HEX - Q1 2022. Solid 1.kvartal. Råsterk guiding!

Rect Angel
HEX 12.05.2022 kl 08:15 5423

Det blåser tøffe markedsvinder over kloden om dagen, men Hexagon Composites leverer i dag likevel et solid 1.kvartal 2022, rapporterer om rekordstor etterspørsel etter selskapets produkter og guider råsterkt! Imponerende levert i tøft markeds- og børsklima!


HEX: OPPRETTHOLDER 2022-GUIDING

12.5.2022 07:16 • TDN Finans •

Oslo (Infront TDN Direkt): Hexagon Composite har fortsatt mål om å oppnå omsetning mellom 3,7 og 3,9 milliarder i løpet av helåret 2022. I tillegg fastholder selskapet at de målsetter ebitda mellom 400 og 450 millioner i 2022.
Det fremgår av en presentasjonen i forbindelse med fremleggelsen av første kvartal 2022 torsdag.

For 2025 har selskapet mål om en omsetning på 6 milliarder ekskludert Hexagon Purus, samtidig som Hexagon Purus har mål om en omsetning mellom 4 og 5 milliarder.

"Vi ser fortsatt sterkt momentum på tvers av alle forretningsområder og våre betydelige ordrereserver dekker allerede størstedelen av 2022" sier Jon Erik Engeset,

konsernsjef i Hexagon.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70


Salgshopp for Hexagon

Industriselskapet Hexagon Composites oppnådde topplinjevekst i alle segmenter i første kvartal.

Publisert 12. mai 2022 kl. 07.32

Hexagon (eksklusive Hexagon Purus) oppnådde driftsinntekter på 913 millioner kroner i første kvartal, solid opp fra 690 millioner i tilsvarende kvartal i fjor.

Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) endte på 84 millioner kroner, nesten på linje med 87 millioner i første kvartal i fjor.

– Vi ser fortsatt sterk momentum på tvers av alle forretningsområder og vår betydelige ordrereserve dekker allerede størstedelen av 2022, uttaler Jon Erik Engeset, adm. direktør i Hexagon Group, i kvartalsrapporten.

Hexagon Composites er en globalt ledende leverandør av ren energiteknologi for gasslagring, distribusjon, drivstoffsystemer og drivverk.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/05/12/7864815/vekst-for-hexagon-composites-i-forste-kvartal


“We see continued strong momentum across all business areas and our significant order backlog is already covering the majority of 2022,” says Jon Erik Engeset, CEO of Hexagon Group.

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401232570
Redigert 12.05.2022 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
12.05.2022 kl 08:46 5366

Presentasjonen pågår nå.

https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20220512_4/

CEO forteller om knallsterkt momentum innen alle forretningsområder og ditto etterspørsel etter Hexagon Composites' produkter.
Redigert 12.05.2022 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
12.05.2022 kl 09:26 5272

Applaus fra de tilstedeværende avsluttet presentasjonen. Vel fortjent.

Så heller merkverdig hvordan aksjer pøses ut på billigsalg p.t.
Rect Angel
12.05.2022 kl 09:38 5237

Flott presentasjon altså som allerede kan sees i reprise her:

https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20220512_4/
Rect Angel
12.05.2022 kl 09:42 5219

At markedet etter denne Q1 2022 presentasjonen nå p.t.'as we speak' faktisk priser Hexagon Composites virksomhet, som for FY 2022 nå nettopp guidet omsetning 3.7 - 3.9 milliarder NOK og EBITDA 400 - 450 millioner NOK, farlig nær 0 NOK (!!!) ex. eierandelen på 73.29% av aksjene i Hexagon Purus, ER fullstendig absurd. FERDIG SNAKKA. .
Redigert 12.05.2022 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
kruser
12.05.2022 kl 09:55 5185

Hei.
Takk for bra info.
ANGEL..jippiii
Rect Angel
12.05.2022 kl 10:00 5172

👍 Ser at du skriver at du sitter long kruser. Samme her. No problem å tenke 10 - 20 år når det gjelder Hexagon Group. Meget imponerende å allerede levere så bra tall som Hexagon Composites gjør i dag, samtidig som man ekspanderer virksomheten markant, og være klart gobalt markedsledende (både Composites og Purus) innen flere megatrender med gedigne vekstutsikter slik Hexagon Group selskapene er.

