RECSI - teknisk analyse

Slettet bruker
RECSI 12.06.2022 kl 11:21 9244

REC Silicon – teknisk analyse 12 juni 2022

Finansavisen ved Stein Ove Haugen har i dag presentert en teknisk analyse av REC Silicon. La meg supplere analysen med utgangspunkt i min tolkning av kursbevegelsene i løpet av perioden som fremgår av diagrammet til Haugen (se link), samt utfyllende informasjon som er å finne på det tekniske analyseprogrammet til DN investor (se link 2).

Haugen har synliggjort den tekniske nedsiden i forhold støttenivå. Jeg vil prøve å synliggjøre et realistisk potensiale på oppsiden innenfor en tidsperiode på 3-6 måneder. La meg starte med litt historikk.


1. Etter en langvarig nedtur (over flere år) så bunnet aksjen på kroner 2,07 den 4 desember 2019. Deretter startet en brå og voldsom opptur.

2. Den 12 desember 2021 toppet aksjen på kroner 23,66. - Deretter har aksjen beveget med store volatile svingninger innenfor en tilnærmet horisontal trendlinje, hvor det er verdt å merke seg bunnen på kroner 12,27 den 20 oktober 2021, toppen på kroner 22,24 den 25 november 2021, samt siste bunn på kroner 13,01 den 24 februar i år.

3. Trekker man en rett linje mellom de to toppene på kroner 23,66 og 22,24, så vil man se at forlengelsen av linjen tangerer sluttkursen på fredag (kroner 20,67). – Et brudd over 20,67 vil derfor også markere brudd på den svakt negative sekundærtrenden innenfor den horisontale trendlinjen.

4. Dersom aksjen skulle bevege seg over toppen fra 12 desember 2021 på kroner 23,66, så vil vi få brudd opp fra en rektangelformasjon, noe som er et meget sterkt kjøpssignal. Et realistisk oppsidepotensialet vil da utgjøre differansen mellom bruddet og det som utgjør bunnen av formasjonen (altså 23,66 – 12,27 = 11,39).

5. Oppsidepotensialet vil med andre ord være kroner 23,66 + 11,39 = kroner 35,05

6. Det er avslutningsvis verdt å merke seg at oppgangen de siste 2 månedene har skjedd på relativt høye volum, mens dager med nedgang har vært på relativt tynne volum.


Nb. Haugen mener RSI begynner å nærme seg overkjøpte nivåer. Jeg er uenig – og mener det fortsatt er et stykke til at RSI kan karakteriseres som overkjøpt.

14 dagers RSI = 56
21 dagers RSI = 67


NB. Jeg oppfordrer folk som ønsker å kommentere til KUN å kommentere det tekniske bildet.



https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2022/06/12/7880789/sondagens-aksjetips-med-rec-silicon


https://investor.dn.no/#!/Aksje/S90/RECSI/RECSILICON



Redigert 12.06.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2022 kl 11:40 9127

« toppen på kroner 22,24 den 25 november 2021, » er dette sluttkursen den dagen eller HOD?
Ellers takk for en meget god analyse
Slettet bruker
12.06.2022 kl 12:10 8990

Sluttkursen. Se link

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S90/RECSI/RECSILICON
Redigert 12.06.2022 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2022 kl 12:39 8814

På 3-årschartet ser man også tydelig at omsetningstoppene korrelerer fint med kurstoppene. Ekstra betryggende føler jeg :)
Stabukk
12.06.2022 kl 12:54 8696

Takk for ein nyttig tråd og ei betryggande teknisk vurdering. Har ikkje kjøpt tilgang til FA-analysen, men oppfattar den som positiv, sjølv om Haugen meiner RSI begynnar å nærma seg overkjøpte nivå. I bildeteksten står det nemlig «det er ikke sikkert oppturen er over».
Anywhere
12.06.2022 kl 18:28 8011

Haugen pleier å presisere at en aksje i opptrend kan ligge lenge med høy RSI, så det er ikke noe salgssignal i første runde. Det kan dog være et gevinstfokus for swingtrading.

Jeg mener at vi fikk svært lav korreksjon fra første møte med 21-tallet før fredag sist uke. Nedsalget deretter var magert, tynnvolumet, og virket interesseløst. Oppgangen derimot, også fredag, var det solid trøkk over. Dette oppsummeres i den positive vilumbalansen.

Jeg har også kursmål,3-mnd-potensiale, på brudd over vimpelformasjon som sammenfaller med brudd over rektangelformasjon. Vi er i sterk lefling med bruddstedet og det er allerede omsatt betydelig med aksjer rundt 21 kroner, i brudd, så jeg tror det kommer svært aktive forsøk på aksjens snarlige brudd over dagens motstandsnivå, og da tror jeg den lille motstanden like over 23 er kortvarig. Det er lite kraft bak den foregående toppen der som motstand.

