Shippingrakett - En lønnsom investering videre fremover
Produkttankrederiet Hafnia har gått som en rakett på børsen, og er opp 75 prosent i år etter en ny oppgang på 6,8 prosent tirsdag ettermiddag.
Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:
Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:
Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Redigert 05.06.2022 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
KommersK
01.11.2022 kl 17:00
4525
Flytter stadig et hakk oppover. I dag var jo nærmest hele børsen grønn, men likevel...
Fryktindeksen i USA er kraftig på nedtur nå. Kanskje makrofrykten endelig er på veg til å slippe taket?
Fryktindeksen i USA er kraftig på nedtur nå. Kanskje makrofrykten endelig er på veg til å slippe taket?
Hardly
01.11.2022 kl 14:19
4567
Alfred Berg-forvalter Petter Tusvik.
Dette er de fem favorittaksjene: Equinor, Elkem, Protector, Hafnia og BW LPG.
https://www.finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2022/11/01/7955073/tusviks-fem-favorittaksjer-elkem-equinor-protector-hafnia-og-bw-lpg
Dette er de fem favorittaksjene: Equinor, Elkem, Protector, Hafnia og BW LPG.
https://www.finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2022/11/01/7955073/tusviks-fem-favorittaksjer-elkem-equinor-protector-hafnia-og-bw-lpg
Uljanov
01.11.2022 kl 12:37
4673
Finanskungen
31.10.2022 kl 13:33
5042
Jeg solgte meg også ut av hafnia idag. Kommer tilbake i rimlig tid før sanksjonenene som skjer i februar. Da vil det skyte i været med rakettfart oppover.
Mener at bilskip har større rakettpotensial VS rigg/jackups. HAUTO opp ca 60% på 1mnd ! ! ! Opp 12% ca dagen etter Q3 rapport. Gram car og WAVI har 3Q rapporter om noen dager. Ser ingen grunn hvorfor ikke dem skal ha samme respons som HAUTO.
Mener at bilskip har større rakettpotensial VS rigg/jackups. HAUTO opp ca 60% på 1mnd ! ! ! Opp 12% ca dagen etter Q3 rapport. Gram car og WAVI har 3Q rapporter om noen dager. Ser ingen grunn hvorfor ikke dem skal ha samme respons som HAUTO.
thypoon
31.10.2022 kl 10:47
5183
solgte alt i hafnia med solid gevinst. Produkttank har gått mye på kort tid, puttet pengene i rigg og shelf som er neste rakett.
moneymachine
31.10.2022 kl 10:36
5182
Skjønner ikke helt iveren etter å selge denne rundt 55kr, annet enn at det hele handler om å få konsolidert mest mulig rundt denne kursen før neste løft. Innfries Q3, som nærmer seg fort, så vil det bare underbygge troen på supersyklus, og nye løft fra meglerhus.
KommersK
31.10.2022 kl 09:40
5231
Positiv start på uka, med ytterligere konsolidering av kursen rundt 55 kroner. Dette er jo egentlig et helt nytt nivå for denne aksjen, som for et år siden kostet rundt 17 kr...
KommersK
30.10.2022 kl 11:07
5529
Nei, jeg vil være strålende fornøyd med det også. Alt over 2,50 er godkjent for min del.
Selvsagt blir det ikke utbetalt 100% utbytte.
Selvsagt blir det ikke utbetalt 100% utbytte.
Springer
30.10.2022 kl 10:32
5551
Nå synes jeg dere roter fælt. Man gir ikke 100% av overskuddet i utbytte. 3,50 kr i utbytte både i Q3 og Q4 er vel ikke dårlig. Forvent ikke mer.
KommersK
30.10.2022 kl 10:28
5524
Jeg husker ikke hvor jeg har det fra, men noen antydet 7,7 i utbytte totalt for q3 og q4. Når du nå påpeker at det kanskje gjenstår nesten 12 kroner i utbytte(litt over 2 kr er utbetalt), så er jo det fantastisk! Vi får fasit for Q3 om tre spennende uker.
ks1977
30.10.2022 kl 09:18
5505
Hvor er det du leser dette?
