Hva kommer til å skje i SAS nå ?

Slettet bruker
07.06.2022 kl 10:07 1281

Om en eventuell norsk kontroll i SAS skulle bli en realitet, så vil det kunne styrke norges stilling i nordisk luftfart.

En slik problemstilling burde det i det minste kunne sees nærmere på. Luftfart er viktig for Norge. Vi har en stor
portefølje flyplasser. Og som alle har sitt tilbringersystem og sin infrastruktur med overnatting osv.

Det norske luftfartssystemet dreier seg om mye penger om man ser på direkte, indirekte og fremkalte økonomiske
virkninger.

9,5 mrd. i frisk kapital er ikke så enormt mye, og en 50 % andel eller nær det, vil ikke kreve et så enormt beløp.
Med norsk kontroll i SAS kan mye oppnås i norsk favør.

Disse tingene kunne drøftes nærmere. Sverige legger sin luftfart i hendene på andre nå. Norge kan ta et kjempejafs
av svensk luftfart. Og Kastrup kan eventyres om danskene ikke følger opp sitt eierskap i SAS.

Oslo lufthavn kan da bli klart størst i Norden om Norge vil. Minner om at Oslo lufthavn har vært størst i Norden i 2021
og sålangt i 2022.

Slettet bruker
07.06.2022 kl 15:01 1216

https://www.dn.no/luftfart/sas/dn-aksjer/fantasyfond/danmark-presses-av-sveriges-sas-nei-venter-avklaring-i-neste-uke/2-1-1232827
Den danske stat kommer med sin melding om SAS i midten av måneden. Og de nærmeste dagene kommer trafikktall for Mai.
Vi får se hva som skjer når disse tingene foreligger.
Slettet bruker
07.06.2022 kl 16:41 1172

Det vil være en god idé å la svenskene og danskene selge seg ned i SAS og deretter slå til med et stort norsk kjøp, i tillegg til å konvertere gammel gjeld. På den måten kan Norge få kontroll over SAS til en relativt rimelig penge og samtidig gjøre Gardermoen til Nordens største, med SAS i spissen.

Mens de andre selskapene er relativt nye i faget, har SAS mye tyngde, erfaring og kunnskap. Med ny satsing og gode utsikter kan SAS raskt vinne tilbake noe av sitt gamle renommé og skape en god infrastruktur i landet. Det kan være en gode måte å bruke midlertidig noen av oljepengene (økningen i avgiftene) på, til beste for landet.

Får man opp lønnsomheten kan selskapet senere selges til Lufthansen! For en god slump gevinst.
Redigert 07.06.2022 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Hellboy
07.06.2022 kl 16:43 1164

Det vil være hodeløst idiotisk dumt, og så et par andre adjektiver, for Norge å kjøpe seg inn i konkursboet som ikke kommer til å gå med overskudd selv om de mot formodning skulle få inn 9,5 milliarder og konvertere 20 milliarder i lån.

Takk og pris for Torbjørn Røe Isaksen og forrige regjering som solgte oss ut med noen kroner tilbake....
OilDrum
07.06.2022 kl 21:53 1060

Jeg tror
Planen er lagt, SAS ledelsen har allerede talt med Danmark, og Sverige.
EU har sat en stopper for statsstøtte til firmaer, så Danmark følger Sverige, jeg tror bare Danmark afventer en udmelding for at hjælpe SAS, med at presse fagforeningerne.
Sas har meldt ud af der er udlandske investorer der står klar med ny kapital.
Mit gæt.
Kina tager over, SAS leaser fly fra kinesisk firma, og Kina ønsker ikke at få flyene tilbage.
De gamle aktier falder mellem 90-97% under emissionen,
Når emissionen er afsluttet vil SAS have ny kapital til at klare fremtiden.
Jeg gætter på at SAS så forsætter som hidtil, hvor de inden Corona kunne levere overskud.
Slettet bruker
08.06.2022 kl 13:28 957

Jeg tror det nordiske folk neppe vil fly med et kinesisk-kontrollert SAS. Her kan kineserne ha forregnet seg.
Norwegian, Flyr, Widerøe, BRA, DAT, Finnair og Icelandair tar SAS sine markedsandeler i steden.

Norge kunne sett nærmere på å overta kontrollen i SAS. Men driften i SAS må selvfølgelig være
fornuftig og lønnsom. Jeg tror ikke noe særlig på et kinesiskdrevet SAS altså.

Og vi skal ikke selge senere til Lufthansa. Men utvikle nordisk luftfart. De baltiske land og Polen
kan komme mer med også.
Slettet bruker
10.06.2022 kl 12:03 883

https://nyheder.tv2.dk/live/2022-06-10-regeringen-holder-pressemoede-om-sas
Klok beslutning av Danmark.

