DOF fremover mot 2035

seasin
DOF 22.06.2022 kl 12:24 46407

Det er altså HELT greit å skyve på 13 MILLIARDER med forfall I 2026 og 2027 men altså ikke på de 5 siste milliardene

Løsning er jo selvfølgelig nå rett før TIDENES comeback å OGSÅ skyve på de siste 5 milliarder tilsvarende i tid

Her er det noe som ikke stemmer og meget merkelig hvordan dof ledelsen har forsatt med nedskrivninger det siste året i et marked som koker over spesielt I brasil der pengemaskinen DOFCON aldri har levert bedre enn nå

De har jo hele tiden betalt avdrag og renter som de skal og har i det siste fått nye gigant kontrakter

OG NÅR DET GJELDER DET GODE SAMARBEIDET MED TECHNIPFMC I BRASIL REGIONEN BØR DETTE UTVIDES KRAFTIG DE NÆRMESTE ÅRENE SLIK AT ENDA STØRRE GIGANT KONTRAKTER KAN OPPNÅS

SÅ HER MÅ DET KREVES EKSTRAORDINÆRT GENERALFORSAMLING og få inn NYTT STYRE som kan se de fantastiske mulighetene som nå ligger foran oss


Redigert 15.09.2022 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2022 kl 21:06 3336

Ingen kan spå framtiden nøyaktig, men jeg har værtfall hatt rett i at kursen vil øke, din spådom gikk jo ikke helt slik. Kursen kan sikkert gå ned i periode under resirkuleringen til den er ferdig, kanskje fra 10 kr. til 5 kr. (jeg bare spekulerer). Men det er jo ikke en permanent sak, aksjekurser går opp og de går ned. Jeg pleier ikke anbefale eller si at folk skal kjøpe aksje eller ikke. Men skal man kjøpe aksje er tiden nå, (det er jo loppemarked pris på DOF). Det er vel fortsatt en god tid til refinansieringen skal gjøres, mye kan skje imellomtiden. Jeg er overbevist at gjelden ordner seg.
Redigert 23.08.2022 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
complicado
23.08.2022 kl 21:18 3348

Tror vi skal vente til vi har fasiten, så kan vi konkludere. Frem til nå er mesteparten av argumentasjonen ønsketekning og veldig fjernt fra virkeligheten. At Alan og andre blir fornærmet når noen påpeker dette, så får det være det samme. Jeg kommer ikke til å sitte i timevis å argumentere på dette forumet, men velger å forholde meg til det ledelsen og styret kommuniserer til markedet.
Slettet bruker
23.08.2022 kl 21:25 3319

Det var ikke det eg spurte om?

Så med andre ord du kan slenge leppen mot en gjeng som gjør ikke noe annet enn å framskaffe informasjonen de finner enten innom DOF eller sektoren DOF er med i og deler den gjerne med andre også er ikke de i virkeligheten? Hvor fant du synsing som du skriver ifra de? Ingen sa du skal henge her i timesvis og skrive.

Tror vi skal vente til fasiten? Skrev noen av de at de hadde en fasit feks?
Slettet bruker
23.08.2022 kl 21:27 3363

Styre og ledelsen har jo informert om EGF, du forholder deg vel til det også da? Samt at DOF kommuniserer på at om en løsning ikke blir godkjent at en alternativ løsning må finnes. Kjempefint at du også forholder deg til hva de kommuniserer, spesielt børsnoteringen i går er grei få med seg.

La meg sitere hva DOF /styre kommuniserer på "In the event that the requisite majorities at such meetings do not grant the necessary consents and approval, the Restructuring Agreement requires its parties to negotiate in good faith and seek to agree ***alternative implementation*** steps to implement the Restructuring. "
kilde => http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6387&M=NewsV2&PID=7199
Redigert 23.08.2022 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
DividendYield
23.08.2022 kl 21:39 3344

Synes jeg ser litt antydninger til desperasjon i argumenteringen her, når kursutviklingen ikke går som ventet/ønsket.
hypotetic
23.08.2022 kl 23:14 3197

Det var en som var ærlig her inne for noen uker siden. Han skrev: Vi vil jo alle ha aksjer i Dof i tiden fremover. Det er bare det at vi vil ha dem billigst mulig......

