Waste Plastic Upcycle (WPU)

solfylt
WPU 09.06.2022 kl 10:48 3383

Danske Waste Plastic Upcycling (WPU) virker på meg som et meget spennende selskap, men jeg finner lite info på forumet utover det som er diskutert på Quantafuels (konkurrent) tråder. Jeg forsøker å sette meg inn i dette selskapet og dets fremtidsutsikter. Utover brannen i fjor høst, er det lite negativt å finne rundt caset.

Er det noen som har gjort egne vurderinger om hvilke forventninger en bør ha, hvilken risiko som ligger i å investere eller annet matnyttig? Finnes det tråder som diskuterer selskapet?

https://wpu-dk.com/en/
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/04/22/7854054/gronn-aksje-suser-til-vaers-etter-noteringen-pa-euronext-growth

About Waste Plastic Upcycling A/S:
WPU is a Danish producer of upcycled plastic oil. WPU uses robust batch pyrolysis technology to transform plastic waste into upcycled plastic oil used for substituting bio-fuels or to create new plastic. The company was established in November 2020.
As of this date, WPU has three planned production facilities ready to be constructed in Denmark; one in Fårevejle, one in Nakskov and one in Esbjerg. When fully functioning, they will be able to process 159.000 tonnes of plastic waste yearly.
www.wpu-dk.com/

PS: Jeg har pr i dag en mindre post i selskapet @ kurs 16 NOK (edit kr 14 NOK)
Redigert 08.09.2022 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
solfylt
09.06.2022 kl 13:34 3352

Med forbehold om feil, er dette det jeg foreløpig har å melde om WPU:

Waste Plastic Upcycling (WPU) gjør om plastavfall (som ellers ikke kan gjenvinnes) ved pyrolyse, til olje som kan brukes i drivstoff eller som råmateriale for ny plast. Selskapet er registrert på Oslo Børs Growth.

Første fabrikk (Fårevejle) i Danmark skal stå klar i i løpet av 2022 og vil produsere for fullt fra 2023, de to andre (også i Danmark) innen 2024. Fra 2024 vil kapasiteten være på 159 000 tonn plastikkavfall. Selskapet har planer om å ekspandere til Norge og Tyskland på sikt.

Utvalgte positive sider:

Gjenbruk av plast som ellers ikke kan gjenvinnes: Plasten som benyttes er ikke egnet for videre resirkulering og vil normalt bli brent eller deponert. Strengere krav om gjenbruk og plastbehandling.

Alternativt drivstoff: Oljen kan brukes som tilsetning i drivstoff. Dette er tenkt å være et godt alternativ til både biodrivstoff (som kan konkurrere mot matproduksjon) og tradisjonelt, fossilt drivstoff. Høye oljepriser.

Teknologi: Produksjonen er miljøvennlig (ISCC-sert).Selskapet hevder å være svært konkurransedyktige på pris med bakgrunn i deres batch-teknologi. Selskapet viser til svært gode resultater ved testanlegget og produksjonen skal være mer effektiv enn tidligere antatt. (Brann ved testsenteret er omtalt lenger ned). Er teknologien bedre enn feks Quantafuels teknologi?

Finansiering: Sikret omsetning fra alle tre fabrikkene de første 3 årene gjennom en avtale med Vitol. Det er også et strategisk og økonomisk samarbeid med Nykredit. Selskapet hentet forøvrig 23,7 millioner (NOK) i forbindelse med børsnoteringen i april 2022 gjennom en rettet emisjon på kurs NOK 15. Pareto Securities var tilretteleggere.

Utfordringer/historikk:
Brann: Det oppstod i oktober 2021 brann ved testanlegget i Egebjerg. Brannen var dramatisk, men ingen ble skadet. Brannen oppstod som følge av en menneskelig feil. Selskapet er tydelige på at det ikke er svakheter i teknologien og at deres fabrikker (i motsetning til testanlegget) er sikret mot denne typen hendelser.