Litt rotete i Q2-rapporten synes jeg, men der (side 12) skriver de at de vil klare 1,4USD i utbytte for HELE 2022 med ratene de hadde så langt i Q3. I Q3 så hadde de (ref side 10) en snittrate for flåten i Q3 på 36504 hvor 72% var dekket (og de hadde 24089 for Q3&Q4 til sammen, hvor 42% var dekket). De hadde riktignok vesentlig høyere rater i det rapporten gikk i trykken (ref side 10 igjen med drøye 60k for LR2) så fasiten for Q3 blir nok høyere, men husk at 72% allerede var dekket (Q4 ligger kanskje an til å bli enda hyggeligere, men ratene har kjølnet igjen - ref lenke helt i bunn - så det kommer an på hvor mye de sluttet mens ratene var på topp).
https://hafniabw.com/wp-content/uploads/2022/08/Hafnia-Limited-Q2-2022-VF2-002.pdf
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2022%20PDB/October%202022/October%2028%2c%202022.pdf
Litt rotete i Q2-rapporten synes jeg, men der (side 12) skriver de at de vil klare 1,4USD i utbytte for HELE 2022 med ratene de hadde så langt i Q3. I Q3 så hadde de (ref side 10) en snittrate for flåten i Q3 på 36504 hvor 72% var dekket (og de hadde 24089 for Q3&Q4 til sammen, hvor 42% var dekket). De hadde riktignok vesentlig høyere rater i det rapporten gikk i trykken (ref side 10 igjen med drøye 60k for LR2) så fasiten for Q3 blir nok høyere, men husk at 72% allerede var dekket (Q4 ligger kanskje an til å bli enda hyggeligere, men ratene har kjølnet igjen - ref lenke helt i bunn - så det kommer an på hvor mye de sluttet mens ratene var på topp).
https://hafniabw.com/wp-content/uploads/2022/08/Hafnia-Limited-Q2-2022-VF2-002.pdf
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2022%20PDB/October%202022/October%2028%2c%202022.pdf
KommersK
29.10.2022 kl 23:35
5660
Utbytte på over 3 dollar for Q3 er ikke helt urealistisk lenger, leser jeg. Ville vært fantastisk, og gitt kursen enda en kraftig boost etter Q3-rapporten. Mandag 21. november får vi svaret...
Bygger seg fint opp mot oilembargo 5 des, så mot produktembargo for Eu 5 feb, galskap å ikke finne plassen sin her.
Frakt til EU fra 6-10 dager, til Kina 30 dager, binder opp greit med kapasitet da.
Hvem vil ha diesel/gas, ok da må du faan betale.
Frakt til EU fra 6-10 dager, til Kina 30 dager, binder opp greit med kapasitet da.
Hvem vil ha diesel/gas, ok da må du faan betale.
Redigert 27.10.2022 kl 18:46
Du må logge inn for å svare
Hardly
27.10.2022 kl 15:25
6059
Ref.Finansavisen 27.10. Pareto v/analysesjef Eirik Haavaldsen.
Uvanlig lang syklus
Hafnia er nærmest et «pure-play» på dette scenarioet, ifølge analysesjefen.
– Neste års inntjening blir trolig opp mot 20 kroner pr. aksje, et «run rate»-nivå de for øvrig vil være på allerede i andre halv år 2022, sier han.
– Halvparten betales ut i utbytte, og med tilnærmet null bestillinger og «ingenting» i ordre for 2024 kan denne syklusen fort vare lengre enn tidligere oppganger.
Uvanlig lang syklus
Hafnia er nærmest et «pure-play» på dette scenarioet, ifølge analysesjefen.
– Neste års inntjening blir trolig opp mot 20 kroner pr. aksje, et «run rate»-nivå de for øvrig vil være på allerede i andre halv år 2022, sier han.
– Halvparten betales ut i utbytte, og med tilnærmet null bestillinger og «ingenting» i ordre for 2024 kan denne syklusen fort vare lengre enn tidligere oppganger.
KommersK
27.10.2022 kl 14:30
6102
56,30 tidlig i dag. Enda en ATH. Begynner å bli en vane. Men absolutt ingen uvane!
