GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 318506

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Golden Goat
13.08.2022 kl 12:18 6898

Nedgangen denne uken, skal angivelig tilskrives ulike offentlige feiringer i flere av de asiatiske land. Dette har i første omgang slått ned ratene på de mindre klassene og forplantet seg til de større. Vi får se de neste ukene om gjennoppretting av normale rater er innenfor rekkevidde.

https://www.tradewindsnews.com/bulkers/baltic-dry-index-hits-six-month-low-as-holidays-and-weak-demand-dismantle-dry-bulk-market/2-1-1277424
nman
15.08.2022 kl 06:49 6459

Europe’s coal dilemma in the spotlight.
The European sanctions have now taken full effect on Russian coal as of Thursday, something analysts are confident will have a positive effect on the global dry bulk tonne-mile picture.

In 2021, the EU imported 39m tonnes of coal from Russia, totalling some 36% of the bloc’s coal imports.

The EU’s demand for coal has increased year-to-date and is expected to increase further as the bloc turns to coal to replace missing natural gas supplies from Russia.  

The most basic upshot of the total ban will see more Atlantic and Australian coal heading into Europe and most Russian coal moving east to India and China.

Historically, Europe has had little to no effect on the demand intensity of seaborne coal trade, analysts at Braemar noted in a new report.

“Since the war started, however, we can see the positive effect European coal imports have had on bulk carrier demand. This is not only a reflection of the longer voyages, but also simply the greater volumes imported,” Braemar pointed out.

Not only is bulk carrier demand from coal improving due to European imports from further afield, it is also down to the change in flows out of Russia. Russian coal imports to India doubled year-on-year in July to 1.9m tonnes, according to Braemar data, while China imported 6.8m tonnes, a 22.7% year-on-year increase and the highest monthly total on record for this trade.

https://splash247.com/europes-coal-dilemma-in-the-spotlight/
Golden Goat
15.08.2022 kl 12:15 6146

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 16,46 prosent til 9.104 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
KJEPET
15.08.2022 kl 13:51 6041

Begynner å friste litt igjen.....men har bestemt meg for å holde meg unna nå :-)
smøgen07
15.08.2022 kl 15:09 5889

sikkert ikke så dumt det Kjepet.. Føler vi fremdeles er i denne berømte "startgropen" heldigvis solgte jeg 50% av beholdningen i område 145 -154. i mai og hoppet over i FRO med gevinsten. Har fremdeles en god dose BEL og JIN.. Belships fremdeles med god gevinst, verre med Jin med i snitt på 14. Med har for mange av dem til bare å dumpe rundt 11, er flere andre caser jeg heller ville brukt Jin pengene til, men sitter fast der gitt...
msmekk
15.08.2022 kl 15:50 5813

Ble fristet,! Det roer seg, og tror vi får invers utvikling rimelig fort
Pølsebua
15.08.2022 kl 20:32 5481

