Shelf drilling/insiders opruster 💪

Mrhifi
SHLF 25.06.2022 kl 16:09 147193

Shelf Casen er gået fra Bull til MEGA BULL🎯

Ceo David Mullen💪
https://video.qbrick.com/play2/embed/qbrick-player?accountId=558131&mediaId=d2952aac-00090085-4b1d179f-pe06cJ7zMBnYMf9B-copy&configId=qbrick-player&pageStyling=styled&autoplay=true&repeat=false&sharing=false&download=false&volume


Shelf drilling opruster💪

Tankevækkende at 1 ud af de 5 Rigs har kostet 700 millioner dollars for 6 år siden 😁 (the Noble Lloyd Noble)


24 Juni 2022.
Kjøpte fem rigger på billigsalg.
Artic analytiker Sebastian Grindheim mener riggene er verdt 550mUSD. Shelf Drilling betalte 375m USD.
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/06/24/7888282/shelf-drilling-kjopte-fem-rigger-pa-billigsalg


23 Juni 2022.
Keep in mind that Shelf Drilling not only gets 5 modern jackup rigs including all related support and infrastructure but also picks up an estimated $250 million in backlog.
To put things in perspective: The Noble Lloyd Noble is among the largest and highest-specification jackup rigs in the world and was delivered to the company at an estimated cost of almost $700 million just six years ago.
https://seekingalpha.com/article/4520056-noble-stock-required-jackup-sale-to-shelf-drilling-looks-just-bad

2 September 2022.
Oslo (Infront TDN Direkt): Britiske konkurransemyndigheter (CMA) har klarert Shelf Drillings kjøp av fem jackup-rigger fra Noble Corp for 375 millioner dollar, ifølge en melding torsdag.


17 Juni 2022.
Shelf Drilling, Ltd. (“Shelf Drilling”, OSE: SHLF), announces that one of its subsidiaries has entered into an agreement with a subsidiary of Aban Offshore Limited to purchase the Deep Driller 7 jack-up drilling rig for a purchase price of USD 30 million.


11 oktober 2022. (Deep Driller 7)
Shelf Drilling har sikret en femårskontrakt for den nylig kjøpte oppjekkbare premiumriggen «Shelf Drilling Victory» i Persiabukten.
Kontraktsverdien inkludert mobiliseringsgodtgjørelse er rundt 236 millioner dollar – 2,5 milliarder kroner.


Insider's opruster 😉

9 July 2022.
John K. Castle, non-executive director and primary insider, has on 8 July 2022 acquired 100,000 shares in Shelf Drilling, Ltd.

11 July 2022.
: The Sebel Family Trust, a close associate of Ben Sebel, independent director and primary insider, has acquired a total of 100,000 shares in Shelf Drilling, Ltd.

11 July 2022.
John K. Castle, non-executive director and primary insider, has today acquired 200,000 shares in Shelf Drilling, Ltd.

30 August 2022.
Oslo (Infront TDN Direkt): Styremedlem John K. Castle i Shelf Drilling har kjøpt 100.000 aksjer i selskapet til kurs 16,5 kroner, ifølge en melding tirsdag.
https://www.nordnet.dk/markedet/nyheder/1006277329

31 August 2022
Oslo (Infront TDN Direkt): Styremedlem John K. Castle i Shelf Drilling kjøpte onsdag 100.000 aksjer i Shelf Drilling til kurs 15,6330 kroner pr aksje, ifølge en melding torsdag.
https://www.nordnet.dk/markedet/nyheder/1006298136

6 September 2022.🚀🚀🚀🚀
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities gjenopptar dekningen av Shelf Drilling med en kjøpsanbefaling og kursmål 43 kroner pr aksje.
https://www.nordnet.dk/markedet/nyheder/1006348291

Fearnley Securities: Aksjen er penger på gata
Truls Olsen i Fearnley Securities mener riggaksjen som har skutt opp 120 prosent i år skal stige 130 prosent til. Et soleklart kjøp, konkluderer analysesjefen.
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/09/06/7925272/fearnley-securities-riggaksjen-er-penger-pa-gata
Redigert 31.10.2022 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Sima
21.07.2022 kl 22:09 5466

