NAS - Kjøpt NYE fly de ikke har råd til...igjen?

Frodon
NAS 09.06.2022 kl 10:30 7609

NAS var et bra fly selskap med en dyktig leder, som ble en Norsk stolthet. Men så gjorde NAS en stor feil, de kjøpte masse nye fly med levering i fremtiden...som de ikke hadde penger til.

"Tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at han angrer på at selskapet kjøpte nye fly, når han sitter med dagens kunnskap.
Vi skulle bare flydd gamle fly, sier Bjørn Kjos
Hadde vi visst det vi vet i dag, hadde vi aldri gjort det"

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/angrer-paa-kjoepet-av-nye-fly.Bd5M97ZJr

Dagens CEO Karlsen i NAS var med på denne feilen sammen med Kjos, som senket selskapet totalt. Det er mange nye aksjonærer i NAS nå, som ikke kjenner historikken til selskapet. NAS tapte egenkapitalen sin på drivstoff hedging som gikk feil, problemer med motorene på nye Dreamliner fly, høye finansierings kostnader og kjøp av nye fly de ikke hadde penger til. Valuta slo vell også feil på slutten av kaoset, hvis jeg ikke husker feil. NAS var på jakt etter penger, og rundt den tiden gikk det dessverre 2 fly rett i bakken av flytypen Boeing 737 MAX 8. Dette er samme fly typen NAS har bestilt mange flere av, som jeg mener er en katastrofe for NAS. Ble NAS lurt av Boeing i dette forliket? Hvorfor krever ikke NAS cash? Eller i det minste, burde de ikke krevd en anen fly type? Hva skjer hvis et nytt Boeing 737 MAX 8 går i bakken? Da må NAS parkere alle de nye flyene på bakken? Burde ikke NAS i det minste hatt 2 forskjellige fly typer, slik at de kunne spredt risikoen?

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/rolls-royce/nye-dreamliner-problemer-for-norwegian/2-1-314601

Dessverre ser det ut for meg at NAS gjør nøyaktig samme feil på nytt, som Kjos mener var den største feilen de har gjort....som Kjos ALDRI ville gjort igjen. Men CEO Karlsen holder på å gjøre det....bestille mange NYE Boeing 737 MAX 8 som NAS ikke har penger til. CEO Karlsen har et håp om at fremtidige mulige overskudd skal betale for flyene, nøyaktig det samme Kjos håpet på. Og akkurat som forrige gang, drivstoff kostnader og valuta går feil vei.

https://newsweb.oslobors.no/message/563565

Burde ikke dagens aksjonærer vurdere om å bytte ut ledelsen, før de risikerer selskapet på nytt? Forrige gang tapte alle aksjonærene alt....men det er jo lov å håpe på at nøyaktig samme feil tidligere, ikke skjer igjen? Krysse fingrene for at det går bra, er det investerings taktikken?

NAS tapte ca kr 1 milliard i forrige kvartal alene. Nå skal de bokføre en gevinst på kr 2 milliarder i rabatt på nye fly, som ikke er penger inn på kontoen, men kun en regnskapsmessig gevinst....slik at tallene plutselig ser bra ut ;)
suspekt
09.06.2022 kl 11:00 5012

Dette er en pakke fra boeing. Det er inkludert en erstatning på 2 milliarder. De få forholdsvis rimelige fly, som ev kan selges underveis til en høyere pris enn nas har avtalt med boeing. Bedre å eie enn å leie , heter det.Har troa på at den sjefen vet hva han gjør. Beste sjefen som har vert i nas.
Redigert 09.06.2022 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Lighter
09.06.2022 kl 11:20 4985

Når de totale kostnadene går ned ved dette kjøpet, så kan man kanskje påstå at « det har de råd til « Fra hvor ellers skal man betale for flyene, uansett om en eier eller leier de, enn fra inntektene eller overskuddet som du skriver. At denne beslutningen skal diskreditere ledelsen blir i mitt sinn bare usaklig, Denne avtalen er 20-30 % bedre enn den Kjos gjorde i 2012.
Equalizer
09.06.2022 kl 11:44 4963

Frodon, du er gjennomsyret negativt i forhold til NAS, og bruker masse energi for å komme på bevisst misvisende informasjoner ved å bruke urelevante faktaer. Hva er målet ditt? Hva er det du prøver å oppnå med dine IKKE-gjennomtenkte analyser? Har du noen gang skrevet noe positivt om NAS? Er det ikke mer fornuftlig og lønnsømt å bruke din tid til noe du virkelig brenner for?
Frodon
09.06.2022 kl 11:54 4945

Ja, Boeing har trykket inn bitte litt høyere rabatt på kjøp av nye fly. Du er klar over at alle får rabatt når de kjøper mange nye fly?

