prognose for Jin's Q2 resultat

mithra
JIN 18.06.2022 kl 17:57 14195

Det er litt moro hvis folk legger frem sine prognoser.
Så her er min:
TCE - usd 21.900 pluss/minus 1000
Net Result - usd 18 mill pluss/minus 3 mill
Utbytte - 4 cent ( tror de holder litt igjen i 1.H og dobler i 2. hvis ratene ikke går nedenom pga verdenssituasjonen)
mithra
17.08.2022 kl 14:48 3459

Enig
Men P/B er mye enklere tilgjengelig
Så må vi gjøre opp en kvalifisert vurdering av markedsverdien av selskapets skip opp mot bokført verdi .
Det var det jeg gjorde ovenfor for Belco og Jin


B

Det er baljer i følge longsitinbulk. Men det er ikke en spesielt gammel flåte med en snittalder på 13 til 14 år. Ser du på for eksempel Wilson rederiet så seiler de enda med flere skip bygget på 80 tallet og majoriteten er bygget på 90 tallet. Jinhui har vel det eldste skipet nå fra 2004. Nei dette fremstår fortsatt grisebillig eneste argumentet som er negativt er 7 millioner i fastlønn til brødrene.
nucleus
17.08.2022 kl 18:37 3381

7 miljoner dollar i lønn, er vel uten tvil mye. Men er aksjenærer fornøyde med at ledelsen tar hovedparten av eventuel gevinst, så gå på. Finnes mere seriøse selskaper på Oslo børs.

Nja det er ikke halvparten av en kvartal engang. Jinhui ligger vel ann til pluss 80 millioner usd i året. Jeg renger med ca 20 millioner usd i net profit den 24 august

Og får de 20 millioner i net profit så er det net profit ikke noe til brødrene de har fortløpende fastlønn som blir trekt fra resultatet. Det er greit å skjønne regnskap før frykten tar helt overhånd. Det er nok en av grunnene på at jin ligger på 0.3 av pris bokført og belships 2.1 nettopp fordi ikke folk skjønner regnskap

Her er aksjonærene fornøyde både når dere penger går til lønn, bonuser og uteblitt dividende.
En må bare ikke tro en Kineser drar sitt rederi jorden rundt for å berike en Nordmann, en kan gjerne lure seg selv, men penger i foret blir det ikke okke som.

Pengene går til hovedsak bankkontoen i jinhui som igjen finansierer skipskjøp. I belships er det lån til pipa. Jinhui lider dessverre også av at capezise er så ræva nede på 7000 dollar. Det er synd at ikke børsen skiller på de rederiene som bare har cape og bare supra. Jinhui har hatt en lei tendens til å følge gogl...
Redigert 18.08.2022 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
skvisen
19.08.2022 kl 07:56 2944

Ja merkelig att markedet ikke klarer å skille de forskjellige båtklasser. Både Bel og Jin får svi selv om de går med store overskudd. Nesten utolig att gogl har holdt seg såpass bra selv om ratene der nå er langt under break even.
Ser vi er oppfordret til å tippe resultat. Er alltid opptimistisk og tror net profit 26 mill usd og rater¨på 24000

Tviler på at jin klarer rater på 24000 i q2, mer realistisk rundt 20000, klarer de å presse frem et utbytte eller signaler om dette i q3 kan kursen gå.. men det er vel slik at når alle er blitt pessimister og gitt opp hele selskapet, da klinker de til med noe positivt, skal ikke mer til. På meg virker det som om ledelsen ikke ønsker høyere aksjekurs, noe jeg syntes er besynderlig .... Og de kontrollerer jo mer en 50 % av selskapets aksjer, så det hjelper vel ikke at noen store hadde kjøpt seg nevneverdig opp for å påvirke retningen til selskapet heller.
mithra
19.08.2022 kl 11:12 2874

Nå ser det ut som om supramax ratene i Asiaj har snudd opp igjen, 5. dag med oppgang .
Capene er fortsatt miserable.

Hvorfor er gogl på nyse? De drar sitt rederi over dammen for å berike amerikanere? Belships faller tungt i dag også. Kanskje folk begynner å forstå at denne aksjen er svindyr. Tipper nedgang til 16 kr til uka. Jinhui klarer nok ca 20 musd i profitt den 24 augustog det er i såfall bra med økte bunkerskostnader
noprofit
22.08.2022 kl 10:38 2662

Ja Cape stuper og nå kommer de første salgsanbefalingene.

Og tro det eller ei, men GOGL ligger altså over 100 enda........hvilken planet er de på.

