Veien videre for Flex LNG


Det siste drøye året har Flex sikret seg lange kontrakter, etablert utbyttepolitikk på 75 cent i kvartalet (10,7% yield pr. nå) og fått en stabilt høy aksjekurs. Etter oppdatering siste uke, hvor 3 nye kontrakter ble inngått med en snitt-rate på 76k USD dagen (se utregning under) er alle skipene til Flex på kontrakter med fast inntekt frem til Q2 2024. Nå har kursen gått høyt, og ligger rundt "net asset value", altså verdien på skipene minus gjeld. Hva er da veien videre for Flex LNG? Jeg håper vi kan bruke denne tråden til å diskutere dette, og vil nevne noen momenter jeg synes er interressante:

Risiko i 2024/2025: Vi vet at Flex er veldig eksponert for spotmarkedet i perioden 2024-2025, da mange av skipene kommer av kontrakt (etter forrige ukes oppdatering har Flex 3 skip som vil være på fast kontrakt frem til minst 2027, som senker risikoen her noe). Vi vet også at mange nye LNG skip vil bli levert i denne perioden. Det er ikke utenkelig at dette kan føre til et kjølig spotmarked, hvor vi får stor nedsidepotensial i inntjeningen.

Risiko renter: Nå er allerede rentene steget mye, med 10 års amerikansk statsgjeld på over 3%. Med andre ord kan man få 3% rente uten risiko om man binder pengene i 10 år. Flex leverer nå en direkteavkastning på 10%. Shipping er en ekstremt risikabel sektor. Å kreve 7 prosentpoeng mer avkastning enn risikofritt for å bli i shipping er ikke veldig mye. Øker denne premien i markedet, må kursen falle.

Når det kommer til selve rentekostnadene for Flex er jeg mindre bekymret. De har sikret en god porsjon av gjelden sin til fast rente, og har bare 25% av gjelden sin (altså ca. 375 MUSD) på flytende rente nå (slide 11, Q1 presentasjon: https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/a796ff5b-18c7-4552-9fc7-fff805aa733b).

200 millioner USD cash på sidelinjen: Flex har en solid cash-posisjon. Mye mer solid enn nødvendig - og CEO Kalleklev har flere ganger mer enn hintet til at selskapet gjerne vil gripe sjanser. Kalleklev har hintet til at de ikke vil kjøpe eldre skip, så jeg tror ikke de for eksempel vil by på Awilco LNG. Når det er sagt er det kanskje ikke utenkelig at de kan gjøre noen finansielle investeringer hvor de kjøper akjser i andre selskaper eller lignende (Slik Awilco LNG kjøpte aksjer for 7 MUSD i Cool Company). Dette blir bare spekulasjon fra min side, men det er klart at selskapet er beredt på å gjøre investeringer.

Bedre balanseregnskap hvert kvartal: Flex betaler sakte men sikkert ned gjelden sin, raskere enn skipene mister verdi. Med andre ord øker NAV hvert kvartal, alt annet likt. Dette kan vi se for eksempel i tallene fra Q4 og Q1. I Q4 2021 hadde Flex 889 MUSD i bokført egenkapital, mens i Q1 2022 var tallet 905, en økning på 16 MUSD. Dette fører over tid til lavere rentekostnader, som igjen gir bedre fri kontantstrøm. Om man tar markedsverdi = NAV seriøst, så øker disse nedbetalingene over tid også aksjekursen, selv om det er viktig å huske at NAV ikke er lik bokført egenkapital (verdien på skipene til Flex kan for eksempel øke eller synke i markedet, men på bøkene til Flex vil de alltid synke i verdi, lineært ned mot null en eller gang i 2050 eller noe slikt).

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med å sitte i Flex fortsatt, og tror aksjen kan levere god avkastning slik den er priset nå, som en god aksje skal.

Utregning: Basert på at Flex børsmelder ekstra omsetning på ca. 750 MUSD over 27 skip-år-ekvivalenter får man (750*1000)/(27*365) = 76100 USD inn per dag.
vicktor
26.06.2022 kl 18:40 3789

unge_trauste
Takk for denne oversikten, du er dyktig. Shipping er risikabel sektor, med disse siste kontraktene er risikoen betydelig redusert i det korte bilde.
Jeg tror aksjekursen fremover ikke vil være mer stabil, på et høyt nivå.
Vi vet at det vil komme mange nye skip fremover, vi vet også at det er en god del gamle skip med gamle motorer. Som ganske sikkert vil få det
tøft i konkurransen med de nye. Har vært inne i aksjen i 4 år og det blir nok å sitte noen år til.

