DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 350220

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
AlanS
30.08.2022 kl 22:36 2537

På side 27 i Q2 rapport http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2022/DOF_ASA_Q2_2022_V101.pdf finnes det en oversikt over utviklingen i "Key fegures", balt annet EBITDA margin, EBIT margin, NIBD, osv i 5 siste kvartaler. Tilsvarende opplysninger for perioden fra Q1 2020 til Q1 2021 finnes her http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2021/DOF%20ASA%20Q1%202021%20Financial%20Report.pdf

Dataene viser at EBITDA marginer pleier å være sterkere i Q3 enn i Q1 og Q2. I 2021 var EBIDTA margin i Q3 på 40% mot 32% i Q2 og 31% i Q1.
Dette kan antakelig forklares med med mobilisering og vedlikeholdsaktivitet i Q1 og Q2.

Dersom antakelsen er korrekt, blir EBITDA margin i Q3 på minst 40% eller NOK 1 rmd git at ordreboken i Q3 er på 2,5 mrd. Hvis kundefordringer reduseres og leverandørgjelden ikke økes, vil DOFs kontantbeholdning styrkes betraktelig i Q3.

Dette er bare en refleksjon.
syvert1
30.08.2022 kl 23:47 2474

Var vist en del Covid costnader fra Q1 som ble tatt i Q2. Dette var vel fra utbrudd på 11 skip. Nye kontrakter har nok mye høyere EBITDA margin så dette vil nok øke fremover. Dersom Rente og avdrag utgjør 350 mill på BNDES gjelden vil de da ha 650mill - investeringer til drift. Rart de ikke betaler obligasjons gjeld...?
AlanS
31.08.2022 kl 08:13 2380

Det er krevende å få en oversikt over det som faktisk ble brukt for å betjene gjelden i Q2, balnt annet pga blanding av management og financial reporting.

La oss se litt nærmere hva DOF skriver i rapporten
Side 7: The operational cash flow (after payment of interest and taxes) is NOK 464 million (NOK 111 million) and with less negative impact on changes in the working capital versus last year.
The cash flow from finance activities of NOK -474 million (NOK -313 million) represent debt service in Norskan Offshore Ltda, some facilities in DOF Subsea and repayment of loans related to sold vessels.

Dette betyr at DOF brukte 585 millioner på å betjene gjelden iht financial reporting. I tillegg kommer betjening av gjelden i DOFCON JV hvor gjelden betjenes normalt.

På side 22 finner vi en oversikt over endringer i gjelden (financial reporting uten DOFCON JV). Cash flow på 679 mill er egentlig avdrag som ble betalt i 2022.
Det som DOF ikke betalt av renter og avdrag finner vi under "proceeds standstill agreement". Det er det 681 mill siden 1.1.2022.

Spørs om DOF var i stand til å bruke 681 mill til å betjene gjelden iht gjeldende avtaler. Svaret er definitivt JA.
Redigert 31.08.2022 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
syvert1
31.08.2022 kl 10:56 2274

Det vi vet er at Q2 gav en cashflow på 818 mill. (Management reporting) og EBITDA ble 849 mill.
Spørsmålet da er hvor mye må Dof betale for å betjene sin anndel av gjelden i DOFCON JV eller avtalen med BNDES som fortsetter som før.
Det andre er alle selskaper trenger investeringer i driften for å erstatte foreldet utstyr, ny anskaffelser for å være konkuranse dyktige. Det er ellers riktig som CFO sier Dof må ha tilgang på kapital da utarbeidelse av tilbud til subsea prosjekter gjøres for egen regning og det kan ta noe tid før en får inntekter da dette kan være relatert til milepæler. Det andre er at i prosjekter har Dof garanti ansvar og de kan være nødt å dokumentere ovenfor kunden at de kan stille en viss sum til rådighet. Med andre ord må noe i banken for å bygge kapital. Dof kan begrense dette ved å ikke by på de største prosjektene.
Et estimat vil være..... pr. kvartall
BNDES. 350 mill
Invester i Drift. 100 mill
Bank. 100 mill.

