DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 348184

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
21.07.2022 kl 17:55 6256

Kunne ikke hvert mere enig, dette blir krise med kamp om energi som bare F.
Slettet bruker
21.07.2022 kl 18:25 6245

Noen som har lagt merke til at vi har ikke fått en eneste børsmeldning? I morgo er det vel en måned sia forslaget ble lagt fram ellers så er fingra vekk ifra tastaturet. Det er ekstremt merkelig er det ingenting å melde om?
suspekt
21.07.2022 kl 20:45 6190

Enig sabrefury, det forundrer mei meget, at det ikke noe å melde med så mange skip som dof har. Tror det er en agenda her om å holde kursen lav slik at mye gjeld kan bli konvertert til lave kurser. Obligasjonseierene vil vel tjene rått her på konvertering av gjeld til aksjer. Nå er det riktignok ferietid og sikkert minimum bemanning, dog likevel så er det vel en smal sak å sende inn en børsmelding. Det er alltid noe å holde aksjonærene oppdatert om med så mange skip.
Er litt bekymret over ranet av småaksjonærer som de forsøker å legge opp til. Storkapitalen har en tendens til å vinne, og de er grådig, det gives ikke ved dørene der.
syvert1
21.07.2022 kl 21:37 6163

Storkapitalen, majoritetseiere, nettverket er vant å få det slik de ønsker. Det normale er at argumentasjonen aksepteres og styret vedtar da de har 2/3 flertall. I Dof er ikke dette situasjonen, mange svært kunnskapsrike mennesker er aksjonærer, disse har sagt klart fra det er uaktuelt og godta noe som helst som ikke ivaretar interessene til minioritets aksjonærene. Greit med kvartalls raporter, forslag til refinansiering, presentasjoner men oppegående kunnskapsrike folk er i stand å lese markedsrapporter, tall material og presentasjoner andre selskap i samme bransje legger frem for å ha en formening om fremtidig betalingsevne til Dof. Vi trenger ikke et bestillingsverk som oppererer med tall fra en tilbakelagt krise for at Gribbene skal få en grunn til å rane fra oss oppsiden. Tror alle bør være innstilt på at dette vil ta tid og forslag kan bli nedstemt flere ganger etterfulgt av retts runder. Mens denne prosessen vil pågå er det uten tvil minioritets aksjonærene som vil ha mest å vinne da markedet vil bedre seg hele veien og inntjeningen vil øke.
Redigert 21.07.2022 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2022 kl 21:50 6161

Eg kan skjønne det du skrev tiligere, det er ikke lett ingen ønsker stort tap, er nervøs selv. ting er dessverre sånn i dag og vi kan ikke gjøre noe stort bortsett ifra å ta aksjene imot så godt vi kan sånn at vi har enda mere kontroll på nedstengninga. Hadde Dof dårlig inntjening hadde vi ikke hatt så mye aksjer som vi alle har, vi såg framover de ser bakover og det er ikke riktig, så uansett høs vanskelig det er å se kursen knust så må vi kjempe imot. Eg handler ukuelig med et par lapper, de fleste bruke eg opp på høyere snitt, men eg blir med uansett høs rødt det ser ut imot er virkelig stort ran på aksjonærer. Forslaget må forandres etter min mening må bli rettferdig med dagens og videre utvikling, ikke bli basert på covid kostnader og skips opplag blant annet. Det blir mye bedre enn det… de som sitt på andre siden kan vel sitte og le men vi kjemper får rettferdighet her, de er grådige til de grader ingenting med forslaget er rettferdig og må gjøre om ( forandre på ) de ønsker å plassere Dof med SAS gir dette noe mening til noe her? En av Norges/verdens rederi skal prises til et spøk kurs i dagens market? Gir ingen mening her i det hele tatt. Gir 400m mot 10mrd i nedskriving noe mening? Stå sterke alle sammen, dagens forslag er til å spy på.. er det, eg ønsker ikke å si mer enn høs på hue dette forslaget virkelig er. Hadde eg vært på andre siden hadde eg ikke skrivet noe men hadde tenkt omg hva langt inne og der er eg helt ærlig. Og ærlig kjemper vi får det som er rett ikke grådighet, eg sitter fint ikke de med høy snitt som aldri får noe tilbake om dette går og taper mye penger på et forslag som ikke hører til dagens lys og fremtidsutsikt.
Redigert 22.07.2022 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
tobben
22.07.2022 kl 09:21 6008

