NAS - Rektangel formasjon ned til kr 5,15?

Frodon
NAS 15.06.2022 kl 09:37 98142

Aksjen beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 9.32 kroner og motstand på 13.49 kroner. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Et etablert brudd ned igjennom kr 9,32 utløser et sterkt salgssignal ned til kr 5,15. Dagens kurs er kr 9,22. Det er noe støtte på kr 9 og kr 6,25. MACD har utløst salg og det har alle de glid snitt gjort også. Kursen ligger 11,07% under 20 dagers, 16,87% under 50 dagers, 17,51% under 100 dagers og 13,95% under 200 dagers glidende gjennomsnitt. Aksjen begynner å bli oversolgt, men vi må se en stigning i RSI før det kan brukes som et salgssignal. Hvis aksjen begynner å stige igjen, er det viktig å etablere seg over kr 9,30 og helst kr 10. Et etablert brudd over kr 13,49 vil utløse et sterkt kjøps signal på oppsiden

Hvorfor blir alle disse salgs signalene utløst nå? NAS ligger an til milliard tap i Q2 2022 på drivstoff og valuta. I tillegg har selskapet inngått avtaler om kjøp av nye fly de ikke har penger til. Det er fly kaos på fly plassene i Europa, salget har flatet ut og begynt å synke...midt i beste sesongen. Og CEO Karlsen er bekymret for høstvinter sesongen pga lite salg. Dette ser ikke bra ut nei

Edit:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6E1nx/ny-bok-norwegian-reddet-fra-konkurs-to-ganger-av-staten
Redigert 31.10.2022 kl 06:59 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.01.2023 kl 18:57 6138

Nå har Frodon truffet siden 2019 og NAS bommet…men på et eller annet tidspunkt burde de ha litt flaks. Men jeg tror ikke det blir i 2023 med resesjon og mulig mangel på fly. Kanskje i 2024?
Frodon
13.01.2023 kl 19:02 6189

NAS hadde tapt egenkapitalen FØR pandemien 🙈

Tapt på NAS? Aksjen har jo falt 99% siden jeg gikk short i aksjen. Så jeg er vell blant de ytterst få som har tjent penger på aksjen de siste 4 årene.

Greia er nok at det har vært 1000vis av NAS skribenter på HO i disse årene, ALLE har tatt feil…bortsett fra Frodon. De har hylt om kursmål kr 500-400-200-100-80-60-30-20-13-12-11-10 og nå håper de på kr 9 😅😅😅
Frodon
13.01.2023 kl 19:05 6256

Av det jeg ser, er du den eneste av NAS skribentene fra 2022 som ikke har realisert tapet i aksjen. Du husker sikkert at jeg advarte mot enda en trist jul for NAS aksjonærene og at hvis de realiserer tapet før nyttår, får de i hvert fall litt av iden tapte investeringen tilbake på skatten i 2023. Det ser ut som alle de andre cashet inn…
Frodon
13.01.2023 kl 19:07 6281

Så den selv idag. Tror det er første gang jeg har hørt om meglerhuset 😜 Men hvis de har hatt kursmål på kr 7,5 en stund, er det blant ekstremt få meglerhus som har truffet på kursmålet siste 4 årene. Alle nedjusterer og nedjusterer kursmålene, men kursen synker raskere enn de klarer å nedjustere 😅😅
Frodon
13.01.2023 kl 19:17 6350

Hvis du har fulgt med på flybransjen, har alle fly selskapene i Norge tatt opp obligasjonslån og kjørt emisjoner om hverandre i årevis. Akkurat nå er NAS oppe, mens de andre er nede. Om et par år er SAS oppe, mens de andre er nede osv osv osv. Tenke om fly selskapene i Norge faktisk tok nok betalt for en billett, slik at de alle gikk med overskudd. Det er tydeligvis umulig, siden de alle selger billetter med tap hvert eneste år.

Det skjer alltid noe i fly bransjen, hvert eneste år. Skal NAS klare å komme over utfordringene, slik andre bransjer også gjør, må de ha høy nok inntjening til å kunne stå imot utfordringene. Men det er opp til de store flyselskapene, da de bestemmer prisene 😉

Det er like mye priskrig nå, som før pandemien og det vil være priskrig videre også. Konkurranse heter det…du kan jo heller lure på hvorfor NAS ikke klarer å selge dyrere flybilletter, når de har nye fine fly og masse bra ekstra tjenester?
minsin
13.01.2023 kl 21:55 6345

Endel av den priskrigen omhandler vel også sikring av drivstoff.
En stor del av markedet konkurrerer SAS og NAS om.
Slik jeg forstår dette så har NAS sikring i forhold til oljeprisen , mens SAS har null sikring..
Stiger oljeprisen , vil det være naturlig at NAS får en fordel i forhold til SAS og motsatt...
Tipper NAS vil gjøre det en del bedre enn SAS både mht oljepris , rutevalg utenriks...og konkurranse/effektivitet
Så får tiden vise om det er nok...

