prognose for Jin's Q2 resultat

mithra
JIN 18.06.2022 kl 17:57 17328

Det er litt moro hvis folk legger frem sine prognoser.
Så her er min:
TCE - usd 21.900 pluss/minus 1000
Net Result - usd 18 mill pluss/minus 3 mill
Utbytte - 4 cent ( tror de holder litt igjen i 1.H og dobler i 2. hvis ratene ikke går nedenom pga verdenssituasjonen)
Slettet bruker
24.08.2022 kl 08:33 2933

Hvis du hadde satt deg inn i dette, ville du sett at det store avviket skyldes tilbakeføringen av tidligere års nedskrivning av skipsverdier i 2021.
Redigert 24.08.2022 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2022 kl 08:28 2871

Der tok jeg feil, ble utbytte jo, gratulerer alle i Jin.

Men resultatet da mann, 1/4 del av resultatet for 1 år tilbake , hva skjer egentlig i dette selskapet?
Brødrene som tar bonus?

JIN: DRIFTSRESULTAT USD 20,8M I 2.KV 2022 (-86,2)
Slettet bruker
23.08.2022 kl 20:38 3054

Bli ikke overrasket om rederiets ledelse meddeler at smuler må holdes tilbake, pga stor global usikkerhet .
Som du påpeker vil der ikke meddeles dividende for q2, de kan i teorien komme med et H1 dividende meddelt i q3, men vi har sett det gang på gang, rederiet snurper sammen sekken så snart himmelen ikke er sky fri.

Når det gjelder rater, Supramax ratene stuper nå, vi ser q4 futurer på 15 k, q4 på 12 000 dollar, forventningene for 2023 er også 12000 dollar.
Trekk fra noen 1000 k i Jinhui vintage rabatt rater og en nærmer seg med stormskritt liten inntjening.
Her er nedside potensialet stort.

Lykke til med å finne en kjøper hvis du ønsker deg ut av papiret, jeg tror neppe du finner noen.
Kursmål 5 kroner hvis raten går til 12 k
Redigert 23.08.2022 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
JonnyHinken
23.08.2022 kl 18:21 3082

Tok en veldig liten post her på 10,80 for noen dager siden. Jeg tror det er mer oppside enn nedside her nå, men blir moro å se hva morgendagen bringer. Selv håper jeg på noen skarve øre i utbytte og kursstigning opp mot 12-13 kroner, basert ene og alene på vill gjetting. Ser oversolgt og underpriset ut!
tankardjr
23.08.2022 kl 17:39 3132

Hele sektoren har dårlig kursutvikling. Så synes jinhui har stått bra i mot. Er tallene bra så skal nok noen kjøpe seg inn igjen. Er mange som selger før tall. Bdi bør begynne å prestere også før man kan regne med noe penger i kursutvikling. Samtidig virker sektoren oversolgt, shipping markedet er fortsatt i en positiv trend på lengre sikt og spesielt hvis vi ser bort fra capesize. Nybygg eksisterer ikke enda, så hvis man er langsiktig så lønner det seg å vente litt nå før man kaster kortene.
Superoptimist
23.08.2022 kl 16:37 3160

Ser vi på kursutviklingen den senere tiden er det vel ikke å vente noen feiring i morgen heller. Men slik er det vel med alt som har med Kina og kinesere å gjøre! Vennene til Putin!!!
FondueForDays
23.08.2022 kl 15:34 3219

Vel, det hjelper svært godt med utbytte når selskapet tjener penger som gress og egenkapitalen fylles på igjen - og det kan utbetales nye utbytter:) Bare se på FLNG, som har gått ekstremt bra de siste årene - og i tillegg betalt solide utbytter. Også BELCO kommer til å levere godt i mange kvartaler fremover, grunnet moderne skip, fantastisk marked og god kontraktsdekning. At aksjen handles til ned mot 16 kr i dag er - etter min mening - et uforklarlig røverkjøp. Har selv fylt på ytterligere, både i går og i dag.
skvisen
23.08.2022 kl 15:19 3188

Ja enig, I forhold til verdier er Bel dobbel så dyr. Likevel er Bel ekstremt billig på dagens nivåer. Da kan dere tenke selv om Jin
tankardjr
23.08.2022 kl 09:44 3279

Hjelper ikke med utbytte når ikke aksjen innfrir. Belships betaler ut 0.75 kr. I dag handles aksjen uten utbytte og den faller videre ned til 16 kr For noen dager siden ble den handlet til 20 kr. Dividende er i grunn ikke noe annet enn å betale ut egenkapital og verdien reduseres tilsvarende. Jinhui har mye egenkapital og den er verdt 4 ganger så mye som aksjen handles for. I belships er aksjen dobbelt så dyr i forhold til egenkapitalen.
Realis
22.08.2022 kl 19:38 3416