De fleste her inne har gode poenger når det gjelder tradere vs langsiktige investorer, samt FA vs Discord. Mange tradere lever av tradingen og bruker de midlene som finnes, fine eller ufine. Noen prøver sikkert å påvirke her inne også. Hadde egentlig bestemt meg for ikke å bli medlem av Discord, men etter å ha hørt om videoen lagt ut av RO måtte jeg bare. Glimrende gjennomgang av trenden i Shelf. Det han sier støtter jo opp om det som longs sier KAN skje i det korte bildet. Nå er det jo ikke sikkert at det ikke skjer. Selv har jeg bare kjøpt i det siste, for også denne prisen vil være kjempebillig om noen år. (Tror jeg) Men etter å ha hørt RO vil jeg holde igjen litt midler om den skulle falle til 10 eller 8. Ellers venter jeg på DVD.
Odium
21.07.2022 kl 23:04 5474

Blir spennende å se hvordan det går. Personlig tror jeg august blir bra, men jeg håper jeg tar feil da jeg får inn midler i høst som skal investeres.
Frykter jeg må vente til neste dipp som vil være høyere enn den vi har nå
danmark1
22.07.2022 kl 09:15 5223

Jeg tror, vi har set bunden gennem den sidste uge. Hvis man bruger de faktiske forhold, som oliepris, rater o.s.v. så står bedre end før Corona, hvor kursen var over 60 og DBN havde 100 som kursmål. Folk glemmer hurtigt, hvad normalen var.
Matros
22.07.2022 kl 18:04 4973

Kurser går opp og ned, og akkurat nå styrer makro mye. I rigg gjør man valget mellom å ta makrorisiko, men samtidig delta i det jeg tror er et marked i sterk bedring. Oljemarkedet er stramt, og denne uken har både tgs og pgs bekreftet at selskapenes interesse for leting er på vei opp. Da skal det selvsagt også bores mer i 2023. Det skal selvsagt komme dager hvor alle tror vi er i resesjon, og kanskje en får shelf billigere. Men etter en sell off som nå er risikoen også at man mister toget. Valaris er opp 10 pst. Siden bunn i USA, og det var digg å kjøpe mer. Ellers er det verdt å merke seg at dagens inflasjon er resultatet at hvordan ting har vært, altså en laggigng indikator. Løpende inflasjon er trolig på vei ned, og markedet vil gå før headline inflasjon topper ut. Da vil nok vekstaksjer gå mest, men alt vil gå. God helg
jadden
22.07.2022 kl 18:48 4925

Schlumberger la frem Q2 i dag, mest interessant er guidingen om olje og gassmarkedet fremover, her fra CEO sine betraktninger:

Commenting on the oil market and drilling activity prospects, Le Peuch said, “Despite near-term concerns over a global economic slowdown, the combination of energy security, favorable break-even prices, and the urgency to grow oil and gas production capacity is expected to continue to support strong upstream E&P spending growth. Consequently, we are witnessing a decoupling of upstream spending from near-term demand volatility, resulting in resilient global oil and gas activity growth in 2022 and beyond.”

Det kan også tilføyes at Halliburton som også er innenfor oljeservice er klar på at nå entrer vi en multiyear oppgangsperiode.
Akillies
22.07.2022 kl 19:32 4867

Det begynner nesten å nærme seg konsensus.. I alle fall inad i bransjen, men mer og mer. De fleste ser og skjønner behovet fremover nå 👌
shipnrig
22.07.2022 kl 20:20 4827

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/02/gjoer-aarets-hittil-beste-riggdeal

Se denne dealen fra 2019 og hvilke kursmål som her blir nevnt. (75 og 102 kr) med hentydninger til dobling! Kineserne ga 56 kr aksjen. Shlf kan dette med gode dealer!
danmark1
22.07.2022 kl 20:36 4775

Sidst i 2018 havde DNB kursmål 100. Som jeg har nævnt tidligere er betingelserne bedre i dag. Hvorfor rigselskaber som Shelf og andre som ODL, der ikke er blevet udvandet af emissioner stadig ligger på kk-niveau er ubegribeligt.
Matros
22.07.2022 kl 20:41 4800

Takk for viktig datapunkt. De modige vil bli rikelig belønnet. Vet ikke når reisen starter, men man får ikke så mange case av dette kaliberet i løpet av et ti år,
Marve
22.07.2022 kl 21:29 4752

Noen som vet om denne er forlenget eller om opsjonen på å kjøpe riggene er benyttet?