Redigert 13.01.2023 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Bulldog
14.01.2023 kl 06:16 6277

Billetprisene er differensierte. Det er ikke alle billetter som er billige. Høy kabinfaktor vil inneholde en del til dels dyre billetter.
coccoman
14.01.2023 kl 08:16 6307

Jepp, og det er priset inn, NAS er akkurat nå 34% billgere enn for et år siden.

Minsin har helt rett, NAS har sikret drivstoff i to år.
Bulldog har helt rett, Norwegian har meldt om kanonsalg av fritidsreiser. Flyene er fullere og billetprisene er allerede mye høyere nå, prøv å bestill Tronsø - Oslo i januar, koster en sydentur ;O)).

Analysene siste uke har ikke fått med seg forberet marked og langt større inntjening. Aksjekursen til NAS reflekterer fjoråret og aksjen er blitt for billig nå. Kursen vil forsette opp i takt med at markedet innser forbedret lønnsomhet, OHS - formasjonen i 1-årscharteret som du ikke ser enda vil bli mer tydelig i neste uke og framover i tid når skuldra skapes, fullendt i september. Positive kjøpssignaler kommer, TA - gutta vil se stjerner og kursen er på vei til 13 og ikke 5 !!!

Hæpp, hæpp og lykke til !
HerbM
15.01.2023 kl 12:15 6141

Gjorde som coccoman og kjøpte mer på 7,4 tallet. Åpenbar overreaksjon fra markedet å sende prisen ned 10%.

Man kan enten høre på evig negative Frodon, eller supertrader HerbM (og alle meglerhusene). Så langt har det ene vært bedre enn det andre.
HerbM
16.01.2023 kl 18:00 5959

La merke til det svært lave volumet i dag morges, jeg sto selv for en stor prosent av omsetningen den første timen. Det kan virke som hypen rundt NAS har roet seg litt ned, og jeg valgte derfor å gevinstsikre 50% av min beholdning.

Har dnb sine estimater rett, er det heller ikke mye å se frem til når det gjelder den neste rapporten. Hvertfall ikke kortsiktig. Men, er man long og ikke aktivt trader tviler jeg på at dette har noe å si uansett.
Frodon
16.01.2023 kl 19:22 6048

Supertrader? Du backtradet jo kjøpet 😅😅 Jeg har enda ikke opplevd at noen har bommet på backtrading, er ikke det rart? 😉

Første gang jeg er enig med deg med det nye nicket ditt…Frodon har knust meglerhusene om NAS i årevis. TAKK 😎
Redigert 16.01.2023 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.01.2023 kl 07:00 5932

Så du mener NAS er bedre enn SAS i alt? Hvorfor har NAS vært nær konkurs så mange ganger nå, hvis de er så dyktige?
Bulldog
17.01.2023 kl 07:38 5952

NAS vokste for raskt og fikk voksesmerter/gjeld.. Langdistanseavdelingen (i dag tildels Norse) gikk med dundrende underskudd.
Forrige ledelse kan en si ikke var så dyktige når en ser hva resultatet ble. For vi snakker vel fortid og ikke fremtid når det gjelder NAS, Frodon?
coccoman
17.01.2023 kl 07:47 5945

Ja, litt gevinstsikring er fort lurt, men jeg tror på videre oppgang solgte selv bare 20% av mine nas i går. Ser at asia er i rødt så en liten dupp får vi kanskje i dag? Shorteregisteret viser ingen treff, så markedet synes nok at aksjen er billig med 33% lavere kurs enn for et år siden.

Det irske meglerhuset Davy Research oppjusterer sitt kursmål på Norwegian Air Shuttle til 8,5 kroner fra 7,5 kroner, er nøytral men sier fortsatt svakt konkurransemiljø kan føre til oppgraderinger. Etter økning av kursmål med 15% er det vel lurt å oppgradere til kjøp og ikke bare dilte etter kursen som en nøytral zombie? ;O))) Ja, hvordan går det egentlig med Flyr og SAS sine redningsplaner ?

DNB Markets gjentar kjøpsanbefaling og kursmål på ni kroner pr aksje.