Konkurranse: Det er naturlig å sammenligne WPU med Quantafuel som den mest kjente aktøren. QFUEL tilbyr andre produkter også (så vidt jeg har forstått) enn plastolje. Denne sammenligningen kan kanskje andre være behjelpelig å bidra med. Det er andre aktører også.

Ukjente/uforutsette faktorer:
Tilgang på plastavfall skal være sikret gjennom avtaler/intensjonsavtaler. På kort sikt vil det være naturlig å tenke at det er mer enn nok avfall tilgjengelig. På lang sikt, vil det kanskje knyttes mer verdi til plastavfall og således påvirke pris/kostnader knyttet til anskaffelse av plastavfall til produksjon. Det vil som i alle andre tilfeller også kunne oppstå ukjente hindringer vedrørende investorer, finansiell støtte, makro osv.

WPU:
Kurs ved notering: 15
Høyeste kurs: 30,5 NOK
Kurs 9.6.22: NOK 17,15
Antall aksjer: 47 421 386
Market cap: 813 mill NOK
Share capital:
Turnover: 114 000 NOK

Noen som har noe å bidra med?
Redigert 10.06.2022 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
solfylt
09.06.2022 kl 14:07 3331

Nytt idag:
Lars Rasmussen er WPU’s nye tekniske chef. Dato: 9. juni 2022. Det er os en glæde at annoncere, at vi har ansat Lars Rasmussen som ny teknisk chef i WPU.
”Lars vil booste virksomhedens tekniske team med et dedikeret fokus på rettidig konstruktion og levering af operationelle faciliteter og bringe værdifuld erfaring til WPU. Han har en stærk forretningsorienteret næse og brænder for at bygge højtydende produktionsfaciliteter,”
siger Niels Henrik Bagge, adm. direktør i WPU.

Lars Rasmussen kommer til WPU med 15 års erfaring fra FLSmidth-koncernen, hvor han har bestridt
stillinger i selskabets faciliteter i Europa, Asien og Latinamerika.»

https://wpu-dk.com/seneste-nyt/
solfylt
10.06.2022 kl 01:23 3207

Heldigvis ikke en teknisk feil, men en menneskelig feil :) Dette er forøvrig over 8 måneder siden og gjelder testanlegget i Egeberg. De kommer ikke til å utvide ved testanlegget, men bygger helt nye fabrikker andre steder. De fant ut av feilen og bekrefter at det ikke er en feil som kan skje på fabrikkene.

«WPU planlægger at bygge fabriksanlæg i Fårevejle, Nakskov og Esbjerg, hvoraf anlægget på Esbjerg Havn vil være væsentlige større end anlægget i Egeskov og vil have 12 reaktorer. Overfor JydskeVestkysten forsikrer Niels Stielund, bestyrelsesformand for WPU, at ulykken i Egebjerg skyldes en manuel fejl og derfor ikke vil kunne ske i Esbjerg.

- De nye anlæg, som vi bygger er fuldautomatiske, og en procesfejl som denne kan ikke forekomme, siger Niels Stielund til JydskeVestkysten.
solfylt
10.06.2022 kl 12:13 3106

Her er dokumentet som gir svar på meste. Skal se nærmere på dette :) For de som skulle være interessert i kostnader, forventet inntjening, forventet kapasitet etc, er finner dere dette i kap 4.3.7 (side 25, 26, 27).
https://wpu-dk.com/wp-content/uploads/2022/06/wpu-information-document-21-april-2022.pdf
Stiffmeist3r
10.06.2022 kl 12:34 3100

Kjenner ikke til WPU og følger bare delvis med på QFUEL selv om jeg synes selskapet er spennende.

Jeg har aksjer i et amerikansk selskap som også skal gjøre butikk på plastavfall (PCT), dog på en annen måte. De har en teknologi som gjør avfallet om til "pristine resin" slik at det kan brukes om igjen.

Jeg tror plastgjenvinning er en av de grønne næringene som har gode muligheter for å lykkes. I år har jeg lagt merke tiI at aksjen har vært relativt sterk til tross for at Nasdaq i perioder har vært ned 30 prosent.

