COOL LNG - Fernleys høyner kursmål og sier kjøp (200,- )

rammern
CLCO 01.06.2022 kl 08:57 339896

Rateutviklingen siste tid vil føre til en strøm av nye kursmål fra megler husene .
Redigert 29.03.2023 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Quendi
04.11.2022 kl 12:54 4297

Ja det är frustrerande. Men det är bara ta helg och sluta stirra på kursen. Det kommer, det vet vi allihop. Det är galet många investerare i US som väntar på att komma in, kursen kommer bli bättre före dess också.

Tålamod är frustrerande ibland, men det lönar sig om man tillämpar det.
rammern
04.11.2022 kl 12:44 4297

Lim feller skal man unngå
Kurs nå 131,20
Redigert 04.11.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
rammern
04.11.2022 kl 11:13 4396

Et tankekors er at emisjonen ble overtegnet 3 gangern . Selv oppringt om deltagelse kort tid (ca 1 time ) i forkant fra Pareto representert av J_____ .Skal ikke nevne navn .
Oppmuntret til å tegne meg på 0 info , men info om at emisjonen var fulltegnet , fikk jeg ut . En forutsetning for å melde seg på var at man først skulle inngå et kundeforhold med Pareto . Der hadde det også stoppet + at man hadde bundet opp min 1 mill for en periode :(
Redigert 04.11.2022 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
04.11.2022 kl 10:04 4486

Europe LNG imports may near record in November

European LNG imports could come close to record highs this month amid increasing demand and favourable prices

https://www.montelnews.com/news/1364175/europe-lng-imports-may-near-record-in-november--analysts
rammern
04.11.2022 kl 07:58 4653

Sammenligningen med FLNG begynner å ha noe for seg nå .Husk også at børskurs nå for Flex , er etter lengre svært gode kvartals vise utbytter på et ratenivå langt under det COOL er i ferd med å oppnå for sine skip .
At selskapet er notert på Euronext forsinker kursoppgangen .
Redigert 04.11.2022 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Quendi
03.11.2022 kl 23:58 4867

Ja, GasLog är också en riktigt bra aktie. Har kollat på den ett tag nu men tyvärr inte haft tid att sätta mig in i den tillräckligt. Tittar också på Dorian LPG. Lustigt att du nämnde den, satt och tittade på kursutvecklingen i telefonen här för bara 20-30 minuter sedan. Överväger att lägga in lite pengar i GasLog.

Men Cool ser jag har störst potential på 0-9 månaders sikt.

Trots lite stöy som ni säger, så ligger CoolCo fortfarande fint inom trendkanalen. Ser fram mot kommande veckor och månader.

http://www.bilddump.se/bilder/20221104000914-2a02:aa1:100e:2419:c46c:dba0:28d1:1646.png
Redigert 04.11.2022 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Quendi
03.11.2022 kl 22:47 4958

EBITDA gick upp ~ +28% Q3 jämfört med Q1-Q2.

Tycker att jämförelsen mot Flex LNG du gjorde var intressant. Vi behöver inte räkna på P/E eller EV/EBITDA-multiplar här, eftersom jag inte har tid för det just ju. Både Cool och FLNG har helt säkert ganska hög EV/EBITDA med tanke på att shipping alltid har höga skulder (debt). Men jag är säker på att Cool har bättre multiplar med tanke på att skulden är lägre än FLNG's. Talet är intressant så jag ska kolla på det en dag framöver här.

Vi vet allihop att skulderna inte är ett problem på många år och med bra räntor (2%) på senaste lånet och lång tid till något lån ska refinansieras (det första 2025, det andra 2027 och det nya 2029).

Bara lite jämförelsetal kommer här under. Så får ni fråga er ifall det är rimligt att CoolCo värderas till 133NOK/aktie och Flex LNG till 344NOK/aktie.

------------------------------------------

Ur Flex LNG's Q2-rapport: "As of June 30, 2022, the Company had total long-term debt of $1,709.2 million"
Ur CoolCo's senaste presentation: "Contractual debt: $769m" + de nya $500m = $1,269m i skulder.

