PEN - The final countdown

Fluefiskeren
PEN 23.06.2022 kl 19:11 190203

Forrige tråd stengt grunnet for mange innlegg. Åpner derfor en ny. Trådtittelen henspeiler til boringen av PEN sin mest spennende brønn noensinne. Vi snakker om Gazania-1 i Sør-Afrika. Forventet spud primo september. Vi teller også ned til minst dobling av produksjon på Dussafu i slutten av året eller tidlig på nyåret. Heller ikke å forglemme nye letebrønn(er) på Dussafu. Alt en stund frem i tid, men dette går fort.
Redigert 24.06.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
40something
30.08.2022 kl 19:27 3847

Nå skrev jeg aldet refererte i begynnelsen av dagen, hvilket var et utsalg på 5 milj nok fra 31,4. Da var ikke Pen i det du beskriver. Og hvorfor skulle pen hvert i null? Jeg sier bare at markedet ikke til tross for alle data som er å få adgang til i dag ikke vet retning. Så da er drt kun psykologi. Nå er det ikke så stor interesse for aksjen på Hegnar-forumet, men snarere hvor riggen befinner seg. Litt sært fokus spør du meg. Har ikke så mye betydning for aksje verdiene p d d. Riggen kommer når den kommer.
Jeg er ikke negativ i forhold til PEN, men hvordan markedet tolker barometeret.
En anen ting er at hvordan kursen beveger seg er av betydning. Hvis jeg hadde solgt på 32 så er selve trading mulighetene mye større en å sitte i ro både opp og ned. Drt er det som mange driver med på aksjemarkedet idag. A si at det Ike spiller rolle er å neglisjere begrunnelsen for å kjøpe aksjer. Hvis jeg hadde sittet med adgang til Pen sin konto og kunne få utbytte, så hadde ikke disse svingningene hatt så stor betydning. Men nå er det ikke hva selskapet presterer som er utslagsgivende, men hvor attraktiv aksjen er i markedet. Og det defineres av hvordan de større aktørene handler mer enn hva PEN presterer. Ikke hva sluttresultatet viser hvis man sitter i ro, men hvor mange som får tillit til aksje verdiene. Og derfor betyr det mye hvordan det harselerer i tradingen.
Redigert 30.08.2022 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.08.2022 kl 19:35 3838

Vi fokuserer på forskjellige ting og det er helt greit. Jeg orker rett og slett ikke å tolke handelsmønstre opp mot shorting og manipulasjon. Det kommer ikke noe ut av det uansett. Derfor holder jeg meg til det fundamentale. Du ser det ulogiske i det som skjer og det gjør ofte jeg også. Børsen er ikke logisk rett og slett. Det er svært mye psykologi. Det kan være svært frustrerende for de som forventer logikk. Jeg forstår det godt. Da har man valget mellom å slutte å følge børsen eller bare prøve å være med på leken. En kjent finansmann sa engang:

It’s the the nuts who rule the stock exchange.

Og når det gjelder 2B er jo det en egen tråd. Det synes jeg er fornuftig så kan man jo bare la være å lese den.
Redigert 30.08.2022 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
40something
30.08.2022 kl 20:17 3793

Helt enig, bare at jeg ikke ser spenningsnivået av å følge en tracker fra punkt til punkt. Den kommer frem uansett, slik aksjekurs hvis man venter lenge nok. Jag savner dog at flere skriver i forum Hegnar Men det er opp til hver enkelte.
Redigert 30.08.2022 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
bmw5
31.08.2022 kl 11:29 3638

Hva er det med Oslo børs og Brent Spott. Før børsen åpnet var oljeprisen på ca 100 usd og kl 9 blev oljen kjørt rett ned. Det samme i går. Det samme vil antagelig hende i morgen. Er det oljefondet som holder på eller en annen stor investor, for merkelig er det åkke som. Ingen indikasjoner på at det er for mye olje i markedet.
JUICEitUP
31.08.2022 kl 11:44 3626

Tja - derom strides nok de lærde. Med lock-down politikke til Kina hvor store deler av landet til en hver tid er steng ned (de stenger millionbyer med bare et enkelt korona tilfelle) så importer de vesentlig mindre olje enn både det som var forventet og også sammenliknet med tidligere forbruk. I tillegg kjøper de mye av oljen fra Russland så det som egentlig skulle vært ute av markedet flommer nå østover. Når eiendomssektoren i Kina kollapser (bare et tidsspørsmål) vil oljeimporten reduseres enda mer enn hva vi ser i dag.

