NAS - Kjøpt NYE fly de ikke har råd til...igjen?

Frodon
NAS 09.06.2022 kl 10:30 7603

NAS var et bra fly selskap med en dyktig leder, som ble en Norsk stolthet. Men så gjorde NAS en stor feil, de kjøpte masse nye fly med levering i fremtiden...som de ikke hadde penger til.

"Tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at han angrer på at selskapet kjøpte nye fly, når han sitter med dagens kunnskap.
Vi skulle bare flydd gamle fly, sier Bjørn Kjos
Hadde vi visst det vi vet i dag, hadde vi aldri gjort det"

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/angrer-paa-kjoepet-av-nye-fly.Bd5M97ZJr

Dagens CEO Karlsen i NAS var med på denne feilen sammen med Kjos, som senket selskapet totalt. Det er mange nye aksjonærer i NAS nå, som ikke kjenner historikken til selskapet. NAS tapte egenkapitalen sin på drivstoff hedging som gikk feil, problemer med motorene på nye Dreamliner fly, høye finansierings kostnader og kjøp av nye fly de ikke hadde penger til. Valuta slo vell også feil på slutten av kaoset, hvis jeg ikke husker feil. NAS var på jakt etter penger, og rundt den tiden gikk det dessverre 2 fly rett i bakken av flytypen Boeing 737 MAX 8. Dette er samme fly typen NAS har bestilt mange flere av, som jeg mener er en katastrofe for NAS. Ble NAS lurt av Boeing i dette forliket? Hvorfor krever ikke NAS cash? Eller i det minste, burde de ikke krevd en anen fly type? Hva skjer hvis et nytt Boeing 737 MAX 8 går i bakken? Da må NAS parkere alle de nye flyene på bakken? Burde ikke NAS i det minste hatt 2 forskjellige fly typer, slik at de kunne spredt risikoen?

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/rolls-royce/nye-dreamliner-problemer-for-norwegian/2-1-314601

Dessverre ser det ut for meg at NAS gjør nøyaktig samme feil på nytt, som Kjos mener var den største feilen de har gjort....som Kjos ALDRI ville gjort igjen. Men CEO Karlsen holder på å gjøre det....bestille mange NYE Boeing 737 MAX 8 som NAS ikke har penger til. CEO Karlsen har et håp om at fremtidige mulige overskudd skal betale for flyene, nøyaktig det samme Kjos håpet på. Og akkurat som forrige gang, drivstoff kostnader og valuta går feil vei.

https://newsweb.oslobors.no/message/563565

Burde ikke dagens aksjonærer vurdere om å bytte ut ledelsen, før de risikerer selskapet på nytt? Forrige gang tapte alle aksjonærene alt....men det er jo lov å håpe på at nøyaktig samme feil tidligere, ikke skjer igjen? Krysse fingrene for at det går bra, er det investerings taktikken?

NAS tapte ca kr 1 milliard i forrige kvartal alene. Nå skal de bokføre en gevinst på kr 2 milliarder i rabatt på nye fly, som ikke er penger inn på kontoen, men kun en regnskapsmessig gevinst....slik at tallene plutselig ser bra ut ;)
Frodon
04.01.2023 kl 22:16 1207

Tviler på at det er mange fly selskap som har luksusproblem i resesjonen. Det blir nok et år for NAS med tap på bunnlinjen, det er jeg 100% sikker på
coccoman
04.01.2023 kl 17:36 1302

Veldig interessant at flymangel kan bli problemet for Norwegian i 2023 ;O))) Flyflåten bestod i mars 2021 av 99 fly; 8 av typen Boeing 787-9, 3 av typen Boeing 787-8, 70 av typen Boeing 737-800W og 18 av typen Boeing 737 MAX 8.

Mon tro om det ikke det blir gode muligheter for å leie inn ledig kapasistet fra andre selskaper i løpet av året? Ja, fra for eksempel Flyr? Eller kjøpe? Jeg tror det er veldig mulig! Håper at Dnb og du får rett i antakelser om at dagens kapasitet hos NAS faktisk er alt for liten. Det kan jo hende at Norwegian får levert noen superbillige 737 MAX - maskiner fra Boing ?

Har NAS et luksusproblem i 2023 ?

