BCS - på vei inn i PERLEPORTEN 💵💵 fundamentalt og teknisk

Jeg legger hode på blokka, nå skal frustrasjonen ut.
I mange år har jeg holdt på med aksjer, og mange her vil nok bli overrasket over summene i omsetning, nesten 1 mrd kjøp/salg 2019....!

Siste 5 årene har jeg hatt en regel, hold deg unna jalla aksjer. Har stort sett forholdt meg til det. Å kjøpe 30.000 EQNR aksjer, og selge like mange kan være gjort på 3 minutter. Kan gjentar uendelig mange ganger for børsdagen. Samme med Orkla, DNB osv.

Men så, BCS, var med litt i starten, hørte første gang om dette i NRK Hordaland når CEO var i studio med jentene på morgensendingen, om jeg husker rett.
Var med og hoppet av med grei gevinst. Denne gikk så i både 80 og 28 om en annen.

Hvorfor var jeg ikke tro mot meg selv nå i vår?
Jeg tradet inn rundt 250-300k - til Hundremeterskogens store forbannelse. Du verden jeg fikk tyn for å trade i denne, og stille spørsmålstegn:

- Denne går ikke til 500,- slik LM og andre sa. Jeg sa at man kan først prøve på ny ATH, og kanskje 120 - men det kan aldri regnes hjem.
- Hva om det blir forsinkelser? Blankt avvist.
- Hvorfor ingen kontrakter med 400 damer som vil ligge med deg - ingen forklaring, vi må være tålmodig - vente til 2026 sa LM og gjengen i Hundremeterskogen.
- Se til QFUEL, sa jeg, problemer kan oppstå - glem det sa hundremeterskogen, i BCS har de så flinke folk.
- Hva med aksjetrykking - NEI, glem det sa Hundremeterskogen, fabrikker inntjent på 2 mnd - så penger trengs ikke.
- Emisjoner - NEI, de hentet nettopp på overtegnet emisjon 54.
- Sagmo er han rett mann? -- Å jada, verdens beste, ingen over - ingen ved siden av.
- Sagmo i Tyskland - sannheten var at han satt på hytta i ferd med å få fyken.

Kunne ramset opp, jeg stilte spørsmålene, og fikk så hatten passet.

Jeg ble idioterklært av de fleste her inne som mente jeg var helt elendig på BCS som kunne finne på å selge 54 kr, når nyheten i Høyanger kom. Nå skulle vi aldri mer se 30 eller 40 tallet, den saken var grei, og Ingolven var nå akterutseilt på perrongen - TOGET var nå i siget.

Jeg skulle vært tro mot min strategi. Bare det at Sagmo ber om fritak for lockup rett etter IPO burde tilsi at her holder man seg LAAAAAAANGT unna.
Nå sitter jeg med ett herlig tap, og det skal jeg stå i. For jævlig å vite at man må opp nesten 30-40% for å komme i null igjen.

Jeg har derimot ikke mistet motet, og jeg ser nå hvor lite seriøs man kan ta enkelte skribenter på slike forum. Jeg stoler selvsagt ikke på noen anonyme karer her, men det er no litt artig å sitte her å si "hva faen var det jeg sa" i vår.

Antar at de dårlige nyhetene nå er ute, og at det som kommer i fortsettelsen er kursdrivende nyheter.

- ansatt CEO
- byggesøknader og byggestart
- nyheter fra Bergen
- kontrakter av de store typene

Nå er det vel stort sett bare undertegnede, MacT og Molbre som sitter fra den gode gamle gjengen fra i vår.

IK

Disclaimer: endret overskrift 17.06.22 pga endret bilde i aksjen.
Redigert 17.06.2022 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Jippi
01.07.2022 kl 22:03 3644

Glem hele forskeren (gammelt).
Tror du at BCS hadde kommet så langt hvis det var noen tvil om hva de leverer?

Leste nylig en forsknings-artikkel delt på LinkedIn (finner den ikke igjen for øyeblikket), der graphen ble kategorisert som ikke-farlig for helsen, der CNT og CNF er i samme gaten. Sagmo har også bekreftet dette.
Bare og overse! Vil tro med stor sannsynlighet at det brukes verneutstyr under produksjon.
Da det er sagt, tar man et skikkelig magadrag av en hybelkanin under sengen, så er ikke det heller og anbefale for helsen.