Ja, det er alltid noen som ser løsninger der andre ser problem :-))
syvert1
22.07.2022 kl 11:49 5938

En meget relevant artikkel for Dof
https://e24.no/boers-og-finans/i/dn6JLz/tror-gjelden-kommer-til-aa-stupe
Her legges det vekt på betydelig økt kontant strøm og i Dof er det i tillegg 10 mrd i impairment som skal tilbake skrives det er faktisk meldt at kontantrømmer vil snart overgå topp året 2012 og da må de skrive opp impairment enda mer i fremtiden, båtene kan faktisk få en betydelig verdi økning som styrker E. K og sikkerhet for kreditorene.
Regner med nå er aktiviteten så høy at Dof Subsea kan velge de kontraktene som gir høyest EBITDA og der både båter, utstyr, kompetanse kommer best til nytte.
suspekt
22.07.2022 kl 12:03 5977

Remøy selger skip ifm refinans. Det er ingen dum løsning. Mener dof også skulle tenkt i de baner. De har mange nok skip igjen. Dette ville bety
at det ikke er nødvendig med gjeld omgjort til aksjer, dermed ingen utvanning av eksisterende aksjonærer. det er jo det som er problemet for oss som eier aksjer nå.
Nikko
22.07.2022 kl 12:41 5989

Se hva som skjer i bransjen:

Kvartalsrapporter
– Tror gjelden kommer til å stupe
Krisesituasjonen har snudd for seismikkselskapet PGS. Toppsjefen har et optimistisk fremtidssyn, men er klar over at mer refinansiering blir en utfordring.
PGS’ betydelige resultathopp fra minus til pluss for andre kvartal og varsel om to nye kontrakter, sendte seismikkaksjen rett opp på Oslo Børs – før den senere falt noe tilbake.

Selskapet har skapt store overskrifter i første halvår, på både godt og vondt.

Året startet med at PGS risikerte å ikke ha nok penger til betjene lånene med forfall i 2022, men en emisjonsbeslutning i starten av mai for nedbetaling av gjeld viste seg å være starten på en etterlengtet opptur.

Seismikk
Seismikk er en geofysisk måte å undersøke undergrunnen på. Resultatet er et «kart» som viser de geologiske strukturene.
Oljebransjen er den største kjøperen av seismiske data som brukes til å lete etter hydrokarbonansamlinger, men seismikk er også viktig for å utvikle nye olje- og gassfelt, og ikke minst for å styre produksjonen.
Metoden går ut på at man sender en trykkbølge ned i jorden, deler av denne trykkbølgen blir reflektert av når den kommer til en geologisk grense.
Signalet reflekteres tilbake til overflaten etter noen sekunder. Hvor lang tid signalet bruker opp og ned sier noe om hvor langt ned i jorden den geologiske grensen er. Med moderne teknologi kan man lage enorme tredimensjonale kart over undergrunnen.
Tross kraftig oljeprisøkning siden coronastupet i 2020, holdes investeringene fortsatt tilbake og flere av oljeselskapene fokuserer mer på fornybar energi.
– Folk var engstelig
Gjeldsgrepet og bedre utsikter for seismikkmarkedet, har gjort PGS-aksjen attraktiv i markedet.

PGS-sjef Rune Olav Pedersen sier til E24 at situasjonen er snudd på hodet for Oslo Børs-selskapet.