I tillegg har det Oslo-noterte riggselskapet inngått en avtale om å leie to tilsvarende rigger med det velkjente CJ46-designet i 3 år med mulighet til forlengelse i ytterligere 3 år.Avtalen inkluderer opsjoner på å kjøpe en eller begge riggene i løpet av leieperioden til en pris som stiger fra 90 til 95 millioner dollar avhengig av når opsjonene eventuelt utøves.
Marve
22.07.2022 kl 23:01 4768

Takk for svar👍
Slettet bruker
22.07.2022 kl 23:49 4714

Utvilsomt godt med en pust i nedover bakken, men så spørs det da, dagens spede oppgang kom på flaut volum.
Rigg i Usa stuper videre, hvordan vil neste uke utarte seg, og vil vi gli enda lengre ned, i skulderen som uke for uke stadig blir lavere.
Sjæfen
23.07.2022 kl 00:06 4705

Du har jo kjøpt deg inn i Borr i dag...for et mikkemus beløp, så da vil du vel egentlig hause opp rigg aksjer....men vi skal nok lengere ned der også....emisjon blir veldig lav i Borr.
Shelf er vel den Jackup aksjen en virkelig skal følge med, for her skjer det ting nå...å du husker hvordan emisjon i shelf gikk....her blir Borr straffet kraftigere, det eneste som vokser i Borr er gjelden og aksjeantallet... sann mine ord.
Matros
23.07.2022 kl 00:23 4685

Riggaksjene er vel over bunnen forrige uke, men for all del de kan alltids falle videre.. Hvorfor tror du de faller, fordi risikopremiene og forventet avkastning stiger eller fordi forventet kontantstrøm faller. Det er vel spørsmålet vi prøver å finne ut av. Det er spillet med ett års horisont, Eller skal alt falle fordi stålprisene faller og da faller jo alt av shipping og rigg, ratene betyr ingenting. Eller?
danmark1
23.07.2022 kl 09:44 4407

Jeg tror, nedgangen i rig mere har været af spekulativ karakter. Vi har set insiderkøb i mange selskaber og fremtiden ser bedre ud end længe. Baisserne har travlt med at finde alle mulige negative påvirkninger, men en ting kan man ikke komme uden om, nemlig 8 års underinvestering kombineret med fravalg af Rusland.
Slettet bruker
23.07.2022 kl 10:27 4345

Du må og ta innover deg makro, renter, inflasjon, resesjonsnakk,
Støyen påvirker kortsiktig/mellomlang.
Men jo Shelf kommer den etterhvert
danmark1
23.07.2022 kl 11:37 4270

Det er netop det, jeg mener har været brugt som argument og ikke de faktiske forhold. Jeg tror ikke, man skal tillægge renter, inflation o.s.v så megen indflydelse, når det handler om olieaktier, de vil stige uanset.
danmark1
23.07.2022 kl 11:43 4280

Jeg tror nu for øvrigt ikke, at højere renter vil ødelægge økonomien. Der vil være så meget gang i omstillingen, over så mange år, at industri og beskæftigelse vil ligge på et højt niveau gennem de næste 2-3 årtier.
Matros
23.07.2022 kl 11:55 4284