Det man tror man vet med rimelig sikkerhet er at støv fra produksjonen kan gi lungekreft har jeg lest. Har ikke sett noen studier som sier det er skadelig i fast form.
Redigert 01.07.2022 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Hyggelig at du har kommet ned på et plan der det går ann å ta deg seriøst. Tommel opp 👍
Hvis man skal sammenligne forskjellige stoffer etter dødelighet og risiko, så kan det nevnes at drikker du 0,5 liter saltvann på styrten, så er du dau med mindre du drikker ferskvann. Mye ferskvann. Drikker du 6 liter ferskvann, så er du også dau.. alt kan være farlig her i verden.
Støv er ikke bra uansett, det vet alle. Derfor finnes det vernsutstyr. I fast form så er det ikke farlig.
Redigert 02.07.2022 kl 02:27 Du må logge inn for å svare

Husk at mennesker er utviklet i ett miljø der de puster inn carbon, ikke asbest.
urix
04.07.2022 kl 08:27 2882

Supert, da er katta endelig ute av sekken, da er det bare å hamstre aksjer, dette blir ei stor gullgruve!!

Gratulerer til allesammen i BCS !

(Bergen, 4. juli 2022): Styret i Bergen Carbon Solutions AS
(BCS, OSE:BCS) har besluttet at selskapets første fullskala produksjonsfabrikk
skal ligge i Høyanger kommune, Vestlandet og har godkjent
byggestart for en fabrikk med årlig produksjonskapasitet på opptil 160 tonn
EcoNano karbon nanofibre (CNF).

Bakgrunn
BCS signerte 22. mars 2022 en opsjonsavtale med
Høyanger kommune om potensiell etablering av en fullskala produksjonsfabrikk. Erfaringene fra det
detaljerte ingeniørarbeidet som allerede er utført for den
potensielle produksjonsfabrikken i Møsjøen, Vefsn kommune, ga
selskap med svært verdifulle innspill for å vurdere mulighetene og
risikoaspektene i forbindelse med en potensiell etablering i Høyanger. På grunn av
skalerbarheten og overførbarheten til selskapets teknologi, kan samme utforming av
produksjonslinjer brukes også i Høyanger.

Styret har nøye vurdert situasjonen med to gode investeringsalternativer
og er av den oppfatning at muligheten til å fremskynde
utviklingen i Høyanger er det beste alternativet for selskapet ikke bare når
det gjelder risikoprofil, men også når det gjelder kapitaleffektivitet og fleksibilitet. .
I Høyanger vil BCS benytte en eksisterende produksjonshall, som har
betydelig lavere konstruksjons- og tidsrisiko i motsetning til å bygge en
helt ny produksjonshall, og senker også prosjektcapex med
cirka 90 millioner kroner. Dette tilsvarer en reduksjon på ca.
20 % på prosjektbasis.
Høyanger tilbyr pålitelig tilgang til fornybar energi gjennom vannkraft og
styret forventer å inngå en langsiktig kraftkjøpsavtale som en del av
prosjektet. Beliggenheten gir også gode synergier med allerede eksisterende industri
i området.
Bergen Carbon Solutions forventer at produksjonen starter medio 2023. Opprampingen til
160 tonn vil være trinnvis og, som tidligere veiledet, er en slik opprampingsfase
beregnet til 9-12 måneder.

Finansiering
Styret anslår en samlet prosjektcapex på NOK 325m for å nå 160 tonn årlig
kapasitet, eksklusiv arbeidskapital ved oppstart. Hovedinvesteringen for prosjektet
vil være produksjons- og separasjonsutstyr. Oppsettet med uavhengige
produksjonslinjer gir også selskapet timing og kapitalfleksibilitet, om
nødvendig. Ved utgangen av 1. kvartal 2022 hadde selskapet 335 millioner kroner i kontanter,
null gjeld og 93 % egenkapitalandel. En betydelig del av investeringskostnadene vil skje i
2023, og styret anser derfor selskapet som godt kapitalisert til å starte
byggingen av den første fabrikken. Styret vil evaluere alle
tilgjengelige finansieringsmuligheter fremover, inkludert myk finansiering, kundeforskuddsbetalinger
, gjeld og egenkapital.

