GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 318437

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Golden Goat
02.08.2022 kl 09:48 5525

Det er sant at noen har rapportert om 'lavere skipsverdier' som følge at 1 yr-TC har gått ned. Det er kjent i skipping at verdi på 5-årige skip korrelerer normalt med 1yr-TC-kontrakter. Men, som vi vet, så er ikke korrelasjon det samme som kausalitet og vi har denne våren/sommeren hatt en ekstraordinær lang serie med hendelser som har satt tørrbulkmarkedet i en litt uvanlig situasjon som vil nødvendigjøre et middlertidig brudd på den vanlige korrelasjonen som man tidligere har kunnet observere.
nman
02.08.2022 kl 10:17 5508

Ble rapportert to std caper for et par uker siden med overraskende rask levering (2024). Pris ikke oppgitt.
https://splash247.com/foremost-orders-at-namura-for-the-first-time/
Golden Goat
02.08.2022 kl 11:01 5398

Jeg mente å si at 'det eneste vi har sett av bekreftede priser'. Ja, disse to er det litt vanskelig å komme til bunns i hva som har skjedd. Det ser ut som disse to selskapene (Foremost og Namura) har innledet et samarbeid og det kan dermed være at verftet ønsket å massere ryggen på kjøperen. Er ikke lett å vite nøyaktig hva som er skjedd ettersom Namura også bygger tankere som kunne hatt tjent inn mye mer penger. Min teori er at de kan ha klart å skvise disse to inn i et småskip-slot og derav 185k dwt (fremfor 210 kwd) som etter alt å dømme virker svært lite strategisk størrelse å velge nå fremfor de usikre reguleringene som kommer. Jeg vil tro at større skip, vil nødvendigvis gi lavere CII ettersom det tillater lavere karbonavtrykk pr masseenhet på bulkvaren.

Etter alt å dømme virker det som at Namura frivillig har 'bent over backwards' for å utvide sin kundebase og satser på et dette skal bringe inn mer kapital i fremtiden.
"Foremost’s newbuilding contract with Namura has surprised some shipbuilding watchers as the company has never ordered capesizes at the Japanese yard."

"Sources said Foremost had approached SWS for the two capesizes, but the Shanghai-based shipyard could not offer the early berths that the owner wants. The price quoted by the Chinese shipyard was said to be higher than Namura’s."

"“By ordering the newbuildings in Japan, Foremost will also be able to tap on the cheap Japanese financing since the ships will be chartered to NYK. The devaluation of the Japanese yen against the US dollar has also made shipbuilding prices for Japanese vessels more attractive.”"

https://www.tradewindsnews.com/bulkers/foremost-group-turns-to-japan-for-eco-friendly-capesize-bulker-newbuildings/2-1-1263724
https://www.marinelog.com/legal-safety/shipping/foremost-group-orders-two-eco-friendly-capesizes-at-namura/
Slettet bruker
02.08.2022 kl 11:03 5413

Pust i utfor bakken, eller utbunning før stigning?

Capesize $/day 12216 +21
Redigert 02.08.2022 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2022 kl 11:18 5391

Har en feeling på at første antydning på reward i capen nå, vil blåse Gøggen opp i 120 kroner.
Det er få uker til Gogl skal utbetale ca 5 kr i dividende.
Resultat sesongen starter nå, resultatene vil bli gode og flere av selskapene skal utbetale fine dividender.
Hysteriet i bulk har for lengst roet seg mange hakk, det er nesten helt tyst på trådene, mange er ute av tørr bulk og sitter på siden, mange vil trolig hugge innpå når de ser antydning til at raten kommer, det er 10-11 mill aksjer short.
Tror det blir en fin bris herifra og utover høsten
Redigert 02.08.2022 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.08.2022 kl 11:47 5295

Det ser kanskje ikke bare lyst ut heller

“The biggest difficulty that the drive bulk sector is facing is coming from the Chinese economy. There is decreasing demand for mineral, both iron ore and coal cargoes especially from South America, Brazil and Indonesia,” said Yiannis Parganas, research analyst for Intermodal.