Legges det til grunn EBITDA 1000 mill blir cash flow
969 mill basert på Q2.
Etter utgiftene og investering, bank er gjort sitter de igjenn med 419 mill. legges til de 350 mill til BNDES blir betalingsevne lån pr. kvartall 769 mill x4 = 3076 pr. år.
Sier vi så at Dof har 20 mrd NIBR og rente 5%, nedbetaling 10 år blir kapital utgiftene inkl. renter 3000 mill.


syvert1
31.08.2022 kl 11:11 2261

https://e24.no/boers-og-finans/i/Bj7nOE/norges-banks-rekordhoeye-kronesalg-stort-nok-til-aa-skifte-hele-balansen
Ser da ut som gjelden vil øke ytterligere i Q3 om ikke skatten oljeselskapene må betale i Nok 78% oppveier dette. Virker som de er redd en sterk krone, nå vil drivstoffprisene øke. Hørte eksport bedriftene fryktet en sterk krone i kombinasjon med høye strøm priser men hva med bedrifter som Dof der mye av gjelden er i USD og valutaen i regnskapet i Nok. Kan ikke se DOF får mye hjelp av regjeringen verken m. h. t finansiering eller valuta politikk.
Slettet bruker
31.08.2022 kl 11:17 2270

Er mye politikk i olje om dagen. Ja hvorfor har ikke DOF fått støtte slik som mange andre bedrifter i Norge? Godt spørsmål. Det pågår en kamp politisk rundt oljen. Hvor mange ønsker oljen bort, mens andre ønsker den tilbake. Vi får se om fornuften seirer til slutt, verden trenger olje som Elon Musk sier, hele velferden kommer derfra.
Redigert 31.08.2022 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
xray292
31.08.2022 kl 15:44 2189

Det enkle svaret er at noen holder det igjen. Tror ikke styret eller ledelsen har jobbet aktivt for å be om støtte. Det kan jo trenere hele konverteringsforslaget.

Må gud forby at det skjer.
Redigert 31.08.2022 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
hypotetic
01.09.2022 kl 10:18 1971

De fleste av oss her inne har nok vært for tidlig ute.... Det er nok ikke før vinterkulden biter hardt i Europa og det blir måneder med sosial nød at massene kommer til å stille spørsmål med politikernes håndtering av denne krisen og energiunderskuddet som de burde ha sett i lang tid at ville komme. Det at vi fortsatt ser at store deler av AHTS flåten ligger i opplag eller venter på oppdrag er selvfølgelig et bevis på feilslått politikk og at politikerne vegrer seg for å ta ansvar. Det er mer politisk populært fortsatt å være enig med de ungdommene som protesterer når Equinor skal ha møter og nekter folk utenfor å komme inn. Equinor og andre oljeselskaper svarer selvfølgelig da med å underinvestere og heller utlevere overskuddet til eierne. Litt utpå vinteren når vi daglig leser om alle de som lider vil det bli runder med bortforklaringer og løfter om betydelig mer investeringer. Problemet er at skattepakken og alt annet har gjort at alt annet også er forskjøvet til de måneder og år som nå kommer. Det vil således komme beskjed om kraftig vekst til en industri der alt utstyr allerede har mer enn nok å gjøre. Det burde ikke være så vanskelig å forstå hva som skjer med ratene når også flytende havvind skal vokse og økte rater på slike konstruksjonsskip er en liten kostnad totalt sett.
Redigert 01.09.2022 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Graastein
01.09.2022 kl 10:46 1941

Litt rart at det tar så lang tid før det kalles inn til ekstraordinær generalforsamling.

Kan det skylles uenighet blant kreditorene?

