prognose for Jin's Q2 resultat

mithra
JIN 18.06.2022 kl 17:57 14193

Det er litt moro hvis folk legger frem sine prognoser.
Så her er min:
TCE - usd 21.900 pluss/minus 1000
Net Result - usd 18 mill pluss/minus 3 mill
Utbytte - 4 cent ( tror de holder litt igjen i 1.H og dobler i 2. hvis ratene ikke går nedenom pga verdenssituasjonen)

Du har helt rett "bulkern". Dette selskapet skulle vært fjernet fra vestlige børser for lenge siden.
10PS
09.08.2022 kl 09:41 3233

Det som blir skrevet her på forumet har ingen betydning for aksje kursen i JIN. Men forsøk å være seriøs likevel. Lykke til. Jin kommer etter hvert.

Vi er så seriøse vi kan.
Jin er det siste drybulk selskapet en bør sette penger i
Selv gleder jeg meg til ca 1 krone i lønn fra Belco om et par uker.
Redigert 09.08.2022 kl 09:55 Du må logge inn for å svare

Hvorfor kjøper du ikke Belships ? Med 5% dividende hvert kvartal og en aksje som i tilegg vil stige godt fremover.
Med de mest sexy, nye, store, flotteste drivstoff gjerrige Supra flåten i verden.
Redigert 09.08.2022 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
Natt1369
09.08.2022 kl 14:31 3100

Min strategi er å kjøpe underprisede aksjer, ikke når de er på topp, sånn som Belships. Det kan være så "rosenrødt" det bare vil, men for en langsiktig investor som meg, frister det ikke i det hele tatt.
Har et snitt på 8,4 i jinhui, og har vært 790 000 i urealisert tap under pandemien. Da kjøpte jeg mer ifra 3,5 og oppover. Jeg venter penger inn utover høsten, så for min del må den gjerne holde seg på det nivået vi er på nå. 😎

Slutt å spre alt det våset longsitinbulk. Lær deg heller å lese årsrapporter. Alt om lønn og bonuser står på side 100 i jinhui sin årsrapport. Ng sui fai har en årslønn på 3 846 000 og bonus på 642 000 dollar i 2021. I 2020 hadde han årslønn på
3 846 000 og 0 dollar i bonus.

Ng kham Wam Thomas har en årslønn på 3 077 000 i 2021 og bonus på 512 000 dollar. I 2020 hadde han 3 077 000 i årslønn og 0 dollar I bonus.

At de ikke tok ut bonus i 2020 viser jo at ryktet er verre enn faktaene på bordet.
Redigert 09.08.2022 kl 15:54 Du må logge inn for å svare

De har dyrere mannskap. Dyrere skip og betaler mer i lønn enn det jinhui gjør. De skal også slite med gjelda si. På toppen av det gjeldsberget så prises aksjen 700 % høyere enn jinhui. Dessuten hvis jinhui velger å betale 50 øre i utbytte denne gangen så tilsvarer det 1 kr I utbytte rett og slett fordi jinhui koster 10 kr og belships 19 kr.
mithra
09.08.2022 kl 17:24 3024

Da er vi tilbake til overskriften på denne tråden - som ble startet tilbake i Juni: hva tror dere blir Q2 resultatet og (eventuelt) dividenden ??
mithra
09.08.2022 kl 17:29 3018

Men vi kan vel være enige om at nesten 7 millioner dollar i fast lønn for de to brødrene er høyt.
Det er tross alt kun et lite / middels stort rederi.
Riktignok hadde de engang 38 skip, men det var lenge siden.
10PS
10.08.2022 kl 14:56 2792

BDI fortsetter opp. Her vil der komme en rekyl. Savner den som hadde mest greie på JIN her på forumet før i tiden nemlig Veblen som kanskje har gitt seg ?

Hva man nå enn måtte mene om brødrelønn og aksjonærbelønning, så seiler rederiet videre i beste velgående. Og nå nærmer det seg tiden for 2.kvartalsresultat med potensial for nyheter om utbytte, "second to none". Blir det utnyttet, med påfølgende race mot realverdi på børsen, eller blir det samme skuffelse som tidligere i år, det blir det store temaet. I alle fall vil kursstigningen reflektere forventingene.