Tørrlastratene har stupt den siste måneden, men eksperter tror vinden vil snu. – Vi forventer at markedet vil hente seg inn, sier Golden Ocean-topp Ulrik Andersen.Svak kinesisk etterspørsel – forårsaket av nedgang i verdensøkonomien, høy inflasjon og svak stålproduksjon – er hovedårsaken til at Capesize-markedet har kommet under press, sier Golden Ocean-sjef Ulrik Andersen.
Inntjeningen til de største tørrlastskipene, Capesize-skip, har rast over 60 prosent den siste måneden. Mandag noteres ratene til om lag 9.100 dollar dagen, etter et nytt fall over 16 prosent siden fredag, ifølge en oversikt av Clarksons Platou Securities.
Det kraftige ratefallet preger også tørrlastrederiene på Oslo Børs. Både John Fredriksens Golden Ocean Group og Tor Olav Trøims 2020 Bulkers dundrer ned mer enn 7,0 prosent mandag.
Siden begynnelsen av juni er begge aksjene ned godt over 20 prosent.
Andersen sier imidlertid at tørrlastmarkedet ikke er dømt nord og ned.
– Vi forventer at markedet vil hente seg inn igjen til høsten, ettersom vi går inn i en sesongmessig sterkere periode av året, sier han og fortsetter:
– Vi forventer også at Kina vil lette på de strenge corona-reglene, samtidig som at det europeiske importforbudet på russisk kull nettopp har trådt i kraft. Begge deler vil ytterligere styrke etterspørselen, sier han.
Golden Ocean-sjefen er rask med på å påpeke at rederiet har sluttet ut en betydelig del av flåten på lengre kontrakter da ratene var på mer lukrative nivåer tidligere i år.
– Ser man fremover, er ordreboken på det laveste nivået siste 30 år, samtidig som at etterspørselen fortsetter å øke. Vi forblir med andre ord optimistiske til utsiktene i tørrlastmarkedet, sier han.
Tørrlastekspert Ingeborg Almås i Clarksons peker på at markedsuro, dårligere fremtidsprospekter for verdensøkonomien og lavere aktivitet i Kina har ført til svakere sentimeAndersen sier imidlertid at tørrlastmarkedet ikke er dømt nord og ned.
– Vi forventer at markedet vil hente seg inn igjen til høsten, ettersom vi går inn i en sesongmessig sterkere periode av året, sier han og fortsetter:
– Vi forventer også at Kina vil lette på de strenge corona-reglene, samtidig som at det europeiske importforbudet på russisk kull nettopp har trådt i kraft. Begge deler vil ytterligere styrke etterspørselen, sier han.
Golden Ocean-sjefen er rask med på å påpeke at rederiet har sluttet ut en betydelig del av flåten på lengre kontrakter da ratene var på mer lukrative nivåer tidligere i år.
– Ser man fremover, er ordreboken på det laveste nivået siste 30 år, samtidig som at etterspørselen fortsetter å øke. Vi forblir med andre ord optimistiske til utsiktene i tørrlastmarkedet, sier han.
Økt jernmalmeksport
Tørrlastekspert Ingeborg Almås i Clarksons peker på at markedsuro, dårligere fremtidsprospekter for verdensøkonomien og lavere aktivitet i Kina har ført til svakere sentiment i markedet.
BRASIL-EKSPORT: Den brasilianske jernmalmeksporten har vært under forventning, men tørrlastanalytiker Ingeborg Almås mener denne bør øke til høsten.
– I tillegg har jernmalmeksporten fra Brasil vært relativt laber og under forventning, hvilket har redusert tonnmileffekten og ført til mindre tonnasjeetterspørsel, sier hun og fortsetter:
– På toppen av det hele har kødannelsen for Capesize blitt kraftig redusert, særlig i Kina, på grunn av lavere aktivitet i jernmalm- og kullhavner. Flåteproduktiviteten har bedret seg og økt tilbudssiden både i Atlanterhavet og Stillehavet.
Utover høsten bør imidlertid jernmalmeksporten fra Brasil ta seg opp, som vil kunne bidra til en positiv tonnmil-effekt for Capesize-carrierne, ifølge Almås.
– Samtidig tror vi at de større skipssegmentene vil kunne få støtte fra økt bauksitteksport fra Guinea og fortsatt sterk global kulletterspørsel inn i fjerde kvartal, sier hun.
– Nedsiderisikoen fremover knyttes til videre nedjusteringer i verdens BNP-vekst og lite forbedring i kinesisk aktivitet.nt i markedet.
Pølsebua
15.08.2022 kl 20:36 5484

Jeg kjøpte meg inn igjen i dag etter å ha gått ut i området 100-120 uten å være med over 150. Q2 tror jeg blir bra (guidet på Q1) med utbytte rundt 5. Mot årsskiftet blir det slowsteaming for skip uten renseutstyr eller feil drivstoff. Flåteveksten er negativ. Den kan bli billigere. Men den blir uansett dyrere på nyåret.
nman
15.08.2022 kl 21:30 5381

Takker :-)
Liker at Ulrik sier de har sluttet en betydelig andel av flåten da ratene var høye. Må bel bety at de har sluttet endel utover hva som ble rapportert ifbm Q1-fremleggelsen!
Redigert 15.08.2022 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
ks1977
15.08.2022 kl 22:09 5284

Etter hva jeg forstår så blir det ikke en bryter som slås på 01.01.2023, men en lengre prosess over et par-tre år.

På tynn is nå, men innbiller meg at reglene først trer i kraft ved første inspeksjon, og så har de vel to år med underperformance før de MÅ gjøre tiltak (kanskje med unntak for kategori F?)
Traderèn
15.08.2022 kl 22:51 5170

Nesten riktig. Skipene må være I compliance ved første annual, intermediate eller renewal survey etter 01.01.2023. For reder med maks flaks så er annual survey 31.12.2022. Da har skipet +/- 3 mnd vindu til å være i compliance. 31.03.2024. Husk at ved dårlige rater seiler skipene stort sett allerede på eco speed. Det er først når ratene stiger pga mangel på skip at dette får effekt......
fattigstakkar
16.08.2022 kl 09:13 4723

De har visst en annen kalkulator på OSE. Eller har de annen dollarkurs?
Realistoptimist
16.08.2022 kl 09:18 4708

Sluttet på ca 106 kr i US i går kveld ifølge kalkulatoren min... så jeg bruker samme dollarkurs som deg ihvertfall ;-p
Slettet bruker
16.08.2022 kl 11:02 4554

Kina 6638 -1575

Han kan si og mene så mye han vil, Ceo i Gogl, men dette er fakta pdd, dette er omtrent som Corona, men denne gangen skyldes det nok en tilbakegang i økonomien og ikke et virus, dette spretter neppe rett opp igjen, vil ta lang tid.
Redigert 16.08.2022 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
16.08.2022 kl 11:03 4549

