COOL LNG - Fernleys høyner kursmål og sier kjøp (200,- )

rammern
CLCO 01.06.2022 kl 08:57 339953

Rateutviklingen siste tid vil føre til en strøm av nye kursmål fra megler husene .
Redigert 29.03.2023 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
10.12.2022 kl 18:50 7597

Europe needs huge volumes of LNG next year

https://news.am/eng/news/734209.html
Urealisert
11.12.2022 kl 17:08 7547

Interessant omtale av status på naturgass i Europa og verden forøvrig:

https://youtu.be/XINPssjtMsM
Lollen
11.12.2022 kl 18:31 7494

Det som er interesant er 4 kvartal resultatet, når det blir US notering, størrelsen på første utbytte, hvilken rate de to LNG carrierne som blir ledig i 2023 sluttes på og om man utøver opsjon på å kjøpe 2 nye LNG carrier med levering i 2025 og om kjøpsprisen bakes inn i 2 langsiktige kontrakter for betaling av skipene, eller om det kommer en emisjon for å betale deler av skipene som koster 5 milliarder til sammen.
Redigert 11.12.2022 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
Quendi
11.12.2022 kl 22:29 7356

Precis. Kommande två månader finns många triggers här. Kanske redan här i veckan får vi svar på vad utdelningen landar på. Inom kort får vi US listning och meddelande om nya kontrakt. Hoppas också vi får meddelande om stora institutionella investerare i samband med dual listing.

Någonting man inte kan bortse ifrån och som kommer visa sig i kursen är att Cool tjänar väldigt bra med pengar - väldigt väldigt bra. Och har skyhöga vinstmarginaler. De flesta bolag har det extremt svårt i det här klimatet och investeringar kommer leta sig till de som istället drar nytta av situationen. Det har vi inte sett hända ännu i Cool, men det kommer.

Väljer att ha kvar tro på denna aktien och har även köpt mer runt 120. Lite volym i handeln så blir detta väldigt bra :)
Thesistulling
11.12.2022 kl 23:35 7314

Tja, ser liksom ikke at det kan gå så forferdelig galt hvis jeg fyller på litt til imorgen tidlig.

Lollen
12.12.2022 kl 07:46 7328

Cool har 12 lng Carrier + inntekter på andre sekundær lng carrier og lng lagerskip og verdi 6 milliarder, Flex har 13 skip på lange kontrakter og verdi 19 milliarder
Cool har bedre inntjening i snitt pr skip enn Flex og de har mindre gjeld enn Flex
Jeg er ikke bekymret for utviklingen i Cool fremover, det kommer til å blir svært bra, men frustrerende med siste 2 mnd utvikling i aksjekursen.
Quendi
12.12.2022 kl 13:04 7187

Europa ser att det inte är hållbart att elda kol och olja - gas kommer vara det som kompenserar upp och tillför energi. I takt med att fler terminaler för att kunna mottaga LNG står färdiga och i takt med att större lager för LNG byggs - kommer importerna fortsätta öka.

LNG var redan innan kriget en stor ökande energikälla och kommer fortsätta ha stark utveckling. Med anledning av det så kommer det också behövas bra shipping-sällskap likt Cool för att tillgodose behovet. Här finns det mycket pengar att tjäna i många år framöver.
Hellboy
12.12.2022 kl 13:08 7274

Helt riktig, Quendi. Bare å fortsette å akkumulere ;)
Quendi
12.12.2022 kl 14:29 7218

https://www.tradewindsnews.com/gas/bumper-year-for-lng-sale-and-purchase-deals-with-nearly-25-vessels-sold/2-1-1370392

Ännu en tradewinds-artikel. Cool nämns där i - men har inte tillgång till artikeln :-)

Förra veckan kom denna nyhet. Inte särskilt intressant men visar ändå på att man rustar upp inför framtiden:

https://smartmaritimenetwork.com/2022/12/07/knutsen-oas-shipping-and-coolco-agree-remote-engine-monitoring-deals/
Urealisert
12.12.2022 kl 14:45 7222

https://www.upstreamonline.com/lng/germany-s-wilhelmshaven-port-set-to-welcome-first-fsru/2-1-1366785

Tyskerne fyrer i gang LNG importen snart. Esperanza FSRU er på vei fra Spania til Wilhelmshaven, og vil bli etterfulgt av tre-fire skip til utover i 2023.
De første 2 vil kunne ta ca. 100 skipslaster i året. Operatørene har intensjon om å levere så mye gass som mulig frem til utløpet av mars.
Kan bli fyr i ratene utover.
Lynmann
12.12.2022 kl 21:27 7056

Det manglar ikkje på kjøparar verken i Europa eller Asia, kampen om gass sikrar høge prisar i 2023, men spørsmålet er: Kvar skal den ekstra gass til nye terminalar og større lager koma frå?
EU sine lager nede i 88 prosent no.
https://agsi.gie.eu/
Quendi
13.12.2022 kl 09:00 6846

https://lngprime.com/europe/spain-boosts-lng-imports-in-november/68637/

Spanien ökade importen av LNG med 29% jämfört med samma period (november) förra året.