I tillegg går pumpene for full musikk i USA igjen. De konsumerer veldig mye av det som produseres selv, men mener de eksporter en god del LNG og også noe olje hvis jeg ikke tar feil. Det betyr at USA ikke importerer olje på samme måte som de gjorde før fracking ble populært.

I tillegg har du iransk olje som en joker og det er vel også noe produksjon fra Afrika som produksjon fra Libya m.m. som har kommet on stream igjen.

Så har du en global resesjon som lurer i sivet. Treffer den oss med full tyngde skal oljeprisen langt ned igjen.
Fluefiskeren
31.08.2022 kl 11:48 3663

Brent: ned 3,8 %
TTS gas : opp 7,9 %
UK gas: opp 19 %

OKEA selger mye gass til Storbritannia, men faller 2,5 %. Equinor som har en stor andel gass synker også. Det virker nesten som man stort sett blir priset som oljeselskap enda gassinntektene strømmer inn. Ser man nøyere på det har nok selskaper med høy gassandel hatt en bedre utvikling enn selskaper med høy oljeandel, men forskjellen er mye mindre enn den burde vært.
Paypal
31.08.2022 kl 11:51 3672

Det er umulig for en utenforstående å vite bakgrunnen for fluktuasjonen i oljeprisen. Men det vi ser ut til å glemme er at aksjen etter en stund vil stå seg godt med en oljepris på 70-80 $. Da vi lå på 60 så vi fram til en slik situasjon. Nå har vi glemt det.
sulzrox
31.08.2022 kl 12:13 3737

Det finns egne oljetråder dere godt kan bruke når dere kun prater olje og hold denne til PEN. Og da mener eg det Panoro kan gjør noe med eller påvirke og følgelig kursen.

Pen er tilbake under 30 sammen med olje under 100. ;)
Satser på at vi ikkje faller mye under 29(skal finnes støtte her) og om vi faller ned så bør vi holde oss over 27. Men enn så lenge ser det fryktelig likt ut med 8 juni.
Idar1
31.08.2022 kl 12:24 3739

Hvorfor kommer jeg ikke inn på børs siden lengre , alt annet ser ut til å fungere
sulzrox
31.08.2022 kl 12:27 3735

oslo bør du mener? https://live.euronext.com/
Tricky
31.08.2022 kl 12:42 3751

Sikkert ikke oljefondet. Men bevegelser som kan finne sted ifb med månedes skift (tilpasning av investeringsselskaper sine porteføljer i forskjellige råstoftyper), Å i tilfelle med aksjer også mye "overkrifter" i diverse artikler. Intet som tyder på en nedgangstid for olie/gas produsenter å høye priser pt. Tror ollje prisen er over 100 igjen senest på mandag.
gunnarius
31.08.2022 kl 12:47 3767

Fluefiskeren, du skriver:

"OKEA selger mye gass til Storbritannia, men faller 2,5 %. Equinor som har en stor andel gass synker også. Det virker nesten som man stort sett blir priset som oljeselskap enda gassinntektene strømmer inn. Ser man nøyere på det har nok selskaper med høy gassandel hatt en bedre utvikling enn selskaper med høy oljeandel, men forskjellen er mye mindre enn den burde vært."

Her griper du fatt i et forhold som også undertegnede har vurdert. Enkelte av oss som satser på mindre energiselskap, som både produserer olje & gass, har tradere som synes gi blaffen i det substansielle, men kun har olje som en vesentlig måleparameter. Nå er det ingen force at det handles i slike O&G selskap på lavt volum - og undergis øretrillernes makt, men ei heller særlig å bry seg om i et lenger tidsperspektiv.

Dere på PEN-trådene snakker en del om dividende og policy. Hva skal man da kunne si om f.eks. Okea som har deadline denne uke for å kunne heve utbytte i september mnd. Aksjekursen kjøres ned, på samme måte som alle andre. Dvs. verken dividende eller gass er i fokus for slike tradere med innstilte maskiner. Dette gjør det hele litt vanskeligere, men gir jo muligheten til rimelige aksjer for oss andre.

