SALME Gullgruve til gråsteins pris. under EMI pris. Røverkjøp

mercedesglk
SALME 25.05.2022 kl 10:28 4485

Salme ligger nå på latterlige 8,64 og UNDER EMI pris på 9 kr. det til tross form meget oppløftende nyheter i går. OSE er merkelig altså, uråd å forstå seg på.
KJØP med begge hendene, SPB1 har kursmål 11,5 kr, og det FØR denne fantastiske nyheten.
gullgruve til gråsteins pris.
Castornova
25.05.2022 kl 10:49 4446

Vil mest sannsynlig få den billigere om man venter litt. Det er ikke så merkelig at salme(som er er vekstselskap) går litt sidelengs for tiden. Jeg skal fylle på mer men ikke til 8.64. Hvilken nyhet er det du egentlig snakker om som burde vært kursdrivende? Er jo intet nytt under solen utenom at det er bedre vekst enn antatt. Fasen de er i nå er uansett en kritisk fase der mye kan skje, det har de jo selv nevnt.
ibyx
25.05.2022 kl 11:03 4405

Kan virke som den negative volumbalansen er iferd med å avta? Har vel vært oppgang på stigende volum siste ukes tid? Kanskje er det nok villig cash i sektoren som følge av svært gode laksepriser til at et vekstselskap som Salme burde gå høyere enn emikurs?
Tradinator
25.05.2022 kl 13:02 4297

Tror dessverre man får kjøpt denne til syv kroner med pengene såpass langt frem. Mange andre steder å tjene penger i mellomtida heldigvis. Men et veldig bra selskap blir det på sikt.
Brusselgeren
25.05.2022 kl 13:20 4271

Markedsverdi på 3 mrd, første slakt i Q4. De står ovenfor den mest vanskelige prosessen.
Kan ikke helt se at selskapet er så veldig underpriset dessverre.

Ett par måneder siden du lagde forrige tråd hvor du skrev at denne skulle doble seg på 1 uke?
Er vell omtrent på samme kurs som den gang?

Tror vi først må vente på slakt før vi ser noe umiddelbare endringer her dessverre.
mercedesglk
25.05.2022 kl 14:26 4198

utfra det som er skrevet og sagt ved Q1 er det soleklart at denne skal kraftig opp. Oppi alt dette har man klart å glemme ferske kursmål på skarve kr 11,5 kr, og det FØR siste meget positive oppdatering. her bør komme nye kursmål som nærmer seg 15 kr, det FØR slakting.
alt går etter planen og byggingen fortsetter etter planen, 4 tanker i drift om en mnd, så jo, her er det mye som taler for solid oppgang.
det snakkes også om kurser på 70 kr ved full drift, om ikke høyere. så kjøp med begge hendene på dette nivået.
Laks er og blir meget viktig på matfatet fremover i 1000 vis av år. man vil sitte å le av dagens kurs og diskusjoner om noen år.
Redigert 25.05.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.05.2022 kl 17:18 4083

Med fersk overtegnet emisjon i dagens marked til 9kr kan ikke kjøp under dette bli veldig feil med sterke laksepriser.
Litt spesielt å håpe på 7kr snart da. Men men. Hvem vet. Sjansen for 10kr framstår gjerne som like sannsynlig for å si det slik.
milk
25.05.2022 kl 18:41 3981

Når et gjelder landbasert, så er det kun harde fakta som gjelder for de som vurderer aksjekjøp... De må vise til konkrete resultater. Et trailer lass på 20 tonn i året, kan jeg nesten produsere i mitt eget private anlegg på eiendommen. Risiko faktorene, kostnadene og dødeligheten er dessverre alt for høy til at det kan bli kommersiell drift i overskuelig fremtid.... Fisk trives ikke på land i sitt voksne liv. De søker ut mot havet...
ibyx
25.05.2022 kl 18:48 3960