Akkurat nå skal man følge med på hva selskapene sier, ikke makroøkonomene. I aksjemarkedene har man økt risopremiene og senket multiplene. Eiendom og obligasjoner er i bearmarked med negativ realrenten. I rigg fylles ordrebøkene opp på stigende rater og 2023 er snart ferdig utsolgt. Ev/ebitda multiplene er på under 3 når dagens rater har fått erstattet gamle. Riggene verdsettes av aksjemarkedene til 20 pst. Av nybyggingspris. Ingen vet hvordan 2023 blir, ingen makroøkonomer så inflasjonen komme og modellene deres fanger ikke opp dagens dynamikk. Derfor sier markedet, vi priser inn 50 sjans for resesjon. For shelf må ting klaffe i 2023, hvis ikke kan refinansieringen bli krevende. Men risk reward er outstanding….. 60 pst nedside og 600 pst oppside. Oppsiden følger av selskapets guiding. La deg ikke forvirre av makro, eller bli finta av svigningene. La oss heller kommunisere viktige datapunkter, om hvordan industrien utvikler seg fundamentalt.
Stokk Dum
23.07.2022 kl 12:09 4269

Mange gode poeng Matros.
Som litt helgeundeholdning tar jeg med en lett konspiratorisk artikkel med innhold vi har vært inne på mye av tidligere.
Tverberg: Why Raising Rates To Reduce Inflation May Work Out Very Badly
https://www.zerohedge.com/energy/tverberg-why-raising-rates-reduce-inflation-may-work-out-very-badly

mvh

Fevang
23.07.2022 kl 18:35 3998

Les hva Torbjørn Kjus sier i FA. Det bør roe nervene til de som sitter langsiktig.

Dette blir bra, men ser slett ikke bort i fra at man kan få kjøpt denne billigere. Liker slett ikke chartet i det korte bildet, men driter i det.
Bonzo2015
23.07.2022 kl 19:17 3947

Godt begrunnet analyse av Kjus . I tillegg finnes det neppe en bedre grunn til å ha tro på framtidig inntjening enn massive innsidekjøp av toppledelse . 400 000 aksjer kjøpt 11. og 12. juli. Så nok lurt å ha is i magen om kursen svinger noe nedover.
Stokk Dum
23.07.2022 kl 19:39 3923

Utelukker ingenting når det kommer til denne aksjen.
Chartet så ikke veldig pent ut i mars/april heller.

mvh
Bonzo2015
23.07.2022 kl 20:02 3924

Hvis vi har god grunn til å tro at selskapet nå er posisjonert for betydelig bedring i inntjening og økt verdiskapning, har chartet liten betydning om vi ikke trader på kort sikt. Chartet, sammen med candlesticks, kan gi oss forslag om god inngang i aksjen. Det er fint om en skal inn og ut med kortsiktig gevinst. Men med noe lengre perspektiv er det av mindre betydning.
Forhåpentligvis har innsidekjøperne gjort den fundamentale analysen for oss....
Slettet bruker
23.07.2022 kl 20:34 3928

Jeg sitter tungt i Shelf og pgs, og ser det fundamentale i fremtid, selskapene, oljemarkedet.
Gir selv f…. I makro.
Poenget var at det er støy og dette påvirker totalt sett.
Stokk Dum
23.07.2022 kl 21:43 3821

Bare som en liten digresjon en laurdagskveld Fevang; husker du tilbake til onsdag 3. mars i fjor klokken ti over halv elleve på kvelden, jeg linket til et blogginnlegg av Phil Flynn (pricegroup.com)?
Han skrev bla "...lack of oil investment will lead us to a supply gap that could leave the oil market tight for at least a decade".

P.S. Jeg har ikke lest artikkelen du henviser til i FA. Så detaljer om hva Torbjørn Kjus, sjeføkonom i Aker, skriver aner jeg ingenting om.
Bortsett fra dette: "Vi kommer til å ha et sterkt oljemarked med gode priser resten av tiåret."

mvh
Slettet bruker
23.07.2022 kl 22:07 3775

Akkurat det Kjus sier
danmark1
24.07.2022 kl 10:28 3442

Oprydningen/opbygningen og erstatning af ødelagt krigsmateriel efter krigen, sammenholdt med omstillingen, der vil tage flere årtier, gør olie/gas til en mangelvare længe. Det er der ikke meget hokus pokus i at se.
Slettet bruker
24.07.2022 kl 10:44 3377

Husker en skrå sikker Torbjørn Kjus ble hentet til Vistin Parma, for tjene store penger på å trade spread i derivater i olje markedet.
Husker også en skråsikker Kjus hausse Hunter group, om hvor høyt dagratene i Vlcc markedet vill gå, osv,osv.

