DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 348279

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2022 kl 11:08 2483

martin757564 skrev Takk for svar!
Bare hyggelig. Mulig denne teksten svarer deg bedre "Restricted cash consists of cash only available for specific purposes. A portion of restricted cash serves as security for outstanding debt following enforcements of account pledges. Some lenders have exercised their right to set off such cash
balances toward the outstanding loans. The Group has therefore chosen to present all restricted cash serving as security for
loans, net of debt to credit institutions. "
Se side 14 under cash flow http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2022/DOF_ASA_Q2_2022_V101.pdf
syvert1
15.09.2022 kl 14:17 2419

Følger nå debatten om hvordan EU ønsker at prisen på gass kan komme ned på et mer bærekraftig nivå. Slik eg forstod Støre og energi ministeren er Norske selskaper for langsiktige avtaler men ingen vil ta på seg økt risiko.
På Pareto conferansen trakk Trøym inn ESG som effektivt struper investeringer innen olje og gass.
Dette er vel også hoved grunnen til at Dof har problemer å refinansiere. Legger også merke til at sjefen for Pareto sier at refinansiering er nå mulig kun om en kan sikre solid inntjening på kort sikt.
Spørsmålet er om EU ikke må skrote hele ESG prosjektet for å ikke kjøre den kraftkrevende industrien i grøften. Her må det vel handles fort og om det virkelig er slik at ESG øker risikoen som verken leverandør eller kjøper er villig å ta risikoen for da har vel nå EU satt seg selv i en umulig situasjon som må løses. Håper virkelig Dof blir den store vinneren. Det ønskes utbygget mer gass, olje men uten finansiering stopper det av seg selv.
https://www.investopedia.com/terms/e/environmental-social-and-governance-esg-criteria.asp
Redigert 15.09.2022 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2022 kl 16:14 2328

Ja å senke gass prisen er ikke lurt og blir neppe gjennomført. Jeg tror EU kommer til å kollapse med den politikk de kjører på nå.

Ellers gode nyheter her = https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/09/15/7930416/seismikkselskap-melder-om-stor-ettersporsel-ingen-tvil
Redigert 15.09.2022 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
syvert1
15.09.2022 kl 16:23 2332

Fremtiden ser unektelig lys ut, flere og flere snakker nå om kapasitets utfordringer og det blir nok rimelig høy utnyttelse fremover.
Registrerer at det meste handler om kontant strøm. / EBITDA.
" Om refinansieringen som skal skje i selskapet før tredje kvartal 2023 sier Pedersen at det vil bli viktig å vise de neste kvartalene at selskapet kan generere en sterk kontantstrøm"
Slettet bruker
15.09.2022 kl 16:41 2332

Ingen tvil om at framtiden ser lys ut, selv om den kanskje ser mørk ut akkurat nå. Det er større behov enn leveranse. Tenker kontant strømmen og regnskapet ser helt annderledes ut når backlogg ordrene sluttføres. Videre sa også Mons at grunnen til at banker ikke vil refinansiere lånet til DOF er på grunn av olje skepsisen i framtiden. Men her tror jeg de fleste nå har skjønt at vi går i en framtiden med økt olje og gass produksjon. Kanskje co2 avgiften går ned også og man ser at karbon fangst ikke lønner seg eller er bærekraftig på noen måter.
Redigert 15.09.2022 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
tobben
15.09.2022 kl 17:13 2311

PGSsjefen beskriver nok aktivitet og priser godt :-)
syvert1
15.09.2022 kl 18:11 2274

Er faktisk enig med Trøym, avkastningen på de grønne investeringene til Equinor forteller det meste. Det finnes ikke investorer som vil investere i prosjekter det avkastningen vil bli mindre en å ha pengene i banken. Et hbert selskap vil investere sine resurser der avkastning i forhold til rissiko gir best ut telling. Staten kan heller ikke i all fremtid ta 70% av regningen. Normalt starter en med pilot prosjekt, tester lønnsomhet, her har de bare pøst på med statlige midler og nå kommer resultatene...
AlanS
16.09.2022 kl 09:03 2070

https://www.finansavisen.no/nyheter/energi/2022/09/15/7929958/pareto-eieren-forsikrer-jeg-er-med-pa-oppgangen
Interessant lesing om tankene hos Pareto som er DOF rådgiver.