Castornova skrev Nettopp!
Litt merkelig. Rent bortsett fra å skape volatilitet, hvorfor skal investorer nå prise den lavere enn tidligere med dagens laksepriser og såvidt jeg skjønner gode meldinger på framdrift? Har det vært meldt slakting i fx nå i mai som ikke har blitt gjort? Hva skal man «skuffes» over her?
Castornova
25.05.2022 kl 19:00 3935

Nei det er ikke merkelig. Dagens laksepris har lite å si når de ikke har slaktet noe som helst enda. De tjener nesten ikke penger. De har tjent et fåtalls millioner bare på å selge smolt. Dessuten er det ganske mye som skjer i verden som er gått hardt utover vekstaskjer. Salme er en vekstaksje og ikke imuun mot inflasjon, renteøkning og skepsis fra investorer i vekstaksjer. Norsk børs har i tillegg gått som ei kule de siste årene og da er det selvsagt lett for folk å tro at det skal fortsette inn i himmelen i ekspressfart. Det skjer selvsagt ikke .
Er du ute etter raske penger er ikke salme aksjen å kjøpe
The Observer
25.05.2022 kl 19:02 3931

Fra dages VG:
Et titalls sjøløver på tokt: Brøt seg inn på oppdrettsanlegg og fråtset i laks

SASHIMI: En sjøløve sluker laksen rå i oppdrettsanlegget på Canadas vestkyst. 20 sjøløver er fanget i innhengningen. Clayoquot Action

Flere titalls sjøløver skal ifølge The Guardian ha sneket seg inn i et oppdrettsanlegg på Canadas vestkyst, hvor de har fråtset i oppdrettslaks.

Det er oppdrettsfirmaet Cermaq som eier anlegget ved Tofino i provinsen British Columbia. Selskapet har også flere anlegg her i Norge.

De mange, mange sjøløvene skal ifølge Cermaq ha klar å unngå både nett og strømgjerder for å ta seg inn på anlegget. Og et hvert forsøk på å få flokken til å reise videre, har ifølge oppdretterne mislyktes.

De har blant annet forsøkt å skremme dem vekk med høye lyder.

For sjøløvene utgjør ikke oppdrettsanlegg på kysten bare et enormt matfat dekket med laks: det er også en livsfarlig risiko for dyrene.

Tilføyelse:
Om ikke sjøløver er vanlig på norskekysten så er det nok av sel som kanskje kan finne på det samme her. Dette bør man ikke ta hensyn til i landbasset oppdrett.
Redigert 25.05.2022 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
milk
25.05.2022 kl 19:05 3918

"Sel følgelig" :-D
milk
25.05.2022 kl 19:12 3907

Johan Andreassen greier vel knapt nok å produsere til eget matauk.... Hvem blir med på emisjonen? Atlantic er fuckd.... RAS anlegg er greit nok. Men de som kan dette, sier at det er avgjørende å få fisken i sjø den siste delen av syklusen!
ibyx
25.05.2022 kl 19:12 3903

Tvert om. Dagens laksepris har åpenbart mye å si for dagens prising. Se det fx i sammenheng med at emisjonen ble overtegnet i et svært krevende marked for «vekstaksjer». Same same but different.
Når det er sagt vil nok ikke en skikkelig videre oppgang komme før slakting er bekreftet med gode resultater. Tenker vi da evt. snakker om å passere 11-12 kroner. Dit kan den gå uten disse bekreftelsene. Den har gjort det før. Ekspressfarten i laksepris er forøvrig ikke Oslo børs sin fortjeneste.
Redigert 25.05.2022 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.05.2022 kl 19:20 3892

Og selvsagt. Når det går i dass som milk har predikert i lengre tid? Ja da kommer konkursene. Og seLer og sjøløver har fått konkurranse fra spekkhoggerne. men der er vi altså ikke ennå. Mange spådde hele næringen i dass for ikke så mange år siden. *Ingen* så vel for seg at dette skulle bli Norges nest største eksportnæring etter oljå. 😄
Redigert 25.05.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Castornova
25.05.2022 kl 19:25 3882

