DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 361863

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.06.2022 kl 09:29 5243

http://www.westshore.no
Rater er fremdeles meget sterke...
Bildet https://snipboard.io/KW6xcA.jpg viser at gjennomsnittlige AHTS rater i juni 2022 er omtrent 100k GBP eller 400% av tilsvarende i 2019-2021.
tobben
21.06.2022 kl 10:20 5111

Ja, fin kursutvikling på flere rederi idag:-)
Dofulf
21.06.2022 kl 10:51 5183

PSVen Skandi Captain går til Spotmarked UK Aberdeen "Inhouse" fra 10/7
https://westshore.no/#orgid-1
Redigert 21.06.2022 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
tobben
21.06.2022 kl 11:34 5139

Bra! Kvitt en kostnad i 2q ,og inntekter i q3++ til å bidra til gjeldsbetaling :-))
Slettet bruker
21.06.2022 kl 11:40 5153

Flott da er det bare 2 båter igjen som skal selges så er alt bankers ?
Dofulf
21.06.2022 kl 12:11 5124

Geosea hvor kjøpsopsjonen ble utløst,blir vel overdratt til Holland i nærmeste
fremtid. Var på langtidskontrakt. og så er det vel Skandi Neptune som er solgt
og blir levert etter kontrakten utløper
X-43 scramjet
21.06.2022 kl 12:28 5108

Er komfortabel med at dette går veien. En langsiktig finansiell løsning, ingenting er sikkert, men markedet har blitt så sterkt at de kommer til å finne en bra løsning til slutt. Det blir spennende på onsdag
syvert1
21.06.2022 kl 13:21 5201

Veldig bra, da bidrar den med EBITDA til Dof asa/konsern fra 01.07. Mye bedre en at den ligger i opplag og kun påfører konsernet en kostnad. Riktig nok har vel brukt verdien økt som normalt øker E. K/eiendelene.
AlanS
21.06.2022 kl 14:13 5185

syvert1, Skandi Captain er en liten sak i forhold til avanserte skip som tjener betydelig mer et mindre PSV.
Ti orientering: DOFCON sine skip har dagrater mellom USD150 -200 000, avanserte CSVer fra USD 100 000, AHTS er i Brasil fra USD 60 000.
Greit at DOF rederi AS som eier skipet får litt mer i inntekt, men det er ikke noe stort.
Redigert 21.06.2022 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Dofulf
21.06.2022 kl 15:01 5100

DOF Subsea contract extension with Petrobras
ANNEN INFORMASJONSPLIKTIG REGULATORISK INFORMASJON Newsweb
DOF Subsea is proud to announce the extension of the four PIDF Contracts with Petrobras. These extensions will demand a fleet of at least 3 vessels operating for 18 months, to the end of 2023 and in direct continuation to the original schedule performing flexible pipelines, risers and subsea equipment inspection in Campos Basin, Santos Basin, Marlin Field and Espírito Santos Basin. Inspections will be evaluated and processed by the DOF Subsea Engineering team in Brazil that is responsible for delivering technical reports regarding the conditions of the subsea facilities in Brazil. Adding more than USD 100 million in backlog, these contract extensions are confirmation of DOF Subsea's safe and excellent delivery of the project, reinforcing our relationship with Petrobras and our capacity to deliver on time and within budget. Mons S Aase, CEO, DOF Subsea said, "I am very pleased for these awards securing utilisation for our personnel and our assets and adding important back log to the Group. It further strengthens our leading position in Brazil within IMR and confirms our long relationship with Petrobras." DOF Subsea is dedicated to deliver safe and efficient subsea solutions.

Det er vel forlengelse av kontrakten til Skandi Chieftain,Skandi Olympia og Skandi Commander.
Redigert 21.06.2022 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.06.2022 kl 15:12 5034

3 skip for 18 måneder med ordreverdien over USD100 forutsetter dagrater på over USD 60k.
syvert1
21.06.2022 kl 15:50 4848

La oss nå se hva denne PSV 'en får i dagrater Q3 samt utnyttelsen i spotten U. K. Alt som Dof tjener penger på og som tilfører EBITDA, overskudd er bra for selskapet. Taps prosjekt bør imidlertid enten forbedres ved kostnadskutt eller selges.
X-43 scramjet
21.06.2022 kl 15:52 4835