Det må være like lovlig å snakke ned som å snakke opp en aksjen skrev hifidude for en tid tilbake og ba meg tenke før jeg svarte. Nå har egentlig denne nedsnakkingen bare vært positivt for de som har kjøpt billig.... Det man likevel kan hevde er at det ikke er greit å nedsnakke ved å repetere samme synsing til det kjedsommelige uten å tilføre noe info til debatten eller fremlegge noe som helst dokumentasjon.
hypotetic
24.08.2022 kl 08:46 3022

https://dofmg.blogspot.com/ Dof minoritetsgruppe startet for over 1 år siden å samle inn telefonnummer og eposter til alle de større småaksjonærer i Dof som tenker å stemme ned et uhensiktsmessig refinansieringsforslag. Gruppen har støtte fra tilnærmet samtlige av de store småaksjonærene i Dof og har børsmeldt passert negativt flertall dvs 33,33% av aksjekapitalen. Totalt er det over 68% småaksjonærer i Dof så gruppen kan vokse enda mer ved behov. Det er ikke teoretisk mulig å få 2/3 flertall for et uhensiktsmessig forslag når Dof minoritetsgruppe kontrollerer over 1/3 av stemmene. Da må eventuelt Møgster kjøpe seg opp fra 31,6% til over 66,66% og dette vil ikke kunne skje uten at børskurs øker ekstremt mye. Børskursen i Dof har falt over 99% og en del eldre aksjonærer kan fortelle at de har kostpris på mange hundre kroner på sine aksjer noe man ser stemmer ved å studere børskurs Dof de siste 10 år. Samtlige konkurrenter og aktører i Subsea og flytende havvind melder nå om den største rateøkningen og strammeste markedet de har vært i noen gang.
Redigert 24.08.2022 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
hifidude
24.08.2022 kl 09:19 2967

Lykke til med prosjektet, jeg er sikker på at gruppen skyter seg selv i foten.
Såkalte småaksjonær-opprør har ikke særlig mange suksesshistorier å vise til, hvis noen.
hypotetic
24.08.2022 kl 10:19 2884

Hifidude, du beviser her du ikke er i stand til å formulerer hva som kan inngå i begrepet sikkert. Det eneste som er sikkert er at du har tatt tapt etter at du kjøpte og anbefalte Dof på mye høyere kurs enn i dag og solgte deg ut nesten på bunn. Det som også er sikkert er at det var feil av deg å anbefale andre å selge på bunn når kursen nå har 4 doblet seg etter du anbefalte dem å selge. Det som er sikkert er også at du er ekstremt aktiv likevel med å anbefale andre og at vi kan se av dine anbefalinger, vurderinger og råd til andre at disse alltid har vært feilaktige.
Redigert 24.08.2022 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2022 kl 10:22 2897

Du er så sikker, men bommer flere ganger. Hilse Møkster.. Avstemming i denne gruppen blir juridisk med bankID det kommer til å skje 100%
Redigert 24.08.2022 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
syvert1
24.08.2022 kl 11:26 2843

Tror nok det ikke er mange tilsvarende caser historisk der private sitter på 68% av aksjene og dermed kontrollerer selskapet.
Uansett gjelder vel regelen om aldri å investere mer en en har råd å tape på børsen, det var gjærne der Du gjorde din største feil?. Mange har vel måtte gå fra hus og hjem, fått ekteskapet ødelagt.... forstår en kan bli bitter, men kanskje en bør tenke på å gå videre i livet, investere etter evne.
Slettet bruker
24.08.2022 kl 12:13 2808

Her er en veldig fin artikkel om Aksjonærdemokrati https://www.nbim.no/globalassets/documents/features/2003-2006/05-aksjonarenes-rettigheter.pdf
hifidude
24.08.2022 kl 13:11 2705

Blir det selloff før Q2?

Ser slik ut
syvert1
24.08.2022 kl 13:19 2724

Veldig bra og informativ artikkel. Liten tvil om at når 68% av eierne er private aksjonærer er de primær interessent som gruppe og skal ved god Ledelse vies spesielt stor oppmerksomhet. Dette har Dof elegant oversett og derfor er nå en finansieringsløsning etter flere års " forhandlinger" fremdeles uavklart. Dette kommer til å bli situasjonen helt til de kommer med et forslag som kan få 2/3 flertall på EGF eller hovedeier sammen med obligasjonseierne kjøper så mange aksjer at de får 2/3 flertall. Det siste er lite sannsynlig.
En annen mulighet er om Dof velger å slå seg sammen med et annet selskap men dette må vel også behandles på EGF og ha minst 50% av stemmene.
Villmannen
24.08.2022 kl 13:41 2719


Hvor legger man seg til som små aksjonær for å delta? Ser det er en slik gruppe. Mvh
complicado
24.08.2022 kl 14:00 2687

Hypotetic, du er vel den som har gått mest på repite og gjentar ditt budskap og argumentasjon til det kjedsommelige. Jeg må ærlig innrømme at jeg kun skumleser dine innlegg, da innleggene dine er nærmest er copy & Paste med samme argumentasjon og ordbruk som er gjentatt i hundrevis av innlegg.