Solid omsetning igjen også. Denne aksjen er utvilsomt brennhet for tiden, til tross for minimal interesse her inne.
Solid omsetning igjen også. Denne aksjen er utvilsomt brennhet for tiden, til tross for minimal interesse her inne.
KommersK
26.10.2022 kl 19:40
6393
Ny all time high i sluttauksjonen: 55,30. Solid omsetning også.
Men nå har den gått veldig mye på kort tid. Kan fort komme en dipp.
Men nå har den gått veldig mye på kort tid. Kan fort komme en dipp.
Redigert 26.10.2022 kl 19:55
Du må logge inn for å svare
KommersK
26.10.2022 kl 11:51
6535
Stabil kurs på i overkant av 54 nå. Legger seg stadig et nytt hakk høyere, og den siste tids oppgang har jo vært smått fenomenal!
Hardly
25.10.2022 kl 14:51
6756
Fearnley Securities oppjusterer kursmål på tankaksjer meglerhuset har under dekning før tredjekvartalsrapporteringen og den kommende vintersesongen.
Kursmålet på Frontline oppjusteres til 165 kroner fra 130 kroner, Okeanis Eco Tankers til 205 fra 160 kroner og Hafnia til 73 kroner fra 55 kroner. Fearnley Securities har kjøpsanbefaling på alle aksjene.
Kursmålet på Frontline oppjusteres til 165 kroner fra 130 kroner, Okeanis Eco Tankers til 205 fra 160 kroner og Hafnia til 73 kroner fra 55 kroner. Fearnley Securities har kjøpsanbefaling på alle aksjene.
KommersK
25.10.2022 kl 12:33
6848
Synes den stabiliserer seg fint på kurser godt over 50, selv på en mørkerød OSE i dag. Ny ATH i dag også på 54,70.
Analytiker(Clarksons) har regnet ut utbytte på rundt 17 NOK i '23, og da tar det ikke mange årene før denne aksjen har betalt seg selv...
Analytiker(Clarksons) har regnet ut utbytte på rundt 17 NOK i '23, og da tar det ikke mange årene før denne aksjen har betalt seg selv...
Hellboy
24.10.2022 kl 18:58
7103
Og det viktigste er at eksportkvotene er økt og kommet tidligere.
Kan ikke se noe fra kongressen som er negativt.
Så som rep skriver. Vi skal videre opp. Og det samme med utbyttene ;)
Kan ikke se noe fra kongressen som er negativt.
Så som rep skriver. Vi skal videre opp. Og det samme med utbyttene ;)
Kina har vel økt sine kjøp siste tiden for å raffinere mer produkter, med vanvittige marginer.
Produkter blir låst opp lenger i flåten.
Denne skal OPP
Produkter blir låst opp lenger i flåten.
Denne skal OPP
KommersK
24.10.2022 kl 18:28
7150
Ja, dette kjenner jeg til. Tenkte mer på om det skjedde noe på partikongressen som påviker det Hafnia driver med. Ingen tvil om at Kina er utrolig viktig for verdensøkonomien generelt.
6-10 dager seiling til Eu, 40 dager seiling til Kina,
Hellboy
24.10.2022 kl 17:31
4094
Det viktige med Kina ifht hafnia er at eu får 60% av dieselen fra Russland.. i februar blir det importforbud. Forenklet sagt er den ledige raffinerikapasiteten i Kina. Ergo mye lenger seilingsdistanse og meget positivt for hafnia.
Fallet i hong kong var vel pga at xi sementerte makten og dermed blir det mer sentralstyring i Hong Kong og.
Fallet i hong kong var vel pga at xi sementerte makten og dermed blir det mer sentralstyring i Hong Kong og.
KommersK
24.10.2022 kl 16:50
4127
Flott utvikling i dag også. Ikke uventet etter fredagens oppslag. Vi så 54-tallet for første gang(og ny ATH), og det var en positiv sluttauksjon.
Stø kurs i retning de høye kursmålene.