Det var akkurat en slik stor kontrakt jeg håpet på skulle komme før 22.juni, vil betydelig styrke sjansen for en bra løsning på refinansieringen. Opp 11% nå
tobben
21.06.2022 kl 16:06 4761

Ja dette likte jeg godt :-))
ted46
21.06.2022 kl 16:06 4785

De hadde vel ventet en uke med å sende ut denne meldingen,hvis ting er bare begredelig i morgen.Nå er 7 båter sluttet på gode avtaler over lenger tid den siste månden.Kreditorer ser fremover ,å takk for det.
Slettet bruker
21.06.2022 kl 16:13 4753

Med så mange milliarder på ordrebok så tror jeg alle vet hvor dette går nå. Luksus problemer for DOF nå. Kursen står ikke i stil med markedsverdien helt rent matematisk, her må det oppskrives.
Redigert 21.06.2022 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2022 kl 16:28 4763

Kan noen forklare hva som foregår her ? https://postimg.cc/WF92CcGz
suspekt
21.06.2022 kl 16:39 4696

Kansje i seneste laget for å forandre på refinansprosessen, kortene er ved mest sannsynlig delt ut på allerede kjente facts, men de skader jo ikke.
Sterkt forsøk på å holde kursen nede i dag og??
ted46
21.06.2022 kl 16:45 4659

Kanskje derfor det ble utsatt en uke. Det dukket nok ikke opp et spörsmål på morningen i dag,
AlanS
21.06.2022 kl 17:04 4601

Det er ingen tvil om DOF kan betjene gjelden. De siste kontraktene har en samlede verdi på over USD 430 mill. Marginene er uten tvil solide. Flere kontrakter er på vei.
AlanS
21.06.2022 kl 17:09 4577

Kan ikke tro på at dette er sant https://offshore.braemaracm.com eller https://snipboard.io/sO8pxU.jpg
AHTS rater er på GBP 190 000 dagen!!!!

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/06/21/7886055/dof-subsea-forlenger-for-nesten-en-milliard
Hmm, for noen måneder siden ville overskriften se ut som "kriserammede rederi" skaffet nye muligheter til å tape penge på :-)
Redigert 21.06.2022 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
tobben
21.06.2022 kl 17:24 4533

Vet du hvilken rate Brasilbåtene hadde før dagens avtale ?
Ja disse ratene overgår mine forventninger solid :-))
Redigert 21.06.2022 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.06.2022 kl 17:31 4496

Om meldingen gjelder skipene til DOF Rederi AS, er det minst dobling.
tobben
21.06.2022 kl 17:40 4454

Nydelig, da er vi endelig klar for gjeldsbetaling tenker jeg :-))
syvert1
21.06.2022 kl 18:16 4374

Tenker tilbake på 2014, hvilken rater hadde disse skipene da? Kan se ut som ratenivået og inntektene allerede er høyere en 2014 for skip på nye kontrakter.
At Dof ikke har råd til å betale gjelden når EBITDA pr kvartall nærmer seg 1 mrd er bare tull, her er det andre interesser som regjerer.
Redigert 21.06.2022 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.06.2022 kl 18:28 4322

I gamle presentasjoner fra 2008 til 2012 ble det gitt mye mer opplysninger om skip, kontrakter, skipsverdier, og til og med EBIDTA marginer til enkelte kontrakter. Kan ikke sammenlignes med det som formidles nå.

Anbefaler på det sterkeste å bruke Pertobras sin informasjonsportal for å finne opplysninger om kontrakter - https://transparencia.petrobras.com.br/licitacoes-contratos/contratos
X-43 scramjet
21.06.2022 kl 18:33 4326

1 milliard for DOF, forlengelse kontrakt, er god timing før onsdag. Hjelper godt på en langsiktig refinansierings løsning fremover
syvert1
21.06.2022 kl 19:12 4201

Regner med det er disse skipene som fikk kontrakt i 2019 150 M usd for 3 år.
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/dof-rsvs-win-us150m-in-long-term-contracts-21672
Gav vel da en krise rate på 46 296 usd/day, og nå har de økt til 62 732 usd/day ( + 35,5). Burde da være en bra kontrakt de tjener penger på. Kontrakten i 2019 var vel nærmere break even og mest for å syselsette, holde båtene i drift.
AlanS
21.06.2022 kl 19:50 4099

