Hva skjer nå?

Nisse 68
PROXI 30.05.2022 kl 08:34 5114

Som tidligere nevnt så vil jeg gjerne ha noen innspill om hva Sparebank 1 Markets skal gjøre for Proximar? Har bare gått ned etter at de kom på banen og det ser ut som om vi starter i minus i dag også, men resten av børsen går opp.......Slik burde det ikke være når vi ligger under kr 8. Etter min mening så burde vi vært på vei opp mot kr 20.......
Nisse 68
31.05.2022 kl 18:17 4495

Ingen som vet noe eller bryr seg, ja da går det bare en vei og det er rett ned......Proximar la ut en presantasjon i dag og ingen kommenterer dette heller. Et dødt forum blir til en død aksje. Her må det skjerping til skal vi oppover.......Jeg solgte 25000 aksjer i dag og sitter igjen med 110.000 aksjer. Kjøper de gjerne tilbake, men da må det skje noe......hvis ikke så lønner det seg å være i andre aksjer så lenge.......
Nisse 68
01.06.2022 kl 14:42 4386

Kjøpte tilbake mine 25000 aksjer nå og fikk den opp i 8,19......men det tok ikke lang tid før den ble presset ned igjen til 7,84. Lurer på hva som skjer her......
triggerhappy10
01.06.2022 kl 23:24 4327

Jøss hva slags strategi var det😂
Nisse 68
02.06.2022 kl 00:06 4443

Ja, si det....... :) Så presentasjonen som ble lagt ut hos Sparebank 1, og den så meget bra ut. Angret meg litt og kjøpte meg inn igjen og ser nå at millionen min vil stige kraftig fremover......dette er profft og blir en pengemaskin på sikt :)
Redigert 02.06.2022 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
jesusbarnet
02.06.2022 kl 17:00 4352

Har du link til presentasjonen? Har stor tro på aksjen, men det er nok lurt å ligge den i skuffen.
Nisse 68
02.06.2022 kl 17:38 4330

Gå til Oslo Børs NewsWeb og søk Proximar så kommer den flotte presentasjonen frem :)


Nisse 68
02.06.2022 kl 18:18 4304

Jeg oppfordrer alle til å lese presentasjonen, den er meget bra. Småsparere som er redde holder denne nede, så les denne før du selger.....tror du kommer på andre tanker da. Hvorfor skal denne ligge på 7 tallet......har bare skjedd positive ting etter at flere meglerhus hadde kursmål på 24 kr, og det var for et år siden og da var jo ingenting på stell......
Smisen
02.06.2022 kl 20:47 4250

https://m.youtube.com/watch?v=T-yiECtw-uw
Siste nytt angående byggeprosessen i Japan
Till
02.06.2022 kl 20:53 4245

Denne er jo priset som en pølsebod i forhold til de andre oppdrettsaksjene. Knappe 300 mill på dagens kurser?
Kan derfor ikke forstå annet enn at dersom anlegget de nå bygger viser seg å funke som det skal, så må denne gå mangegangen opp i årene fremover. Å ha et oppdrettsanlegg i underkant av 2 timers kjøring fra Tokyo og andre storbyer med millioner av potensielle kunder, høres for meg ut som en genistrek som kan bli svært lønnsom!
Nisse 68
02.06.2022 kl 23:20 4194

Denne presantasjonen kommer Sparebank 1 Markets til å bruke for å skaffe seg noen store investorer.....de få tusen aksjer som er til salg er ingenting. Blir trangt i døra nå.....og de som selger 15 og 20 aksjer for å holde den nede eller for å få den litt opp......det er som en dråpe i havet, og betyr ingenting. Kjøp deg noen 10.000 av aksjer og bli med på morroa......
Kaloix
07.06.2022 kl 02:28 4023

Jeg er ikke helt overbevist, har lest presentasjonen som er bra. Selskapet kom på børs i feb 2021, kusen halverte seg på et par mnd. Laks på land i Japan, nær markedet, supert. De bygger fortsatt, de har en 10 års avtale med et Japansk selskap for salg/distribuering. Finansieringen for å fullføre ser jo ut til å gå i orden....
De skal dyrke laks på land basert oppdrett. Hvordan blir kvaliteten her på det kresne Japanske/Asiatiske markedet? Sushi i Asia, store greier, laks på land, grønt og flott. Til slutt er det kvaliteten på produktet som betyr noe...selskapet er lavt priset og det er fristende å kjøpe her. Alt er egentlig på stell i presentasjonen, finansieringen også ser ut til å være iorden, men et lite usikkerhetsmoment. Penger på bok? Mulighet for emisjoner fremover? Kvalitet på det som produseres på land er likevel et nøkkel spørsmål. Kvaliteten her må være av topp klasse ellers så faller dette gjennom.
Homlesnurr
07.06.2022 kl 07:24 3968

