ELOP Technology. Caset gikk fra gull til gråstein rimelig fort og prises nå 20mill under cash+fordringer. Dessverre har styret+konsortiet 46% av aksjene og derfor mye makt her, men de trenger en hjelper.
Her starter mine spekulasjoner: Hvem ville gjort det? Jo Tigerstaden som eier/eide 8% av selskapet hvor 4M kommer fra emisjonen 30. september, og resten er akkumulert over siste halve år. Hmm, men han får jo aldri solgt disse aksjene igjen etter å ha hjulpet bekjente i styret med å nå 50% eierandel og full styring til GF om 2-3 uker. Nei, sant, men de har jo fullmakt til share-buyback opp til 10% av aksjekapitalen, så da kan jo styret bare kjøpe tilbake disse aksjene fra Tigerstaden og gi dem til seg selv i bonus for å ha vært så flinke og solgt Simplifai til 140M. (90+50M om 30 mnder), så da kan de jo godt bruke mange av disse millionene som de "sårt" trengte på en share buyback fra deres reddende engel Tigerstaden sant? :)

Jeg spyr av hele greia, har tapt over 100k på å tro på Horpestad da han sa Simplifai ville skilles ut i eget selskap og ELOP AS sine aksjonærer få 100% av aksjene i Simplifai i fjor høst. Samt å ha trodd på DEKRA og ELOPs guiding om lansering av Elop InsightCrawler i Q1 og salgsmålene ELOP hadde satt framover.

Jeg vet ikke om dette er lovlig, men har ikke midler til å kjøre advokat-ruten. Håper noen større vil gjøre det, da det høres rart ut at man kan lyve til medeiere, så stjele fra medeiere uten at det bryter en eneste lov, som styrets leder og CEO. Nå som selskapet er priset under cash føler jeg meg stuck med store røde tall og vil ikke selge eller kjøpe. Vil bare at de skal gå tilbake til original plan med å skille ut Simplifai i 100% aksjer notert på EURONEXT GROWTH til ELOP sine aksjonærer og stoppe dette forferdelige salget av det eneste som er bevist bra i ELOP-caset per dags dato.

Hva tenker dere? En omveltning av uttalt salg har stort positivt potensiale, og nedsiden virker begrenset. Føler meg derfor stuck til ting er mer avklart. ELOP Technology skal etter planen ha fått igang salg nå, men det er ikke kommunisert. Kan komme noe på Q1 om det, hvis det er tilfellet.
Sunn Skepsis
20.12.2022 kl 14:20 1071

Ser ikke ut som det var noen som gikk på denne, heller.
Blygen
01.02.2023 kl 16:36 770

Det landes kontrakter jevnt og trutt....kurseksplosjon på sikt