Belco - Børsen desiderte beste tørrbulk-aksje

Buzzi
BELCO 11.05.2022 kl 09:02 121826

I morgen legger Belship/Belco fram sitt 1.kvartal resultat, inkludert andel av sitt eierskap i Lighthouse, tipper jeg driftsresultatet blir ca. 450 mill..
D.v.s. Kr. 1,80 pr. aksje, som er lik 8,5 % avkastning pr. aksje. Ingen andre tørrbulk-aksjer vil eventuelt kunne slå dette.
Hvis Golden Ocean skulle greie tilsvarende resultat i forhold til aksjekurs, så må de ha Kr. 11,- pr. aksje, og det vil de være milevis unna.
Skjønner ennå ikke at så få har oppdaget Belship.
velkjent
23.08.2022 kl 20:13 5118

En del aktører, ikke minst fin. journalister soser sammen det meste innen shipping, så går Baltic ned må også alt inne shipping gå ned, frustrerende!
rolas
23.08.2022 kl 20:23 5128

Det hadde vært en drøm å kunne kjøpt belco på 12. snakker vel da over 30 % direkteavkasting

Kanskje det har noe med å gjøre at Baltic stuper?
Q4 forventes det Supra rater på 15k, q1-23 ligger futurene på 12 k
Redigert 23.08.2022 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
StevenG
23.08.2022 kl 20:34 5094

"The supramax index gained 16 points to 1,751 points, rising for the seventh consecutive session, a more than two-week high.
Source: Reuters (Reporting by Harshit Verma in Bengaluru)" (igår)

Belships har solide kunder, med en moderne flåte som bruker minimalt med drivstoff, samt ingen dokking kostnader nå fremover heller. SKal ikke se deg helt blind på future ratene, da Belco signerer fortsatt solide kontrakter med premium . De vil heller ikke ha noen problemer med de grønne kravene fra januar 2023, samt at man ser at f.eks Vale tar ikke inn tørrbulk skip som har vært i Russland siste 6 månedene. Dette kommer til å spre seg videre, og med en gammel flåte i snitt som er på vannet idag, så vil de måtte kjøre saktere fra 2023 og en moderne flåte med lite utslipp vil få premium, alltid. jeg fylte på idag !
Redigert 23.08.2022 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
citius
24.08.2022 kl 07:18 4996


Flere gode grunner til å studere Q2 rapport

eksempel:

* Acquired five modern Ultramaxes and divested one vessel, net cash invested USD 6m

* Entered into time charter contracts for five vessels for periods of about 2 years

* 97 per cent of ship days in Q3 are fixed at about USD 24 200 gross per day.
72 per cent of ship days in the next four quarters are fixed at about USD 23 500 gross per day.

* Modern fleet of 31 vessels with an average age below four years and daily cash breakeven for 2022 of about USD 10 000 per vessel
StevenG
24.08.2022 kl 08:48 4898

Ja snittalder på 31 skip på under 4år.. hvem kan fronte noe slikt ? De ligger så vanvittig godt ann for fremtiden
Simenvj
24.08.2022 kl 13:45 4872

Hei!
Har snust litt på denne en god stund nå, men er litt i stuss på om tidspunktet for inngang er godt mtp utbytte osv. Noen med kunnskap og et nøkternt blikk på aksjen som har noen tanker?

Supramax stiger videre, her er det bare å lene seg tilbake og nyte utbytter i mange år fremover
Wian
24.08.2022 kl 15:16 4860

Kan ikke fatte at FA KUN fokuserer på Capesize-ratene og at det hver dag er standardtekst i reportasjene om Baltic Indexen. Det kunne jo kanskje vært greit å opplyse leserne om at f.eks Belships har Supramax skip og at de dermed ikke rammes av fall i den j.... Capesize-raten. Men vi som vet, vi vet :)
Simenvj
24.08.2022 kl 16:20 4861

Kom meg om bord på 16, så da håper jeg på en hyggelig reise både økonomisk og her på forumet :)
velkjent
24.08.2022 kl 16:41 4817

For FA er brød det samme uansett og det gjelder vel også vin. Ingen gourmeter i den blekka, alt er grått.
rolas
24.08.2022 kl 18:26 4744

Heldivig vil dette komme fram i regnskap og utbytter framover.
Her er det bare å øke!

Enig med deg, men volumene er små og selv om spot holder seg så har forwardsen gått kraftig ned. Jeg tror imidlertid de snur snart. Dessuten har belships uansett gått mye ned. Tror dette kan bli bra utover høsten. Så får vi se om det er verdt å øke etterhvert.

