Uke 24

Stonks_
RECSI 13.06.2022 kl 07:23 76906

Da var vi kommet til uke 24, siden ingen andre har laget en tråd så få vell jeg ta meg av jobben hehe

Vi stengte på 20.67 forgje uke, ser vi Rec bryte 21 eller blir det ned igjen for å begynne på en ny ørkenvandring. Hvem vet, det vil ihvertfall vises idag. Men tror de fleste av oss håper på brudd over 21

Lykke til, og så får vi håpe på brudd over 21, teknisk så ser det bra ut
Nsxnsx
14.06.2022 kl 15:28 4341

Slettet bruker skrev Spar meg
Nei
FMI
14.06.2022 kl 15:29 4368

Ser vel ut som om vi skal opp en tur litt nærmere 20, men tror nok vi slutter enten på 19,75 eller 19,50 idag. Litt avhengig av starten i USA nå, kanskje..
Slettet bruker
14.06.2022 kl 15:30 4644

Hatt 3 dager med nedgang nå, siden vi var på 21. Hadde vert fint med sluttkurs over 20 idag. Ser flere aksjer korrigerer opp litt her nå.
Sa2ri
14.06.2022 kl 15:32 4807

Voleon reduserte sin short i går (-239')- Cubist økte (+268').
Redigert 14.06.2022 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2022 kl 15:32 4821

Ja, en ørliten økning totaltsett (3,15% til 3,16%)
Slettet bruker
14.06.2022 kl 15:33 4899

Omtrent samme antall hver. Bare bytter de??
Sa2ri
14.06.2022 kl 15:34 4982

Ikke lett å si, men tror ikke det. Mulig de låner fra samme "pool", men det skal godt gjøres. Selvstendige selskaper som kjører sitt eget løp.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 16:36 4920

Kanskje noen kan svare på dette? Sikkert bare tilfeldig, men rart at tilfeldigheter slår inn i 90% av tilfellene siste måned:

Hvorfor går kursen "alltid" ned 20 øre i sluttauksjonen. Hvorfor finner aldri kjøpere/selgere hverandre 20 øre over sluttkurs, kun 20 øre under?
Redigert 14.06.2022 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
KommersK
14.06.2022 kl 16:58 4761

Gode nyheter virker å generere minimalt med kurshopp. Men gulvet er unektelig flyttet opp noen kroner fra i vinter, pga av en rekke positive nyheter og signaler. Det eneste negative har vel vært kostnadene ved gjenåpning av ML.
En god SEMA er kortsiktig det eneste som kan løfte prisen et hakk til på kort sikt, slik jeg ser det. Men store overraskelser kan vel kanskje komme. Den siste børsmeldingen gjorde uansett sjokkerende lite. Virker som om det er mye forventninger som allerede er innbakte i kursen.
omac
14.06.2022 kl 17:03 4778

Den siste børsmeldingen var jo bare informasjon, ingenting matnyttig annet enn de skal jobbe sammen.stress ned, vi er opp i ett bear marked så dette ordner seg. Oljen smører Ose indeksen
økon
14.06.2022 kl 17:26 4640

Det bruker å handles ganske mange aksjer i sluttauksjonen, og ettersom de selges billigere enn det de kunne gått for fem minutter tidligere, tolker jeg det som at selger(e) ønsker å presse prisen ned. Da er det naturlig å tenke at det er shortere som enten selger aksjer de har kjøpt tidligere på dagen, eller hiver innpå nye aksjer. Sluttkursen er ofte toneangivende for åpninger neste dag, og slik får de over tid kursen sakte nedover. I Rec er tidshorisonten temmelig lang fram til at ML åpner og gir overskudd, så kanskje kan tålmodige shortere lykkes med dette? For min del (som shorter) ville jeg nok heller ha tatt et tap nå og berget nattesøvnen i det året som kommer 😅
Slettet bruker
14.06.2022 kl 18:54 4282

Helt enig med deg Omac.

