Shippingrakett - En lønnsom investering videre fremover
Produkttankrederiet Hafnia har gått som en rakett på børsen, og er opp 75 prosent i år etter en ny oppgang på 6,8 prosent tirsdag ettermiddag.
Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:
Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:
Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Redigert 05.06.2022 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
Tricky
19.09.2022 kl 10:18
7616
Får vel litt fred for "Long i ingenting". Virker til å være opptatt av nedtale VAR idag, sammen med et par kompiser :))
KommersK
19.09.2022 kl 11:28
7556
Ingen sjanse for at han driver med dette. Hans generelle nivå er nitrist, både når det gjelder rettskriving og vurderingsevne. Til og med gåseøyne ligger for høyt å få til... Ingen kan vel ta sånne på alvor.
Surt børsklima nå. Men her er jeg long, og jeg gikk inn i Hafnia på langt lavere kurser enn dette, heldigvis.
Surt børsklima nå. Men her er jeg long, og jeg gikk inn i Hafnia på langt lavere kurser enn dette, heldigvis.
Redigert 31.10.2022 kl 09:05
Du må logge inn for å svare
NOELLE
20.09.2022 kl 14:58
7275
Bare å laste i denne. Mellom 70-90 kr til jul. Pengene renner inn i selskapet, og denne boomen blir langvarig.
Torine
20.09.2022 kl 16:04
7342
E24 idag. Dag Hammer DNB Asset Management og Ragnhild Wiborg, Wiborg Kapitalforvaltning har flg.felles aksjefavoritter:
– Av aksjer vil jeg her trekke frem Hafnia og Frontline for tank, og Gram Car Carriers for bilfrakt, sier fondsforvalteren.
– Hafnia er veldig interessant. Produkttankratene er veldig høye og det kan fortsette en stund. Jeg tror at Frontline kan få ordentlig gode rater også, sier investoren.
Krigen i Ukraina har gitt andre fraktmønstre i tankmarkedet, og spesielt har USA økt sin andel av eksport av olje og produkter, ifølge Hammer.
– Av aksjer vil jeg her trekke frem Hafnia og Frontline for tank, og Gram Car Carriers for bilfrakt, sier fondsforvalteren.
– Hafnia er veldig interessant. Produkttankratene er veldig høye og det kan fortsette en stund. Jeg tror at Frontline kan få ordentlig gode rater også, sier investoren.
Krigen i Ukraina har gitt andre fraktmønstre i tankmarkedet, og spesielt har USA økt sin andel av eksport av olje og produkter, ifølge Hammer.
StevenG
23.09.2022 kl 11:38
7085
Pareto: S&P sales imply that clean tanker co NAV's continue to rise. New estimates: $HAFNI NAV ~59 NOK; $TRMD NAV DKK 201 ($26.41)
desirata
23.09.2022 kl 21:40
6967
Scorpio tanker ned 11-12% i NY idag.
Dette kan bli stygt for Hafnia, forvent kurser på 30- tallet neste uke.
Dette kan bli stygt for Hafnia, forvent kurser på 30- tallet neste uke.
ks1977
24.09.2022 kl 09:33
6861
PE <1 ? Vel, man vet jo aldri med børsene, men en direkteavkastning på kanskje 75% høres drøyt ut, selv for Mr Market
NOELLE
26.09.2022 kl 08:56
6683
Jubeltider i tank, og det bare fortsetter ! Nå med billigere oljepris øker frakten/ ratene..
Kanoncase FRO og Hafnia fremover
Kanoncase FRO og Hafnia fremover
KommersK
26.09.2022 kl 21:39
6548
Ja, det er lite som tyder på at flåten blir arbeidsledig med det første. Butikken kan neppe gå særlig bedre enn den gjør nå.
Redigert 26.09.2022 kl 21:41
Du må logge inn for å svare
The Godfather
27.09.2022 kl 07:11
6419
Storms could send product tanker rates skyward, BRS Group says
https://www.tradewindsnews.com/finance/storms-could-send-product-tanker-rates-skyward-brs-group-says/2-1-1320859
https://www.tradewindsnews.com/finance/storms-could-send-product-tanker-rates-skyward-brs-group-says/2-1-1320859
KommersK
27.09.2022 kl 19:43
6209
Tror denne kommer som ei kule når den generelle frykten slipper taket i markedet.