Jeg er i den tro at Møgster har inngått en avtale om kjøp av billige aksjer, kanskje med Eksfin. Derfor jobber Møgster og Mons for konverteringen og har andre interesser enn resten av aksjonærene. Møgster/Mons hadde derfor ingen interesse av at kursen skulle stige, siden det er vansklig å argumentere for konvertering hvis markedet verdsetter selskapet høyt. Da vil ledelsen plikte å jobbe for en vanlig emisjon.

Men ved å få offentliggjort en konverteringsavtale, som er ødleggende for aksjonærene, så vil kursen selvfølgelig effektivt holdes nede. Kanskje hadde Møgster/Mons hastverk med å få avtalen offentliggjort, selv om det ikke er enighet med tilstrekkelig andel av obligasjonseierne til at den kan tre i kraft?

Det er vel nevnt at 40 % av obligasjonseierne i DOF Sub støtter avtalen. Og dette er etter at de har holdt på å forhandle i vinter og vår. Kanskje er det rett og slett ikke tilstrekkelig støtte for avtalen? Dette er løse spekulasjoner fra meg, men det er underlig at det tar så lang tid.
syvert1
01.09.2022 kl 12:59 1879

Nå var det vel problemer med noen stål plater som gjorde at Hywind stoppet opp, men dette må da vel snart være rettet opp. Er det Statoil som holder igjenn hav wind prosjektet da de ser det er liten lønsomhet?
Det skulle bygges 1500 hav vindmøller kan ikke se nange er bygget, dette virker som store ord som holder på og renne bort i sanden.. Tragisk
kongsberg1
01.09.2022 kl 13:39 1861

Bra, det er vel ingen som kan kaste deg ut for å si at du ønsker en bedre løsning, å høyere Dof kurs. Stå på Kalkylen.
syvert1
01.09.2022 kl 15:04 1851

Ser Skandi Captain fikk ny kontrakg, noen som vet raten? Regner med det fortsatt tener penger i PSV segmentet
hypotetic
01.09.2022 kl 23:37 1752

DOF ligger foran skjema på Hywind Tampen men utbyggingen er forsinket pga manglende komponent/utstyrsleveranse som er noe DOF ikke er ansvarlig for. Prosjektet er beskrevet her
https://shows.acast.com/dof-talks
Slettet bruker
02.09.2022 kl 00:40 1792

Graastein !
Du er inne på noe vesentlig her . Har spurt meg selv mange ganger da stillstand ble kortere frister i juni og vi er nå i september og EGF innkalling har ikke kommet ennå . Hvorfor har den ikke kommet om det var enighet som børsmeldt . Leser på andre tråder at de vurderer 1–1 møte for å sikre oppslutning ..!?. Lar den ligge litt og så for jeg tygge litt på hvorfor. Tenker man burde ikke børsmeldt enn ting som ikke er 100% fordi da er det gjerne litt svinn på skogen i min verden . Vi leser at kreditorer styrer Dof nå og vi aksjonærer er veldig heldig som skal få en eierandel i Dof på 4% av selskapet . Skal jeg hoppe i taket nå !. Hvorfor bruker den andre tråden energi på å fortelle oss hvor dumme vi er osv… I min verden med så sterk sak som de har så hadde jeg droppet å bruke tiden min her inne . Eller si det på en annen måte . Hvorfor bruker viva1, komplisert ( complicado ) , force ( ny på forumet ) hifidude ( kjent klovn på forumet ) så mye tid på oss aksjonærer i Dof . Fatter ikke ennå at de gidder bruke så mange timer på oss småaksjonærer ( de har ingen agenda med det tror jeg , mulig litt naiv ennå ). EGF kommer etterhvert og da får vi alle svaret ….
Graastein
02.09.2022 kl 09:51 1774

Doffen999, jeg vil også anta at det er krav om kvalifisert flertall, 66 % av obligasjonseierne, men dette har jeg ikke sjekket. Hvor lenge har DOF forhandlet med kreditorene, ett år to år? Etter så lang tid offentliggjøres en avtale, uten at man er i nærheten av å ha nødvendig flertall. Fortsatt tror jeg vel mest på at selskapet og kreditorene kommer i mål, men alternativet er kanskje heller ikke helt urealistisk.
Slettet bruker
02.09.2022 kl 10:12 1756

