Ripasso
31.08.2022 kl 16:25 1485

Veldig interessante artikler, helt i trå med hvordan verden ser ut om ikke lenge, alle vil ha et kort med biometri som fungerer til alt. Samtidig ser det ut til per nå at Idex har den beste teknologien. Dette blir spennende de neste måneder.
iTRADER09
31.08.2022 kl 16:57 1443

Interessant at du lever i en verden hvor alle vil ha kort, mens jeg lever i en verden hvor kort ikke er relevent lenger (i den grad de har vært relevant i det hele tatt).
Børskongen11
31.08.2022 kl 19:46 1340

Dersom du tenker som en 20 åring er nok dette delvis sant, men dersom du også greier å se det ut ifra andre aldersperspektiver, og den store delen av verden som ikke har smarttelefon., så må du nok tenke deg om igjen.

Selv on du antakeligvis har sett en mann på 70 år som har brukt google pay, betyr ikke det at man har utfasa kort, eller kommer til å gjøre det i nærmeste fremtid.
Fakta idag er også at for å benytte seg av Mobilbrtaling, så må man også først utstede et fysisk kort, før det da registreres på Google pay/apple pay.
iTRADER09
01.09.2022 kl 09:14 1159

Jeg er gammel nok til å ha brukt kort i flere ti-år, men bor nå i Asia og følger strømmen og bruker mobil-betaling. Det er mange flere mennesker i mitt nærområde som har smart telefon enn de som har bank-kort og det gjelder spesielt blant de fattige. Det er et par lokale wallets som dominerer og de trenger ikke fysisk kort eller bank-konto bak om saldo er begrenset til ca 20000 NOK (mer enn en årsinntekt for ufaglært). De kinesiske wallets Wechat og Alipay er også populære, men de krever et kort bak, dog så har i alle fall en utsteder kuttet ut fysisk kort, du får et 16 siffer nummer i appen (og må bestille plastkort til 50 kroner om du vil ha det). Tror det vil gå den veien i andre land også. Selv har jeg 4 Norske kort. hvorav 3 ligger i uåpnet konvolutt hjemme for kortene brukes kun online og i app. Bankene vil sikkert oppfatte det etterhvert å slutte å sende ut plast.
Ripasso
01.09.2022 kl 09:30 1134

Det artikkelen omtaler er sikkerhet, sikkerhet i form av at ingen skal kunne hacke seg inn å nå dine data, dersom all innloggings informasjon ligger på din mobil, er dine data tilgjengelig via internett og en dyktig hacker kan få fatt på de. Dette er et mega stort problem for bankene i dag. Ved å utstede et kort, som dine innloggings data ligger på og som omtalt i artikkelen, din kryptovaluta, vil det være umulig å få fatt på dine data, med mindre de stjeler kortet ditt og en av fingrene dine.
Jeg tror at når disse kortene blir tilgjengelig for alle, dvs. masseprodusert, så kommer bankene til å forlange at du har ett, dersom de skal ta ansvaret for dine penger og data.
iTRADER09
01.09.2022 kl 10:46 1071

Og når bankene krever at alle bruker fingerkort så vil de avslutte bank app på telefon, Apple pay etc og betaling online med "kort"?
Om de fortsatt lar brukeren ha tilgang til pengene sine fra telefon eller laptop så betyr det ingen ting for sikkerheten om du bruker fingerkort, eller for den saks skyld cash som heller ikke kan hackes, når du handler i butikk.
Redigert 01.09.2022 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Sente
01.09.2022 kl 11:03 1039

Artikkelen er skrevet av Vince Graziani så risikoen mobiltelefoner utgjør er kanskje litt overdrevet.
Mobilhacking er ikke et stort problem i dag. Jeg ville heller fokusert på personvern problematikken med å betale med mobil, men det er egentlig ikke et stort problem heller. Så lenge en bærer med seg mobilen inn i en butikk trenger den ikke vite hvor mye du bruker i butikken. For reklamebransjen er det nok med lokasjon.
vulkan
02.09.2022 kl 08:44 852

Så lenge det går 10 ganger kjappere å betale med kort og jeg ikke er avhengig av et batteri som må være ladet, blir det fortsatt noen kort i lomma. Telefonen blir mere et nyttig supplement til kort.