Det har også kommet flere fond ol. inn på eiersiden, noe som kan tyde på at i hvert fall de beste/mest realistiske plastselskapene kan øyne en vei ut av den grønne leprakolonien🙂

Redigert 10.06.2022 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
solfylt
10.06.2022 kl 15:33 3060

Stiffmeist3er, det er nettopp det som er interessant: flere som vil gjøre butikk av plastavfall. Feks Agylix, Brightmark, Fuenix, Plastic Energy, Nexus, Licella mfl. (Dette er ikke nødvendigvis selskaper som gjør det samme, men som er aktører innen behandling av plastavfall). Det kan virke som om spesielt QFUEL-aksjonærene er litt naive her og tenker at de ligger langt foran alle andre. Mitt inntrykk er at det er mange som er i siget og som har kommet lengre enn Q. Så ser jeg at det er hovedsakelig kontinuerlig bearbeiding som er mest vanlig, i motsetning til batch som WPU går for. Enkelte argumenterer for at kontinuerlig behandling er «bedre» enn batch, men WPU deler ikke den oppfatningen… Det skal feks være enklere og rimeligere å bygge batch-fabrikker. Råstoffet som WPU produserer (olje fra pyrolyse) selges videre til Vitol (som også har investert i Q). Så vidt jeg skjønner har WPU sikret off take av plastolje til Vitol de neste tre årene. https://www.vitol.com/vitol-to-invest-in-plastics-recycling-company-wpu/ . Ingen tvil om at det er et enormt potensiale her, men så gjenstår det å se hvem som får det til på lang sikt.
YNWA250505
10.06.2022 kl 15:38 3058

Ditt inntrykk er i så fall dårlig. Quantafuel har kommet såååååå mye lenger med sin teknologi så sett deg først inn i hva Quantafuel faktisk driver med så skal du se at inntrykket ditt kan forandre seg. Naiv kan du være selv
solfylt
10.06.2022 kl 16:03 3047

Det er nettopp dette jeg er på utkikk etter… Kan du være behjelpelig med å underbygge dette? Hvis mitt inntrykk er feil, så endrer jeg det gjerne når det foreligger grunnlag for det. Du påstår at QFUEL har kommet såååååå mye lenger med sin teknologi i forhold til WPU. Kan du si noe om dette?
rischioso
10.06.2022 kl 22:15 3011

Leser man på tråden så får man inntrykk av at dette er en 1 manns tråd. Ser man på dagsomsetningen i papiret så virker det som at det kun er 1 som har kjøpt og 1 som har solgt i løpet av hele dagen, men som det sies - alt har en begynnelse og hvor det er en begynnelse så er det alltid en slutt - håper ikke det kom som en bombe og må ikke forveksles med nok en eksplosjon ...
Redigert 10.06.2022 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
solfylt
11.06.2022 kl 00:52 2973

Hei rischioso! Dine observasjoner er ganske korrekte. Du står nå for 25% av alle innleggene som jeg ikke har skrevet :) og det er som du skriver, utrolig lite omsetning i aksjen. Jeg er som nevnt veldig nysgjerrig på dette selskapet. Når det er sagt har jeg pr i dag ingen formening om hva fremtiden vil bringe. Når det er sagt, er det (etter min mening) merkelig at det ikke finnes en eneste tråd om WPU bortsett fra denne.
Stiffmeist3r
11.06.2022 kl 12:01 2892

Jeg har ikke rukket å lese meg opp på WPU, Solfylt, men kan du si noe om hva slags folk som er involvert på eiersiden, ledelsen, styret?

