GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 320434

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
nman
26.07.2022 kl 06:52 5840

India trenger mye kull…
With the monsoon expected to affect India’s coal production and supplies to power plants in August and September, state-run Coal India Ltd (CIL) will import 15 mt to supply to power stations.

Of the 173 power plants that CEA tracks, seven imported coal based power plants and 51 domestic coal based plants have critical fuel stock levels.
https://www.hellenicshippingnews.com/india-to-import-76-mt-coal-will-spark-power-tariff-hike/
nman
26.07.2022 kl 08:38 5893

Trengs for ståletterspørselen - og jernmalmimporten - at Kina får litt skikk på eiendomssektoren.

HONG KONG, July 26 (Reuters) - Asian shares pared losses on Tuesday as investor sentiment improved on China's reported plans to tackle a debt crisis in real estate development.
MSCI's broadest gauge of Asia stocks outside Japan (.MIAPJ0000PUS) bounced back to a gain of 0.36% in afternoon sessions. Chinese stocks jumped after reports the country would set up a fund of up to $44 billion to help property developers.
https://www.reuters.com/markets/europe/global-markets-wrapup-1-2022-07-26/
hogan
26.07.2022 kl 09:33 5785

Kina får ikke skikk på noe som helst med zero covid fordi zero covid er umulig. Zero covid er en fin plan får å få opp inflasjon Knapphet på varer, prisene opp.
Tror de samarbeider med vesten på det, smart måte å skape inflasjon på, luringer
Leser her at alle trenger alt, enig i det, så får vi se om de kjøper det de trenger, det er det som er interesant.
Har fortsatt tro på bulk, vi får se i 2023 om det blir skraping med nye regler
Redigert 26.07.2022 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2022 kl 11:08 5635

Kina Capen, full fart nedover igjen, klarer ikke bryte 15 k

14145 -1472

Super syklus?
Redigert 26.07.2022 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
hogan
26.07.2022 kl 12:24 5495

Supersyklus, forventet litt mer enn dette men å spå zero covid og at ingen fyller opp lagre. Vi lever i uforsigbare tider, vanskelig å lese hvordan ting spiller seg ut, spesielt på kort sikt.
På lang sikt blir bulk bra, det vet vi men jeg er interesert i å tjene penger på kort sikt også så er ikke 100% i bulk lenger


Slettet bruker
26.07.2022 kl 12:30 5490

En kan spørre seg hvorfor Cape ligger under 20 k i slutten av juli.
Dette ligner definitivt ikke på noen super syklus, langt der i fra.
Zero covid kan en bare glemme, det en derimot skal forvente er en ny bølge utover høsten.

Jeg er enig med deg, mye ligger tilrette for at bulk kan bli bra, nå er det ikke bra selv om rederiet tjener penger.
Derfor kan en like godt så på utsiden, avvente se hva som skjer.
Denne reprises neppe så lenge inntjeningen ligger på disse nivåer, men ting snur jo fort i dette segmentet som alle vet.
Redigert 26.07.2022 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
26.07.2022 kl 12:34 5524

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -5,42% TIL USD 20.359/DAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 5,42 prosent til 20.359 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Buzzi
26.07.2022 kl 12:50 5538