De må ha 2/3 flertall etter hva jeg har lest . Det kommer nok innkallelse til EGF etterhvert her . Leser at det er forsinkelser i Brasil ( papirmølle ) som gjør at vi ikke har hørt noe ennå om EGF . Vi får se hva alternativet blir når forslaget kommer på bordet .
hypotetic
02.09.2022 kl 14:38 1704

Etter min oppfatning har selskapet og ledelsen sørget for å påpeke risiko ved investering i DOF i mer enn nok tilstrekkelig grad. Vi som er investert slipper dermed trolig kostnader i fremtiden hvis noen skulle saksøke selskapet og påpeke at fare for nedside i investering i DOF ikke har vært tilstrekkelig formidlet. Selskapet og ledelsen har også gjort sin plikt ved å påpeke at usikkerheten og nedsiden i en investering i DOF er større hvis man stemmer nei til å redusere gjelden med 5,7 Milliarder enn hvis man godtar 96% utvanning og 5,7 Milliarder i gjeldsreduksjon.
hypotetic
02.09.2022 kl 14:56 1784

Hilde understreker i minutt 53 i presentasjonen at forslaget med kommentarer er direkte videreformidlet. Verken selskapet eller ledelsen har foreløpig vært involvert i forslaget fra Adhoc forteller Hilde. Finansavisen navnsatte Adhoc gruppen til "gribbeinvestorene" for over 1 år siden da forsøk på å frarane oppsiden fra dagens aksjonærer ikke var like åpenbart tarvelig som nå. Etter min oppfatning er det som videreformidles helt som alle burde ha forventet seg fra en gruppe Adhoc Exit investorer.
Det å tro at disse ikke er villige til å bruke dag og natt på å overtale, psyke og manipulere for å overta 96% av oppsiden i DOF er nok naivt...... Dessverre er aksjemarkedet brutalt og i det lange løp fungerer det som en arena der verdier overføres fra de utålmodige til de tålmodige.
syvert1
02.09.2022 kl 15:09 1806

Veldig bra innlegg, desverre er de fleste uvitende om hva som foregår rundt i styrerom. Det handler om makt, grave til seg mest mulig. Etikk, samfunnsansvar er nok ofte fraværende.
Ser for meg nå kursen presses nedover mot nye bunn nivåer for at små investorer skal bli usikre og selge før avstemning. De får nå bare holde på.....
Redigert 02.09.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2022 kl 15:19 1788

Helt riktig, kursen er presset får å skremme alle vekk før avstemning, til vi ikke har valg enn å godta, nevnt dette får et tid tilbake også at dette kommer de til å holde på med. Eg sa må ingen falle av før avstemning er i gang, du taper ingenting på dette nivå uansett så hvorfor selge?
Redigert 02.09.2022 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
nafa
02.09.2022 kl 18:41 1844

Innlegget er slettet
Takket være dere gjør jeg motsatt av hva «Gutta boys» ønsker.
Jeg kjøper pent og sakte under nedturen.
Dette tror jeg blir bra etter hvert. Kanskje svært så bra.
Slettet bruker
02.09.2022 kl 19:58 1815

Synes det er litt synd at man skal forsvare sin egen investering man gjør til noen som såkalt ikke har en agenda med sitt . Skjønner mer og mer om spillet som foregår om Dof sine verdier …..
Mange ganger har jeg spurt meg selv om hvorfor vil noen fortelle meg helt uten å ha en agenda med det de gjør om hva jeg burde gjøre ..!?.