Håper selskapet vil opplyse om hvilke veivalg de konkret vil følge ved nedstemming på EOG.
Mr Big
24.08.2022 kl 14:09 2662

Skal man selge eller kjøpe?
Villmannen
24.08.2022 kl 14:20 2628


DOF går til kr. 4.- i morgen - så her er det gode lodder å ta.
Mr Big
24.08.2022 kl 14:24 2613

Hvorfor tror du den skal til 4 kroner?
complicado
24.08.2022 kl 14:28 2611

Da har DOF styret og ledelsen villedet markedet grovt iht sin kommunikasjon. Dette vil være straffbart og grov kursmanipulasjon
Slettet bruker
24.08.2022 kl 14:34 2616

Hvordan har DOF styre villedet markedet? Kom med kilde til din påstand. DOF har aldri sagt at kursen skal ligge på 1 eller 2 kroner. Fair value er 16 kr rent matematisk. https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-dof/dof-shares .
Redigert 24.08.2022 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Villmannen
24.08.2022 kl 14:34 2571

Vi som har aksjer får håpe styret stemme korrekt i morgen. Videre på at de har noe bedring å vise til. DOF til kr. 4.- i løpet av morgen dagen.
Redigert 24.08.2022 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Villmannen
24.08.2022 kl 14:47 2586

Husk på at hele DOF nå er verdsatt til kun kr. 490 mill og da kan du selv tenke hva innskudd på over 5,7 milliarder gir på kurs om emisjon settes korrekt. Da vil selskapet bli verd over 6,3 milliarder. Du har dine aksjer og selskapet blir solid, men mange flere aksjer. Verdi på selskapet øker med 5.7 milliarder. Om de nye aksjene som tildeles for 5.7 milliarder gjøres i en emisjon til f.eks. en kurs på kr. 3.- vil eksisterende aksjonærer gå ned i eierandel (mye) men hver enkelt av de aksjene som er i dag vil også bli verd kr. 3.-. Er det noen som mener at de skal få aksjene på billigsalg så får de stemme på det. Men å gjøre om 5.7 milliarder i gjeld til aksjer er helt ok så lenge kursen settes korrekt etter nåtidens verdi og etter gode utsikter flommer over. Husk at det alltid er bedre å ha aksjer i noe som er bunnsolid. Men settes emisjonskurs for kr. 5.7 milliarder lavt har dagens aksjonærer grunn til å bli STEIKE FORBANNET.

Nå har selskapet en omorganisering på gang og den må gjennomføres innen 22 okt 2022. Det skal da også velges inn et styre som godkjennes av kreditorer. Slik jeg ser det er dagens marked så godt at mnd for mnd vil DOF bedres slik at kreditorene kan akseptere en ok emisjonskurs for det beløp som måtte til for omorganisering blir godkjent og slik at alle blir nøgd .
Redigert 24.08.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
syvert1
24.08.2022 kl 14:48 2618

Vet du hvilken tall de har lagt til grunn, er det Q1 resultatet og håper i så fall de oppdateter når Q2 tallene kommer og at de gjerne tar med de siste kontraktene i Brasil som begynner Q4 AHTS, og Q1 2023.... 😀
Slettet bruker
24.08.2022 kl 14:59 2591

Låg på 8.65kr tidligere før Q1 i år dobbelt de kursen på sia til 16kr etter Q2 i morra så blir spennende å se 👍😁
Svendand
24.08.2022 kl 15:07 2557

Hva tenker dere om SOFF og valutasmellen vs DOF og gjelden de har? Kan kursen stupe i morgen eller er det mest sannsynlig med flat, eller sannsynlig med stor vekst? Det forundrer meg at den gikk fra +9 til -3 % i dag.
syvert1
24.08.2022 kl 15:13 2562