Det var ikke så enkelt som det. 2019 kontraktene til disse skip har en høy eksponering mot BRL.
Skandi Chieftain - BRL 97,1 k + USD 8,5k
Skandi Commander BRL 100,1k + USD 15,7k
Skandi Olympia BRL 61,9k + USD 17k

Tatt i betraktning svekkelsen av BRL fra 2.23 i 2019 til 1,59 i 2022 mistet kontrakter en god del av verdien i NOK og USD.
Redigert 21.06.2022 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Møre75
21.06.2022 kl 19:57 4119

Får håpe de kommer med nyheter før kl 12 i morgen , av den positive sorten
syvert1
21.06.2022 kl 20:10 4069

Er klar over at valuta utviklingen svekket kontrakts verdien i nok.
Ser ellers at i 2014, 2013 var det en del kontrakter
Skandi Copabana, Skandi Paraty. ( nybygg) 4 år
verdi 1,15 mill nok. Som gir 399 305 kr/døgn.

Flumence, Rio fikk kontrakt det er vel AHTS
2X4 år
451 388 kr/døgn.
2012 - 2022 = 10 år
Inflasjon 5%
Burde en AHTS rate i dag i Brazil ligget på 753 263 kr/døgn. Om en legger til grunn 3,5% ville raten bli 636 727 nok for å tilsvare 2014 nivå for AHTS. Dette viser vel at raten i dag er bra men det er fremdeles oppside
Redigert 21.06.2022 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
thonik
21.06.2022 kl 20:20 4048

Verdt å nevne er jo att det ikke er de mest "premium" båtene som her har fått fornyet kontrakten sin, men båter med en gjennomsnittsalder på 15-år. Blir artig å se fremover når Skandi Africa og resten av storeguttene skal på nye kontrakter
AlanS
21.06.2022 kl 20:23 4064

Viktig å ta i betraktning av rater er også avhengig av skips egenskaper og utstyr.
syvert1
21.06.2022 kl 20:46 3986

Cliftain ble bygget 2005, Olympic 2009 og Commander 2007. Tolker dette som en ratemessig er på nivå med 2014 som var et topp år innen olje og gass, men at vi ser klart at markedet nå betaler høyere rater i spot markedet og dette vil nok beplante seg i lengre kontrakter.
Nyere og mer avanserte skip har nok høyere rater. Regner også med disse akipene har større besetning og høyere break even kostnader som stadig stiger. Blir spennende å se hva EBITDA Dof klarer i 2022, den blir nok mye bedre en 2020, 2021 da utnyttelsen av flåten også har økt.
hypotetic
21.06.2022 kl 20:47 4075

BRL er fra 31 Mars opp fra 1,79 til 1,92 nok. Ser derfor ut som vi får en solid valutagevinst fra BRL i 2-kvartal på toppen av alt det andre som også går i riktig retning.
thonik
21.06.2022 kl 21:17 3907

Ja, er gamle Båter. Chieftain kostet i sin tid ca 150mill som nybygg. De andre antligvis litt mer. Er ikke utenkelig at denne kontrakten har mer verdi en alle de kostet tilsammen i sin tid.. Dette er gode penger for Dof.
AlanS
21.06.2022 kl 22:00 3743

https://www.reuters.com/business/energy/qatarenergy-sign-strategic-partnership-with-exxonmobil-north-field-expansion-2022-06-21/
DOHA, June 21 (Reuters) - ExxonMobil CEO Darren Woods on Tuesday said it would take time for energy market volatility to end and that he expects three to five years of fairly tight oil markets.

Speaking at a panel at the Bloomberg Qatar Economic Forum in Doha, Woods added that the company had asked the U.S. administration for a more efficient investment process.

He also pointed out that ExxonMobil is one of the few companies in the U.S. actively investing in refining and had started an aggressive investment programme since 2017.
syvert1
21.06.2022 kl 22:19 3647

Det kan være mye penger i gamle båter som gjerne er nedskrevet. En veldig bra kontrakt for Dof. Håper også Skandi Captain får mye jobb til bra rater noen år til. Det hjelper mye og markedet vil helt klart ha forlite båter i mange år fremover så ratene vil nok bli enda høgre en i dag. Det må være veldig positivt for både selskapet og ansatte og endelig se at de tjener gode penger igjen og kan betale gjelden de skylder.