Ser ut som om ting snur. Mitt inntrykk av foreløpige tall tilsier at ratene øker kraftig i dag. Bare å sitte rolig. Øke hvis det fortsetter å synke.
Redigert 25.08.2022 kl 08:36 Du må logge inn for å svare

SvartRavn skrev Innlegget er slettet
Andre bulk-aksjer flyr litt på Gogl sitt resultat. Det ryktes om stort fall i BDI i dag.
Sjæfen
25.08.2022 kl 12:53 4453

SvartRavn skrev Innlegget er slettet
Helt enig SvartRavn....merkelig utvikling i Belco....
Skal trur om vi klarer 7`ende dagen ned på rad i dag :-(
hogan
25.08.2022 kl 13:47 4381

Vet ikke om de har scrubber på alle ship men tjener 7500 pr dag på scrubbere så med det så blir det nærmere 30000k per dag i rater på nye kontrakter uansett på bel hvis de har scrubbere, selger man så pleier det å gå rett opp for min del
Kan evnt kjøpe Bdry på 8-tallet nu
Redigert 25.08.2022 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Mr Jinx
25.08.2022 kl 14:04 4452

Mistenker at mange fikk kalde føtter når ratene raste her nettopp. Småskeptisk selv og. Men en som kjenner markedene er denne Fredriksen-fyren. Nå bestiller han nye skip til tørrlast. Vil jo da anta han har litt trua på fremtiden?
hogan
25.08.2022 kl 15:21 4348

Grønn infrastruktur spending all over the world 2022-2028, vi snakker en ny industriell revolusjon. Starter store prosjekter neste år, hva er bedre enn et hvileskjær før det braker løs, få ned rater og pris på råvarer pga av den merkelige zero forkjølelse strategien til Kina.
Fredriksen vet jo dette, så demand er sikret og laveste ordrebok på 30 år.
Man kan sitte eller gå i olje eller cash
Redigert 25.08.2022 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Tactic
26.08.2022 kl 10:16 4172

Longsitinbulk - Regner med du er ute på stop loss + du viser til at ratene fremover antas å synke.
Ser ut til at vi er i en periode med usikkerhet hvor analytikere, selskaper og (profesjonelle) investorer deles 50/50 i troen på fremtidsutsiktene i bulk de neste 6 - 12 månedene.
Er Belco allikevel den du har mest tro på innen bulk?

Når får vi utbytte? Har ikke fått noe inn enda.
Pentad
26.08.2022 kl 10:48 4378

SvartRavn skrev Innlegget er slettet
Kjøper opp, jeg, på disse priser. Blir fine utbytter fremover til billige penger.
Redigert 26.08.2022 kl 10:49 Du må logge inn for å svare

Ringreven Tidemansen var smartest, fikk lempet ut nesten alt, nesten på topp
Sjæfen
26.08.2022 kl 10:53 4582

Utbytte Ex-dag Utbytte/aksje
7.9.2022 23.8.2022 0,75 NOK
Wian
26.08.2022 kl 13:00 4534

I disse tider med egentlig uforståelig nedgang i Belships må jeg minne meg selv, og kanskje noen andre, om at CFO - selveste økonomsjefen, faktisk kjøpte en god slump i selskapet etter Q2 rapporten. Har en mistanke om at han har rimelig grei peiling på selskapet og utsikter for markedet på både kortere og lengre sikt. Støtter meg til han og sitter rolig i båten.

Oslo, 17 August 2022
Yngve Aslaksen Gram, CFO in Belships ASA, has today acquired 50 000 shares in Belships ASA at an average price of NOK 18.34 per share. After the acquisition,Gram holds 250 000 shares and 100 000 options in Belships ASA.
Redigert 26.08.2022 kl 13:00 Du må logge inn for å svare

07/09/2022
Dividend payment date Hentet fra forsiden på selskapets hjemmeside...
Sjæfen
26.08.2022 kl 23:06 4338

Belco ned 8`nde dag på rad....her må det vel snu snart....RSI nede på 24 tallet....har ikke vært så lav siden 16 november 2020.
SvartRavn
27.08.2022 kl 01:38 4398

Enig med deg Sjæfen👍
Fikk skrapt med meg en del på kr 15.10 idag så håper det var bunnen.
desirata
27.08.2022 kl 04:35 4593

Riktig at CFO kjøpte, men så har vi partner og mangeårig reder Tiedemansen som solgte millioner av aksjer på 13-tallet ifjor engang. Han visste vel hva han gjorde også, eller skulle han bare fixe opp badet ?
fleken
27.08.2022 kl 10:05 4571

Er oppturen over for bulk aksjer for denne gangen? Eller er dette en kjempe mulighet å kjøpe seg opp. Er det noen som har en formening om det? Vet jo att sist bulk fikk en nedtur så gikk det mangen år med dårlige rater før oppturen kom.

Alt henger vel på utviklingen i Kina:

China property crisis: why the housing market is collapsing – and the risks to the wider economy


https://theconversation.com/amp/china-property-crisis-why-the-housing-market-is-collapsing-and-the-risks-to-the-wider-economy-189082

Husk at Ultramax er mye mer differensiert enn hva capesize er. Dvs at Belships er mindre avhengig av Kina enn hva Golden Ocean er. Når det er sagt så har forwardsen på Ultra/supra også gått kraftig ned i det siste. Men ikke i nærheten av hva cape har. Og med den lave dlåteveksten som er vil de også holde seg godt på sikt. Og for å virkelig redusere risikoen så har Belships låst en stor del av flåten sin på høye rater.

Jeg venter dog litt med å øke. Foreløpig tap, men grei nok inngang. Som i alt annet; Tålmodighet er en dyd!

Oppturen e en ting, men sikret rater på godt over break Even er en annen.
Her kan du sitte long og ta imot utbytter til neste opptur