Eneste positive med kinacapen i dag er at det ikke er mye mer nedside igjen å ta av. Ned 19,2%:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 6638 (-1575)
Slettet bruker
16.08.2022 kl 11:05 4533

Er helt forferdelige tall, super syklus meg langt opp i….
Kjøper bdry på 5 dollar i q1
Redigert 16.08.2022 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
16.08.2022 kl 11:06 4530

Vi ser på den annen side positive noteringer på kina-kmax, -pmax og -handy samt samtlige tørrbulkvarer. Småbulk leder for tiden ann og kommer definitivt til å bidra med å presse på når sesongen endelig kan starte om x-antall uker.
Golden Goat
16.08.2022 kl 11:13 4507

Det vi observerer fra Kina nå er mest sannsynlig etterdønningene til de hardtlslående lock-downs vi har sett i kina samt et utall andre ugunstige faktorer som har kommet på løpende bånd denne sommeren. Det Ulle kommenterer er hans syn på høsten, som har tilgode å starte, samt hva selskapet har gjort med kontrakter i løpet av sommeren.
Fjellbris
16.08.2022 kl 12:27 4367

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -3,53% TIL USD 8.783/DAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 3,53 prosent til 8.783 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
16.08.2022 kl 16:59 4109

• Capesize spot rates drop below opex levels as sentiment collapses – Freight futures, especially ones maturing
beyond the next month, are purely driven by expectations. Earlier in the year, memories of last year’s 100,000
dayrates increased hopes of a repeat, driving futures to unexplainably frothy levels that have now retracted back to
reality. The ongoing spot market collapse is having a detrimental impact on traders’ sentiment, let alone some very
steep losses on a numerous freight books. Yet, the weak spot market reflects China’s ongoing recession of the very
crucial for shipping real estate sector, something that should have been easily identifiable months ago. But it wasn’t,
as traders were blinded by vivid memories of the past. In a highly cyclical industry like dry bulk, the more the pain,
the larger the opportunity, although timing is as always crucial in such trading decisions. Currently, sentiment is the
worse it has been in many years, implied dayrates are now below daily operating expenses and we are about to
enter a period of relatively busier trading activity for the year. Turning to fundamentals, China is desperately looking
for ways to stimulate an ailing economy, while in Europe imported coal is a vital energy source for the winter. The
above represent positives in a rather depressed market. Are we at a turning point for dry bulk? Only time will tell
but history has shown that when it comes to turning points, the worst it feels today the better the outcome will be
a few months down the road. Our view is that absent a historic collapse in the Chinese economy, upcoming stimulus
efforts will provide the catalyst for major restocking of iron ore, and thus, a swift jump in dry bulk demand.
Mollen
16.08.2022 kl 21:18 3856

Børskurs VS rater er jo eventyrlig ! 105 kr for GOGL og 8,7K på Cape… Hvis ikke kursen kolapser før ratene snur kan jo dette bli bra i høst hvis cape når 60-70 K. Nå er der jo selvfølgelig allerede bakt inn en del forventninger i dagens kurs, men går ratene 7-8 gangen nå i høst kan vi sikkert se 170-180 kr om ikke aksjen korrigerer ned før vendingen i ratene da…
Redigert 16.08.2022 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
nhydro
16.08.2022 kl 21:31 3829

Blir sikkert snart plutselig shortet ned til 80-tallet
Mollen
16.08.2022 kl 21:40 3813

Sukk ja, det er det som alltid er problemet… Den kan ofte holde seg godt en stund selv om ratene faller, men den rekker nesten alltid å korrigere ned før ratene vender oppover.
Redigert 16.08.2022 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2022 kl 21:59 3767

Tok sjansen på noen Bdry bett i dag på 9,9
Så da faller vel cap til 3000 dollar tipper jeg:-))

Må da være rom for et bitte lite blaff frmover?
Var litt tendenser i det minste at Kina Supra og Panne snudde litt i dag
Redigert 16.08.2022 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
bankersen
17.08.2022 kl 06:12 3517

Kjøpte ikke BDRY i går, men har akkumlert frem til i går. Kjøpt større posisjoner jo mer den har falt. Sannheten pleier ligge et sted midt imellom. Så kan nok se Cape et sted mellom 30k-50k i Q4, 100k som mange er posisjonert for skjer ikke. August og september blir nok ikke noe rope hurra for om ikke C5 drar indeks opp, C3 ser sørgelig ut med altfor mange båter posisjonert der om ikke kull Frounthaul overrasker. Vel Cape rater er spektakulære greier. Nå har flyten vært ekstrem, litt inneffektivitet kan dra opp fremtidsratene betydelig på kort tid.
nman
17.08.2022 kl 06:34 3507