Vil anbefale deg å titte litt på leverandøren av RAS-systemet, AquaMaof. Det er selvfølgelig mulig de ikke forteller hele sannheten, men deres tester ser ut til å ha gitt laks av god kvalitet.
Gullhaugen
12.10.2022 kl 16:30 3358

Dagens melding var ikke positiv. Sliter de med å finne kapital samt konverterings kurs og trenger mer tid? I morgen blir det langt ned på 4 tallet.
Redigert 12.10.2022 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
Sequia
12.10.2022 kl 16:38 3347

Mld er som rett før børsslutt tyder på at de sliter med å fylle boken. Kan ikke tolkes på noen annen måte enn super bearish. Det som verre er at dersom de klarer å fylle den, blir den nå på dårligere betingelser enn tidligere
Nisse 68
12.10.2022 kl 18:32 3287

Dere har tydligvis tapt en god del penger på denne aksjen og unner da ingen å få suksess. Ikke stress akjsen ned på noe som ikke bør være negativt. Vi kloke sitter stille nå sammen med alle de store investorene, de selger jo ingenting. Vent nå å se for dette blir meget bra.........:)
Sequia
12.10.2022 kl 19:10 3268

Nisse,

Jeg har ikke aksjen og har heller aldri eid aksjen. Men, jeg har inngående kjennskap til slike prosesser og det er på det rene at prosessen har feilet innenfor det planlagte tidsintervall. Boken er ikke fulltegnet, evt så er den fulltegnet på vilkår som er meget svak eller dårlig for selskapet. At tilrettelegger velger å utvide prosessen med noen dager kommuniserer/inviterer til profesjonelle investorer at boken ikke er full, og innebærer at eksisterende tegnere/nye investorer legger dårligere betingelser inn i boken. At du svarer som gjør du gjør, og ikke forankrer dette faglig, vitner dessverre bare om din inkompetanse på dette fagfeltet.
Nisse 68
12.10.2022 kl 19:16 3253

Jeg kommer med faktaopplysninger om at de store og kloke sitter stille. Du tar ting ut av lufta og synser.......her kan det være avtaler på gang som kan gå alle veier. Vent å se :) Og de første eggene er straks på plass, så da skjer det positive ting nå :)
Redigert 12.10.2022 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Sequia
12.10.2022 kl 21:31 3188

Jeg har bare kommentert prosessen forankret i dagens børsmelding. "Du tar ting ut av lufta og synser...." Jeg vet ikke hva jeg skal respondere utover at jeg legger til grunn du er ung og ikke har finansiell utdannelse/erfaring og liten forståelse rundt den finansielle prosessen som ble børsmeldt.
Feim
12.10.2022 kl 21:39 3179

Ingen grunn til å overdramatisere utsettelsen.

«Due to the timeline associated with certain key investor dialogues of strategic importance to the Company….»

Klarer de å få inn en annen større industriell aktør i obligasjonen sammen med Grieg, så er det absolutt å foretrekke kontra mange mindre investorer. Grunnrentebeskatningen har kanskje fått noen til å tenke nytt?
Nisse 68
12.10.2022 kl 22:09 3158

Er vel 3 ganger så gammel som deg tenker jeg :) Var med i Sioff da den datt fra 14 kroner ned til 2,50......kjøpte hele tiden når idioter presset prisen ned.......ble med opp til kr 18, da alt endret seg og investorene kom på plass. Så det er fortsatt store mulighter for stor suksess i Proximar med de skattereglen som kommer i Norge nå. Sitt stille og bli med opp.........
Sequia
13.10.2022 kl 08:34 3092

Dette er jo helt idiotisk. Å vise til Sioff og kontrakter er helt irrelevant og usaklig. Jeg kommenterte børsmeldingen, ikke noe annet. Hvor aksjen skal har jeg ikke noe formening om. Innskytelsen i børsmeldingen om at prosessen er utsatt pga instrumentale investorer etc er oftest bare noe man inntar fordi man ikke er i mål. Men jeg forstår at du ikke forstår og det er helt greit.
Sequia
17.10.2022 kl 10:57 2927

Må vel neste bare vise til min kommentar vedr børsmeldingen jeg kommenterte ovenfor, samt dagens børsmelding hvor konsekvensen av den første børsmeldingen er at striken ble satt ned med 1 kr. Aksjen faller naturlig nok ytterligere 15%....til de som ikke kan lese børsmeldinger....
triggerhappy10
19.10.2022 kl 12:41 2800