Supramax har steget jevnt over mange dager og snuser igjen på 20k
kodenavn
22.08.2022 kl 15:38 2572

Cape ned, men supra er opp for 7.dag på rad :)
10PS
22.08.2022 kl 15:45 2567

Med andre ord : Rekyl i sikte.
skvisen
22.08.2022 kl 16:28 2526

Merkelige greier, nå har supra båtene tredoble rater i forhold til de store Cape. Likevel holder Gogl seg like bra som Bel og Jin.

Det er ikke bra for jinhui at bulk investorer taper i andre aksjer. Blir negativt marked av sånt selv om jinhui egentlig skulle gått fri. De tjener grovt fortsatt.
Realis
22.08.2022 kl 19:38 2418

Det er verdt å merke seg at Jinhui betaler halvårlige utbytter, hvis i det hele tatt. Et regnestykke på en serviett her forteller meg at rederiet vil oppnå snittrater på omkring USD 21.000 pr. dag i Q2. Første halvår vil derfor bli en del svakere enn H2-2021, da rederiet utbetalte hele 7 dollarcent per aksje. Av en langt høyere utbyttekapasitet selvsagt, men det vet jo du som leser dette. Utbyttet blir, tror jeg, som trådstarter antyder på ca. 4 smuler.

Hjelper ikke med utbytte når ikke aksjen innfrir. Belships betaler ut 0.75 kr. I dag handles aksjen uten utbytte og den faller videre ned til 16 kr For noen dager siden ble den handlet til 20 kr. Dividende er i grunn ikke noe annet enn å betale ut egenkapital og verdien reduseres tilsvarende. Jinhui har mye egenkapital og den er verdt 4 ganger så mye som aksjen handles for. I belships er aksjen dobbelt så dyr i forhold til egenkapitalen.
skvisen
23.08.2022 kl 15:19 2190

Ja enig, I forhold til verdier er Bel dobbel så dyr. Likevel er Bel ekstremt billig på dagens nivåer. Da kan dere tenke selv om Jin

Vel, det hjelper svært godt med utbytte når selskapet tjener penger som gress og egenkapitalen fylles på igjen - og det kan utbetales nye utbytter:) Bare se på FLNG, som har gått ekstremt bra de siste årene - og i tillegg betalt solide utbytter. Også BELCO kommer til å levere godt i mange kvartaler fremover, grunnet moderne skip, fantastisk marked og god kontraktsdekning. At aksjen handles til ned mot 16 kr i dag er - etter min mening - et uforklarlig røverkjøp. Har selv fylt på ytterligere, både i går og i dag.

Ser vi på kursutviklingen den senere tiden er det vel ikke å vente noen feiring i morgen heller. Men slik er det vel med alt som har med Kina og kinesere å gjøre! Vennene til Putin!!!

Hele sektoren har dårlig kursutvikling. Så synes jinhui har stått bra i mot. Er tallene bra så skal nok noen kjøpe seg inn igjen. Er mange som selger før tall. Bdi bør begynne å prestere også før man kan regne med noe penger i kursutvikling. Samtidig virker sektoren oversolgt, shipping markedet er fortsatt i en positiv trend på lengre sikt og spesielt hvis vi ser bort fra capesize. Nybygg eksisterer ikke enda, så hvis man er langsiktig så lønner det seg å vente litt nå før man kaster kortene.

Tok en veldig liten post her på 10,80 for noen dager siden. Jeg tror det er mer oppside enn nedside her nå, men blir moro å se hva morgendagen bringer. Selv håper jeg på noen skarve øre i utbytte og kursstigning opp mot 12-13 kroner, basert ene og alene på vill gjetting. Ser oversolgt og underpriset ut!

Bli ikke overrasket om rederiets ledelse meddeler at smuler må holdes tilbake, pga stor global usikkerhet .
Som du påpeker vil der ikke meddeles dividende for q2, de kan i teorien komme med et H1 dividende meddelt i q3, men vi har sett det gang på gang, rederiet snurper sammen sekken så snart himmelen ikke er sky fri.

Når det gjelder rater, Supramax ratene stuper nå, vi ser q4 futurer på 15 k, q4 på 12 000 dollar, forventningene for 2023 er også 12000 dollar.
Trekk fra noen 1000 k i Jinhui vintage rabatt rater og en nærmer seg med stormskritt liten inntjening.
Her er nedside potensialet stort.

Lykke til med å finne en kjøper hvis du ønsker deg ut av papiret, jeg tror neppe du finner noen.
Kursmål 5 kroner hvis raten går til 12 k
Redigert 23.08.2022 kl 20:42 Du må logge inn for å svare

Der tok jeg feil, ble utbytte jo, gratulerer alle i Jin.

