VOW/VGM - Vow Green Metals BioCarbon & BioEnergy Day

Hammers
VOW 01.06.2022 kl 20:25 5531

Lovte i går at jeg skulle skrive et resyme av dagens happening.
Her er noen hovedtrekk (noen timer senere - etter hukommelse/notater + gjensyn av PJ Nilsens innlegg);

- Cecilie Jonassen innledet med presentasjon av VGM. Fortalte bl.a. om ny site på Follum + en stor benefit med ny lokasjon.
- Fordi; Man benytter eksisterende bygningsmasse på området og slipper med det å bygge nytt.
- Ellers kom hun stadig tilbake til; "Some of the companies we are in contact with" og "Several players are looking for".
- Her skjer det helt klar en utvilkling i bakgrunnen.
- Dette var forresten hennes så langt klart beste opptreden (som jeg har sett). Øving gjør mester!

Representant fra Elkem; Fortalte om selskapets arbeid innen området. Samarbeider med VGM.

Billerud Korsnæs var neste ut: Selskapet som er store på alle typer innpakning (kartong og slikt).
- Lite som hadde med VOW/VGM å gjøre, men det foregikk et samarbeid med VGM (tror jeg det var).

Sahara Forest Projects: Fin presentasjon av selskapets prosjekt i bl.a. Sudan.
- Bruker solceller, renser sjøvann til og dyrker grønnsaker, mm.
- Lite som hadde med VOW/VGM å gjøre. Likevel interessant.

PAUSE;

Så DAGENS HØYDEPUNKT; Henrik Badin og IKKE MINST Paal Jahre Nilsen (forskingssjef i VOW) fortalte om framtiden.
- Badin startet. Noe av det samme som ved Q1/22. IGJEN trakk han fram Murfitts Industries. (Snart skjer vel noe konkret?).

- De som har muligheten for å se streamingen bør snarest spole til 2:05 - 2:27 og se Nilsens herlige presentasjon.
- Nytt område blir helt klart pyrolyse av SLAM. Det store problemet har hittil vært PFAS (bare å Google hva dette er).
- Pyrolysen fjerner PFAS, men under pyrolysen får man og ut et biochar som effektivt trekker til seg stoffet i forurenset mark.
- Det har allerede blitt vist "A Major interest from Australia". TENK for et forretningsområde dette vil bli (Min kommentar).
- Nilsen; Vår oppdagelse av biochar som suger til seg PFAS er REVOLUSJONERENDE.
- For tiden pågår flere erstatningssaker i USA pga stoffet! Det sier vel SITT om dette verdensproblemet.

- Videre viste han plansje over temperaturens betydning i pyrolysen. Dess høyere temperatur dess mindre partikler.
- Kommer man over 750 grader snakker man om HYDROGEN+ METAN. Lett salgbare varer.
- Nei, dere får se selv - hvis dere kan - for dette var virkelig spennende saker!

GRTgas; Engelsken var temmelig franskinspirert og jeg fikk i grunnen ikke så mye med meg.
- Likevel; GRT samarbeider tett med VOW's franske datter ETIA for å få syngass som tilfredsstiller kvalitetskravene i GRID.
- En rekke europeiske land vil nå iverksette støttetiltak for produksjon av syngass.
- Det bør bety stor etterspørsel av riktig utstyr (min kommentar).

Bellona: Generelt om Bellonas arbeide. Ikke noe som hadde direkte med VOW/VGM å gjøre. Likevel fin presentasjon.
___________________________________

Mine ord;
- BOTTOM LINE; Skal du f.eks kjøpe en dåpsgave (tilsvarende) bør du kjøpe x ant aksjer i VOW eller VGM.
- Dette blir UTVILSOMT enorme saker i tiden framover, og da snakker jeg selvsagt ikke nødvendigvis om morgendagen.
- Dette lest ut fra de røyksignalene "Sitting Bull" og hans høyre + venstre hånd i dag sendte ut!