Lynmann: Det är upp till marknaden att justera det. Men nyligen aviserade Australien att man har skeppat första lasten till Europa. Europeiska avtal har också skrivits med Qatar och USA. Andra länder är Kenya och andra i Afrika, Kanada, Norge etcetera.
Redigert 13.12.2022 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Lynmann
13.12.2022 kl 12:55 6816

Eg prøvde å forklara at når der ikkje er meir gass produsert, er der heller ikkje meir gass å transportera.
At Spania og Europa har fått kjøpt meir gass enn i fjor, betyr ikkje anna enn at dei har betalt meir enn andre marked.
Derimot kom denne gassen til Europa den kortare veien frå USA. Gass som etter dei fleste kontraktane skulle gått til Kina, som på grunn av strenge tiltak mot pandemien reduserte sitt behov for LNG.

Igjen, det viktige spørsmålet er: Kvar skal den ekstra gass til nye terminalar og større lager koma frå?
Som fortalt er det forventa 43 nye LNGC til markedet neste år. Dette er meir enn nok til å kompensera både for marginalt større produksjon i 2023 og nye miljøkrav pr 1.januar, som betyr redusert fart for ca. 200 eldre skip.
Quendi
13.12.2022 kl 13:42 6834

Vet inte vad du har för position i det här men du väljer inte att se någonting på de LNG-projekt som håller på att byggas? Hänvisar dig till att se på CoolCo's Q3-presentation där du kan finna en del om de projekt som byggs och när de förväntas bli färdiga.

Du pratar om någonting viktigt här. Men samtidigt besvarar du din egen fråga om du utgår från CoolCo's marknadsposition och hur den kommer se ut. Oavsett LNG-projekt eller antal new builds. Det är 200 fartyg (steamers) som kommer få reducerad fart. De här fartygen har en stor boil-off vilket innebär förlorade intäkter och förlorad volym vid transport. Det innebär att efterfrågan på bättre fartyg, likt CoolCo har, blir mycket större.

Det är också så att den absoluta majoriteten new builds redan har säkrade fleråriga kontrakt. Det låter på dig som att det bara kommer spruta ut massa nya fartyg i marknaden som inte kommer ha några jobb, och bara vänta på kontrakt. De har redan säkrade kontrakt. Så det finns uppenbarligen tillräckligt med LNG-produktion för att möta de fartygen.
Redigert 13.12.2022 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
rammern
13.12.2022 kl 13:51 6883

Levering av gass via nye rørledning er ikke fort gjort og da må det foregå via ?
Redigert 13.12.2022 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
rammern
13.12.2022 kl 14:37 6864

Snapper fortsatt aksjer her ut fra
og nærmer meg topp 20 ut fra aksjonærer
Redigert 13.12.2022 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Lollen
14.12.2022 kl 09:24 6615

ExxonMobil snaps up DFDE LNG ship on period hire as spot sentiment tumbles
Tonnage continues to emerge as chartering attention switches from December into 2023
Energy major ExxonMobil has paid out a six-figure day rate to take a dual-fuel diesel-electric LNG carrier on period hire but spot levels continue to slide as more tonnage becomes available.
Brokers and market players said ExxonMobil has fixed the 155,641-cbm Tangguh Jaya (built 2008) for a 12-month period kicking off from March in 2023.
They detailed that the major is set to pay around $115,000 per day for the TFDE ship.
Lollen
14.12.2022 kl 10:22 6568

Cool estimater med 8 LNG carrier (nå har de 12) men inkludert managing 11 liquefied natural gas carriers (LNGCs) og 9 floating storage and regasification units (FSRUs)

Fiscal Period: 2021 2022 2023 2024
Net sales1 - 240 387 345
EBITDA1 - 163 305 263
Operating profit (EBIT)1 - 134 240 198
Operating Margin - 56,1% 62,1% 57,2%
Pre-Tax Profit (EBT)1 - 109 180 142
Net income1 21,9 100 180 142
Net margin - 41,9% 46,4% 41,2%
EPS2 21,6 2,37 3,53 2,70
Dividend per Share2 - 0,15 2,29 1,77

1 USD in Million 2 USD Estimates
Redigert 14.12.2022 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Lynmann
14.12.2022 kl 13:22 6498

"Hänvisar dig till att se på CoolCo's Q3-presentation där du kan finna en del om de projekt som byggs och när de förväntas bli färdiga."