Hellboy
27.09.2022 kl 21:12
6252
Den har vel gått som ei kule siste året alt ;)
Men utbyttene øker, og den generelle frykten i markedet er vel ikke det vi bør bekymre oss over her. Nå er det bare å glede seg til lengre avstander for frakten i clean-tankers segmentet. Ingen nye skip av betydning som kommer inn og nye utslippsregler fra nyttår.
Men utbyttene øker, og den generelle frykten i markedet er vel ikke det vi bør bekymre oss over her. Nå er det bare å glede seg til lengre avstander for frakten i clean-tankers segmentet. Ingen nye skip av betydning som kommer inn og nye utslippsregler fra nyttår.
StevenG
28.09.2022 kl 08:54
6086
Kortsiktig er det hva OPEc gjør neste Onsdag ... kutter de voldsomt for å få opp oljeprisen er ikke det gunstig for tank
KommersK
30.09.2022 kl 10:40
5799
Fin dag i dag. Endelig en tur innom vinnerlista igjen. Vi får håpe angsten slipper tak i investorene. Da er det fort 20% opp på kort tid, tror jeg.
Redigert 17.10.2022 kl 14:02
Du må logge inn for å svare
Hellboy
01.10.2022 kl 16:53
5618
Nuvel. Det gjelder Crude tank og ikke Clean, så hva Opec gjør eller ikke gjør er ikke så farlig for Hafnia. Det er raffinerikapasiteten som er viktigere. Den er sprengt i vesten, og nå som snart russiske raffinerte produkter på f.eks diesel som vel står for 60% i EU blir bannlyst i februar, så er den eneste ledige raffinerikapasiteten i Kina. Det blir litt lengre å seile ;)
Lengre seilingsdistanse betyr jo egentlig at vi bare kan glede oss og etter hvert smile hele veien til banken som det heter.
Lengre seilingsdistanse betyr jo egentlig at vi bare kan glede oss og etter hvert smile hele veien til banken som det heter.
Redigert 01.10.2022 kl 17:02
Du må logge inn for å svare
KommersK
06.10.2022 kl 19:52
5083
Har heldigvis vært ganske så gøy, Longshit!
Og ''produktratene'' skrives i ett ord.
Har som sagt god tro på at denne skal videre opp, og mange på shareville er enige i det. Pluss en del meglerhus.
Og ''produktratene'' skrives i ett ord.
Har som sagt god tro på at denne skal videre opp, og mange på shareville er enige i det. Pluss en del meglerhus.
KommersK
12.10.2022 kl 12:26
4851
Godt opp i dag. Det at et styremedlem kjøpte 50.000 aksjer er ikke akkurat et dårlig tegn... Tyder vel på et nytt godt utbytte også. Noen som har antagelser om hva utbyttet blir? Noe av det samme som sist?
KommersK
17.10.2022 kl 12:45
4736
Da var den såvidt oppom i 50 igjen. Synes den viser styrke hele tiden, til tross for stadig makroturbulens.
Spekulant1
17.10.2022 kl 13:29
4753
Med kursmål fra flere meglerhus på 70+ blir det nok å tøffe videre en stund til. Utbytter og solid økende inntjening er noe markedet liker.
Hellboy
17.10.2022 kl 13:34
4787
Se innlegget mitt et par hakk over. ;) Tonnemiles øker og bare vent til neste år når EU kutter ut Diesel fra russland. Pareto hadde en oppdatering i dag til kursmål 84. Det kommer til å gå oppover utover neste år.
KommersK
17.10.2022 kl 15:57
4789
84 hadde passet bra. Dobling av 42 som blokksalget gikk på. Jeg kjøpte... Pluss kommende fete utbytter.
Gulltider
17.10.2022 kl 16:25
4714
Shipping-indeksen på Oslo Børs er opp 2,4 prosent mandag, der Hafnia og Frontline er blant aksjene med best utvikling med oppgang på rundt 4,5 prosent.
"Sist, men ikke minst, forventer vi en solid rapporteringssesong for tredje kvartal, hvor flere selskaper innen råolje- og produkttanksektoren kan øke utbytteutbetalinger enda mer enn foreløpig ventet", skriver meglerhuset.
