Råd ifm dåpsgave

mariner
NHY 15.05.2022 kl 10:55 1094

Jeg har vanligvis kjøpt aksjer til mine barnebarn i dåpsgave, sist for tre år siden ble det , Hydro, Selvåg Bolig, Hunter Group og Elkem, avkasting ca. 85 % over tre år inkludert utbytter.


Nytt barnebarn døpes idag og har tenkt å gjøre det samme, som de fleste skjønner er dette langsiktig , men har endret litt på porteføljen underveis, avheng av hva som skjer.

Kjøper maks 4 stk. selskaper , aksjer jeg nå tenker på er følgende:
Lerøy Seafood Group
Elkem
Gjensidige Forsikring
Vår Energi
Nordic Semiconductor
Hydro

Ønsker noen tilbakemeldinger, helt med en begrunnelse for valg. Eventuelt andre aksjer som kan være aktuelle ?
suspekt
15.05.2022 kl 21:50 888

Har hatt gjf siden de gikk på børs, og det har gitt meget bra avkastning både i utbytter, kursstigning og bonusaksjer vi fikk de første åra, jeg ser på gjf som en sikker plasering. Har hatt nhy også i mange år, meget bra avkastning her og, svinger litt mer, men over tid vil det gi god avkastning.
I mars for vel 2 år siden var den riktignok nede på 20 tallet, men da fylte jeg på en god del. Sider har vi toppet over 90.
optimist68
15.05.2022 kl 22:01 858

Veldig bra portefølje. Selv har jeg nå bla Hydro og Elkem. Nod har jeg tenkt å muligens bruke utbytte fra Elk,Nhy,Yara. Den er attraktivr priset etter nedgangen dette året. Litt skeptisk til LSG men den går muligens litt mer ned de neste ukene. Yara har levert godt utbytte siste 2 år. Lykke til med valget.
Redigert 15.05.2022 kl 22:01 Du må logge inn for å svare