Har sagt det mange ganger før og gjentar det nå, Belship er og blir den desiderte tørrbulkaksje på Oslo Børs, både når det gjelder inntjening (P/E) og framtidsutsikter. Belship tjener fortsatt ca. Kr.2,- pr. aksje i kvartalet, et nivå de vil holde i mange kvartaler framover. Grunnen til det er at de har bundet opp ca. 70 % av flåten sin på dagsrater ca.23500 dollar, og resten på spot til rater omkring det samme pr. dato.
Dessuten har Belship den mest moderne flåte av dem alle, med en snittalder på fire år. Belship driver i et segment som er mest etterspurt nemlig Supramaxer, hvor ratene holder seg på et høyere nivå enn for Caper og Panamaxer, samtidig har Belship med sin moderne flåte et mye lavere break even (10000 dollar).
I tillegg er Belship sine skip ekstra etterspurt p.g.a. kranløsninger med laste og lossemulighet som igjen gjør dem fleksible og sterkt etterspurt i markedet. Folk ser seg blinde på 2020 Bulkers og Golden Ocean m.m., med sine caper som heller har en litt dyster framtid all den til etterspørselen etter jernmalm er dalene på kort sikt-
Jeg har de siste ukene økt min beholdning med ca. 60000 aksjer i Belship til en pris på Kr.19,- til Kr.20,-, samtidig har CEO Skarsgård og hovedaksjonær Frode Teigen, lastet opp i bøtter og spann på samme nivåer. Aksjen er rett og slett grisebillig på rundt Kr.20,- Bare regn etter selv så skjønner du raskt det. Aksjen burde vært i området Kr.35,-, og dit vil den også komme om ikke alt for lenge tror jeg.
mithra
26.07.2022 kl 13:10 5587

Basert på P/B er Belship den suverent dyreste bulk aksjen på OB.
Selskapet har den høyeste gjeldsgraden og blir mest utsatt for rente stigningene, som vil komme på løpende bånd i løpet av året,
Når de i tillegg har den laveste utbytte yielden , er det vanskelig å si seg enig i din på stand om at selskapet er "den desiderte tørrbulkaksje på Oslo Børs"
PerS
26.07.2022 kl 13:25 5586

Har du tall for P/NAV?
Slettet bruker
26.07.2022 kl 13:38 5602

Skjønner ikke du gidder å sitte i Belco, vil ikke røre seg for annen bulk gjør det.
For å si det enkelt, jeg kjøper eller Gogl på 100 lappen en Belco på 20, men akkurat nå avventer jeg det hele.
Ratene må komme opp før det blir noe gøy her

Belco ligger akkurat i samme formasjon som mange andre bulk aksjer, en venstre skulder, et høyt hode og en Høyre skulder som nå trades på.
Skal det komme noe brudd opp MÅ ratene opp, skulle det motsatte skje, noe som kan skje i en resesjon, ender det hele med at en hode skulder formasjon tas ut.
Da er det 20-30% nedside i bulk aksjer.
Redigert 26.07.2022 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Buzzi
26.07.2022 kl 13:55 5684

Jeg veit ikke om jeg skal le eller gråte av det du skriver, men enten så kan du ikke regne eller så mangler du totalt kunnskaper om realitetene omkring Belship.
Belship vil i løpet av året få et resultat på ca. Kr.9,- pr. aksje og den koster pr. dato Kr.19,- d.v.s en PE på 2,1 Hvis GOGL skulle ha en tilsvarende PE altså 2,1 så må de ha et resultat på ca. Kr.52,- all den tid aksjen koster pr. dato Kr.108,- Et slikt resultat (Kr.52,- pr. aksje) er helt urealistisk, de greier kanskje det halve (Kr.26,- pr. aksje) d.v.s. en PE på 4,2, altså er GOGL dobbel så dyr som Belship.
Belship har en relativt lav belåningsgrad, lavere enn GOGL, dessuten blir ikke lånene til Belship berørt av rentestigninger som du hevder, dette fordi Belship har bundet sine lån på en svært lav fastrente for en god tid tilbake.
Når det gjelder utbytte i Belship, så ble det siste kvartal Kr.2,25 pr. aksje, d.v.s. ca. 10% avkasting bare på et kvartal. Skulle GOGL vise til samme avkastninggrad, altså 10% siste kvartal, så måtte de ha utbetalt ca. Kr.14,- pr. aksje. Du kan vel fortelle meg hva de utbetalte siste kvartal, det var neppe Kr.14,-, ikke det halve en gang. Det er åpenbart at kjøper du nå en aksje i Belship, så betaler du relativt sett nesten det halve i forhold til GOGL. M.a.o. du får nesten dobbelt så mye for kronene dine ved å kjøpe Belship. Good luck.
fattigstakkar
26.07.2022 kl 16:19 5542

