PSKY, neste SaaS selskap som blir kjøpt opp?

Slettet bruker
PSKY 04.06.2022 kl 20:22 2112

En oppkjøpsbølge av SaaS selskaper har startet. Flere selskaper har den siste tiden motatt bud. SaaS delen av Patient Sky er isolert sett en lønnsom cash ku. Omtrentlig 200mill i driftsintekter med 30% drifts margin. Patient sky består i all hovedsak av 2 selskap, SaaS delen er ledende på pasient journaler i Norge, og PaaS plattform as a service som i dag er negativt verdsatt når selskapet handles rundt 3kr. Selv med en prising av hele psky til 6kr er fortsatt PaaS delen ikke priset til mer enn 0kr. Ledelsen har uttalt at de vil satse på PaaS delen og at de forventer å lande kunder og partnere på denne i det Europeiske markedet i H2 2022. Innsiderne har handlet aksjer jevt og trutt gjennom vinteren, Blystad kjøpte senest i slutten av mars 4,5 mill aksjer og sitter totalt på 18,4 mill tilsvarende 9,25%. Videre har det den seneste tid kun vært aksjonærer under topp 50 som har solgt og blandt annet INSR ASA med kistefoss på eier siden som har kjøpt. Lite sannsynlig at Blystad og Sveaas kjøper aksjer her hvis det ikke er lys i enden av tunnelen. Jeg tror det kommer et bud på enten SaaS delen eller hele selskapet i løpet av sommeren, dette harmonerer også med hvordan selskapet kommuniserer i forhold til SaaS delen. Et relativt realistisk estimat mener jeg er et bud på SaaS virksomheten vil være ett sted mellom 4,5-6kr.
Redigert 07.06.2022 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2022 kl 16:15 1778

https://itwatch.dk/ITNyt/Brancher/software/article13766043.ece

Dette underbygger at SaaS virksomheten trolig blir solgt i 2022.
May-Liss
06.06.2022 kl 16:44 1764

Et artikkel fra februar hvor selskapet uttaler seg er å betrakte som «garanti»….
Slettet bruker
06.06.2022 kl 17:03 1758

Langt i fra en garanti. Det de sier og som de også understreket på siste Qpresentasjon, er at de har gjennomført noe mer utvikling en forespeilet tidligere på plattformen slik at den skal være mest mulig ferdig når den rulles ut. Det satses og fokuseres på plattformen og ekspansjon til det europeiske markedet, for da å ikke ha for mange baller i luften er det da naturlig av flere årsaker å selge unna SaaS virksomheten. Et eventuelt salg vil kunne kapitalisere satsingen på plattformen slik at behovet for emisjon blir mindre. Med dagens kurs er spørsmålet om ikke noen kjøper opp hele selskapet.
Slettet bruker
06.06.2022 kl 19:00 1698

Det har aldri vært et tema at ting ikke har lugget for psky, det har det. De bimmet totalt på guidingen for 2021, noe som blandt annet førte til ledelsens avgang. Av den grunn så ligger jo nettopp kursen ca 70% under noteringskurs og 80% ned fra ATH på 17,6kr. Men det ligger verdier i SaaS virksomheten som gjør denne til et ypperlig oppkjøpscase på dagens pris.
Redigert 06.06.2022 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
May-Liss
06.06.2022 kl 19:16 1671

Klassisk det du skriver;
Som aksjonær i et selskap som ikke innfrir, hverken på vekst eller inntjening med tilhørende dårlig kursutvikling.
Hva er løsningen ; OPPKJØPSKANDIDAT…….
Slettet bruker
06.06.2022 kl 19:32 1647

Så får vi se, er flere SaaS selskaper som mildt sagt ikke har imponert som er kjøpt opp siste tiden. Heldigvis ikke noen som tvinger deg til å kjøpe aksjer, men siden du har følelser for selskapet regner jeg med du har vært aksjonær og tatt tap her tidligere, hvis ikke ville du ikke kastet birt tid på denne tråden.
Slettet bruker
06.06.2022 kl 20:08 1623

Hvordan i all verden henger selskapets strategi sammen om de solgte ut «SaaS-delen» av selskapet?
May-Liss
06.06.2022 kl 20:25 1617

DrSky
Har aldri vært aksjonær og vil ikke bli det.
«Altfor luftig» til at dette har vært/er noe for meg.
Min erfaring med PasientSky er at fastlegen min og derved jeg også benytter systemet - men hun valgte annen betalingsløsning for et drøyt år tilbake.
Slettet bruker
06.06.2022 kl 21:44 1560

Det er åpenbart forskjellige meninger om selskapet og det er helt fair. De har ikke levert det de initielt guidet og for å lykkes med PaaS venturet må de levere før kursen kan gå til gamle høyder. Jeg tror de klarer det, og mener de har valgt riktig strategi med å jobbe med produktet før de ruller det ut, da kan de vokse raskere når det først er på markedet. Når det gjelder kurs så forsvarer SaaS delen dagens prising godt og vell så det. Hvis dette skilles it i eget selskap eller kjøpes opp så vil det alene forsvare høyere kurs enn dagens 3kr. De kan fint utvikle PaaS uten SaaS videre, og de vil være finansielt godt rustet ved et salg av SaaS virksomheten. Hvis man ikke har troen så holder man seg unna enkelt og greit, eventuelt går short. Men jeg vil minne om at det har vært gode innsidekjøp av både ansatte og styret.