Anbefaler alle å se webcasten fra dagens presentasjon.
Redigert 12.05.2022 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2022 kl 11:10 5082

Enig med at de leverer på salg og ekspansjon, men de skuffer på marginene som vanlig, og underlig at de ikke har klart å vært dyktigere på å sikre seg mot valutatap siste årene, og tilsvarende at de ikke har klart å legge inn prisøkning på innsatsfaktorer i sine kalkyler og utpriser. Inflasjone og pandemi startet jo ikke for 3 måneder siden (ja selv om det har blitt værre i det siste). Her viser de gang på gang at det blir for mye sau og for lite ull. Men, det er bare å håpe at de har lært litt og at dette bedres utover året, dersom ikke er det bare ord og bytting av penger med leverandører og kunder. Og det viktigste for at dette skal lykkes er at de snart får overført megastore Purus intensjonsavtaler til reelle avtaler med signaturer på arket! Inntil det fortsetter jeg med lav vekting i Hex Comp.
Rect Angel
12.05.2022 kl 11:37 5035

Har en helt annen oppfatning av ledelsen som jeg mener å gjør en glimrende jobb. Så å lese hvordan en viss skribent her på forumet repetitivt hamrer løs på ledelsen og spesielt CEO (må ha gjentatt det samme 100 vis av ganger i 100 vis av innlegg nå), ja det synes jeg bare er trist og veldig, veldig trøttende.

Etter min mening leverer Hexagon-selskapene meget bra samtidig som man ekspanderer virksomheten kraftig. 'Utgifter til inntekts ervervelse' er det noe som heter, men på Oslo Børs ser det ut som det er spesielt lav toleranse for ekspansiv forretningsdrift som leder til profitt på sikt. Ekspansjon for å øke produksjonskapisiteten for å betjene sterkt økende etterspørsel etter selskapets produkter, ekspansjon som seff også koster. Skal man liksom sitte å se på monsterveksten innen forretningsområdene hvor man er globalt markedsledende uten å investere og ekspandere, og heller spare penger på kort sikt?

I Hexagon Group satser man dessuten stort på R & D for å forsvare og forsterke markedsposisjon. Dette koster seff også, men er en helt nødvendig og riktig strategi av ledelsen, sier jeg slik vekstutsiktene er innen det man driver med. Ja, hadde man ikke prioritert R & D slik man gjør, hadde jeg vært mer usikker på investeringen. Slik de driver, har jeg klokkertro og ingen motforestillinger mot å sitte long. Tvertimot, for kan ikke se at verken bestrebelser for å bekjempe skadelige klimagassutslipp eller å bedre verdens energiforsyningsituasjon er blaff, for å si det forsiktig.

Under presentasjonen i dag var man tydelig på at man kontinuerlig og målbevisst jobber med å forbedre lønnsomheten.

Så har vi årevis nå hatt og har en pandemi her på jorden, store problemer globalt i forsyningslinjer når det gjelder mangt og mye samt voldsom prisvekst. Hexagon Composites slipper seff heller ikke unna denne problematikken. Sett på bakgrunn av det, leverer man mer enn godkjent p.t., etter min mening. Her var man i presentasjonen også tydelig på at økte kostnader/prisvekst på råvarer til produksjon blir hentet inn fra kunden i nye avtaler.

Har du forresten sett dagens presentasjon? Der sa Engeset i klartekst at etterspørselen etter selskapets produkter nå er så sterk at produksjonen går på høygir og ordreboken for 2022 er full. Tiden for at Hexagon Composites blir et profitabelt selskap har kommet, sa han.

Redigert 12.05.2022 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2022 kl 12:08 4986

Rect Angel, vi er nok enig i det meste og jeg sitter som deg long, og tenker å vekte meg opp sakte men sikkert utover ettersom inflasjonen etterhvert når sitt toppunkt, så min kommentar var nok mer et lite, utålmodig hjertesukk på de tingene jeg skulle ønske de leverte bedre på. Men forstår som alle at det er kompliserte tider, at de har voksesmerter. At dette blir bra på sikt, det er jeg som deg ganske sikker på.
Rect Angel
12.05.2022 kl 12:12 4972

Den er god zomi. Skal jeg pirke enda bittelitt, vil jeg altså ikke kalle det voksesmerter, men at de med best mulig kostnadskontroll ekspanderer og tar de nødvendige utgiftene slik at de kan betjene den sterkt økende etterspørselen etter Hexagon Group selskapenes produkter. ;)

Slik jeg oppfattet budskapet fra Engeset og Bandele i dag, har nå selskapene en utrolig sterk markedsposisjon innen sine respektive forretningsområder.