Skal man kunne møte et selskaps vekst og utbytte, må gass vurderes som helt sentralt. Dette sagt vs. Putins Russland og EUs exit gasskjøp herfra på sikt. Russland blir trolig sittende med sin gass, uten å kunne eksportere den som bl.a. LNG eller rørledninger. Gass vil trolig bli som ferskvare å regne for Russland. Dvs. er det noe traderne virkelig burde ha tatt hensyn til er det gassens betydning og prisprognoser.

Det kan nevnes at bl.a. Okea og VAR produserer grovt sett 60% olje og 40% gass.men det bryr tydeligvis ikke aksjekursen seg særlig om.

Traderne har stor makt i mindre O&G selskap, så man må stole på egen kompetanse og innsikt.
Redigert 31.08.2022 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
40something
31.08.2022 kl 15:14 3694

I mangel på skribenter så kaster jeg inn enda en refleksjon over sammenhengen mellom pen og brent. Pen har både i går og i dag hvert i forkant av forandringene av spotprisen. Likeså nå da ordrebilde snudde over til 29,20 før det snudde opp i brent. Det er noen aktører som må sitte på i forhåndsinformasjon før alle andre. Nå skal det sies og at pen har dager der den ikke følger brent slavisk, men dette slik andre reaksjoner om at spotprisen tar kjempesprang rett ved børsåpning og børslukk virker suspekt.
Redigert 31.08.2022 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
bmw5
31.08.2022 kl 16:13 3634

Investtech- analyse. Tre aksjer for deg som liker risiko. Grafen ligner på Pen sin.
40something
31.08.2022 kl 16:15 3639

Stemmer! Men "liker risiko"? Det er jo energiaksje,nesten den eneste sektoren som tjener penger idag. Er det risiko? Hele aksjemarkedet er jo risiko.
Børs
E24+


Investtech-analyser
Investtech-analyse: Tre aksjer for deg som liker risiko
Oppsiden kan være stor, men man må også kunne tåle tap. Her er tre aksjer som kan være gode kjøp for de som liker risiko.


Erik Johansen / NTB
Asbjørn Taugbøl (Investtech)
Publisert:
Publisert:
I dag 10:56
Som abonnent på E24+ kan du dele denne saken med den du vil, helt gratis

eller

Vi ser på tre aksjer som alle har en gjennomsnittlig kursendring per måned på over 20 prosent. De er teknisk positive og kan være gode kjøpskandidater for de som liker risiko.

ANNONSELENKE: Som E24+-abonnent kan du få to uker gratis tilgang til Investtechs analyser.


Teknisk analyse. Investtech
Hydrogenpro viser sterk oppgang etter resultatpresentasjonen i forrige uke. Mange ivrige investorer vil nå inn i selskapet. Taket i den horisontale trenden er brutt, og videre oppgang er dermed signalisert. Volumbalansen er positiv og styrker kjøpssignalet. Det er ingen motstand over dagens nivå. Aksjen svinger i gjennomsnitt med over 30 prosent per måned. Risikoen er derfor høy.

Les på E24+
Ukens Investtech: Tre aksjer for høsten

Teknisk analyse. Investtech
Panoro Energy svinger i snitt med 22 prosent per måned. Aksjen ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har kjøpt til stadig høyere kurser for å komme seg inn i aksjen og indikerer en god utvikling for bedriften. Videre oppgang innenfor trenden indikeres.

I tillegg ble det tidligere i år gitt et kjøpssignal fra en stor rektangelformasjon med kursmål på 36 kroner. Det ligger motstand ved cirka 33 kroner, og et brudd opp gjennom dette nivået vil utløse et nytt kjøpssignal. Aksjen har støtte ved cirka 25,20 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Redigert 31.08.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
31.08.2022 kl 16:35 3609

TA lytter jeg aldri til. Da synes jeg oljepris er mer relevant selv om Sulzrox ikke liker det. Hva tror vi om denne?


« OPEC-rådgivere spår enda større overflod av olje
Den tekniske komitéen i OPEC+ høyner prognosen for tilbudsoverskudd i oljemarkedet.»

https://www.finansavisen.no/nyheter/olje/2022/08/31/7922685/opec-radgivere-spar-enda-storre-overflod-av-olje
40something
31.08.2022 kl 17:06 3571