I dag igjen gitt var det noen som forsøkte seg på 11.-. Men, nok en gang fikk de seg en! Kom ikke her liksom!!!!! Lurer på jeg hvem som panisk holder denne aksjen under de 11.-???

Ja men fortløpende fastlønn pr måned til brødrene er mye bedre enn at det hadde vært bonus på 7 millioner dollar. Ergo så er overskuddet pr kvartal helt korrekte. Hadde det vært bonus så hadde det kommet på slutten av året og ødelagt overskuddet. Med andre ord at alt går i lommene til brødrene er sterkt overdrevet. Dessuten så følger de ifrs regler som er svært strenge regnskapsregler. Det kan være greit å vite før Kina frykten tar helt overhånd.

Samme spetakkelet idag igjen. Noen stakkarer forsøkte seg på kr. 11.-, ble umiddelbart drept. Og se på avsluttende handel idag igjen. Bortsett fra den siste på 10.000- er jo resten igjen det samme galehuset.

Siste handler
Meglerstatistikk
Kjøper Selger Antall Kurs Utført dato Akkumulert volum Antall handler
UNK UNK 1 000 10,78 16:15:43 46 450 69
UNK UNK 4 10,78 15:44:58 45 450 68
UNK UNK 140 10,78 15:44:55 45 446 67
UNK UNK 48 10,78 15:44:55 45 306 66
UNK UNK 3 10,78 15:44:55 45 258 65
UNK UNK 110 10,80 15:38:34 45 255 64
UNK UNK 20 10,80 15:38:34 45 145 63
UNK UNK 3 10,80 15:38:34 45 125 62
UNK UNK 185 10,80 15:38:29 45 122 61
UNK UNK 11 10,80 15:38:29 44 937 60

Jeg tror jeg etterhvert har forstått hvorfor OSE ikke lenger oppgir kjøper og selger!
Lurer også på hvorfor det ikke er en nedre omsetnngsgrense for antall aksjer som kan handles. OSE blir jo mer og mer en spillebule!!
Redigert 11.08.2022 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
SuMay
13.08.2022 kl 15:41 2410

Usikker på om dette er blitt tatt opp før, men lurer på en faktor her. Egentlig er eet geoplotisk uro mtp Kina/Taiwan. Eagle Bulk, Star Bulk, Gogl osv har gått 15-25% siste mnd. Jin har ikke beveget seg. Er dette grunnen? Altså blir det helvete med Kina/Taiwan, hvem tar i Jin da? Og hva skjer med Jin om det går i dass.. så at de største aksjeeierene hadde økt sin beholdning. Men Jin er virkelig noe for seg selv.

Har du sendt denne til OSE?
mithra
16.08.2022 kl 09:47 1941

Enig,
Den potensielle storkonflikten mellom usa og kina pga av Kinas mulige invasjon av Taiwan. legger en stor sky av usikkerhet over jinhui aksjen,
mithra
16.08.2022 kl 10:18 1954

Men resultatprognosen for Q2 står jeg fortsatt fast på:

Net Result usd 18 mill +/- 3 mill
utbytte usd 0,02.

JIN kommer plutselig og uventet i slutten av august medio sept, men tror neppe vi kommer opp i 18 -20, men det kan skje hvis ting roer seg geopolitisk vs USA /Kina og at Kina gir gass igjen.Tror neppe på storkonflikt mellom KINA og USA i første omgang. Blir spennende å følge med tallene som kommer fra BELSHIPS i morgen.

Jeg hopper ut av Jin ved første gode anledning, har for mye Jin, som binder for mye cash, som med fordel kan flyttes over i andre spennende aksjer.

Finnes det fremdeles noen "troende" her på forumet som ser JIN i 60 - 80 på denne tiden neste år?
10PS
16.08.2022 kl 11:38 1895

Vi nærmer oss oppgang i tørrlast markedet bare les dere opp.

Leser å leser men finner ingen ting om Jin.
Belco kommer i morgen med dividende info, blir nok ingenting i Jin
10PS
16.08.2022 kl 12:14 1869

Finansavisen
Tørrlast
Ikke spesielt om JIN men tørrlast

Kjøp Bel så får du store utbytter
10PS
16.08.2022 kl 12:30 1884

Da foretrekker jeg heller VAR og for lang fremtid (10år)
skvisen
16.08.2022 kl 14:14 1858

Snax ratene er i alle fall opp siste dager håper og tror Cape nådde bunnen i dag. Hadde ikke vært så dumt med stigende rater frem mot Q resultatet i slutten av mnd.