Den 29. juni 2022 offentliggjorde den norske regjeringen sin batteristrategi for
Norge, med ambisjon om at Norge skal bli en stor aktør i hele
batteriverdikjeden i Europa. Regjeringen vil også støtte denne strategien
økonomisk og har allerede gitt milliarder av kroner i lån og garantier til
ulike aktører. Bergen Carbon Solutions har pågående prosjekter og diskusjoner
med mange av selskapene nevnt i regjeringsmeldingen og styret
mener at Bergen Carbon Solutions vil bli en integrert, viktig
aktør i denne verdikjeden. Styret mener det derfor er realistisk
at selskapet kan få tilgang til slik finansiering og denne prosessen er allerede
igangsatt. Det er imidlertid ingen garanti for at denne prosessen til slutt vil
lykkes.

Videreutvikling i Mosjøen
Mens den opprinnelige planen var å bygge den første fullskala fabrikken i Mosjøen,
er selskapet fortsatt dedikert til å fortsette prosessen til tross for at den nå bygger
den første fabrikken i Høyanger. Byggesektoren har vært vitne til betydelige
verdikjede- og ledetidsforstyrrelser, som potensielt kunne ha påvirket
prosjektet i Mosjøen negativt, spesielt for produksjonsbygget. Styrets
vedtak vil minimere denne risikoen, mens utstyrsrisikoen vurderes
som lik for begge lokasjoner. Bedriften, leverandørene og kommunen vil
nå få bedre tid til å forberede prosjektet for fremtidig utvikling. Karbon
Development Solutions, som skal være et knutepunkt for materialforskning brukt i
kombinasjon med CNF, er allerede etablert og de første kravene
er stilt. Dette prosjektet vil fortsette med full kraft i Mosjøen, uavhengig av
plasseringen av den første BCS-fabrikken.

Finn Blydt-Svendsen, midlertidig administrerende direktør kommenterte: "Vi er veldig glade for å ha tatt
investeringsbeslutningen for vår første fullskala produksjonsfabrikk. Vi kan nå
gå videre med full fart og levere på våre ambisiøse planer, og også
vise sterkt engasjement for kundene vi har som mål å betjene i fremtiden. Vi
fullførte nylig utvidelsen ved vårt testsenter på Flesland og nådde en
stor milepæl på BIR-prosjektet. Vi utvidet også produktporteføljen vår til å
inkludere karbon nanorør (CNT), noe som i stor grad utvider våre markedsmuligheter.
Jeg er veldig stolt over det dedikerte arbeidet fra BCS-teamet og hvordan selskapet
fortsetter å gjøre fremskritt."
tekna
04.07.2022 kl 08:39 2821

Bergen Carbon Solutions have ongoing projects and discussions with many of the companies mentioned in the government report and the Board believes that Bergen Carbon Solutions will become an integrated, important participant in this value chain. The Board therefore believes it is realistic that the company could get access to such funding and this process has already been initiated. However, there is no guarantee that this process eventually will be successful.

Utrolig!
Molbre
04.07.2022 kl 08:50 2758

Nå har nok sikkert Sagmo hatt mye å si for Mosjøen skulle bli den første fabrikken på tilhørighet. Så lenge strømprisene ikke er så mye høyere eller det samme i Høyanger er jeg glad for at de valgte det alternativet. Kommer raskere i gang(overrasket at de ikke klarer det før estimert tid i Mosjøen) og til en lavere kostnad( igjen overrasket at det ikke er mer enn 20% billigere) uansett så er det godt å få vekk usikkerheten og nå er det bare å håpe at delene til fabrikken kommer i tide!
Redigert 04.07.2022 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Nugatti
04.07.2022 kl 09:31 2590

Spennende! Dette er gode nyheter og ytterligere de-risk.. Når kommer den første leveranseavtalen med en større kunde / batteriprodusent?

Det vil sette fyr på kursen!