Konsekvens uansett er at opec+ vil møte overskudd av olje i markedet med lavere produksjon for a holde prisen oppe.
Men hva skal man si om alle disse kalkylene/estimatene om pen sin inntjening ved oljepris 70,80,90,usd? Aksjemarkedet ønsker jo å være i forkant, så hvorfor ikke I olje? Det finnes eksempler på selskaper med like mye cash som mcap og markedet kjøper ikke aksjen. Da nytter det lite med fundamentale analyser slik den konservative delen av aktører lener seg emot. Og FF, slik mye av tradere og I vestover i dag driver som, så vil de helst at det skal være sjøgang I aksjekursene. om man kaller det short eller ikke så vil mange av de tjene penger på både opp og nedgang. Hvis vi skal bruke triggere våre i Pen til å få opp aksjekursen så at den representer verdiene i selskapet så kan vi være ganske sikre på at tradere og Ike minst kistefos bidrar til å kjøre kursene ned etter hver oppgang. Det sies at det eneste viktige punktet er når man kjøper og selger aksjene sine. Men det heter og at man ikke vet når disse ytterpunktene kommer til å være ens fordel. Så hvis sammenligning med pensjonssparing så skal man ikke sitte på aksjer for nært tidspunktet for når man syns det er på tide å selge. Da kan det være et dårlig salgstilfelle. Sett utfra at kursen flere ganger har vært over 30 og detter ned under igjen, så er jeg sikker på at flere har tjent fra disse bevegelsene tilsvarende om de hadde sittet stille med en kurs tilsvarende 37-38, mens majoriteten sitter med null fra disse bevegelsene. Risiko å gå inn og ut, ja, men det er risiko å sitte passiv i lang tid og.
d12m
31.08.2022 kl 22:48 3453

« OPEC-rådgivere spår enda større overflod av olje
Den tekniske komitéen i OPEC+ høyner prognosen for tilbudsoverskudd i oljemarkedet.»
--
Høres ut som sjansen for at Saudi/OPEC kutter i kvotene sine øker. En fin mulighet til Saudi å bygge reservekapasitet ved å kutte og samtidig bidra til å holde oljeprisen på et høyt nivå
Fluefiskeren
01.09.2022 kl 10:39 3339

Litt på siden.

Det er interessant å se at Sveaas (Kistefoss) og Sundt nå er inne på top 20 lista i Petronor etter å ha mottatt PNOR-aksjene. Sveaas har visstnok til og med kjøpt mer etterpå.
gunnarius
01.09.2022 kl 12:01 3290

Fluefiskeren,

Jeg tror du vil kunne høste langt mer fra NOR i fortsettelsen enn PEN. Begrunnelsen beror på ett vesentlig punkt, nemlig at Iran tiltrer atomavtalen igjen og får løftet sanksjonene. Da vil OPEC få en tilpasningsutfordring, samt verden bli langt bedre forsynt med olje. Dvs. prispresset for en periode vil reduseres vesentlig. PEN er beroende på høy oljepris, mens NOR trolig vil profittere på gassen. Klok balansering fra din side. Iallefall mitt syn. Iran er ikke kjent for gass, men primært olje.
d12m
01.09.2022 kl 14:21 3208

Jeg tror ikke på noe Iranavtale før jeg ser det. Spill for galleriet for å holde prisene på levelig nivå frem til mellomvalget. Det er mitt tips
Fluefiskeren
01.09.2022 kl 18:17 3107

Men det må sies at jeg sitter på mye mer i PEN enn i NOR. Dessuten har ikke NOR så mye gass i forhold til olje. Vi snakker om 22% av totalen, men dette vil forandre seg radikalt når Tyra blir oppe og står. Da blir det klart overvekt av gass. Synd med utsettelsen der, men det ga meg sjanse til å komme billig inn. Et godt stykke fram. First gas ventes vinteren 23/24.

Fluefiskeren
02.09.2022 kl 08:45 2893

Hvor ble det alle disse «ekspertene» som spådde oljeprisen i 150 og 200 USD pr. fat?

Nå er de erstattet av både den ene og andre som spår kollaps. Sist ute er Rystad:


«Oljeprisen vil falle under 40 dollar fatet, noe som vil føre til priskollaps i 2024, tror oljetopp Jarand Rystad.

– Jeg tror oljeprisen vil holde seg rundt de nivåene en ser nå, eller opp og ned mellom 100 til 130 dollar fatet, i år og i 2023. Men i 2024 kommer oljepriskollapsen, sa Rystad i en paneldebatt med Petoro-sjef Kristin Kragseth under ONS.

Det skriver Dagens Næringsliv. Rystad leder Rystad Energy, et av verdens ledende analysebyråer.