Fulgte du med på valutaen forrige gang NAS gjorde nøyaktig det samme?
Vet du hvor mye det slår ut i kjøpe summen hvis valuta går opp eller ned eks 10%?
Hvis NAS skal selge fly de ikke har kjøpt enda, da må valuta ha gått riktig vei underveis, korrekt?

I følge Kjos, er det bedre å kjøpe gamle fly vs kjøpe nye fly. Tenker du at Kjos tar feil?
Frodon
09.06.2022 kl 11:59 4934

Hvis en vare koster kr 1000 og du har kr 0 til å kjøpe varen for....hjelper det da at du får varen til kr 700?

Kjos fikk ca 50% rabatt når han kjøpte mange fly. Hvordan er dagens avtale 20-30% bedre enn den avtalen? Hvis du ikke kan dokumentere det, synes jeg personlig at du kan beklage dine kommentarer om usaklighet, som ikke har noe på dette forumet å gjøre

https://e24.no/boers-og-finans/i/KvJ5wG/kjos-forhandlet-selv-fikk-milliardrabatt
Frodon
09.06.2022 kl 12:01 4928

Hvis du ikke dokumenterer dine påstander, rapporterer jeg deg til admin. Dette er brudd på forums reglene. Jeg er her for å diskutere NAS

"Equalizer
bevisst misvisende informasjoner ved å bruke urelevante faktaer"
Lighter
09.06.2022 kl 12:36 4870

Kjos har aldri ment at et lavkost selskap bør bruke eldre fly. Da mener jeg ALDRI. Kjos kjøpte ca 220 fly der en ikke tok tilstrekkelig hensyn til valutakurser og kanskje mer. At en nå får de samme flyene 20-30% billigere enn hva han gjorde, er vel grunn nok til å angre. I tillegg satt han med langt over 100 fly han ikke skulle bruke selv. Til og med dette problemet var tilnærmet løst av den da nye CFO Karlsen. Det ble inngått avtale om samarbeid med en av verdens største bank/leasinghus der de skulle leie ut flyene de ikke skulle bruke selv. Dette var rett før pandemien. La meg så til slutt minne deg på at du vet svært lite om detaljene i den nye avtalen. Om rabatten er stor eller liten eller hva som er hensyntatt angående valuta, inflasjon m. m tviler jeg på du vet noe om !!
Frodon
09.06.2022 kl 12:53 4829

Lighter skriver: "Kjos har aldri ment at et lavkost selskap bør bruke eldre fly. Da mener jeg ALDRI"

Det er jo totalt feil. Du finner til og med dette i åpningsinnlegget på denne tråden:

"Tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at han angrer på at selskapet kjøpte nye fly, når han sitter med dagens kunnskap.
Vi skulle bare flydd gamle fly, sier Bjørn Kjos
Hadde vi visst det vi vet i dag, hadde vi aldri gjort det"

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/angrer-paa-kjoepet-av-nye-fly.Bd5M97ZJr

Lighter skriver: "At en nå får de samme flyene 20-30% billigere enn hva han gjorde, er vel grunn nok til å angre"

Hvor er dokumentasjonen på at flyene Karlsen kjøper nå, er 20-30% billigere enn flyene Kjos kjøpte?
Frodon
09.06.2022 kl 12:57 4831

Her kan dere høre Kjos prate om dette og den nye CEO Karlsen var med på dette ;)

https://tv.vg.no/video/63914/intervjuet-bjoern-kjos
Frodon
09.06.2022 kl 13:37 4821

«Hele flyindustrien, spesielt i Europa, lider for øyeblikket under flaskehalser og underbemanning. Dette gjelder flyplasser, bakketjenester, flytrafikkontroll og også flyselskap, sier Lufthansa i en uttalelse«

https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=96574
coccoman
09.06.2022 kl 14:16 4777

Jeg er helt enig med Equalizer. Frodon bruker systematisk å true med admin for å kneble meningsmotstandere ;O). Hallo, kreve dokumentasjon for info og urelevante fakta når alle trådene og de fleste av innleggene hans er fulle av dette? Tipper admin er bra lei av rapporter fra Frodon ;O)
Hau, hau.
Lighter
09.06.2022 kl 14:26 4755