Undres litt på om det fortsatte corona-hysteriet i Kina påvirker kursen i noen retning. Det påvirker i hvert fall den kinesiske børsen(ned over 6% etter partikongressen)... Noen som har mer greie enn meg på dette, og har gjort seg opp noen tanker?
Stø kurs i retning de høye kursmålene.
Undres litt på om det fortsatte corona-hysteriet i Kina påvirker kursen i noen retning. Det påvirker i hvert fall den kinesiske børsen(ned over 6% etter partikongressen)... Noen som har mer greie enn meg på dette, og har gjort seg opp noen tanker?
Redigert 24.10.2022 kl 16:51
Du må logge inn for å svare
KommersK
21.10.2022 kl 15:16
4465
Det er jo helt ville utsikter! Fantastisk reklame for denne aksjen.
Ikke så høy oms i dag, så mange har nok ikke fått med seg denne vurderingen. Kan fort bli en kanonmandag.
Skvatt over 52 igjen nå. Elsker denne!
Ikke så høy oms i dag, så mange har nok ikke fått med seg denne vurderingen. Kan fort bli en kanonmandag.
Skvatt over 52 igjen nå. Elsker denne!
Redigert 21.10.2022 kl 15:51
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
21.10.2022 kl 14:16
4523
HAFNI: CLARKSONS PLATOU OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 85 FRA 60
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Platou Securities oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 85 kroner fra 60 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen, ifølge en analyse fredag.
Meglerhuset tror Hafnia vil endre utbyttepolitikk og øke utbetalingsgraden fra 50 til 75 prosent av resultat pr aksje, med forventing om at gjeldsnivået faller under 30 prosent av totale eiendeler ved utgangen av året.
Basert på dagens valutakurser ventes et utbytte på 7,70 kroner pr aksje for tredje og fjerde kvartal i år og 16,9 kroner pr aksje i 2023, basert på et MR-dagrateestimat på 37.000 dollar i 2023.
"Selv om vi fortsatt er optimistiske med tanke på fremtiden for shipping generelt og produkttank spesielt, bør markedsstemningen ikke ignoreres. Mange investorer er bekymret for forverringen av økonomiske forhold og foretrekker kontantutbytte etterfulgt av tilbakekjøp av aksjer", skriver Clarksons Platou.
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Platou Securities oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 85 kroner fra 60 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen, ifølge en analyse fredag.
Meglerhuset tror Hafnia vil endre utbyttepolitikk og øke utbetalingsgraden fra 50 til 75 prosent av resultat pr aksje, med forventing om at gjeldsnivået faller under 30 prosent av totale eiendeler ved utgangen av året.
Basert på dagens valutakurser ventes et utbytte på 7,70 kroner pr aksje for tredje og fjerde kvartal i år og 16,9 kroner pr aksje i 2023, basert på et MR-dagrateestimat på 37.000 dollar i 2023.
"Selv om vi fortsatt er optimistiske med tanke på fremtiden for shipping generelt og produkttank spesielt, bør markedsstemningen ikke ignoreres. Mange investorer er bekymret for forverringen av økonomiske forhold og foretrekker kontantutbytte etterfulgt av tilbakekjøp av aksjer", skriver Clarksons Platou.
KommersK
20.10.2022 kl 16:20
4774
Jeg er økonom, så jeg er selvsagt klar over dette. Som alle oppegående er. Men den tiltrekker seg noen kjøpere på det uansett, og det er bra for kursen.
Uansett fikk vi en liten dipp utover dagen i dag. Ingen stor bombe det. Men høy omsetning igjen, og positiv utvikling igjen nå. Spennende aksje å sitte i.
Uansett fikk vi en liten dipp utover dagen i dag. Ingen stor bombe det. Men høy omsetning igjen, og positiv utvikling igjen nå. Spennende aksje å sitte i.
aslemdal
20.10.2022 kl 15:29
4752
Det stemmer vel ikke helt.. Hafnia har aldri vært priset så høyt som nå. I AMSC som gir kvartalsvise utbytter, har heller ikke kursen stupt etter utbytte. En liten dipp første dagene er vanlig, men de henter seg inn igjen. Så at utbytte er uinteressant er jeg ikke enig i.
