GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 264632

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view

var litt for treig på avtrekkeren der, ellers hadde jeg benyttet sjansen til å øke.

Selger til hverandre, på veg ned i avgrunnen.
Er jo bare sorgen så langt øyet kan se i shipping, energi og sykliske aksjer.
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/09/16/7930993/hermanrud-varsler-krakk-det-smeller-na

Stay away
Kursmål 70
Redigert 16.09.2022 kl 22:30 Du må logge inn for å svare

Golden holdt seg fint i USA. Tilsvarende sluttkursen på OSE. ZIm derimot gikk det veldig dårlig med, så har blitt mer skeptisk til MPCC.
KJEPET
17.09.2022 kl 08:52 4608

Da fikk vi nok et fall i malmlagrene i China denne uka (-1.8mt).
Tror det kan bli en overrasking på oppsiden i ratene de neste to ukene:-)

Vi har skrevet om når det potensielt er mulig å "bygge ihjel capesize-markedet"; med det antall skip som må leveres for å øke flåten la oss si 10%, så vil dette ikke kunne skje med leveranser som før seint i 2027 tidlig 2028. Når det kommer til denne konkrete bestilling med skip til levering i slutten av 2025. Å si at denne artikkelen tilsier at man "plutselig i dag kan kjøpe skip og forvente å få de levert i 2025" så er dette ganske feil. Det finnes mange mulige forklaringer her; kanselleringer, bestillinger som tidliger har vært anonyme, oppkjøp av kontrakter som andre redere har ingått på et tidligere etc etc. Om man uten problemer kunne ha bestilt store skip med levering i 2025 i dag, hvorfor er det da slik at det akkuratt har blitt rapportert containerskip med levering 2026 og gasstankere med levering 2028? Er redere virkelig så dumme at de vil kaste vekk 2 år med inntjening, bare fordi de liker å vente?

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/09/Weekly-SP-Market-Report-Week-ending-September-16th-2022-Week-37-Report-No-37.22.pdf
Redigert 17.09.2022 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
nman
19.09.2022 kl 07:13 3792


The sentiment in the Capesize market has clearly improved with many optimistic for further lifts from here.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-recovered-lost-ground-this-week/
KJEPET
19.09.2022 kl 10:09 3452

Ja. Blytungt nå. Nå er nær sagt alle negative. Jeg satser på at forrige bunn på 84.78.- holder denne gangen :-)

Kinacape ned 9,4%, likevel godt over BE for oss. Kinapanne står stødig på 18,0k.

China-Japan/Pacific Round Voyage: 13060 (-1351)
bulb
19.09.2022 kl 11:10 3358

Kina rater:
Dampier(West Australia)—Qingdao(China)
Tubarao(Brazil)—Qingdao( China)
Tilsvarer disse C5 og C3?

Monday 19 Sept:

BDI, BCI, BPI, BSI, BHSI, BSPA, BSRA, BDTI, BCTI, BLPG, BLNG, BAI, FBX, BCTI, BDTI, BCTI-TC14, BCTI-TC14, TC18, MRA Triangulation. BDTI-TD21, TD25 & TD26, BFA & BOA will not be published.
ørnen
19.09.2022 kl 12:22 3268

For en stund siden ble jeg latterliggjort da jeg tippet at gogl ville falle tilbake til 70-80 nivået. Ja så er vi der og sannsynligvis så skal vi også se 70 tallet før dette snur.

Fristelsen ble for stor, måtte kjøpe litt i dag

Når du kommer med spådommer, så kom gjerne med tidsperspektiver også da! Jeg kan gjerne spå at vi vil se denne på 50-tallet, eller på 130. Jeg vil helt sikkert få rett i begge deler, bare jeg venter lenge nok...

Er det kommentaren din fra 11. april du sikter til her?

"Artig å lese kommentarene her inne. Så mye synsing, håp og tro skal du lete lenge etter. Går indeksen opp på en rute så postes det og man konkluderer med at nå er himmelen igjen skyfri og at rater på 40-50' ligger rett rundt hjørnet.
Samtidig så lukker man øynene for følgende faktum
- trenden på BDI er ned
- BDI er svært lav pr.d.d
- Kina har ikke kontroll på C situasjonen i lander og er i delvis panikk modus
- inflasjonen øker i verden med påfølgende rentehopp som gjør det dyrere å låne penger
- det er store problemer med vareflyten i verden som vil føre til at mange bedrifter vil få redusert resultat framover
- Oslo børs i ATH
- etc
Utelukker ikke at girl [skal nok stå GOGL her] kan se på 80 og 70 tallet om ikke så lenge"

I så fall er det jo ganske misvisende å bruke den kommentaren som en "I told you so". Aksjekursen gjorde ikke noe annet enn å stige etter dette. Aksjekursen gikk opp 58% på 5 uker. Hadde noen fulgt dette med å sele, hadde man altså gått glipp av muligheten til å selge på 156kr, slik jeg og sikkert flere andre gjorde. På den annen side, må jeg si, at det er ikke bra hvis om du blir latterliggjort og det er veldig beklagelig hvis det har funnet sted i denne tråden. Kritiske kommentarer bør selvsagt debateres saklig.
ørnen
19.09.2022 kl 13:03 3156