Du overbeviste meg om å ta en ny kikk på BEL og det endte med at jeg tok en liten post :)
Golden Goat
26.07.2022 kl 16:51 5516

Vil du vennligst påta deg bryet om å forklare hvordan utbyttet det forrige kvartalet var 2,25kr pr aksje (resultat var lavere enn dette) og hvorfor det -på grunnlag av dette- er passende å sammenligne dette med øvrige bulkselskapers utbytter for Q1?
SirKenny
26.07.2022 kl 17:02 5504

Hva forventes av Q2 utbytte i GOGL?
Golden Goat
26.07.2022 kl 17:18 5505

Laveste estimatet jeg har sett er 47 cent (Jefferies), mens det høyeste er 55 cent (DNB). Selv regner jeg med 50 cent.
Golden Goat
26.07.2022 kl 17:20 5510

It is no surprise that with lower steel output from China iron ore imports have also been under pressure so far this year. The latest trade data shows that cumulative imports over the first five months of the year totaled almost 447mt, down around 5% year-on-year. Naturally, if there is an upside in steel output over the second half of this year, we would expect to see stronger import demand for iron ore. Port inventories have been drawn down quite considerably over the last few months. The latest data from SteelHome shows that port inventories stand at around 124mt, down from a little more than 160mt earlier this year. Stocks are at their lowest levels in a year, and below the five-year average of close to 130mt for this stage of the year. These lower stocks and the more recent pressure we have seen on iron ore prices could attract some Chinese buying interest.

https://think.ing.com/articles/china-policy-key-for-iron-ore-outlook#a3
mithra
26.07.2022 kl 17:56 5459

Ifølge regnskapet for 2021 hadde Gogl en gjeldsgrad på ca 80%. Belship hadde ca 190 % ! Jin hadde til sammenligning ca 27%

At dividenden for Q1 var kr 2,25 skyldes at styret deklarerte en ekstraordinær utbetaling på kr 1,25. Det skjer nok ikke igjen.
P/B for belship er nå ca 2,0, dvs du betaler to kroner for 1 krone bokført egenkapital. I gogl betaler du vel 1,25. I Jin betaler du ca 0,30

Belship aksjen er dyr sammenlignet med alternativene på OB.
fattigstakkar
26.07.2022 kl 18:16 5496

Tallene dine stemmer ikke med det Pareto oppgir for Belship.

Belships trades in line with our conservative NAV of NOK 23 vs. peers at a 20 –
40% premium. NAV grows to NOK 26 and NOK 31 by YE’22 and YE’23 with no
value uplift, and ~80% and ~35% of 2022 and 2023 fixed, respectively. Values are
moving rapidly here though, and recent broker quotes suggest some ~10% upside
to our values, which would yield a YE’22 NAV of NOK 29. Coupled with a sound
dividend policy (50% of EPS adj.) and a top modern fleet (29x vessels with average
age < 4Y), this is attractive, and BELCO remains our clear top pick in drybulk. BUY
/ TP up to NOK 29 (24) equal to 2022e P/E 5x and YE’22 NAV with values up 10%

Siden dette ble skrevet i mai har kursene for alle bulkaksjer falt og P/NAV bør derfor være langt under 1. De oppgir at gjelden er 343 MUSD, noe som gir en mye lavere gjeldsgrad enn du hevder.
Redigert 26.07.2022 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2022 kl 18:35 5544

Dette kan du nesten regne ut selv.
Q1 så skriver Gogl hva de har låst både cape og Panamax, så må en se et snitt av rater på resten for kvartalet for begge segmant.
Så har vel dollaren en viss betydning utbetalings dag, totalt sett er dollar noe styrket siden q1.