Hardly
20.10.2022 kl 14:35
4493
At det er utbytte er uinteressant. Selskapet gir bort en del av overskuddet og aksjen blir nedskrevet med samme beløp som utbyttet og du er like langt.
Hadde heller sett at det ikke var utbytte og at selskapet beholder hele overskuddet eller så gå det som i MPCC hvor aksjen har stupt etter at de begynte med utbytte.
Hadde heller sett at det ikke var utbytte og at selskapet beholder hele overskuddet eller så gå det som i MPCC hvor aksjen har stupt etter at de begynte med utbytte.
Redigert 20.10.2022 kl 15:00
Du må logge inn for å svare
Gulltider
20.10.2022 kl 13:48
4434
Det du sier her er blitt publisert til det kjedsommelige, så tror de fleste har fått med seg dette.
Og hvem er interessert i hva du har kjøpt og solgt ??
Og hvem er interessert i hva du har kjøpt og solgt ??
Redigert 20.10.2022 kl 13:49
Du må logge inn for å svare
KommersK
20.10.2022 kl 11:51
4373
Bumpetråden gidder jeg ikke, så jeg skriver her...
Føreløpig en fin dag i dag også, og igjen er det mot resten av børsen. Viser stadig styrke, og ser ut til å ha etablert seg over 50. Vi må jo bare håpe det, selv om det svinger mye og fort i shipping.
Rakk å selge en del rundt 52, og fikk kjøpt tilbake lengre ned. Alltid godt det. Siste uka har den fått en bump fra start hver dag på relativt høy omsetning, for så å falle litt og flate ut utover dagen. Vi får se om det mønsteret holder seg.
Grunnen til oppgangen er vel de høynede kursmålene(hhvis 60,71 og 91 NOK) hos meglere som har gjort seg opp noen mening. Pluss den generøse utbyttepolitikken, der politikken er at 50% av overskuddet skal utbetales til aksjonærene.
Føreløpig en fin dag i dag også, og igjen er det mot resten av børsen. Viser stadig styrke, og ser ut til å ha etablert seg over 50. Vi må jo bare håpe det, selv om det svinger mye og fort i shipping.
Rakk å selge en del rundt 52, og fikk kjøpt tilbake lengre ned. Alltid godt det. Siste uka har den fått en bump fra start hver dag på relativt høy omsetning, for så å falle litt og flate ut utover dagen. Vi får se om det mønsteret holder seg.
Grunnen til oppgangen er vel de høynede kursmålene(hhvis 60,71 og 91 NOK) hos meglere som har gjort seg opp noen mening. Pluss den generøse utbyttepolitikken, der politikken er at 50% av overskuddet skal utbetales til aksjonærene.
Redigert 20.10.2022 kl 11:53
Du må logge inn for å svare
Jeg har kjøpt meg gradvis opp i Hafnia, og er ferdigkjøpt.
Husker noen i farta når man må være inne for å få utbytte ved Q3, blir vel nye utbytter da, siden inntjeningen ser meget bra ut.
Husker noen i farta når man må være inne for å få utbytte ved Q3, blir vel nye utbytter da, siden inntjeningen ser meget bra ut.
KommersK
19.10.2022 kl 13:14
4405
Grei utvikling i dag også, på en ellers halvsur OSE. Benyttet anledningen til å fylle på med 5000 aksjer til på 50 blank. Tror jeg gjorde en fin handel der. Solgte to ganger på 50,90 i går, og fikk heldigvis handlet tilbake lavere. Går an å trade i denne med så solid omsetning som det er.
KommersK
18.10.2022 kl 19:40
4563
Din pengepuger!! Neida, man bør vel benytte sjansen.
Selv trader jeg stadig vekk med hele min beholdning her, rundt 12.000 aksjer. Har hatt noen nydelige dager nå, sammen med resten av Hafnia-menigheten. Deilig når tradingen sitter.
Fint sig oppover. Undres på hva den kunne stått i hvis denne hadde vært en folkeaksje a la REC, NEL eller KOA. Minst en tier opp, tipper jeg. Men det skrives minimalt om den, både her inne og på Shareville. Litt underlig.