Spår langvarig opptur
Det er ingen tvil om at optimismen er tilbake i energisektoren. Støle er med på leken.
– Jeg tror vi står foran en langsiktig opptur i alt av energi. Jeg er imponert over norske energiklynger. Det er vårt Silicon Valley. Det er ikke bare fossilt, men det er også fornybart. Det er all grunn til å være optimistisk. Verden trenger energi, og mer energi, sier han, og fortsetter:
---
og DOF sier at EBIDTA på 2.700 m fra krisetider er det som gjelder fremover. Skal vi tro på?
Slettet bruker
16.09.2022 kl 09:27 2032

Godt å se at "Proffene" også kan tenke fornuftig. EBIDTA på kun 2.7 framover er nok lite sannsynlig. Kanskje Røkke flytter hjem til Norge igjen neste år? DOF opp på grønt i dag på Rød børs.
Redigert 16.09.2022 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
AlanS
16.09.2022 kl 09:40 2011

Så kalte proffene sier en ting og gjør noe annet. Allikevel er det snakkes varmt om investeringer i olje og gass igjen.
syvert1
16.09.2022 kl 11:54 1936

Ser ut som de trenger mer tid...
https://newsweb.oslobors.no/message/571395
Hvorfor fortsetter de prosessen med dette forslaget som garantert vil bli nedstemt.
Ville de ikke vært bedre å brukt kontant beholdningen og en betydelig cashflow som stadig øker til å betale ned obligasjonsgjelden som ikke dof selv eier?
De vil jo helst ha pengene sine...., tolker det som her er noen som skal ha konvertering for en hver pris og setter sine interesser foran andres.
Nå må det snart komme noen solide kontrakter slik at full utnyttelse både Q4 og 2023 blir sikret.
Det opplyses:
"In addition each of the members of the Ad-Hoc Group, holding in aggregate approximately 40% of the
total outstanding principal amount".
Fra s. 22 Q2 rapporten.
Totalt utestående obligasjons gjeld 3 443 mill x 0,4 = 1377,2 mill. Dof eier vel også obligssjonsgjeld, vet ikke om rentene her er med.
Dette burde være mulig å løse med en EBITDA på over 4 mrd i 2022 og forhåpentlig vis snart en svekket dollar kurs mot nok. Muligens må retten tvinge Dof til å betale om de andre kreditorene nå sier nei.
Med ref. til vedlagt dokument.

(d) consent to any payment of instalment or interest to any of the Existing Lenders for the purposes
of paragraph (d) of the definition of the Standstill Period or consent to any of the events or
circumstances described therein, for the purposes of paragraph Error! Reference source not
found. and/or Error! Reference source not found. of the definition of the Standstill Period.

Vil dette si at det i forhold til avtalen ikke kan betales ned på obligasjonsgjelden eller innfri denne som helhet selv om den er forfalt.? Dette vil ikke gjelde i retten da alle slike avtaler vil bli satt til side og det vil være retten til syvende og sist som bestemmer.

Kan virke som noen har kjørt seg opp i et hjørne og har totalt undervurdert minioritets aksjonærenes makt da dette forslaget aldri vil få 2/3 flertall på EGF.