– En kollaps betyr under det som er kostnaden ved å sette i gang nye prosjekter og bre nye brønner. Det betyr 40 til 30 til 20 dollar, sa han.

Rystad peker på økt mobilisering av ny kapasitet som årsaken til en mulig kollaps.

– Fra du beslutter å bore en ny brønn går det seks til 24 måneder. Nå skjer det mye, men du ser ikke full effekt av det før i 2024, sa han.

Oljetoppen mener at situasjonen neppe vil bli den samme i gassmarkedet, og tror det kan bli rasjonering av gass i løpet av vinteren.

– Jeg tror på et stramt gassmarked i Europa de neste fem årene fordi vi skal bli kvitt russisk gass. Enten så stopper Russland det, eller så stopper vi det om vi klarer å si nei takk. Det er Italia og Tyskland som er de to viktigste aktørene her, sa Rystad.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/spaar-oljepriskollaps-i-2024.X-a_QF3CG?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row15_pos1&utm_medium=df-86-f5d84add
gunnarius
02.09.2022 kl 09:23 2831

Litt merkelig utvikling i oljeprisen, fordi det allerede er kjent at USA ikke finner Irans forslag spiselig. Nå kan jo partene samles igjen og EU forsøke på nytt, men dette her vil trolig bare vedvare som forhandlinger inntil videre. Oljeprisen kan derfor ikke vektlegge Iran og atomavtalen slik enkelte av oss antar, for da hadde oljeprisen gått mot $100 med USAs respons - og ikke slik den virkelig viser i dag.

https://www.politico.com/news/2022/09/01/nuclear-talks-u-s-iran-00054603
Paypal
02.09.2022 kl 09:47 2822

Fra Pareto :

Panoro Energy - Cash flow story kicking off
Update
With its back-end heavy 2022 lifting schedule to be realized over the next months, Panoro’s cash flow story will finally make its mark on reported numbers and result in a rapidly growing cash balance. We estimate that the company will make almost USD 90m of FCF in H2’22e and USD 120m in 2023e at Brent USD 100/bbl (vs USD 330m market cap). Panoro will also announce its dividend policy in connection with the Q3 results, which we think will be another positive trigger. In addition, the Gazania-1 exploration well commences drilling later this month (results 25-30 days thereafter) with an unrisked upside potential of NOK 15/share if successful. We make modest positive estimate revisions and expect Panoro to deliver on its 50% production growth target next year. BUY reiterated/TP to NOK 44 (42)
Redigert 02.09.2022 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
40something
02.09.2022 kl 09:57 2683

En ting er jo at Rystads utsagn får større påvirkning enn når analytikere nevner enkeltaksjer og kursmål.
Jeg har i hvertfall sett mer av at hele sektoren reagerer likt mer enn at enkeltaksjer tar egne retninger.
Allikevel så viser jo historien at meget få har hatt riktig når det spås hva som vil skje i fremtiden. Makro i nåtid styrer i større grad.
Og hvis klimamål skal nås, så trodde kanskje de fleste at dette skulle løses med ny teknologi, mens det generelle forbruket må ned uansett nyvinninger. Vi må bli færre mennesker på jorden, eller så må de som er igjen gi mindre avtrykk enn nå. Derfor blir det et paradoks at når det nå begynner å svi økonomisk for mange, så reagerer man med å slippe til mer fossilt siden ingen politiker vil sitte ved makten om så eneste utvei for å lette på belastningen er å gi slipp på klimamålene. Å gå ned i levekår økonomisk fra å ha 2 biler hus og 2-3 hytter til tilsvarende hva majoriteten av klodens mennesker må underkaste seg er ikke gjort over natta. Og hvis det kræsjer så er det positive at det går fortere enn noen politiker kan lastes for.
Oljeprisen? Ja den må være høy ellers konsumeres det for mye av fossil.

Når brent går opp sitter kjøpere i PEN på gjerdet og venter til brent snur ned. Det har den gjort nå, mens Pen ofte taper mer i % når brent går nedover.
Markedet er i fluktmodus. Litt kjipt er jo også at hvis Gazania blir en success så kan jo varsel om oljepris på 40usd når feltets produksjon skal høstes. Det kan ta spissen av en slik nyhet.
Redigert 02.09.2022 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
sulzrox
02.09.2022 kl 10:22 2649

Ja Pareto har økt kursmål til 44 men nedgradert utsiktene til Panoro.