Kanskje, kanskje Norge kan være med bittelitte grann her også, for skandinavisk
solidaritets skyld. Og mot at Danmark ikke svekker vår lånesaldo for mye.
Sverige vil fortsatt ha litt på eiersiden også.
SAS må bli lønnsomt igjen.
Slettet bruker
10.06.2022 kl 12:39 845

Et bredt flertal i Folketinget står fortsat bag flyselskabet SAS.

Partierne Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, de konservative og Radikale Venstre er enige om at hæve den danske ejerandel til 30 procent i det delvist danskejede aktieselskab.

I dag ejer Danmark 21,8 procent af selskabet, som er delt mellem Danmark, Sverige og en række private investorer.

»SAS er i en vanskelig situation. Vi har skullet tage stilling til, hvordan vi i Danmark vil handle«, siger finansminister Nicolai Wammen (S) på et kort pressemøde.

Han understreger, at selskabet spiller en afgørende rolle for dansk infrastruktur.

»Det er vigtigt at sige, at SAS er et selskab, der har meget stor betydning for det danske samfund. Det er også et selskab, der har meget stor betydning for blandt andet Københavns Lufthavn«.

»Det, vi er enige om, er, at vi fra dansk side for at hjælpe SAS med den plan, der skal få dem tilbage på sporet, er parat til at eftergive gæld og sørge for, at vi fortsat har en betydelig dansk ejerandel af SAS«.

Regeringen og de øvrige aftalepartier er desuden klar til at eftergive SAS’ gæld til staten, som i øjeblikket er på 3,5 milliarder kroner.

Wammen slår fast, at der ikke kommer en pengecheck til SAS i dag. Der skal også findes andre investorer, før staten vil støtte med flere penge.

»Det, der vil være vores udgangspunkt for, præcis hvor vi lægger os på ejerandel, er, at vi får en ejerandel, der er så tilpas robust, at vi vil kunne lave en aftale med en ny storaktionær i SAS, der varetager danske interesser«, siger finansministeren.

»Det er bevæggrunden for, at vi har engagementet. Det er ikke, fordi staten som sådan har nogen planer om at drive flyselskab«.
________________________________________________________________________-
Hva gjør Norge her nå ?

Vi skal vel ikke ettergi 1,5 mrd. kr. som SAS har i gjeld til den norske stat.
Kanskje Norge kunne bli den andre hovedaksjonæren ? Slik at Danmark
ikke får enekontroll i SAS.
Men det må bli en fornuftig drift i SAS, med lønnsomhet.
Sverige har sluppet taket, som i alle år var 3/7 aksjonæren.

SAS var jo lønnsomt i alle år.
Slettet bruker
10.06.2022 kl 23:24 798

Det er ikke sikkert den danske stats redningsmodel er realistisk. Om den danske stat skal øke eierandelen opp mot 30 %, hvem skal stå for
den friske kapitalen bak 70 %.
Det er mulig den danske stat en kortere periode må påta seg en mye større eierandel enn 30 %. De kan selge seg ned senere, når
selskapet er restrukturert og kommet i gjenge igjen.
Den norske stat bør vurdere situasjonen nøye. Og tenke forretning og strategi. Den norske stat kunne i en overgangsperiode hjulpet
til. Men da forutsatt at det blir laget en god avtale med den danske stat, som ivaretar norske interesser, og at den norske stats tilgodehavende
på 1,5 mrd. kr. kommer rimelig godt ut. Og at den norske stat selger seg lavere senere, men opprettholder avtalen med den danske stat.

Og kommer hovedkontoret til å bli flyttet fra Stockholm til København ?
Både den svenske stat og svensk næringsliv, vil nok fortsette å ha noen aksjer i SAS.
Sverige kan ikke tillate seg å slippe taket i SAS helt.

Det norske næringsdepartementet bør nå tenke ivaretagelse av norske interesser best mulig. Dvs. ikke drive veldedighet, men stram
forretning og strategi.

Et trekk som begynner å gjøre seg gjeldende nå, er at stadig flere og flere norske flyplasser skaffer seg ruter til utlandet. For Norge er det
ikke i den grad som tidligere, så naturlig å fly via Kastrup. Fortsatt vil det gå ruter til Kastrup, men antagelig litt avtagende i årene fremover.
Det samme kanskje i noen grad mht. Sverige og Finland også.

Men Danmark kan muligens få økt trafikk på sine andre flyplasser utenom Kastrup fra flyplasser i Norden. Og det kan være en god ting
både for Danmark, Norden, Nord-Europa og øvrige Europa.
Redigert 10.06.2022 kl 23:43 Du må logge inn for å svare