Jeg synes at vi til tider overanalyserer alt på tivoliet. Overdriver. Det trenger ikke alltid å være en forklaring bak alt. Aksjer går opp og de går ned. En aksje er verdt så mye som folk er villig til å betale for den.

Selv om nyhetene vi fikk her om dagen er positive og viser at REC er fremoverlent, så er markedsfokuset akkurat nå på renter og inflasjon. Dette skaper usikkerhet og gjør at folk er mer forsiktige med å kjøpe seg inn.

Her må folk ta en fot i bakken. Tidligere hadde vi allerede vært på 15kr nå. Jeg synes at REC holder seg fint. Plutselig kan vi gå opp noen prosenter i morgen. Betyr ikke at det er noen store som laster seg inn. Det er bare slik markedet fungerer.

Vi må slutte å konspirere og overtenke minutt for minutt. Vi er på god vei.

Kommersk; neste trigger er nok melding av Hanwha kontrakten. Her bør vi får varighet over antall år og kontraktens verdi. Tror dette kan være en veldig sterk trigger, fordi selv om alle vet at mye bra vil skje med REC har vi lite grunnlag å lene oss på. Når kontrakten blir meldt vil nok markedet få den tryggheten som er nødvendig til å sende aksjen opp enda et nivå.

I mellomtiden blir jeg ikke overrasket om TA får oss oppover. Ting virker annerledes denne gangen. Men jeg er klar for å både gå ned noen prosenter i morgen uten å bli lei meg og frustert - og opp noen prosenter uten at jeg skal rope at nå starter veien til tresifret. Sånn er det bare.

Til alle som klager på REC i det siste. Ta en titt på resten av markedet. Mens alle andre har blødd penger, har vi gått fra hva da? 15kr til solid 19-20kr? Fundamentet snakker for seg selv. Ha tillit til Hanwha. Ingenting kan stoppe det som er på vei nå :)

Redigert:

For å tydeliggjøre. Jeg trodde at vi skal være flere ganger dagens nivå nå, pga fremtidige forventninger for to år tilbake. Nå har jeg innsett at det vil ta tid å bygge tillit med markedet. Jeg mener at dagens nivåer er penger på gaten for de som har noen år på seg, men jeg lar meg ikke frustreres av dag-til-dag utvikling lenger.

Rec kommer. Det er garantert. Alle batteri selskapene flytter ikke inn til Moses Lake og gjør det om til nye Silicon Valley for moro’s skyld. Mitt personlige kursmål er mellom 35-50kr innen utgang av året, men det vil svinge opp ned og sidelengs på veien dit. Tiden vil gi oss fasit.
Redigert 14.06.2022 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2022 kl 19:02 4223

Spørsmålet er feilaktig, da aksjen rett som det er har endt på HOD, eller i hvert fall et kraftig skudd opp helt på slutten. Om det er flere eller færre ganger enn den har gått ned helt på tampen har jeg ikke oversikt over, men om det viser seg å være ca 50-50 blir jeg ikke overrasket.
Splintner
14.06.2022 kl 20:48 3785

Og ettersom juvelen vi alle har ventet på, annonsering av åpning Moses Lake som du uten sidestykke har hausset opp,ikke gjorde annet enn å kjøre kursen ned samme dag, føler du at du er den rette ræven til å komme med garantier?
Redigert 14.06.2022 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2022 kl 20:53 3757

De har ikke annonsert åpning av ML. De har annonsert en intensjon og plan om åpning i slutten av 2023. Anbefaler deg å lese børsmeldingene for hva de er.

Den planen og intensjonen er avhengig av et positivt utfall på de samtalene de har med Hanwha S/C. Det ordner seg nok.