-----------------------------------------

Flex LNG hade på sina 13 fartyg en TCE (intäkt per fartyg och dag) på $70k/dygn: "Time Charter Equivalent
("TCE") rate of $70,707 per day for the second quarter 2022"

CoolCo hade på sina 8 fartyg en TCE i Q3 på "TCE: $73k per day"

---------------------------------------------------------

Flex LNG har 54 110 000 aktier
CoolCo kommer ha runt 53 000 000 aktier

-------------------------------------------------------------

Flex LNG revenue Q2: $84.2m
Revenue per fartyg: 84 200 000/13 = $6 461 538

CoolCo revenue Q1-Q2: $100,743m, ett kvartal blir $50 371 500
Revenue per fartyg: 50 371 500/8 = $6 296 437

Vi vet här att Cool har ökat sina kontraktsintäkter väsentligt sedan Q1-Q2 så den här siffran är betydligt mycket högre idag. Men redan i Q1-Q2 hade CoolCo en liknande intäkt per fartyg som FLNG hade.

--------------------------------------------------------

Net income FLNG Q2: $44.3m av revenue på $84.2m = 52% ren vinst av totala omsättningen, det är riktigt bra.
Net income CoolCo Q1-Q2: $41m av revenue på $100m = 41% ren vinst.

Här har alltså Flex varit starkare tidigare men då är de siffrorna räknat på CoolCo's TCE på $59k/dygn som under Q3 var $73k/dygn. Är helt säker på att FLNG's TCE inte ökat så mycket som CoolCo's gjort och kommer öka ännu mer längre fram.

--------------------------------------------------------------------

Så - vi har alltså två ganska så lika företag, med liknande skuldsättning, liknande antal fartyg (12 st VS 13 st) och liknande intjäningsförmåga, liknande antal aktier - fast där CoolCo är mycket mer explosiv i att kunna öka sina intäkter på kort sikt. Och den ena aktien är prisad av marknaden till 344NOK och den andra är prisad av marknaden till 133NOK.

Hur tror ni att utvecklingen för CoolCo kommer se ut framöver med tanke på det här? Tror Ondi50 fortsatt på 110NOK som fair value?
Redigert 04.11.2022 kl 00:34 Du må logge inn for å svare
Ondi05
03.11.2022 kl 21:58 4899

Så hele ebitda skal gå til utbytte? Du får begynne som analytiker! 👏👏
Forøvrig blir ebitda mye høyere. Kjøper på 110, og får da samtidig alle aksjene til en eller annen lenger ned på tråden. 🥳
Hellboy
03.11.2022 kl 21:37 4903

Eneste shippinganalytikeren jeg synes er god og fornuftig er Eirik Haavaldsen i Pareto.

Dønn seriøs, peker alltid i riktig retning på kursen etc. Setter seg godt inn i casene og er ikke et arrogant rasshøl som den ubrukelige Nissedal som alltid bommer. Petter Haugen har jeg ikke peiling på hvem er.

Jaja, men jeg er i alle fall fortsatt positiv til Cool ;)
Lollen
03.11.2022 kl 21:24 4747

Ta dagens inntjening som utgangspunkt, EBITDA 42 mill $ for 3 kvartal for 8 lng carriers = 168 mill $ pr år, legg til 81mill $ pr år for 4 nye lng carrier og vi har en EBITDA pr år på 249 millioner $ del det på 53 mill aksjer og vi får et årlig utbytte på 4,7$ pr år pr aksje 😁
Quendi
03.11.2022 kl 21:20 4734

Ta och glöm honom då, glöm alla analytiker.. de är inte mer expert än någon annan som sätter sig väl in i ett case och är normalbegåvad. Sen kan man ofta fråga sig hur mycket tid de faktiskt lägger på en analys - det är oftast under all kritik.

Ärligt talat vet jag knappt vem han eller någon annan analytiker är, varken i Norge eller Sverige - lyssnar aldrig på deras riktkurser. Läser analyser ibland för att se om de har någon annan "take" på det än mig själv.