Takk for det, men etter ein strategi snudd opp-ned overfor aksjonærane på 3 dagar, burde du ikkje vera ukritisk til all informasjon selskap og CEO serverar deg:
"Meanwhile, strong demand for gas, increased arbitrage between exporting and importing regions, approximately 220 mtpa of new liquefaction expected to start up between now and 2027"

Til "det finns uppenbarligen tillräckligt med LNG-produktion för att möta de fartygen" så er det her eg stiller spørsmålet. Nye kontraktar, nye lager, nye skip og nye FRSU er vel og bra. Men det må ny produksjon til for å fylla nye skip og nye lager.
3 land står for brorparten av produksjonen:

"Qatar Limited in Supplying LNG to Germany with Output Maxed Out.
Gas expansion project to start producing in 2026 or 2027" (Bloomberg)
Qatar når 33 MTPA først i 2027. Til samanlikning tilfører Melkøya markedet ca. 5 millionar tonn pr år.

USA: Her er detaljert oversikt over komande ekspansjon fram til 2026 for verdens største eksportør (inntil brannen ved Freeport):
https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.eia.gov%2Fnaturalgas%2FU.S.liquefactioncapacity.xlsx&wdOrigin=BROWSELINK

Tredje største eksportør Australia reknar med at Waitsia Stage 2 gas project vil tilføra 1.5 MTPA mot slutten av 2023. 5 MTPA er forventa frå Pluto LNG Train 2 først i 2026. Her er ei oversikt som viser den moderate ekspansjonen framover:
www.offshore-mag.com/regional-reports/australia-new-zealand/article/14186049/analyst-finds-project-delays-put-future-australian-lng-growth-in-doubt

Som du ser er det langt fram for å oppfylla Cool sine 220 millionar tonn - relativt lite skjer på tilførselssida før 2026.
Quendi
14.12.2022 kl 14:03 6458

Är det din åsikt så respekterar jag det. Vi får se helt enkelt.
Hydrofuture
15.12.2022 kl 09:18 6172

EU har hatt suksess med å sope verdensmarkedet for LNG (flytende nedkjølt gass) som kan fraktes på skip.

Leverandørene har vært USA og land som Qatar i Midtøsten. EU-land ruster nå opp kapasiteten for å ta imot mer LNG. I løpet av 2020 vil EU-landene ha økt denne kapasiteten med 40 milliarder kubikkmeter.

Problemet er bare at verdens produksjon av LNG ikke øker. Neste år regner IEA med at det bare kommer 20 milliarder kubikkmeter mer LNG på markedet enn i dag.

Den blir det kamp om.


https://www.vl.no/nyheter/2022/12/13/eu-landene-ma-betale-100-milliarder-euro-for-a-unnga-gasskrise-i-2023/
Urealisert
15.12.2022 kl 10:55 6079

Så er jo spørsmålet da hva russerne gjør med all gassen som tidligere gikk i rør til Europa. De har en LNG terminal i Vyborg som er koblet til Nord Stream. Hvis rørgassen blir omgjort til LNG og fraktet til andre kunder så vil jo det være positivt for rederiene. Tviler på at de heller vil stenge ned produksjonen, med alle tekniske og økonomiske utfordringer det medfører.
rammern
15.12.2022 kl 11:01 6063

Her får man røre rundt om hva som er lurt . Rør er kappet skip lar seg sent og DYRT bygges .
Rammern satser fortsatt i sektoren og mange av aksjene til Petter solgt til 1,- havnet ----
Redigert 15.12.2022 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Quendi
15.12.2022 kl 11:12 6046

De har ju tidigare eldat upp stora mängder gas:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MLxm60/satellitbild-avslojar-gigantiska-ryska-gassloseriet

Men LNG-importerna till Europa från Ryssland har ökat lavinartat:

https://edition.cnn.com/2022/11/09/energy/russian-lng-imports-europe/index.html

Så den ryska gasen är på inget sätt borträknad från marknaden, mer än att den inte transporteras genom gasledningarna längre.

Nu hoppas vi på lite nyheter från CoolCo angående utdelningar, dual listing och nya kontrakt här inom löpet av en månad.
rammern
15.12.2022 kl 11:13 6088

Algoritmer og sjakk er krevende men likevel ikke vanskelig .
Og rammern snapper billige aksjer
Redigert 15.12.2022 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
15.12.2022 kl 13:28 5989

Russian gas is also heading into Western Europe in the form of LNG. According to senior analyst Piers de Wilde, about 10 extra cargoes of LNG from the Yamal plant in the Siberian Arctic headed west to Europe instead of east into Asia this navigation season.

Russian gas might be part of the solution. The Nord Stream 1 and 2 subsea pipelines are off the table after the attack in October, but there are other routes. Gas continues to flow through the TurkStream pipeline at full rate, supplying southeast Europe. This is a steady supply of EU-bound gas that does not have to be replaced with LNG.