Det er verdt å merke seg at Jinhui betaler halvårlige utbytter, hvis i det hele tatt. Et regnestykke på en serviett her forteller meg at rederiet vil oppnå snittrater på omkring USD 21.000 pr. dag i Q2. Første halvår vil derfor bli en del svakere enn H2-2021, da rederiet utbetalte hele 7 dollarcent per aksje. Av en langt høyere utbyttekapasitet selvsagt, men det vet jo du som leser dette. Utbyttet blir, tror jeg, som trådstarter antyder på ca. 4 smuler.
tankardjr
22.08.2022 kl 17:25 3474

Det er ikke bra for jinhui at bulk investorer taper i andre aksjer. Blir negativt marked av sånt selv om jinhui egentlig skulle gått fri. De tjener grovt fortsatt.
skvisen
22.08.2022 kl 16:28 3524

Merkelige greier, nå har supra båtene tredoble rater i forhold til de store Cape. Likevel holder Gogl seg like bra som Bel og Jin.
10PS
22.08.2022 kl 15:45 3565

Med andre ord : Rekyl i sikte.
kodenavn
22.08.2022 kl 15:38 3570

Cape ned, men supra er opp for 7.dag på rad :)
noprofit
22.08.2022 kl 10:38 3660

Ja Cape stuper og nå kommer de første salgsanbefalingene.

Og tro det eller ei, men GOGL ligger altså over 100 enda........hvilken planet er de på.

Supramax har steget jevnt over mange dager og snuser igjen på 20k
tankardjr
19.08.2022 kl 12:47 3810

Hvorfor er gogl på nyse? De drar sitt rederi over dammen for å berike amerikanere? Belships faller tungt i dag også. Kanskje folk begynner å forstå at denne aksjen er svindyr. Tipper nedgang til 16 kr til uka. Jinhui klarer nok ca 20 musd i profitt den 24 augustog det er i såfall bra med økte bunkerskostnader
mithra
19.08.2022 kl 11:12 3872

Nå ser det ut som om supramax ratene i Asiaj har snudd opp igjen, 5. dag med oppgang .
Capene er fortsatt miserable.
smøgen07
19.08.2022 kl 08:08 3934

Tviler på at jin klarer rater på 24000 i q2, mer realistisk rundt 20000, klarer de å presse frem et utbytte eller signaler om dette i q3 kan kursen gå.. men det er vel slik at når alle er blitt pessimister og gitt opp hele selskapet, da klinker de til med noe positivt, skal ikke mer til. På meg virker det som om ledelsen ikke ønsker høyere aksjekurs, noe jeg syntes er besynderlig .... Og de kontrollerer jo mer en 50 % av selskapets aksjer, så det hjelper vel ikke at noen store hadde kjøpt seg nevneverdig opp for å påvirke retningen til selskapet heller.
skvisen
19.08.2022 kl 07:56 3942

Ja merkelig att markedet ikke klarer å skille de forskjellige båtklasser. Både Bel og Jin får svi selv om de går med store overskudd. Nesten utolig att gogl har holdt seg såpass bra selv om ratene der nå er langt under break even.
Ser vi er oppfordret til å tippe resultat. Er alltid opptimistisk og tror net profit 26 mill usd og rater¨på 24000
tankardjr
18.08.2022 kl 20:54 4071

Pengene går til hovedsak bankkontoen i jinhui som igjen finansierer skipskjøp. I belships er det lån til pipa. Jinhui lider dessverre også av at capezise er så ræva nede på 7000 dollar. Det er synd at ikke børsen skiller på de rederiene som bare har cape og bare supra. Jinhui har hatt en lei tendens til å følge gogl...
Redigert 18.08.2022 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2022 kl 22:01 4290

Her er aksjonærene fornøyde både når dere penger går til lønn, bonuser og uteblitt dividende.
En må bare ikke tro en Kineser drar sitt rederi jorden rundt for å berike en Nordmann, en kan gjerne lure seg selv, men penger i foret blir det ikke okke som.
tankardjr
17.08.2022 kl 21:48 4294

Og får de 20 millioner i net profit så er det net profit ikke noe til brødrene de har fortløpende fastlønn som blir trekt fra resultatet. Det er greit å skjønne regnskap før frykten tar helt overhånd. Det er nok en av grunnene på at jin ligger på 0.3 av pris bokført og belships 2.1 nettopp fordi ikke folk skjønner regnskap
tankardjr
17.08.2022 kl 18:44 4372

Nja det er ikke halvparten av en kvartal engang. Jinhui ligger vel ann til pluss 80 millioner usd i året. Jeg renger med ca 20 millioner usd i net profit den 24 august
nucleus
17.08.2022 kl 18:37 4379