Investeringsblemmene fra mine dager som "ung og lovende" har lært meg at The trend is your friend ofte gjelder på persongalleri også🙂
solfylt
11.06.2022 kl 15:05 2841

På side 39 i infodokumentet deres (https://wpu-dk.com/wp-content/uploads/2022/06/wpu-information-document-21-april-2022.pdf) står det en del om ledelsen. Utover det er det kjent at Vitol (som også har investert i Quantafuel) har inngått en avtale med WPU om kjøp av alt de produserer ii tre år fremover... Dette er et stort selskap: https://www.echemi.com/cms/549015.html

Ellers er det inngått et strategisk/finansielt samarbeid med Nykredit for finansiering av første fabrikk. I følge selskapet selv er første fabrikk i Fårevejle fullfinansiert av dette samarbeidet og en rettet emisjon i forkant av børsnoteringen tidligere i år.
Herman*
11.06.2022 kl 15:26 2824

Det er vel mer nærliggende å sammenligne med Pryme. Er det noen av dere som kan gjøre en sammenligning av pyrolyseteknologien til disse to selskapene?
solfylt
11.06.2022 kl 15:34 2815

Det kan du ha rett i. Finner ikke noe konkret rundt teknologien (feks batch eller kontinuerlig) men de hevder å ha «tweaket» den slik at den er svært effektiv.

https://pryme-cleantech.com/6-questions-about-chemical-recycling-at-pryme
«Pyrolysis is a mature technology, that’s true. Our R&D team has worked long to take the process to a higher level, so we teamed up with a reactor manufacturer that boasts over 80 years of experience in this area. As a result, our reactor ensures a very precise and controlled application of heat at lower temperatures, which makes the recycling process more energy-efficient. In addition, we have enhanced the process in order to remove contaminants such as chlorine, which we know oil majors don’t want in recycled oil because it is highly corrosive. Moreover, thanks to very precise sorting, we can process more waste than our competitors do, giving us a really high conversion rate: 100% of the plastic waste that we treat is converted to value-added streams. So, we are talking about real re-use here. Most importantly, thanks to our tweaks to the process and installation, we can ensure a really high input and output capacity and can rapidly scale the technology, which is key for market feasibility.”
solfylt
11.06.2022 kl 15:37 2812

Første fabrikk (Pryme) skal være i gang i Rotterdam i 2022 med kapasitet på 40 000 tonn intake. Har holdt på siden 2008.
Redigert 11.06.2022 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.06.2022 kl 00:24 2744

RE - Finner ikke noe konkret rundt teknologien (feks batch eller kontinuerlig)

* Om du går på den danske hjemmesiden så fremgår det jo klart og tydelig at dette er en ren "batch teknologi" og vil aldri bli kontinuerlig og gjennom det faktum så er sortering nærmest helt fraværende - de hiver inn så og si alle typer plast og prosesserer akkurat den batchen så må det stoppes og rengjøres for å gjøre samme prosessen på nytt. Det jeg ikke finner noe info om og som er av viktighet er kvaliteten på oljen som kommer ut på andre siden for når man mikser absolutt alle plast kvaliteter og ikke minst både ren og uren plast så vil jeg tro at kvaliteten også vil variere fra batch til batch og dermed vil det også bli begrensninger på hva oljen kan brukes til videre noe selskapet for så vidt oppsummerer under:

LES: WPU har udviklet en batch-teknologi, der gør det nemmere at skabe og drive pyrolyseanlæggene.
Anlæggene kan behandle stort set alle former for plastik – homogene som uhomogene. Det giver en stabil produktion og betyder, at der skal bruges en begrænset mængde ressourcer på at sortere plastikaffaldet først.
WPU’s batch-teknologi medfører derfor også markant lavere produktionsomkostninger end konkurrerende teknologier på markedet.
Olien, som WPU producerer, kan bruges til ny plastik eller som bæredygtig tilsætning til brændstof. Dermed kan den også supplere eller erstatte bioolier, som dyrkes på vores landbrugsjord.

https://wpu-dk.com/teknologi/

* Fordelen med denne type batch teknologi er jo som nevnt at de slipper omfattende sorteringstid og sorteringskost og gjennom det kan det også tenkes at tilgangen på plast kan bli lettere, mens bakdelen er lavere pris pga varierende kvalitet på sluttproduktet (oljen) som igjen begrenser bruken og lavere årlig volumer kontra en kontinuerlig drift og er i så måte å anse mer som kompletterende enn en direkte konkurrent til feks Qfuel i så måte.