"Bergen Carbon Solutions har pågående prosjekter og diskusjoner
med mange av selskapene nevnt i regjeringsmeldingen og styret
mener at Bergen Carbon Solutions vil bli en integrert, viktig
aktør i denne verdikjeden"

Redigert 04.07.2022 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Triggly
04.07.2022 kl 09:38 2569

Er nok utifra forsiktighet at de ikke estimerer lavere tid/kostnader. Vi har allerede hatt én som lovet mer enn det som kunne holdes ;)

Om de foreksempel kommer igang med produksjon i q1 2023 og kostnadene blir 35% lavere istedenfor så blir jo det bare bonus
tekna
04.07.2022 kl 09:41 2547

Dette forklarer sannsynligvis Sagmos avgang. Styret ville ha Vestlandet mens Sagmo Mosjøen. Fra ett finansielt ståsted virker Vestlandet perfekt. Dette blir fett!

Planen er nok at CNT havner i Mosjøen, da ferdigutviklingen av teknologi vil fortsatt ta litt mer tid,og kanskje CNT er mer strømkrevende enn cnf. Hvem vet.

Uansett har de ikke tid til å vente på ferdigstillelse i Mosjøen, da er det kunder som ønsker produkter fra 2023, og når man vet hva som skjer med batteriproduksjon og utvikling fra 2023 så virker det lovende. Så kommer en utrolig mengde andre bruksområder oppe på det her.
Bare tenke seg til ett marked som droner til militære formål de kommende år, det vil eksplodere. Og vektog styrke er helt avgjørende.
OZZY
04.07.2022 kl 09:57 2669

Styret med vår mann Løkke i spissen tok en klok avgjørelse. Rart at ikke den avtroppende så dette også.
Molbre
04.07.2022 kl 10:02 2682

Følelser trumfer det meste, men nok om det😀!
Nugatti
04.07.2022 kl 10:07 2684

Skjønner ikke hvorfor kursen ikke går mer nå. Ok, vi er i juli, det er feriemåned.. men her er mye risiko borte.

Fabrikk startes opp, investeringsbeslutning er tatt. Det kommer fabrikk nr 2 i Mosjøen. Regjering er på ballen og vil støtte industrien.. Alt ligger til rette nå!
Molbre
04.07.2022 kl 10:11 2684

Enig, men er nå sånn det er! Misunnelig på de som kan øke på disse nivåenene😀
Triggly
04.07.2022 kl 10:19 2664

Jeg tror du er inne på noe.
Enhver person forstår at høyanger var det beste alternativet for selskapets første fabrikk, det blir både billigere og går raskere når bygningsmassen allerede er på plass. Man kan deretter bruke overskuddet fra denne fabrikken til å finansiere de andre fabrikkene.
Det er også viktig at BCS kommer igang med storskala produksjon så fort som mulig for å mette etterspørselen som kommer, blant annet innenfor batteri.

Ser ut til at en del tidligere bestemmelser var farget utifra Sagmos ønsker, og at han fikk ture rundt litt som han ville. Er jo flere her som har beskrevet ham som en Elon Musk-lite i sin væremåte som CEO. Dette blir jo selvfølgelig vanskelig når mesteparten av aksjene i selskapet er eid av andre, og man da plutselig får forventninger man må følge.

En annen ting vi nå kan se fram til er at helgelendingen droppes som foretrukket nyhetsformidler, og at markedsfølsom informasjon igjen kan gå gjennom de riktige kanalene

Jeg leser også som deg at de er lengre i samtalene med kunder, og lengre enn jeg og mange andre trodde. Flesland og ramp-up blir viktig nå fremover for å vise at de kan levere. Jeg ser ingen risiko lengre for mangel på kunder, som personlig var min hovedbekymring i tillegg til utsettelser av byggestart.
Funding som forventet og positivt med eksportfinansiering.

Dette var mye bedre enn ventet, og jeg tenker at vi nå sakte men sikkert kan begynne å se enn positiv kursutvikling med substans. 😎
Redigert 04.07.2022 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
rockpus
04.07.2022 kl 10:28 2734

En tilsynelatende meget klok beslutning å heller satse på Høyanger i første omgang! Sparer både tid og penger!

Må si den "midlertidige" ledelsen imponerer meg!