7 miljoner dollar i lønn, er vel uten tvil mye. Men er aksjenærer fornøyde med at ledelsen tar hovedparten av eventuel gevinst, så gå på. Finnes mere seriøse selskaper på Oslo børs.
tankardjr
17.08.2022 kl 18:03 4403

Det er baljer i følge longsitinbulk. Men det er ikke en spesielt gammel flåte med en snittalder på 13 til 14 år. Ser du på for eksempel Wilson rederiet så seiler de enda med flere skip bygget på 80 tallet og majoriteten er bygget på 90 tallet. Jinhui har vel det eldste skipet nå fra 2004. Nei dette fremstår fortsatt grisebillig eneste argumentet som er negativt er 7 millioner i fastlønn til brødrene.
mithra
17.08.2022 kl 14:48 4458

Enig
Men P/B er mye enklere tilgjengelig
Så må vi gjøre opp en kvalifisert vurdering av markedsverdien av selskapets skip opp mot bokført verdi .
Det var det jeg gjorde ovenfor for Belco og Jin


B
kodenavn
17.08.2022 kl 14:43 2047

P/B er egentlig ikke veldig interessant
Skip som er innkjøpt for lenge siden, avskrevet, og kanskje fått en enorm økning i verdien pga høye rater. Bokført kan være en brøkdel av reelle verdier.
Så det er P/NAV vi bør se på.
mithra
17.08.2022 kl 13:43 2087

Markedsratene på kort sikt, er altfor volatile til at du kan legge for mye vekt på dem
.Gogl er priset til P/B på 1,2 mens Belco er priset til P/B på 2,1
Ikke rart store aksjonærer gjør store nedsalg når resultatet annonseres - det er jo tross alt ganske godt.
noprofit
17.08.2022 kl 13:03 2023

tror ikke du skal glemme GOGL med rater på 8k så priser de altså denne til over 100kr/aksjen.
mithra
17.08.2022 kl 12:47 2041

Ja blir spennende det.
Men ingen (andre enn jeg) venter jo noen dividende fra Jinhui.
Du selv ( og flere med deg) ventet imidlertid 0,9 til 1,0 i dividende fra Belco. Det var kraftig bom og førte selvsagt til en ned prising av den dyreste bulkaksjen på OB
Slettet bruker
17.08.2022 kl 11:49 2062

Ja, ente med et smell ned og det faller også på stort volum.
Er dette gjengs for drybulk nå om dagen, da lever en farlig i Jinhui, det må en nok bare innse.

Det er et nedsalg i Belco i dag, en må bare innse realitetene.
I Jinhui, der finnes det ikke volum, en investor har ikke sjanse for å ta exit, men kanskje blir det volum i Jin q2.
Så spørs det bare hvilken veg aksjen går, når de sender Bel ned 1,5 kroner på 0,7 i dividende, hva skjer da i Jin med 0 dividende.

Det gjenstår å se, jeg setter ikke ei krone slik drybulk blir behandlet nå, både her hjemme og i Usa
Redigert 17.08.2022 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
tankardjr
17.08.2022 kl 11:40 2047

Belships 36 millioner i net profit er ikke verst. Men det er 253 millioner aksjer i firmaet. Hvis jinhui klarer 20 millioner usd i net profit så er det faktisk et bedre resultat enn belships fordi jinhui har bare 109 millioner aksjer. Det er dette det koker ned til for meg og det er profit og egenkapital pr aksje.
tankardjr
17.08.2022 kl 10:03 2079

Bel har brukt opp sin oppside med å prises det dobbelte av bokførte verdier. Det ser man i dag når markedet forventet 1 kr og så fikk 0.75 kr markedet ble skuffet og den faller så 7 prosent i dag.
skvisen
17.08.2022 kl 09:48 2068

Ikke av dine beste tips der gitt, Bel faller omtrent tilsvarende dividende for 2022
Hadde vært grisetøft om Jin hadde oppnådd samme rater som Bel på 24437 for Q2 med sine gamle baljer🤗
Redigert 17.08.2022 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
mithra
16.08.2022 kl 23:48 2157

Belco har en snittalder på sin flåte på fire år. Jinhui sin eide flåte har en snittalder på vel 13 år, bitte litt mindre om en regner inn den nybygde kamsarmaxen som er tatt på en slags hybrid BBC med profitsharing.
Så det er helt korrekt at Belco har en nyere og mer moderne og effektiv flåte enn Jinhui sin.
Men verdiene i selskapene kan ikke leses ved adjektiver som beskriver flåtens alder etc. De kommer til uttrykk i regnskapene. Belco sin flåte er selvfølgelig mye dyrere. Den er i stor grad finansiert ved lån - en rekke via ganske dyr leasing og resten ved libor - baserte banklån.
Jinhui sin flåte er i all vesentlighet finansiert ved egenkapital.