Jeg tror du kommer temmelig nær 5 kr/q2
Belco leverte ut ekstraordinært dividende i q1, blir ikke det i q2, derav det høye q1´dividendet´
Og hvem kjøpte det Belco solgte mithra ? Det var Jinhui,

Kvartvise dividender i Belco vil nok ligge rundt 1 krone.

Når det gjelder fremtidig dividende i Belco, er det som skrives over selvfølgelig bare rør.
Belco er avhengig av indeks rater som Goglden Ocean,
Belco har riktig nok dekket 90% for q2, men så faller dekningen og som alle vet har også Supramax falt.

90 prosent av skipsdager for andre kvartal er booket til 24.758 dollar per dag netto, 75 prosent av tredje kvartal er booket på 23.486 dollar per dag, mens 69 prosent er booket på 23.617 dollar per dag. I første, andre og tredje kvartal av 2023 er bookingen på henholdsvis 52, 40 og 29 prosent, skriver Infront TDN Direkt.


Skal jeg kjøpe bulk blir det Gogl fremfor Belco på dagens prissetting.
Alt er relativt og har med tidshorisont å gjøre, personlig klarer jeg fint å stå bulk akkurat nå.
Belco er et finfint selskap det, ikke tvil om seriøsitet osv,
for en langsiktig Gogl aksjonær vil det med tiden også komme ekstra ordinære dividender i Gogl, når de starter å trade/ selge eldste tonnasje,
Redigert 26.07.2022 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
26.07.2022 kl 23:32 5243

Tid for oppsummering av dagen. Kinacape ned 9,4%. BCI ned 5,4%. På den annen side, (for?) tidlig oppgang i papirmarkedet der FFA for cape ser ut til å snu noe opp.

China-Japan/Pacific Round Voyage: 14145 (-1472)
BCI 5 T/C routes 180000: 20359 (-1167)

Jul 20375 +125
Aug 20875 +625
Q3 22041 +542
Q4 24625 +875
Cal23 17625 -125

Jernmalm futures i kina hadde et oppsving på 5.57%.
Slettet bruker
27.07.2022 kl 08:45 5176

Den normalt så gode august Futuren trades ned 1100 dollar- 19750

Cal 2023 -17000 dollar

Uffda

Super syklus?
Redigert 27.07.2022 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
nman
27.07.2022 kl 09:14 5177

På Nasdaq ble shorten redusert med 565k aksjer i første halvdel av juli.
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
Geir Rune L
27.07.2022 kl 09:50 5318

Kan være worldquant som dekker inn før Q2 tallene som er på gang her.
nman
27.07.2022 kl 11:11 5509

Splash Extra: Ordering boom sees yards weigh up risks of expansion.

Global shipbuilding capacity is down by 60% from its 2010 peak at around 2,700 ships capacity per annum and yet new analysis from UK-based consultancy Shipping Strategy suggests that in order to be on track with the 2050 green goals laid down by the International Maritime Organization shipbuilding capacity will need to grow by 50% in the next five years.
The juxtaposition comes as shipyards remain loss-making, as they have for more than a decade, despite boasting some of the largest orderbooks ever recorded.
The issue of how shipyards toy with adding capacity forms the lead article in the July issue of Splash Extra.
“If the global fleet is to meet the IMO emission ambitions for 2050, then the entire global fleet needs replacing or refitting,” Shipping Strategy’s founder Mark Williams told Splash Extra, stressing that the industry has just 28 years to reach the target. That means over 3,500 ships a year being built or going into refit, every year, until 2050.
Reactivating mothballed yards is not necessarily an easy task, and few existing shipbuilding companies have the financial muscle or willpower to build new facilities at present given how hard operating conditions have been for yards since 2010.
https://splash247.com/splash-extra-ordering-boom-sees-yards-weigh-up-risks-of-expansion/
fattigstakkar
27.07.2022 kl 11:45 5421