Tar for gitt at de har avklart med myndighetene i Mosjøen at de ikke mister sine rettigheter om prosjektet skyves litt ut i tid der. Mosjøen har jo nå så mye på gang at de kanskje bare er glad for at ikke alle skal bygge på en gang!
MacT
04.07.2022 kl 10:30 2740

Etter godkjenning av byggesøknad så har man vel 3 år på å begynne å bygge.

Nå kommer det jo emisjon for å funde dette prosjektet. Hvor mye skal hentes?? 350.000 mill??
Nugatti
04.07.2022 kl 11:09 2621

De har 330 mill i cash og hovedinvesteringen blir i 2023 på Høyanger. Ville hatt på plass noen avtakeravtaler først.

De burde vurdere å fått på plass en større industriell partner her. Feks. Equinor. Som sikrer bygging av begge fabrikkene asap.
Blir bra dette uansett.
Redigert 04.07.2022 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Molbre
04.07.2022 kl 12:09 2472

De om det, men at noen trader og tjener litt må vi vel forvente😀
Gork
04.07.2022 kl 12:26 2466

Om 18 måneder, kan selskapet ha en fabrikk i produksjon med kapasitet 160T i året.

Driftskostnader: Råvarer/produsksjonslokaler/ansatte/avskrivninger etc maks 200 mill i året.

Salgspris pr kg i snitt kr 5.000, gir 800 mill i inntekter, dvs 600 mill netto. Med en P/E på 20 (Lavt for et slikt oppstart selskap),
gir dette en markedsverdsettelse på selskapet = 12 milliarder.

Selskapet er idag verdt 1,5 milliarder.

På et tidspunkt skal gapet 1,5 -> 12 milliarder fylles, dvs 8 ganger dagens verdi, på 18 måneder?

Jeg mener, jeg bruker forsiktige tall.
Rule
04.07.2022 kl 12:52 2400

Kanon beslutning og de holder fast ved at de ikke går i emisjon. Øj, øj, øj. Mega bull.
Ja, det er helt gak gak hvor billigt man kan komme ind på. Det her kommer til at give solid optur. Nye kursmål og spaltemeter følger. Yes.
Rule
04.07.2022 kl 12:53 2402

Folk må indse at der nu skal betales en helt anden pris for BCS aktier.
Nugatti
04.07.2022 kl 13:10 2383

Ja , skjønner ikke den lave aksjekursen.
Kommer avtaker-avtalene nå som investeringsbeslutning er i boks?
in2deep
04.07.2022 kl 13:15 2377

Rart vi ikke er opp 20-30% i dag.. Men dagen er ikke omme ennå.
Nå kan vi risikere å få melding om første avtale i de neste ukene. Da tenker jeg vi får et solid løft.
in2deep
04.07.2022 kl 13:17 2408

Og ang dette med finansiering: dersom BCS har en konkret avtale(r) å vise til, med konkrete volum, kan også en bank være villig til å gi finansiering på denne kontantstrømmen, så jeg håper at det jobbes iherdig fra BCS sin side for å få signert avtale!
Molbre
04.07.2022 kl 13:36 2368

Hyperspennende tider i møte uansett, og informasjons strømmen kommer til å fortsette :-)

- Innsetting av Løkken som styreleder
- Ny CEO
- Når kommer avtakeravtaler, beste hadde vært om dette var norske firma Beyonder, Freyr etc. Holder produksjonen i Norge og får verdiskapningen her hjemme, samt jeg tror vi får bedre priser. Kanskje staten subsidierer også.
. Bygging i Mosjøen og
- Partner?
- Støtte fra Enova
Redigert 04.07.2022 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Rule
04.07.2022 kl 14:00 2295

Yes, guldæg :-)
Og kæmpe tillykke til os BCS value investors...

En må være litt tolmodig med kursen, det er ikke noe stress. Langt viktigere at vi er på rett vei, om du ikke trader så er det liten vits å selge neste 2 år.

Har økt beholdning i dag da caset er veldig derisket.
rockpus
04.07.2022 kl 15:00 2142

Legg spesielt merke til mulig "kundeforskuddsbetalinger"..

" Styret vil evaluere alle
tilgjengelige finansieringsmuligheter fremover, inkludert myk finansiering, kundeforskuddsbetalinger
, gjeld og egenkapital."