Men resultatet da mann, 1/4 del av resultatet for 1 år tilbake , hva skjer egentlig i dette selskapet?
Brødrene som tar bonus?

JIN: DRIFTSRESULTAT USD 20,8M I 2.KV 2022 (-86,2)
Gjestmann
24.08.2022 kl 08:33 1935

Hvis du hadde satt deg inn i dette, ville du sett at det store avviket skyldes tilbakeføringen av tidligere års nedskrivning av skipsverdier i 2021.
Redigert 24.08.2022 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
bunch
24.08.2022 kl 08:37 2099

Ham der Longsitinbulk følger vidst ikke helt med :-)

Longsitingbulk - Kan du virkelig så lite om regnskap?
I Q1 hadde JIN en oppskriving av verdier på $ 65.5 millioner.
Inntektene økte med 59% i Q2 i forhold til Q1. Resultat per aksje i Q2 ble $ 0.186 som er i NOK ca. 1.8 med en dollarkurs på kr 9,70. Med fire slike kvartalsresultater prises selskapet til en PE på under 1,5.
Longsit. Du prøver som vanlig å gi informasjon, som er sterkt villedende.

Gratulerer med 12% dividende i året på aksje kurs 10 kroner,
1/2 partane av alle andre bulk rederier på dagens aksje kurser.

Kursmål 6kr hvis Supra ratene faller til 12 000 dollar
Redigert 24.08.2022 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
skvisen
24.08.2022 kl 08:50 2033

Jin sin flåte har nå faktisk oppnådd høyere rater enn Bel med sin nye flåte som du anbefalte for ikke lenge siden.
Shipping delen er meget solid. Så måtte det selvfølgelig komme noe engangstap på andre ting som begrenset netto resultatet.
Redigert 24.08.2022 kl 08:57 Du må logge inn for å svare

er happy hvis jeg kommer ut på 14 kroner i løpet av høsten.

Litt mer utbytte enn samme kvartal 2021, bedre rater enn jeg regnet med, så blir det sikkert utbytte på 4.kvartal også, et godt kjøp på dagens kurs!!

Tallene for Q2 til jinhui var råbra med tanke på at de har eldre skip. Gruset belships sine sexy skip med lån til pipa. Jinhui kvittet med seg 18 millioner usd I gjeld også. De har 36 m usd I sikrede banklån igjen og så har de leasing forpliktelser på det nye skipet fram til 2029 på 37 m usd. De kan hvis de vil kvitte seg med banklånene på 36 m usd I år hvis de vil. Da har de bare leasing forpliktelser igjen. Dette ser stekt ut.

Resultatet er så bra at aksjen faller og snart er den under 10, der den hører hjemme
Prøv å Finn en kjøper, du klarer det neppe.

Kursmål 6kr i q1-2023
hvis dagens Forward kontrakter slår inn, da skal du se resultat fall så det holder.
Redigert 24.08.2022 kl 12:45 Du må logge inn for å svare

Resultatet er meget bra det. Har du kvittet deg med belships? Den innfridde jo bra når du kom med anbefaling her på forumet.

Alle longsit sine spådommer om Jin slår feil , utbytte ble det, høyere rater enn Belships som han anbefaler osv…

Ja og de betaler faktisk mer utbytte dette kvartalet enn for eks 2020 bulkers. De betalte ut 0.18 dollar men en aksje koster 100 kr ergo så må vi dele på 10 for å komme ned på jins kurs. For 10 kr så får du 0.018 i dividende i 2020 bulk og får 10 kr I jinhui så får du 0.03. Det er 40 % bedre enn for eks 2020 bulk i dividende
Realis
25.08.2022 kl 11:05 1219

Det du sier her er *faktisk helt feil*. 2020 har utbetalt 78 cent i første halvår mot 3 cent i Jinhui. Regner jeg på samme måte som deg, har utbyttet vært 78/10/3= 2,6 ganger bedre i 2020 enn i Jinhui. Og det selv om marked og rater, relativt og absolutt, har vært betydelig bedre for supramaxer enn for caper.

Man legger ellers merke til at brødrene nå har tatt opp igjen den gamle vanen med å tape en masse penger på verdipapirer. Tapet i q2 var på 4,2 millioner USD, altså mer enn utbyttet for første halvår. "Aldri et kvartal uten skuffelser" kunne kanskje føyes til i presentasjonen av selskapet på børssidene.
Redigert 25.08.2022 kl 11:06 Du må logge inn for å svare

Haha, hadde vært sjukt vittig om de la til akkurat det sitatet :))