Her fra Q1:

"Today, REC Silicon is announcing plans to restart production in Moses Lake, Washington. We expect to realize first production during the fourth quarter of 2023 and reach full capacity utilization during 2024. The restart of production is a direct result of Hanwha’s commitment to REC Silicon. We look forward to a close relationship with Hanwha that allows REC Silicon access to Hanwha’s strength and experience to unlock the value of REC Silicon’s unique position with respect to solar energy materials, battery materials opportunities, and semiconductor markets. We are currently discussing supplying Hanwha Solutions with polysilicon and Hanwha Corporation with silane gas. These arrangements would allow REC Silicon the opportunity to focus on manufacturing excellence and to enhance market solutions through product development,“ said James A. May II, CEO of REC Silicon."
Redigert 14.06.2022 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
FMI
14.06.2022 kl 21:00 3728

Jeg er vel ikke helt enig i det, jeg mener børsmeldingen annonserer konkrete planer om gjenåpning. Noen annen melding om gjenåpning er vel strengt tatt ikke nødvendig, bortsett fra at det bør/vil komme melding ved produksjonsstart. Det vi venter på nå er jo avtale om salg, så markedet kan regne seg frem til fair value på selskapet basert på konkret informasjon fra selskapet selv.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:09 3666

Det står svart på hvitt, du sier det samme selv mer eller mindre.

En konkret plan med intensjon om gjennåpning. Det vil nok skje, når en avtale ligger på bordet. Uten det blir det heller ingen åpning. Derfor er det nå bare en plan og intensjon.

Bekreftelse på åpning kommer først når kontraktene er signert.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:11 3673

« Rec Silicon understreker at oppstart er avhengig av tilgjengelige markeder.»

Står det i samme artikkel. Forhold deg til hva selskapet sier, så blir alt mye lettere.
Splintner
14.06.2022 kl 21:17 3613

Ja men tilgjengelige markeder er det jo flust av i følge hausserene så der har du den.
Splintner
14.06.2022 kl 21:17 3631

Ja men tilgjengelige markeder er det jo flust av i følge hausserene så der har du den.
Splintner
14.06.2022 kl 21:17 3638

Ja men tilgjengelige markeder er det jo flust av i følge hausserene så der har du den.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:18 3633

Jeg sier det en 3. gang, forhold deg til hva selskapet sier. Da blir alt mye lettere.
Splintner
14.06.2022 kl 21:20 3607

Akkurat. Så hvorfor kan uchi da utenfor selskapet komme med garantier da?
Splintner
14.06.2022 kl 21:24 3555

Det er pinadø på nivå med nemis, bare motsatt vei
Splintner
14.06.2022 kl 21:28 3541

Nå kommer det om noen minutter er timelangt innlegg hvor feil jeg tar fra uchi. 28 juni i fjor var kursen høyere enn den er nå, før hahnwa, sema som var banna bein å gå i gjennom og hele rekken av nyheter som skulle kjøre rec til værs. Senest i går gikk rec ned etter en positiv nyhet. Så garantier kan du kjøss deg bak med.
Redigert 14.06.2022 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:29 3556

Langt derifra vil jeg si. Uchi ser ut til å leve på samme planeten som resten av oss.

Jeg vil påstå at man kan garantere at Rec skal åpne ML, så langt det går å garantere noe. Det kan jo skje at at månen krasjer ned i Moses Lake, at Hanwha bare har levert et tulletilbud på liksom til Rec, eller at SilaN skal produsere silangass selv.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:31 3545

Fordi jeg og flere andre var her når selskapet var på vei til konkurs. Nedstengt fabrikk. Salg ble vurdert på en av fabrikkene for møkkpris for overlevelse. Nedtur etter nedtur. Vi sa allerede da at vi ikke er bekymret på grunn av potensialet som ligger i selskapet. Fundamentet. Markedet som er på vei.