Men de er nøkterne og ikke skrytete de to. Kunne faktisk kanskje av og til tenkt meg en smule mer selvskryt, men nei, har vært borti og brent meg på å høre på skrytete ledelser så heller litt overdreven nøkternhet...

Redigert 12.05.2022 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2022 kl 12:33 4930

Du er inne på vesentlige, underliggende faktorer som gjør at jeg også har sterk tro på Hex+ og du er nok mer opplest enn de aller fleste av oss her på tråden, så takk for alle dine gode, innsiktsfulle bidrag. De hjelper oss alle til å bedre se det store bildet når kursen vender sørover i perioder :-)
Rect Angel
12.05.2022 kl 12:49 4905

Er iallefall meget imponert over selskapsdriften, måten man har bygd det opp og ekspandert på, og nå som globalt markedsledende innen sine forretningsområder treffer flere megatrender med full styrke, klar til virkelig å begynne å høste. Derfor innrømmer jeg gjerne at jeg har problemer med å forstå den manglende oppmerksomheten (totalt fraværende oppmerksomhet, kan man vel nesten si) rundt det man her får til med et lite land som Norge som utgangspunkt. Men først og fremst er det både veldig artig og interessant å følge Hexagon Group. Ikke misforstå, dette er selvsagt først og fremst en langsiktig investering jeg har veldig stor tro på, men har 'på kjøpet' nærmest utviklet seg til å bli en lærerik hobby om meningsfylt virksomhet. Store ord kanskje, men det er jo både meningsfylt og positivt det Hexagon Group driver med. Til fellesskapets beste.

Innrømmer også glatt at jeg skjønner fint lite av den sensasjonelt lave prisingen av Hexagon Composites aksjen på Oslo Børs, farlig nær nullprising ex. eierandelen på 73.29% av aksjene i Hexagon Purus!!! Tenker at dette, før eller senere, MÅ endre seg i positiv retning, for ikke bare er aksjen en investering i Hexagon Composites' fremgangsrike virksomhet. Hver Hexagon Composites aksje man eier, eier jo samtidig 0.94 aksje i vekstfenomenet Hexagon Purus så her snakker vi virkelig å få i 'pose og sekk' på dagens kurser.

Leste nettopp på Nordnets aksjeforum Shareville at en skribent skriver at Sparebanken Markets i dag gjentar kursmål 54 NOK og kjøp. Så på det kursmålet er oppsiden real-time nå nesten 100%...
Redigert 12.05.2022 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
kelle
13.05.2022 kl 14:58 4519

Fin opptur i dag. Det ser også ut for å bli en knalldag i USA når de åpner.
kelle
14.05.2022 kl 11:20 4334

Fint driv også i Tyskland. TG opp 11,35% til 3,238 Tilsvarende 32,90
Dette blir 3. gangen på en måned at aksjen prøver seg på 38 tallet og har hittil fått et kraftig tilbakefall. Håper den lykkes denne gangen og at 30 tallet blir historie.
Lite skriverier etter en så positiv dag. Det kan se ut for at mange er blitt skremt til å selge på bunnen, etter all negative skriverier den siste tiden.
Alt er ikke rosenrødt, men det er nå et håp om aksjen kan etablere seg på et høyere nivå etter hvert.
mercedesglk
14.05.2022 kl 12:46 4268

Og når Finansavisen papir utgave ikke engang greier å gjengi SPB1 sin anbefaling på 54 kr en gang blir dette absurd idiotisk. De skriver at SPB1 har ned justert fra 54 kr til 45kr, det skal være omvendt.
FA er og har alltid vert imot HEX og skriver feil med vilje. Pakk😤
Slettet bruker
14.05.2022 kl 15:10 4192

FA har dessverre for mange skribenter uten journalistutdanning.. og lurer av og til på hvordan man får jobb i den avisen. Regner med at det er en del pappagutter-/jenter hvor daddy knows Hegnar :-) Det var den litt slemme versjonen, men synes at det for ofte skrives faktafeil/skrives for lite/skrives med noe som kan ligne på en bakenforliggende agenda fra FA sjæfen sjøl... synes jeg da (bare slik at jeg ikke blir saksøkt her :-)
Rect Angel
15.05.2022 kl 21:06 3899

Har ikke fått sett Purus-presentasjonen + Capital Markets Day tirsdag 12.mai ennå, men fikk fulgt Composites-presentasjonen sånn noenlunde på direkten torsdag 14.mai.