All about money og grådighet har ingen grenser der skjønner jeg nå !. Litt morsomt og lese hvordan de formulerer seg for sin egen sak …
Synes ærlig at det går litt over stokk og stein til tider . Har kjøpt flere aksjer i Dof og det er mitt valg …..
Dofulf
02.09.2022 kl 21:10 1777

https://www.linkedin.com/company/dof-subsea/?originalSubdomain=no

85 passasjerer og mannskap ble reddet trygt fra en passasjerferge som tok fyr fredag 26.
#fleetfriday denne uken presenterer stolt Skandi Hawk og teamet, avbildet her. Skandi Hawk var et av fartøyene som reagerte på nødsituasjonen. Da andre fartøy reddet passasjerene og mannskapet, bisto Skandi Hawk Kystvakten med å slukke brannen.

Den kjølige Skandi Hawk-teamresponsen bidro til sikkerheten til 85 personer, begrenset skade på fergen og forhindret skade på 16 kjøretøy som ble fraktet på fergen!
Godt gjort - en virkelig stor innsats fra Skandi Hawk og teamet!
syvert1
02.09.2022 kl 21:31 1769

Det er opplagt at noen vet mer en de vil ut med og det er helt greit. De kjemper for sine verdier og vi kjemper for våre verdier. Den parten som til syvende og sist har de beste kort på hånd og som har lagt en god strategi vinner. Stiller en de rette spørsmål og kan lese landskapet forstår en mer av kartet. Nå er vi i September og ferien er forlengst over. CFO opplyste vel at det skulle kalles inn til EGF etter ferien og stemmes. Mage følelsen sier meg at dette vil ta lengre tid.
Redigert 02.09.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2022 kl 22:01 1774

syvert1!
Du har nok rett i det og følger såpass mye med at jeg ikke er redd for hva jeg gjør med min egen investering . Må være lov å si at jeg ser det skitne spillet som foregår her . Har vært med en stund og lurer fortsatt på hvorfor enighet kom så fort i juni og de har standstill til 31/10 . ?. Din magefølelse er som min og da lurer jeg på … hvorfor bruker de så lang tid når alt er iorden ( enighet blandt kreditorer ). Eller var det en shortcut som kom helt plutselig i juni …?. Har mine egne tanker rundt dette og må si jeg er litt imponert over enkelte skribenter på den andre tråden ( de vet resultatet ). Sånn jeg ser dette komplexe selskapet som Dof er med mange datter selskap som er involvert så tror man at tidsplanene holder . Samkjøring med mange selskap er ikke gjort i en håndvending kort forklart. Viktig at vi småaksjonærer kjører den Berg og dal banen isammen med det kicket gir oss ( litt humor er innafor ).
syvert1
02.09.2022 kl 22:46 1745

"Eller var det en shortcut som kom helt plutselig i juni …?."
Synst eg begynner å se et mønster i dette nå....
1.Dof ønsket å få en representant fra minioritetsgruppen. med i styret.

2. Det ble opplyst at ikke Dof Styre eller Ledelse hadde vert involvert i utarbeidelse av forslaget. Kan dette tolkes som det er Kreditorene som nå styrer dette? Det er klare krav når det gjelder selskap med negativ E. K. De er i utgangspunktet insolvent.

3. Obligasjonseierne sier de ønsker egentlig å få betalt pengene. Hvem er det som da ønsker konvertering.
Hvilken banker er involvert?. Hvilken bank gjekk med på og selge gjeld til Røkke.? Eg nekter og tro at Møgster familien gir fra seg eierskapet i Dof til Banker og obligasjonseiere. Her er det mange interesser og alt tyder på at minioritetsaksjonærene ble ofret i denne hestehandelen. Håper forslaget stemmes ned med over 50% av stemmene, da forstår de at vi har makt som gruppe til å kaste både styre og ledelse. Det kan fremmes forslag på EGF om salg av eiendeler f. eks DofCon JV anndelen selv om Kreditorene har motforestillinger mot dette plikter Ledelsen, styre og være lojale mot vedtak fattet på. EGF ellers må de stille sin plass til rådighet.
Redigert 02.09.2022 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
tobben
02.09.2022 kl 23:30 1720