– Markedet har kommet kraftig tilbake. Vi unngikk brudd på lånebetingelsene i første kvartal og har styrket balansen i andre kvartal. Den finansielle situasjonen i forhold til mulig refinansiering ser helt annerledes ut nå enn det den gjorde da, sier han.


Pedersen begrunner optimismen i aksjemarkedet, der PGS-aksjen er sendt opp nær 70 prosent i år, med at investorer har en forventning om at selskapet sannsynligvis vil klare å refinansiere gjelden sin.

– For et halvt år siden var folk engstelig for at det ville bli stor utvanning av aksjen og at det ikke ville være noe særlig aksjonærverdier igjen, påpeker han.

Les også
Oslo Børs-fallet tiltar
– Tror gjelden kommer til å stupe
Toppsjefen mener at den største utfordringen i den kommende perioden vil være refinansieringen. Han er lettet over at betjeningsevnen har blitt høy nok til å dekke gjeldsforfallene de neste fire kvartalene. Forfallene er imidlertid store i tredje kvartal neste år.

– Selskapets plan er å refinansiere før den perioden. Basert på det forbedrede markedet vi ser og den økte inntjeningen vi ser, så tror jeg at vi vil klare det, sier han.

Han påpeker at til tross for bedre utsikter, så blir det en utfordring å sette sammen den nye finansieringen på en så god måte som mulig.

Seismikkmarkedet har over en stund vært preget av overkapasitet og mange båter som står uten arbeid, men flere aktører venter en opptur i kjølvannet av oljeprishoppet i år.

https://e24.no/boers-og-finans/i/dn6JLz/tror-gjelden-kommer-til-aa-stupe
Redigert 22.07.2022 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
syvert1
22.07.2022 kl 13:07 5957

Ser for meg at etter forslaget selv med noe "sukring" stemmes ned i Oktober vil " main stakeholders" komme sammen, her er det opplagt at minioritetsgruppen skal oppfattes som "main stakeholders" / primær interessent. Gruppen må da stille krav og komme med alternative forslag basert på fremtidig kontant strøm, tilbakeskriving av EBITDA. Alt som kan gjøre at dette kan få 2/3 flertall og aksepteres av et flertall av minioritets aksjonærene må være på bordet. Om nødvendig salg av eiendeler
Ut fra det som er fremlagt og et ønske om omfattende konvertering der obligasjonseiere, banker vil fremstå som stor aksjonærer er dette allerede klart et stort flertall av aksjonærene ikke ønsker.
Det som vil være meget viktig fremover er at Dof bruker hver krone av betalingsevnen til å betale ned gjeld som er forutsatt må konverteres. Dette inbefatter 3,11 mrd i obligasjons gjeld og 1,3 mrd i forfalte renter som ikke er betalt. Videre er det bank gjeld. Dof minioritetsgruppe bør sende en mail og få vite hvem som ikke vil forlenge nåværende avtale og hvilken summer det er snakk om. Dersom Dof Styre, Ledelse, hovedeier står fast på at denne gjelden skal konverteres blir den nok ikke nedbetalt. Men det er i minioritets aksjonærenes interesse at alle tilgjenglige midler inkl. 1,7 mrd i cash + løpende kontant strøm brukes til å betale denne gjelden så fort som mulig. Dette bør minioritets gruppen gjøre Dof styre, Ledelse oppmerksom på at er et ufraviklig krav. Ser for meg eneste forpliktelsen Dof nå har er BINDES lånet i Brasil. Stillstand fritar Dof for betaling av renter, avdrag. Regner med derfor de kan betale 850 mill Q2, 850 mill Q3, 750 mill Q4 og i tillegg ta 1,5 mrd av de 1,7 de har i unrestricted cash. De vil da ha redusert gjelden som skal konverteres med 3,95 mrd innen 01.01.2023.Resten kan de betale første halvår 2023. De andre kreditorene er sikkert fornøyd med 2019 forslaget uten emi of forskyving av ballonger. Om ikke Dof vil prioritere dette bør det snarest kalles inn til EGF der et slikt forslag fremmes som med over 50% styret, ledelsen må rette seg etter om ikke er det brudd på lojalitetsplikten og det bør da inkalles til ny EGF med forslag om å kastestyre og ledelse.
Fremtidsutsiktene de neste 10 året er veldig bra og det er svært stor sannsynlighet for at all gjeld vil bli betalt.
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/07/22/7903481/torbjorn-kjus-det-er-et-superbullish-setup-for-oljeprisen
Redigert 22.07.2022 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.07.2022 kl 15:53 5883