Om lakseprisen hadde hatt så voldsomt å si for salme så er det rart den ligger der den ligger. Har aldri påstått at lakseprisen er Oslo børs sin fortjeneste heller. Jeg sier at Oslo børs har de siste årene gått så det suser og folk har blitt bortskjemte og står å klør seg i hodet når korreksjonen kommer.
At salme har tatt av i ekspressfart hjelper heller ikke ettersom den ble korrigert ned. Dessuten er det ingen automatikk i at ekspressfart er bra,med mindre du trader. Det kommer ofte en rekyl
Castornova
25.05.2022 kl 19:31 3873

Ja Det blir spennende om de får dette til. De sier jo selv at nå går de inn i en kritisk fase. En ting å få smolten i tanken, en annen ting er å få laksen slakteklar. Jeg er positiv til salme på langsikt men er forberedt på at det kan bli rufsete på veien
ibyx
25.05.2022 kl 19:37 3851

Har ikke sagt at du har påstått OSE har stått for lakseprisen. Det var en konstatering av en forutsetning for kursoppgang i laksesektoren. Det er derfor korreksjonen ikke har truffet laksen. Det sammen med olja har gjort at OSE *totalt sett* ikke har *krakket*. Det er derimot flust med aksjer som har satt ny ATL. Og som sagt. Ikke alle «vekstaksjer» like. På de dårligste dagene faller imidlertid alt. Det har vi sett flere ganger i våres. Likevel stiger laks og olje over tid. Dette er det altså åpenbare gode grunner for. Dette er ikke særnorsk. Her er et eksempel fra «krakk-USA». https://www.marketwatch.com/investing/stock/xom?mod=search_symbol
Castornova
25.05.2022 kl 20:08 3812

Så du bare kommenterer på ting som aldri er sagt eller påstått av noen. Hvem påstår at vekstaksjer er like? Jeg sa investorer er skeptiske til vekst nå. Av god grunn. Å tro salme er imuun fordi lakseprisen er høy er totalt virkelighetsfjernt. Om du mener lakseprisen har så vanvittig mye å si, så er det veldig merkelig at laksepris ikke er kursdrivende i salme akkurat nå.

Hva er det du egentlig vil fram til?
ibyx
25.05.2022 kl 21:06 3750

Jeg mener å ha kommet med noen meninger og argumenter som selvsagt ikke er absolutte, og heller ikke er uten relevans. Jeg tror ikke jeg har uttalt meg så bombastisk at uttrykk som «totalt virkelighetsfjernt» eller at «lakseprisen har vanvittig mye å si». For å gjenta. Når jeg sier at vekstaksjer ikke er like er det fordi markedene deres, som vi ser svært tydelig nå, er svært ulike. Derfor blir det feil å hevde at, som jeg leser argumentet brukt her, SALME er en vekstaksje som (skal) lide av *de samme problemer* som «vekstaksjer flest» nå. At investorene skyr dem. Nei. De gjør jo ikke det. Emisjonen ble nylig overtegnet på høyere kurs enn dagens. At den faller bunner da mest i spekulasjon som ikke har til hensikt senke aksjen fordi man tror den ikke er liv laga. (Det kan skje dersom nye kunnskap kommer!) Noen vil senke den fordi noen alltid vil søke å senke aksjer for å vri ut gevinst/stoploss etc. Det er egentlig banalt. Det foregår hele tiden og er helt normalt. Så her er vi nok bare uenige. Og det er helt ok! Gjentar også: «hva skal man bli «skuffet over» som avviker fra det som er meldt og kjent (og altså har rot i hva? generell spekulasjon over konseptets udugelighet? Whatever..» Ha en fin kveld. 😉
hatitchi
25.05.2022 kl 21:46 3697

Det kan argumenteres for at høy laksepris i dag er negativt for SALME.

https://ilaks.no/kundene-vil-ikke-handle-laksefilet-til-oksefiletpris/

Det beste for SALME og resten av oppdretterne er en laksepris som stiger jevnt. Dagens pris på 100-130 kr samtidig som frakten er relativ høy slår hardt ut i markedene hvor vekstpotensialet er størst. Når prisingen er på samme nivå som biff så blir de fort andrevalget for personer som ikke utelukkende velger matprodukt basert på bærekrafthensyn.