Oljeprisen har falt noe, håper det gir billigere jetfuel i Q1 i tillegg til økende billettsalg til høyrere priser. NAS har jo lagt opp til kontrollert vekst med et ti-talls flere fly enn i i fjor. GK har vel nærmest lovet pluss på drifta i år, og det tror jeg han greier!

En måned igjen til fjorårsresultatet legges fram. Er neste trigger en positiv melding fra NAS eller en uhyggelig melding fra konkurrent ? Vi får se.

Lykke til nas - gamblere! Hau, hau
Redigert 17.01.2023 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
minsin
17.01.2023 kl 07:58 5934

Absolutt alt .. hmm vanskelig å svare på
SAS er vel der NAS var for en tid tilbake..
SAS har vel fortsatt 50-60 mrd i gjeld, Mens NAS har vært igjennom restruktureringen der gjelden kan virke håndterbar.
NAS leaser flyene og må etterhvert kjøpe opp nye fly, SAS eier endel av flyparken sin
I forhold til JetA1/pris så har NAS sikring mens SAS har "fri flyt"
SAS har dette med fagforeninger og politiske føringer , noe som har sin kostnad... SAS streiker nok endel mere en gjennomsnittet i bransjen
Vi har sett tendenser til at NAS overtar endel av forretnings reiser
Så jo NAS er nok ett bedre selskap i dag enn SAS . mye er selvsagt avhengig av hvordan SAS kommer utav Ch11.
Vil også tro at dersom det blir mere dramatikk i SAS vil folk i større grad bestille billetter med kredit kort/forsikring

Så Jo NAS har mange fordeler i forhold til SAS


Frodon
17.01.2023 kl 14:12 5834

SAS er nå der NAS var for kort tid siden. Før det var SAS der igjen og før det var NAS der enda en gang. Jeg lagde en detaljert oversikt over emisjoner og obligasjonslån, begge selskapene har gjort det samme de siste 7 årene…og gjør det fortsatt
coccoman
18.01.2023 kl 11:49 5624

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/01/18/7977901/magnus-halvorsen-satser-pa-flyaksje

Himmelferd i luftfarten!!! Galemathias eller bare dyktig som nesten traff bunnen ???

Hau, hau
Redigert 18.01.2023 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
NASLover
18.01.2023 kl 20:16 5653

Har du eller noen tilgang til artikkelen?
Frodon
18.01.2023 kl 22:02 5670

Ja
coccoman
20.01.2023 kl 09:35 5467

Jepp. jepp. Der var vi tilbake til der DnB Markets slapp sin "nedgradering av kursmål med kjøpsanbefaling" ;O)))

Siste måned er Nas omtrent i null mens Flyr har gått 20% !!!! ;O))) !!!! Der kommer vel et krav om aksjespleis snart vil jeg tro. Har realisert tradeposten i nas som jeg kjøpte på sjutallet og sitter nå med en behagelig longpost som vil vokse seg feit i løpet av neste halvår. Ka dokk trur om Q4, tall som kan løfte nas til 9 ? Det som synes sikkert er at vi får svingninger og gode kjøpsanledninger framover, og lurt å sitte med cash når anledningene byr seg. Sender en stor takk til Dnb Markets for januarduppen ;O))

Ha en vakker børsdag! Hau, hau
HerbM
20.01.2023 kl 14:36 5458

Den har vært helt nydelig, er allerede opp 20% i år. Ja, det virker som dnb har en tendens til å lage kvalm nesten uansett hvilken aksje, men her fikk vi en flott kjøpsanledning.

Zoomer man litt ut på grafen til juni i fjor kan man også se en omvendt shs i formasjon som nærmer seg brudd på oversiden ved rundt 8,5. Da gir det i teorien et kjempefint target på 13,3 kr, det er nesten akkurat det samme som tidligere motstand i mai og februar. Slik jeg ser det peker det meste opp, men velger allikevel å være forsiktig (med det mener jeg å ikke være all in) med tanke på 4.kv, usikkerheten med leveransen fra Boeing
Lighter
20.01.2023 kl 14:37 5549

Det går nok mot et lite underskudd på driften i Q4. Anslår 2-3 hundre mill.
Mener å huske at det er mange hundre millioner kroner i ubrukte bonuspoeng som går ut på dato i Q4. Poeng som stammer fra lang distanse operasjonen før covid.
Disse står som gjeld i balansen. Når denne gjelden forsvinner blir det å rekne som gevinst i resultatet.