Belco er svindyr. 400 % høyere priset enn jinhui og det er bakt inn i kursen til belco at de skal betale mye utbytte. I jinhui er det priset inn 0 kr I utbytte. Da er det lett å skjønne hvem som har mest oppside hvis jinhui betaler utbytte.

Belco er grise billig, i forhold til dividendene du får og de ´splitter´ nye store beste Supra skipene i klassen, energi gjerrige som skal seile i 20 år til, disse god bitene Belco eier, Belco er ferdig med en enorm vekst de seneste årene, du skjønner ikke hva du snakker om når du sammenligner Belco og Jin.

Jeg ønsker en seriøs ledels, en ledelse jeg stoler på og fordeler overskudd rettferdig med alle aksje eiere.
Snart bør vel Jin fornye vintage haugene sine, det vil koste og da må vel aksjonærene trå til.
Belco har brukt siste 3-4-5 år på denne jobben, nå og herifra skal flåten bare nytes og overskuddet går til aksjonærene, har vi en gammel balje så selges den kanskje til Jin.
Det er ikke uten grunn Frode Teigen nylig kjøpte et lass med Belco aksjer på 20 kroner, en av de store på Sørlandet.
Redigert 16.08.2022 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Natt1369
16.08.2022 kl 21:56 1612

Frode Teigen kjøpte aksjer i Jinhui i vår gjennom Kontrari, men solgte seg ned like fort. Ikke godt å vite om han ligger å vaker like utenfor topp 20. 🤔

Belships skal bare ha den nye flotte flåten sin, ifra 2030 må enten flåten bygges om, eller selges og bygge nytt.
Har lest at å bygge om skip for å gå på lng, eller lignende, ble dyrere enn å bygge nytt. Regner med det er årsaken til at jinhui venter med fornyelse av flåten, og at det er derfor utbytter holdes tilbake. Idet markedet begynner å enes om den beste løsningen for framdrift på skipene mot 2030, vil det nok komme et massivt nybyggingsprogram, og de gamle skipene skrapes.
Ville mye heller skrapet et gammelt skip, enn de nye til Belships. Men ettersom 2030 nærmer seg, og ingenting skjer, er det jo mulig IMO blir nødt til å gi dispensasjon ifht. fristen. 😎
Natt1369
16.08.2022 kl 23:31 1542

Leasingen av Taho Circular (bygget hos Oshima, og levert fra verftet i slutten av juni 2022) er dessuten en kraftig indikasjon på retningsvalg, ettersom avtalen går ut våren 2029, med mulighet for 6 mnd. forlengelse.
Jinhui ville ikke hatt noen problemer med å bla opp for skipet om de ønsket. Tolker det som et frampek mot nybygg levert senest første halvdel av 2029, med rom for forsinkelser.
Vi går inn i en tid da jinhui vil tjene vanvittige summer på den aldrende flåten, sannsynligvis fom. 2021 til 2027, og det er bare et forsiktig anslag utifra hva jeg har lest meg til angående markedet i årene framover. Flåteveksten er desidert lavest blant supramax, mulig derfor ratene ennå holder seg såpass enda, ifht. capesize! 🤔
Med IMO 2023, og en bedring i eiendomssektoren i Kina, tviler jeg sterkt på at ratene kommer under 10 000$ de neste 10 årene for supramax.
Har selvfølgelig en konflikt mellom Kina og Taiwan i bakhodet, men om så skulle skje, finnes det ingen steder å gjemme seg for noen. Da vil vi få inflasjon ifra helvette, og tredje verdenskrig er et faktum. 😱
Så derfor velger jeg jinhui, ettersom jeg ennå ikke har noen stillehavsøy, eller fjelltopp å stikke av til om så skulle skje! 😅
mithra
16.08.2022 kl 23:48 1525

Belco har en snittalder på sin flåte på fire år. Jinhui sin eide flåte har en snittalder på vel 13 år, bitte litt mindre om en regner inn den nybygde kamsarmaxen som er tatt på en slags hybrid BBC med profitsharing.
Så det er helt korrekt at Belco har en nyere og mer moderne og effektiv flåte enn Jinhui sin.
Men verdiene i selskapene kan ikke leses ved adjektiver som beskriver flåtens alder etc. De kommer til uttrykk i regnskapene. Belco sin flåte er selvfølgelig mye dyrere. Den er i stor grad finansiert ved lån - en rekke via ganske dyr leasing og resten ved libor - baserte banklån.
Jinhui sin flåte er i all vesentlighet finansiert ved egenkapital.