DOFs budskap til studenter i Australia - https://www.seek.com.au/job/57824719?type=standout
- The DOF Group
We are a global team of skilled professionals who, combined with a fleet of state-of-the-art, purpose-built vessels, provide services to the Oil and Gas industry across the entire offshore life cycle.
DOF Subsea is a specialist subsea service business that provides subsea construction, subsea engineering, inspection, repair and maintenance and survey services, which involve complex and challenging engineering in an international environment.
DOF Subsea owns a large fleet of modern subsea construction, intervention and survey vessels that enable it to offer differentiated positions with its clients and work in long term relationships, which enhance service delivery and reduce the overall risk.
The company’s core business is project management, engineering, vessel operations, survey, remote intervention and diving operations, primarily for the Oil and Gas, Marine Telecommunications and Renewables markets. We are passionate about building a culture based on our values of Respect, Integrity, Teamwork, Excellence and – above all – Safety.

DOFs budskap til aksjonærer:
- aksjekapital er tapt, og dagens aksjonærer trenger selskapet ikke å bry seg om siden deres aksjekapital er tapt. Selskapet må prioritere sine fremtidige aksjonærer som er internasjonale banker og obligasjonseiere.
- selskapets kompetanse og ansatte er verdiløse og dette kommer tydelig frem i vårt regnskap.
- våre skip koster ikke mer enn metal de er laget av.

Dette er mitt fredagens :-)
Redigert 22.07.2022 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
xray292
22.07.2022 kl 16:31 5857

Alans, vet du om det har dukket opp nye kontrakter eller omdisponering av flåter som burde vært børsmeldt?
kongsberg1
22.07.2022 kl 16:50 5841

Her er det bare å stå han av. Dette får de ikke til, da skal de i det minste få selge alle aktiva bit for bit. Samtidig som de skal tape hele back loggen samt skattefradrag å tilbakeskrivinger av verdier. Aldri i livet om Helge er med på dette. Kjøp mere om det bare er 1000 aksjer. Dette vinner vi. God helg fra Alanya, dette er varmt men uansett bra.
AlanS
22.07.2022 kl 16:54 5881

xray292, mye tyder på at DOF får flere kontrakter i Brasil både innen AHTS og prosjekt segmenter (ROV). Meget gode sjanser for at DOF sikrer kontrakter her - https://www.upstreamonline.com/exclusive/petrobras-welcomes-19-bids-in-competitive-tender-for-specialty-rsv-vessels/2-1-1226629 Dett gjelder Skandi Olympia, Skandi Chieftain, Skandi Commander, Skandi Carla, og Geoholm.

Det er interessant at Oceanica som ledet i Lot A ikke har skip. "Petrobras is shopping for RSVs in Lot A to start operations in January 2023 or 180 days after award of the contracts, but in the case of Oceanica, sources involved in the tender suggested that the bidder was still short of a vessel. “If Oceanica wins the tender they will probably acquire an existing vessel to attend Petrobras’ specifications,” one said."

"Another source said it remains to be seen what the Petrobras bidding committee will do regarding the vessels offered by Oceanica, but both agree that DOF stands a real chance of winning lucrative contracts with Petrobras nevertheless."

Dette betyr at DOF kan sikre kontrakter til sine 5 skip som nevnt ovenfor.