Hvorfor skal jeg oppgi tidsperspektiv når få eller ingen andre gjør det her på forumet?
Mitt poeng er at den utviklingen vi nå er ser har ligget i kortene lenge.
Sentralbankene har overstimulert økonomien til den ble rødglødende, penger har vært tilnærmet gratis, Kina lever i en boble etc. Alle som kan litt økonomi vet at intet tre vokser inn i himmelen, heller ikke dette.
Å spå når demningen brister er umulig, selv profesjonelle som lever av markedet vil ikke greie det, men advarslene har vært mange den siste tiden.
Mitt bedt er at gogl vil se 70 tallet før det snur, men å si når vil kun være synsing.
Realist
19.09.2022 kl 13:10 3145

Leste en analyse på Seekingalpha fra 16. september med titelen:
Golden Ocean Group: Eradicating COVID-19 From China Is About To Hurt

Hovedessensen i analysens konklusjon var følgende:
Fremtidsutsiktene ser for øyeblikket ikke lovende ut med Kina som kjemper for å utrydde Covid-19 samtidig som de bare gir relativt liten stimulans. Dette vil sannsynligvis ytterligere svekke fraktratene for tørr bulk. Når GOGL’s sterke kontraktsdekning avsluttes i løpet av de kommende månedene, vil deres økonomiske resultater høyst sannsynlig forverres raskt. Når disse faktorene hensyntas, vil man med stor sannsynlighet se at utbyttene deres stuper, noe som gir mer nedsiderisiko enn oppsidepotensial.

https://seekingalpha.com/article/4541373-golden-ocean-eradicating-covid-19-china-hurt
Redigert 19.09.2022 kl 13:13 Du må logge inn for å svare

har du regnet på hvor mye GOGL har betalt i utbytte siden du kom med "kursmålet" ditt? du må i anstendighetens navn i hvert fall trekke fra det og da blir vel kursmålet ditt nærmere 50 nå.

Gjesp. Kina er kursdriver. Kina har slitt med covid og feilet i strategi. Kina må endre covidstrategi for å oppnå økt vekst - det er opplagt. Peder Simonsen Golden O: "I slutten av august ble det kjent at kommunistpartiet i Kina holder partikongress 16. oktober. Finansdirektøren venter å se en positiv reaksjon på aksjekursen når vi nå går inn i det som normalt sett er en sterk periode for tørrbulk." Pareto-konferansen forrige uke. M. A. O. Kina skal på fote igjen. Er det vanskeligere enn det? Vi skal nok se kjepets 171,- flere ganger før vi er ferdige med denne aksjen. Long har spådd 70-tallet jevnet og trutt i flere år. So what?
Realist
19.09.2022 kl 14:52 2945

Merkelig at ikke markedet ser dette.

Spennende, de har nok kursmål 70

Blir spennende når de og øvrige som har shortet snart må dekke seg inn😉

Ps hvem vil sitte short over Q3 presentasjonen, Q3 der GOGL har sikret ca 80% av ratene til USD 27.000 og nye store utbytter venter? Kursmål meglere 150-157 nylig er ikke for 2022, men 2023 og fremover da tørrlastmaekedet de neste årene ser meget bra ut😀
Redigert 19.09.2022 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
nman
20.09.2022 kl 07:02 2648

Kull.
Buyers in Europe and beyond are now vying to pay top dollar for coal from often remote mines in places such as Tanzania, Botswana and even potentially Madagascar.
https://www.reuters.com/markets/commodities/coal-rush-energy-crisis-fires-global-hunt-polluting-fuel-2022-09-20/
Realist
20.09.2022 kl 07:18 2640

Markedet ser fremover:
-Q3: $27.9k per day for 80% of Capesize days and $27.1k per day for 96% of Panamax days
-Q4: $29.5k per day for 25% of Capesize days and $21.9k per day for 27% of Panamax days
Surfsup
20.09.2022 kl 09:38 2347

FFA CAPE:
SEP 11500 + 8,75%
OCT 19000+ 16,9%
Q4 17791 + 11,8

Der var vi tilbake. Kinacape opp 17,8%:
China-Japan/Pacific Round Voyage: 15383 (+2323)

det fine med aksjer som har betydelig short, er at skvisen plutselig kommer når verden ikke går under denne gangen heller.

Og hvis verden går under, betyr aksjegevinster lite.

20.09.2022 12:03:59
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +31,3% TIL USD 16.540/DAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 31,3 prosent til 16.540 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

Spennende å se om vi klarer å bryte 20k på CAPEOCT. Skader ikke om Vale kommer på banen igjen, da er den sikret.

https://twitter.com/realGoldenGoat/status/1572173600655917058?s=20&t=gW62XqNaIJhXs6GVQsO6jw

Looking gooood😉
…..
Freight futures am update
Capesize up ~15%
Panamax up ~11%