Våre prediksjoner traff. Se på markedet. Se hvem som kjemper for tilgang til REC`s produkter. Vi har allerede et tilbud fremlagt av Hanwha. Store selskaper har investert hundre av millioner av dollar for å bli nabo av REC Silicon og har ikke engang sikret seg kapasiteten. Vår største eier i selskapet valgte faktisk å kjøpe en stor eierandel for å sikre seg den nåværende kapasiteten, som er peanøtter i forhold til hva jeg tror er på vei de neste årene. Vi kan få en melding når som helst om en avtale med detaljer. Nåværende CEO sier at priser under 20 dollar/KG ikke er tale om. Kom igjen da. Jeg orker ikke en ny runde her. Bare les historikken min.

Jeg mener at den store meldingen jeg personlig venter på fremdeles ikke er her. Veldig nærme, ja. Bare gi det litt mer tid nå. I mellomtiden kos deg. Kjøp, selg, short, trade. Spiller ingen rolle for meg. Alle har sin egen vei å gå og tar sine egne avgjørelser. Jeg bare deler tanker og meninger her. Ingen fasit. Lykke til! :)

Redigert:

Jeg gir ingen prediksjoner om kursen. Ingen anelse. Personlig kursmål delte jeg også bare med dere og er kun egne meninger som godt kan være feil. Markedet er i en tøff periode akkurat nå. Se på volatiliteten over dammen. Jeg snakker bare om fremtiden som er på vei for REC. Om kursen følger eller ei vet jo ikke jeg, men er jo en grunn til at jeg har penger i selskapet.
Redigert 14.06.2022 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:33 3558

Det stemmer ikke at kursen ikke har steget på innholdet i meldingen. Ikke 27.05 eller i ettertid, men det er irrelevant. Markedet har vært klar over at dette kom en god stund, og kursen ble løftet fra 14/15 til rundt 20. Etter det mener jeg det er dagens bear-marked som forklarer at vi står stand-by.
Splintner
14.06.2022 kl 21:36 3540

eller vi kan si at den sank fra 24 til 20 alt etter hvilke tidshorisont du vil bruke
Sa2ri
14.06.2022 kl 21:40 3504

Der er nok også jeg uenig med deg.

Det er ingen som kan gi garantier (slik Splintner etterlyser), men når det gjelder nedgangen på meldingen som skulle vært en positiv trigger, så er det debattert tidligere - CEO og selskapet la frem en melding hvor de også "annonserte" et kapitalbehov markedet ikke var forberedt på - det dro aksjen sørover i stedet for nordover som ville vært det normale på denne meldingen.

FMI har nevnt dette ovenfor og referert til det selskapet selv har sagt, og tolket det de faktisk mener helt korrekt - de skal gjenåpne i løpet av 4Q23 (muligens tidligere) og når de starter produksjonen kommer det melding om dette. Dette er hovedfokus akkurat nå, noe som også underbygges av ansettelser og andre avtaler/meldinger.

Les meldingen de kom med i går og legg merke til dette avsnittet:
"Recent investment by the Hanwha Group into REC Silicon, in conjunction with Hanwha's subsidiary Qcells, has sparked the impetus to expand REC's long-standing relationship with Ferroglobe and plan for the immediate development of an end-to-end U.S. solar supply chain from raw silicon, to polysilicon, and finally fully assembled modules. The impact of such investment would span from Washington State, to Georgia, West Virginia, and beyond."

Jeg anbefaler deg og andre å slå opp/google ordet "impetus".

Så har vi også denne setningen:
"The MOU commits the companies to work together to increase production and employment at each of the companies' facilities."

