Danskene tråkker til i SAS

Føre var
SAS 10.06.2022 kl 12:27 7808

"Danmark vil fortsette som storaksjonær i SAS – åpner for å øke eierandelen
Den danske stat vil ettergi gjeld for flere milliarder kroner, og åpner for å øke eierandelen i det kriserammede flyselskapet."




https://www.dn.no/luftfart/sas/luftfart/danmark/danmark-vil-fortsette-som-storaksjonar-i-sas-apner-for-a-oke-eierandelen/2-1-1235719
suspekt
04.07.2022 kl 12:43 2702

Kjøp nas nå, blir gode tider der i gården, er stigende nå!!!!
OZZY
04.07.2022 kl 12:45 2695

legg ned hele shiten og begynn på nytt. dette er dødfødt med alle disse kravstore folka.
StephanDerrick
04.07.2022 kl 12:47 2683

Med tanke på spillet vi ser mellom pilotene og SAS-ledelsen kan det virke som at det er pilotene som har de beste kortene akkurat nå. Slik de ser det kan selskapet heller gå konkurs og at man får en rekonstruksjon og/eller reetablering av andre, der de får jobb igjen, enn at SAS-ledelsen skal få skalte og valte med de akkurat som de vil.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 12:49 2672

Er enig med OZZY. Slå det konk, og begynn på nytt. De 3 skandinaviske statene kan gå inn som eiere for å få det opp å stå.
Og så senere selge seg godt ned. Men slik at skandinavisk kontroll opprettholdes.

Det er i dag altfor mye spetakkel med fagforeninger osv. Alt dette spetakkelet må ryddes ut av selskapet.
PSI- Investor
04.07.2022 kl 12:49 2668

Greia er vel at pilotene i SAS like godt kan streike. De mister jobbene sine uansett. De streiker for jobbene sine, ikke for økt lønn.
Det er jo et mål for SAS, etter å ha sagt opp halvparten av pilotene, å spare ytterligere 30% på pilotene.

En oversikt som viser antall ansatte i ulike possisjoner i ulike flyselskaper viser at SAS har færrest piloter og færrest kabinansatte pr fly, men øvrige ansatte, der tar de gull så det holder. Oversikten jeg så viste at SAS hadde 42 øvrige ansatte pr fly, mens konkurrentene lå omkring halvparten. Flyr var lavest med 8 hvis jeg ikke husker feil.
Likevel er det altså pilotene som skal tas, og som skal reduseres med 30% i kostnad.
Piloten jeg snakket med tjente ikke like godt som meg engang, han vet aldri når han kan ta fri, må jobbe helger, og skulle han sikre seg en langhelg måtte han kjøpe seg fri med penger!
Jeg tror at de som kjemper for et SAS som kan ha en fremtid det er pilotene. Skjønner ikke ledelsen at det er seg selv de må slanke så har ikke selskapet livets rett. Tror jeg.
StephanDerrick
04.07.2022 kl 12:50 2664

Ja, tror det kanskje er like greit for alle parter. Da får man reetableringer og ny giv.
bj111
04.07.2022 kl 13:02 2620

Da får vi se om sjefen for Ryanair får rett. Han har sagt i mange år at SAS ikke har livets rett.
OZZY
04.07.2022 kl 13:28 2556

SAS ut i streik. Det står 5 - 6 kliss nye NORSE fly på Gardermoen. Ta de ibruk NÅ. Kjør på NORSE Ta markedsandeler !
SoLong
04.07.2022 kl 13:31 2542

Lurer på hvilke vilkår pilotene får når de må begynne i Ryan?
StephanDerrick
04.07.2022 kl 13:34 2520

Alternativet er vel i større grad NAS, Flyr og Widerøe.
SoLong
04.07.2022 kl 13:45 2486

Mange piloter må nok sende søknad til Wiss air.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 14:08 2429

LO-lederen med full støtte til SAS-pilotene
LO-lederen Peggy Hessen Følsvik gir full støtte til SAS-pilotene etter at det ble streik mandag.

– Denne konflikten er ene og alene SAS-ledelsen sitt ansvar. Her har de holdt sine ansatte for narr over lang tid. Det er veldig beklagelig at ikke var mulig å komme til en løsning, synd for de ansatte i SAS og synd for passasjerene, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Hun fremholder at pilotene i SAS «har strukket seg veldig langt for å komme til en løsning, til tross for at SAS-ledelsen det siste året gjort dette ekstremt vanskelig».