Clarksons Platou Securities noterer at VLCC-inntjeningen steg med 20 prosent forrige uke til 70.000 dollar pr dag, og at ratene ventes å stige ytterligere denne uken.
Når det kommer til produkttank poengteres det at dieselmarkedene strammer seg til i forkant av vinteren og den planlagte EU-embargoen mot russisk import fra februar 2023.
"Med det truende tilbudssjokket fra EU-sanksjoner i de kommende månedene, forventes produktprisene å stige tilstrekkelig til å tiltrekke seg laster fra lengre avstander.
Med amerikanske lagre også på den lave siden, kan det hende at diesel må importeres fra så langt unna som Kina, noe som potensielt kan øke charterprisene betydelig for LR2 LR1, og MR-skip", skriver meglerhuset.
Arctic Securities skriver i en oppdatering at raffineriaktivitet overalt begynner å komme tilbake fra sesongbasert vedlikehold og bør raskt øke som svar på økte marginer på grunn av den økende dieselmangelen.
"Med frigjøring av olje fra strategiske amerikanske lagre i ferd med å ta slutt og mer kortreist russisk råolje og produkter i ferd med å forsvinne fra Europa, er kappløpet om å sikre forsyning av olje så vel som transportkapasitet godt i gang, og vil ta fart i ukene som kommer", heter det fra meglerhuset.
"Sist, men ikke minst, forventer vi en solid rapporteringssesong for tredje kvartal, hvor flere selskaper innen råolje- og produkttanksektoren kan øke utbytteutbetalinger enda mer enn foreløpig ventet", skriver meglerhuset.
Clarksons Platou Securities noterer at VLCC-inntjeningen steg med 20 prosent forrige uke til 70.000 dollar pr dag, og at ratene ventes å stige ytterligere denne uken.
Når det kommer til produkttank poengteres det at dieselmarkedene strammer seg til i forkant av vinteren og den planlagte EU-embargoen mot russisk import fra februar 2023.
"Med det truende tilbudssjokket fra EU-sanksjoner i de kommende månedene, forventes produktprisene å stige tilstrekkelig til å tiltrekke seg laster fra lengre avstander.
Med amerikanske lagre også på den lave siden, kan det hende at diesel må importeres fra så langt unna som Kina, noe som potensielt kan øke charterprisene betydelig for LR2 LR1, og MR-skip", skriver meglerhuset.
Arctic Securities skriver i en oppdatering at raffineriaktivitet overalt begynner å komme tilbake fra sesongbasert vedlikehold og bør raskt øke som svar på økte marginer på grunn av den økende dieselmangelen.
"Med frigjøring av olje fra strategiske amerikanske lagre i ferd med å ta slutt og mer kortreist russisk råolje og produkter i ferd med å forsvinne fra Europa, er kappløpet om å sikre forsyning av olje så vel som transportkapasitet godt i gang, og vil ta fart i ukene som kommer", heter det fra meglerhuset.
Hellboy
17.10.2022 kl 16:25
4856
84 er fint, men håper det ikke går "for fort". Har lånt ut 10k til en eller annen shorter. Har flere tilgjengelige til lån :D Men liker å få litt ekstrainntekter fra utlån :D
KommersK
18.10.2022 kl 19:40
4759
Din pengepuger!! Neida, man bør vel benytte sjansen.
Selv trader jeg stadig vekk med hele min beholdning her, rundt 12.000 aksjer. Har hatt noen nydelige dager nå, sammen med resten av Hafnia-menigheten. Deilig når tradingen sitter.
Fint sig oppover. Undres på hva den kunne stått i hvis denne hadde vært en folkeaksje a la REC, NEL eller KOA. Minst en tier opp, tipper jeg. Men det skrives minimalt om den, både her inne og på Shareville. Litt underlig.
Selv trader jeg stadig vekk med hele min beholdning her, rundt 12.000 aksjer. Har hatt noen nydelige dager nå, sammen med resten av Hafnia-menigheten. Deilig når tradingen sitter.
Fint sig oppover. Undres på hva den kunne stått i hvis denne hadde vært en folkeaksje a la REC, NEL eller KOA. Minst en tier opp, tipper jeg. Men det skrives minimalt om den, både her inne og på Shareville. Litt underlig.