Har jo skrevet en del om den allerede her på tråden, men en liten oppsummering. Essensen var vel at hele Composites' produksjonskapasitet går varm om dagen og vil gjøre det ut året (full ordrebok 2022). Hvis jeg husker rett fra tidligere presentasjoner, mener jeg at Hexagon Agility skal ha utvidet produksjonskapasitet klar i USA til høsten, produksjonskapasitet som dermed også allerede må være ordrebelagt, for under torsdagens presentasjon sa Engeset at man allerede vurderer ytterligere kapasitetsutvidelse. Når det gjelder den nye produksjonskapasiteten som skal stå klar i høst, har ledelsen tidligere meddelt at den designes med plug-ins for å sikre at ytterligere kapasitetetsutvidelse kan gjennomføres så enkelt og kostnadsmessig effektivt som mulig. Fremsynt og tilsynelatende et smart strategisk grep, den sterke ordreinngangen selskapet melder om tatt i betraktning.

Når det gjelder marginer som i Q1 ble negativt påvirket av priseksplosjon på råvarer inn, uten at man kunne hente dette inn fra kunder på allerede inngåtte kontrakter, sa man at dette også ville påvirke marginer noe negativt i Q2 mens man i 2.halvår vil kunne hente inn prisveksten på råvarer fra kundene.

Tidligere guiding av omsetning 3.7 - 3.9 milliarder NOK og EBITDA 400 - 450 millioner NOK FY2022 ble gjentatt torsdag.

Tar man så i betraktning den høye oljeprisen, de enorme kutt i skadelige klimagassutslipp som skal gjennomføres over hele kloden og nå også et desperat ønske overalt om å frigjøre seg fra avhengighet av import av russisk fossil energi, snakker vi om intet mindre enn 3 samtidige kjempetriggere for Hexagon Composites' virksomhet!

Så når vi smått utrolig kan konstatere at eierposten i Hexagon Purus (1 Hexagon Composites aksje eier 0.94 Hexagon Purus aksje) i dag har en verdi pr. aksje tilsvarende så og si hele aksjekursen til Hexagon Composites, er det vel egentlig en nobrainer å forutse hvilken vei aksjekursen her skal fremover, tatt i betraktning det jeg har redegjort for i dette inlegget?

Jeg sikter ikke da til kursen fra en dag til den neste, men om hovedtrenden. Og ja, jeg vet også at aksjen verken er blant de mest likvide eller mest populære på Oslo Børs (uforståelig lite populær, etter min mening, men kanskje ikke så rart når det ikke engang ble nevnt (i DN) at Hexagon Purus i februar i år i løpet av 14 dager børsmeldte to avtaler om levering av batteripakker til to bilprodusenter for serieproduksjon av elektriske tungtransportkjøretøy, verdt henholdsvis 10 (7) og 9 milliarder NOK). Noe som jo selvsagt skaper gunstige arbeidsforhold for short på dager med negativ trendig innen global makroøkonomi og finans. Slike dager har det vært noen av det siste, for å si det forsiktig.

Bottom line er uansett at Hexagon Group (Composites og Purus) er globalt markedsledende innen det man driver med og at ordrene velter inn fordi det man driver med er megatrend som går en særdeles lys fremtid i møte.