PS; Hegnar Media sto for produksjonen. Mulig de har slike sendinger lagret ett eller annet tilgjengelig sted?
SE - hvis du kan!
Redigert 25.07.2022 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
spekulator
03.06.2022 kl 08:31 4668

Bare å takke, Hammers, for alltid gode faktaopplysninger.
ihende
03.06.2022 kl 15:26 4487

Artig å følge med på børs, og hva som blir skrevet her inne. Jeg kjøpte mine første aksjer da kursen var på rundt 4 kr. Kjøpte siden på 50 og trudde den skulle høyere opp, kursen gikk ned til 16 og så opp igjen til 25. Og jeg har kjøpt fler i dag (Vow). Vgm "fikk" vi jo, så den har jo ligget ganske stabilt, men den vil vel komme nå etterhvert. Hvis den vil følge den samme bane som Vow, ja det skulle passe meg veldig bra. Er det noen som kan se litt i krystallkula noen år fremover når det gjelder kurs? Hammer hadde vel 100 kr på Vow, VGM husker jeg ikke, men .....?
spekulator
03.06.2022 kl 17:02 4400

Vel, jeg startet på rundt kr. 5. og har vært med siden. Tatt litt gevinst her og der, tok dessverre ikke noen gevinst på 50, men man kan jo ikke treffe bestandig. Solgte litt ut på nedgangen, og akkumulerte litt mellom 16-20. Har ialfall aldri tapt noe på VOW, noe jeg ikke kan si om enkelte andre aksjer.
Med den tålmodigheten jeg har hatt, har den båret gode frukter, og nå skal det ikke selges en eneste aksje her før nye gode frukter har vokst frem.
ihende
04.06.2022 kl 12:10 4196

Snitt prisen min har nok øket adskillig, men har økt antall aksjer, både i VGM og VOW. Jeg kikket litt på storeierene og fant ut at jeg skal prøve å ha anslagsvis samme økonomiske satsning på begge selskapene. Jeg har vel ikke lagt alle eggene i samme kurv, men de to selskapene kommer sikkert til å bære et lite avhengighetsforhold til hverandre. (trur jeg).
Har jo fått kritikk av Hammers før, men som jeg skrev den gang, jeg trur fortsatt aksjekursen(e) vil svinge, men på sikt, så vil begge gå oppover.
Jeg vil tru at VGM på kort horisont vil øke mer enn VOW, har noe med produksjon- salg å gjøre. Men dette vil utjevne seg om relativt kort tid.
Så er spm om nye selskaper kommer til å oppstå ut i fra VOW eller VGM- noe jeg ikke har svar på.

Jeg er jo virkelig imponert over alle oplysninger som bl.a Hammers greier å få tak i, pluss en del andre, og takk for at dere deler
Hammers
21.07.2022 kl 19:28 3591

Henrik Badin skrev i dag et innlegg på sosialt medium vedrørende PFAS.
Dette etter at 3M ble ilagt en straff på hele $580 mill (NOK 5,8 MRD) i begynnelsen av Juli.

Her er et utdrag fra hovedinnlegget den 1. juni:
- Nytt område blir helt klart pyrolyse av SLAM. Det store problemet har hittil vært PFAS (bare å Google hva dette er).
- Pyrolysen fjerner PFAS, men under pyrolysen får man og ut et biochar som effektivt trekker til seg stoffet i forurenset mark.
- Det har allerede blitt vist "A Major interest from Australia". TENK for et forretningsområde dette vil bli (Min kommentar).
- Nilsen; Vår oppdagelse av biochar som suger til seg PFAS er REVOLUSJONERENDE.
- For tiden pågår flere erstatningssaker i USA pga stoffet! Det sier vel SITT om dette verdensproblemet.
_________________

Dagens innlegg fra Badin (via oversetter):
Disse søksmålene som den mot 3M Europa som nå er avgjort til $ 580 millioner, er bare "starten", og vil drive etterspørselen etter pyrolyseteknologi fremover som en avfallsløsning. PFAS akkumulert i vann, jord og foodchains er livstruende for mennesker og dyr.

En viktig kilde til forurensning er fra kloakk og bruk av avløpsslam som organisk gjødsel.
Pyrolyse av avløpsslam har vist seg å bryte ned PFAS i ufarlige stoffer.

PFAS er menneskeskapte kjemikalier som har blitt brukt i industri og forbrukerprodukter over hele verden siden 1950-tallet.
De har blitt brukt til å lage nonstick kokekar, vannavvisende klær, flekkbestandige stoffer og tepper, noen kosmetikk, noen brannskum og produkter som motstår fett, vann og olje. På grunn av sin utbredte bruk og utholdenhet i miljøet, finnes PFAS i blodet til mennesker og dyr over hele verden.
Vitenskapelige studier har vist at eksponering for PFAS i miljøet kan være knyttet til skadelige helseeffekter hos mennesker og dyr.