Lot A with the Oceanicasub VIII vessel for a dayrate of $62,200. It was followed closely by DOF Subsea with the Skandi Olympia, Skandi Chieftain and Skandi Commander vessels for respective dayrates of $62,290, $63,750 and $63,775,
Lot B saw DOF ahead with the Geoholm vessel for a dayrate of $102,990, with Oceanica right behind with the Oceanicasub IX — another vessel that does not exist — for a dayrate of $103,000, the source added.
DOF also led the race in Lot C with the Skandi Commander vessel for $80,970, easily beating Oceanica and OceanPact with the Oceanicasub VIII and UP Coral vessels for $147,800 and $147,890, respectively.
Competition for Lot D was fierce and ended similar to Lot A, with five vessels proposed and Oceanica in pole position with the Oceanicasub VIII unit for a dayrate of $66,200.
The company offered the Skandi Carla vessel in Lot E for a dayrate of $93,010. The same unit was submitted in lots G and H for dayrates of $106,000 each. DOF also bid the Geoholm vessel in Lot F for $128,900.

Dofulv nevnte at Skandi Skansen er på vei til Bahamas. Han tviler på at det er Møgster som drar på ferie med skipet :-)
Redigert 22.07.2022 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
xray292
22.07.2022 kl 17:02 5882

Helt klart positivt for oss, men slik jeg forstår det er ikke kontrakten skrevet under, og derav ikke meldepliktig. Jeg spekulerer om styret bevisst ikke offentligjør gode nyheter for å holde kursen nede. Kall meg paranoid, men det er mye som skjer i supply-bransjen som ikke kommer frem i børsen. Sitter du med samme inntrykk?
AlanS
22.07.2022 kl 17:26 5859

Har ingen tvil om at DOF melder kun det som selskapet absolutt må iht regelverk. Under fremleggelsen av Q1 ble ledelsen spurt om betydningen av de nye AHTS kontraktene i Brasil. Svaret til Mons virket som om alternativet var å ha skippen i opplag. Dette henger ikke sammen med hans tidligere påstander om markedet i "full blast" det nede.
Ledelsen har nok plikt til å orientere aksjonærer om selskapets økonomiske situasjon. Aksjonærer har også rett il å få opplysninger som er nødvendig til å vurdere selskapets økonomiske situasjon og gjøre sine beslutninger.
Redigert 22.07.2022 kl 17:28 Du må logge inn for å svare
suspekt
22.07.2022 kl 17:36 5855

Noen som er godt skriveføre, burde sende en mail til Hilde eller Mons på vegne av gruppa, og prøve å få svar på hvorfor
det ikke kommer noen børsmeldinger fra selskapet. Det er noe som ikke stemmer her. De fleste selskap vil ha en interesse av å
få kursen opp på vegne av alle aksjonærene. I dof er det motsatt.
Slettet bruker
22.07.2022 kl 17:39 5867

Heile Dof burde granskes, trur en finner mer hull der enn i en Jarlsberg ost. Alt virker ganske så på trynet mot aksjonærer.
Redigert 22.07.2022 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2022 kl 17:40 5873

Kan undersøke meglerne på børsen også. Kurs manipulasjon er tydeligvis helt lov på Oslo børs. Bare se på PGS helt tragisk.
kongsberg1
22.07.2022 kl 17:49 5884

Hei, har sakt det før. Om abtirasjen mellom Dof å hva markedet mener kursen skal være blir dette gapet lukket. Her er det usikkerheten som holder Dof nede, ikke Mons. Han prøver bare å operere i grenseland slik at han ikke komme i konflikt med noen i Alfabygget og loven, som er oss nåværende aksjonærer. Oss blir han ikke kvitt. Tiden å markedet jobber for oss om dagen folkens.👍👍
Redigert 22.07.2022 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
tobben
22.07.2022 kl 20:44 5750