Redigert 16.09.2022 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
hypotetic
16.09.2022 kl 12:31 1923

Eneste riktige nå er ny standstill. Støtter det fullt og helt!
suspekt
16.09.2022 kl 12:55 1904

jo lengre jo bedre, kan få kursen opp dette.
syvert1
16.09.2022 kl 13:02 1899

Slik eg tolker dette er det 2 utveier.
1. Kick the can down the road.
2. Obligasjonseierne som mener kontrakten er brudt da nok sannsynlig tilhører de få prosentene som ikke har godtatt forlengelse av standstill leverer en konkurs begjæring til skifte retten som da vil finne en løsning slik at de får betalt det Dof skylder.
Resten av obligasjonseierne, kreditorene vil da sammen med de viktigeste primær interessentene komme frem til en løsning som alle kan leve med. Det beste hadde vært at en skik avtale kom på plass i 2024 da det forventes at inflasjonen i usa er kommet ned pæ et normalt nivå og vi vet mye mer om hva fremtiden bringer av EBITDA for Dof. Vil bli over rasket om ikke det da også har skjedd store endringer innen ESG som følge av et enormt finansieringsbehov innen både fosil og fornybar energi for å kunne løse energi krisen. Nye utbygginger vil også kreve lange kontrakter med en pris der utbyggings kostnaden kan forsvares.
hypotetic
16.09.2022 kl 13:21 1858

Fjellvettregel 8. Vend i tide, det er ingen skam å snu!!!!! Dette er den aller viktigste fjellvettregelen. Det å ikke ta ansvar i tide og snu når man forstår at man er inne på et totalt uforsvarlig spor er helt nødvendig. Vi vet gjennom historien at de som ikke har tatt ansvar og snudd i tide har påført andre, som har stolt på dem, ekstrem unødvendig smerte og mistet respekten for all fremtid.
syvert1
16.09.2022 kl 14:25 1821

Ofte handler det om å forstå hva som ligger foran en, tolke landskapet og fatte kloke beslutninger. Dette krever mot og at en ikke setter egne interesser foran andres som er med i følget. Håper de tar til vet...
Graastein
16.09.2022 kl 14:29 1862

Hm, kanskje de slitter med å få nødvendig flertall blandt obligasjonseierne.
Graastein
16.09.2022 kl 14:30 1925

Altså flertall for restruktureringsforslaget.
Slettet bruker
16.09.2022 kl 14:30 1966

Ikke stort volum i Dof …:-). Knappe 0,11% av totale aksjer i Dof . Veldig bra og se at folk holder sine aksjer i Dof som er undervurdert i verdi som selskap på Oslo børs .
Slettet bruker
16.09.2022 kl 14:38 1958

Må si jeg undres over forslaget som kom 22juni og det ikke har blitt innkalt til EGF .!?. Vi snakker 3mnd siden nå i neste uke .
Det snakkes ute på andre tråder om hvor dumme vi småaksjonærer er og disse mentorene skal fortelle oss hva vi burde …!?. Skjønner ikke at de gidder bruke tid på oss småaksjonærer . Jeg satser på at vi småaksjonærer gir disse mentorene og adhoc gruppa et klart svar på EGF når vi skal stemme med våres aksjer .
Ønsker doffere en riktig god helg …
tobben
16.09.2022 kl 14:50 1955

Aksjonær nr 2 på aksjonærlista har hvertfall økt litt hver dag på oversikten :-) Ikke mange aksjene igjen før han krysser 5% merket :-)) God helg :-))
Graastein
16.09.2022 kl 14:52 1959

Minner om hva jeg skrev for en stund siden:


"Litt rart at det tar så lang tid før det kalles inn til ekstraordinær generalforsamling.

Kan det skylles uenighet blant kreditorene?

Jeg er i den tro at Møgster har inngått en avtale om kjøp av billige aksjer, kanskje med Eksfin. Derfor jobber Møgster og Mons for konverteringen og har andre interesser enn resten av aksjonærene. Møgster/Mons hadde derfor ingen interesse av at kursen skulle stige, siden det er vansklig å argumentere for konvertering hvis markedet verdsetter selskapet høyt. Da vil ledelsen plikte å jobbe for en vanlig emisjon.

