ArcticZymes -vill spekulasjon

JosefK
AZT 26.06.2022 kl 12:14 6754


Et par kulepunkter:

• På meg overraskende på den tiden, så kom SAN HQ 2.0 til verden 30. juni i fjor: https://mb.cision.com/Main/1090/3376683/1438492.pdf

• Som kjent er SAN beregnet på å rense virus vektorer, mens SAN 2 er spesialisert på å rense protein

• i dag kom jeg over denne pressemeldingen: https://www.sanofi.com/en/media-room/press-releases/2022/2022-06-24-05-29-02-2468538

• I korte trekk er det resultater fra et vaksinestudium i et samarbeid mellom Glaxo og Sanofi. I og for seg ikke noen bombe, men merk at det er en protein subunit vaksine.

• Men nå kommer den virkelig store headscratcheren: Sanofi stilte faktisk på generalforsamlingen med 217 000 aksjer: https://mb.cision.com/Public/1090/3591080/871052f4ed75bf98.pdf

• Fra før vet vi at Glaxo har en finger eller to med i ReiThera.


Jeg sier ikke det er sånn, jeg har ingen konkrete bevis, men kan det tenkes at man kan trekke en rød tråd gjennom kulepunktene mine?

Er det SAN 2 som blir brukt i denne prosessen eller er det min overaktive hjerne som bør ta ferie?

Jeg sliter litt med å tro at det er tilfeldig at Sanofi stiller på generalforsamling nemlig.

Værsågod: føl dere velkommen til å si at det endelig har raknet for JosefK


bj111
26.06.2022 kl 13:57 6669

Sanofi er ingen liten aktør så at de har aksjer i AZT er interessant. Tror ikke de har kjøpt aksjer i selskapet for å få en avkastning og så selge med gevinst. Motivasjonen et nok en annen. Det gir mening at de kanskje bruker SAN2 eller andre produkter fra AZT men bruker disse kjempene å kjøpe aksjer i selskaper de er kunder hos? Skulle tro de hadde en annen interesse og tenker naturlig nok oppkjøp. Samtidig finner jeg det litt underlig at de viser seg frem dersom det skulle være tilfellet ettersom det kan ligge andre gjedder i sivet som er interessert i å knaske i seg AZT og noe prispress på selskapet er jo noe underlig å skape. Men uansett vil AZT være småpenger for disse kjempene samtidig som det er en idiotisk økonomisk tankegang for alle vil gi minst mulig for mest mulig uansett størrelse.
Blir bare ville spekulasjoner men fakta er jo hva du viser til og jeg vil ikke si at det har raknet for deg. Meget interessante observasjoner du gjør JosefK som du dokumenterer.
JosefK
26.06.2022 kl 14:46 6613

Jeg vet ikke, jeg. Men det er ikke uvanlig å plassere penger hos både konkurrenter og kunder. Eksempler finnes det flust av. John Fredriksen har i mange år plassert penger i konkurrenter enten finansielt eller strategisk. Og om du ser på RECSI, annekterte Hanwah nettopp Røkke sin post. Hanwah er da en mulig kunde.

«Sanofi actions» kan tyde på at det er en strategisk innhav. Muligheten for at det er pensjonsfondet har jeg slått fra meg. At de faktisk deltok på GF understreker at det ikke er bare en finansiell posisjon.

Uansett: jeg forventet ikke Sanofi i en sånn posisjon uten grunn. Om grunnen er slik jeg skisserer er egentlig irrelevant. Men «noe» må det være. Men hva? Jeg har nemlig vanskeligheter med å se hvorfor et firma med 112 000 ansatte og omsetning på 5,8 mrd euro finner ut at i dag kjøper vi en halv prosent av et firma med 50 ansatte og omsetning på 10 mill euro. Noen må ha gjort hjemmeleksen sin og den enkleste måten å forutse at dette er en bra posisjon er om man faktisk vet «noe».