Flex har nå bekreftet at den fremdeles er billig med den nye refinansieringen som på sikt vil øke utbyttene pr Q. Fra å gi et utbytte på 10-13% pr år ser jeg nå ut ifra mitt regneark at FLEX gir 15-18% så her er det oppside uten tvil.
Hellboy
06.07.2022 kl 11:26 3301

Og slik det ser ut i dag blir utbytteprosenten ennå høyere ;) God review fra PAS, dollaren opp og kursen ned. Takker og bukker. Kan jo snart bruke kredittkort for å kjøpe FLNG og ennå ha rentemargin pga utbyttene :D

Frister litt å kjøpe her, men blir skeptisk siden Cleaves har salgsanbefaling med kursmål 170. De treffer ofte godt.
Ratta
06.07.2022 kl 12:33 3245

Det er vel nærmest garantert utbytte på minst 30kr/år de neste 3 årene så nedsiden bør være begrenset.
vicktor
07.07.2022 kl 11:01 3079

fattigstakkar
La oss håpe at markedet for en kraftig korreksjon ned, slik at det blir mulig å kjøpt noen tusen aksjer til i dette
fantastiske selskapet. Jeg tror for min del at selskapet fremover ikke vil ha så store kurssvingninger som tidligere.
Gitt at de nå har 12 av 13 skip på lange kontrakter. Her kan man sove GODT og motta gode utbytter fremover.


Klart man får litt høydeskrekk. Men kursen er altså ikke langt unna "NAV" altså verdien på båtene minus gjeld. Så noe voldsom overprising av selskapet har vi ikke.

NAV er vel ikke spesielt godt egnet for verdsettelse av en aksje innenfor shipping.

Min forståelse er at NAV er standard utgangspunkt for å verdsette shippingselskaper.

Oj spennende, skal lese.

Edit: jeg sier forresten ikke at NAV = fair value, men ok sanity check å sjekke P/NAV.

Edit2: Okay oppgaven har en del spennende betraktninger rundt bransjen som helhet. Forfatterene tar utgangspunkt i tingenes tilstand 1. januar i år. Kursmålet på 43,5 dollar (!) regnes ut ved å gjøre en kontantstrømanalyse, der forfatterene blant annet gjør en enkel agentmodell for å estimere TC-ene på de forskjellige kontraktene, og så gir de et estimat på fremtidig inntjening ganske tett opp til de ratene Flex ser i dag.

De bruker en viss "Blumes justering" for å trekke ned betaen (og dermed avkastningskravet). Jeg synes det høres rart ut å gjøre dette for et shippingselskap, hvis kjernevirksomhet allerede er fullt etablert. Se for eksempel følgende forklaring på hvorfor justering kan gi mening:

"Research suggests that, over time, there is a general tendency for betas of all companies to converge towards one. Intuitively, it should not be surprising. Because most companies tend to grow in size, become more diversified, and own more assets, over time, their beta values fluctuate less, resulting in beta mean reversion."

Hvis man tar vekk denne justeringen, og legger til at den risiko-frie renten har økt med ca. ett prosentpoeng siden forfatterene skrev artikkelen, så får man en WACC på 0.5 prosentpoeng mer enn de legger til grunn (da tar jeg uendret cost of debt). Da får vi et kursmål på 35,7$, gitt at prognosene til studentene er fornuftige (jeg håper de både er fornuftig og vil materialisere seg, gjerne på oppsiden!)

-trauste
Redigert 04.08.2022 kl 17:49 Du må logge inn for å svare

All time high i USA. 33.7 USD, 321 kroner.

I morgen rundt 07:00 kommer Q2-tallene. Blir nok meget hyggelig lesing.
MacJoJo
24.08.2022 kl 07:34 1619

Kraftig forbedring for Flex LNG
Gassfraktrederiet Flex LNG fikk et nettorsultat på 44,3 millioner dollar i andre kvartal 2022, mot 12,7 millioner dollar i samme kvartal året før.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.

Driftsinntektene fra skip var 84,2 millioner dollar i perioden (65,8). I kvartalet bokførte selskapet en gevinst på derivatkontrakter på 14,5 millioner dollar.

Styret i selskapet har besluttet å utbetale et utbytte på 1,25 dollar pr aksje for andre kvartal, hvorav 0,75 dollar er ordinært og 0,50 er ekstraordinært.

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S263/FLNG/FLEXLNG

Helt fantastisk fra Flex. De utsteder aksjer på 36$, har økt antallet aksjer med ca. 1%, en klart såkalt innvannende operasjon. Jeg vet ikke hvor mye Kalleklev hever i lønn, men han fortjener hver krone.

Edit: ref dagens børsmelding.
Redigert 02.01.2023 kl 13:49 Du må logge inn for å svare

Riktig av Flex LNG dette. Samtidig forteller det at selskapet trolig er overpriset, som du også påpeker med "innvannende".

Er ikke det riktige da selge? Har selv solgt (litt for tidlig) etter å ha vært inne fra kurs ca. 70 til ca. 280 kroner.


Full kollaps, ser desverre ikke bra ut
patek
04.01.2023 kl 14:16 787

Noen som vet hvorfor den faller så mye i dag? Ned 6% nå.

Enig. Jeg halverte beholdningen min på 350, men solgte litt selv på rundt 260 og 270. Rundt 300 er nok fair pris.

Ser utvilsomt ut til at markedet er av den oppfatning at selskapet er sterkt overpriset.
MacJoJo
27.01.2023 kl 09:12 151

± 300 virker å være ett greit leie for FLNG, det gir ± 10% direkte avkastning på pengene.

Ikke mange andre som gir en stabil avkastning i det leie med samme forutsigbarhet som FLNG gir per dato.