Disse 5,7 mrd. var bygget på en EBITDA på 2.7 mrd. La oss nå se hvilken EBITDA DOF oppnår i Q2. Det er rimelig å tro slik markedet utvikler seg at ingen kvartaler fremover viø. bli dårligere. Før har Nordea uttalt at Gjeld/EBITDA = 5.0 er meget bra, Dof burde være fornøyd med en løsning som gir 5-6. En god fjelvett regel er " Det er aldri for sent å snu", det burde også gjelde Dof og gjeldskonvertering om de ønsker en løsning som får 2/3 flertall på EGF
hifidude
24.08.2022 kl 15:17 2613

En ting er sikkert; DOF har skuffet hvert eneste kvartal i flere år nå. Tar det for gitt at det samme skjer nå.
Legg til utvanningen som kommer, så ser det mørkt ut for aksjonærene.
Slettet bruker
24.08.2022 kl 15:20 2624

Prosent regning gir ikke alltid korrekt svar. Mye av denne prosenten er basert på øre over timer. Totalt sett har kursen økt med 50% de siste dagene. Alt tyder på at EBITDA blir høy. Jeg tenker vi ser en dobling.
Redigert 24.08.2022 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Villmannen
24.08.2022 kl 15:22 2638

Tror folk må tenke seg litt mer om før de vibrerer av frykt for at gjeld blir omgjort til egenkapital via emisjon. Sikres omstillingen/endringen blir DOF under dagens gode marked og med dagens utsikter et solid selskap. Bedre det enn å eie 50k i noe som kanskje kunne blitt slått konkurs? Usle 200k tok det å senke kurs fra 1.58.- til 1.51.- så noen er flinke å plukke billige aksjer :).
Redigert 24.08.2022 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2022 kl 15:26 2614

Lærte du ingen ting av restruktureringen i Soff,Sioff, Sdrl og Prs, du satt jo med aksjer i de alle når de restrukturerte og nå er det på ´n igjen.
Villmannen
24.08.2022 kl 15:29 2598


Etter min mening er det viktigste man kan gjøre å få til en god emisjonskurs når man skal omgjøre gjeld på 5.7 milliarder. Det er der ranet av små aksjonærer kan bli begått. Har meldt meg inn i minoritetsgruppen med mine aksjer. Lykke til.
Slettet bruker
24.08.2022 kl 15:33 2609

konspirasjonen om at alle refinansieringer er like blir helt feil. Vært selvskap har sin måte å løse disse tingene på, og alle disse selvskapene gjøre det helt supert om dage i dag. Etter refinansering vil det kun styrke selvskapet og øke mcap. Om det skulle bli noe utvanning kan det kjøpes tilbake slik som PGS har gjort. Det betyr at kjøper du aksjer i dag billig, kan det godt tenkes du sitter med solid fortjeneste neste år. Jeg går ikke ut å anbefaler folk å værken kjøpe eller selge, jeg bare sier noe om prognosen framover basert på de tall vi har til rådighet, dette blir nok enda mer klart på torsdag, da skal vi ta fra værandre rapporten og regne ut og lage ny analyse. Det å sitte på aksjer under en rekonstruering er litt som å ha bilen din på ferga, du er på vannet, det blir litt bølger og er litt skeptisk men til slutt går det bra å du kan kjøre videre.
Redigert 24.08.2022 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
ted46
24.08.2022 kl 15:46 2576

Fulgt med i timen å sett at verden har endret seg drastisk. Men som vanlig ser du bare 12 timer frem i tid.På korte flater er du god ,men forhold deg til det.
AlanS
24.08.2022 kl 17:28 2397

Lærte du ingenting av MPCC? Du mente at å kjøpe MPCC til 2 kr var å bortkaste penger i 2020. I 2022 mente du at MPCC under 20 er for billig.
Greit å vite litt om hvem vi snakker med her.
Force10
24.08.2022 kl 17:30 2399

Å sitte på aksjer i selskap som skal restrukteres bør nok på ingen måte sammenlignes med å ta ferge, i alle fall ikke med ferjer i Norge. Sannsynligheten for at ferjeturen ender på det sted som du forventer, til den tid som er satt opp i rutetabellen, er veldig høy. Det er også veldig begrenset økonomisk nedside i tilfelle fergen skulle bli litt forsinket. Det er heller ingen grunn til å bli skeptisk om det er litt bølger under overfarten, det er strenge regler for hvordan ferger skal bygges for å klare de værforholdene de kan utsettes for i det fartsområdet de er satt inn i.