Vi i Vow ASA har løsningen for å stoppe den utbredte PFAS og redusere dens innvirkning på økosystemene våre.
Redigert 21.07.2022 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.07.2022 kl 22:48 3457

Også forskningssjefen i VOW, Paal Jahre Nilsen. hadde i dag et innlegg om PFAS:
__________________
Vi driver for tiden et 2M € FoU-prosjekt ledet av Gerard Cornelissen i NGI og hans team om valorisering av organisk avfall gjennom pyrolyse og biokull. En stor testkampanje på vår Biogreen pyrolyse testrigg har generert enorme mengder data som nå er analysert og kompilert.

Ph.d.-studenter vil publisere om kort tid.
Så langt er en masteroppgave av Katinka Muri Krahn ferdigstilt om temaet "Sorpsjon av perfluorerte karboksylsyrer til kloakkslambiokull".

Her laget vi biokull fra slam som inneholder høyt nivå av PFAS (fra wwtp nær flyplassen) og viste seg overlegne sorpsjonsegenskaper.
Så ikke bare kan vi eliminere PFAS i slam ved pyrolyse, men også gjøre den tilhørende biokullen til en attraktiv sorbent for å rydde opp forurenset jord.

Vi vil presentere noe av denne forskningen på 1st Swedish Conference on Sewage Sludge Biochar i Malmø 11-12 september og i The International Biochar Symposium i Darmstadt 7-8 november i år.
__________________

Spennende tider med spennende ny vertikal!
Redigert 21.07.2022 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
Klokavskade
22.07.2022 kl 15:26 3169

Har kjøpt en del som er spredd på mine barnebarn, Samt at jeg har en stor ost selv!
coccoman
23.07.2022 kl 23:52 2807

Helt åpenbar SHS - formasjon som burde gjøre det enkelt å selge på 50 ? Etterpåklokskap er jo imidlertid en eksakt beregning, så lykke til neste gang!

Selv har jeg 25% gevinst i BCS som jeg lurer på å begynne å realisere og gå inn i andre grønne aksjer og da kan jo vow være en kandidat? Ser at pyrolyse av slam er en av forretningsideene og at man kan få ut H og Me ved 750C og bruke støvet til å suge opp miljøgifter. Nå er jo ikke høye temperaturer og pyrolyse pantenterbart, så her kommer det fort konkurenter på banen om godbiter oppdages? Framtidige resultater er avhengig av produksjon og priser på Me og H, og da snakker vi kanske om noen få millioner kr ... småpenger?

Ser at Vow Green Metals skal levere biocarbon, og varme. Hm, hva er forskjellen fra tradisjonelt forbrenningsanlegg?

Cruise??? Det er vel noe av det svarteste næringsvirksomheten som finnes og bør vel legges ned så fort som fan!

Jeg lurer på hva som egenlig er genistreken vow skal tjene penger på?

Ser at teknisk sett er SHS - formasjonen fullendt, men fundamentalt sett er kanskje dagens aksjenkurs noe valorisert?

Har stilt noen kritiske spørsmål om selskapets eksistensgrunnlag. Håper noen gidder å svare ;O) Hau, hau
TheKurgan
24.07.2022 kl 10:31 2590

Akkurat når det gjelder dette med slam/kloakk så har de vel en norsk konkurrent i Cambi, som gikk på børs februar 2021 på rundt 15kr. Tredoblingskandidat der altså og de har nå startet oppturen. Det tror jeg også VOW har nå. Tror vi er inne i en meget spennede tid her nå.
Karbon
24.07.2022 kl 11:07 2550

Vow og Cambi bruker ulik teknologi, og har kunder med ulikt behov. Slik sett kan neppe Cambi kalles en konkurrent av Vow. Cambi bruker termisk hydrolyse i sin håndtering av kloakkslam. Etter hva jeg kan skjønne en lang og svært kostbar prosess, som man kan lese av denne artikkelen (som begynner å bli gammel):

https://www.tu.no/artikler/industri-se-hvordan-kloakk-fra-4-5-millioner-amerikanere-forvandles-til-gjodsel-og-strom/222169

Vow kan fjerne PFAS ved bruk av pyrolyse, man kan man gjøre det samme med termisk hydrolyse?
Redigert 24.07.2022 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.07.2022 kl 01:04 2253

Til ditt avsluttende spørsmål;
- Selvsagt kan ikke Cambi gjøre noe som helst ang PFAS i sin lavtemperatur prosess.
- VOW's forskningsteam var de som OPPDAGET biokullets egenskaper i forhold til PFAS. Revolusjonerende!
- Hittil har verden vært HANDLINGSLAMMET i forhold til problemet med PFAS.
- NÅ har man endelig funnet løsningen - og det var det VOW som gjorde.