Hau, hau.
Redigert 04.01.2023 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Frodon
04.01.2023 kl 13:36 1420

Ja, Dnb har bommet med alle sine kursmål, som har vært altfor høye. Nå har Dnb senket kursmål igjen og det virker fortsatt for høyt.

suspekt
04.01.2023 kl 11:55 1480

Anslag fra dnb er for lavt. Dnb bommer til stadighet på sine analyser, bedre å analysere selv. De nye flyene har nas fått til en gunstig pris , pga dealen med erstatning. Nye fly stiger mye i pris. Nas kan eventuelt selge til en høyere pris enn de har gitt. Kursmål 12 etter Q3.
Frodon
04.01.2023 kl 10:41 1534

I Dnb sin nye analyse på NAS idag, hvor de senker kursmålet igjen, skriver de om mulig forsinkelse på levering av 737 Max fly fra Boeing i 2023. Hvordan påvirker det NAS i år hvis de får fly etter sesongen er ferdig, istedenfor før sesongen begynner?
Redigert 04.01.2023 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Rassen
16.09.2022 kl 17:06 1821

Hahahaha!! Trodde ikke du kunne synke sååå dypt Frodon. Nå spiller du vel dummere enn du faktisk er vel????
Lucky -uke
16.09.2022 kl 07:54 1904

He, He... dette har du satt deg inn i.
Håper ikke Norwegian starter opp med EL fly før tidligst 2050.. Dette er jo SAS i et nøtteskall å legge opp til å frakte inntil 30 pax 200 km... kan jo ikke bli noe butikk.
Dem neste 20 årene må vi håpe på økt mengde med bio fuel til luftfarten og heller invistere i ny teknologi når den er der,,, får virkelig håpe SAS ikke slutter å bestille fly som går på normalt drivstoff... Prøv å regne på hvor mye strøm du må ha for å fly en 737-800 samme avstand som du gjør med 7000 kg fuel.. :)
Frodon
15.09.2022 kl 15:30 2019

NAS har bestilt masse nye fly, som vil forurense i lang tid. SAS bestiller EL fly, noe bransjen generelt vil gjøre. Går NAS på en smell her? Kjøper de masse nye fly, som ingen vil ha fra 2030-2035 og utover?

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/Q7mPoJ/sas-har-signert-avtale-om-aa-kjoepe-el-fly
Frodon
22.06.2022 kl 21:47 2459

Jupp, det er mye av greia. Ikke har NAS råd til dem. Og hva om dollar kursen slår feil vei denne gangen også? Og hva tror du skjer med disse ulykkes flyene hvis et av dem world wide kommer opp i en ulykke enda en gang? Mange er redde for å fly med denne fly typen også, naturlig nok.
Redigert 22.06.2022 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2022 kl 21:28 2487

Norwegian fullfører avtale om å kjøpe 50 Boeing 737 MAX 8
Norwegian og flyprodusenten Boeing kunngjorde i slutten av mai en intensjonsavtale om kjøp av 50 Boeing 737 MAX 8-fly, med opsjon på ytterligere 30 fly av samme type. 
Onsdag ble den endelige avtalen ferdigstilt og signert, ifølge en melding fra Norwegian. 
Norwegian anslår å bokføre en nettogevinst på cirka to milliarder kroner i andre kvartal 2022 som følge av avtalen. Videre er Norwegian og Boeing enige om å avslutte alle utestående juridiske tvister.
– Avtalen om å kjøpe 50 helt nye og drivstoffeffektive 737 MAX-fly er et stort skritt fremover i vår strategi for å befeste vår ledende markedsposisjon i Norden, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian i meldingen.
_____________________________________________________
Hvor smarte er disse MAX-8 flyene å kjøpe ? Kliss nye, eller vaskede fly fra parkering ?
Og antallet er kanskje i tøffeste laget for fort ?
Frodon
22.06.2022 kl 21:20 2516

Hvis du kjøper aksjer basert på hva en journalist skriver bak betalingsmur vs lese hva Dnb Markets faktisk skriver i analysen sin, er det veldig vanskelig å tjene penger på børsen. Har journalisten skrevet om dette i artikkelen sin?

Her er et lite utdrag fra Dnb Markets sin analyse om NAS idag:

"the nearterm market outlook is tough, with fuel prices up more than ticket prices and operational risk high amid strikes, airport traffic jams and passport issues in Norway"

"our estimate cuts are offset by the Boeing deal»
Redigert 22.06.2022 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.06.2022 kl 21:17 2531

Jubler du over at en rabatt blir bokført som gevinst? Er du klar over at det gir kr 0 i kassen?
Fjellbris
22.06.2022 kl 21:01 2545

Ja Frodon 20.53 - mange måter å tolke meldinger på…

DNB kom i ettermiddag før børsmelding om kjøp og netto 2 miliarder i boks Q2 med ny analyse og kursmål kr 12,-.😀
…..