“And of course, due to the slowdown in the European economy, we’ve seen a decline in steel demand there as well,” Parganas added.

https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-extends-slide-on-slowing-demand-from-china/
PerS
02.08.2022 kl 12:09 5244

Det tilspisser seg i Taiwan-stredet. Storbulk er sensitivt hvis det eskalerer. Kina kan vurdere at timingen er riktig når Vesten pt har hendene fulle allerede med Ukraina-situasjonen. Frykter at krigshandlinger vil være dramatisk for markedet.
Redigert 02.08.2022 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.08.2022 kl 12:14 5218

Altså det her har jeg null peiling på men hvordan påvirker den økte gassimporten i Kina deres behov for kull?
Klarer man å da redusere behovet for kull?
I så fall er det kanskje varig redusert behov for kull? Siden Gazprom sikkert kommer til å fortsette å prioritere Kina fremfor Europa.

https://e24.no/naeringsliv/i/rEkByl/gazprom-har-oekt-eksporten-til-kina
Slettet bruker
02.08.2022 kl 12:20 5189

Rykende fersk rapport fra Breakwave:
It’s a cruel, cruel summer for Capesizes but things are about to change – Over the last few monthsthe spot Capesize
market has failed to match the overly optimistic expectations that the futures curve has been pricing all along. A
futures curve, that was priced to perfection, has now crumbled back to reality, as the macro picture out of China
has been abysmal, while the factors that led to the impressive rally last year have now dissipated. Unfortunately,
freight futures tend to overreact and, amazingly enough, tend to look backwards for clues about the future. Yet, we
see an opportunity due to the above realities and we believe now is the time to become more constructive on the
near-term future of dry bulk. We think over the next few months spot rates will recover beyond what is priced in
the futures curve. In fact, we are now the most optimistic we have been so far this year. Such a prediction might
sound counterintuitive given the state of the current spot market (which indeed is anything but good), but once
again, cyclicality should be our friend, and thus, we believe spot rates are about to bottom. China’s economic activity
is set to ramp up, the credit cycle in China has already bottomed with credit impulse clearly in an upturn, while the
Chinese steel market has hit levels never seen before thus some expansion there should be imminent. Although
daily price fluctuations rely a lot on regional balances and thus are unpredictable, we feel that the broader freight
market balance will soon turn and rapidly push charterers to take cover. Risks remain abound, but the current level
of futures combined with the bottoming macro in China warrants a bullish stance towards dry bulk
Fjellbris
02.08.2022 kl 12:24 5174

TTT - håper ratene snur opp snart:
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -4,4% TIL USD 16.347/DAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 4,4 prosent til 16.347 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
KJEPET
02.08.2022 kl 12:37 5177

Mye av det samme jeg også har sett i det siste, og som jeg skrev om i går. Svært få som ønsker å kjøpe aksjer på bunnen, ellers hadde det ikke vært noen bunn :-) Mange flere som ønsket å kjøpe på 148.- for et par måneder siden.
Slettet bruker
02.08.2022 kl 12:59 5133

Vel, en kan jo alltids diskutere, men noe klart svar får vi neppe ut av det.
nå er cape raten på 15 k snart, så spørs det om det kan bli særlig lavere.
Farer lurer over alt, hele tiden, jeg liker å kjøpe shipping når ratene på spot er lave, så en kan jo også ta seg bryet med å lese hva selskapet har dekket for q2, q3 og q4,
Golden Ocean har ganske trolig tatt mer dekning ila q2, spott markedet er en ting, bulk er mer en det.
Redigert 02.08.2022 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
PerS
02.08.2022 kl 13:48 5049

Regner ikke med at det skjer noe dramatisk, men risikoen er ikke neglisjerbar. Jeg ville kjent på nervene hvis jeg hadde hele VPS’en bulk. Pelosi lander i Taiwan i kveld. Hvorfor er uforståelig for meg.
Golden Goat
02.08.2022 kl 13:50 5067

Waiting game. Som en annen skrev her; TTT. Vi venter på at båtene som står utenfor brazil og Oz skal fylles opp med last og det skal være færre båter å ta av for eksportørene. Dette kan ta dager eller uker. I mellomtiden, så akkumulerer vi greit med penger, selv om vi skulle ønsket at det var noe høyere inntjening. På den positive siden, så vil flere dager med rater lavere enn forventet øke sansynligheten for at det er tank som tar neste bølge nybyggbestillinger fremfor tørrbulk, og dette vil igjen gjøre at de 6-7 neste årene blir veldig bra, fremfor 'bare' de 4-5 neste.
Bennyfyfasan
02.08.2022 kl 13:54 5051

Det er ikke muligens for å presse Kina til ett klarere standpunkt i forhold til Russland og Ukraina? Til nå har Russland fått ett stille samtykke fra Kina - som har provosert vesten.
Golden Goat
02.08.2022 kl 13:56 5094