Nåværende CEO ble ansatt som CFO rundt påsketider i 2018. Han hadde ingenting med kjøpet av de ca 220 flyene å gjøre om det er det du mener. Når det gjelder kommentaren fra Kjos om å fly gamle fly så må vi vite «hva han vet nå» før vi tolker. Han sier i «portrettintervjuet» at man er avhengig å ha volum og lavest mulig kost for å konkurrere mot de store. Dette tolker jeg som at det er kritisk at en har de mest drivstoffgjerrige flyene for å klare å holde de totale kostnadene nede. Dette har blitt uttalt mange ganger etter intervjuet i 2013
suspekt
09.06.2022 kl 15:52 4692

Kjenner egentlig for lite til detaljer til å kunne delta i en polimikk. Det var kun generelle betraktninger. Har imidlertid sterk tru på geir, at han kal snu skuta.
Nå er sas i stor trøbbel, kan fort bli en fordel for nas. Ellers er det så mye som skjer innen luftfarten at det er vanskelig å forutsi hvilken retning det tar.
Har nas aksjer og har fortsatt trua, men for guds skyld, alt kan skje. Likte for øvrig ikke bonusene ledelsen bevilget seg. Så er det spørsmål når storeulv selger seg ut.
Frodon
09.06.2022 kl 16:05 4669

Tja, vi får håpe det. Ser jo ikke ut som SAS hadde så stor fordel når NAS gikk dårlig?
suspekt
09.06.2022 kl 17:00 4626

Var andre tider da, Ingen var ute og fløy da!
Frodon
09.06.2022 kl 19:52 4521

Hehe, for min del var det omvendt 😉 Sluttet å telle etter jeg hadde hatt over 100 fly reiser…nå har jeg null planer om å fly. Var jo flere som fløy tidligere vs nå, spesielt næringsreiser er fortsatt mye ned. Men det kan jo snu
Lighter
09.06.2022 kl 23:54 4463

Det var hyggelig å se. Kommer til å bli mye panikk i den leiren nå som det kan bli kundeflukt fra både SAS og Flyr. Etter det rushet kommer juni tallene 😱
Frodon
10.06.2022 kl 14:07 4284

SAS aksjen er opp 35%, NAS er ned. Er det noen som bytter over til SAS aksjen?
Slettet bruker
10.06.2022 kl 14:59 4268

NAS i ferd med å kollapse igjen. Kun de som tror på julenissen 365 dager i året som tro denne aksjen kommer over 13 igjen. Den er 10 nå, men skal nedover. Langt nedover. Gode nyheter påvirker aldri aksjen,
Frodon
10.06.2022 kl 15:04 4271

Lurer på hvor det ble av alle som sa NAS skulle opp i kr 30 når de fikk oppgjøret fra Boeing?
Slettet bruker
10.06.2022 kl 15:12 4267

Ja, det kan du si. Er noen her som er så indoktrinerte i dette foretaket at de tror på sånne tøvete tall. selvsagt kommer den ikke over 13 igjen, det forstår alle som kan aksjer
Lighter
10.06.2022 kl 19:57 4174

Etter all denne «galskapen» i både SAS og Flyr, forventer jeg at folk våkner opp og ser mot Norwegian. De har blitt brutalt straffet for trafikktallene for mai som var noe under forventningene. Selskapet er snart «fin tunet» på alle områder. Ro blant de ansatte, full bemanning, skala som gir et rikholdig rutenett med høy frekvens, desidert laveste kostnader, power by the hour på bruk av flyene, prisbelønt ledelse og fordels-program med godt over 4 millioner medlemmer, sterkt merkenavn, solid balanse, vil vokse i takt med etterspørselen og mye mer.
Ingen av de andre er i nærheten av å være like rigget for fremtiden som Norwegian.
Nå får de trolig et rush av billettbestillinger fra både SAS og Flyr også, grunnet deres problemer.
Selvfølgelig er drivstoff prisene den store risikofaktoren. Dette kommer vi ikke unna, men at de andre «Norske» har det samme problemet hjelper veldig. Er sterk i troa 👍
Frodon
13.06.2022 kl 09:10 3827

Faller nedover....igjen
Mado
13.06.2022 kl 10:03 3797

Lurt å fylle på gradvis, Olje pris fallet positivt for NAS.
Det er sommer, ferje og alt om pandemi begrensing er fjernet.
Håper at NAS faller til 9.50,- i dag.😁
Frodon
13.06.2022 kl 10:17 4236

Jeg skjønner i hvert fall ingenting, hvorfor faller den når alle andre enn meg er så positive til NAS?
Sola
13.06.2022 kl 11:12 4177