Redigert 26.06.2022 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
bj111
26.06.2022 kl 15:31 6546

Hvis vi tar det minst spennende og sier at det er pensjonsfondet så vet de allikevel noe. De vet at AZT leverer produkter av ypperste klasse og bare bekreftelsen fra Sanofi på det har en verdi. Men at de stiller til GF rimer nok ikke helt med at det kun er en finansiell plassering. Blir spennende å se om de blir synlige på noe vis i tiden som kommer.
rufus01
26.06.2022 kl 15:32 6541

Spennende info du kommer med JosefK, som vanlig!. De har vel kommet såpass langt med denne vaksinen, at man kanskje kan se ett resultat av dette ved fremleggelse av Q2, i forindelse med økende salg av SAN2. Eller hva tror dere om det?. Interessant at ett stort selskap som Sanofi viser interesse for AZT, sålenge det ikke er med tanke på oppkjøp. Før det eventuellt skjer bør kursen betydelig opp. :)
JosefK
26.06.2022 kl 16:08 6491


Jeg tror ingenting før jeg ser det. Men jeg tillater meg å spekulere. Jeg har for en stund siden spekulert hvem en eventuell beiler kan være. Jeg havnet den gang på enten diagnostikk eller Life Science sektorene. Men når det da dukker opp et legemiddel selskap må man undre seg på hvorfor. Derav en plausibel, om enn spekulativ grunn som skissert.

Enn så lenge skal jeg suge på karamellen det er at en av de store lukter på aksjene mine. Det er første gang i AZT.



JosefK
26.06.2022 kl 16:32 6450


Hvis man tenker seg litt om, er det også indirekte indikatorer på at noe stort er på gang:

1. se på de to siste Q presentasjonene: klokkeren guiding med konkrete salgsmål. Og utfordret på om det kan være mulig målene blir nedjustert, ble det blankt avvist. Det er en step-change i guiding.

2. Jethro har lastet opp med personell det siste året. En del av nødvendighet, en del fordi han vet han kan forsvare det. I tillegg kommer «skunkworks» avdelingen i Oslo som en ekstra utgiftspost. Jeg tror det allerede ligger noe konkret bak. Hva er imidlertid uklart.

3. Det er også annonsert nye og helt unike produkter. Noe som selvfølgelig har blitt beta testet både her og der. Er det unikt nok, så kan man tenke seg et strategisk motiv.

bj111
26.06.2022 kl 21:17 6247

Er nok fler som har reagert på Jethro sitt bastante svar på spørsmål om fremtidig salgsmåli guidingen. Den ellers sindige og forsiktige mannen var så klokkeklar at jeg skvatt litt da jeg hørte han svare.

Økningen i bemanning og ny avdeling i Oslo med de utgifter dette fører med seg er og nye takter fra den forsiktige Jethro. At det ikke skulle ligge noe konkret bak dette vil bære overraskende basert på historisk inntrykk Jethro har gitt.
Lordstock
27.06.2022 kl 08:57 5982

It is very normal when partnership or agreement are entered, that the client supports the agreement by acquiring some shares. Is it possible in this case that Sanofi requested AZT to make a product and to support the development they buy shares? Normally these shares would be new issued so the cash ends up with i.e. AZT and not in the open market. But I can not see that AZT have issued new shares except for Jetro. ??
JosefK
27.06.2022 kl 09:52 5899


ArcticZymes does not need capital. So I would dismiss that possibility.
Lordstock
27.06.2022 kl 10:02 5874

They wouldn't need capital to do this. But I doubt it too as there are no stock issues filed that matches Sanofi or any other partner buying stocks from AZT since 2018. But otherwise this is very normal even when partner don't especially need money.

Lordstock
27.06.2022 kl 10:05 5866

And by the way Biotech always needs money, which is why AZT asked for the right to issue 7,5 mill new shares.
bj111
27.06.2022 kl 10:28 5821

Ikke noe spesielt med at et selskap har rett til å utstede nye aksjer. Så og si alle selskaper har dette til enhver tid uten at det sier noe om at de trenger penger. AZT trenger ikke mer penger i kassen med utstedelse av nye aksjer med dagens drift. Kassen til AZT fylles opp kvartal for kvartal. Litt usikker på om du er helt med når du mener de trenger penger.
JosefK
27.06.2022 kl 10:56 5768


It’s a tool for inorganic growth. Nothing to worry about.

Lordstock
27.06.2022 kl 11:19 5726

I know, but you said they don't need money. A biotech/growth company almost always need capital to grow and develop.
Dr_Eval
27.06.2022 kl 12:35 5634

Yes, that is true. ALMOST, as you said, is the key word here. Almost all biotech/growth companies have debt and negative cash flow. This is not the case here. AZT has no debt, growing positive cash flow, a large and growing amount of cash already about 200 million NOK too much.
Jaws
27.06.2022 kl 16:04 5488

… and look forward to spending some of that cash on a valuable M&A;)
Frozen
28.06.2022 kl 11:59 5199

JosefK, jeg tror du kanskje har truffet "rett på spikerhodet", og det er bare morsomt med "ville" spekulasjoner i en periode med få nyheter fra selskapet selv.