– Norwegian er i en «sweet spot»
På tross av trafikkutfordringer og kilometerlange køer inn til europeiske flyplasser, ser DNB Markets stor oppside i Norwegian. De mener aksjen burde prises langt over historisk snitt.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/06/22/7886883/dnb-markets-norwegian-er-i-en-sweet-spot
Redigert 22.06.2022 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
22.06.2022 kl 20:59 2554

Og da er avtalen i boks som vil gi 2 miliarder i netto resultat Q2😀👍
……
Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) – Concludes agreement to purchase 50 Boeing 737 MAX 8 aircraft

Reference is made to the stock exchange announcement dated 30 May 2022 regarding Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian”) reaching an agreement in principle with Boeing for a recommitment to purchase 50 Boeing 737 MAX 8 aircraft with options for an additional 30 aircraft. Norwegian today announces that the various closing conditions related to the purchase agreement have been met. Following this, Norwegian estimates that it will record a net gain of approximately NOK 2 billion in the second quarter of 2022. Additionally, Boeing and Norwegian have filed to settle all outstanding legal disputes.


For further information, please contact:
Jesper M. Hatletveit, Investor Relations at Norwegian Air Shuttle ASA: +47 906 64 401


Fornebu, 22 June 2022
Norwegian Air Shuttle ASA


This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Fjellbris
I dag kl 19:09
83
Ifølge meldingen anslår Norwegian å sitte igjen med en nettogevinst på om lag 2 milliarder kroner i andre kvartal etter flykjøpene.
………
https://finansavisen.no/nyheter/transport/2022/06/22/7887097/norwegian-og-boeing-ferdigstiller-kjopsavtalen?internal_source=sistenytt
Frodon
22.06.2022 kl 20:53 2567

En trist dag for NAS 😢 Hvis Dnb Markets har rett, har NAS tapt ca kr 1,75 milliarder så langt i 2022

«Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) – Concludes agreement to purchase 50 Boeing 737 MAX 8 aircraft»

https://newsweb.oslobors.no/message/565582
Frodon
14.06.2022 kl 07:35 2889

Frem til NAS klarer å gå med årlige overskudd, skal aksjekursen i teorien falle. Da er utgiftene av høy relevans, spesielt kostbare feil selskapet har gjort før…som de fortsatt gjør
Frodon
14.06.2022 kl 07:33 2893

Da kom du frem til milliard tap kun i valuta?
Lighter
13.06.2022 kl 23:57 2964

Da snakker vi forbi hverandre.
Da lurer jeg på hvilke relevans kvartalet pandemien slo inn og i tillegg før rekonstruksjonen har med dagens Norwegian å gjøre ?
Kos deg med denne nå Frodon
https://music.youtube.com/watch?v=2TZboIkYM-k&feature=share
Frodon
13.06.2022 kl 22:04 3041

Skrev jeg noe feil? Jeg skrev ikke at NAS tapte kr 1 milliard på drivstoff i Q1 2022. Men det er kort tid siden. Var du klar over det?

"NAS har nesten nettopp tapt over kr 1 milliard i et kvartal kun på drivstoff....husker du det?"
Frodon
13.06.2022 kl 22:01 3052

Dollar er opp ca 13% i løpet av dette kvartalet. Har du regnet på hvordan det påvirker NAS resultatet?
Lighter
13.06.2022 kl 19:40 3133

Har ikke kommentert på hva de har blitt rike på. Er temmelig sikker på det er ved sin kløkt og lange erfaring. At de selger omtrent dagen etter de har mottatt de rabatterte aksjene, er vel ikke et bevis på at tror på prosjektet akkurat. «Penger på gaten» er hva de selv kaller det.
Lighter
13.06.2022 kl 19:19 3154

I din lille fantasi verden så har de sikkert tapt 1 mrd. i Q1 kun på drivstoff, men i min verden brukte de 633,7 mill på drivstoff i Q1, så da blir det vanskelig å tape 1 mrd.
Mado
13.06.2022 kl 18:21 3800

Det er ett global fall Frodon, du vet bedre enn oss.
Fylte på i dag, laveste på 9,51, hadde også ordre på 9,40, men falt til 9,41.😓
De som var inn i dag kommer å tjene på det.
Biden skal reise til Midtøsten i slutten av måned for å pumpe mer olje, kanskje olje faller til 100$, da blir bedre resultat til 2Q.
Tror på 11 tallet innen 06.juli.