Jeg husker også godt hvordan det hele endte
Redigert 24.07.2022 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Fevang
24.07.2022 kl 11:45 3352

Selvsagt kan han bomme han også. Men mer interessant er hva du mener er feil i hans tankegang i det aktuelle stykke i FA. Kan du utdype det?
Odium
24.07.2022 kl 12:06 3351

Den eneste som ikke bommer er Longsitinbulk.
Slettet bruker
24.07.2022 kl 12:29 3338

Er helt enig i det han tror og tror han får rett, slik du også tror, det behøver likevel ikke bli slik.

Poenget var, det Kjus mener eller tror er ikke nødvendigvis noe fasit på noe som helst, så derfor har det liten betydning i sammenhengen.

Det dukker ALLTID opp sorte svaner, bestandig, så det gjelder å være lett på labben.
Ingen kan i dag forutse hva en resesjon vil ha å si for olje markedene, ikke en kjeft, det er helt upløyd farvann, er jo derfor investorer risiker off.

Det er mange som har meget sterke meninger om olje markedene fremover nå, nå som oljemarkedet er høyt.
Er ikke lenge siden et samstemt korps så 200 dollar kortsiktig i pressen, så falt det i stedet 30 dollar på no time.
For 2 år tilbake, sa et samstemt korps at oljen aldri mer ville passere 50 dollar, slik opptrer dette ekspert panelet.

Tror uansett rigg markedet vil forbli ´bra´! uavhengig av olje pris, hvis en anser at dagens rigg marked er ok,
likevel aner jeg at Drill aksjer vil falle videre hvis olje faller videre, noe vi nylig har sett i drill aksjer over hele linja.
Kalkulatoren vil vinne til slutt, når Drill selskapene tjener gode penger, vi er ikke helt der enda.


Redigert 24.07.2022 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Matros
24.07.2022 kl 12:30 3367

Torbjørn kjus representerer her Aker systemet, det private eiermiljøet i Norge med størst innflytelse på norsk energipolitikk. Systemet er spydspissen for det grønne skifte i Norge, og planene er superambise. Nå sier akersystemet at oljeetterspørselen vil vokse i mange år fremover, og ikke toppe ut i 2025 slik som Rystad og iea trodde. Formålet er å legge grunnen for økt leting i Norge, få en mer realistisk energidebatt. Akersystemet får det ofte som de ønsker, og dagens statsminister er pragmatisk. Gratulerer shelf, leteaktiviteten og ratene i Nordsjøen skal betydelig opp.
danmark1
24.07.2022 kl 12:53 3334

Aktiviteten i Nordsøen betyder nok ikke så meget for Shelf. ODfjell derimod, som arbejder i Nordsøen for de store norske får gavn af mere arbejde og højere rater. Shelf får gavn af SaudiArabien og deres forventede udbygning.
Odium
24.07.2022 kl 12:59 3369

Shelf har fem rigger i nordsjøen under datterselskap.
Matros
24.07.2022 kl 13:17 3351

Det er vel riktig før de kjøpte nobel sine rigger. Nordsjøen utgjør 20 pst av selskapets inntjeningskapasitet, bare Midtøsten er større.
Matros
24.07.2022 kl 13:31 3338

Nobel lloyd nobel riggen kan alene dra inn 50 - 70 mill i ebitda i et godt marked i Nordsjøen. De guider at Nordsjøen utgjør 25 -30 pst av ebitda run rate på 400 mill neste år, før miniriteter riktignok. Bare å glede seg Danmark, selv om Danmark forbyr leting i Danmark😋
Fevang
24.07.2022 kl 15:50 3168

Takk for svar. Jeg er faktisk stort sett enig med deg.

Faller olja videre så faller vel også det aller meste av oljerelaterte aksjer. Hvis det blir slik øker jeg eksponeringen betydelig -ikke bare i SHLF (men mest der).