For øyeblikket er energi så knapp ressurs at en økning i gassimport ikke nødvendiggjør en reduksjon i kullimport. Energi fra gass er såpass mye dyrere enn kull at de konkurerer ikke med hverandre. Kull brukes også til andre ting enn energiproduksjon, som ikke gass brukes til.
PSI- Investor
02.08.2022 kl 15:11 5048

OK, takk for svar!
Muligens er ikke energitilgangen i Kina like dårlig som i Europa?
De får jo også russisk olje på billigsalg siden ingen andre vil ha den.
Jeg tenker bare, når de nå kjøper MER både av olje og gass, da må de enten øke forbruket, noe utviklingen vel ikke tilsier.
Eller så slipper de å kjøpe alternativet, kull. Det ser jo også litt sånn ut på etterspørselen etter bulkskip som er overraskende lav for tiden?
Noe kommer det vel av.
Men ja det er altså bare en tanke fra en som ikke kan noe om det.
PerS
02.08.2022 kl 15:42 4950

Rater og futures dumpes, men GOGL holder seg ennå i grønt for dagen. Hjelpes litt av dollaren, men likevel..
Slettet bruker
02.08.2022 kl 15:50 4961

Misfornøyd med å ikke få billigere?
Spott ligger under futurene, men kanskje kommer aksjene ned likevel
Redigert 02.08.2022 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
PerS
02.08.2022 kl 15:55 4971

Ikke egentlig. Bare konstaterer. Min shippingportefølje er dynamisk. Forholder meg til kursene som er. Solgt betydelig mer enn jeg har kjøpt i dag.

Edit: Det rant inn en del GOGL på slutten her, så da er vel VPS noenlunde i balanse for dagen.
Redigert 02.08.2022 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
02.08.2022 kl 16:22 4901

WQ dekket inn rundt 350.000 av short i går ser jeg..
Golden Goat
02.08.2022 kl 22:55 4457

Kunne brukt lang tid på å svare på dette, men for nå, støtter jeg meg heller bare til det som har blitt skrevet av mediene; rater som har vært lavere enn forvented tilskrives at jernmalmeksporten ex brazil og australia har vært dårlig (så langt i år) grunnet en lang serie med uheldige omstendigheter; uvær, covid+++. At det har vært lavt handelsvolum i kull har jeg ikke klart å se som en årsak til dårlige tørrbulkrater, heller det motsatte; at kull har vært med å etablere et visst gulv på ratene selv om jernmalm har blitt slått ut av spill.
Ebit
02.08.2022 kl 23:29 4376

På tide å gjøre seg opp formening om Q2 utbyttet.
Har selv ikke regnet på det, men antar et sted rundt 45 cent.
Antar annonseringen kommer rundt 18. august
nman
03.08.2022 kl 06:49 4213

50-60 cent.

Fremdeles fart i SnP markedet innen tørrbulk. Prisene er uendret siste mnd for cape, 5% ned for pnmx.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-carriers-the-pick-of-the-bunch-for-shipowners/
KJEPET
03.08.2022 kl 10:24 3925

Det er fryktelig mye negativitet rundt eiendomsmarkedet i China om dagen. Noen her inne som har god kunnskap rundt dette og som kan belyse situasjonen?

https://kreately.in/real-state-crisis-in-china-leads-to-shutting-down-of-steel-plants-due-to-low-demand-reports-suggests-declination-upto-5-this-year/
Slettet bruker
03.08.2022 kl 11:06 3850

Trasige greier

Kina Capesize $/day 11445 -771

Super syklus med skip som seiler med tap?
Mollen
03.08.2022 kl 11:19 3797

Er det synkende etterspørsel etter malm pga lavere byggeaktivitet som begynner å gjøre seg gjeldende ?
Golden Goat
03.08.2022 kl 11:48 3755

Leveringen på de to 'små' capesize-bestillingene vi så fra Foremost er Desember 2024 og Juni 2025. Dette er en god nyansering fra hva som var tabulert '2024' tidligere i meklerrapportene. Dette er uansett en særdeles unntaksvis leveranse som ikke relfekterer den generelle kapasitet for NB av cape-bulkere.

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-carriers-the-pick-of-the-bunch-for-shipowners/
Slettet bruker
03.08.2022 kl 11:53 3774

Er neppe stigende etterspørsel i alle fall.
Begynner å bli så elendig dette her nå, at farene for et nytt dropp i aksjekursen er overhengende.
Børsene stiger å stiger, men den dagen de vender ned igjen? Hvis ikke raten henter seg inn, eller forblir lav over tid
Redigert 03.08.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
1347
03.08.2022 kl 12:14 3711

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -9,2% TIL USD 14.842/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 9,2 prosent til 14.842 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

Enig med Long, når skal kursene følge etter nedover?
KJEPET
03.08.2022 kl 12:19 3700

Ser helt j.... ut dette. Kollaps i ratene i august????? Vurderer å selge meg ut med den minimale gevinsten jeg har siden forrige inngang. Gir det en uke til. Om det fortsetter slik så rømmer også jeg skuta. Vi er avhengig av China. Om eiendomsmarkedet sprekker der så blir det ikke noe moro fremover.