Mulig man kan sammenligne med en ferjetur i mer eksotiske land, der det ryktes at det er siste sjanse å komme seg over fjorden før uværet kommer, og fergen legger fra land med langt flere ombord enn den burde. Det kan gå bra, men dersom været blir litt dårligere og alle løper over til en side for å komme seg i le, kan det vise seg at stabiliteten ikke er tilstrekkelig, og når fergen kantrer, viser seg det fort at det ikke var redningsvester til alle.

Mulig jeg har gått glipp av noe, men PGS har vel kun kjøpt tilbake aksjer som del av aksjeprogrammet til ansatte, det var vel aksjer for ca. 3,6 mill?
Du har selvsagt helt rett i at refinansiering styrker selskapet og at mcap øker. Det som er interessant å diskutere i forhold til aksje kurs er jo om mcap vil øke like mye som selskapet refinansieres med, eller om det vil handles med en rabatt etter refinansieringen er gjennomført.

I morgen får man nok en indikasjon om det er kjøpt eller solgt aksjer billig i dag. Jeg forventer at Dof gjør det meget bra på drift, men at valutaendringer ikke hjelper på balansen.
hypotetic
24.08.2022 kl 17:49 2370

Jeg har hovedsakelig kjøpt alle aksjene mine gjennom verste krisen. Jeg er fortsatt investert i alle unntatt sdrl der jeg solgte alt og gikk i ca 0. De har nå gitt mange 100% avkastning alle de andre. Når det snur kraftigst opp er litt vanskelig å vite så da foretrekker jeg å være inne hele tiden. Den gang var situasjonen at oljen ble gitt bort gratis, gass og oljevirksomhet skulle avvikles, skipene var i opplag eller på vei til opplag og mannskapet satt på karantenehotell og fakturerte. Det er ikke lett å evne å se raskt nok for de fleste at markedet har endret seg... Jeg er forundret over at reprisingen ikke er skjedd mye kraftigere selv om over 1000% kursøkning i Soff må sies å være et lite stykke på vei.... Market cap på disse selskapene er foreløpig ekstremt lav om noe jeg tror alle kommer til å le av om noen år...
Redigert 24.08.2022 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
syvert1
24.08.2022 kl 17:55 2352

Pr. 31.03 var vel dollar gjelden til Dof ca. 12,5 mrd nok.
Usd/nok 31.03 var. 8,7479
Usd/nok 30.0. var. 9,9629
Dette tilsvarer 13,9 % styrking av usd slik at gjelden i usd har økt fra 12500 mill til 14 237 mill. eller med 1738 mill.
Dette vil redusere E. K og mange vil nok si øke gjelden som skal konvertetes. Men det skal også føres en betydelig valuta gevinst i og med at BRL styrket seg mot nok i perioden betydelig. Skrives skipsverdiene opp og noe tilbakeføring av impairment trenger dette ikke å bli så gale.
Det CFO bør legge vekt på er bakgrunnen til denne styrkingen av USD/NOK nemlig en midlertidig sky høy inflasjon i US og derav triple rente oppganger. Dette vet vi er midlertidig og er i ferd med å gå tilbake. Siden 01.07 har usd/nok svekket seg 1,78% som medfører at gjelden i usd allerede er redusert fra 14 237 mill til 13 984 mill., 253 mill.
Det er godt mulig noe gjeld er betalt i kvartalet, og evnt påløpte renter i kvartalet er ikke tatt hensyn til.
Kilder
https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Valutakurser/?tab=currency&id=USD

https://investor.dn.no/#!/Valuta/Y9/Amerikanskedollar

Redigert 24.08.2022 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
Force10
24.08.2022 kl 18:56 2260

Blir interessant å se hvordan BRL påvirker regnskapet. BRL har vel svekket seg mot USD i perioden, men styrket seg mot NOK. Det vil vel gi høyere VIU vurdering av AHTS i Brazil, men hvordan BRL/NOK påvirker valutagevinst vil vise seg. Det er vel USD/NOK som gjør det store utslaget, 1,7mrd ekstra gjeld er ikke bra, men skipsverdiene øker vel også pga. endringen i valutakurser.
Finanskostnaden i perioden vil jo også øke pga. valuta endringen, og siden løpende renter i det vesentligste ikke blir betalt, men lagt til gjelden, vil jo de også øke gjelden. Skrive opp skipsverdier og tilbakeføre impairment er vel akkurat det samme?