Hvis man bruker denne linken:

https://wpu-dk.com/

Og scroller man ned til bunn så får man en grei introduksjon på batchteknologien presentasjonsvideoen hvor matingen består av å kjøre hele plastballer med truck direkte inn i forbrenningskammeret - det kan jo være at dette er genialt enkelt, men igjen varierende kvalitet på sluttprod (oljen) betyr både begrensninger når det kommer til bruk i nye produkter og ikke minst en lavere pris pr tonn enn høykvalitetsolje som feks Qfuel produserer. Mao, inntjeningspotensialet virker derfor å være meget uoversiktlig og selskapet på sin side virker ikke å ha presentert verken pris eller marginer noen plass - kun estimerte volumer.

Følger man denne linken:

https://wpu-dk.com/investor/

Så ser man at investor interessen er relativ laber - under den rettede emisjonen for bare noen få måneder siden hvor målet var å hente opp til 100m så klarte de knapt å hente 1/4 del (27m)

https://wpu-dk.com/wp-content/uploads/2022/05/ann-3-private-placement-successfully-completed.pdf

hvor de påstår at den summen (27m) vil finansiere første fabrikk og starten på de 2 andre - mao, knappe 5% av kosten til en fabrikk hos Qfuel for å sette det i perspektiv - dette virker svært optimistisk så her bør man ikke bli overrasket om det blir flere emisjoner før oljen kommer ut i andre enden ...

LES:

The net proceeds from the Private Placement will be used for the construction of the Company’s first facility,
Fårevejle, initial funding for the next facilities and general corporate purposes. The Company's first facility,
is fully financed at the low end of the offer size range (NOK 25 million).

https://wpu-dk.com/wp-content/uploads/2022/05/2022-04-19-press-release-contemplated-private-placement-notice-2.pdf

---------------------------

Mao, det kan nok lønne seg å avvente litt før man hiver seg på for når vi nå kjenner til historien både til Qfuel og Pryme med gjentagende utfordringer, modifikasjoner, forsinkelser, nye emisjoner og tilhørende kursras så vil nok ikke denne bli noe unntak hvor de pr i dag bare er i sin spede begynnelse så de har en lang vei å gå med mange humper på veien hvor de allerede har erfart flere eksplosjoner og branner på pilot nivå ...

LES

Det er anden gang på lidt over et år, at der sker en ulykke på fabrikken. Den seneste episode har fået borgerprotester til at rejse sig, mens lokalpolitikere har ytret modstand mod virksomhedens fremtid i byen, som lokalmediet Nordvestnyt har beskrevet.

https://borsen.dk/nyheder/baeredygtig/plastselskab-lukker-testfabrik-efter-eksplosionsbrand

Emisjonen ble satt på 15nok og med lock-up på henholdsvis 6 og 12 mdr regnet fra april i år noe som betyr frislipp av emisjonsaksjer allerede i oktober-22 og april-23 hvor mitt bet er at ting vil ta langt lengre tid enn først estimert, det vil måtte hentes mer penger og at vi vil se aksjekurser under 10 kroningen og det med god margin før vi ser den første oljen fra den første fabrikken - My2Cents ... ;)

Fortsatt god helg!
Redigert 12.06.2022 kl 01:05 Du må logge inn for å svare
solfylt
12.06.2022 kl 02:36 2708

Teknologi:
Det er veldig enkelt å finne ut at WPU bruker batch (og ikke kontinuerlig drift), som jeg også har skrevet lenger opp. Dette er jo nettopp det de mener gir de konkurransefortrinn. Vi vet også at Qf bruker kontinuerlig drift, men spørsmålet var om Pryme benytter det ene eller det andre… Pryme mener de har en god teknologi som de selv har «tweaket» for å bli mer effektiv. For WPU sin del: «The Group's robust batch pyrolysis technology is developed and optimized for the Group's purpose in close cooperation with experts from the Technical University of Denmark (DTU) (DK: Danmarks Tekniske Universitet) and with support from the Innovation Fund Denmark».