"Southeast Asian demand will triple over the next decade, and South Asian demand will about double," said Poten head of business intelligence Jason Feer in a webcast Wednesday.

https://maritime-executive.com/article/analysis-eu-s-lng-supply-won-t-fully-offset-loss-of-russian-gas
Hydrofuture
15.12.2022 kl 16:45 5853

Det hadde vært en fin timing å komme med noe news nå COOL....får ikke akkurat the christmas spirit av å være COOL aksjonær :) ja ja ....every dog has its day....en dag vil vel de underliggende verdiene i deres business reflekteres på børs også....
Lollen
15.12.2022 kl 16:59 5889

en uke med fallende børser nå, så er vi under 100, støtte på 83
Hydrofuture
15.12.2022 kl 17:39 5908

S&P ned 6% på en uke....Nasdaq ned 11% på en uke...får tro dette bunner ut snart....caset er potent....burde flyte godt....dessverre flyter den i et meget opprørt hav for tiden.....alt bunner ut en vakker dag...så spørs det hvor dypt og hvor lenge det er til. COOL tjener godt med penger, utbytte kommer, notering i USA...og jeg mener makro bildet ser bra ut...
Thesistulling
15.12.2022 kl 18:03 5868

Akkurat, satt med et snitt på 125, ut på 115.
Når trenden er der gidder jeg ikke sitte stille og se på at den faller over lengre tid når man allerede har et moderat tap.

Måtte jo bare utnytte momentumet i PGS når det først kom pga kursutviklingen i Cool.
Tok kursøkningen som gevinst i PGS helt på tampen og begynner muligens i Cool med den imorgen.
Får se an, kortsiktig ser PGS morsom ut.

Quendi
16.12.2022 kl 10:48 5595

Kan vara Golar som säljer. De har haft lock up fram till.7 december. De har även sålt stora andelar i andra bolag de haft stort ägande i, för att finansiera sina FLNG-projekt. Hur som helst en väldigt deprimerande kursutveckling på senaste tiden :-)

https://www.marketscreener.com/quote/stock/COOL-COMPANY-LTD-133636676/news/Certain-Common-Shares-of-Cool-Company-Ltd-are-subject-to-a-Lock-Up-Agreement-Ending-on-7-DEC-2022-42493227/
Urealisert
16.12.2022 kl 10:54 5599

Enig i dette. Kursen er nå kommet under inngangen min, men jeg blir sittende. Med resesjon på trappene så er det ingen andre aksjer jeg heller vil ha, og så lenge Cool tjener penger så kommer denne opp igjen før eller siden. Kursen har falt i flere dager nå på veldig lav omsetning (i dag under halvparten av snittet siste 3 mnd). Når det i tillegg er stille på nyhetene så tror jeg dette er et dårlig tidspunkt for å selge med tap. Skal neppe mye til før den stiger igjen. Uansett bør den nærme seg Flex i verdi, så blir det jo spennende å se om det er Cool som går opp eller Flex som kommer ned :)
Lollen
16.12.2022 kl 11:45 5586

Golar solgte 8 millioner aksjer under emisjonen til 130kr pr aksje, så det er nok ikke Golar som selger, de har ikke hatt noe lockup, det er det kjøperne av golar sine 8 mill akjer som har hatt frem til 07.12
Quendi
16.12.2022 kl 12:34 5520

Är inte så säker på det.

"Details:
The Joint Global Coordinators have entered into lock-up arrangements from the settlement date of the Private Placement with the Company for 90 days, EPS for 90 days and the Selling Shareholder for 30 days, subject to agreed exemptions (including for the Company any potential offering in connection with a dual listing)."

Har också läst i ett dokument som jag inte hittar just nu, att Golars resterande aktier haft lock-up.

Lollen
16.12.2022 kl 16:26 5410

sluttauksjonen i dag sier sitt, 40 000 aksjer til salgs på 113-113,50 og 3500 på kjøp til 113 maaange som vil ut av denne nå.
Flex og ALNG ligger nesten oppe på All time high, COOL har falt fra 167 til 113 er det tilliten til ledelsen som er helt ødelagt? er det ingen som vil ta i aksjene til COOL før man vet hva som skjer med opsjonen på to nye skip til 5 milliarder kr? selskapet er ikke verdsatt til mer enn 5,9 milliarder med dagens laveste aksjekurs på 110.80
Redigert 16.12.2022 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Ondi05
16.12.2022 kl 18:05 5313

Quendi, aksjene dine hang i en tynn tråd idag. Lurte på å dumpe den ned på 109 kroner, men tenkte det ville vært usportslig. 😋
Quendi
16.12.2022 kl 19:03 5239

Hahaha jag ger dig den! Du är närmare än vad jag trodde du skulle komma. Det är en fin match detta. Vi får se vad nästa vecka bjuder på. Tror vi får en del bull nyheter från sällskapet jag.