KommersK
19.10.2022 kl 13:14
4601
Grei utvikling i dag også, på en ellers halvsur OSE. Benyttet anledningen til å fylle på med 5000 aksjer til på 50 blank. Tror jeg gjorde en fin handel der. Solgte to ganger på 50,90 i går, og fikk heldigvis handlet tilbake lavere. Går an å trade i denne med så solid omsetning som det er.
Jeg har kjøpt meg gradvis opp i Hafnia, og er ferdigkjøpt.
Husker noen i farta når man må være inne for å få utbytte ved Q3, blir vel nye utbytter da, siden inntjeningen ser meget bra ut.
Husker noen i farta når man må være inne for å få utbytte ved Q3, blir vel nye utbytter da, siden inntjeningen ser meget bra ut.
KommersK
20.10.2022 kl 11:51
4569
Bumpetråden gidder jeg ikke, så jeg skriver her...
Føreløpig en fin dag i dag også, og igjen er det mot resten av børsen. Viser stadig styrke, og ser ut til å ha etablert seg over 50. Vi må jo bare håpe det, selv om det svinger mye og fort i shipping.
Rakk å selge en del rundt 52, og fikk kjøpt tilbake lengre ned. Alltid godt det. Siste uka har den fått en bump fra start hver dag på relativt høy omsetning, for så å falle litt og flate ut utover dagen. Vi får se om det mønsteret holder seg.
Grunnen til oppgangen er vel de høynede kursmålene(hhvis 60,71 og 91 NOK) hos meglere som har gjort seg opp noen mening. Pluss den generøse utbyttepolitikken, der politikken er at 50% av overskuddet skal utbetales til aksjonærene.
Føreløpig en fin dag i dag også, og igjen er det mot resten av børsen. Viser stadig styrke, og ser ut til å ha etablert seg over 50. Vi må jo bare håpe det, selv om det svinger mye og fort i shipping.
Rakk å selge en del rundt 52, og fikk kjøpt tilbake lengre ned. Alltid godt det. Siste uka har den fått en bump fra start hver dag på relativt høy omsetning, for så å falle litt og flate ut utover dagen. Vi får se om det mønsteret holder seg.
Grunnen til oppgangen er vel de høynede kursmålene(hhvis 60,71 og 91 NOK) hos meglere som har gjort seg opp noen mening. Pluss den generøse utbyttepolitikken, der politikken er at 50% av overskuddet skal utbetales til aksjonærene.
Redigert 20.10.2022 kl 11:53
Du må logge inn for å svare
Gulltider
20.10.2022 kl 13:48
4630
Det du sier her er blitt publisert til det kjedsommelige, så tror de fleste har fått med seg dette.
Og hvem er interessert i hva du har kjøpt og solgt ??
Og hvem er interessert i hva du har kjøpt og solgt ??
Redigert 20.10.2022 kl 13:49
Du må logge inn for å svare
Hardly
20.10.2022 kl 14:35
4689
At det er utbytte er uinteressant. Selskapet gir bort en del av overskuddet og aksjen blir nedskrevet med samme beløp som utbyttet og du er like langt.
Hadde heller sett at det ikke var utbytte og at selskapet beholder hele overskuddet eller så gå det som i MPCC hvor aksjen har stupt etter at de begynte med utbytte.
Hadde heller sett at det ikke var utbytte og at selskapet beholder hele overskuddet eller så gå det som i MPCC hvor aksjen har stupt etter at de begynte med utbytte.
Redigert 20.10.2022 kl 15:00
Du må logge inn for å svare
aslemdal
20.10.2022 kl 15:29
4948
Det stemmer vel ikke helt.. Hafnia har aldri vært priset så høyt som nå. I AMSC som gir kvartalsvise utbytter, har heller ikke kursen stupt etter utbytte. En liten dipp første dagene er vanlig, men de henter seg inn igjen. Så at utbytte er uinteressant er jeg ikke enig i.
KommersK
20.10.2022 kl 16:20
4970
Jeg er økonom, så jeg er selvsagt klar over dette. Som alle oppegående er. Men den tiltrekker seg noen kjøpere på det uansett, og det er bra for kursen.
Uansett fikk vi en liten dipp utover dagen i dag. Ingen stor bombe det. Men høy omsetning igjen, og positiv utvikling igjen nå. Spennende aksje å sitte i.