Folk får tolke dette slik de vil men dersom man tror at signalet ikke er ekspansjon, samarbeid og flere arbeidsplasser, ja da anbefaler jeg et kurs i Engelsk for det som er kommunisert er ganske konkret.
Redigert 14.06.2022 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:42 3500

Kanskje du bør se litt på utviklingen til andre grønne aksjer. F.eks. var Scatec i 400 og omsettes nå for 80. AKH var i 47 og omsettes nå for 16. Rec er selvsagt ikke løsrevet fra generelle korreksjoner.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:42 3525

Psst! Nå kan du få Aker Horizons til 16. Eller Scatec til 80.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:45 3510

Er sjeleglad for at jeg har meldt meg helt ut av FA forum. Ga meg til slutt ettersom dette forumet har blitt en ren barnehage, med svært svært få seriøse innlegg. Tar en titt innom innimellom, og det er bare vas. Nå skriver jeg kun av én grunn, og det er at jeg skal få mer info fra eiendomsmegleren i morgen. Så da ønsker jeg å oppdatere her også. Men til den tid, så skriver jeg ikke mer. Trådene bør faktisk låses hvis det skal fortsette å kunne diskuteres.
FMI
14.06.2022 kl 21:48 3509

Et større og viktigere spørsmål er jo om markedet har tatt dette innover seg, og om RECSI er priset til fair value idag. De fleste her inne - meg selv inkludert - mener jo og ikke det (og jeg har selv kjøpt mer i dag), og kursmålet fra analytikerne er jo betydelig høyere, men jeg har forståelse for frustrasjonen over at kursen ikke gikk mer på meldingen(e) om ML-oppstart. Selv føler jeg worst case scenario er at vi blir liggende rundt 30 kr frem til ML faktisk begynner å selge og resultatene kommer i kvartalsrapportene, men det er jo faktisk 50 % oppside fra dagens kurs i en to års horisont og slett ikke ille. Men jeg tror vi skal mye høyere, og ganske snart.
Splintner
14.06.2022 kl 21:50 3496

De er nok tredoblet til August . Garantert
Slettet bruker
14.06.2022 kl 22:02 3432

Poenget var at mye har falt mye. REC og Horizons kurser har krysset, REC holder seg godt. Hadde dette vært tilbake for 1 år siden ville nok REC stått i 30 nå, garantert. Spennende i morgen med Fed og om det blir 0,5% eller 0,75% renteheving. Nasdaq i stabilt sideleie ikveld. Har markedet alt priset det inn? Skal vi ha resesjon? Mye å tenke på og vurdere underveis
Sa2ri
14.06.2022 kl 22:06 3436

Jeg tror ikke markedet har tatt innover seg potensialet RECSI har etter det som er meldt nylig. PAS er vel det eneste meglerhuset som har vært tydelige på dette, og det er synd at ikke flere analytikere følger selskapet da dette ville gitt en bredere base å vurdere caset fra. SB1M er noe mer tilbakeholdne og har et svært konservativt kursmål (20,-) som igjen er basert på en pris på poly ($14) som ikke helt stemmer med hva de andre ser for seg. ARC er mer fremoverlente og har en god analyse (mener jeg) som også er ganske balansert.

Frustrasjonen etter 1Q22 fremleggelsen ble luftet med ledelsen, og de forstår dette. Slik jeg oppfattet dem så var dette kommunisert med andre aksjonærer (HS) som ønsket de var proaktive i forhold til et mulig kapitalbehov. Det faktum at HS kom med et tilbud dagen før Q-fremleggelsen var spesielt og skapte noen praktiske utfordringer de var nødt til å håndtere. Jeg forsvarer ikke det de la frem, for det mener jeg fortsatt var en tabbe. Det som derimot er positivt er at de nå ser ut til å gi markedet bedre og flere oppdateringer enn det vi har sett på lenge. Det betyr, tror jeg, at det vil komme flere interessante meldinger fremover, så får markedet tolke disse og prise selskapet deretter, for at RECSI er i ferd med å bli re-priset (og gjenoppbygge tilliten i markedet) er det liten tvil om.

Minner også om at aksjen har holdt seg forbausende bra i forhold til hva man kunne forventet i et tilsvarende børsklima for kun ett år siden - det er også en styrke aksjonærene/potensielle investorer bør ta innover seg.
Redigert 14.06.2022 kl 22:07 Du må logge inn for å svare