Forskjellen mellom SALME og bransjen for øvrig er vel også at balanseprisen til sjøbaserte aktører er en god del lavere. Den fryktede økningen i fòrpriser vil være den samme for begge parter, men SALME har per dags dato en høyere iboende risiko da konseptet ikke er bevist enda. Sparte fraktkostnader er ikke relevant for anlegget i Hustadvika.
Castornova
25.05.2022 kl 22:08 3658

Jeg mener ikke at salme skal «lide» som varslet i vekstmarkedet, jeg mener bare at salme ikke nødvendigvis er imuune mot all galskapen, selv om renteøkning feks ikke påvirker salme direkte så påvirker det likevel markedet. Dårlige tider for vekst = skepsis. I tillegg nærmer de seg en kritisk fase. Kritisk fase= skepsis.Det kan være utallige grunner til at salme står relativt på stedet hvil. Mitt poeng er egentlig at salme hverken skal dobles innen kort tid eller skyte fart i løpet av mai, eller at dagens laksepris spiller veldig stor rolle slik det blir påstått av andre her.
Jeg tror forøvrig vi egentlig ikke er så uenige
Ha en din kveld du og😉
ibyx
25.05.2022 kl 22:55 3608

Nei, kanskje er vi ikke så uenige. Jeg tror hverken på «himmel eller helvete» her før høsting viser suksess eller fiasko. Kanskje blir det en mellomting og videre justeringer som er mest sannsynlig? Uhell skjer også blant de store og beste (kfr Bakka), men SALME vil nok bli enda hardere straffet dersom de også får uhell, som sikkert raskt vil bli tolket som feiling. :-)
ibyx
25.05.2022 kl 23:07 3587

Selvsagt er det viktig å vise at konseptet fungerer. Gjør det det, kan de bli en liten konkurrent i og med at konseptet lettere kan forflyttes til steder som ikke idag har forutsetninger som Norge, Chile og Canada.
Det er også et spørsmål i hvilken grad «laksefilet handles til oksefilepris» stemmer. Hva er biffpris/kvalitet man sammenligner med blant annet.
Dessuten er heller ikke kjøtt unndratt fra solid prisvekst. Ei heller korn, soya, kylling etc.
Biff i denne indeksen har doblet seg på under 3 år.
https://tradingeconomics.com/commodity/beef
Ellers:
https://ilaks.no/alt-blir-dyrere-ogsa-substituttene-for-laksen/
Castornova
26.05.2022 kl 08:28 3440

Det er jeg helt enig i! Det virker som om folk glemmer risikomomentene i aksjen
Castornova
26.05.2022 kl 08:32 3431

Det er jeg enig i. Jeg tror en mellomting er det mest sannsynlige. Nye bedrifter i oppstartsfase har aldri vært en dans på roser. Jeg har troa på aksjen på sikt, men som sagt tror jeg også det blir rufsete på veien. Jeg sitter heller ikke inne for en hver pris
mercedesglk
26.05.2022 kl 16:32 3231

Jøye meg her er det mye som skrives.
Bra det men….
Når du ser på prisingen av Salme nå så er det ikke verdier for bygningsmassene engang. Foreslår dere går inn på hjemmesiden å ser dette gigantiske anlegget som er under bygging. Er det slik at anlegget ikke skal prises inn i dethele tatt? Så har du fisken som er i tankene og fremtiden, hva med den ? Skal ikke den prises? Synes ikke dere at det er en tankevekker at det er Sølvtrans og Ro stein rederiene som er største eiere og hoved investorer i EMIen , hvorfor er de det? Hadde de giddet å investere så mye penger i dette og at de vet hva de gjør på?
De er midt i dette og har vert det i en mannsalder og har enorm kunnskap i akkurat dette segmentet. De gjør ikke dette for å tape penger. Men OSE viser bare inkompetanse og greier ikke å se fremtiden i denne enorme gullgruven.
Skamplett på jord at denne ikke ligger langt over EMI pris.
Ikke så mye som taler for at noen gidder å bli grundere. Men det kommer en dag de rekker nese til hele gjengen😉
Redigert 26.05.2022 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Castornova
26.05.2022 kl 16:50 3211