Men ved å få offentliggjort en konverteringsavtale, som er ødleggende for aksjonærene, så vil kursen selvfølgelig effektivt holdes nede. Kanskje hadde Møgster/Mons hastverk med å få avtalen offentliggjort, selv om det ikke er enighet med tilstrekkelig andel av obligasjonseierne til at den kan tre i kraft?

Det er vel nevnt at 40 % av obligasjonseierne i DOF Sub støtter avtalen. Og dette er etter at de har holdt på å forhandle i vinter og vår. Kanskje er det rett og slett ikke tilstrekkelig støtte for avtalen? Dette er løse spekulasjoner fra meg, men det er underlig at det tar så lang tid."

At de nå kanskje har behov for å be om utsettelse til 30.11.22 styrker jo den ovennevnte hypotesen. Er vel bare positivt for oss, ikke minst siden dette gjør at det er mulig 3. kvartalet legges frem før en avstemning. Dette kvartalet må vi anta har overskudd, selv etter renter, avdrag og avskrivninger. .
Slettet bruker
16.09.2022 kl 15:01 1961

Jøss hva var det jeg sa.. Dette er meget intersant. Slik jeg tolker dette er dette en direkte forlengense av restrukturingsprosessen fordi de ser at det kan bli uenighet fra aksjonærene og flertallet, samt obligasjonseierne som kanskje da ikke utgjør 40% slik som tidligere notert..... (Mulig ikke all informasjon er tjenlig her enda, jeg skal spørre minoritetsgruppen) . Jeg tenker at det vi har snakket om hele tiden nå begynner å bli mer en solid realitet at alternativ forslag må legges på borde å jobbes med. (gode nyheter dette). Det kan godt tenkes det ikke blir noe refinansering før i 2024. Da vet vi også at Backlogen har en del penger på bordet... Ser vi på Q2 så ble intreset % betalt av lånet. Tenker det har vært positivt for kreditor og obligasjonseierne nok til å godkjenne en stand still forlengelse.
Redigert 16.09.2022 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2022 kl 15:16 1967

Tobben !
Nr.2 på aksjonær lista som har økt jevnt og trutt i hele år har baller av stål må jeg si . Håper han fortsetter den stilen …:-). Som sagt lite volum i Dof siste tiden ser jeg og kun tradere 1-5 dager som er inn og ut av Dof 👌. Dette viser at småaksjonærer sitter godt på sine aksjer .
Om det skulle bli endring i forslaget som kommer så vil ikke kursen på Dof være der den er nå .
Redigert 16.09.2022 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2022 kl 15:19 1995

Fra dokumentet "To approve the above resolution in each Bond Issue, Bondholders representing at least 2/3 of the Voting
Bonds in each Bond Issue represented in person or by proxy at the relevant Bondholders’ Meeting must
vote in favour of the resolution. In order to form a quorum, at least 5/10 of the Voting Bonds in each
Bond Issue must be represented at the relevant Bondholders’ Meeting. "
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=571395&attachmentId=246586&obsvc.item=1
Slettet bruker
16.09.2022 kl 15:22 2017

Slik jeg ser det nå, har vi gode odds nå. Flere av oss kjøper aksjer jevnt og trutt på loppemarked pris. Obligasjons eierne skal nå stemme på nytt og må delta. Da kan det godt hende de havner på 30/35% og våres stemmer blir sterke i prosent.
Redigert 16.09.2022 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2022 kl 15:26 2047

Vi småaksjonærer skal vise at vi har en stor stemme her og det skal vi vise på EGF …..
Slettet bruker
16.09.2022 kl 16:30 2057

Helt klart. Hvis jeg ikke husker feil så var siste "Bondholder Meeting" digitalt ? Og Minioritetsgruppen klagde litt på falske stemmer? Korriger meg her hvis jeg tar feil, mulig jeg har lest feil og dette var EGF. Men hvis det er tilfelle så vil det bli løst nå, antar det blir et fysisk møte med signatur? De som ikke deltar mister sin stemme. Da ryker vel dette forslaget fort, og en aggressiv nedbetaling av gjelden kan begynne?
Slettet bruker
16.09.2022 kl 17:10 2104