Finansiering:
Når det gjelder finansieringen av deres første fabrikk, er den i følge selskapet, fullfinansiert. Det er langt billigere å bygge fabrikker som benytter batch-teknologi og planen deres virker enkel: de oppskalerer ved å bygge flere reaktorer. Den første fabrikken vil ha 6 reaktorer. De neste to vil ha 12 reaktorer hver.
« In addition to the DKK 30 million invested by Vitol, as further described in Section 4.7.3, the Company has raised DKK 21 million in the Private Placement, as further described in Section 7.8. These amounts will be distributed for the construction of the Fårevejle, Nakskov and Esbjerg facilities. The Fårevejle facility is fully funded based on the DKK 30 million investment from Vitol. Furthermore, the Nykredit A/S will provide a credit facility for a total amount of DKK 10 million, a construction facility of DKK 13 million to be used in the construction of the Fårevelje facility, and a property loan of up to 14 million as further described in Section 5.9.»

Brann/eksplosjon: Eksplosjonsbrannen i oktober skjedde på testfabrikken og skyldtes en menneskelig feil som ikke vil kunne oppstå på fabrikkene. Dette er lenket til lengre opp. De skal ikke gjenreise testsenteret, men bygger ny fabrikk.

Første olje: WPU produserte olje fra sitt testsenter i Q3 2020. Etter dette har de produsert 55 tonn olje før brannen i oktober. Teknologien deres har i følge selskapet fungert svært godt, over forventning. De har en relativt kort tidslinje i forhold til feks Pryme eller Qfuel:

November 2020 Q1: Waste Plastic Upcycling A/S is established
Q1 20: New investors enter the project and a corporate structure is formed
Q2 20: The Company's first reactor is built by Danish suppliers at the Egebjerg facility
Q3 20: The reactor is completed and first test batches are run
Q4 20: Reactor is run and modified while outside tank facilities are constructed
Q1 21: Full-size batches are run and production sites for the next three facilities are purchased or in advanced negotiations
Q1 21: CE and ISCC certification received
Q2 21: Oil from production at the Egebjerg facility is delivered to customers and stable production is achieved
Q3 21: A fire breaks out at the Egebjerg facility due to a human operations error causing a major fire on the production premises
Q1 22: The Company enters into an offtake contract with Vitol for the delivery of all oil to be produced at the three planned production facility

Kvaliteten på oljen: Vitol har som nevnt, inngått en avtale med WPU om å kjøpe ALL olje som produseres de neste tre årene. « The output will be sold in volume tranches based on an average of the Naphtha CIF New (Platts) price and a fixed price element. In order to balance the risk and reward between the parties, the fixed price element starts at DKK 4,000 per million tonnes and can rise to 6,000 DKK per million ton for increasing volume. Based on the Naphtha market prices as of the date of this Information Document, assuming full production across all three production facilities, the offtake price under the agreement starts at approximately 5,100 per million tonnes and can rise to approximately 7,100 per million tonnes for increasing volume.»

Så til slutt… Om WPU kommer til å trenge mer penger gjennom feks emisjon, har jeg ingen formening om. Det er masse som kan gå galt både under oppføring og drift av enhver fabrikk. Jeg har ingen formening om hvor kursen skal heller, hverken på kort eller lang sikt. Mitt fokus er på å bli kjent med caset som syntes virker svært spennende basert på den infoen som foreligger.

Anbefaler sterkt å lese selskapsinfoen fra hjemmesiden deres: https://wpu-dk.com/wp-content/uploads/2022/06/wpu-information-document-21-april-2022.pdf

Om noen kan finne svakheter i selskapet så er det minst like viktig som styrker, men det bør begrunnes. Jeg tar igjen forbehold om mulige feil i mine innlegg.