Velger du å misforstå med vilje? De fleste som har salmeaksjen (inkludert meg selv) har selvsagt troa på selskapet. Men så ser vi også på det med litt realistiske øyne. Bare fordi vi ikke tror på dobling i løpet av uka så betyr ikke det at vi ikke har troa. Fisken er i tanken men det kritiske nå når den vokser er om den vil overleve. Selvfølgelig skal alt prises inn men det er ikke gjort i løpet av en uke..

Hva er det du egentlig vil fram til?

Du mente kursen ville doble seg får en uke for ikke lenge siden. Du tok feil
mercedesglk
26.05.2022 kl 17:07 3191

Nei jeg tok ikke veldig feil, etter jeg skrev det var aksjen på nærmere 12kr, opp fra ca 7,2kr så ikke gæli det.
Og hva som får folk til å selge dette gullegget ned vites ikke, men jeg velger å tro at det er uvitenhet og galskap.
Har ikke sagt den skulle doble seg på en ike, men i nær fremtid. Så kom rettet EMI og folk går bananas og selger. Ikke bare at man selger men laaaangt under Emi pris. Da er det på sin plass å spørre hva som sviver opp i huet på de som selger.
Minste man kan forlange er å prise inn anlegget og en viss goodwill for fremtiden. Horribelt slik det er nå.
Redigert 26.05.2022 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Castornova
26.05.2022 kl 17:20 3158

SALME
09.03.2022 kl 10:27
32361
Nå er det like før de setter smolt i anlegget.
det sies 15 Mars, kjøp nå så dobler du pengene dine på 1 uke.

Her skriver du at man kommer til å doble pengene på en uke. Så jo, du tok veldig feil.
Det virker som om alle med salmeaksjer forstår hvorfor den ligger der den ligger, utenom du.
mercedesglk
26.05.2022 kl 17:24 3148

Ikke veldig feil nei.
Vet nok mere om det anlegget og SALME enn de fleste herinne, kanskje det som er feilen. Men folk som deg som ikke har peiling greier man ikke å vett i panna på uansett.🤷🏼‍♂️
Castornova
26.05.2022 kl 17:26 3146

Vel, det er dine ord som står der.

nekter du for at du skrev: kjøp nå og doble pengene dine på en uke?
Castornova
26.05.2022 kl 17:27 3143

Det handler ikke bare om å kjenne selskapet men å kjenne markedet, der kommer du til kort.

Men over til spørsmålet mitt. Nekter du får at du skrev: kjøp nå og doble pengene dine om en uke?
JPM
26.05.2022 kl 18:54 3089

Vil overraske meg om ikke denne er på 13-15 i Q4 gitt at første slakt er vellykket.
Castornova
26.05.2022 kl 19:25 3057

Vil ikke overraske meg om den sto i 13-15 i Q4 men det forutsetter blant annet vellykket vekst og slakt.
Redigert 26.05.2022 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
milk
26.05.2022 kl 19:27 3046

Gitt ditt å datt... Får håpe du ikke får hjerte trøbbel da!!
mercedesglk
26.05.2022 kl 20:52 2963

Milk👍👍😀🤣🤣🤣
Castornova
27.05.2022 kl 07:30 2765

du har fremdeles ikke svart på spørsmålet mitt.
ibyx
27.05.2022 kl 11:23 2591

På med verneutstyret! Gjør klar for å ta imot fallende fiskekniver!
6% under emi
24% under ATH
Mørnes nå!
Redigert 27.05.2022 kl 11:31 Du må logge inn for å svare