Men positivt angående Nissedahl, som du kallar honom, är att han verkar ha fått sparken från sitt jobb pga. att han varit otrevlig. Det är positivt på så sätt att när han då skriver en sån sak i en vanlig twitterkommentar - så är det inte för att representera någon kunds intressen. Det kan man vara säker på att det är fallet med Petter Haugen.
Hellboy
03.11.2022 kl 20:08 4857

Har sett at de over dammen har begynt å starte fond som rett og slett går på "gjør det motsatte av x". Om noen starter et slikt her i landet som går på "gjør det motsatte av Nissedahl" så skal jeg putte noen kroner i det. Det nye fondet han prøver å starte etter å ha sluttet/fått fyken/who knows i Cleaves skal jeg i alle fall ikke investere i da jeg syns jeg er en betydelig mye bedre shippinganalytiker enn ham :D
Hellboy
03.11.2022 kl 19:59 4867

Nope, men det har vel ikke vært all verden iom at Nissedahl sluttet pga "uforsonlige og et annet adjektiv på u som jeg ikke husker i farta" uenigheter. Hadde det gått bra ville de vel ikke skilt lag. Men, jeg fikk med meg i en eller annen artikkel (e24 muligens?) at 2/3 av investorene i det fondet var Nissedahl selv :D Morsom saga.
Kingen
03.11.2022 kl 19:56 4864

Har du fått med deg avkastningen til Cleaves sitt shipping fond som Hannisdahl startet (er sluttet nå)?
Hellboy
03.11.2022 kl 19:06 4918

Og nå som Nissedahl anbefaler Cool, må jeg gå gjennom mine vurderinger. For det er et av de sterkeste salgssignalene innen shipping. At den fyren anbefaler å kjøpe.

Gjør akkurat det motsatte av Hannisdahl, og hold på strategien. Da tjener man penger innen shipping ;)
Hellboy
03.11.2022 kl 19:00 4726

Ehm, Quendi.

Jeg er ofte enig i det du skriver. Som oftest, faktisk.

Men når du skriver "Joakim Hannisdahl är däremot en äkta shippingexpert" så vet jeg ikke om jeg skal få vondt i magen eller legge meg ned og le hysterisk. Nissedahl som jeg kaller ham er kanskje den dårligste shippinganalytikeren i Norge. Jeg har ikke sett at han har truffet med noe, kun bommet. Det er ikke lenge siden han mente Okeanis skulle ned på 20-tallet. (nå i 180)

Jeg gjør som oftest det motsatte av den gjøken, med unntak av når jeg tar investeringsvalg og han "kommer etter".
Lollen
03.11.2022 kl 18:40 4513

Ifølge shippingavisen TradeWinds skal emisjonen ha tiltrukket seg en etterspørsel på 500 millioner dollar.
fristen for å utøve opsjonen på de to nybygg som leveres i 2025 er i slutten på 2 kvartal 2023
Quendi
03.11.2022 kl 16:36 4675

Någon som nämnde Petter Haugen till Norges bästa shippinganalytiker. Vi förstår alla vilket skämt det är och att han enbart är en marionett åt sina kunder. ABG är kända för precis det.

Joakim Hannisdahl är däremot en äkta shippingexpert och han skriver idag att Cool är "Best bet on LNG at the moment":

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1588173638615805952?t=vKwXOB9Afc2FKzzwTO7b3A&s=19
Hydrofuture
03.11.2022 kl 15:42 4753

IEA: Risiko for gassmangel i Europa til neste år

Europa må ta umiddelbare grep for å forhindre mangel på naturgass til neste år, advarer Det internasjonale energibyrået (IEA).