Dette er klippet fra Q2-rapporten 2021, og kan vel sies å kunne henspeile til dine kulepunkter:
ArcticZymes anticipates that SAN HQ 2.0 will increase the Company’s reach within the viral vector market and provide new opportunities in recombinant protein
production. For example, AZT is developing an opportunity with a large international life science company for potential integration of SAN HQ 2.0
into their routine manufacturing processes for all recombinant protein production.

Dette trenger naturligvis ikke å være Sanofi/Glaxo...

Hvorfor Sanofi nå kjøper seg inn i AZT, dog med en "begrenset" aksjepost, vil jeg ikke spekulere i her. Men, at det gir en ekstra spenning i hverdagen er udiskutabelt.
JosefK
28.06.2022 kl 19:06 5012


Et kulepunkt i seg selv, det der. Jeg glemte det i farta.

JosefK
20.07.2022 kl 08:02 4254


Jeg klarer ikke helt å gi meg med spekulasjon. For de som har fulgt med en stund vet jeg har fulgt Regeneron tett. Vel, her er enda en sammenheng å legge til i det puslespillet. Regeneron+sanofi er nemlig sant:

https://www.prnewswire.com/news-releases/regeneron-completes-purchase-of-sanofis-stake-in-libtayo-cemiplimab-301579443.html

Er det dette som får jethro til å strutte av selvtillit?

Regeneron har nemlig forberedt seg en stund på massiv output. Jeg har demonstrert det tidligere.

Sanofi må vite NOE. Men hva er det?

En ting jeg imidlertid er sikker på er at det handler om SAN i en eller annen form. Men igjen: hva?



JosefK
03.08.2022 kl 22:57 3657


Jeg vet ikke jeg, men jeg har kikket sanofi litt under kjolen. Og etter pipelinen å dømme, underbygger det min teori om at de kan komme til å behøve mye SAN. For det bugner av biologiske legemidler. Ta en titt:

https://www.sanofi.com/dam/jcr:6d00e88a-a528-4af7-bdd4-83a1e5a961ab/2022_07_28_Q2_2022_RnD_appendices.xlsm

bj111
03.08.2022 kl 23:01 3644

Wow det var ingen liten liste.
xjack
04.08.2022 kl 00:04 3562

Har Sanofi behov for AZT-produkter til 22 vaksinestudier, 11 som går mot blodsykdommer, for sjeldne sykdommer 7, innen kreftbehandling 48 og immuno-/inflammasjon 28 - og de i tillegg har gjennomført audit hos AZT - vist interesse som aksjonær, ja, da kan fremtiden bli strålende for "a strategic partnership".!
JosefK
04.08.2022 kl 00:24 3532


Det har du ikke fra meg. Konsentrer deg om de som slutter på …mab. Det er monoklonale antistoffer. Eller proteiner om du vil. De andre er mye hummer og kanari.
Dnalege
07.08.2022 kl 21:06 3171

JosepK, mener jeg leste nok et interessant innlegg av deg i halvsøvne på morrankvisten i dag, men som plutselig ble borte igjen... Du som slettet det?
Slettet bruker
07.08.2022 kl 21:24 3137

Indlægget blev meldt til admin og slettet.
Frozen
07.08.2022 kl 21:43 3104

Jeg leste også dette innlegget i morges fra JosefK med stor interesse, og skulle gjerne hatt tilgang til de to linkene som ble lagt ut der.

Var på vei til å legge inn et svar på dette innlegget da det plutselig ble borte. Har en viss antakelse (og forståelse) om at et par kommentarer i innlegget kanskje ble litt for mye for Administrator, selv om frustrasjonen over enkelte P/E-innlegg den siste tiden kan være forståelig.

Mitt svar til innlegget var imidlertid ikke annet enn at også jeg er meget imponert over hvordan AZT posisjonerer seg overfor verdensledende organisasjoner og produsenter. Dette skjer naturligvis av den enkle grunn at AZT sine enzymer allerede er anerkjent som verdensledende mht sine egenskaper, Når/dersom også EU anerkjenner enzymene til AZT som "gold standard" og "best practice", vil alle relevante kunder/prospekts sannsynligvis måtte forholde seg til dette ved valg av enzymer til sin produksjon...