Da blir det pluss i Q4 😁
Stokk Dum
21.01.2023 kl 17:50 5295

Norwegian saksøker staten – nekter å betale 400 millioner kroner

Selskapet har satt av 15 millioner kroner til gebyret, viser kvartalsrapporten for perioden juli-september. Norwegian ventet at en klage ville bli tatt til følge, men i stedet opprettholdt departementet vedtaket.

...

Ifølge vedtaket må Norwegian både betale gebyret på 400 millioner og skaffe de nesten 373.000 manglende klimakvotene. Kvotene vil koste Norwegian om lag 300 millioner kroner med en kvotepris på 800 kroner, ifølge departement.


https://e24.no/naeringsliv/i/wAvBbP/norwegian-saksoeker-staten-nekter-aa-betale-400-millioner-kroner


mvh
coccoman
21.01.2023 kl 18:02 5376

Morsomt, ja !!! 😁 Hvis millioner av cashpoints går ut på dato 31.12.22 strykes som gjeld medfører at Q4-resultatet er i pluss går sjampiskorka i taket her. Takk for bra overslag over Q4-drifta, det er sikkert realistiske forventninger.

Joda, flere og flere ser at markedet er endret fundamentalt og at nas-aksjen som nå omsettes 30% billigere enn for et år siden er superbillig. ;O) Det vil ikke vare særlig lenge.

Hau, hau
Redigert 21.01.2023 kl 18:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.01.2023 kl 19:21 5382

Starter året med minus….som vanlig. Så er det bare å vente til Q3 2023 rapporten er ute, det kvartalet klarer de litt pluss
coccoman
21.01.2023 kl 21:19 5559

Ja, mye minus er forventet og bakt inn i kursen. Men en halv milliard i minus på q4 tror ikke jeg, så aksjen skal opp!

Nei, kassa er IKKE tom, så de starter IKKE året i minus som du sier. Det er jo nettopp pga solid finasiell sitiasjon at det har fått sikret fuelleveranser i to år framover i tid. Q3 i pluss tror også jeg på, her treffer du på riktig side i alle fall, meeeeeeget bra ;O)))

Lurer litt på effekten for innenlandstrafikken til NAS i år at Flyr starter med charterflyginger for Wing i vår, sommer og høst. Hvis det medføre redusert kapasitet og mindre dumpng av billigbilletter og avganger med halvfulle Flyr-maskiner gir jo det bedre betingelser for Norwegian! Interessant, ikke sant?

Synd for deg at du ikke greide å kjøpe på sjutallet, det gjorde jeg! ;O)))

Ha en vakker aften. Hau, hau
Frodon
21.01.2023 kl 22:55 5543

Kan ikke si at jeg har lest at noen av dere NAS aksjonærer på HO har ventet noen minus i hele tatt de siste årene (alle bommet på de spådommene). I 2022 også skulle alt bli så bra, store overskudd, nytt selskap og Frodon var så negativ….men enda et år sto Frodon alene på toppen.

Jeg regner med at det blir slik i 2023 også. Skyhøye energi priser frem til ca 2027-2028. Dollar vil heldigvis sannsynligvis falle etter resesjonen, men det blir et dårlig år for fly bransjen…når resesjon slår inn for fullt 🙈

Synd du ikke klarte shorte på over kr 100 og hele veien ned…det klarte jeg. Godt dere er happy for en krone pr aksje 😉

NB! Du kjøpte på kr 11, kr 10, kr 9 osv også. Merkelig hvordan de tapene blir glemt. Men du tjener ikke mer ved å glemme dem 😜
Redigert 21.01.2023 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
coccoman
23.01.2023 kl 17:00 5279

Jepp og 6,9 kr og ved årsskiftet til 7,4 kr. Krona opp fra 7,4 er 13,5% mens shortekrona til 100 fra steinaldersen som du skryter på deg - les: backtrader - er verdt skarve 1% 😉.

Morsomt med det irske meglerhuset Davy Research som 13,.1 "oppjusterte" sitt kursmål på Norwegian Air Shuttle til 8,5 kroner fra 7,5 kroner og gjentar nøytral-anbefaling på aksjen. Det gikk fort for i morgen er vi der og da kan de løpe etter igjen med ny nøytral-annbefaling på 9,5 kr ;O))))

Ser du OHS - formasjonen nå eller trenger du 1 kr, 11,7% til ?