- Det er mange detaljer som ikke er opplyst fra VOW.
- Eks; Hvilken pyrolysetemp gir mest effektivt kull og hvilken innsatsfaktor (slam, trevirke, osv) gir det best sluttprodukt.

- Jeg kan tenke meg at patentering av prosessen allerede er godt i gang.
- Når den blir godkjent må dette vel være snakk om "enerett" (evt lisensiering) på løsningen av et verdensproblem.

- Lisens eller ikke; Vi kommer uansett tilbake til det samme utgangspunktet;
- Det er VOW som selger det patenterte pyrolysesystemet som går på alle temperaturer fra ca 400 til mer enn 800 grader.
- Det er i VOW kompetansen sitter!

Ref siste linje fra PJ Nilsens uttalelse i hovedinnleggets referat:
- Pyrolysen fjerner PFAS, men under pyrolysen får man og ut et biochar som effektivt trekker til seg stoffet i forurenset mark.
- Det har allerede blitt vist "A Major interest from Australia". TENK for et forretningsområde dette vil bli (Min kommentar).
- Nilsen; Vår oppdagelse av biochar som suger til seg PFAS er REVOLUSJONERENDE.

PS;
Ref linken din fra TU. Den gang jobbet PJ Nilsen i nettopp Cambi. Det var før han tok steget videre og ble forskningssjef i VOW.
Han ble vel lei av å forske på "potetmos" (hans beskrivelse av Cambi's prosess) og tok steget til verdens VIRKELIG store utfordringer!
Redigert 25.07.2022 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
25.07.2022 kl 08:42 2085

Nå burde vel VOW kursen være nærmere 100 kroner? Hammers har jo lovet og hausset selskapet i 5 år nå. Alle andre selskap blir disset og baisset av Hammers så ligger VOW fortsatt på tyvetallet? Hva har skjedd Hammers? Slik du har hausset burde verken krig, pandemi eller sult bety noe for VOWkursen? Det er VOW som er best i ditt, det r VOW som et best i datt og feks Cambi er bare "potetmos". Og fortsatt er det kun du og noen av dine lovers som har tro på selskapet. Hva har gått galt Hammers? Eller er du fornøyd med kursutviklingen? Er VOW avhenging av en god Cruisenæring? Håper ikke det da den ligger nede med brukket rygg.
YNWA250505
25.07.2022 kl 09:58 1990

Cambi opp 12% , VOW snart i minus. Heia Hammers
Hammers
25.07.2022 kl 10:05 1973

Jeg hausser ikke i det hele tatt, men forteller saklig om hva som skjer i VOW.
Dette bekreftes med linker som viser hvor opplysningene kommer fra.

Det du bedriver er i høyeste grad å spre usakligheter - noe som strider mot reglementet.
Redigert 25.07.2022 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
anca
25.07.2022 kl 10:10 1962

Cambi
HISTORISK OVERSIKT
1W 1M 3M 6M 1Y
33,61% 35,00% -0,46% -22,87% -54,92%
Vow
1W 1M 3M 6M 1Y
10,21% -4,43% 12,05% 12,60% -35,18%
Qfuel
1W 1M 3M 6M 1Y
0,08% -15,30% -29,85% -53,12% -62,14%
Redigert 25.07.2022 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.07.2022 kl 10:37 1913

Siden tråden nå utvikler seg til noe annet enn formidling av sakligheter om VOW velger jeg å stenge den.
Det er synd det skal være slik, men..............!

Karbon har selvsagt tilgang til å skrive.


Karbon
25.07.2022 kl 11:35 1827

Takk for tilgang Hammers. Ja, der er synd saklige tråder blir ødelagt med tullprat. Der nærmer seg presentasjon av halvårsresultatet 25. august, og det ser jeg fram til. Ellers så kan jeg opplyse om at jeg sannsynligvis har funnet fram til hvilken aktør det er snakk om i børsmeldingen av 16. mai i år. Altså den til nå største landbaserte kontrakten til Vow:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-largest-single-landbased-contract-in-vows-history-marks-breakthrough/

Jeg vil vente til etter 25. august med å "avduke" hvem jeg har funnet fram til. Noen tenker kanskje det ikke spiller så stor rolle hvem dette er? Jo, det gjør det! For det er ingen "hvem som helst" jeg har funnet fram til. Dersom jeg har rett, så vil dette være oppsiktsvekkende og den største milepælen til nå for Vow og fremtidsutsiktene som utstyrsleverandør for produksjon av biokull og biochar.
Redigert 25.07.2022 kl 14:43 Du må logge inn for å svare