Frodon
13.06.2022 kl 17:44 3837

Fra dagens rapport fra Sparebank 1 Markets ser det ikke lyst ut for fly bransjen. Noen som har forklaring på dette, utover at det er kaos på fly plassene?

"Global airline traffic has flattened, in a normally strong season
Geopolitics? Trouble in China?"
Frodon
13.06.2022 kl 17:26 3863

Ja, du har nok rett, milliardærene i Norge har blitt rike og fortsetter å være rike fordi de kjøper aksjer hos konkurrenter pga hevn aksjoner. Det har nok ingenting med utregninger eller verdier i selskapene å gjøre
Frodon
13.06.2022 kl 17:23 3868

Med kr 1 milliard i minus pr kvartal, er cash beholdningen snart tom. Attraktiv finansiering? Har NAS fått betalt inkasso sakene nå? Sist jeg sjekket var kreditt ratingen dårlig. Har du sjekket den i det siste? Det ser ikke ut på rente banen at det blir noen "attraktiv finansiering" i 2025. Hvilken rente ser du på?

NAS har nesten nettopp tapt over kr 1 milliard i et kvartal kun på drivstoff....husker du det?
Lighter
13.06.2022 kl 16:43 3902

Tror det vil gå lang tid før både Spetalen og Sissener uttaler noe i nærheten av positivt om Norwegian. https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/07/7670367/bjellesau-misnoye-mot-norwegian Det føler seg sikkert både fornærmet, ydmyket og bitre over å ikke få være med på emisjonen i Norwegian. Aner vi et lite hevnmotiv bak deltakelsen i Flyr ?
Lighter
13.06.2022 kl 15:17 3956

Norwegian har i dag ca. 7,5 mrd på bok. Denne ordren medfører et utlegg på godt under 1 mrd. Resten betales i terminer gjennom attraktiv finansiering. Når de totale kostnadene går ned ved innfasing av de nye flyene, hvordan har de ikke penger til det da ?
Stokk Dum
13.06.2022 kl 15:11 3973

Det stemmer nesten (NAS har vært handlet på 8-tallet på OB).

mvh
Stokk Dum (med nisseluen trukket godt nedover ørene allerede i juni)
Redigert 13.06.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
arnterik
13.06.2022 kl 14:20 4022

Ikke her på Oslo børs? Du tenker kanskje unoterte eller det Geveran trading gikk inn med? Men på børsen så har ikke nas vært under 9 kr
Frodon
13.06.2022 kl 14:00 4059

NAS aksjen er ned ca 97% siden Oslo børs sist sto i 600. Det er solgt masse aksjer i NAS på kr 6,25 etter Oslo børs sist sto i 600
arnterik
13.06.2022 kl 13:57 4065

Nå er det bare å laste opp til ripa, Nas står denne stormen også, da corona kom så var hovedindeksen i 600 og nas rikket seg ikke under 9 kr, så her snakker vi om solid bunn.
Frodon
13.06.2022 kl 13:56 4069

Jeg er fortsatt overrasket over at et tap på ca kr 1 milliard på et kvartal i NAS ikke regnes som en krise ;)

Jeg tror ikke NAS har livets rett nei. Kjøp av nye fly de ikke har penger til, kan null stille dagens aksjonærer igjen

Det er langt flere fly selskap nå enn før pandemien. Og antall mennesker som flyr er lavere enn før pandemien
Redigert 13.06.2022 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2022 kl 13:56 4071

Det nærmer seg slutten på dette lavprisselskapet bare SAS og Flyr kommer seg i lufta igjen. Fjøsnissene som trodde denne aksjen skulle over 20 igjen hører vi ikke fra lenger. For de vet at vi som har greie på aksjer bare ler av dem
Sola
13.06.2022 kl 11:12 4174

På dager som dette faller alt og "cash is king". Selskapet er restrukturert og er ikke i krise, noe som var tilfelle før ca 1 år siden. NAS har ikke varslet utfordringer i forbindelse med sommersesongen, i motsetning til andre flyselskap. Hvordan prisinga av NAS i dagens marked er er vel det store spørsmålet. For selv du Frodon, mener vel at NAS har "livets rett" bare aksjekursen er lav nok ?
Frodon
13.06.2022 kl 10:17 4233

Jeg skjønner i hvert fall ingenting, hvorfor faller den når alle andre enn meg er så positive til NAS?