I dag trer EU’s forbud mot import av russisk kull i kraft:
https://www.hellenicshippingnews.com/eu-ban-on-russian-coal-imports-comes-into-force/
hogan
17.08.2022 kl 08:37 3343

Har ikke holdt seg denne, ned fra rundt 160 til 105 er ikke å holde seg, det er ned 35%. Tank holdt seg jo bra med minusrater i et år, Dht og spretter opp når de tjener noen cent i kvartalet.
Markedet ser fremover og 2023 blir sterkt da myndighetene kjører på med infrastrukturpakker blir mye frakt av det.
Slettet bruker
17.08.2022 kl 08:44 3338

50 k i q4? Har jeg overhode ingen tro på.
Skulle en se 25-30 k før jul er det jule kvelden, men volatile greier den capen, lenge siden en har sett kjempe sprett i FFA,bare et depressivt langt nedsalg.
Bdry er high risk, den kan enda falle 50% i værste fall, er så feig at jeg setter stopp rundt 9,5 hvis en kommer seg ut, men håper selvf en kan få en liten reward nå, ren gambling det der.
Redigert 17.08.2022 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2022 kl 10:15 3237

Se markeds reaksjon i Belco i dag, sender ned 10% på et resultat som er svakt under forventning, men endog meget godt.
Vi har sett lignende saker i Usa, vs Genco og Star, kan vel fort være investorer som benytter volum til nedsalg.

Det forumdrer meg ikke om de banker ned Gogl etter q2, selv om de levere varene, ja hvis ikke raten reverserer noe voldsomt innen den tid
Redigert 17.08.2022 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
hogan
17.08.2022 kl 10:41 3196

Har handlet i Belco i dag på 18,3 helt glimrende vurderer mer nu, Dht hvis de får 25000 us får sine vlcc blir det 58 øre i utbytte, den koster 80 kr. Bulk er stedet å være
Redigert 17.08.2022 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2022 kl 11:00 3149

Steike ta, får håpe en traff bunnen i Bdry
Capesize $/day 7040 +402
Panamax 1678.4 +12.36
Redigert 17.08.2022 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
bankersen
17.08.2022 kl 11:39 3062

Gjenstår å se, men som du sier kan den falle 50% til. Men det er noen grunner som ikke taler for det. Kull er fremdeles sterkt og lagrene må fylles opp til vinteren. Kull er billigst energi kilde. Normalt fraktes det mest jernmalm i perioden september - november. Skal vi gå mot 50% fall må vi ha en total lock down, resesjon har vi allerede i jernmalm og blir kanskje ikke så mye verre? Kanskje ser vi skrapingen tiltar. Non-scrubber Caper taper penger som FY nå.
Golden Goat
17.08.2022 kl 12:01 2995

Kinacape noterer opp 6,1% i dag:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 7040 (+402)
Slettet bruker
17.08.2022 kl 16:59 2792

Solgte ut i break, får bare avvente, glir ned som vanlig
Max Payne
17.08.2022 kl 21:51 2673

Over 3 % synlig short mot 2020 Bulkers nå. De profesjonelle skal tjene penger på kursfall i tørrbulk nå. I morgen skal kanskje rentene opp med 0.5 %. Inflasjonen stiger til over 10 % i UK.Samtidig reduseres pengemengden i omløp i USA. Hva som skjer med norske boligpriser er et åpent spørsmål, men dersom prisene synker pga. økte renter og folk får problemer med finansieringen og må begynne å selge med tap, vil nok en god del aksjeporteføljer bli løst inn. Kanskje.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG9156K1018
Golden Goat
17.08.2022 kl 22:27 2635

Golden Ocean Group Limited (the “Company) will publish its financial results for the second quarter of 2022 on Thursday August 25, 2022.
Slettet bruker
17.08.2022 kl 23:41 2546

Norske bolig priser skal ned, håper det skreller skikkelig.
Når 2 mennesker i vanlig jobb skal slite 1/2 liv for å ha tak over hodet er det noe galt, på tide bolig ulvene får seg en knekk, det er fortjent.
Hva vert tallet, 5% med en helsearbeider lønn har råd til bolig i Oslo med dagens priser, sleng på at en mulig dusj vil koste 250 kr til vinteren.
Det er med stor glede jeg forventer et større fall i bolig prisene og jeg ønsker det vel bekommen,noe er riv ruskende galt.
Noen har gottet seg og tjent ekstreme penger på dette i mangfoldige år, tenker ikke på mor og far som har jobbet for boligen, men ulvene, på tide å komme ned på jorden.
Når ungdommen som skal drive dette videre ikke har nubbsjanse for å få et krypinn, da går det galt til slutt.
På høy tid.
Redigert 17.08.2022 kl 23:45 Du må logge inn for å svare