Uansett fikk vi en liten dipp utover dagen i dag. Ingen stor bombe det. Men høy omsetning igjen, og positiv utvikling igjen nå. Spennende aksje å sitte i.
tapogvinn
21.10.2022 kl 14:16
4719
HAFNI: CLARKSONS PLATOU OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 85 FRA 60
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Platou Securities oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 85 kroner fra 60 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen, ifølge en analyse fredag.
Meglerhuset tror Hafnia vil endre utbyttepolitikk og øke utbetalingsgraden fra 50 til 75 prosent av resultat pr aksje, med forventing om at gjeldsnivået faller under 30 prosent av totale eiendeler ved utgangen av året.
Basert på dagens valutakurser ventes et utbytte på 7,70 kroner pr aksje for tredje og fjerde kvartal i år og 16,9 kroner pr aksje i 2023, basert på et MR-dagrateestimat på 37.000 dollar i 2023.
"Selv om vi fortsatt er optimistiske med tanke på fremtiden for shipping generelt og produkttank spesielt, bør markedsstemningen ikke ignoreres. Mange investorer er bekymret for forverringen av økonomiske forhold og foretrekker kontantutbytte etterfulgt av tilbakekjøp av aksjer", skriver Clarksons Platou.
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Platou Securities oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 85 kroner fra 60 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen, ifølge en analyse fredag.
Meglerhuset tror Hafnia vil endre utbyttepolitikk og øke utbetalingsgraden fra 50 til 75 prosent av resultat pr aksje, med forventing om at gjeldsnivået faller under 30 prosent av totale eiendeler ved utgangen av året.
Basert på dagens valutakurser ventes et utbytte på 7,70 kroner pr aksje for tredje og fjerde kvartal i år og 16,9 kroner pr aksje i 2023, basert på et MR-dagrateestimat på 37.000 dollar i 2023.
"Selv om vi fortsatt er optimistiske med tanke på fremtiden for shipping generelt og produkttank spesielt, bør markedsstemningen ikke ignoreres. Mange investorer er bekymret for forverringen av økonomiske forhold og foretrekker kontantutbytte etterfulgt av tilbakekjøp av aksjer", skriver Clarksons Platou.
KommersK
21.10.2022 kl 15:16
4661
Det er jo helt ville utsikter! Fantastisk reklame for denne aksjen.
Ikke så høy oms i dag, så mange har nok ikke fått med seg denne vurderingen. Kan fort bli en kanonmandag.
Skvatt over 52 igjen nå. Elsker denne!
Ikke så høy oms i dag, så mange har nok ikke fått med seg denne vurderingen. Kan fort bli en kanonmandag.
Skvatt over 52 igjen nå. Elsker denne!
Redigert 21.10.2022 kl 15:51
Du må logge inn for å svare
KommersK
24.10.2022 kl 16:50
4323
Flott utvikling i dag også. Ikke uventet etter fredagens oppslag. Vi så 54-tallet for første gang(og ny ATH), og det var en positiv sluttauksjon.
Stø kurs i retning de høye kursmålene.
Undres litt på om det fortsatte corona-hysteriet i Kina påvirker kursen i noen retning. Det påvirker i hvert fall den kinesiske børsen(ned over 6% etter partikongressen)... Noen som har mer greie enn meg på dette, og har gjort seg opp noen tanker?
Stø kurs i retning de høye kursmålene.
Undres litt på om det fortsatte corona-hysteriet i Kina påvirker kursen i noen retning. Det påvirker i hvert fall den kinesiske børsen(ned over 6% etter partikongressen)... Noen som har mer greie enn meg på dette, og har gjort seg opp noen tanker?
Redigert 24.10.2022 kl 16:51
Du må logge inn for å svare
Hellboy
24.10.2022 kl 17:31
4290
Det viktige med Kina ifht hafnia er at eu får 60% av dieselen fra Russland.. i februar blir det importforbud. Forenklet sagt er den ledige raffinerikapasiteten i Kina. Ergo mye lenger seilingsdistanse og meget positivt for hafnia.
Fallet i hong kong var vel pga at xi sementerte makten og dermed blir det mer sentralstyring i Hong Kong og.
Fallet i hong kong var vel pga at xi sementerte makten og dermed blir det mer sentralstyring i Hong Kong og.