– SAS-pilotene kjemper ikke bare for sine egne arbeidsplasser, men også for den skandinaviske arbeidslivsmodellen og prinsipielle rettigheter som gjelder alle arbeidstakere. De har LOs fulle støtte, sier hun og utdyper:

– SAS-ledelsen har brutt spillereglene, som den nordiske arbeidslivsmodellen setter, både når det gjelder ansettelsestrygghet og nyetablering av selskaper. Jeg forventer at SAS-ledelsen rydder opp. Suksessoppskriften i den skandinaviske modellen er et godt og tillitsfullt samarbeid mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.
_______________________________________________________________________________
Er denne holdningen fra LO kompatibel med et fortsatt SAS ? LO-sjefen er forøvrig eks-flyvertinne.
Redigert 04.07.2022 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
04.07.2022 kl 15:02 2350

LO er vel kanskje av den oppfatning at SAS-ledelsens brudd med den norske/nordiske modellen er av en så alvorlig art, at man da heller ser at en konkurs er formålstjenlig. Ikke minst også vil dette ha stor prevantiv effekt mtp annen ledelsen som måtte tenke i samme baner.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 15:14 2326

Er enig i det med preventiv effekt.
Vi må ha et SAS som er i orden. Dette sier også Stordalen. Vi trenger SAS av konkurransehensyn i Skandinavia og Norden.
Men alt spetakkelet med dyre fagforeninger må det bli slutt på.
Etter en evt. konkurs kunne Norge godt hjulpet til å få det opp å stå i Skandinavisk regi, hvis det er det som må til.
Så kunne staten solgt seg ned senere når ting har kommet i gjenge.
Hellboy
04.07.2022 kl 15:22 2313

Næh. Det som ikke er kommet så godt frem er det at datterselskapene flyr andre flytyper enn morselskapet. Dvs at de som ikke har blitt gjeninnsatt i morselskapet, ikke er kvalifisert til å fly flytypen i datterselskapene, og dermed ikke kan ansettes uten ekstra utdanning etc. Så det er en veldig forenkling det SAS-pilotene snakker om. Og nå har jo SAS-pilotene nesten slått SAS konkurs opptil flere ganger før. Selskapet har ikke livets rett, så takk og pris for at den borgerlige regjeringen solgte de norske aksjene mens de ennå var verdt 600 millioner. SAS har jo levd på emisjoner fra statlig innsats fra de nordiske landene lenge, på tide at de faktisk går konk.
Hellboy
04.07.2022 kl 15:24 2297

(er jo et tidsspørsmål uansett om når de går konk, men nå er like bra som neste år)
StephanDerrick
04.07.2022 kl 15:46 2258

Jeg er litt usikker etterhvert på om vi rent faktisk trenger SAS mtp å få til en sunn konkurranse. I Norge har vi jo allerede NAS, Flyr og Widerøe som ved en SAS-konkurs garantert ville se sine muligheter mtp å vokse og utvide rutenettet sitt. I tillegg ville andre komme inn (slik som Wizz prøvde på før de forstod at NAS likevel ville overleve) og eller nye selskap bli rigget opp. Det siste kan jo også inkludere en reetablering av et nytt-SAS.
Mtp det siste så tror jeg ikke nødvendigvis at de skandinaviske statene behøver å bidra. Da vil man i prakis etablere et nytt selskap, uten "gammel morro" og da er det ordinære kapitalmarkedet kanskje i stand til å løfte dette alene.
Lighter
04.07.2022 kl 15:57 2230

Tviler på de går konkurs, selv om de snart sannsynligvis er teknisk konkurs. Fra hva jeg hører fra pilotene, om at det ikke har vært reelle forhandlinger «skinnforhandlinger», fra SAS ledelsen sin side, tolker jeg det dit hen at det er kunn fullt gjennomslag eller søknad om konkursbeskyttelse prompte som gjelder. En ren konkurs vil bli så ødeleggende og komplisert for selskapet at det trolig ikke vil være mulig for andre å ta over driften på månedsvis. Leasing husene vil ta tilbake flyene og kreditorene vil kjempe i rettssalene kanskje i årevis om konkursboet. Det kommer en rekonstruksjon og nåværende aksjonærer vil tape tilnærmet alt.
Hellboy
04.07.2022 kl 16:10 2203

Er nok ikke bare skinnforhandlinger fra ledelsens side.

Men pilotene er jo bak mål. Blir konk om det blir streik, og det er fortjent at de mister jobben
Slettet bruker
04.07.2022 kl 17:28 2134

Jeg er åpen for både StephanDerrick og Lighters siste argumenter her. Det mest sannsynlige er kanskje en
konkursbeskyttelse først ?
Den viktige innmaten i boet for å kunne drive videre, burde vel la seg gjøre å få ut kanskje fort ved en konkurs ?
Den danske stat har en utfordring foran seg med å få investeringskapital på banen. Danskene kan ikke tillate seg
å slippe SAS av hensyn til Kastrup. Et evt. midlertidig bortfall av SAS over noe tid, kan også være uheldig for Sverige.

Hvem skal Danmark få med seg ? Hvem skal stå for de 70 % Danmark ikke skal ha. Det blir noe via svensk gjeld,
men ikke så mye. Den svenske stat har ca 20 % av gjelden. Jeg er litt forbauset over den danske stats tafatthet her.
Hellboy
04.07.2022 kl 18:26 2068

SAS har jo ikke livets rett slik de har holdt på de siste ørten årene (og da mener jeg pilotene).