Enig Kongsberg1 :-) En uke i Toscana for meg fra onsdag, så skal beholdningen opp noen hakk når jeg er tilbake :-) Vi er nok noen veldig irriterende stabile aksjonærer med fokus på de store linjene :-) Kos deg i varmen!
AlanS
22.07.2022 kl 21:26 5725

Her er PSV kontrakter som skal fornyes/forlenges i år (kilden https://foslive.com/#)
Vessel Name BHP DWT DECK Current Charterer Next Charterer Workscope Port Available Date Available 🔼
SKANDI FLORA 10800 5150 1000 Equinor N Supply duties, 5 years firm + 5 yearly opt. Bergen 04.10.2022
SKANDI AUKRA 9058 4574 1000 Chrysaor UK Supply duties, 2 years firm + 2x1 years opt. Aberdeen 27.12.2022
Slettet bruker
22.07.2022 kl 21:37 5739

Godt å se så og si alle her som kjemper og er trofaste, fantastisk :-)) savner Sunnyboy? Ikke til å se her på lenge?
Dette klarer vi så lenge vi er sammen, har ikke tenkt å selge men å kjøpe gjør eg au Tobben :-) en liten pot i dag når bølgen sank. Ny pot neste uke. Kos deg kongsberg1 ☀️

Planet - Hayes…. ha en flott helg alle Doffere 💪 vi blir ikke vinnere ikke tapere men rettferdige :-) stor forskjell der. Stå på…. Tobben sa det best irritert men stabil og vi har all grunn til å bli irritert tru meg. Er tull og tøys, så små og svake er vi ikke, vi skal vise muskel og dette gleder eg meg veldig til. Igjen de ser bak vi ser foran som er hele poenget basert på fremtiden i Dof man ser ikke bak og lager forslag derifra som syvert sa hver eneste kr må gå mot gjelda som gjelder, selg noe skip da vel kjemp får aksjonærer ikke dritt i de er det som skjer så langt og derfor sier vi nei som betyr enda lenger vente tid som blir verdt det til slutt. Der er ingenting mer her å søke etter gutter, gir betryggenhet ja. Men alle over iq 90 kan skjønne høs elendig de ønsker dette og gribbe til verdier i Dof. Som viva sa er nei og nei nei deres løsning = jepp til rettferdigheten slår til :-) han vet det godt har mye peiling men gjør så godt en kan får sin egen del = drit i andre = kyss meg fint i senter.. ikke er eneste besvarerelse ønsker du å gi meg på tråder siden eg høres ut som en pøbel på sia, legg merke til at eg aldri har sagt noe om tall og later som en noob så langt. Kanskje det er en grunn til det, aldri underver noen self med ditt mastergrad så er du ikke aleine i verden unge man kommet meg fint over kokainrus forresten :-) tenkte du ønsket å vite. Så ta leppa fram har spurt om deg lenge, 100% sikker du les så skriv på en annet tråd velkommen her er du ikke. Sikker på viva1 ikke er ønskelig her? Mulighet til å la han forbi et par uker? Orker ikke han eg heller men har veldig lyst å si et par ting til han om ham gir en lyd ifra seg :-) en høy i hatten må få lov å bli testet? :-) har lyst om lov ifra deg Tobben :) sett på hans innlegg i 2 uker kunnskaps rik fyr uten tvil men vi tester hva han kan nå om ønskelig ifra gruppa og tråden? :-) ellers finner eg en ny måte å fiske han på, vet hvem han er. Null stress bare kjekt om det var offentlig
Redigert 23.07.2022 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
syvert1
23.07.2022 kl 00:52 5620

Skandi Flora fikk kontrakt samtidig med Skandi Mongstad. Begge er 5+ 5x1 år. Det er vel den faste delen som utgår i år? I følge årsrapporten til Dof Rederi regner de med opsjonen blir utløst om raten er lavere en markedsraten.
https://www.equinor.com/news/archive/awarding-contracts-five-ship-owners
suspekt
23.07.2022 kl 10:28 5498