God helg der ute!
Redigert 12.06.2022 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
solfylt
15.06.2022 kl 07:00 2416

WPU meldte tirsdag at de er i rute med oppføringen av deres fabrikk i Fårevejle:
»Som man kan se på dronebillederne, skrider det fremad efter planen, og vi forventer stadig, at fabrikken kan køre med fuld produktion i løbet af første kvartal næste år.» https://wpu-dk.com/seneste-nyt/
solfylt
17.06.2022 kl 12:07 2332

Intervju med Niels Stielund fra WPU. Intervjuet er på dansk og er fra 22.04.22. En ting som er litt ekstra interessant er at det fortelles her at selskapet har solgt olje til BASF i testperioden. BASF er, som kjent for mange, involvert i Quantafuel. Vitol, som det også vises til her (som har offtake på de 3 neste årene) er også Quantafuelpartner. Forøvrig også interessant at de gikk for Oslo børs som dansk selskap.

Hopp til 43:20 for nevnte intervju: https://www.dr.dk/lyd/p1/guld-og-groenne-skove/guld-og-groenne-skove-55
solfylt
04.07.2022 kl 14:21 2123

WPU sier i dag at de ligger 4 uker foran skjema med sin nye fabrikk i Fårevejle, Danmark. De melder også om interesse fra internasjonale selskaper om sourcing av deres teknologi. So far so good, med andre ord 👏
https://wpu-dk.com/en/seneste-nyt/
solfylt
08.07.2022 kl 14:20 2031

WPU er nå ISCC-verifisert. https://wpu-dk.com/seneste-nyt/

«The ISCC PLUS scheme is becoming the globally recognized standard for the recovery of waste and residues that provide the feedstocks for circular plastics, chemical intermediates, and therefore a wide variety of consumer facing products like packaging, housewares, toys, etc.»
https://www.iscc-system.org/
solfylt
08.09.2022 kl 13:40 1649

Halvårsrapport: https://wpu-dk.com/wp-content/uploads/2022/08/wpu-announcement-h1-2022-final.pdf

1️⃣ Alle nødvendige byggetilladelser er opnået ✔

2️⃣ Indbringende aftale med Vitol om salg af produktion er indgået ✔

3️⃣ Investeringer og cashflow flugter med budgettet ✔

4️⃣ Ny teknisk chef er ansat (velkommen, Lars Juel Rasmussen) ✔

5️⃣ Struktureret proces, der skal sikre finansiering af fabrikker i Nakskov og Esbjerg er igangsat ✔
Bondesønnen
13.09.2022 kl 20:30 1571

WPU presenterer på Pareto konferansen imorgen.
Bondesønnen
13.09.2022 kl 20:32 1569

Og stemmer de tallene de opererer med er dette helt vilt. EBITA med tre fabrikker lik dagens marketcap
Herman*
13.09.2022 kl 20:47 1561

Jeg kjenner ikke WPU inngående og har ingen aksjer i selskapet. Allikevel har jeg lest gjennom noteringsdokumentet som ble offentliggjort i forbindelse med børsnoteringen. Jeg noterer meg at de opererer med ebidta marginer som "ingen andre". ( Har selvsagt ikke sjekket alle) Etter at dokumentet ble skrevet har jo feedstock prisene steget betraktelig så jeg tror ikke noen aktører kan forvente marginer på over 50% men jeg kan selvsagt ta feil. Ellers mener jeg å huske at Vitol har sikret seg rettighetene til å bruke og kommersialisere en del av teknologien som WPU utvikler. (ikke kjerneteknologien).

"Furthermore, pursuant to the agreement, the Company has granted Vitol a license to use, commercialise and develop the computer programme used in the Group's pyrolysis process design (or reactor, distillate, and other related hardware equipment), the computer programs material for the Group's business (if any) and all present and future modifications and derivatives thereof, whether owned or licenses, such as the source code and object code, all documentation in respect of such programs, and all intellectual property rights in the Group's computer programs and/or documentation."
Redigert 13.09.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Bondesønnen
13.09.2022 kl 21:32 1547

Har prisene på å ta imot plast steget? Greit at det er inflasjon, men søppel får man stort sett gratis.