Redigert 16.05.2022 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
citius
16.05.2022 kl 11:03 3678


Analyse på Finansavisen i dag = 44 kroner


Lang sikt blir det mye mer :-)
Hamahakki
16.05.2022 kl 12:05 3614

I skrivende stund er verdien på HEX sin eierandel i HPUR verdt 5,9 mrd NOK (73,29%) mens selskapsverdien til HEX er på 6,4 mrd NOK. Betyr det at HEX, eksklusive HPUR er verdt skarve 0,5 mrd NOK ? Noen som kan forklare ?
Redigert 16.05.2022 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
16.05.2022 kl 13:04 3564

Som du vel indirekte antyder her, er det som jeg (til noens irritasjon) har påpekt mer enn en gang her på forumet selvsagt helt absurd at nylig (14.05.2022) gjentatt guidet omsetning på 3.7 - 3.9 milliarder NOK og EBITDA 400 - 450 millioner NOK for FY2022 og måltall for FY2025 omsetning på 6 milliarder NOK, prises til 0.5 milliarder NOK på Oslo Børs. Ja, tidvis har vi jo faktisk sogar også kunnet bevitne negativ prising av denne bunnsolide og sterkt voksende virksomheten som opplever sterkere og sterkere medvind for hver dag som går. Medvind generert av megatrend hvor Hexagon Composites er globalt markedsledende innen flere forretningsområder og nå dermed opplever stadig økende etterspørsel etter selskapets produkter. Og vi snakker her om megatrend estimert til bare å vokse seg sterkere og sterkere i flere tiår fremover.

Men sånn går altså dagan på Oslo Børs, inntil videre...
Redigert 16.05.2022 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
kelle
18.05.2022 kl 22:26 3317

Det har gått etter oppskriften. Aksjen virker sterk og på full fart opp mot 38-40 for tredje gang på en måned. Men med et minikrakk i USA er usikkerheten tilbake igjen og det er vanskelig si hvordan det det kommer til å gå.
I beste fall vil vi få en brems eller et nytt lite tilbakeslag i aksjen.
Får håpe på en kortvarig nedtur.
OSE får i alle fall en dårlig dag i morgen.
kelle
19.05.2022 kl 16:33 3112

HEX er knallsterk. Endte faktisk i pluss. Morgendagen blir litt avgjørende for den videre ferden.
mercedesglk
19.05.2022 kl 17:15 3070

Virkelig motstrøms i dag, noen som vet noe mere enn andre?
HPUR gikk kraftig opp i dag så noe ligger i luften?
Dolphines
19.05.2022 kl 18:07 3023

Kan være selskapsspesifikt, men jeg tror det er økt fokus på grønn (ny) økonomi som er hoveddriveren.
S&P Clean Energy Index’ene har gått bra de siste dagene, og er nå på 52week high. Det rimer godt med både klima- og geopolitikk for øyeblikket. Fremtidens løsninger, som Hex+ er en del av.

Tror det er større aktører som ser potensialet og kjøper seg inn!
kelle
23.05.2022 kl 11:45 2632

Tror nok du har rett i det. Aksjen tikker sakte og sikkert oppover. Det er vel et håp om at 37-38 blir brutt denne uken.
kelle
27.05.2022 kl 10:35 2268

Det gikk ikke denne gangen heller. Det måtte komme noe i veien. Men aksjen har begyndt å tikke oppover igjen. Her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Vi er i rette marked, så får tiden vise hvor fort dette kan gå.
Dolphines
01.06.2022 kl 19:59 1915

Ser ut som en to-tre utlendinger kjøper noen slicer i ny og ne - blant annet BROWN BROTHERS HARRIMAN & CO. Positivt!
Rect Angel
02.06.2022 kl 11:47 1757

BBH entret Topp 20 listen og kjøpte seg raskt opp til det meste av sin beholdning høsten 2021 og har i ettertid økt noe som du påpeker. P.t. er man 9.ende største aksjonær.

RBC INVESTOR SERVICES TRUST entret forøvrig Topp 20 litt før BBH.


Dette sier BBH om sin investeringsfilosofi:

"As a bottom-up, active manager, our mission is to preserve and grow our clients’ capital across economic and market cycles. We focus on identifying durable assets, buying them at attractive valuations, and delivering excellent returns without relying on macroeconomic judgements.

This philosophy has successfully guided our investment process through decades of market change, allowing us to build long-lasting client relationships that set us apart from our peers."

https://www.bbh.com/global/en/what-we-do/investment-management.html


https://hexagongroup.com/investors/share-information/top-20-shareholders
Redigert 02.06.2022 kl 15:48 Du må logge inn for å svare