Beste stedet å lese hva som skjer i dof, og som sikkert i mange tilfelle kunne vert børsmeldt, er på FA debattforum, på denne tråd.
Beste og mest saklige tråd på
furumet. Imponert over hva dere graver frem.
Sikkert mange som arbeider i dof som oppdaterer seg her på denne tråden?
Kansje Mons og Hilde og leser litt her for å forstå hva de driver med.
Vi står på, vi har en god sak, samhold seirer!
Slettet bruker
23.07.2022 kl 13:55 5396

Enig, mange her inne med masse peiling innom Dof og de skjønner virkelig alt, uansett hva en må spørre har de et fint svar tilbake. Masse info dere finner klarer ikke eg å finne så ekstra moro å se å lese på :-) en flott og trofast gjeng her på tråden. Stå sterke alle sammen
AlanS
23.07.2022 kl 14:01 5384

Da er det i boks for Skandi Flora.

Om jeg husker det riktig antar DOF i sine ViU beregninger at opsjoner er verdiløse dersom markedskurs er under kontraktskurs. Det er vel mang ande faktorer som spiller inn når opsjoner skal utøves, blant annet skipsspesifikasjon, langsiktige relasjoner, osv.

Mao betyr utøvelser av opsjoner ikke at nye rater er lavere enn de var før.

Langsiktige kontrakter har ofte mekanismer for justering av økonomiske betingelser slik at fordeling av gevinst eller tap blir mer rettferdig over tid. Regner med at samme gjelder i offshore. For eksempel, kan et rederi be justering av rater om markedet endret seg og ratenivå økte og holder seg over hvis tid. Dette gjelder kortsiktige endringer. Kunder kan be om reduksjon om markedet svekket seg og rater det betaler ligge over det som kan oppnås i markedet for tilsvarende tjenester.

Redigert 23.07.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
syvert1
23.07.2022 kl 15:42 5297

Ref. Dof Rederi årsrapport s. 25. Oppsjoner anntas ikke å bli utøvd så lenge prisen i markedet er lavere m. a. o kan Equinor sikre et års kontrakt rimeligere i markedet vil ikke oppsjonen bli utløst.
Er vanskelig å vurdere hva som liggerbav mekanismer i lange kontrakter, kan tenke meg at i bunnen ligger en intern rente slik at ikke selskapet skal tape om investeringen var gjort alternativt, så ligger det nok en kompensasjon for pris stigning. Selskapet er sikret langsiktige inntekter som reduserer risdiko og da blir profitt mindre. Så tror eg dette reguleres etter vektstang prinsippet, når det er krise kan oljeselskapet stort sett diktere avtalen med minimum avkastning og faktisk noen ganger ulønnsom men at rederier velger dette p. g. a syselsetting, ikke tape kompetanse. Når det er leverandørenes marked tar de igjenn slik vi ser i spotten.
Kan tenke meg at oppsiden til disse PSV kontraktene er begrenset så lenge det er snakk om opsjoner, men det hender at Equinor betaler mer om det virker urimelig da de har et omdømme å ta vare på.
Redigert 23.07.2022 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
AlanS
23.07.2022 kl 18:41 5232

http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?M=NewsV2&PID=22144&NewsID=6250
Skandi Amazonas, (AHTS 21,000) has been awarded a 1-year extension on a contract with Petrobras until September 2022.
syvert1
23.07.2022 kl 22:19 5139

Kan ikke forstå annet en det nå er nødt å komme mange nye kontrakter fra Brazil, regner med Dof sine skip i Brazil er bygget der, men om de får bedre betalt andre steder i verden er de vel mulig å flytte på?. Er veldig viktig nå skipene som går over på nye kontrakter brukes der de får best EBITDA, så har vel mange gjeld i dollar og bør da ha inntekter i USD men det er nok mulig å ordne... Håper økningen i inntekter Q2 kan bli. minst på linje med PGS i % i forhold til Q2 2021. Q3 blir nok bedre og Q4 mye bedre en Q4 2021 om vi nå får nye kontrakter.
Redigert 23.07.2022 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
24.07.2022 kl 11:27 5005