@Geita, har du noe trøstende ord angående eiendomsmarkedet i China?
Mollen
03.08.2022 kl 12:19 3718

Hmmm…. Litt foruroligende ja… Ratene ligger mye lavere enn på samme tid i fjor, men i forhold til de siste 5-6 år ( utenom 2021) ligger de på normalen. Usikker på om man kan dra så mange konklusjoner av det, men det ligger kanskje ikke an til de store høyder på rater i år. Blir spennende hva som skjer i Kina. Er jo helt klart avgjørende for retningen videre - i alle fall på kort og mellomlang sikt.
Bennyfyfasan
03.08.2022 kl 13:04 3595

Jeg kjenner også litt på den følelsen. Nå har det vært dårlig så lenge at 100kr grensa står litt i fare.

Jeg vurderer å flytte mer over i laks en periode. Jeg stoler heller ikke på at tank skal bli en himmelferd på kort sikt.

Fjellbris
03.08.2022 kl 13:10 3600

Long - har du allerede glemt det du skrev i går når jeg skrev at jeg håper ratene snur snart?😉 Dette da psykologien ofte spiller inn når ratene går nedover som nå, selv om Gogl har closet mye av ratene allerede.
Jeg tok derfor litt mer nå på 105,25, som jeg før i dag solgte på 108,5👍
……
Longsitinbulk
I går kl 12:59
2007
PerS skrev
Det tilspisser seg i Taiwan-stredet. Storbulk er sensitivt hvis det eskalerer. Kina kan vurdere at t..
Vel, en kan jo alltids diskutere, men noe klart svar får vi neppe ut av det.
nå er cape raten på 15 k snart, så spørs det om det kan bli særlig lavere.
Farer lurer over alt, hele tiden, jeg liker å kjøpe shipping når ratene på spot er lave, så en kan jo også ta seg bryet med å lese hva selskapet har dekket for q2, q3 og q4,
Golden Ocean har ganske trolig tatt mer dekning ila q2, spott markedet er en ting, bulk er mer en det.
Redigert 03.08.2022 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
bankersen
03.08.2022 kl 13:14 3582

Jeg har rømt alt av aksjer, shortet OBX og Equinor på formiddagen. Olje og gass prisene har tatt kvelertak på verdensøkonomien. De må bringes ned og eneste måte er å få opp rentene i en fart å få ned den generelle etterspørselen i verden. Blir nok ikke noen aksjer på meg før nærmere jul.
Slettet bruker
03.08.2022 kl 13:28 3527

Hva jeg skrev i går er historie, jeg er en trader, er ingen investor i shipping, cape raten ned 20% på 2 dager og de store skipene seiler med tap så det holder.

I et aksje marked så må en hele tiden prøve vurdere risk reward, børsene stiger å stiger, Drybulk ratene stuper og stuper og aksjene står på stedet hvil.
Den dagen aksjemarkedene faller igjen, hva skjer da?

Uansett aksje strategi, disse cape ratene er møkk, nå faller ikke bare cape men alle segmenter.
Så må du selv vurdere hva som er trolig utfall av dette og riktig strategi for deg.
At raten stiger noe J…lig i morgen og Gogl går over 110 kr, eller at raten vil fortsette å ligge i grøfta og at Gogl blir solgt ned.
I et likvid papir som Gogl tar det 2 sekunder å selge et jafs i Gogl, det tar 2 sekunder å kjøpe
Jeg har ikke svaret, men jeg vet hva jeg gjør med mine dry posisjoner i aksje markedet og prøver innrette meg etter hva jeg personlig synes som ok risk reward, hver dag, året rundt.
Redigert 03.08.2022 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Schenk
03.08.2022 kl 13:32 3529

Har alltid undret meg over ditt Nick. Hvorfor LONG når du snur totalt opp ned på synspunkter på 24 timer ..😀
Slettet bruker
03.08.2022 kl 13:36 3387

nikket er 20 år gammelt, det var før jeg lærte meg å ikke være Long i shipping.
Redigert 03.08.2022 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
03.08.2022 kl 13:39 3383

Long - ok og takk for svar, som forventet + tok exit jeg også😀