Olje og børs ned USA igjen, PHLX Oil Service Index opp over 2%

hypotetic
02.06.2022 kl 08:50 230

Kostnadene blir høyere for oljeselskapene fremover fordi offshore vil kunne ta seg stadig mer betalt! Spesielt Subsea skip som Subsea 7 og DOF har mye er utsolgt og de vil etterspørres i mye større grad enn tidligere også fra Offshore Havvind. Lytt til Podkasten fra DOF som i disse dager har jobben med Hywind Tampen som er verdens største havvindutbygging. DOF har visjon om også i fremtiden å være verdens største havvindutbygger. Lytt til denne Podcasten fra DOF der den enorme utbyggingen av 25 000 havvindturbiner på størrelse med Eiffeltårnet beskrives. Dette vil bli en av verdens største vekstnæringer de neste år og DOF kan fort bli et av verdens mest verdifulle selskaper. https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=doftalks

Jeg har gradvis det siste året gevinstsikret i oljeselskap og vektet meg opp i offshore som nå våkner til live etter 8års nedgang der noen av selskapene har falt over 99%. Jeg tror spesielt Subsea og Supply vil kunne kreve høyere rater fra oljeselskapene i kommende år spesielt fordi Offshore Havvind etterspør de samme store konstruksjons-skipene som både Subsea 7 og Dof har hoveddelen av inntektene sine fra. Jeg foretrekker disse 2 selskapene fordi de har en prosjektorganisasjon der de kan ta seg bedre betalt enn Sioff og SOFF og andre rene offshore-rederier. Dof har med brasiliansk bygde skip rett til de beste kontraktene i Brasil og rett til å ta fra konkurrentene de beste kontraktene.
Subsea 7 er det ubelånte trygge alternativet der alle aksjene nå er priset til ca 30 milliarder mens alle aksjene i DOF er priset til 0,6 Milliarder. DOF er selskapet med desidert størst belåning/oppside der det har vært konkurs og gjeldskonverteringsfare under Covid og da oljen ble gitt bort gratis. De siste månedene har ratene mangedoblet seg og regnskapene vil således forbedre seg markant. Det forundrer meg ikke om (selskapsverdien dvs inklusive gjeld) i disse selskapene dobles de neste 2 årene. Da vil Subsea 7 kursen være ca 185kr mens Dof kursen som nå er ca 2,1kr vil stå i 65kr pga den høye belåningsgraden. De fleste av oss har god erfaring med at belåningsgraden gradvis reduseres når boligprisene stiger. Jeg tror vi får repitisjon av dette i DOF men at reprisingen av disse store konstrukssjonsskipene Dof har mye av vil gå mye raskere enn boligmarkedet. Dof er eid 68% av småaksjonærer og sammen har småaksjonærene satt seg opp på en liste slik at man vil kunne stemme ned et forfordelende eller uhensiktsmessig refinansieringsforslag. Noen husker sikkert hvor raskt det gikk fra at MPCC ble betegnet som gjeldsberg til vi fikk info om at all gjeld kunne nedbetales på under et år pga den store rateoppgangen.
Redigert 02.06.2022 kl 08:55 Du må logge inn for å svare