Selv trader jeg stadig vekk med hele min beholdning her, rundt 12.000 aksjer. Har hatt noen nydelige dager nå, sammen med resten av Hafnia-menigheten. Deilig når tradingen sitter.
Fint sig oppover. Undres på hva den kunne stått i hvis denne hadde vært en folkeaksje a la REC, NEL eller KOA. Minst en tier opp, tipper jeg. Men det skrives minimalt om den, både her inne og på Shareville. Litt underlig.
Hellboy
17.10.2022 kl 16:25
4660
84 er fint, men håper det ikke går "for fort". Har lånt ut 10k til en eller annen shorter. Har flere tilgjengelige til lån :D Men liker å få litt ekstrainntekter fra utlån :D
Gulltider
17.10.2022 kl 16:25
4518
Shipping-indeksen på Oslo Børs er opp 2,4 prosent mandag, der Hafnia og Frontline er blant aksjene med best utvikling med oppgang på rundt 4,5 prosent.
"Sist, men ikke minst, forventer vi en solid rapporteringssesong for tredje kvartal, hvor flere selskaper innen råolje- og produkttanksektoren kan øke utbytteutbetalinger enda mer enn foreløpig ventet", skriver meglerhuset.
Clarksons Platou Securities noterer at VLCC-inntjeningen steg med 20 prosent forrige uke til 70.000 dollar pr dag, og at ratene ventes å stige ytterligere denne uken.
Når det kommer til produkttank poengteres det at dieselmarkedene strammer seg til i forkant av vinteren og den planlagte EU-embargoen mot russisk import fra februar 2023.
"Med det truende tilbudssjokket fra EU-sanksjoner i de kommende månedene, forventes produktprisene å stige tilstrekkelig til å tiltrekke seg laster fra lengre avstander.
Med amerikanske lagre også på den lave siden, kan det hende at diesel må importeres fra så langt unna som Kina, noe som potensielt kan øke charterprisene betydelig for LR2 LR1, og MR-skip", skriver meglerhuset.
Arctic Securities skriver i en oppdatering at raffineriaktivitet overalt begynner å komme tilbake fra sesongbasert vedlikehold og bør raskt øke som svar på økte marginer på grunn av den økende dieselmangelen.
"Med frigjøring av olje fra strategiske amerikanske lagre i ferd med å ta slutt og mer kortreist russisk råolje og produkter i ferd med å forsvinne fra Europa, er kappløpet om å sikre forsyning av olje så vel som transportkapasitet godt i gang, og vil ta fart i ukene som kommer", heter det fra meglerhuset.
"Sist, men ikke minst, forventer vi en solid rapporteringssesong for tredje kvartal, hvor flere selskaper innen råolje- og produkttanksektoren kan øke utbytteutbetalinger enda mer enn foreløpig ventet", skriver meglerhuset.
Clarksons Platou Securities noterer at VLCC-inntjeningen steg med 20 prosent forrige uke til 70.000 dollar pr dag, og at ratene ventes å stige ytterligere denne uken.
Når det kommer til produkttank poengteres det at dieselmarkedene strammer seg til i forkant av vinteren og den planlagte EU-embargoen mot russisk import fra februar 2023.
"Med det truende tilbudssjokket fra EU-sanksjoner i de kommende månedene, forventes produktprisene å stige tilstrekkelig til å tiltrekke seg laster fra lengre avstander.
Med amerikanske lagre også på den lave siden, kan det hende at diesel må importeres fra så langt unna som Kina, noe som potensielt kan øke charterprisene betydelig for LR2 LR1, og MR-skip", skriver meglerhuset.
Arctic Securities skriver i en oppdatering at raffineriaktivitet overalt begynner å komme tilbake fra sesongbasert vedlikehold og bør raskt øke som svar på økte marginer på grunn av den økende dieselmangelen.
"Med frigjøring av olje fra strategiske amerikanske lagre i ferd med å ta slutt og mer kortreist russisk råolje og produkter i ferd med å forsvinne fra Europa, er kappløpet om å sikre forsyning av olje så vel som transportkapasitet godt i gang, og vil ta fart i ukene som kommer", heter det fra meglerhuset.