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/8JqWEG/iea-risiko-for-gassmangel-i-europa-til-neste-aar
Ondi05
03.11.2022 kl 15:26 4796

DET ER NOTERT! Hvor mange aksjer snakker vi om? Vil bare ha det dokumentert. 🤩👍
Thesistulling
03.11.2022 kl 15:13 4835

Jeg skjønner det, at Golar tjener mere på å utvide sin virksomhet enn å sitte med Cool aksjer.
😉
TheKurgan
03.11.2022 kl 15:08 5158

Jeg er egenlig ikke så interessert i hvor mange båter de har eller hvor bra de rigger seg for fremtiden, slike selskaper finnes det allerede flere av. Det som var interessant her var først og fremst kort horisont til kvartalsvise utbytter og den hypersyklusen de er i akkurat nå med gasspriser og tankrater. I en gitt fremtid er dette blitt regulert og markedet tilpasser seg. Har heller ikke hørt noe om konsekvensene for Cool at skipene ligger i sjøen og venter på å få levert da køen er stor og lagrene som er fulle (akkurat nå). Tror dette blir bra, men føler litt at det hele ble litt ned Long. Helt avgjørende vil jeg si det er om de leverer på løftene om utbytter.
Quendi
03.11.2022 kl 15:07 5100

Får du köpt på 110NOK inom 3 års tid så lovar jag att du får mina aktier gratis - det har du mitt ord på.
Ondi05
03.11.2022 kl 15:02 5027

Jada, skal ikke baisse, men om det var stor kortsiktig oppside så hadde Golar sittet med aksjene og finansiert på annet vis. Dette skjønner dere. Cool er et supert case. Kjøper på 110 kroner. 👍
Gull i pungen
03.11.2022 kl 15:01 4961

Weather forecasts pointed to a colder-than-normal spell this December in northwest Europe.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/European-Natural-Gas-Prices-Jump-As-Cold-Weather-Closes-In.html
Quendi
03.11.2022 kl 14:53 4961

Det låter på dig som att Golar säljer för att de inte ser potential i Cool.. men Cool är spin-off från Golar just för att Golar enbart ska syssla med FLNG (Floating Liquefied Natural Gas Facility). Och för att Cool är det sällskap som enbart ska syssla med LNG-shipping. Dessutom så kommer Golar ha kvar en del aktier i Cool framöver också.

Det är mycket enklare att sitta och vara negativ på ett forum än att söka information själv, eller hur?

De säljer för att de fått möjlighet att starta ett till FLNG-projekt.

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/11/03/2547860/0/en/Golar-sale-of-approximately-100-million-of-shares-in-CoolCo.html

"Following the sale Golar will own around 4.5 million CoolCo shares, representing 8.3% of CoolCo."
"“The sale of CoolCo shares is driven by progress on FLNG growth opportunities, where we expect to deploy the sale proceeds."
Redigert 03.11.2022 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
rammern
03.11.2022 kl 14:51 4725

Fokus på andre områder , som det har stått side opp og ned om ;)
Ondi05
03.11.2022 kl 14:41 4739

Har du regnet inn gjeldsgrad og alder/bokført verdi på skipene? Eller tar du bare å setter en brun finger i lufta?
Hellboy
03.11.2022 kl 14:37 4731

Mnja, da må vi begynne å sammenligne hele regnskapet med gjeld etc.

Personlig har jeg ikke tid til det akkurat nå, men greit å sammenligne epler og epler, og ikke epler og pærer som lollen gjorde ;)
Quendi
03.11.2022 kl 14:35 4740

Det stämmer. Men det blir bara +1,7 miljarder NOK börsvärde i Cool med de nya aktierna. Fortsatt väldigt stor skillnad.
Quendi
03.11.2022 kl 14:15 4789

Exakt, det säger det mesta.

Sen har Cool dessutom större möjligheter till högre kontraktspriser. Hur kortsiktiga får man lov att vara om man sitter och grinar över kursen på 1 dags sikt, när det här innebär mycket bättre möjligheter närmaste månaderna och åren?
hogan
03.11.2022 kl 13:49 4860

Fire ship på lange kontrakter å svake rater?
Pluss flere aksjer å dele utbytte på, går vel opp i opp dette
Hverken bull eller bear
Redigert 03.11.2022 kl 13:56 Du må logge inn for å svare