Prisingen her nå er helt ubegripelig. Selv med en relativt beskjeden vurdering av inntjening, og forutsatt at de får tilslag på 4-500 i langt lån (noe jeg tror grunnet økende nasjonal interesse) - bør denne nå være priset til 1 mrd er min mening - det gir 5x. Ser at nordic delta har solgt 5-600.000 aksjer - og er således hovedårsaken til fallet. Tvangssalg?
Nisse 68
19.10.2022 kl 12:58 2785

Her er det dessverre flere som ikke forstår meldingene som selskapet kommer med. Mye bedre at en stor investor får aksjer til kr 5, enn at de skal ut på emisjon til folk som ikke har peiling. Med de nye avtalene burde denne gå opp mot kr 10 nå :) Og videre oppover når produksjonen har startet.......
triggerhappy10
21.10.2022 kl 07:59 2693

Nordic fortsetter å selge… solgt 1 mill aksjer nå
triggerhappy10
21.10.2022 kl 11:05 2627

Uansett hvilken kalkulator man bruker så er prisingen nå på svært liten sannsynlighet for suksess nivå
urix
22.10.2022 kl 02:18 2560

Stille i fjøset!!!
Proximar lider av skjebnen til ASA, stor risiko!
breiflabb
13.03.2023 kl 09:47 1947

Kursen i fredags drog upp till 6,30 SEK på Avanza men i skrivande stund så har den krypit ner till 5,94.
Har inte köpt än men har ägt "oppdretttaksjer" i omgångar tidigare.
PROXI meddelar följande framöver:
Utstyrsinstallasjonen pågår i barnehageområdet og skal settes i drift tidlig i mars, mens utvekstbygget skal etter planen stå ferdig i tredje kvartal i år. Prosjekt CAPEX er i tråd med tidligere kommunikasjon på nivåer rundt 200 kr/kg, basert på målproduksjonskapasitet. Med mer enn 80 prosent av anleggsarbeidene ferdig og 95 prosent på fastpriskontrakter, har Proximar en sterk synlighet av byggekostnadene. Klekkeri- og barnehagebygget er nå ferdigstilt, med siste del av utstyr installert av Aqua Maof.( Bolaget är norskt och finns på https://www.aquamaof.com)
"Kvaliteten på verkene er den beste jeg har sett i løpet av mine 11 års erfaring med RAS. Jeg er overbevist om at designet med lav kompleksitet til Aqua Maof er en stor fordel med tanke på operasjonell risiko. Kombinasjonen av sterk teknologi og vår svært kompetente teamet gir tillit til å nå våre produksjonsmål," sier Dharma Rajeswaran, COO i Proximar.

AMG Norway-anlegget I Polen
Proximar er fortsatt trygg på at Aqua Maof-løsningen vil levere i henhold til forventningene. Aqua Maofs anlegg i Polen har nå markert omtrent fem år med vellykket produksjon av atlantisk laks. Så langt har 36 årskull laks nådd en gjennomsnittlig størrelse på 4-5 kg ​​med en overlevelsesrate på ~93 prosent i postsmoltfasen. Produksjonen har vist konsistente resultater, med vekst fra egg til høstingsstørrelse (4-5 kg) på ca. 22 måneder ved besetningstettheter på rundt 85 kg/m3. Gjennomsnittlig oppnådd volum er rundt 450 tonn per år og fisken selges i Polen og over hele Europa. Nylig ble smaken og kvaliteten støttet av et stort smakspanel med svært positive tilbakemeldinger.
https://www.aquamaof.com/projects/
Vilken koppling har Proximar med Aqua Moaf? Är de leverantör av fiskegg och oppdrettytstyr?
Vad är orsaken till kursdroppet idag?
Brusselgeren
13.03.2023 kl 10:08 1911

De bruker vell samme type teknologi og anlegg som Aqua Moaf.

Denne meldingen her kan vell ha litt å si for at den falt litt idag.
Men her må vi også se med sammenheng til at den er opp 30% på en måned og enda mer hvis du ser litt lenger tilbake?

Personlig så har jeg tatt litt gevinst de siste ukene, men holder fortsatt litt.
Tror Proximar kan være en av de som vil tjene bra på landbasert oppdrett.

"13.03.2023 08:18:45
PROXI: FEARNLEY SECURITIES NEDGRADERER TIL HOLD, KURSMÅL 7
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedjusterer sitt kursmål Proximar Seafood til 7 kroner, fra tidligere 12 kroner, og nedgraderer aksjen til en hold-anbefaling.


Det kommer frem i en analyse mandag.