Ha en vakker børsuke! Hau, hau
Frodon
23.01.2023 kl 19:09 5214

Backtrader? La jo ut handlene mine når jeg gikk short

Her er en av dem

https://www.finansavisen.no/forum/thread/123659/view
Redigert 23.01.2023 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
coccoman
25.01.2023 kl 10:12 4905

Luringen, tråden er 04.01.21 og da var aksjekursen til NAS 37 kroner og ikke 100 ! ;O)))
Hvis du ikke ser OHS formasjonen fra 29.april i fjor til nå så er tipset mitt at du snur charteret opp ned så ser du SH-formasjonen tydelig.

Happy trading! Hau, hau.
Stokk Dum
26.01.2023 kl 14:23 4654

En liten avsporing fra trådens tema.
La folket få fly!
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/krever-lavere-flypriser-pa-kortbanenettet-i-nord-norge-1.16265770
"Ett annet alternativ for familien er å sette seg i bilen, og kjøre 1412 kilometer til besteforeldrene." - ingen som kjører 141 mil nå til dags (bortsett fra de som gjør det hver dag da.)

mvh
Redigert 26.01.2023 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.01.2023 kl 12:57 4400

Var kursen i NAS på kr 37 den 04.01.21…? Jeg tror kanskje du «glemmer» restruktureringen av selskapet? Kursen var på kr 86 når jeg gikk short der

Hvilken kurs ser du den 29.1.2019? Kr 3690? Den dagen gikk kursen mellom kr 100-130 intradag 😅 Det var også et fint sted å shorte…emisjonskursen ble satt på kr 35.

https://www.finansavisen.no/forum/thread/20617/view
Kåre Grønn
29.01.2023 kl 15:07 4330

Gamle høyder, glem det. Den skal høyere..! Dette selskapet vil nå høyder det er umulig å se for seg nå, dvs flytrafikken og reiselivet vil eksplodere. Norwegian er og blir norsk merkevare på nettopp reiser, som norsk laks!
Frodon
29.01.2023 kl 16:06 4282

Det er veldig mulig å se det høyeste potensialet her, når hele den Norske befolkningen er på størrelse med EN mellomstor by i USA 😅

Er det noen i USA som vet hva Norwegian er…? De ville not gjettet på laks eller Nobels fredspris

Voss vannet og Kygo er Norske merkevarer i USA
Redigert 29.01.2023 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
coccoman
30.01.2023 kl 10:16 4116

Du har fortsatt feil fokus, det er aksjekursen som gjelder og 28% opp siste måned er penger inn uansett størrelse på merkevare i usa og her på berget.

Ser du OHS'en eller vil vente til 10? Du har nekter å kommentere siden jeg gjorde deg oppmerksom på den, det er jo veldig morsomt i denne TA-tråden ;O). Motstand på 13.49 kroner er da noe, jeg koser meg veldig.

Fundamentalt sett ser vi at Flyr sliter. Det betyr vel mindre prisdumping og økt markedsandel framover, kan det også bety kjøp av flere fly og fremførbart underskudd i milliardklassen? Ka dokk trur?

Hæppy trading!
Redigert 30.01.2023 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Bulldog
30.01.2023 kl 21:43 3999

30.01.2023, 19:00:00
Norwegian Air Shuttle ASA (the "Company") has today bought bonds with aggregate nominal value of NOK 412.5 million of the zero-coupon senior unsecured NOK 3,714,318,301 Retained Claims Bonds maturing 30.09.2026 with ISIN 0010996457 (the "Bonds") at a price of 72.50 per cent of par value.

Bondholders who have not already received this offer from the Company and who wishes to tender its Bonds may contact DNB Markets at bond.syndicate@dnb.no no later than 2 February 2023 at 17:00 CET, and the company will, subject to legal constraints including any filing or registration requirements, offer the same buy-back price to such bondholders.

Following the buy-back, the Company holds NOK 412.5 million of the bonds. The purchased bonds will be cancelled.https://newsweb.oslobors.no/message/580995
Puffen
30.01.2023 kl 23:23 3828

Her har vi et selskap som har orden i finansene, og utsiktene. Kjøpe egen gjeld for 72 % av pålydende er supert
Frodon
31.01.2023 kl 08:11 3650

Du tenker på emisjonspengene til NAS….? NAS og NEL er vell de 2 selskapene på Oslo børs som har dratt inn mest emisjonspenger de siste 3-4 årene 😉

Ja, etter at aksjonærene har blitt totalt utvannet i mange emisjoner siden 2019, har NAS litt cash.

Selskaper med aksjekurs som ØKER år etter år, tjener og bruker penger de tjener på salg i bransjen sin 😇 De selskapene har orden på finansene sine
Redigert 31.01.2023 kl 08:12 Du må logge inn for å svare