At den danske staten fortsatt er villig til å dytte inn penger i tapssluket pga Kastrup er nå noe den danske statsministeren får stå for. Men jeg ser ikke at andre vil når de må konvertere over 20 milliarder i gjeld til EK og i tillegg hente inn 12 milliarder i en emisjon for å overleve, og det om pilotene ikke hadde begynt å streike. Så gratulerer til alle SAS-piloter, dere har akkurat sørget for at dere blir arbeidsledige.
Holymoses25
04.07.2022 kl 18:29 2063

Hvis ikke streiken er løst innen Onsdag da blir det Chapter 11 på fredag. Heier fortsatt på SAS da vi trenger dem, men lastet fullt i NAS
nordnes
04.07.2022 kl 18:30 2062

Jeg tror dette med tapet av forretngsreisende som reiser i ukedagene er treffende;
«SAS-piloter ønsker seg tilbake til fremtiden. SAS-ledelsen ønsker et nettverkselskap som fores av lavprisfly. SAS-pilotene liker ikke lavprisdelen.»

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/07/04/7893690/sas-piloter-onsker-seg-tilbake-til-fremtiden
Redigert 04.07.2022 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
1013
04.07.2022 kl 18:40 2035

luk lortet, piloterne er forkælede de skal ikke havde så meget som en eneste skattekrone mere.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 18:45 2019

Konsernsjef Anko van der Werff har tidligere sagt at målet for de årlige kostnadsbesparelsene skal økes fra fire til 7,5 milliarder svenske kroner. Fra gjelden på godt over 40 milliarder, er sjefens ønske at omkring 20 blir konvertert til egenkapital. Selv om de statlige kreditorene har gitt tommel opp for gjeldssaneringen, gjenstår fortsatt de friske 9,5 milliarder svenske kronene som skal inn i form av ny egenkapital.

NHH-professor Steen er mer bekymret for den langsiktige effekten streiken kan komme til å få, og påpeker at det vil bli vanskelig å få tilgang til frisk kapital «for et selskap med dårlig disiplin».

– Utfordringen er større på finansieringssiden. Hvem vil kaste penger etter et selskap som ikke klarer å holde orden på kostnadene? Streik er et klart eksempel på at selskapet ikke klarer å holde orden, sier Steen.
SoLong
04.07.2022 kl 18:49 2004

Om noen år er bussjåfører og piloter automatisert bort.
Hellboy
04.07.2022 kl 18:50 1999

Trenger dem? Nok av mer pålitelige flyselskaper. Så ingen trenger sas
McCartney
04.07.2022 kl 19:43 1921

Konkurs er det eneste riktige for SAS. Da får de ansatte en realitetssjekk på hva de duger til, det tror jeg er best for alle. De blir helt sikkert flinke i nye yrker, og så kan han overbetalte SAS sjefen få sparken og reise hjem til Nederland og lure sine egne der nede, KLM eller hvem som nå gidder å ansette han noe mer.
OZZY
05.07.2022 kl 01:24 1753

Nederlendern har skjønt det han. Pilotene skjønner ikke alvoret.
Kåre Grønn
05.07.2022 kl 08:50 1650

..dette går dundass..
Salbei
05.07.2022 kl 09:31 1594

For en dårlig ledelse SAS består av....Pilotene setter rimelige krav mens ledelsen nå truer med konkurs....hvor feige går det an å bli av en ledelse......................
PSI- Investor
05.07.2022 kl 10:01 1565

Enig med deg!
Mange kritiserer pilotene, men jeg lurer på hvem av dem som selv ville ønske seg de vilkårene som pilotene har.
Han jeg kjenner er snart pensjonist, kaptein, tjener mindre enn meg, og jeg jobber ikke full stilling engang.
Kan ikke planlegge helgeturer fremover i tid, vet ikke når han må jobbe, og ja så skal det altså spares 30% på pilotkostnader selv om de er lavest fra før.
Samtidig som øvrig personale i SAS er helt sinnsykt høyt sammenlignet med andre.
Hvordan kan det ha seg at ledelsen kun skal spare inn på de som faktisk produserer det selskapet leverer?
Hvorfor trenger man 42 øvrige ansatte pr fly når Flyr klarer seg med 8 og øvrige konkurrenter med 20?
Jeg synes selvsagt synd på de som ikke kommer seg på ferie, men at SAS- ledelsen skylder på pilotene det er bare ren ansvarsfraskrivelse som ikke er noe å være stolt av
Hellboy
05.07.2022 kl 13:44 1474

Tikk-takk, tikk-takk. Pilotene til SAS har ikke akkurat dårlige lønninger, men nå tar de med seg resten av selskapet i arbeidsledighet. På tide. Det er et selskap som ikke har hatt livets rett på lenge, og med denne fantastiske streiken så går økonomien ad undas. Noen som i det hele tatt tror at investore vil dytte inn egenkapital i et slikt selskap? Konkursen nærmer seg. Tikk-takk, tikk-takk, klokka går
Gullhaugen
09.05.2023 kl 14:22 563

det lukter short squeeze lang lang vei vei. Den er over 0,5 på et blunk og videre til 0.8 . Vi får se om noen store tradere vil leke litt :)



https://shorteurope.com/details_company.php?company=SAS%20AB%20(PUBL)&land=sweden
Redigert 09.05.2023 kl 14:26 Du må logge inn for å svare