Utbytte har dei redusert til ca 4 kr og snart nede på 3 kr som eg tipper. Oljeprisen til 100/90/70 for 23/24/25.
bmw5
02.09.2022 kl 10:38 2619

For å si det pent. Ingen vet hvordan fremtiden kommer til å bli. Vi vet ikke hva som kan hende i morgen, men vi kan fabulere om fremtiden med det vi vet i dag.
40something
02.09.2022 kl 10:46 2626

De som nå selger mens olja er opp 3% tenker at de gjør det før olja går ned igjen. Det har jo skjedd hver dag i det siste. Er det de siste som skal ut eller er det trading om å kjøpe enda lavere?
Paypal
02.09.2022 kl 11:01 2613

Hvor ser du at Pareto har nedgradert utsiktene for Panoro ?
40something
02.09.2022 kl 11:53 2560

Og der kom svaret. Nå har vi hatt prisfall på olje i 3 dager(idag er den opp så langt), mens pen er ned 5 dager på strak, idag den ev 6e dagen.Tror ikke noe annet selskap kan konkurrere
Fluefiskeren
02.09.2022 kl 12:03 2568

Og dagen før der igjen gikk den opp over 11%. Dagen er ikke omme heller. Det er nyhetstørke og det har det vært lenge. Skal bli bra å få litt mere blest nå ifm. Gazania-1.
bmw5
02.09.2022 kl 12:12 2567

Algoritme systemet er laget slik at det må kjøres opp og ned for å tjene penger. Slik er det i brent spot og slik er det i Pen også, så lenge man antagelig har 1 eller 2 shorterfirmaer som holder på med sitt.
Det står mye om algoritme systemer og hvordan de opererer på nettet.
40something
02.09.2022 kl 12:32 2562

La oss si at PEN skulle ha 1 stor lifting i året som øker cashflow med 300mil USD. Hvor mye tror du aksjekursen skulle gå opp med den nyheten, og hvor skulle aksjekursen være etter 1 år. Litt satt på spissen, men hvis da PEN etter alle utgifter sitter igjen med 150milj USD, skulle aksjekursen manifestere dette tror du?

Dagen er ikke omme, men vi har sett dette i flere dager nå uansett om brent er opp eller ned. Brent ned enda større nedtur, men det er makrobilde tror jeg som er årsaken.
Redigert 02.09.2022 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
40something
02.09.2022 kl 12:48 2548

Men hvis oppgangen på 11% kun var algohandel så må jo bestandig kursen tilbakestilles. Kjedelig saker hvis det forstyrre det fundamentale hele tiden. Tilliten til PEN blir jo at man mister nye investorer. For at kursen skal gå opp så må flere kjøpe aksjen. eller selskapet kjøper tilbake aksjer og framskynder utbytte.
Fluefiskeren
02.09.2022 kl 13:02 2546

Kjøper ikke det helt. PEN har ikke falt mer enn Brent siste tre måneder. Se på denne og trykk på 3 MD. Brent er merket med rødt.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-btrvnm?duration=1D&comps=alt89c%2Ca6wwp2

Vi ser altså at Brent har falt litt mer enn PEN over de tre siste månedene. Det stemmer kanskje ikke med magefølelsen, men personlig søker jeg facts.

Brent ned 13,8 %.
PEN ned 10,4 %
Redigert 02.09.2022 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
40something
02.09.2022 kl 13:19 2515

Og hvis Brent skulle stå på stede hvil i 1 år, så skulle samme logikk si at Pen ikke tjener noe penger i samme året. Koblingen Brent og PEN er ulykkelig og tar vekk fokus fra det fundamentale. Og hvor langt i fremtid mener du at nåværende kurs er forskuttert. Tenker på Gazania som vi ikke vet blir treff kontra Turtue som ikke ble som forventet.
Er alle liftinger forskuttert?
Redigert 02.09.2022 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
02.09.2022 kl 13:41 2486

Du har så mange spørsmål at ingen kan svare på dem. Jeg la inn linken min for å vise at vi ikke har gjort det dårligere enn oljeprisen siste tre måneder. Men ingen kommentar på den?
40something
02.09.2022 kl 14:07 2477

Jo jeg vet at når du legger inn statistikk så er det i det lange løp riktig. Og i det lange løp så er også aksjer mest profitabelt. Du trenger ikke å svare på det jeg viser til. Det er innlysende at pen kurs må gå opp uansett så lenge brent er over capex