Aksjeverdien bør speile verdien av det aksjonærene eier, altså verdien på egenkapitalen. Da skipene er så nye ,regner jeg ikke med at markedsverdien på Belco- skipene overstiger de bokførte verdiene i særlig grad.
Allikevel verdsetter aksjemarkedet egenkapitalen i selskapet til ca 2,2 ganger den bokførte verdien. Den burde vært nærmere 1,0
I jinhui er bokført verdi på skipene sannsynligvis en del lavere enn markedsverdien. Allikevel verdsetter aksjemarkedet egnkapitalen til bare 0,3 ganger bokført verdi
Den burde ideelt sett vært litt over 1,0
Det er derfor jeg mener at Belco aksjene er dyre ( de dyreste på OB) og Jinhui aksjene er billige( de billigste på OB).

Usikkerheten knyttet til den mulige fremtidige konflikten mellom USA og Kina om Taiwan, er imidlertid et reelt moment som kan tilsi en rabatt på Jinhuiaksjen
Natt1369
16.08.2022 kl 23:31 2174

Leasingen av Taho Circular (bygget hos Oshima, og levert fra verftet i slutten av juni 2022) er dessuten en kraftig indikasjon på retningsvalg, ettersom avtalen går ut våren 2029, med mulighet for 6 mnd. forlengelse.
Jinhui ville ikke hatt noen problemer med å bla opp for skipet om de ønsket. Tolker det som et frampek mot nybygg levert senest første halvdel av 2029, med rom for forsinkelser.
Vi går inn i en tid da jinhui vil tjene vanvittige summer på den aldrende flåten, sannsynligvis fom. 2021 til 2027, og det er bare et forsiktig anslag utifra hva jeg har lest meg til angående markedet i årene framover. Flåteveksten er desidert lavest blant supramax, mulig derfor ratene ennå holder seg såpass enda, ifht. capesize! 🤔
Med IMO 2023, og en bedring i eiendomssektoren i Kina, tviler jeg sterkt på at ratene kommer under 10 000$ de neste 10 årene for supramax.
Har selvfølgelig en konflikt mellom Kina og Taiwan i bakhodet, men om så skulle skje, finnes det ingen steder å gjemme seg for noen. Da vil vi få inflasjon ifra helvette, og tredje verdenskrig er et faktum. 😱
Så derfor velger jeg jinhui, ettersom jeg ennå ikke har noen stillehavsøy, eller fjelltopp å stikke av til om så skulle skje! 😅
Natt1369
16.08.2022 kl 21:56 2244

Frode Teigen kjøpte aksjer i Jinhui i vår gjennom Kontrari, men solgte seg ned like fort. Ikke godt å vite om han ligger å vaker like utenfor topp 20. 🤔

Belships skal bare ha den nye flotte flåten sin, ifra 2030 må enten flåten bygges om, eller selges og bygge nytt.
Har lest at å bygge om skip for å gå på lng, eller lignende, ble dyrere enn å bygge nytt. Regner med det er årsaken til at jinhui venter med fornyelse av flåten, og at det er derfor utbytter holdes tilbake. Idet markedet begynner å enes om den beste løsningen for framdrift på skipene mot 2030, vil det nok komme et massivt nybyggingsprogram, og de gamle skipene skrapes.
Ville mye heller skrapet et gammelt skip, enn de nye til Belships. Men ettersom 2030 nærmer seg, og ingenting skjer, er det jo mulig IMO blir nødt til å gi dispensasjon ifht. fristen. 😎
Slettet bruker
16.08.2022 kl 18:51 2340

Belco er grise billig, i forhold til dividendene du får og de ´splitter´ nye store beste Supra skipene i klassen, energi gjerrige som skal seile i 20 år til, disse god bitene Belco eier, Belco er ferdig med en enorm vekst de seneste årene, du skjønner ikke hva du snakker om når du sammenligner Belco og Jin.

Jeg ønsker en seriøs ledels, en ledelse jeg stoler på og fordeler overskudd rettferdig med alle aksje eiere.
Snart bør vel Jin fornye vintage haugene sine, det vil koste og da må vel aksjonærene trå til.
Belco har brukt siste 3-4-5 år på denne jobben, nå og herifra skal flåten bare nytes og overskuddet går til aksjonærene, har vi en gammel balje så selges den kanskje til Jin.
Det er ikke uten grunn Frode Teigen nylig kjøpte et lass med Belco aksjer på 20 kroner, en av de store på Sørlandet.
Redigert 16.08.2022 kl 22:53 Du må logge inn for å svare