Litt usikker på det med Dof minoritetsgruppa har klagd på falske stemmer ….. Det har ikke vært noen EGF ennå etter hva jeg har fått med meg . Kun bondholders møter om forlengelse av stillstand . De burde ha fulltallig når de skal stemme for er forslag som de skal være samstemte om . Undres litt over tiden de har brukt til nå da denne beslutningen kom den 22/6-22 . Regner med at stemmer på oppmøte blir i henhold til hva de har guidet i børsmeldinger . Gjør det ikke det så er det noen som har et forklarings problem her vil jeg tro !?. Jeg forventer ingenting annet en det de har guidet og kommer til å nedstemme det ranet av oss småaksjonærer .
Redigert 16.09.2022 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2022 kl 17:27 2079

Vi kan jo bare anta. Jeg fant posten nå her https://dofmg.blogspot.com/2022/05/advarsel-om-uberettiget-bruk-av-dof.html Mye rart bak kulissene her, ikke minst mye rart på dette forumet også som ønsker å undergrave DOF. Kan fort blir forklaringsproblem ja hvis det blir manglende oppmøte, men det står klar og tydelig i dokument at oppmøte er krav for å stemme.
Slettet bruker
16.09.2022 kl 17:45 2129

Det du fant der er noe annet ( en annen sak ) . Trenger ikke bruke tid på hva det er ( har ingenting med falske stemmer ). Enig med deg at man kan til tider lure på hva slags agenda noen har her inne ….
Leser med briller da alderen har kommet og ser at noen tydelig liker å se sine egne innlegg og trenger litt oppmerksomhet rundt sine innlegg . Forstår meg heller ikke på at folk som verken har aksjer eller interesse av Dof bruker så mye tid her inne til å fortelle oss småaksjonærer hva vi skal gjøre . Tipper at de fleste av disse mentorene her driver voksen opplæring på heltid .
Redigert 16.09.2022 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
syvert1
16.09.2022 kl 18:25 2095

Fra dokumentet:
“Ad-Hoc Group” means those Bondholders, from time to time, organised in an ad-hoc group,
as determined by the Bond Trustee in consultation with the advisers of the Bond Trustee in each
of the Bond Issues (together, the “Advisers”).
“Existing Lenders” means (A) the Group’s secured lenders, other than the secured lenders to
DOF Subsea Brasil Servicos Ltda, creditors under any ROV financing and the lenders under the
working capital facility of the Group dated 27 March 2020 (as it may be amended from time to
time); and (B) the Group’s unsecured financial creditors (other than the Bondholders).
“Majority Existing Lenders” means, at any time, Existing Lenders representing at that time in
aggregate more than 2/3 of the aggregate amount of the debt owed by the Group to all the
Existing Lenders.

Vil annta at det er gruppen som sitter på 75% av gjelden som har siste ordet. Et enkelt regnestykke om gjelden er 20 mrd. x 0,75 = 15 mrd.

syvert1
16.09.2022 kl 18:36 2080

Fra dokumentet:
“Ad-Hoc Group” means those Bondholders, from time to time, organised in an ad-hoc group,
as determined by the Bond Trustee in consultation with the advisers of the Bond Trustee in each
of the Bond Issues (together, the “Advisers”).
“Existing Lenders” means (A) the Group’s secured lenders, other than the secured lenders to
DOF Subsea Brasil Servicos Ltda, creditors under any ROV financing and the lenders under the
working capital facility of the Group dated 27 March 2020 (as it may be amended from time to
time); and (B) the Group’s unsecured financial creditors (other than the Bondholders).
“Majority Existing Lenders” means, at any time, Existing Lenders representing at that time in
aggregate more than 2/3 of the aggregate amount of the debt owed by the Group to all the
Existing Lenders.