Kommer til å bli mere uro i vente for havvind, nå kommer flaskehalsen i offshore for fult syvert1. Har vi sagt dette før, ja for lenge siden. Sitter vi fortsatt i Dof, ja å det får vi snart godt betalt for. Kjøp mere aksjer om dere har mulighet, hver aksje vil gi en vanvittig avkastning med kostpris kr 1,15 ish.
Deres valg folkens.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/07/20/7902402/importerer-mest-russisk-olje

Lite utdrag som sier at de har et kapasitetsproblem som vil vedvare.

Likevel var russiske forsyninger i juni, tilsvarende rundt 1,77 millioner fat per dag, under rekorden i mai som var på 2 millioner fat per dag, et nivå analytikere hadde forventet ville opprettholdes.
syvert1
24.07.2022 kl 12:24 4950

Vi som har vert i bransjen noen år har sett dette før. Husker når aktiviteten var høy i 2012, alt stod i kø og verftene bygget offshore skip på samlebånd da var det fiskeri næringen som måtte se sine ansatte forsvinne til offshore rederier da oljeselskapene tjente gode penger å kunne tilby underleverandørene svært lukerative avtaler slik st de kunne betale høgre lønn. Nå renner pengebingen over og oljeselskapene vet at det nå gjelder å få bygget ut mest mulig slik at energi krisen i Europa og Norge ikke blir for omfattende. Dette er grunnen til de skyhøye ratene vi nå har sett i spotten og som helt klart vil forplante seg til lengre kontrakter. I mens velger Europa, Kina, India og mange andre land å øke kull kraften som helt klart er det mest skadlige for miljøet. De er lett å si det skal installeres 1500 hav vindmøller men eg tror kanskje de må endre tidsplanen... 😂
Redigert 24.07.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
24.07.2022 kl 12:36 4966

Al den tid det omtrent ikke er kommet igang bestillinger og hvor lang prossess det er for å få prosjektert og bygget, ha nye kontrakter å tatt i bruk et nytt offshorefartøy, kan en jo tenke seg hvilke flaskehals dette kommer til å bli i min 5 år fremover, først da vil vi begynne å se ny tonnasje av litt volum inn i markedet.
tobben
24.07.2022 kl 13:21 4982

Det er nok 2023 som blir året hvor resultatet av dagens oppgang virkelig viser på bunnlinja vår. Både i form av resultat og verdi av oppskrivning på skipene våre. Tar meg en uke unna mobil og pc og er spent på om det har skjedd noe til jeg er tilbake :-))
kongsberg1
24.07.2022 kl 13:26 5079

God ferie, vi siger nok nordover kursmessig mot fremleggelse av Q2.
AlanS
24.07.2022 kl 17:08 4957

https://www.rivieramm.com/videos/growth-is-the-challenge-in-resurgent-osv-market-72003
Growth is the challenge in resurgent OSV market 20 Jul 2022by Martyn Wingrove

Offshore support vessel owners are rejuvenated by this year’s market rebound and rising demand for their assets and services.

They have seen higher utilisation and requirements for their vessels and rising charter rates. There is enough demand to reactivate vessels from layup and relocate assets to more lucrative markets. But with rising demand comes more challenges for owners to overcome.

Seacor Marine Holdings president and chief executive John Gellert says vessel owners are challenged by the rebound in demand due to the years owners have faced shrinking markets.

In a video interview at Riviera Maritime Media’s Annual Offshore Support Journal Conference 2022, Mr Gellert explains why strong market fundamentals mean owners need to bring vessels out of layout and find seafarers to crew them rapidly.

But it is difficult to find new resources, especially trained personnel and crews in a strong, but scarce market.
Redigert 24.07.2022 kl 17:09 Du må logge inn for å svare