På dager som dette faller alt og "cash is king". Selskapet er restrukturert og er ikke i krise, noe som var tilfelle før ca 1 år siden. NAS har ikke varslet utfordringer i forbindelse med sommersesongen, i motsetning til andre flyselskap. Hvordan prisinga av NAS i dagens marked er er vel det store spørsmålet. For selv du Frodon, mener vel at NAS har "livets rett" bare aksjekursen er lav nok ?
Slettet bruker
13.06.2022 kl 13:56 4074

Det nærmer seg slutten på dette lavprisselskapet bare SAS og Flyr kommer seg i lufta igjen. Fjøsnissene som trodde denne aksjen skulle over 20 igjen hører vi ikke fra lenger. For de vet at vi som har greie på aksjer bare ler av dem
Frodon
13.06.2022 kl 13:56 4072

Jeg er fortsatt overrasket over at et tap på ca kr 1 milliard på et kvartal i NAS ikke regnes som en krise ;)

Jeg tror ikke NAS har livets rett nei. Kjøp av nye fly de ikke har penger til, kan null stille dagens aksjonærer igjen

Det er langt flere fly selskap nå enn før pandemien. Og antall mennesker som flyr er lavere enn før pandemien
Redigert 13.06.2022 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
arnterik
13.06.2022 kl 13:57 4068

Nå er det bare å laste opp til ripa, Nas står denne stormen også, da corona kom så var hovedindeksen i 600 og nas rikket seg ikke under 9 kr, så her snakker vi om solid bunn.
Frodon
13.06.2022 kl 14:00 4062

NAS aksjen er ned ca 97% siden Oslo børs sist sto i 600. Det er solgt masse aksjer i NAS på kr 6,25 etter Oslo børs sist sto i 600
arnterik
13.06.2022 kl 14:20 4025

Ikke her på Oslo børs? Du tenker kanskje unoterte eller det Geveran trading gikk inn med? Men på børsen så har ikke nas vært under 9 kr
Stokk Dum
13.06.2022 kl 15:11 3976

Det stemmer nesten (NAS har vært handlet på 8-tallet på OB).

mvh
Stokk Dum (med nisseluen trukket godt nedover ørene allerede i juni)
Redigert 13.06.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Lighter
13.06.2022 kl 15:17 3959

Norwegian har i dag ca. 7,5 mrd på bok. Denne ordren medfører et utlegg på godt under 1 mrd. Resten betales i terminer gjennom attraktiv finansiering. Når de totale kostnadene går ned ved innfasing av de nye flyene, hvordan har de ikke penger til det da ?
Lighter
13.06.2022 kl 16:43 3905

Tror det vil gå lang tid før både Spetalen og Sissener uttaler noe i nærheten av positivt om Norwegian. https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/07/7670367/bjellesau-misnoye-mot-norwegian Det føler seg sikkert både fornærmet, ydmyket og bitre over å ikke få være med på emisjonen i Norwegian. Aner vi et lite hevnmotiv bak deltakelsen i Flyr ?
Frodon
13.06.2022 kl 17:23 3871

Med kr 1 milliard i minus pr kvartal, er cash beholdningen snart tom. Attraktiv finansiering? Har NAS fått betalt inkasso sakene nå? Sist jeg sjekket var kreditt ratingen dårlig. Har du sjekket den i det siste? Det ser ikke ut på rente banen at det blir noen "attraktiv finansiering" i 2025. Hvilken rente ser du på?

NAS har nesten nettopp tapt over kr 1 milliard i et kvartal kun på drivstoff....husker du det?
Frodon
13.06.2022 kl 17:26 3866

Ja, du har nok rett, milliardærene i Norge har blitt rike og fortsetter å være rike fordi de kjøper aksjer hos konkurrenter pga hevn aksjoner. Det har nok ingenting med utregninger eller verdier i selskapene å gjøre
Frodon
13.06.2022 kl 17:44 3840

Fra dagens rapport fra Sparebank 1 Markets ser det ikke lyst ut for fly bransjen. Noen som har forklaring på dette, utover at det er kaos på fly plassene?

"Global airline traffic has flattened, in a normally strong season
Geopolitics? Trouble in China?"
Mado
13.06.2022 kl 18:21 3803

Det er ett global fall Frodon, du vet bedre enn oss.
Fylte på i dag, laveste på 9,51, hadde også ordre på 9,40, men falt til 9,41.😓
De som var inn i dag kommer å tjene på det.
Biden skal reise til Midtøsten i slutten av måned for å pumpe mer olje, kanskje olje faller til 100$, da blir bedre resultat til 2Q.
Tror på 11 tallet innen 06.juli.