Aksjeverdien bør speile verdien av det aksjonærene eier, altså verdien på egenkapitalen. Da skipene er så nye ,regner jeg ikke med at markedsverdien på Belco- skipene overstiger de bokførte verdiene i særlig grad.
Allikevel verdsetter aksjemarkedet egenkapitalen i selskapet til ca 2,2 ganger den bokførte verdien. Den burde vært nærmere 1,0
I jinhui er bokført verdi på skipene sannsynligvis en del lavere enn markedsverdien. Allikevel verdsetter aksjemarkedet egnkapitalen til bare 0,3 ganger bokført verdi
Den burde ideelt sett vært litt over 1,0
Det er derfor jeg mener at Belco aksjene er dyre ( de dyreste på OB) og Jinhui aksjene er billige( de billigste på OB).

Usikkerheten knyttet til den mulige fremtidige konflikten mellom USA og Kina om Taiwan, er imidlertid et reelt moment som kan tilsi en rabatt på Jinhuiaksjen
skvisen
17.08.2022 kl 09:48 1436

Ikke av dine beste tips der gitt, Bel faller omtrent tilsvarende dividende for 2022
Hadde vært grisetøft om Jin hadde oppnådd samme rater som Bel på 24437 for Q2 med sine gamle baljer🤗
Redigert 17.08.2022 kl 09:57 Du må logge inn for å svare

Bel har brukt opp sin oppside med å prises det dobbelte av bokførte verdier. Det ser man i dag når markedet forventet 1 kr og så fikk 0.75 kr markedet ble skuffet og den faller så 7 prosent i dag.

Belships 36 millioner i net profit er ikke verst. Men det er 253 millioner aksjer i firmaet. Hvis jinhui klarer 20 millioner usd i net profit så er det faktisk et bedre resultat enn belships fordi jinhui har bare 109 millioner aksjer. Det er dette det koker ned til for meg og det er profit og egenkapital pr aksje.

Ja, ente med et smell ned og det faller også på stort volum.
Er dette gjengs for drybulk nå om dagen, da lever en farlig i Jinhui, det må en nok bare innse.

Det er et nedsalg i Belco i dag, en må bare innse realitetene.
I Jinhui, der finnes det ikke volum, en investor har ikke sjanse for å ta exit, men kanskje blir det volum i Jin q2.
Så spørs det bare hvilken veg aksjen går, når de sender Bel ned 1,5 kroner på 0,7 i dividende, hva skjer da i Jin med 0 dividende.

Det gjenstår å se, jeg setter ikke ei krone slik drybulk blir behandlet nå, både her hjemme og i Usa
Redigert 17.08.2022 kl 11:52 Du må logge inn for å svare

Tenker Bel ned til 11, og jin opp til 18!
mithra
17.08.2022 kl 12:47 1409

Ja blir spennende det.
Men ingen (andre enn jeg) venter jo noen dividende fra Jinhui.
Du selv ( og flere med deg) ventet imidlertid 0,9 til 1,0 i dividende fra Belco. Det var kraftig bom og førte selvsagt til en ned prising av den dyreste bulkaksjen på OB
noprofit
17.08.2022 kl 13:03 1391

tror ikke du skal glemme GOGL med rater på 8k så priser de altså denne til over 100kr/aksjen.
mithra
17.08.2022 kl 13:43 1455

Markedsratene på kort sikt, er altfor volatile til at du kan legge for mye vekt på dem
.Gogl er priset til P/B på 1,2 mens Belco er priset til P/B på 2,1
Ikke rart store aksjonærer gjør store nedsalg når resultatet annonseres - det er jo tross alt ganske godt.
kodenavn
17.08.2022 kl 14:43 1415

P/B er egentlig ikke veldig interessant
Skip som er innkjøpt for lenge siden, avskrevet, og kanskje fått en enorm økning i verdien pga høye rater. Bokført kan være en brøkdel av reelle verdier.
Så det er P/NAV vi bør se på.