Tror på en teknisk hyggelig sommer.
Stabukk
12.06.2022 kl 20:57 7346

Er på lærestadiet i teknisk analyse, men innser i større grad at det er viktig for mange som tradar i Rec. Dei er det jo mange av
Siste tids oppgang har tydeligvis gjort stadig fleire sikre på at Rec er i ein opptrend. (Sikkert ganske innlysande!)
Det må jo få fleire «tvilarar» til å bli sittande, og dermed gjera det dyrare for short å dekka inn. Snøballen har begynt å rulla, ser det ut for.
Håpar etter kvart på mindre jo-jo i kursen. Den tekniske trenden må gjerne dra kursen opp i sommar, og positive meldingar gi nye hopp til høsten!
fjellape
13.06.2022 kl 18:28 6512

Oppside på 35 kroner høres spennende ut.
Når jeg kikker overflatisk på kursutviklinga siden februar, så aner det meg at vi har en stigning på 1,5 kr/mnd. Kanskje opp mot 2kr/mnd.
Den trenden burde nå 35 kr ved påsketider. Kanskje ved juletider. Men det gir kanskje ikke mening å dra trender så langt fram i tid?
Redigert 13.06.2022 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
Stabukk
13.06.2022 kl 22:38 5970

Solid trøkk også over nedgangen i dag. Er vi då tilbake til sterk motstand på 20?
Småplukker
13.06.2022 kl 23:33 5695

Nå å du altså gi deg Stabukk - du er jo verdens mest usikre pessimist. Hvis du ikke kan se et fall på 4 prosent, når Oslo børs har en av sine rødeste dager, så bør du ikke eie aksjer.
Slettet bruker
13.06.2022 kl 23:37 5666

Det var idag at stabukk fikk korreksjon fra kona si. «Hva var det jeg sa«, sa hu 🥴
Går nok greitt dette hvis oljepris klare å holde seg. Blir det en alvorlig resesjon så skal nok alt ned, kraftig.
Jeg selger ikke og blir nok med ned igjen hvis det skjer
Redigert 13.06.2022 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2022 kl 12:50 4977

Siden analysen til Haugen har RECSI falt brutalt, og er i skrivende stund ned med nye 9-10% - og omsettes i øyeblikket i underkant av krone 17.80.

Det som får være trøsten for de av oss som er langsiktige er at dagene med fall har vesentlig lavere volum enn dager med oppgang. Dette ser vi også idag. Pussig at det er mulig å bevege aksjen så mye ned på disse volumene - men vi nærmer oss sommerferie - kanskje det er noe av forklaringen?
Slettet bruker
15.06.2022 kl 13:10 4858

Inflasjon og rentehevinger bidrar til at investorer foretrekker aksjer i selskaper som tjener penger i dag og ikke i morgen pluss at mange velger rentepapirer. Det fundamentale i REC er fantastisk, men realiseringen ligger fram i tid. I tillegg er det en relativ stor short som utnytter makrobildet pluss en del dagtrading. Er man long er det ingen fare tror jeg, men klart man burde jo ha solgt alt til 20 kroner og handlet tilbake i dag....
Slettet bruker
28.06.2022 kl 22:41 4216

Jeg skal ikke si så mye om det tekniske bildet, da aksjen fortsetter å bevege seg (med betydelig volatilitet) innenfor en sidelengs rektangelformasjon.

MEN, det jeg personlig finner interessant er variasjon i volum (gjennom dagen) - både når aksjen stiger og når den faller.

Aksjen kan falle betydelig (intradag) på relativt lite volum - for deretter å stige på økende volum. Aksjen faller oftest på formiddagen - for deretter å stige frem mot stengetid. I sluttauksjonen tenderer aksjen å falle betydelig på relativt tynt volum.

NB. Håper det er de kortsiktige spekulantene som i liten grad vet hva de kjøper og selger som får tømt seg. Til alle andre så anbefaler jeg å sitte stille, da oppsidepotensialet i løpet av de to neste årene er betydelig.
Redigert 28.06.2022 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Stabukk
28.06.2022 kl 23:51 3947

Mange på Rec-trådane omtalar dei to neste åra som viktige, med «betydelig» potensiale.
Er enig med det. «Betydelig» vil vel mange vurdera som kurs rundt 30 i løpet av 2024. Gjerne meir!
Men korleis blir Rec-potensialet om USA og resten av kloden går inn ein resesjon?
Slettet bruker
29.06.2022 kl 00:06 3889

Resesjon eller ei… verden trenger energi:)
Sitt på aksjene lukke øynene i 24 måneder og våkn opp til dagens kurs x 4 +
Redigert 29.06.2022 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2022 kl 00:08 3882

USA og Storbritannia er mest sannsynlig allerede i resesjon - og det ser mørkt ut for eurosonen, men dette er en villet politikk for å få kontroll på inflasjonen. Målene knyttet til Parisavtalen står imidlertid sterkt i både EU og USA - og solenergi med lavt karbonavtrykk vil få mye fokus fremover. I tillegg skal russisk olje og gass fases ut - så i dette scenarioet står REC Silicon sterkt. Sist men ikke minst, så har vi det store fokuset relatert til batteriproduksjon, hvor RECSI kan sitte på ei gullgruve.

Nb. De som tror at aksjen skal toppe rundt 30 kroner rundt 2024, har åpenbart lite kunnskap om dette caset. De som tror på en så begrenset oppside bør kanskje vurdere å selge på dagens nivå.
Redigert 29.06.2022 kl 00:34 Du må logge inn for å svare