Det er liten tvil om at verdien på AZT kommer til å bli veldig mye høyere enn den er i dag. Det har JosefK meget godt dokumentert gjennom mange gode innlegg tidligere. Usikkerheten ligger mer i når dette skjer...

JosefK; Vil sette stor pris på om du legger ut dine to linker fra i morges/natt på nytt, gjerne i denne tråden.. Antar også flere andre aksjonærer vil være glad for det.

Og igjen; Takker så meget for den jobben du gjør - og ikke minst deler med oss andre utålmodige aksjonærer.
JosefK
07.08.2022 kl 23:06 2987


Ja, de kommer. Jeg har forsåvidt delt dem før. Men det var først nå jeg så sammenhengen med et nitidig kryss-søk på forfatterne.

Jeg får ta fram innestemme og fortelle pent om Harvard, B&M Gates foundation og NIH.

Dnalege
07.08.2022 kl 23:20 2960

Veldig bra skrevet, Frozen! Ønsker også å rette en stor takk til JosefK for den fantastiske jobben du gjør OG deler med oss her inne. Har forståelse for den frustrasjon trådstarter må føle på når gode tråder skifter fullstendig tema og sklir over i intetsigende pjatt.
Mener dette var den ene link:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867421014847

PS Har også blitt "i rettesatt" av trådstarter, men det lever jeg veldig greit med :)
Fünke
08.08.2022 kl 00:38 2888

Det jeg fant mest interessant ved disse to artiklene er at de er relativt nye og AZT leverer produkter til teknologier som er spydspissen av teknologiske fremskritt for genterapi. I det ene tilfellet produksjon av adeno associated virus for levering av base editing(i mangel av norsk) hvor man kan editere den genetiske koden i DNAet (ACGT). Det er altså helt i fremste rekke av medisinsk teknologi. Dere har kanskje hørt om crispr. Base editing er mer presist og kan kalles crispr 2.0. At de velger produkter fra AZT beviser kvaliteten på produktene de leverer
Redigert 08.08.2022 kl 01:04 Du må logge inn for å svare
Fünke
08.08.2022 kl 00:51 2880

I den andre artikkelen beskriver de jo en forbedret leveringsmekanisme. AAV (adeno associated virus) har vært brukt, men her har de utviklet en VLP (virus like particles) som overgår AAV. Jeg har bare skummet gjennom ,men det ser ikke ut til at de bruker SAN i produksjonen av VLP, men AAV som brukes i testprotokollen for å måle effekten av VLP mot feks AAV og lentivirus. Så for meg virker ikke den artikkelen ubetinget bra.
JosefK
08.08.2022 kl 01:32 2860


Du må få deg briller 🤓

The day after transfection, media was exchanged for DMEM with 5% fetal bovine serum. Three days after transfection, cells were scraped with a rubber cell scraper (Corning), pelleted by centrifugation for 10 min at 2,000 g, resuspended in 500 μl hypertonic lysis buffer per plate (40 mM Tris base, 500 mM NaCl, 2 mM MgCl2 and 100 U mL−1 salt active nuclease (ArcticZymes; 70910-202)) and incubated at 37 °C for 1 h to lyse the cells.
Fünke
08.08.2022 kl 11:20 2645

Okok, jeg tar selvkritikk for kjapp skumlesning. Uansett er det jo en bra ting :)
Yzf R1
12.08.2022 kl 15:13 2285

ArcticZymes Technologies
Potential for boosting 2022 outlookWith Q1 significantly better than expected, MDx volumes, ex Covid, on high levels at many of the major Dx companies, Bioprocessing returning to normal and Fx tailwinds, we see a good chance that the 2022 outlook of NOK 155m will be revised upwards. We make some adjustments to our 2022e estimates, mainly related to updated Fx and slightly higher Opex, to reflect a higher business activity. We also raise our risk-free interest rate to 3% (2.5) to reflect the higher interest rate environment. Our new TP is NOK 130 (132). We reiterate our Buy recommendation.
rufus01
17.08.2022 kl 18:53 1826

Lykke til i morgen alle aksjonærer, håper på ett resultat opp mot 40mill 🤞. I morgen har vi svaret :)
Dr_Eval
18.08.2022 kl 12:42 1516

Jeg forventet et sted mellom 25-30 og håpte på 30+. 25 ville også vært helt innenfor guiding.