OSE kan ikke beskyldes for å følge FFA slavisk lenger i hvert fall.
Golden Goat
27.07.2022 kl 14:53 5223

Er naturligvis en viss symmetri i at dersom innføringen av importforbudet ikke hadde noe målbar innvirkninger på fraktmarkedet, så vil heller ikke en oppheving av nevnte forbud ha en målbar innvirkning. Verden er desperat etter kull og at en aktør kommer tilbake vil medføre en mer effisient allokering av ressursene. Med dette som bakteppe, er min 'magefølelse' at opphørsel av forbudet vil være positivt for markedet; Kull er så høyt priset ift. til historiske tall og at det strømmer inn mer (og friere) kull i markedet vil gjøre det billigere og dermed litt mer tilgjengelig om man tenker fundamental markedslogikk (etterspørselsensitivitet). Det man også må huske er at australia har kullet med beste kvalitet (mest kalorier pr masse-enhet). Kina har i det siste økt sin egenproduksjon (11% yoy), dette er av lav kvalitet. Hva skal de supplere med for å unngå at drepende forrurensing innenlands? Lavkvalitetskull fra mongolia eller høykvalitetskull fra Australia?
Slettet bruker
27.07.2022 kl 15:41 5110

Kjøper litt Gogl på 107,8
Tror cape snur nå
Slettet bruker
27.07.2022 kl 15:44 5141

Neida bunnen var 100, solgte 102 aksjene på 111
Kjøper inn litt rimligere
Ser litt ut som aksjene vil bryte opp,
Redigert 27.07.2022 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
27.07.2022 kl 16:40 5106

Blir nok bedre når volumet kommer tilbake etter sommeren og BI-guttene har fått sovd ut Magaluf-rusen...
mithra
27.07.2022 kl 17:23 5100

ifjor lå capen på 32, idag på 19.
Kurs for et år siden 84, idag 108.
Sikker på at tiden er inne Longsit ?
Golden Goat
27.07.2022 kl 17:33 5308

NAV har steget mye mer enn 24 kr pr aksje siden den gang. Hovedsakelig; på dette stedet i syklusen skal aksjeprisen fungere som en proxy for NAV og utbytte skal reflektere inntjeningen.
Slettet bruker
27.07.2022 kl 19:57 5225

Nei , å være sikker på noe i aksje markedet, det er jeg ikke, er du?
Det er nok også en grund til at du i dag får Goglden Ocean på 110 kr og det er stor usikkerhet..

Når du refererer til aksje kurs for 1 år tilbake, og kanskje synes dagens er dyrt, eller hva?
da bør du samtidig grave frem asset verdiene på Gogl baljene for 1 år tilbake,
Gogl er nok billigere i dag en for et år tilbake, hvis underliggende verdier spiller en rolle når du kjøper aksjer.
Redigert 27.07.2022 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Traderèn
27.07.2022 kl 20:17 5222

Ok... men har du regnet på hva Eco Ship sparer på bunkers kostnaden nå sett i forhold til i fjor eller q1 om du ønsker å sammenligne....
Redigert 27.07.2022 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Traderèn
27.07.2022 kl 20:28 5221

Long. Enig med deg der...
Husk at IMO sitt regelverk (EEXI & CII) gjør at skip av eldre design og motor sliter mer og mer med å konkurrere med morderne Eco Skip. Jeg bryr meg ikke om NAV. Nå gjelder andre regler og det er Dark trade og antall nye skip på vannet som koster skjorta og litt til...
Dersom noen lurer så er jeg langsiktig i shipping.
mithra
27.07.2022 kl 20:39 5265

Hvis du virkelig mener det, bør du jo kjøpe Jin. NAV ligger langt over kr 30. og utbyttet for 21 var rimelig bra , basert på cash inntjeningen.
Traderèn
27.07.2022 kl 22:06 5123

JIN kan kjøpes av dem som ønsker. For dere som har vært med noen tiår så tviler jeg på at JIN er toppvalget 😉