Vil annta at det er gruppen som sitter på 75% av gjelden som har siste ordet. Et enkelt regnestykke om gjelden er 20 mrd. x 0,75 = 15 mrd.
Om renten er 5% blir det 750 mill i rente inntekter pr. år.
De vil aldri sende Dof til skifte retten så lenge markedet bedres radikalt og inntektene øker. Her blir det nok kick the can down the road når forslagene blir nedstemt. Alt kommer til å handle om EBITDA og hvordan back log utvikler seg fremover. Valutaen vil komme ned på et nirmalt nivå når inflasjonen i USA avtar og renten i Norge er normalisert. Greit med noe lavere gass pris og oljepris på rundt 100 dollar fatet. Da vil vi tolmodige små aksjonærer få betalt. Ingen kan gjøre noe med dette faktum så lenge vi sitter på garantert neg. flertall og har makt å stemme ned et hvert forslag som ikke ivaretar våre interesser.
suspekt
16.09.2022 kl 22:28 1950

Hvordan tolker dere melding i dag? Det var vel ikke meningen med flere standstill nå, når det var bestemt hvordan refinans skulle gjennomføres?
Er dette et signal på at hele avtalen faller i fisk, og at q3 og q4 vil vise en betraktelig bedring i resultat. Eller er det bare ønsketenkning?
Hva tror dere??
kongsberg1
16.09.2022 kl 22:38 1949

Kan ikke tolkes på noen annen måte en at de har innsett at dette går rette veien for supply generelt og Dof spesielt. Så er jeg ikke helt sikker, som jeg har sagt før, hva gjør Helge ? Men hvorfor skal han kjøpe nye aksjer av feks exfin når han slipper å kjøpe noen ting om det blir løsning feks i 2023 eller 24. som legger til grunn en fremtidig inntjening og backlog som får alle til å få bakoversveis i 2024. Alle sitter på aksjene sine, dette er artig å se.
God helg Doffere.
Slettet bruker
16.09.2022 kl 23:32 1972

Suspekt !
Ærlig så tror jeg de kjører på som planlagt men har dessverre møtt litt forsinkelse i Brasil med byråkrater . Dette tror jeg ikke er over for oss tålmodige småaksjonærer . Du ser sikkert hvordan sirkus tråden holder på med sine mentorer som driver voksen opplæring på heltid og en stor klovn som jeg har lest om. Da skjønner du at dette kun er en forsinkelse er mitt bet her . Møgster har støttet dette igjennom perioden til nå og da har den karen et bein et annet sted også . Skulle gjerne ha klypet meg i armen og sagt at jeg tar feil og det gjør jeg gjerne . Tiden vil vise for oss alle om denne største eieren holder sitt ord fra tidligere intervju … ref Tobben tidligere på gamle tråden . Kun realistisk på hva jeg tror her og ingenting annet .
Slettet bruker
16.09.2022 kl 23:35 1965

Kongsberg 1 !
Utrolig artig og se som jeg skriver her inne at småaksjonærer sitter på sine aksjer . Det er mange som ser det samme som meg vil jeg tro , og det skal vi ta med oss som gruppe . Se bare på volumet i Dof ( ikke alle aksjer bytter hender ).
Slettet bruker
17.09.2022 kl 13:44 1825

Vi er bull. Jeg finner ingen andre aksjer som er mer spennende enn DOF akkurat nå, har aksjer i PGS og Solstad men DOF kommer alltid ut som vinner selv på rød børs og i en finansverden som er under turbulens. Ønsker alle en riktig god helg, jeg jobber også med aksjeforum som nå straks er klar for registrering.
X-43 scramjet
17.09.2022 kl 13:52 1818

Til og med Erlend Henriksen fra aksje sladder podcasten har kjøpt DOF, mente en fornyet standstill avtale kan dra opp kursen