"Historien om lakseoppdrett i et høyt betalende marked er fortsatt attraktiv. En mer utvannende aksjefinansiering begrenser imidlertid oppsiden med uendrede langsiktige estimater", skriver meglerhuset."
breiflabb
13.03.2023 kl 10:46 1860

Tack för din kommentar.
Helt klart är Japan en fortsatt attraktiv marknad. Fernleys Sec. skriver också "En mer utvannende aksjefinansiering begrenser imidlertid oppsiden med uendrede langsiktige estimater", skriver meglerhuset. Helt klart, får du fler aksjer pga en emission så drar ju kursen ned. Det viktiga syns jeg er finansieringskostnaden som kan vare lavere med en emission än andre finanieringssätt, bank, obligationer etc... Rentene er ju pa oppgang!
Ger oppdrett pa land i Japan bedre oppdrettsmarginaler än i Norge?
Unskyld att jeg pröver att skrive lite norsk. Tycker det är ett trevligt språk.
Sequia
13.03.2023 kl 11:03 1828

Det er vel på det rene at dette selskapet trenger mer cash og i dette sentimentet som vi er i nå koster det. Med dagens kurs kan man ikke utelukke at dette blir en griseemisjon på veldig lave kurser - eller er det fortsatt noen som mener kursen burde vært 20 kr?
Bighand
13.03.2023 kl 11:31 1778

Tull og tøys!!
Selskapet har fullfinansiert både den resterende byggingen og driften frem til det kommer nødvendig cashflow i 2024.
Jeg hadde et kursmål på 7,2kr frem mot full produksjon medio 2024, men det kursmålet vil trolig heves betraktelig når jeg ser at alt går på skinner om litt over et år.
Jeg hadde 179000 aksjer da kursen var oppe i 7,38. Jeg tok gevinst å ca. halvparten, og begynte å kjøpe meg opp igjen på nivået 6,5 til 6,9kr. I dag er det virkelig billigsalg. Så i dag er det bare å slå til!
Bighand
13.03.2023 kl 11:35 1777

Marginene blir selvsagt mye større i Japan enn i Norge, da de i Japan slipper 35kr pr. kilo i flyfrakt. Dessuten er japanere villige til å betale mer for ferskere fisk som i tillegg er produsert i Japan. Japan har heller ikke de enorme utslagene i strømpris som i Norge. Det er mulig å redusere strømkostnaden med 17% om taket på fabrikken fylles med solceller.
Sequia
13.03.2023 kl 12:40 1693

Hvilken verden lever du i? Hørte du på CEO intervjuet på hegnar for noen uker siden. Han sa klart at det var behov for noe kapital - men størrelsen var det knyttet usikkerhet til. Har du forresten lest hele analyse fra Fearnleys? Les den så skjønner du litt mer enn å komme opp med ungdomsprat
breiflabb
13.03.2023 kl 14:27 1635

Följande fanns att läsa den 14 febr.-23 i : https://www.fishfarmermagazine.com/news/proximar-secures-full-financing-for-japan-project/
Översatt till norsk:
Proximar Seafood har sikret lånefinansiering på totalt 8,8 milliarder japanske yen (55 millioner pund) for sitt landbaserte lakseoppdrettsprosjekt, som er under bygging nær Tokyo.

Lånetilbudet til Proximar Seafood AS, gjennom datterselskapet Proximar Ltd. (Japan), kommer fra et syndikat bestående av to store japanske banker. Lånet er tilsvarende 680 millioner kroner.

Med forbehold om endelig godkjenning betyr lånefasiliteten at Proximar vil ha sikret fullstendig gjeldsfinansiering for sin RAS-farm (resirkulerende akvakultursystemer) på Oyama, som ligger under skråningene til Japans ikoniske Fuji-fjell.

Proximars administrerende direktør Joachim Nielsen sa: "Vi er glade for å endelig se hele gjeldsfinansieringen nå komme på plass for trinn 1-fasiliteten vår.

Samma finansieringsnotis fanns dagen innan, 13 febr.-23, i iLaks.no

Det verkar som om många finansiärer gärna ställer opp och att kapitalbehovet tillräckligt. Eller?
KanonBra5
13.03.2023 kl 14:36 1614

Du må ikke glemme å tilføye at han også sa at de ikke har bestemt seg hvordan de skal gjøre med den ekstra kapitalen som behøves (det er heller ikke mye). Dvs.at det ikke er sikkert at det blir noe emisjon!!!!!
Redigert 13.03.2023 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
breiflabb
13.03.2023 kl 15:33 1536

Accurat!
Bra med sådan kommentar. ;-)