Vel , jeg venter hvertfall i spenning på innkallingen til EGF :-)) Her er det bare å kvitte seg med eiendeler, skrive opp verdier, være åpen for fortrinnsemisjon og få ny ledelse på plass tenker jeg :-)) Litt morro å se lanseringen av Dolphin Drilling på børs igjen som "utbyttemaskin".
Redigert 02.09.2022 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2022 kl 23:36 1748

Må flire litt av at innlegget mitt til Sabrefury ble slettet …:-). Tror mange meninger her burde holdes borte fra dette forumet som tydlig har noen interne venner . Kalkylen har et innspill rundt det og så dropper vi alle sammen Trygves tivoli med diverse klovner …:-).
Slettet bruker
02.09.2022 kl 23:40 1762

Er det en grei forklaring på hvorfor mine innlegg blir slettet? Hva har eg ikke fått med meg? Hva er årsaken til der, setter pris på respons om det :-) takk på forhånd… bruker tid eg ikke har med å skrive får øyeblikket
Redigert 02.09.2022 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2022 kl 23:43 1782

Nr1 .
Ingen kommentar til det annet enn at representanten som selv utnevte seg selv ikke hadde mandat til styreplass fra oss småaksjonærer og derfor ikke ble valgt . Ønsker du mer rundt det så kontakt Dof gruppa . Dette taes ikke her inne …👌. Mange øyer og ører her inne og det skjønner du sikkert nå !?.
Slettet bruker
02.09.2022 kl 23:46 1801

Hva er det å ta med Admin!?? Ser du eg grunn til sletting?
Slettet bruker
02.09.2022 kl 23:47 1802

Nr2 på ditt spørsmål :
Hva tror du selv ….!?. Viktig her nå at som jeg skrev ovenfor . Kalkylen har et poeng i det han skriver om dette forumet …
Slettet bruker
02.09.2022 kl 23:48 1810

Nei , og derfor litt overrasket …
Slettet bruker
02.09.2022 kl 23:50 1809

Nr3 .
Kan ikke svare på det grunnet konflikt med reglementet her inne på Trygves tivoli…:-).
Slettet bruker
02.09.2022 kl 23:50 1826

Ok takk, ikke et heller. Tar dette videre en ren spøk. Kødder med feil man igjen da :-)

Kalkylen gleder meg til din side er oppe og går 👍😁 kanskje eg unngår sletteting får ærlighet men idioti kan stå og skinne ( andre tråd )

Hvem er ansvarlig får forumet? Er vet ikke aldri orket å sjekke, men som vanlig ikke kommer meg lett unna så eg skal si min mening, og muligens sparken herifra men er bare sånn person eg er :-) og er stolt av det :) ønsker en forklaring på slettingen på mine innlegg, slettet uten noe grunn i min realisme. Alle er mennesker så de som driver forumet er ikke mere verdt enn meg.

Takk på forhånd
Redigert 03.09.2022 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
syvert1
03.09.2022 kl 00:13 1878

Ut fra det eg har forstått av kommunikasjon på forumet, uttalelser Ledelsen har kommet med og ikke minst fra det eg har lest om Solstad & Farstad finner eg det rimelig at Kreditorene ivaretar sin makt possisjon som følge av brudd med covernants, neg. E. K.
Synst det er interessant å lese om fusjonen mellom Solstad og Farstad
https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2017/12/jeg-ble-dolket-i-ryggen-av-kjell-inge-roekke

Her var nok gjelden misligholdt, ført som kortsiktig og eg legger merke til det er Bankene som skal bestemme hvem som skal få kjøpe selskapet...
https://e24.no/boers-og-finans/i/3jaOWP/dn-bankene-steilet-over-farstads-roekke-forhandlinger
Redigert 03.09.2022 kl 00:18 Du må logge inn for å svare